فهرست مطالب

راهبردهای توسعه روستایی - پیاپی 3 (پاییز 1393)

نشریه راهبردهای توسعه روستایی
پیاپی 3 (پاییز 1393)

  • تاریخ انتشار: 1393/09/10
  • تعداد عناوین: 10
|
  • محمد خداوردیزاده، صابر خداوردیزاده، فرامرز معصوم زاده صفحات 1-18
    بیمه کشاورزی از مهم ترین راهکارها برای رسیدن به امنیت درآمدی و پایداری تولید است. در این تحقیق، عامل های موثر بر پذیرش بیمه دام روستایی در شهرستان مرند با استفاده از الگوی لاجیت بررسی می شود. داده ها و اطلاعات لازم برای این تحقیق با استفاده از روش نمونه گیری خوشه ایبه وسیله تکمیل پرسش نامه از 150 دامدار این شهرستان در سال 1392به دست آمده است. نتیجه ها نشان می دهد که 48 درصد دامداران به دلیل هایی از جمله: کم بودن میزان غرامت دریافتی، گران بودن حق بیمه پرداختی و طولانی بودن زمان پرداخت غرامت از سوی شرکت های بیمه، تمایلی به بیمه دام خود ندارند. نتیجه های تحلیل الگوی لاجیت نشان داد که متغیرهای سن، سطح سواد، مقدار درآمد، تعداد دام، میزان آگاهی از مزیت های بیمه دام، داشتن شغل هایی غیر از دامداری، سابقه دامداری و دریافت تسهیلات، از عامل های موثر بر پذیرش بیمه دام از سوی دامداران بوده که به جز سن و داشتن شغل جانبی، دیگر متغیرها، اثری مثبت بر پذیرش دامداران برای بیمه دام های شان داشته است، بنابراین می توان از طریق برگزاری کلاس های ترویجی، دامداران را نسبت به منافع بیمه دام آگاه کرد و زمینه پذیرش آن ها را برای اقدام به بیمه دام فراهم کرد.
    کلیدواژگان: پذیرش بیمه، الگوی لاجیت، شهرستان مرند، نمونه گیری خوشه ای
  • نسیبه زارعی، حسین مهرابی بشرآبادی، مهدی خسروی صفحات 19-32
    این مطالعه به برآورد ارزش اقتصادی آب در سال های زراعی 91-1390 با استفاده از روش پارامتری برآورد تابع تولید می پردازد. اطلاعات لازم به کمک تکمیل پرسش نامه از 208 نفر از کشاورزان و صاحبان مزرعه در استان های کردستان و همدان که بر اساس روش نمونه گیری دو مرحله ای خوشه ایو تعیین حجم نمونه کوکران مشخص شده بود، جمع آوری شده است. برای انتخاب تابع تولید مناسب، تابع های انعطاف پذیرو غیرانعطاف پذیربررسی شد که نتیجه ها نشان داد تابع تولید کاب- داگلاس مناسب تر و بهتر از دیگر تابع های آزمون است؛ همچنین یافته های به دست آمده کشش خودقیمتی تقاضای مشتق شده آب برای محصول سیب زمینی را 59/1- برآورد کرد که نشان می دهد، سیاست های قیمتی می تواند عامل مهمی در کنترل مصرف این نهاده باارزش باشد. ارزش اقتصادی هر مترمکعب آب برای تولید سیب زمینی 7/2348ریال به دست آمد که اختلاف زیادی با مبلغ پرداختی کشاورزان به عنوان آب بها Y؛ یعنی4/1203 ریال داشته است، بنابراین پیشنهاد می شود با حذف تدریجی اختلاف قیمت ها، ارزش آب را به جایگاه واقعی خود نزدیک کرده و در مصرف این نهاده در تولید محصول سیب زمینی در منطقه مطالعه شده صرفه جویی شود.
