فهرست مطالب

مجلس و راهبرد - پیاپی 80 (زمستان 1393)

فصلنامه مجلس و راهبرد
پیاپی 80 (زمستان 1393)

  • تاریخ انتشار: 1393/12/14
  • تعداد عناوین: 7
|
  • سیدمحمدهادی سبحانیان*، جعفر عبادی، محسن مهرآرا، علی اخوان بهبهانی صفحات 5-37
    امروزه یکی از آموزه های سیاستگذاری در حوزه های گوناگون، توصیه به شناخت ترجیحات جامعه هدف ازسوی سیاست گذار است. در حوزه سلامت طراحی کارا و موثر سیاست ها و ارائه خدمات بهداشتی، نیازمند وجود انطباق میان اهداف آنها با خواسته های جامعه است که این خود مستلزم آگاهی سیاست گذاران سلامت، از ترجیحات افراد درخصوص برنامه های سلامت و دستاوردهای آن است.
    مطالعات نظری نشان می دهد، یکی از بهترین روش ها جهت شناسایی ترجیحات افراد جامعه و ارزش گذاری منافع سیاست ها، آزمایش انتخاب گسسته است. با توجه به عدم شناخت کافی ازاین رویکرد در مطالعات داخلی و مغفول واقع شدن کاربرد آن در حوزه سیاستگذاری سلامت در کشور، در این مقاله سعی شده است دلایل اهمیت استفاده از آزمایش انتخاب گسسته در حوزه سلامت بیان شود و پس از تبیین مبانی نظری و متدولوژی به کارگرفته شده در این رویکرد، کارکردهای گوناگون آن در این حوزه ارائه شود.
    با توجه به کارکردهای آزمایش انتخاب گسسته و ازآنجاکه در ابتدای اجرای طرح پزشک خانواده قرار داریم، به نظر نگارندگان این مقاله، یکی از الزامات و پیش نیازهای اجرای موفق طرح پزشک خانواده در کشور، آگاهی پیدا کردن نسبت به مولفه های اثرگذار بر تصمیم پزشکان عمومی برای ورود به این طرح از یک طرف و ازطرفدیگر شناخت عوامل موثر بر تصمیم شهروندان در انتخاب پزشک خانواده خود است. وجود چنین شناختی و لحاظ آن در نحوه پیاده سازی طرح، در کنار تمهید سایر بسترهای لازم همچون منابع مالی و زیرساخت های لازم، احتمال اجرای موفقیت آمیز طرح را به طور چشمگیری افزایش می دهد.
    کلیدواژگان: ارزش گذاری اقتصادی، ترجیحات مصرف کننده، مدلسازی انتخاب گسسته
  • محمد علی فیض پور*، عزت الله لطفی صفحات 39-60
    اگرچه در مزایای ایجاد شده در جریان رشد و توسعه صنعتی و به ویژه تاثیر آن بر توسعه اقتصادی تردیدی وجود ندارد، اما این فرایند می تواند زمینه بروز مشکلاتی را نیز فراهم کند. افزایش مهاجرت به شهرها از این موارد است که میتواند احتمال بروز نابسامانی های اجتماعی را افزایش دهد و در مراحلی از توسعه با جایگزینی سرمایه به جای نیروی کار، به بیکاری های گسترده و در نتیجه افزایش ناهنجاری ها و جرائم بیانجامد. بر این اساس و در روند رشد صنعتی این احتمال وجود دارد که جامعه برخلاف انتظار، وارد روند عدم اطمینان ناشی از افزایش وقوع جرم شود. با چنین رویکردی، این مقاله کوشیده است تا تاثیر رشد صنعتی را بر میزان جرائم، به تفکیک استانهای کشور طی دو برنامه سوم و چهارم توسعه مورد بررسی قرار دهد.
