فهرست مطالب

نشریه ارمغان دانش
سال نوزدهم شماره 12 (پیاپی 95، اسفند 1393)

  • تاریخ انتشار: 1393/12/10
  • تعداد عناوین: 9
|
  • محمدرضا یزدانخواه فرد*، محبوبه تقی زادگان زاده، محمدرضا فرزانه، کامران میرزایی صفحه 1021
    زمینه و هدف
    در حدود سه دهه است که نمونه گیری از راه کاتترهای عروقی مورد بحث محققین قرار گرفته است، همراه با سوالات بسیاری که تا کنون پاسخ قطعی داده نشده است. لذا این سئوال هنوز مطرح است که آیا می توان از خط های وریدی برای نمونه گیری استفاده نمود؟ لذا این مطالعه با هدف تعیین و مقایسه مقادیر آزمایشگاهی بیوشیمیایی نمونه خون گرفته شده از خط انفوزیون ورید محیطی در حال دریافت مداوم مایعات وریدی و روش معمول خونگیری انجام گرفت.
    روش بررسی
    این پژوهش مطالعه ای مداخله ای می باشد که بر روی60 بیمار بستری در بخش داخلی که به صورت نمونه گیری در دسترس انتخاب شده بودند، انجام شد. از هر بیمار دو نمونه خون یکی از طریق خط انفوزیون ورید محیطی(مورد)پس از دور ریختن 5 سی سی خون در ابتدا از آنژیوکت و جمع آوری5 سی سی دیگر پس از آن و دیگری به شیوه معمول خون گیری(کنترل)تهیه گردید. سپس تمامی نمونه ها از نظر مقادیر سدیم، پتاسیم، اوره و کراتنین با استفاده از آزمون تی زوجی و ضریب همبستگی پیرسون تجزیه و تحلیل شدند.
    یافته ها
    میانگین مقادیر سدیم، پتاسیم، اوره و کراتنین درگروه مورد به ترتیب 133/60 میلی اکی والان بر لیتر، 4/50 میلی اکی والان بر لیتر، 57/14 میلی گرم بر دسی لیتر، 1/32 میلی گرم بر دسی لیتر و در گروه کنترل به ترتیب 133/37 میلی اکی والان بر لیتر، 4/52 میلی اکی والان بر لیتر، 14/68 میلی گرم بر دسی لیتر، 1/32 میلی گرم بر دسی لیتر بود. هیچ گونه اختلاف معنی دار آماری بین مقادیر آزمایشگاهی اندازه گیری شده در دو گروه مشاهده نگردید.
    نتیجه گیری
    می توان جهت اندازه گیری مقادیر سدیم، پتاسیم، اوره و کراتنین از نمونه خون گرفته شده از خط انفوزیون ورید محیطی پس از دور ریختن 5 سی سی در ابتدای خون گیری، استفاده نمود.
    کلیدواژگان: بیوشیمیایی، کاتتر ورید محیطی، خون گیری وریدی
  • معصومه بهمیاری*، مینو محمودی، سیامک شهیدی صفحه 1029
    زمینه و هدف
    عدسی را می توان مهم ترین ساختار بینایی در تنظیم نور ورودی به شبکیه به حساب آورد. ایجاد هر گونه نقص یا تاخیر در تکامل عدسی منجر به ایجاد نقص درعملکرد سیستم بینایی می شود. هدف از این مطالعه تغییرات ایجاد شده به وسیله داروی لتروزول در ناحیه عدسی چشم جنین هایی که مادران آنها در طول بارداری لتروزول مصرف کرده اند مورد بررسی قرار می گیرد.
    روش بررسی
    در این مطالعه تجربی 20 سر موش باردار آزمایشگاهی نژاد ویستار به سه گروه تجربی و یک گروه کنترل تقسیم شدند. گروه کنترل با آب شرب شهری و گروه های آزمایشی با آب حاوی داروی لتروزول و به ترتیب دوزهای 0/01، 0/02؛ 0/04 میلی گرم بر کیلوگرم به صورت محلول در آب تیمار شدند. روزانه داروی لتروزول را از روز دهم بارداری به صورت خوراکی دریافت کرد هاند و در روز شانزدهم بارداری جنین ها از شکم خارج شدند. سر جنین ها جدا و مراحل پردازش بافتی، برش گیری و رنگ آمیزی به روش هماتوکسیلین ائوزین انجام شد. ناحیه عدسی آنها به وسیله میکروسکوپ نوری و نرم افزار موتیک مورد بررسی قرار گرفت. داده های با استفاده از آزمون های آماری آنالیز واریانس یک طرفه بین آزمودنی و آزمون تعقیبی تجزیه و تحلیل شدند.