    کلیدواژگان: تقاضای آب، کردستان، تابع تولید، سیب زمینی، همدان
  • محمد مولایی صفحات 33-46
    یکی از شاخص های رفاه اقتصادی خانوارها، چگونگی ترکیب کالاهای مصرفی آن هاست. هدف از این مقاله، پاسخ به این سوال است که آیا ترکیب کالاهای مصرفی خانوارهای روستایی ایران طی سال های 91-1374 نسبت به دوره زمانی 73-1362 بهبودیافته یا بدتر شده است؟ به این منظور، با استفاده از اطلاعات مرکز آمار ایران در خصوص سهم هزینه شش گروه از کالاهای خوراکی و دخانی و هفت گروه از کالاهای غیرخوراکی در سبد خانوارهای روستایی، کشش درآمدی تقاضای کالاهای مربوط در دو مقطع زمانی فوق با روش داده های تابلویی تخمین زده شد. نتیجه های تحقیق حاکی از آن است که طی دوره زمانی 91-1374، سهم و ضریب اهمیت کالاهای اساسی خوراکی در سبد مصرفی خانوارها کاهش یافته و سهم هزینه مسکن، بهداشت و درمان و حمل ونقل افزایش یافته است. علاوه بر آن، بیشتر کالاهای مهم و اساسی در سبد خانوارهای روستایی از حالت ضروری به لوکس درآمده اند و این امر نیز ناشی از فشار اقتصادی و بدتر شدن وضعیت مصرف آن هاست.
    کلیدواژگان: منحنی انگل، کشش درآمدی تقاضا، خانوارهای روستایی ایران، کالاهای خوراکی و غیر خوراکی
  • مصطفی تیموری، حسن ریحانی همدانی، محمد هادی حاجیان، محمود تیموری صفحات 47-61
    هدف پژوهش حاضر، شناسایی پتانسیل تعاونی های کشاورزی استان همدان در جذب سرمایه در بین دیگر حوزه های تعاون است. اطلاعات لازم برای تحقیق در دو مرحله از طریق مطالعه های کتابخانه ای و بررسی های میدانی از طریق پرسش نامه گردآوری شده است، جامعه آماری تحقیق، کارشناسان شاغل در حوزه های مختلف تعاون در استان همدان است که از بین آن ها با استفاده از فرمول کوکران تعداد 55 نفر کارشناس نخبه و صاحب نظر به عنوان نمونه آماری به صورت تصادفی ساده انتخاب و اطلاعات لازم با استفاده از تکنیک پرسش نامه در سال 1392 جمع آوری شد. داده های گردآوری شده با استفاده از مدل تحلیل سلسله مراتبی (AHP) بررسی شد. طبق یافته های تحقیق؛ مهم ترین معیار تعیین کننده سرمایه گذاری در حوزه های مختلف تعاون «سازگاری با پتانسیل های فیزیکی منطقه» است، همچنین نتیجه های بررسی جایگاه تعاونی های کشاورزی از حیث پتانسیل سرمایه گذاری در مقایسه با دیگر حوزه ها نشان می دهد که تعاونی های کشاورزی پس از تعاونی های صنعتی در جایگاه دوم قرار دارند.
    کلیدواژگان: اولویت، استان همدان، تعاونی، سرمایه گذاری، تحلیل سلسله مراتبی (AHP)
  • علی شمس الدینی، کیومرث دهقانی صفحات 63-79
    انسان ها از دیرباز سعی کرده اند تا در پهنه محیط به گونه ای استقرار یابند که حداکثر استفاده از توانمندی های طبیعی را داشته باشند. استقرار سکونتگاه های انسانی، به ویژه روستاها در کنار رودخانه ها، راه های ارتباطی و در بستر دلتاها در طول تاریخ بیانگر این مدعاست. بدین ترتیب اندیشه انسان در جهت ساماندهی محیط زیست و استفاده بهینه از امکانات محیطی از گذشته تاکنون بین جوامع انسانی مطرح بوده، اما به دنبال تحولات ایجاد شده در زمینه تکنولوژی، افزایش تبادلات و کوتاه شدن دسترسی ها و گسترش ارتباطات جمعی؛ برنامه ریزی مکانی به صورت علمی مطرح شده است که مسائل مرتبط با برپایی مکان سکونتی بهینه و مکان یابی برای آن را نه فقط از منظر عامل های طبیعی، بلکه با توجه به روابط متقابل سیستم های اقتصادی، اجتماعی و فضایی در نظر می گیرد. هدف مقاله حاضر، مکان یابی و انتخاب مناسب ترین روستای مرکزی در بخش دشمن زیاری از توابع شهرستان ممسنی در راستای ساماندهی فضای ناحیه با استفاده از مدل تصمیم گیری انتخاب بهینه است. روش تحقیق توصیفی - تحلیلی و گردآوری اطلاعات مبتنی بر شیوه کتابخانه ای و میدانی بوده است. به منظور تحلیل داده ها از مدل تصمیم گیری تاپسیس و سیستم اطلاعات موقعیت یاب جغرافیایی استفاده شده است. بر این اساس، هر کدام از روستاها از لحاظ مولفه های ذکر شده، بررسی و تحلیل شدند و در طی شش گام، اولویت بندی پارک صورت گرفت. نتیجه های حاصل نشان می دهد که روستای دشت آزادگان با رتبه 656/. بهترین و در اولویت نخست قرار دارد، روستای دولت آباد با رتبه 533/0در اولویت دوم، روستای کلاه سیاه با رتبه 335/0 در اولویت سوم و روستای دهگپ با رتبه 085/0 در اولویت چهارم کانون بهینه قرار گرفته اند.