    رشد صنعتی با تلفیق شاخصهای ده گانه بخش صنعت مورد ارزیابی قرار گرفته و با روش تاپسیس با یکدیگر تلفیق شده اند. این درحالی است که سرقت های نه گانه عادی به عنوان نمودی از جرم مناطق معرفی و مجددا با روش تاپسیس تلفیق شده است. تحلیل رابطه رشد صنعتی بر جرم با تعابیر مذکور و به تفکیک مناطق کشور نیز با استفاده از روش رگرسیونی داده های تلفیقی صورت گرفته است. نتایج این پژوهش نشان دهنده رابطه مثبت و معنیدار رشد صنعتی بر جرم است. بر این اساس اگرچه رشد صنعتی توانسته است مزایایی را برای مناطقی از کشور به ارمغان آورد، اما رابطه مثبت میان صنعتی شدن و جرم نیز لزوم توجه به این موضوع را برای کاهش زیان های احتمالی صنعتی شدن دوچندان میکند. ازاینرو، از نظر سیاستگذاری و براساس نتایج این پژوهش لازم است تا سیاستهای اقتصادی، که رشد صنعتی نیز یکی از آنها محسوب می شود، همواره مسائل امنیتی را نیز مطمح نظر قرار دهد.
    کلیدواژگان: اقتصاد جرم، رشد صنعتی، سرقت، بیکاری، نابرابری درآمدی، مدل رگرسیونی داده های پانلی
  • احمد حاجی ده آبادی، احسان سلیمی* صفحات 61-88
    جرمانگاری بیضابطه و گسترده در قوانین کیفری علاوه بر اینکه موجبات بروز آثار و تبعات سوء تورم کیفری را فراهم می کند با اهداف حقوق جزا نیز مغایرت دارد. وجود ضمانت اجراهایی خاص در حقوق جزا همچون سلب حیات، محدود کردن آزادی، تنبیه بدنی و... ضرورت جرم انگاری مضیق و برمبنای اصول را روشن می سازد. جرائم سایبری به اقتضای ویژگی هایی از قبیل سهولت ارتکاب جرم، کثرت بزهدیدگان و کمسن بودن اغلب مجرمان آن، در کنار اصول عمومی، اصول جرم انگاری خاصی را میطلبد. یافته های این پژوهش گویای این مطلب است که جرمانگاری در جرائم سایبری هنگامی صحیح و قابل پذیرش است که برمبنای اصولی چون «ضرورت» و «مشروعیت» انجام شود و ضمن احترام به حریم خصوصی و حقوق شهروندی، تناسب دقیقی بین رفتار مجرمانه و نوع و مقدار مجازات داشته باشد و درعین حال به ابزار و وسایل موجود دستگاه عدالت کیفری و اقشار آسیب پذیر توجه داشته باشد. همچنین توجه جدی به راهبردها و رویکردهای بین المللی، توجه ویژه به اقشار آسیبپذیر، اتخاذ راهبردهای علمی و فنی دقیق و دانش بین رشته ای و شناسایی مسئولیت کیفری اشخاص حقوقی برای مقابله همه جانبه با جرم ضروری است. در نهایت، قانونگذار می بایست تا حد امکان بستر یک سیاست جنایی مشارکتی و فراگیر را برای مقابله با جرم فراهم نماید.
    کلیدواژگان: جرائم سایبری، اصول جرم انگاری، ویژگیهای جرائم رایانه ای، معیارهای جرم انگاری
  • هاجر درستی* صفحات 89-111
    تبلیغات انتخاباتی یکی از مهمترین وجوه انتخابات است که ترویج و در موارد لازم، اصلاح آن، گامی در راه توسعه آرمانهای دمکراتیک در میان دول محسوب می شود. باید دانست این مهم، جز در پناه حقوق و اصول حقوقی امکان پذیر نیست و در غیر این صورت تبلیغات از جاده مستقیم و حقوق مند خارج می شود و به بیراهه می رود. هدف از پژوهش حاضر نیز آسیب شناسی تبلیغات در سایه اصول حاکم بر برگزارکنندگان انتخابات، داوطلبان انتخاباتی و همچنین رای دهندگان است. در پرتو اصول حاکم بر این سه دسته مهم، مواد قانون انتخابات مجلس شورای اسلامی در بخش تبلیغات مورد بررسی قرار گرفت و نشان داده شد که قانون انتخابات مجلس شورای اسلامی در بسیاری موارد، اصول حاکم بر انتخابات نظیر اصل نظارت بر تبلیغات را مطمح نظر قرار داده، اما در برخی اصول، همچون صداقت یا مشارکت و حمایت از نامزدها راه سکوت، اجمال و یا ابهام را پیموده است. در نهایت راه کارهایی برای اصلاح مواد و گنجاندن برخی اصول در مواد قانونی، گام پایانی در تحقیق خواهد بود.