    یافته ها
    در گروه های آزمایشی با دوزهای 0/01، 0/02؛ میلی گرم بر کیلوگرم باعث کاهش قطر عدسی نسبت به گروه کنترل می شود و در گروه آزمایشی میلی گرم بر کیلوگرم 0/04 عدسی تشکیل نمی شود
    نتیجه گیری
    این مطالعه نشان داد که مصرف داروی لتروزول در زمان بارداری منجر به نقص در تکامل سیستم بینایی جنین به ویژه در قسمت عدسی می شود.
    کلیدواژگان: لتروزول، جنین موش، چشم
  • سیدعلی موسوی، محمد فرارویی*، جعفر حسن زاده، عبدالعزیز فقهی، حمیدرضا طباطبایی صفحه 1040
    زمینه و هدف
    سل یکی از قدیمی ترین بیماری های بشر است که کماکان عامل میلیونهامرگ و میر و ناتوانی در انسان به شمار می رود. میزان شکست درمان یکی از مهم ترین شاخصهای ارزیابی برنامه های پیشگیری و کنترل سل بشمار می رود. این مطالعه با هدف بررسی عوامل مرتبط با شکست درمان در بیماران مبتلا به سل استان خوزستان طی سال های 92-84 انجام گردید.
    روش بررسی
    این مطالعه هم گروهی تاریخی بر روی بیماران مبتلا به سل استان خوزستان طی سال های 1392-1384 انجام شده است. اطلاعات دموگرافیک، نتایج درمان و پایش های حین درمان برای کلیه بیماران جمع آوری و پس از پالایش آنالیز گردید. به منظور شناسایی عوامل خطر شکست درمان، از مدل رگرسیون لجستیک استفاده شد.
    یافته ها
    سن (0/03=p) و وزن بالاتر (0/01=p)، جنس مذکر (0/03=p) تاخیر و اشتباه بیشتر در تشخیص(p=0.03 برای هر دو متغیر) به عنوان عوامل خطر شکست درمان در بیماران مسلول تعیین گردیدند.
    نتیجه گیری
    تشخیص صحیح و سریع موارد سل ریوی اسمیر مثبت و درمان به موقع و تحت نظارت مستقیم (DOTS) می تواند موجب کاهش بروز موارد جدید شکست درمان گردد.
    کلیدواژگان: سل، شکست درمان، تاخیر در تشخیص، اشتباه در تشخیص
  • فیروزه فرهادپور*، زکیه تلمادره ای، صادق چینی کار، کامران اکبرزاده، محمدرضا فکورزیبا، محمدجعفر مومن بالله فرد صفحه 1049
    زمینه و هدف
    تب هموراژیک کریمه کنگو بیماری ویروسی سیستمیک بالقوه کشنده در انسان بوده که به وسیله گزش کنه منتقل می شود. در طبیعت ویروس ایجاد کننده در چرخه های انتقال عمودی و افقی بین کنه های ناقل و انواع مهره داران اهلی و وحشی حفظ شده و گردش می یابد. هدف از این مطالعه بررسی و تعیین میزان آلودگی ویروسی کنه های صید شده از دام های اهلی در شهرستان مرودشت، استان فارس بود.
    روش بررسی
    در hdk مطالعه مقطعی نمونه گیری از 6 روستای مرودشت با انتخاب تصادفی صورت گرفت. در مجموع 200 کنه(سخت و نرم) از گوسفند، بز و گاو جمع آوری شد. اطلاعات مربوط به نمونه گیری ثبت گردید. سپس کنه ها در شرایط مناسب از لحاظ رطوبت و دما به آزمایشگاه ارسال شده و با کلیدهای معتبر حشره شناسی شناسایی شد. کنه ها جهت تعیین میزان آلودگی به ویروس تب هموراژیک کریمه کنگو با روش واکنش زنجیره ای پلیمراز رونوشت برداری معکوس مورد آزمایش قرار گرفتند.
    یافته ها
    ژنوم ویروس در 4/5 درصد(9 نمونه) از جمعیت کنه های مورد مطالعه شناسایی شد. کنه های آلوده از دو جنس هیالوما و ریپیسفالوس بوده و شامل گونه های هیالوما مارژیناتوم، هیالوما آناتولیکوم و ریپیسفالوس سانگوینئوس بودند.