    کلیدواژگان: روستا، روستای کانونی، مدل تاپسیس، مکانیابی، ممسنی
  • عبدالحمید پاپ زن، شهپر گراوندی * صفحات 79-96

    نظام های بهره برداری خانوادگی، یکی از رایج ترین نظام های بهره برداری از زمین در استان کرمانشاه است. بررسی ها نشان می دهد پژوهش های اندکی در رابطه با سنجش آسیب پذیری این نظام در استان کرمانشاه صورت گرفته است، درحالی که سنجش آسیب پذیری می تواند راهنمای خوبی برای برنامه ر یزان و سیاستمدارن در تدوین برنامه ها، تخصیص منابع در سطح های مختلف و افزایش آگاهی های عمومی از ریسک ها باشد. ازاین رو، در پژوهش حاضر سعی شده با استفاده از روش توصیفی- پیمایشی و فرمول فلدبروگ و وون برون به سنجش آسیب پذیری نظام بهره برداری خانوادگی در بعدهای اقتصادی، اجتماعی و محیطی پرداخته شود. جامعه آماری پژوهش کشاورزان گندم کار استان کرمانشاه بودند که برای انتخاب آن ها از روش نمونه گیری سه مرحله ای بهره گرفته شد (247n=). سنجش متغیرهای پژوهش در قالب طیف پنج قسمتی لیکرت نشان داد، میانگین توانایی مقابله مشارکت کنندگان در پژوهش، بسیار کمتر از میانگین رویارویی آن ها با مشکلات اقتصادی، اجتماعی و محیطی مطرح شده است. علاوه بر این، نتیجه های محاسبه های آسیب پذیری با استفاده از فرمول فلدبروگ و وون برون نشان داد، نظام های بهره برداری خانوادگی به ترتیب دارای بیشترین سطح آسیب پذیری در بعدهای محیطی (میانگین 25/3)، اقتصادی (میانگین20/3) و اجتماعی (میانگین 11/3) است.

    کلیدواژگان: توانایی رویارویی، کشاورزان گندمکار، مخاطره ها، نظام های بهره برداری خانوادگی
  • احمد عابدی سروستانی صفحات 95-111
    امروزه فشارهای اقتصادی موجب شده است که افزایش تولید به عنوان مهم ترین هدف کشاورزی تلقی شود، اما کشاورزی فقط یک شغل برای کسب درآمد نیست، بلکه یک روش زندگی است که از نظر اجتماعی، فرهنگی و محیط زیستی اهمیت دارد. با این وجود و با ایجاد تغییرهای ساختاری و کاهش تعداد مزرعه های خانوادگی، پرسش هایی درباره تاثیرهای اجتماعی این پدیده مطرح است. پژوهش حاضر با روش تحقیق پیمایشی و با هدف تبیین ضرورت حفاظت از مزرعه های خانوادگی از نظر بعد اجتماعی توسعه پایدار و همچنین بررسی دیدگاه کارشناسان کشاورزی در این رابطه انجام شده است. روش کار شامل مطالعه کتابخانه ای به همراه انجام یک پیمایش بود که در آن، 53 نفر از کارشناس سازمان مرکزی جهاد کشاورزی استان گلستان، به عنوان نمونه آماری بررسی شدند. ابزار جمع آوری داده ها، پرسش نامه بود که روایی آن از طریق روایی صوری و پایایی آن با محاسبه ضریب کرانباخ آلفا تایید شد (74/0=α). نتیجه ها نشان داد که علی رغم تاکید بر صیانت از مزرعه های خانوادگی به عنوان یک روش زندگی و عاملی مهم در دستیابی به اشتغال پایدار، عدالت اجتماعی، امنیت غذایی، حفظ محیط زیست، گسترش انتخاب های کشاورزان، ارتقاء ارزش ها و فضیلت های اخلاقی و همچنین نقش آن در پایداری روستاها، گرایش کارشناسان کشاورزی نسبت به مزرعه های خانوادگی چندان مناسب نیست. به همین دلیل، می توان نتیجه گیری کرد که باید در فرآیند توسعه روستایی نسبت به صیانت از مزرعه های خانوادگی توجه کافی شود تا کارکردهای مهم این نوع از زندگی برای روستاها باقی بماند.