    کلیدواژگان: انتخابات، تبلیغات، قانون انتخابات، اصول تبلیغات، مجلس شورای اسلامی
  • سیدکمال صادقی* صفحات 113-136
    چگونگی ترکیب مخارج دولت و تاثیر آن بر رشد اقتصادی از موضوعات مورد توجه اقتصاددانان بوده و بخش عمده ای از مطالعات تجربی با تکیه بر مدل های رشد درونزا به مطالعه تاثیر ترکیب مخارج دولتی بر رشد اقتصادی پردخته اند. در این راستا، مطالعه حاضر به بررسی رابطه بلندمدت بین مخارج آموزشی، مخارج بهداشتی و مخارج امنیت و رفاه اجتماعی با رشد اقتصادی در 57 کشور عضو سازمان کنفرانس اسلامی طی سالهای 2010-1970 پرداخته است. نتایج برآورد مدل به روش حداقل مربعات پویا در داده-های تابلویی نشان می دهد که مخارج آموزشی و رفاه اجتماعی تاثیر مثبت و مخارج بهداشتی و کسری بودجه دولت تاثیر منفی و معنی دار بر رشد اقتصادی کشورهای مورد مطالعه داشته است.
    کلیدواژگان: مخارج آموزشی، مخارج بهداشتی، مخارج تامین امنیت و رفاه اجتماعی، رشد اقتصادی، رهیافت حداقل مربعات پویا در داده های تابلویی
  • اسفندیار جهانگرد* صفحات 137-168
    این مقاله به بررسی اولویت بندی سرمایه گذاری در بخشهای اقتصادی با هدف حداقل نمودن تبعات آلودگی گاز های آلاینده و حداکثر نمودن رشد اقتصادی می پردازد. برای این منظور از اطلاعات گازهای گلخانه ای CO2،SPM،NOX،CH،SO2 و هم چنین جدول چهارده بخشی داده-ستانده سال 1385 استفاده شده است.در این مقاله پیوندهای اقتصادی پسین و پیشین وتعمیم یافته زیست محیطی پسین و پیشین بخشها استخراج شده و درنهایت بدلیل شاخص های متناقض با استفاده از مدل تصمیم گیری چند معیاره، اولویت بندی سرمایه گذاری بخشی با لحاظ هر دو رویکرد اقتصادی و زیست محیطی انجام شده است. نتایج این مطالعه با توجه به تغییر اولویت بندی سرمایه گذاری بخشی با و بدون لحاظ آلودگی های زیست محیطی نشان می دهد که درتخصیص منابع جهت ایجاد ظرفیت های جدید، دولت باید برای دستیابی به رشد اقتصادی پایدار علاوه بر مسایل اقتصادی به موضوع آلودگی های زیست محیطی هم توجه جدی داشته باشد.