    نتیجه گیری
    با توجه به تایید گردش ویروس، تب هموراژیک کریمه کنگو باید به عنوان یک مسئله مهم بهداشتی در این منطقه مدنظر قرار گیرد و اجرای منظم برنامه های نظارت و کنترل بر دام ها در جهت کاهش جمعیت و پراکندگی ناقل و آگاه سازی و آموزش به مشاغل پرخطر ضروری است.
    کلیدواژگان: کنه، آربوویروس، هیالوما، تب هموراژیک، مرودشت
  • یوسف گلشنی، سعید محمدی* صفحه 1058
    زمینه و هدف
    استفاده از داروهای شیمیایی رایج در درمان درد سبب ایجاد مشکلات گوارشی می گردد. بالانگو در طب سنتی در درمان بیماری های عصبی والتهابی مورد استفاده قرار می گیرد. هدف این مطالعه بررسی اثر ضد دردی عصاره هیدروالکلی برگ گیاه بالانگو در موش صحرایی نر می باشد.
    روش بررسی
    در این مطالعه تجربی از 42 سر موش صحرایی نر در 7 گروه شامل؛ گروه های کنترل، تیمار شده با عصاره (100،300 و 80 میلی گرم بر کیلوگرم و درون صفاقی)، مورفین (1میلی گرم بر کیلوگرم و درون صفاقی)، آسپرین(1میلی گرم بر کیلوگرم) و نالوکسان (1میلی گرم بر کیلوگرم) به همراه دوز 300 میلی گرم بر کیلوگرم عصاره استفاده شد. به منظور ارزیابی اثرات ضد دردی عصاره از آزمون های ریتینگ، تیل فلیک و فرمالین استفاده شد. داده ها با کمک آزمون آنالیز واریانس یک طرفه تجزیه و تحلیل شدند.
    یافته ها
    عصاره هیدروالکلی برگ بالانگو به طور معنی داری تعداد انقباضات القاء شده به وسیله اسید استیک را مهار کرد(p<0/05). در تست تیل فلیک همه دوزهای عصاره فعالیت ضد دردی را نشان دادند. در تست فرمالین بیشترین فعالیت ضد دردی مربوط به دوز 300 میلی گرم بر کیلوگرم عصاره با P<0.01 بود. استفاده از نالوکسان به همراه دوز 300 توانست اثر ضد دردی عصاره را مهار کند.
    نتیجه گیری
    داده های حاصله پیشنهاد دهنده اثر ضد دردی عصاره هیدروالکلی برگ بالانگو است، که ممکن است به واسطه هر دو مکانیسم مرکزی و محیطی باشد. وجود فلاونوئیدها ممکن است مسئول ایجاد فعالیت ضد دردی این گیاه باشد.
    کلیدواژگان: درد، عصار بالانگو، موش صحرایی
  • سحر روزبهی، نعمت الله رزمی، مهدی اکبرتبار طوری، هیبت الله صادقی* صفحه 1069
    مقدمه و هدف
    برخی از ترکیب های طبیعی و سنتتیک دارای خواص آنتی اکسیدانی می باشند که در محافظت از کبد در مقابل عوامل مخرب نقش مهمی را دارند. هدف از این مطالعه بررسی اثر محافظت کبدی عصاره هیدوالکلی چتر گندمی رفیع در موش های صحرایی بود.
    روش بررسی
    این مطالعه تجربی در سال 1392 در دانشگاه علوم پزشکی یاسوج بر روی 50 سر موش صحرایی نر بالغ و سالم از نژاد ویستار انجام شد. حیوان ها به طور تصادفی به 5 گروه مساوی شامل؛ گروه شاهد(دریافت کننده روغن زیتون)، گروه کنترل (دریافت کننده روغن زیتون و تتراکلرید کربن) و سه گروه آزمون (دریافت کننده روغن زیتون و تتراکلرید کربن) تقسیم شدند. به موش های گروه های گروه های آزمون به ترتیب عصاره گیاه چتر گندمی رفیع با دوزهای 75، 150 و300 میلی گرم به ازای هر کیلوگرم وزن به صورت گاواژ داده شد. بعداز دو ماه میزان آنزیم های کبدی، پروتئین تام، آلبومین و بیلی روبین سرم موش ها اندازه گیری شدند. مطالعات هیستوپاتولوژی کبد موشها نیز انجام گرفت. داده های جمع آوری شده با استفاده از نرم افزارSPSS و آزمون های آماری آنالیز واریانس یک طرفه و تست توکی تجزیه و تحلیل شدند.
