فهرست مطالب

معرفت فلسفی - سال دوازدهم شماره 1 (پیاپی 45، پاییز 1393)

فصلنامه معرفت فلسفی
سال دوازدهم شماره 1 (پیاپی 45، پاییز 1393)

  • تاریخ انتشار: 1393/12/15
  • تعداد عناوین: 7
|
  • غلامرضا فیاضی، سیدمصطفی موسوی اعظم صفحه 11
    این نوشتار سعی بر تبیین چیستی علیت تحلیلی، قسمی مغفول از علیت، دارد. روشنسازی معنای علیت، نخستین گام است و بدین منظور دو مقدمه بیان می شود. نخست مقام «مفهوم»، «معنا»، «مصداق» و «واقع» طرح، و سپس بیان می شود که ساحتی که فیلسوف در آن سیر می کند، معناست. دوم آنکه امر واحد می تواند مصداق معانی کثیر قرار گیرد. بنا بر این دو مقدمه، طرح علیت تحلیلی نه تنها معقول، بلکه ضروری می نماید. فلاسفه اسلامی هرچند بر وجود علیت تحلیلی به منزله قسمی از علیت تصریح نداشته اند، بارها لفظ علیت را در مواضعی به کار برده اند که میان علت و معلول تغایر وجودی برقرار نیست. بر اساس قاعده «لاتلازم من دون علیه»، که همه فلاسفه اسلامی آن را قبول دارند، می توان تلازمات میان اعتباریات نفس الامری، وجود و ماهیت، واجبین بالذات (اسماء و صفات الهی با ذات الهی) و ممتنعین بالذات (دور و تقدم شی ء بر نفس) را به علیت تحلیلی بازگرداند. به رغم اشتراک معنایی، علیت خارجی و تحلیلی در معقول اولی یا ثانی بودن، مصداق متقابلین واقع شدن، و گستره از یکدیگر متمایزند. طرح علیت تحلیلی، تبیین دیگری از انقسام علیت را می طلبد که در پایان به آن اشاره می شود.
    کلیدواژگان: علیت، معنا، مفهوم، تلازم، علیت تحلیلی، علیت خارجی، تحلیل، توقف
  • محمد سربخشی صفحه 31
    برداشتی که مخالفان فلسفه از حقیقت آن دارند با آنچه فیلسوفان از آن اراده کرده اند یکی نیست. برخی از ایشان حقیقت فلسفه را بازی با مفاهیم و توضیح آنها و حداکثر اقامه برهان می دانند. حتی برخی در برهانی بودن فلسفه تردید روا می دارند. این در حالی است که دقت در تعاریف خود فلاسفه و تصریحات ایشان نشان می دهد فلسفه از دیدگاه آنان حقیقتی بس فراخ دارد و همه عرصه های دانش و عمل را دربر می گیرد. این برداشت دست کم در میان فلاسفه اسلامی وجود دارد. بی توجهی به معنای حقیقی فلسفه موجب طرح اشکال های فراوانی نسبت به آن شده است. این اشکال گیری به ویژه از سوی کسانی که داعیه تدین دارند و به گمان خود فلسفه را در تعارض با دین می بینند نمود بیشتری دارد.
    مقاله حاضر می کوشد نشان دهد فلسفه نه تنها دانشی برهانی است، بلکه عمل نیز جزو حقیقت آن است و فیلسوف حقیقی کسی است که علاوه بر تسلط بر قلمرو دانش، در عرصه عمل به دستورهای اخلاقی نیز به کمال رسیده است.
    کلیدواژگان: فلسفه، حقیقت، حکم، عمل، ایمان، فلسفه اسلامی، مخالفت با فلسفه
  • مهدی عبداللهی صفحه 59
    عقل فعال افزون بر اینکه علت فاعلی و مدبر جهان مادی است، به منزله مخزن صورت های عقلی، آنها را به نفس انسانی افاضه می کند. فیلسوفان مشائی و اشراقی به پیروی از ابن سینا با نفی اتحاد نفس با عقل فعال معتقد بودند دریافت صورت های عقلی، تنها با ارتباط نفس با عقل فعال حاصل می شود.
