فهرست مطالب

مهندسی مکانیک - پیاپی 98 (دی 1393)

مجله مهندسی مکانیک
پیاپی 98 (دی 1393)

  • تاریخ انتشار: 1393/10/28
  • تعداد عناوین: 8
|
  • مقاله
  • حجت نداف شرق، انوشیروان فرشیدیان فر*، سید محمد خادم باشی، امیررضا عسکری صفحه 16
    آلودگی صوتی و آثار ناشی از آن از جمله مهمترین مشکلات جوامع بشری محسوب می شوند. امروزه با صنعتی شدن جوامع، آلودگی صوتی افزایش چشمگیری پیدا کرده است. سروصدا می تواند سبب افت شنوایی و بروز بسیاری از مشکلات جسمی دیگر شود. در دهه اخیر، با توجه به اهمیت کنترل نوفه در پیشگیری از بروز مشکلات زیست محیطی، تحقیقات گسترده ای برای کاهش آلودگی صوتی صورت گرفته است. هدف مقاله حاضر معرفی عوامل اصلی ایجاد کننده آلودگی صوتی در صنعت و بیان اصولی کلی برای کنترل آن است. همچنین برای درک بهتر، در هر قسمت، اصول ذکرشده با مثال هایی ساده و کاربردی همراه شده اند و در نهایت آلودگی صوتی یک واحد صنعتی با استفاده اصول یادشده کنترل شده است.
    کلیدواژگان: آلودگی صوتی در صنعت، جاذب های صدا، کنترل نوفه
  • محمد پورجعفرقلی*، قنبرعلی شیخ زاده صفحه 27
    نانوسیالات خواص ترموفیزیکی سیال پایه را به شدت تغییر می دهند. پژوهش ها نشان می دهند که انتقال حرارت نانوسیالات نسبت به سیالات پایه رایج افزایش بسیار خوبی دارند. این رفتار به عواملی چون شکل نانوذرات، توزیع اندازه و کسر حجمی آنها، دما، ضریب هدایت حرارتی نانوذرات و سیال پایه بستگی دارد. این مقاله با تاکید بر افزایش انتقال حرارت نانوسیالات، مرور جدیدی بر فرمول بندی، پایداری، سازوکارهای ممکن برای افزایش هدایت حرارتی و مدل کردن عددی نانوسیال ارائه می دهد. در این مقاله ویژگی های انواع نانوسیالات (تهیه شده با نانوذرات اکسید آلومینا، اکسید مس، اکسید روی، مس و آهن که غالبا در تحقیقات نانوسیال استفاده می-شوند و سیالات پایه معمولی کاربردی برای انتقال حرارت مانند آب، اتیلن گلیکول و روغن) به اجمال ارائه و نتایج حاصل از تحقیقات صورت گرفته با هم مقایسه می شوند. اما باید توجه داشت که به منظور درک تمامی عوامل موثر در افزایش ضریب هدایت حرارتی نانوسیالات به مطالعات محاسباتی و تجربی بیشتری نیاز است.
    کلیدواژگان: نانوسیالات، ویسکوزیته، ضریب هدایت حرارتی، روش های آماده سازی نانوسیالات
  • حجت نداف شرق*، انوشیروان فرشیدیان فر، حسن رنجبر مقدم صفحه 42
    امروزه انرژی یکی از مهم ترین عوامل در پیشرفت و توسعه پایدار جوامع بشری محسوب می شود و همین موضوع، بهینه سازی در مصرف آن را بیش از پیش مهم و قابل توجه می سازد. مبدل های حرارتی صفحه ای نسل جدیدی از مبدل های حرارتی اند که در آنها سیالات گرم و سرد بین صفحات شیاردار جریان دارند. توربولانس زیاد به علت حرکت سیال در مجاری باریک و ناهموار بین این صفحات سبب افزایش انتقال حرارت، کاهش انرژی مصرفی و در نهایت افزایش بازده می شود؛ لذا با توجه به بحث بهینه سازی مصرف انرژی در واحدهای صنعتی همواره تلاش شده است تا مبدل هایی طراحی شود که ضمن داشتن حداکثر بازده در وظایف طولانی مدت، کمترین مشکلات عملیاتی را داشته باشند. از مهم ترین ویژگی های این مبدل ها می توان به بازده و ضریب انتقال حرارت بالا، اشغال فضای کمتر جهت نصب، حجم کمتر سیال داخلی، سهولت سرویس و رسوب کمتر اشاره کرد. در این مقاله با ذکر چند مطالعه موردی سعی شده است ضمن معرفی کامل نسل جدیدی از مبدل های حرارتی تحت عنوان مبدل های صفحه ای، میزان مصرف انرژی و دیگر مزایای این مبدل ها در مقایسه با مبدل های پوسته و لوله رایج مورد بررسی قرار گیرد.
    کلیدواژگان: مبدل های حرارتی صفحه ای، بازده انرژی، بهینه سازی در مصرف انرژی، مبدل های پوسته و لوله، انتقال حرارت