    یافته ها
    در گروه CCl4 افزایش قابل توجهی در سطوح سرمی آلانین آمینو ترانسفراز، آسپارتات آمینو ترانسفراز، آلکالین فسفاتاز، بیلی روبین تام، بیلی روبین مستقیم، و کاهش قابل توجهی در سطح سرمی توتال پروتئین و آلبومین در مقایسه با گروه نرمال مشاهده شد (P<0.05). عصاره هیدروالکلی گیاه چتر گندمی رفیع در هر سه دوز باعث کاهش سطوح آنزیم های کبدی، بیلی روبین گردید، در حالی که توتال پروتئین و آلبومین در مقایسه با گروه هپاتوتوکسیک افزایش یافت((P<0.05. بیشترین میزان کاهش در آنزیم های کبدی و بیلی روبین تام مربوط به دوز 300 میلی گرم به ازای هر کیلوگرم وزن بدن موشها بود و همینطور بیشترین افزایش در غلظت سرمی پروتئین تام و آلبومین نیز مربوط به همین دوز بود.
    نتیجه گیری
    این نتایج نشان می دهد که عصاره هیدرو الکلی گیاه چتر گندمی رفیع دارای اثر محافظت کبدی قابل توجهی در رت های هپاتوتوکسیک شده توسط CCl4 است که به ترکیبات آنتی اکسیدانی این گیاه نسبت داده می شود.
    کلیدواژگان: چتر گندمی رفیع، محافظت کبدی، تتراکلریدکربن، آنتی اکسیدان
  • صدیقه شریعتی نیا، محمد فرارویی، کامبیز کریم زاده شیرازی، محسن شمس* صفحه 1082
    زمینه و هدف
    سواد سلامت، میزان ظرفیت فرد برای کسب، تفسیر و درک اطلاعات و خدمات سلامت اولیه و اساسی و قابلیت استفاده از این اطلاعات و خدمات در قالب روش هایی است که منجر به ارتقای سلامت می‍گردد. این پژوهش با هدف تعیین سطح سواد سلامت اختصاصی HIV/AIDS در شهر یاسوج و عوامل مرتبط با آن اجرا شد.
    روش بررسی
    در این مطالعه مقطعی، از پرسشنامه 21 گویه ای که از روایی و پایایی آن اطمینان حاصل شده بود، نمونه مورد بررسی شامل 250 نفر از 15 تا 49 ساله ساکن شهر یاسوج بود که با روش نمونه گیری خوشه ایدو مرحله ای انتخاب و پرسشنامه برای آنها تکمیل شد. داده ها با آزمون های آماری کای دو، آنالیز واریانس یک طرفه و رگریسیون تجزیه و تحلیل شدند.
    یافته ها
    میانگین امتیاز HIV/AIDS در شرکت کنندگان 10.30 ± 3.36 بود و تنها 16/4 درصد از آنها دارای سواد HIV/AIDS کافی بودند. در مدل اصلاح شده رگرسیونی، تحصیلات (0/40= Bو 0/001>p)، کارمند بودن (1/54= Bو 0/02=p) و داشتن وضعیت اقتصادی ضعیف (0/52- = Bو 0/02=p) با سواد HIV/AIDS رابطه معنی داری داشتند.
    نتیجه گیری
    با توجه به این که اکثر افراد مورد بررسی، سواد HIV/AIDS کافی نداشتند، به نظر می رسد عدم دسترسی به اطلاعات و خدمات مرتبط با موضوع HIV/AIDS، پیچیدگی و عدم تناسب مطالب با سطح درک مخاطب و شکل نامناسب ارایه پیام های سلامت، می تواند از علل عمده سواد HIV/AIDS ناکافی باشد.