    با این حال صدرالمتالهین در دو مسئله از اتحاد نفس با عقل فعال دفاع کرده، اشکالات ابن سینا را پاسخ می دهد. نگارنده نخست با کمک گرفتن از سخنان صدرالمتالهین اشکالات فیلسوفان پیشین بر اتحاد نفس با عقل فعال را پاسخ گفته و سپس دیدگاه وی را تبیین کرده است. نگارنده بر دیدگاه صدرالمتالهین در موضع نخست، یعنی اتحاد نفس با عقل فعال در ادراک عقلی انتقاد دارد و ادعای اتحاد نفس با عقل فعال از ابتدای پیدایش ادراک عقلی را ناتمام می داند. نفس تنها پس از طی مراتب اشتداد جوهری به اتحاد با عقل فعال دست می یابد که همان موضع دوم مدعای صدرالمتالهین است. مقصود از این اتحاد نیز، استکمال ذاتی نفس و تبدل آن به عقل است. به اعتقاد نگارنده در اینجا نیز پرسشی مهم پیشاروی صدرالمتالهین است که اگر چند نفر از انسان ها به مرتبه اتحاد با عقل فعال دست یافتند، آیا باید معتقد به کثرت عددی عقل فعال باشیم؛ درحالی که صدرالمتالهین معتقد است که «هر عقلی نوع منحصر به فرد است»؟ نگارنده این قاعده را نیز دارای اشکال می داند.
    کلیدواژگان: نفس، عقل فعال، عقل مستفاد، تکامل نفس انسان، اتحاد نفس با عقل فعال
  • مرتضی بیات، احسان منصوری صفحه 81
    اگر بگوییم پگاسوس وجود دارد، گرفتار همان گویی شده ایم و اگر بگوییم پگاسوس وجود ندارد، گزاره ای خودشکن ساخته ایم؛ زیرا لفظ پگاسوس اشاره به شیئی در خارج دارد. کوآین در تلاش برای حل این عویصه، به تبع دیگر فیلسوفان تحلیلی، با اعتقاد به اینکه گزاره های وجودی از نوع گزاره های این همانی هستند، به لحاظ فلسفی منکر ویژگی بودن وجود، و به لحاظ منطقی منکر محمول واقع شدن وجود شده، و ایفاگری نقش سور را حداکثر مقام کارکرد وجود دانسته است. گرچه انکار وجود محمولی از هیوم و کانت آغاز شده است، این داستان در کار کوآین و دیگر فیلسوفان تحلیلی به اوج رسیده است. با معیار قرار دادن دیدگاه صدرالمتالهین مبنی بر تفکیک میان ثبوت الشی ء در هلیات بسیطه و ثبوت شی ء لشی ء در هلیات مرکبه روشن می شود که تلاش کوآین، نافرجام است. به علاوه بحث وجود محمولی، بحثی فلسفی منطقی است و نه، آن گونه که کوآین و تابعانش تصور می کنند، یک بحث منطقی زبانی. استدلال وی مخدوش است؛ زیرا او گمان میکند هلیات، اعم از بسیطه و مرکبه دلالت بر ثبوت شی ء لشی ء می کند. همچنین این همانی در نظریه وی دارای ابهام است؛ زیرا پیش فرض این همانی وجود است.