    کلیدواژگان: توسعه پایدار، ساختار مزرعه، کشاورزی خانوادگی، روستاها
  • حمید نصرآبادی، داریوش حیاتی صفحات 111-124
    با وجود توجه و صرف هزینه دولت ها برای توسعه روستاهای هدف گردشگری، کمتر به اهمیت نگرش جامعه میزبان نسبت به تاثیرهای گردشگری و حمایت آن ها از توسعه گردشگری توجه می شود. بر این اساس، تحقیق حاضر به تحلیل نگرش روستائیان نسبت به تاثیرهای گردشگری می پردازد. روش تحقیق در این پژوهش از نوع توصیفی بوده و از تکنیک پیمایش، به منظور گردآوری داده ها استفاده شده است. جامعه بررسی شده را سه روستای رود، دربهشت و غار در شهرستان نیشابور تشکیل داده اند. حجم نمونه 113 خانوار تعیین و به منظور انتخاب نمونه ها، از روش نمونه گیری تصادفی متناسب استفاده شد. نتیجه ها نشان می دهد که بین متغیر های سواد، عضویت درتشکل ها و شغل ساکنان، با نگرش آن ها نسبت به تاثیرهای گردشگری روستایی تفاوت معنی داری وجود دارد. نتیجه های حاصل از آزمون همبستگی پیرسون نشان داد که متغیرهای مساحت باغ و میزان درآمد افراد با نگرش نسبت به تاثیر گردشگری روستایی همبستگی معنی داری داشته است، همچنین نتیجه های آزمون رگرسیون به روش گام به گام نشان داد که متغیرهای مقدار باغ، درآمد و تعداد سال های تحصیل جامعه میزبان قادرند که حدود 40 درصد از میزان تغییرهای نگرش روستائیان را نسبت به پیامد های گردشگری روستایی پیش بینی کنند. در پایان مقاله بر مبنای نتیجه های پژوهش، پیشنهادهایی به منظور بهبود و پیشبرد گردشگری در روستاها، ارائه شده است.
    کلیدواژگان: تاثیرهای گردشگری روستایی، شهرستان نیشابور، گردشگری روستایی، نگرش روستائیان
  • فاطمه سورانی، خلیل کلانتری، علی اسدی، فرحناز رستمی، آرزو باباجانی، محمدصادق ابراهیمی صفحات 123-140
    علی رغم ورود فناوری اطلاعات و ارتباطات (ICT) به بسیاری از روستاهای ایران، هنوز خیلی از قابلیت های این فناوری در بخش روستایی به دلیل نبود شناخت کافی درباره عامل های پیش برنده و بازدارنده، توجه چندانی به آن نشده و همچنین از آن به صورت شایسته بهره برداری نشده است. در واقع، بدون شناخت عامل های مزبور، هرگونه اقدامی منجر به هدر رفتن منابع مادی و انسانی خواهد شد. از این رو، تحقیق حاضر با هدف تحلیل عامل های پیش برنده و بازدارنده گسترش فناوری اطلاعات و ارتباطات در روستاهای بخش مرکزی شهرستان نجف آباد از دیدگاه کارشناسان صورت پذیرفته است. روش پژوهش توصیفی و از نوع پیمایشی است. جامعه آماری تحقیق شامل همه کارشناسان جهاد کشاورزی، پست، پست بانک، مخابرات و دفترهای فناوری اطلاعات و ارتباطات روستایی(55 نفر) است که به صورت سرشماری بررسی و تحلیل شدند. اعتبار پرسش نامه با نظر متخصصان و پایایی ابزار تحقیق با ضریب آلفای کرونباخ برای هریک از مقیاس های اصلی پرسش نامه در حد مناسب (بالای 9/0) به دست آمد. براساس نتیجه های حاصل از تحلیل عاملی، چهار عامل فرهنگی- اطلاع رسانی، زیرساختی، خدماتی و تسهیلاتی- نهادی به عنوان عامل های پیش برنده با درصد تبیین 17/73 و چهار عامل ضعف زیرساختی، ضعف فرهنگی، توسعه نیافتگی اجتماعی- منطقه ای و ضعف مهارتی- تخصصی، با درصد تبیین 49/58 درصد به عنوان عامل های بازدارنده گسترش فناوری اطلاعات و ارتباطات در روستاهای شهرستان نجف آباد، شناسایی شدند.