    کلیدواژگان: سواد سلامت، ایدز، ارزیابی
  • رضا عباسی، حمید آموزگار، مهدی قهرمانی فر*، کامبیز کشاورز، فرزاد وفایی، مهدی قهرمانی فر*، سید ذاکر سعیدی نژاد، معصومه کاظمی، زینب محمد حسینی سروک صفحه 1096
    زمینه و هدف
    پالس اکسیمتری و کاتتریزاسیون قلبی از موارد دخیل در درمان کودکان مبتلا به بیماری مادرزادی قلبی هستند. تشخیص میزان اشباع اکسیژن خون شریانی دربیماران مبتلا به بیماری های قلبی مادرزادی (CHD) می تواند برای بررسی و مدیریت آنها موثر باشد. هدف از این مطالعه مقایسه پالس اکسیمتری و کاتتریزاسیون قلبی در مدیریت درمان کودکان مبتلا به بیماری مادرزادی قلبی بود.
    روش بررسی
    در این مطالعه مقطعی 110 بیمارمبتلاء به بیماری های قلبی سیانوتیک و غیر سیانوتیک که کاندید کاتتریزاسیون قلبی راست و چپ بودند به وسیله پالس اکسیمتر از انگشت اشاره مورد بررسی قرار گرفتند و به طورهم زمان، اشباع اکسیژن از طریق کاتتریزاسیون قلبی ثبت شد. داده ها با نرم افزار آماری SPSS و روش های آماری همبستگی پیرسون و رگرسیون خطی تجزیه و تحلیل شدند.
    یافته ها
    ارتباط آماری معنی داری بین اشباع اکسیژن شریانی اندازه گیری شده به وسیله پالس اکسیمتر و اشباع اکسیژن آئورت (0/0001>p) و هم چنین بین ضربان قلب در الکتروکاردیوگرام وپالس اکسیمتر (0/0001>p) وجود داشت. هم چنین وجود سیانوز(0/001=p)، چماقی شدن انگشتان(0/001=p)، میزان اشباع اکسیژن کم در ورید اجوف فوقانی ودهلیزراست(0/002= p) می تواند از دقت پالس اکسیمتر برای تشخیص اشباع اکسیژن خون شریانی بکاهد. هم چنین متوسط فشاردهلیزراست می تواند بردقت پالس اکسیمتربرای تشخیص ضربان قلب (0/034=p)تاثیر بگذارد. حداکثر حساسیت و ویژگی پالس اکسیمتر برای تشخیص اشباع اکسیژن 88 درصد و ضربان قلب 99 ضربان دردقیقه بود.
    نتیجه گیری
    پالس اکسیمتریک ابزار مفید برای برآورد میزان اشباع اکسیژن شریانی و ضربان قلب در کودکان مبتلا به بیماری های قلبی مادرزادی(CHD) و روشی غیر تهاجمی در مقایسه با کاتتریزاسیون قلبی است.
    کلیدواژگان: کاتتریزاسیون قلبی، بیماری های مادرزادی قلبی کودکان، پالس اکسیمتر
  • سید اسلام حصار، فریبرز نیکدل*، شیرعلی خرامین صفحه 1105
    زمینه و هدف
    درمان شناختی رفتاری، نوعی روان درمانی است که به بیماران کمک می کند تا به درک افکار و احساساتی که بر روی رفتارشان تاثیر می گذارد، نایل گردند. هدف از انجام این پژوهش بررسی اثربخشی آموزش تکنیک های شناختی رفتاری بر تعلل، استرس، اضطراب و افسردگی دانش آموزان دختر مقطع متوسطه شهرستان بهمئی می باشد.
    روش بررسی
    روش تحقیق حاضر از نوع آزمایشی با طرح پیش آزمون پس آزمون با دو گروه می باشد. جامعه آماری شامل کلیه دانش آموزان دختر رشته تجربی شهرستان بهمئی در سال تحصیلی 921391 می باشند که با استفاده از روش نمونه گیری خوشه ایتصادفی تعداد60 نفر از آنها به عنوان نمونه تحقیق انتخاب شده و به طور کاملا تصادفی در دو گروه 30 نفری (یک گروه آزمایش و یک گروه کنترل) قرار جایگزین شده اند. برای اندازه گیری متغیرها از پرسشنامه تعلل و پرسشنامه افسردگی، اضطراب و استرس (DAS-21) استفاده گردید. تحلیل نتایج با استفاده از روش تحلیل مانکوا انجام شد.
    یافته ها
    نتایج نشان داد نمرات پس آزمون تعلل، اضطراب و استرس در دو گروه تفاوت معنادار داشته، اما تفاوت نمرات پس آزمون دو گروه در افسردگی معنی دار نبوده است. نتایج در سطح (0/001>p) معنی دار بوده است.