    کلیدواژگان: وجود محمولی، ویژگی، سور، این همانی، خودشکن، کوآین، صدرالمتالهین
  • مسعود صادقی، عسکری سلیمانی امیری صفحه 97
    اگر بگوییم پگاسوس وجود دارد، گرفتار همان گویی شده ایم و اگر بگوییم پگاسوس وجود ندارد، گزاره ای خودشکن ساخته ایم؛ زیرا لفظ پگاسوس اشاره به شیئی در خارج دارد. کوآین در تلاش برای حل این عویصه، به تبع دیگر فیلسوفان تحلیلی، با اعتقاد به اینکه گزاره های وجودی از نوع گزاره های این همانی هستند، به لحاظ فلسفی منکر ویژگی بودن وجود، و به لحاظ منطقی منکر محمول واقع شدن وجود شده، و ایفاگری نقش سور را حداکثر مقام کارکرد وجود دانسته است. گرچه انکار وجود محمولی از هیوم و کانت آغاز شده است، این داستان در کار کوآین و دیگر فیلسوفان تحلیلی به اوج رسیده است. با معیار قرار دادن دیدگاه صدرالمتالهین مبنی بر تفکیک میان ثبوت الشی ء در هلیات بسیطه و ثبوت شی ء لشی ء در هلیات مرکبه روشن می شود که تلاش کوآین، نافرجام است. به علاوه بحث وجود محمولی، بحثی فلسفی منطقی است و نه، آن گونه که کوآین و تابعانش تصور می کنند، یک بحث منطقی زبانی. استدلال وی مخدوش است؛ زیرا او گمان میکند هلیات، اعم از بسیطه و مرکبه دلالت بر ثبوت شی ء لشی ء می کند. همچنین این همانی در نظریه وی دارای ابهام است؛ زیرا پیش فرض این همانی وجود است.
    کلیدواژگان: وجود محمولی، ویژگی، سور، این همانی، خودشکن، کوآین، صدرالمتالهین
  • قاسم امجدیان، عسگر دیرباز صفحه 121
    در نوشتار پیش رو پس از اشاره به معنای مرگ و اقسام آن، رویکردهای گوناگون درباره علت مرگ انسان به منظور فهم علت حقیقی مرگ طرح شده و از این رهگذر دو دیدگاه ابن سینا و صدرالمتالهین مورد تطبیق قرار گرفته تا روشن شود کدام دیدگاه در بیان علت حقیقی مرگ، صحیح و بر حق است. دیدگاه ابن سینا که علت حقیقی مرگ را ضایع شدن اعتدال مزاجی به واسطه استیلای حرارت غریزی بر بدن می داند با سه انتقاد صدرالمتالهین روبه رو شده است. صدرالمتالهین به استناد این اشکالات دیدگاه ابن سینا را مردود می شمارد و اعتقاد دارد که علت حقیقی مرگ کمال نفس انسان و روی گردانی نفس از بدن است. نگارندگان با بررسی اشکالات صدرالمتالهین و نیز نقد دیدگاه او، به این نتیجه رسیده اند که علت حقیقی مرگ همان برهم خوردن اعتدال مزاجی و ضایع شدن بدن است و دیدگاه صدرالمتالهین بیشتر متناسب با مرگ ارادی است، نه مرگ طبیعی.
    کلیدواژگان: انسان، مرگ، مرگ طبیعی، ابن سینا، صدرالمتالهین
  • جعفر انواری صفحه 143
    موضوع جبر و اختیار انسان یکی از مهم ترین موضوعات در قلمرو تفسیر و فلسفه به شمار می رود که در گذر تاریخ، همچنان مورد پژوهش اندیشمندان بوده است. برخی از آنان انسان را موجودی مجبور پنداشته اند، ولی جمهور آنان بر دیدگاه اختیار انسان پافشاری دارند. آیات قرآن نیز به دو دسته تقسیم می پذیرند: دسته ای جبرنمایند و دسته ای دیگر به گونه ای روشن اختیار را ثابت می کنند. فیلسوفان برای اثبات دیدگاه اختیار، از ادله عدالت و حکمت الهی بهره گرفته اند. در این میان دیدگاه اختیار با چالش هایی روبه رو شده که بارزترین آنها مسائل مربوط به قضا و قدر و علم پیشین الهی به افعال اختیاری انسان است که برخی در برابر آنها با اظهار عجز از پاسخ و پذیرش ایراد، دیدگاه جبر را برگزیده اند. از سوی دیگر در گفتار مفسران و فیلسوفان پرشماری نیز این موضوعات به گونه ای صحیح تبیین یافته و سخن مخالفان در بوته نقد نهاده شده است. بدین ترتیب پایه های دیدگاه اختیار انسان استوار مانده و هرگونه غبار ایراد و اشکال از چهره این دیدگاه برطرف شده است.