  • علی شیرافکن* صفحه 51
    لوله های دارای جوش قوسی غوطه ور طولی مورد استفاده در انتقال نفت و گاز در معرض شدیدترین مشکلات ایمنی قرار دارند. به منظور ارتقاء فرایند تست غیرمخرب، یوروپایپ به عنوان تولیدکننده لوله هایی با قطر بزرگ برای صنایع نفت و گاز به سرمایه گذاری در فناوری معاینه دیجیتال با پرتوی ایکس پرداخته است که به موجب آن، این روش جایگزین فیلم های پرتوی ایکس خواهد شد. سیستم جدید شامل دو محفظه پرتوی ایکس مجزاست تا با جریان محصول در لوله منطبق شود. در هر محفظه دو آرایه از گیرنده های دیجیتال و دو لامپ پرتوی ایکس نصب شده است. این سیستم جایگزین سیستم قدیمی متشکل از سه محفظه پرتوی ایکس با دوازده لامپ پرتوی ایکس شده است. این سیستم نتیجه تحقیقات و آزمایش های درازمدت در زمینه معاینه با پرتوی ایکس می باشد و از جمله نخستین نمونه های اجراشده از این فناوری در یک شرکت تولید انبوه لوله های بزرگ به صورت خودکار است.
    کلیدواژگان: آزمون رادیوگرافی، جوش قوسی غوطه ور طولی، دیجیتال
  • مصطفی زمانی محی آبادی* صفحه 56
    امروزه با توجه به دو بحران انرژی و محیط زیست، استفاده از انرژی های پاک و تجدیدپذیر بیش از پیش مورد توجه قرار گرفته است. خورشید نیز با توجه به پایان ناپذیری و ظرفیت بالا در ایران، به عنوان یکی از انرژی های نو مورد توجه می باشد. گرمایش خورشیدی به معنای استفاده از انرژی خورشید در جهت تامین نیازهای گرمایشی می باشد، در حالی که بیشترین مصرف انرژی های فسیلی در جهت تولید گرماست. در این مقاله براساس دیاگرام P&ID طراحی شده، قطعات مورد نظر سیکل گرمایش خورشیدی سایت انرژهای نو دانشگاه ولی عصر (عج) رفسنجان اجرا شده است. این مجموعه نه تنها جهت انجام تحقیقات در زمینه کلکتورهای تخت خورشیدی فراهم شده، که محیطی آموزشی برای دانشجویان و فرهنگ سازی در این زمینه و نیز گرمایش مجموعه را انجام می دهد. نتایج سه روز از روزهای زمستان که تابش خورشید وجود داشته، ذکر شده که نمایانگر کارکرد مناسب سیکل مورد نظر در شهر رفسنجان می باشد. نتایج حاصل از این مجموعه را می توان تعمیم داد و در دیگر ساختمان های دانشگاه استفاده نمود.
    کلیدواژگان: طراحی سیستم، گرمایش خورشیدی، سایت انرژی های نو دانشگاه ولی عصر(عج) رفسنجان
  • مصطفی ساکت*، نگار موتمن صفحه 64
    شاید بتوان ادعا کرد که تقریبا بیشتر ادوات و ابزارهایی که در دنیای فناورمحور امروز گرهی از مشکلات بشر می گشایند، به گونه ای وامدار دانش مهندسی هستند. انسان در محیطی زندگی می کند که باید مطابق قوانین و قواعد آن رفتار کند. در حیطه اخلاق مهندسی، بحث بر سر اولویت دادن به سلامت انسان و محیط پیرامون آن و ارج نهادن به آسایش آدمی است. نگرش های اخلاقی گوناگون نیز از همین دریچه راهی به سوی اخلاق مهندسی می گشایند. محیط زیست و مهندسی در تعامل با یکدیگرند و شایسته است تا مهندسان در امور حرفه ای خود مراقبت از محیط زیست را نیز امری مهم قلمداد کنند و محصول طراحی آنها افزون بر آنکه بیشترین سود و کمترین زیان را برای جامعه بشری داشته باشد، ارضاکننده محدودیت های زیست محیطی نیز باشد. از این منظر است که اخلاق زیست محیطی در اخلاق مهندسی و چارچوب های کاری مهندسان جایگاه می یابد. این مقاله می کوشد ابعاد گوناگون اخلاق زیست محیطی در آینه اخلاق مهندسی، نگرش های اخلاقی جاری در اخلاق مهندسی و مسائل پیرامونی آن را نشان دهد.
    کلیدواژگان: اخلاق زیست محیطی، اخلاق مهندسی، نگرش های اخلاقی
  • اسرار مغز / فناوری های نوین از بزرگترین معمای حل نشده زیست شناسی پرده برمی دارند: مغز واقعا چگونه کار می کند؟ (قسمت دوم)
    کارل زیمر ترجمه: فاطمه راوندی صفحه 71
  • بر شانه های بزرگان
  • محمد اسدزاده* صفحه 77