    کلیدواژگان: پیوند های پسین و پیشین، آلودگی محیط زیست، بخش های کلیدی
  • عیسی امیران بخشایش*، علیرضا باریکلو صفحات 169-193
    «اصل جبران خسارت» به عنوان یکی از بنیادی ترین اصول در قرارداد بیمه خسارت، دارای نقش موضوعی است و نیز قلمرو موضوعی گسترده تری نسبت به مفهوم خسارت در مسئولیت مدنی دارد. این اصل متضمن دو جلوه است؛ نخست اینکه به موجب این اصل، بیمه گر متعهد به جبران خسارتی است که در نتیجه وقوع حادثه مورد بیمه بر اموال بیمه گذار در بیمه اموال و بر اشخاص در بیمه مسئولیت وارد شده است. لذا، جبران خسارت باید زیاندیده را در وضعیتی که قبل از وقوع حادثه داشته قرار دهد. درواقع مطابق این اصل، خسارت وارده باید به تمامی و به نحو مطلوب جبران شود که به بعد اثباتی نیز معروف است. دوم اینکه جبران نباید موجب افزایش دارایی زیان دیده شود و بیمه نباید هرگز به صورت منبع انتفاع برای زیاندیده درآید (جنبه منفی). به هرحال، هرچند این اصل دارای دو رویکرد متفاوت یا مثبت و منفی است، اما در مقام اجرا و اعمال آن لازم است رویه قضایی بر بعد اثباتی آن اعتماد و تکیه کند، مگر آنکه خلاف آن ثابت شود. این اصل از اصول آمره قراردادهای بیمه خسارت است که در اجرای آن، بیمه گران تعهد دارند که خسارت واقعی (ارزیابی شده) زیان دیدگان را طبق مفاد و شرایط بیمه نامه صادر شده، حداکثر تا سقف تعهدات بیمه ای جبران کنند.
    در این مقاله سعی شده است به این پرسش اصلی و بنیادین درخصوص نقش اصل جبران خسارت در قراردادهای بیمه و وجوه تمایز آن با جبران خسارت مدنی پاسخ داده شود و مورد بررسی حقوقی قرار گیرد.
    کلیدواژگان: مسئولیت مدنی، اصل جبران کامل خسارت، بیمه، بیمه گر، بیمه گذار، اصل غرامت، زیان
|
  • Seyed Mohammad Hadi Sobhanian, Jafar Ebadi, Mohsen Mehrara, Ali Akhavan Behbahani Pages 5-37
    Today، one of the approaches that in various domains such as health care policy is adopted، is that decision makers in the process of making and implementation of policies، try as far as possible، to consider the preferences and desires of the target population. Therefore، efficient and effective policy design and delivery of health services requires adaptation of their goals to the preferences of the society، which needs knowledge of health policy makers about population’s preferences and their valuation of health programs. Discrete choice experiment (DCE) is one of the best ways to identify the preferences of the population and valuation of outcomes. Because of little knowledge about this approach in iran and limited application of DCE in internal studies especially in the field of health policy، in this paper we emphasis on the reasons of the importance of using a DCE in the health economics and their theorical foundations and applications. We believe that، one of the requirements and prerequisites to successful implementation of the family physician in iran، is the knowledge of policy makers about preferences and desires of participants in this program، i. e. GPs and citizens. Such knowledge، along with other necessary conditions، such as Financing and provision of necessary infrastructure، significantly increases the probability of successful implementation of the scheme.
    Keywords: Economic Valuation, Preferences of Consumer, Discrete Choice Modeling
  • Ezatollah Lotfi, Mohammad Ali Feizpour Pages 39-60
    Undoubtedly security establishment is the most fundamental aim in each country which crime occurrence diminishes its basis and imposes expenditure on society. Multiple causes can be mentioned as crime is a social unfavorable phenomenon and with respect to its importance in different countries, recently widespread literatures have been accomplished in identification and specification of crime incidence. Due to the fact that almost entire existing literature admit significant relation between economic factors and crime, should be mentioned among reasons of crime incidence, economic factors have the noticeable role. Present survey is an attempt on this issue, since lately it has been center of attention among researchers. Hence, this research examines the effect of growth and industrial development as an economic factors on crime occurrence (the sample in ninth rubbery consist of car, motorcycle, cattle, car accessories, houses, stores, official companies, commercial and industrial centers and other companies rubbery) in Iran according to province data during the Third and Fourth development plan (2001-2010) using econometrics patterns and panel data regression. To trace this aim, first, employing industrial sector data and TOPSIS technique, growth and industrial development indices are calculated for different provinces of the country. After computing indices mentioned above, the compilation common robbery and also calculating crime index by provinces separation, the relationship between industrial growths with crime is investigated. The results indicate that there is a positive and significant relationship between industrial growth and crime. Accordingly, considering the results of this survey, although industrial sector in achieving economic growth and development have a noticeable role, beside advantages of industrial processing, disadvantages like crime increasing and security diminishing is exist.