    کلیدواژگان: انسان، جبر، اختیار، قضا، قدر، علم پیشین الهی، قرآن، فیلسوفان
|
  • Gholamreza Fayyazi, Seyyed Mustafa Musavi Azam Page 11
    The present article is an attempt towards explaining the nature of a neglected type of causality, i.e. analytical causality. Clarification of the meaning of causality is the first step. Two premises are raised in this regard. Firstly the distinction between "concept", meaning, extension, and reality is made. Then it is explained that the principal field of research for philosophers here is the meaning. Secondly a single affair is capable of applying to multiple meanings. According to these two premises, analytical causality seems not only reasonable but necessary. Although not asserting analytical causality as a type of causality, Islamic philosophers have frequently used the word "causality" in cases where no existential otherness is present between the cause and effect.Based on the rule of "there is no concomitance without causality" recognized unanimously by Islamic philosophers, it is possible to justify the following examples as those of analytical causality: the concomitance between subjective considerations as fact- themselves, that of existence and quiddity, that of the two necessary beings by themselves (names and attributes of God with His essence), and that of the two impossible beings by themselves (circularity in argument and priority of a thing to itself). In spite of equivocal homonymy, external and analytical causality are distinct as being primary intelligible or secondary one, being an example of two opposites or not, and their domain. Proposing analytical causality requires further explanation towards classification of causality finally dealt with in the article.
    Keywords: causality, meaning, concept, concomitance, analytical causality, external causality, analysis, abeyance
  • Mohammad Sarbakhshi Page 31
    The perception opponents of philosophy hold about its reality is not the same as what philosophers themselves mean by it. Some of them consider the reality of philosophy as playing with concepts, explaining them, and, in its ideal level, presenting demonstrations. Even some have questioned the demonstrative nature of philosophy. However, paying careful attention to the definitions of philosophers themselves and their assertions indicates that philosophy from their perspective has a very comprehensive reality covering all fields of knowledge and practice. This perception is at least the dominant one among Islamic philosophers. Lack of careful consideration of the real meaning of philosophy has given rise to raising numerous objections to it. These objections have a clearer manifestation in the words of particularly those who claim piety and suppose philosophy in conflict with religion. The present article is an attempt to show that philosophy is not only a demonstrative discipline, but practice is a part of its reality. A real philosopher is one who in addition to his mastering the domain of knowledge has reached perfection in terms of practicing ethical commandments.
    Keywords: philosophy, reality, judgment, practice, faith, Islamic philosophy, opposing philosophy
  • Mahdi Abdollahi Page 59
    Active intellect is the efficient cause and the governor of the material world. In addition, as a source of intellectual forms, active intellect bestows these forms on human soul. Following Ibn Sina in negating the unity of soul with active intellect, peripatetic and illuminative philosophers believed that receiving mental forms is only possible through the relation of soul with active intellect. However, defending the unity of soul with active intellect in two fields, Mulla Sadra has responded to the objections of Ibn Sina. Responding to the objections of the earlier philosophers concerning the unity of soul with active intellect while relying on Mulla Sadra׳s remarks, the author has explained his view in this regard. The author has raised his objections to Mulla Sadra׳s view concerning the unity of soul with active intellect towards intellectual understanding, and has considered the arguments of the unity of soul with active intellect from the very beginning of the process of intellectual understanding inadequate. It is only after undergoing the stages of intensity of the substance that soul reaches unity with active intellect i. e. the second step of Mulla sadra in his argument. By this unity is meant the essential perfection of the soul and its transformation into intellect. According to the author, there is an important question before Mulla Sadra in this regard too. The question is: if several men achieve the stage of unity with active intellect, is it possible to believe in the numerical multiplicity of active intellect, given the fact that in his opinion every intellect is a unique species. The author has also raised certain objections to this rule.