    نتیجه گیری
    آموزش تکنیک های شناختی رفتاری می تواند باعث کاهش تعلل، اضطراب و استرس شود و روش مفیدی برای کاهش اختلالات رفتاری است.
    کلیدواژگان: تکنیک های شتاختی، رفتاری، تعلل، استرس، اضطراب، افسردگی
|
  • Yazdankhahfard M., Taghizadeganzadeh M.*, Farzaneh M., Mirzaei K Page 1021
    Background and Aim
    In the last three decades, of the vascular catheters researchers are discussed, along with the many questions that so far has not been definitively answered. So, the question remains whether it can be used for sampling venous line?The aim of this study was to determine and compare the biochemical laboratory values, blood samples were taken from the peripheral vein infusion continuously receives intravenous fluid and the usual method of sampling was carried out.
    Methods
    This study is a quasi-experimental intervention, which is controlled on 60 patients hospitalized in the internal medicine ward were selected for sampling Two samples from each patient's blood through a peripheral intravenous line (about) 5 cc of blood thrown after the first 5 ml of IV and gather other then the usual manner, the other samples (control) were prepared. Then all the samples amounts of sodium, potassium, urea and creatinin using software spss19, paired t-test and Pearson correlation analysis was.
    Results
    The mean values of sodium, potassium, urea and creatinin group, respectively 133/60mEq/l, 4/50mEq/l, 14/57mgr/dl, 1/32mgr/dl and control groups, respectively133/37mEq/l, 4/52mEq/l, 14/68mgr/dl, 1/32mgr/dl was. No statistically significant differences between the experimental values measured in the two groups were observed.
    Conclusion
    In order to measure the amounts of sodium, potassium, urea, creatinin blood samples taken from the peripheral vein infusion of 5 ml thrown after the first sampling, can be used.
    Keywords: Biochemical, Peripheral vein catheter, Phlebotomy
  • Mahmoudi M., Bahmanyari M.*, Shahidi S Page 1029
    Background and Aim
    Lens is the most important structure in adjusting input light to the retina. Any defect or delay in lens development leads to impaired in visual system functions. The aim of this study was to evaluate any changes in embryos, lenses whose mothers were treated with Letrozol during pregnancy.
    Methods
    In this experimental study, twenty pregnant rats (wistar) were divided into four groups (three experimental and one control groups). The control group was treated with tap water and the experimental groups were treated with tap water containing Letrozole in doses 0. 01, 0. 02 or 0. 04 mg/kgbw respectively. Rats were treated from day 10 and on day 16 of pregnancy, the embryos were removed by Caesarean. In addition, morphological and histological studies were done by H&E staining in the eyes.
    Results
    In experimental groups treated with Letrozole in doses0/01, 0/02 mg/kg, the diameter of the lens were reduced in compare to control group but in experimental group which received Letrozol in dose0. 04 mg/kgbw no lenses was formed. The results were evaluated by one way ANOVA and LSD post hoc.
    Conclusion
    This study showed that using letrozole during pregnancy may lead to birth visual system defects, especially in lenses.
    Keywords: Letrozole, Rat embryo, Eye
  • Mousavi Sa, Fararoii M., Hasanzadeh J.*, Feghhhi Aa, Tabatabai Hr Page 1040
    Background and Aim
    Tuberculosis is one of the oldest human diseases which still causes millions of deaths and impairments in human population. Treatment failure is one of the most important indices in evaluation of tuberculosis control and treatment programs. This study is done to find related factors to tuberculosis treatment failure in Khoozestan province from 2005 to 2012.
    Methods
    This is a historical cohort study on all tuberculosis cases registered from 2005- 2012. Data on demographic and clinical status of the patients was collected, checked and prepared for analysis. Logistic regression was used to analysis the data.
    Results
    Being older (p=0.03), heavier (p=0.01), and being male (p=0.03) came with higher risk of treatment failure. Also misdiagnosis of the disease and delay in starting treatment were significantly associated with treatment failure (p=03).
    Conclusion
    Faster and better diagnosis is the most effective factors to prevent failure in treatment of tuberculosis.
    Keywords: Tuberculosis treatment failure, Delay in treatment, Misdiagnosis
  • Farhadpour F., Telmadarraiy Z. *, Chinikar S., Akbarzadeh K., Fakoorziba Mr, Moemenbellahfard Page 1049
    Background and Aim
    Crimean–Congo hemorrhagic fever (CCHF) is a potentially lethal systemic viral disease in human beings, which is transmitted by tick bites. In nature, the triggering virus is found in vertical and horizontal cycles between the tick vectors and different species of domestic and wild vertebrates which are circulated and maintained. The purpose of this study was to determine the viral infection were collected from livestock ticks in the Marvdasht, Iran.