    کلیدواژگان: توسعه روستایی، عامل های پیش برنده، عامل های بازدارنده، فناوری اطلاعات و ارتباطات، نجف آباد
  • سید حمزه میرسلیمی، همایون فرهادیان*، شقایق خیری، فرهاد خسروانی صفحات 139-163

    هدف این پژوهش، بررسی عامل های موثر بر پذیرش کشاورزی ارگانیک است. این تحقیق کاربردی و از نوع توصیفی– همبستگی است. جامعه آماری مدنظر را تولید کنندگان محصولات کشاورزی استان البرز تشکیل می دهند که حجم نمونه با استفاده فرمول کوکران و روش نمونه گیری تصادفی طبقه ای تعیین شد و 200 تولیدکننده انتخاب شد. ابزار اصلی جمع آوری اطلاعات، پرسش نامه محقق ساخته است که روایی آن را تعدادی از استادان دانشگاه و کارشناسان جهاد کشاورزی استان البرز بررسی و تایید کردند. پایایی پرسش نامه نیز از طریق انجام پیش آزمون و محاسبه آلفای کرونباخ برای هر یک از بخش های آن برآورد شد (72/0تا 95/0) که بیانگر مناسب بودن ابزار تحقیق بوده است. یافته های تحقیق نشان داد که مانع های پذیرش کشاورزی ارگانیک و عامل های موثر بر توسعه آن در بین کشاورزان با سطح تحصیلی متفاوت (فوق دیپلم و کمتر و لیسانس و بیشتر) اختلاف معنی داری در سطح یک درصد دارد. همچنین بین سه متغیر نگرش به کشاورزی ارگانیک، میزان استفاده از کانال های دریافت اطلاعات فنی و میزان به کارگیری عملیات کشاورزی ارگانیک با پذیرش آن در بین کشاورزان استان البرز همبستگی مثبت و معنی داری مشاهده شد.

    کلیدواژگان: پذیرش، کشاورزی ارگانیک، تولید کنندگان محصولات کشاورزی، استان البرز
|
  • Mohammad Khodaverdizadeh, Saber Khodaverdizadeh, Faramarz Masoomzadeh Pages 1-18
    Agricultural insurance is the most important strategies to achieve to security of income and stability of production. This study investigates factors affecting adoption of livestock insurance in rural areas of Marand township، using Logit model. Data and information required for this study are collected using cluster sampling and questionnaires completed by 150 farmers in year 2013. Results show that 48 percent of dairy farmers are not willing to insure their livestock because of low rates of compensation، and long time high premium compensation. Logit model analysis showed that age، education level، income، number of animals، the level of awareness of the benefits، non-related job and credit facilities were among factors affecting acceptance of insurance; and all of them except age and non-related job had a positive effect on the adoption of insurance. So، informing dairy farmers about benefits of insurance may improve the acceptance of it.
    Keywords: Cluster sampling, insurance acceptance, Logit model, Marand
  • Nasibeh Zarei, Hossein Mehrabi Boshrabadi, Mehdi Khosravy Pages 19-32
    This study estimates water economic value in production of potato in 2011-12، using parametric method of production function. Data have been collected through questionnaires. Research sample includes 208 farmers and landowners in the Koredestan and Hamedan provinces، based on Cochran formula and two stage cluster sampling. In order to select the suitable function، several flexible and non-flexible functions has been checked that results indicate Cobb-Douglas production function acts better than the other tested functions. Elasticity of derived water demand for Potato crops estimated -1/95 which shows policy prices can be important factor to control water utilization. Economic value for each cubic meters of water for producing potato is estimated to be 2348. 7 Rail، which it is less than its current price (1203. 4 Rials). So، it suggests that in order to save water use in potato production، water value approximate to its market value.