    Keywords: Economics of Crime, Industrial Growth, Robbery, Unemployment, Income Inequality, Panel Data, Regression Model
  • Ahmad Haji Deh Abadi, Ehsan Salimi Pages 61-88
    Criminalization of irregular and broad causes consequences evil and is inconsistent with the purposes of the criminal law. Some heavy penalties, including death, restriction of freedom, corporal punishment, etc… Requires the criminalization of the principle justify. Characteristics of cybercrime including The Ease of crime, the victim of too and most of them are young offenders. So in addition to general principles, principles of criminalization of certain demands. The findings suggest that the criminalization of cyber crime as is accepted which is based on the principles of "necessity" and "legitimacy". to respect the privacy and civil rights. note tools available to the criminal justice system and attention to vulnerable groups. note to international strategy, Moreover, detailed scientific and technical knowledge and interdisciplinary strategies and identify the criminal liability of legal persons is necessary to tackle comprehensively with the crime. Finally, the legislature should collateralize corporate criminal policy to deal with crime.
    Keywords: Cyber Crimes, Principles of Criminalization, Characteristics of Computer Crimes, Standards of Criminalization
  • Hajar Dorosti Pages 89-111
    The electoral propaganda is one of the most important aspects of the election that its promotion and Correction in necessary is a step in the development of democratic ideals among the states. We must know that it is not possible except in terms of law and legal principles. And otherwise propaganda gets out of based on rights principle. The purpose of this study is pathology of propaganda in light of the principles governing the selectors and candidates and electoral holdings.In light of the principles governing these three important branches, the Islamic parliament election act was examined in this study and it were shown that the The Islamic Consultative Assembly election act in many cases explain the principles governing election, such as Election monitoring. However, it is ambiguous or overall in certain principles such as the principle of honesty or participation and support of the candidates. Finally, offers for the modification of some of the act will be final step in this study.
    Keywords: Election, Propaganda, Election Act, Propaganda Principles, The Islamic Consultative Assembly
  • Pages 113-136
    The investigation of government effect on the economic growth is one of the main important issues in endogenous growth models and has been considered in economic literatures.For this purpose, the objective of this paper is to investigate the long-run relationship between government expenditures such as expenditure on education, health, security and social welfare with economic growth in 57 OIC countries over the period of 1970-2010. The estimation of econometric model by using of DOLS co-integrating approach indicates that education, security and social welfare expenditures have positive and fiscal deficit has negative and significant effect on economic growth.
    Keywords: Education expenditure, Health expenditure, Security, social expenditure, Economic growth, Dynamic Ordinary Least Square (DOLS)
  • Pages 169-193
    Basically, the compensation of damage is the main purpose of Indemnity Insurance contract that is founded on the principle of indemnity. According to this principle, the full compensation of e victim’s losses, up to ceiling of insurer’s obligations, is the main and inherent effects of Indemnity Insurance contract in insurance law. Thus, the main obligation of an insurer in the indemnity insurance is compensation so the victim should be placed in a situation that it was if the insured risk actually has not occurred.Thus, in the Indemnity Insurance contract "the Indemnity principle" as the underlying principle has two function. First, the insurer should compensate the damage incurred to property insured in property insurance and to insured person in personal liability insurance up to ceiling of insurer’s obligations completely. Therefore, compensation should placed the victim in a situation that it was if the insured risk actually has not occurred.Second, compensation and payment of damages should not increase the victim assets since the insurance should never be a source of profit for the victims. This principle is the binding rule of the insurance contracts according to it, the insurer is committed to compensate the victim’s actual damage (assessed) up to ceiling of her obligations, in accordance with the terms and conditions of the insurance policy.
    Keywords: Insurance Cover, Damage, Underling Principle, The Principle of Full Compensation, Insurance, Insurer, Insured, Indemnity Principle