    Methods
    In this cross sectional study, samples were randomly selected from 6 villages near marvdasht. A total of two hundred ticks (hard and soft) from sheep, goats and cattle were collected and the related information was recorded. Ticks were sent to the laboratory under appropriate conditions of humidity and temperature. They were identified to species level using valid entomological keys. The identified ticks were transferred to the National Reference Laboratory for Arboviruses. The Ticks infections were analyzed by Reverse Transcriptase-Polymerase Chain Reaction (RT-PCR) to detect CCHF virus genome.
    Results
    The results indicated that viral genotypes were present in at least 9 samples 4.5%) of the studied tick population. The infected ticks belonged to Hyalomma marginatum‚ Hyalomma anatolicum and Rhipicephalus sanguineus.
    Conclusion
    Due to confirming the cycle of the virus, it can be mentioned that CCHF has recently emerged as an important public health problem in this region and systematic performance monitoring and control programs to reduce the livestock population, distribution, inform and educate high-risk occupations of vectors is required.
    Keywords: Tick, Arbovirus, Hyalomma, Hemorrhagic fever
  • Golshani Y., Mohammadi S.* Page 1058
    Background and Aim
    The use of common chemical agents in the treatment of pain causes digestive problems. Lallemantia iberica in traditional medicine has been used for the treatment of inflammation and neurological diseases. The purpose of this study was to evaluate the analgesic effec (s) of ethanol extracts of Lallemantia iberica in male rats.
    Methods
    In the present experimental study, 42 adult male rats were divided into 7 groups: control, treated with the Lallemantia iberica at doses of (80, 100 and 300 mg/kg, i.p. morphine (mg/kg, i.p.), aspirin (1mg/kg, i.p.), and naloxone (1 mg/kg, i.p.) with dose of 300 mg/kg. The analgesic effects of HRC were assessed with writhing, tail-flick and formalin tests. The data were compared by One-way ANOVA test.
    Results
    Lallemantia iberica leaf extract significantly inhibited the number of contractions induced by acetic acid. All doses of HRC showed antinociceptive activity in the tail flick model. In formalin test, the highest effect was observed at dose of 300 mg/kg (P<0.01). Administration of naloxone inhibited the antinociceptive effect of Lallemantia iberica Leaf Extract I.
    Conclusion
    The obtained data suggested that the analgesic effects of methanolic extract of Lallemantia iberica may be mediated via both peripheral and central mechanisms. The presence of flavonoids might be responsible for the antinociceptive activity of this plant.
    Keywords: Pain, extract, Lallemantia iberica, Rat
  • Roozbehi S., Razmi N., Akbartabar Touri M., Sadeghi H.* Page 1069
    Background and Aim
    Some natural and synthetic products have antioxidant properties which protect the liver against the destructive factors. This study aimed to investigate the effect of Bupleurum exelatum (B. exalatum) extracts on rat liver.
    Material And Method
    The present experimental study was conducted at Yasuj University of Medical Sciences in 2013 on 50 healthy adult male Wistar rats. The animals were randomly divided into five equal groups: the normal group (receiving, olive oil), control and experiment groups receiving different dose of carbon tetrachloride and olive oil. The experiment group was given daily doses of 75, 150 and 300 mg per Kg of B. exalatum extract by gavage respectively. After two months, the liver enzymes, total protein, albumin and bilirubin in animal’s sera were measured. Data were analyzed using the SPSS software, using ANOVA and tuky-test.
    Result
    The toxicant significantly (P < 0.05) increased the levels of ALT, AST, ALP, TB, DB, and decrease the level of TP and ALB. Oral administration of B. exalatum extracts showed a significant (P < 0.05) decrease in all the elevated serum and significant increase (P < 0.05) in TP and ALB levels at all usage doses. These results indicate the maximum recovery was observed in 300 mg/kg/day. The histopathological changes i.e. fatty changes, necrosis etc were partly or fully prevented in animals treated with the extracts.
    Conclusion
    These findings suggest that the extract of B. exalatum possessed hepatoprotective activity, which could be linked to their phytochemical constituents and antioxidant activity; this therefore requires further in-depth studies.