    Keywords: Demand, Kordestan, potato production, Hamedan, economic value
  • Mohammad Mowlaei Pages 33-46
    One of the household''s economic welfare indices is their consumption mixture during a given period. The aim of this study is to answer this question that has the consumption mixtures of rural households been improved or worse during 1995-2012 compared to 1983-1995? To this end، using time series data on cost proportion of six food and seven non-food commodities، which are published by the Iranian Statistics Center، income elasticity of demand is estimated using panel data method. Using these estimates، commodities are classified into luxuries، necessities and inferiors. Results show that shares of food commodities are reduced and the shares of housing and health are increased in the rural households'' consumption basket during 1995-2012. Results also show that most of basic commodities are changed from necessities to luxuries and thus، the rural households'' welfare are worse than the previous period.
    Keywords: Engel curves, income elasticity, iranian rural households, food, non, food commodities
  • Mostafa Teimoori, Hasan Reihani Hamadani, Mohammad Hadi Hajian, Mahmood Teimoori Pages 47-61
    The purpose of this research is to investigate the potentials of investment in agriculture co-operations in compare with other investment fields of co-operation in Hamedan Province، Iran. The data required for this research، are gathered in two steps of library study and field research by utilizing researchers’ questionnaire. The research population includes experts، working on different aspects of co-operations in Hamedan Province، among which، based on Cochran formula، 55 elite experts are selected with simple random sampling. The questioners are filled by randomly-selected experts on year 2013. The gathered data are analyzed in Expert Choice Software by Analytical Hierarchy Process (AHP) Technique. Results of the research indicate that the most determinative criterion affecting on investment in different fields of co-operation is “consistency with region''s physical potentials”. Moreover، according to the results، agriculture co-operations have the second position after industrial co-operations in regard to their potentials of investment.
    Keywords: Agriculture cooperations, investment, priority, Hamadan province, AHP
  • Ali Shamsoddini, Kioumars Dehghani Pages 63-79
    Man from past had tried to established in nature so to have maximum use of the nature environment. The establishment of human settlements along the rivers، roads and delta show this claim. Human societies always thought to organize the environment and optimum use of resources، but following developments in the technology، increasing speed، decreasing distances and creation of mass communication، programming for scientific locating has been considered that includes both space، economic and social systems in optimal settlement locating. This paper aims in locating and selection of best central village of Doshman Ziyari District using Topsis model. It’s a descriptive and analytical research and gathering of date was based on library and field، interviews and feedback from people. Based on Topsis model and GIS، villages has analyzed and prioritized in six steps. Results show that the village of Dashte Azadgan with CL (rank) 0. 656 is the best and first priority، the village of Dowlat abad with CL (rank) 0. 533 is in the second priority، the village of Kollahsia with CL (rank) 0. 335 is in the third priority and the village of Dehghap with CL (rank) 0. 085 is in located in fourth priority.
    Keywords: Rural, central village, locating, Topsis model, Mamasani
  • Abdolmajid Papzan, Shahpar Garvandi Pages 79-96

    Family farming system is the most important agrarian system in Kermanshah province. The review shows that few studies have focused on vulnerability in Kermanshah''s family farming system; while assessments of vulnerability can provide an important guide to programmers and decision makers on resource allocation at various levels، and it can improve public awareness of risks. So، the main purpose of this paper is to assess economic، social، and environmental vulnerability by Fledbrugge & Von Braun formula. Wheat farmers in Kermanshah province were the target population for this study. Using a three-stage sampling، 247 wheat farmers were selected. A five point Likert scaling showed that coping of farmers are less than their hazard perception in the farming، Also more investigation revealed that family farming system have more vulnerability in the environmental (mean of 3. 25)، economic (mean of 3. 20) & social (mean of 3. 11) aspects.