    Keywords: soul, active intellect, acquired intellect, perfection of human soul, unity of soul with active intellect
  • Morteza Bayat, Ehsan Mansoori Page 81
    Regress is one of the oldest philosophical problems raised by Aristotle. The first serious research on the problem of declining infinite regress was carried out by Mirdamad. By declining infinite regress is meant setting the cause at the beginning of the chain without effects coming to the end. Defining particular conditions for disproving regress, Mirdamad does not consider declining regress impossible. He holds that the two conditions i. e. the intellectual agreement of the cause with the effect, and the sameness of the direction of successive order with that of the infinity of causes are missing in declining regress, thus the latter not being impossible. Relying on contingency with perpetual and eternal duration, posteriority of effect to its nonexistence in cause, and the foundations of priority in terms of cause, Mirdamad believes that this type of regress is not impossible. Giving the effect the role of relation in respect to the cause, and taking its dependence into consideration, Mulla Sadra holds that such a problem is not raised at all, and in case it is, regress will have an end. On the other hand, Sadrite philosophers have taken the objective agreement of existence into consideration criticizing Mirdamad׳s view.
    Keywords: progressive, declining infinite regress, Mirdamad, transcendent wisdom
  • Masoud Sadeqi, Askar Soleymani Amiri[ Page 97
    If we say: "Pegasus exists" we would suffer from tautology, and if we say " Pegasus does not exist", we have made a self-contradictory proposition, since the word "Pegasus" refers to something in the external world. Attempting to eliminate this difficulty, following other analytical philosophers, and believing that existential propositions are the same type as those of identity, Quine has philosophically denied the peculiarity of existence, and has logically denied the capability of existence to be predicate. Thus he has regarded the maximum function of existence as playing the role of quantifier. Although denying predicative existence has originated from Hume and Kant, it has reached its zenith with Quine and other analytical philosophers. Presenting Mulla Sadra׳s view as a yardstick on distinguishing "subsistence of a thing" in simple whethernesses, from "subsistence of a thing for another thing" in composite whethernesses, we clearly come to the conclusion that Quine׳s attempt is abortive. Furthermore, discussion of predicative existence is a philosophical and logical one rather than a logico -linguistic one, as held by Quine and his followers. His argument is questionable since he imagines whethernesses, including simple and composite ones, signify subsistence of a thing for another thing. In addition, identity is ambiguous in his theory, since identity presupposes existence itself.
    Keywords: predicative existence, peculiarity, quantifier, identity, self, contradictory, Quine, Sadr al Mutaallihin
  • Ghasem Amjadian, Askar Dirbaz Page 121
    Referring to the meaning of death and its different types, the present article has raised various approaches concerning the real cause of human being death in an attempt to understand its real cause. Thus the article proceeds a comparative study of the views of Ibn Sina and Mulla Sadra towards clarifying the true and authentic view about the real cause of death. Ibn Sina׳s view considering the collapse of temperament balance through domination of instinctive heat as the real cause of death has met three objections by Mulla Sdra. Relying on these objections, Mulla Sadra rejects Ibn Sina׳s view and holds that the real cause of death is the perfection of human being soul and turning away of the soul from the body. Studying the objections of Mulla Sadra and criticizing his view, the authors have come to the conclusion that the real cause of death is the very disturbance of the temperament balance and spoil of the body. They believe that Mulla Sadra׳s view corresponds more with voluntary death rather than natural one.
    Keywords: human being, death, natural death, Ibn Sina, Sadr al Mutaallihin
  • Jafar Anvari Page 143
    Being a matter of research by great thinkers through history, determinism and free will of human being is considered one of the most significant topics in the realm of Quranic interpretation and philosophy. Some have regarded human being as a being with predetermined actions in this world while the majority insist on his free will. The verses of the Quran are also divided into two categories: one seems to indicate determinism and the other clearly proves free will. Philosophers have benefited from the arguments of divine justice and wisdom towards proving free will. The view holding free will has confronted certain challenges the most significant of which is the problems concerning destiny and providence, as well as the anterior knowledge of God about the voluntary acts of human being. Thus proving incapable of responding to those objections, some scholars have recognized determinism. On the other hand, criticizing opponents views, numerous commentators and philosophers have rightly explained these issues. Therefore, the foundations of the view supporting free will are well established and the objections in this regard eliminated.
    Keywords: human being, determinism, free will, destiny, providence, anterior knowledge of God, Quran, philosophers