    Keywords: Bupleurum exalatum, Hepatoprotective, Carbon tetrachloride, Antioxidant
  • Shariatinia S., Fararouei M., Karimzadeh Shirazi K., Shams M.* Page 1082
    Background and Aim
    Health literacy is the capacity of an individual to obtain, interpret, and understand basic health information and services and the competence to use such information and services in ways that are health enhancing. The aim of this study was to assess the HIV/AIDS health literacy in Yasuj and its related factors.
    Methods
    In this cross-sectional study, a 21-item valid and reliable questionnaire was used. Our sample included 250 individuals aged 15- 49 years that selected by two-stage cluster sampling method and completed the questionnaire.
    Results
    Average of health literacy scores of participants was 10.30 ± 3.36 and only 16.4 percent of them had adequate HIV/AIDS literacy. In modified regression model, there was asignificant association between education (B= 0.40, p<0.001), being governmental staff (B=1.54, p=0.02), and low economic status (B= - 0.52, p=0.02) with HIV/AIDS literacy scores.
    Conclusions
    Most of the individuals in this study had not enough HIV/AIDS literacy level. It seems that lack of access to information and services relevant to the HIV/AIDS; complexity and disproportion of information with audience; and inappropriate form of presenting health messages, cause low health literacy.
    Keywords: health literacy, HIV, AIDS, Assessment
  • Abbasi R., Amoozgar H., Keshavarz K., Vafaei F., Ghahramani M., Saeedinegad Sz, Kazemi M., Mohammadhosiemi Z Page 1096
    Bachground &
    Aim
    Pulse oximetry and cardiac catheterization are concerned in the treatment of children with congenital heart disease. Diagnosis of arterial oxygen saturation in patients with congenital heart disease (CHD) can be used to assess and manage their effecacy. The purpose of this study was to compare pulse oximetry and cardiac catheterizations in treatment manage of children with congenital heart disease.
    Methods
    In the present cross sectional study, 110 patients with cyanic and non syani heart disease were studied undergoing right and left heart catheterization by pulse oximetry of index finger and simultaneously, oxygen saturation was measured by cardiac catheterization. Data were analyzed with SPSS software by using Pearson correlation and linear regression.
    Results
    A significant correlation was seen between arterial oxygen saturation measured by pulse oximetry and arterial oxygen saturation (p<0.0001) as well as heart rate, electrocardiogram and pulse oximetry (p<0.0001) respectively. Furthermore, the presence of cyanosis (p=0.001), digital clubbing of the fingers ((p=0.001), low oxygen saturation in the superior vena cava and right atrium (p=0.002) can reduce the accuracy of pulse oximetry for detection of arterial oxygen saturation. The mean right atrial pressure can effect on accuracy of pulse oximetry to detect heartbeat (p=0.034). Maximum sensitivity and specificity for detection of pulse oximetry oxygen saturation was 88 % and 88 heart rate per minute.
    Conclusion
    Pulse oximetric is a useful tool for estimating the arterial oxygen saturation and heart rate in children with congenital heart disease (CHD) and is a non-invasive method in comparison with cardiac catheterization.
    Keywords: Pulse oximeter, Congenital Heart Disease, Cardiac Catheterization
  • Hesar Si, Nikdel F.*, Kharramin S Page 1105
    Background and Aim
    The purpose of this study was investigating the effectiveness of cognitivebehavioral techniques training on procrastination, stress, anxiety and depression of high school female students.
    Methods
    The present quasi experimental pretest-posttest plan with 2 groups was selected to conduct this study and Procrastination, depression, anxiety and stress questionnaires were used to collect data. Population of this study was all Bahmeie high school female students of natural science in 2011-2012 academic years, 60 of them selected through random cluster sampling techniques as the sample of research. They were placed in 2 groups of 30 subjects (control group and 1 experimental group). After the pretest, the participants in experimental group were given cognitive- behavioral techniques training for one hours in 8 sessions. The control group did not receive any traning in all these session. After the sessions, these groups were evaluated once again.
    Results
    analysis of MANCOVA showed that post test procrastination, anxiety and stress of 2 groups had meaningful difference but difference between post-test of 2 groups in depression hadnt been meaningful.
    Conclusions
    training of cognitive-behavioral techniques reduced procrastination, anxiety and stress in experimental group in comparison with control group but it did not have a meaningful effect on control group depression.
    Keywords: Cognitive, behavioral techniques, Procrastination, Stress, Anxiety, depression