    Keywords: Ability coping, family farming system, vulnerability, hazard, wheat farmer
  • Ahmad Abedi Sarvestani Pages 95-111
    Economic pressure caused production and efficiency has been considering as major goals in agriculture. Indeed agriculture is not merely a job to make money but it is a way of life which is important regards to its cultural، social and environmental functions. With structural changes in agriculture and moving towards big farms and industrial agriculture، the number of family farms is decreasing. These changes have raised questions about its social impact on rural development. This study aims to explain the importance of protecting family farms from social point of view of sustainable development. Furthermore، agricultural experts’ opinion on this matter has been examined. The method consisted of a library study with a survey research in which a statistical sample of 53 agricultural experts was selected randomly from agricultural experts of central organization of Jihad-e-Agriculture in Golestan province. Data collected through questionnaire which its validity and reliability confirmed through face validity and Cronbach’s alpha (α=. 74) respectively. Findings indicated that family farming is not only a way for life but also could help to make sustainable occupation، establish social justice، improve food security، conserve environment، increase farmers’ choices، enhance value and ethical virtues and sustain rural communities. However، the survey results indicated that agricultural experts do not have a good attitude in this regard. Based on findings، it is suggested that preservation of family farms be carefully considered in the process of rural development in order to have the important functions of this way of life for rural communities.
    Keywords: Family Farming, Farm Structure, Rural Areas, Sustainable Development
  • Hamid Nasrabadi, Driush Hayati Pages 111-124
    In desspit of governments attention for improving rural areas which have potential for rural tourism development، there is less attended to their residents'' attitudes in this regard. Therefore، this study aims to analyze rural residents'' attitude toward rural tourism impacts. Research method is descriptive by using survey technique for data collection. Those local households who live in three villages (Rood، Darbehesht and Ghar) were the research population. Thus، 113 households were selected as sample group by using proportional random sampling method. Finding revealed there is meaningful statistical difference between attitude toward rural tourism impacts and level of education; membership in local associations and residents'' job. Besides، results of using correlation coefficient test revealed there is meaningful relationship between attitude toward rural tourism impacts and local people income and their orchard area. Finding of stepwise multiple regression analysis revealed that orchard area; annual income; and level of education as three independent variable can predict about 40 percent of attitude toward rural tourism impacts as dependent variable. Some recommendation have presented according to research results at the end of article.
    Keywords: Rural Tourism Impacts, Neyshabour County, Rural Tourism, Rural People Attitude
  • Fatemeh Sourani, Khalil Kalantari, Ali Asadi, Farahnaz Rostami, Arezou Babajani, Mohammad Sadegh Ebrahimi Pages 123-140
    Despite entering ICT in many villages of Iran، many capabilities of this technology in rural areas has not been paid much attention and exploitation due to lack of recognition of driving and hindering factors. In fact، without recognition of mentioned factors، any action would result in the loss of human and material resources. Accordingly، the purpose of this study was to analyze the driving and hindering factors of ICT development in villages of central part of Najaf Abad County. The study is a descriptive and survey research. The statistical population of the study consisted of all the experts of Jihad-e Keshavarzi، Post، Post bank، communication and rural ICT offices (55 people). Validity of the questionnaire confirmed by experts’ view and reliability of research tool measured by calculating Cronbach-Alpha coefficient (over 0. 9). The results of factor analysis showed that four factors including cultural - information، infrastructural، service and facilities - institutional determined as driving factors explained 73. 17 percent of total variance and four factors including infrastructural weakness، cultural weakness، social-regional underdevelopment and technical- skills weakness determined as hindering factors of ICT development in villages of central part of Najaf Abad County which explained 58. 49 percent of total variance.
    Keywords: Driving factors, hindering factors, information, communication technology, Najaf Abad, rural development
  • Hamze Mirsalimi, Homayon Farhadian, Shaghaygh Kheiri, Farhad Khosravani Pages 139-163

    The aim of this study is to investigate the factors affecting adoption of organic farming. The study is a kind of applied and descriptive–correlational method. The research population is agricultural producers of Alborz Province. Sample size was determine by Cochran''s formula (n= 200) and using proportional stratified random sampling method. Data was collected through questionnaires that developed by researcher. Validity of questionnaires is estimated by a panel of experts in University and Agriculture experts of Jihad-e- Keshavarzi department of Karaj city. Reliability was conducted by a Pilot test study and for each of its parts Cronbach’s alpha coefficient estimated (0. 72 -0. 95) which show its suit for research conduct. Data analysis using SPSS software package show that there is a significant difference between barriers to adoption of organic farming in under graduate and post graduated level at the 0. 01 level. Also there is a positive relation between attitudes، technical information and frequency of connective channels with adoption of organic farming among Alborz Province farmers.

    Keywords: Adoption, organic agriculture, agricultural Producers, Alborz province