فهرست مطالب

مجله دانشگاه علوم پزشکی رفسنجان
سال سیزدهم شماره 10 (پیاپی 69، دی 1393)

  • تاریخ انتشار: 1393/10/20
  • تعداد عناوین: 9
|
  • محسن رضاییان* صفحات 923-924
  • فریده باستانی، الهام قاسمی*، الهه رمضان زاده تبریز، لیلا جانانی، لیلی رحمت نژاد صفحات 925-936
    زمینه و هدف
    مراقبان بیماران مبتلا به دمانس با چالشها و پیامدهای منفی ناشی از استرس مواجه می باشند. تاثیر موقعیت های تنش زا بر سلامت روان وابسته به عواملی مانند نحوه سازگاری با استرس معرفی شده و سازگاری مذهبی به عنوان یکی از جنبه های مهم حمایتی در مراقبان مطرح گردیده است. هدف این مطالعه تعیین وضعیت استرس درک شده و سازگاری مذهبی در زنان مراقبت کننده از سالمندان مبتلا به دمانس بود.
    مواد و روش ها
    در این پژوهش مقطعی 100 نفر از زنان مراقب سالمندان مبتلا به دمانس مراجعه کننده به انجمن آلزایمر ایران و یک کلینیک مغز و اعصاب با استفاده از نمونه گیری متوالی در سال 1392 انتخاب شدند. داده ها با پرسش نامه های استرس درک شده و سازگاری مذهبی جمع آوری و با استفاده از آزمون های آماری t مستقل، آنالیز واریانس یک طرفه، ضریب همبستگی پیرسون و آنالیز رگرسیون خطی چندگانه تحلیل گردید.
    یافته ها
    میانگین استرس درک شده 86/5±00/30 (محدوده نمرات 45-10) بود. مراقبانی که هیچ کمکی دریافت نمی کردند استرس بالاتری را درک نمودند (040/0=p). میانگین سازگاری مذهبی مثبت 96/4±57/23 (دامنه 28-7) و در مقیاس سازگاری مذهبی منفی 29/2±82/8 (دامنه 19-7) بدست آمد. ارتباط معنی دار بین سازگاری مذهبی مثبت با تحصیلات (023/0=p) و نیز سازگاری مذهبی منفی با وضعیت اقتصادی (050/0=p) مشاهده گردید. بین استرس درک شده با سازگاری مذهبی مثبت (398/0=p، 085/0=r) و منفی (432/0=p، 079/0-=r) همبستگی معنی دار مشاهده نشد.
    نتیجه گیری
    با توجه به یافته های پژوهش مبنی بر استرس درک شده در حد متوسط و سازگاری مذهبی مثبت نسبتا مطلوب در افراد مورد مطالعه، پیشنهاد می گردد برنامه های مداخله ای حمایتی و آموزشی جهت مدیریت استرس و ارتقای سازگاری مذهبی در زنان مراقبت کننده از سالمندان مبتلا به دمانس طراحی گردد.
    کلیدواژگان: مراقبان عضو خانواده، دمانس، استرس درک شده، سازگاری مذهبی، سلامت زنان، سالمندان
  • حسین ستاری، محمد علی حق بین، مریم اطمینان*، اعظم دهقانی صفحات 937-948
    زمینه و هدف
    علی رغم بکارگیری روش ها و داروهای جدید برای بی دردی پس از عمل، هنوز بسیاری از بیماران درد متوسط تا شدیدی را پس از جراحی تجربه می کنند. هدف از این مطالعه بررسی اثر انفوزیون وریدی لیدوکائین حین عمل بر میزان درد بعد از عمل جراحی لاپاراسکوپیک کوله سیستکتومی می باشد.
    مواد و روش ها
    در این کارآزمایی بالینی دو سوکور،70 بیمار کاندید عمل جراحی لاپاراسکوپیک کوله سیستکتومی به صورت تصادفی به دو گروه 35 نفری تقسیم شدند. تحت شرایط یکسان در گروه مورد قبل از عمل، محلول لیدوکائین 2% با دوز 5/1 میلی گرم بر کیلوگرم به صورت وریدی و سپس انفوزیون لیدوکائین 2% با دوز 2 میلی گرم بر کیلوگرم در ساعت تجویز شد و در گروه شاهد به همان میزان از نرمال سالین استفاده شد. اطلاعات شامل فشارخون، ضربان قلب، میزان درد بر اساس Visual Analog Scale (VAS) جمع آوری گردید و داده ها با آزمون های Mann-Whitney U،t و Chi-square مورد تجزیه و تحلیل آماری قرار گرفتند.
    یافته ها
    شدت درد بر اساس سنجش دیداری (VAS) بعد از هوشیاری در گروه مورد (88/2±25/1) نسبت به گروه شاهد (84/3±00/6) به صورت معناداری کمتر بود (001/0=p). همچنین، میزان مصرف مسکن پس از عمل به صورت شیاف یا تزریقی نیز در گروه مداخله نسبت به گروه شاهد کمتر بود (05/0p<).
    نتیجه گیری
    نتایج این مطالعه نشان داد تجویز وریدی لیدوکائین هنگام عمل جراحی لاپاراسکوپیک کوله سیستکتومی، شدت درد و میزان مصرف مسکن پس از عمل را کاهش می دهد.
    کلیدواژگان: درد بعد از عمل جراحی، انفوزیون داخل وریدی، لیدوکائین، عمل جراحی لاپاراسکوپیک کوله سیستکتومی
  • مصعب قادری، فاطمه الله یاری، مرتضی نصیری*، الهام فکوری صفحات 949-960
    زمینه و هدف
    سلامت روان لازمه حفظ و دوام عملکرد اجتماعی، شغلی و تحصیلی افراد جامعه و سبب بهبود، رشد و کمال شخصیت انسان ها می گردد. هدف از انجام این مطالعه بررسی سلامت روان و عوامل مرتبط با آن در دانشجویان جیرفت می باشد.
    مواد و روش ها
    این پژوهش مقطعی بر روی 674 دانشجوی دانشگاه های علوم پزشکی، آزاد و ملی جیرفت در سال 1392 انجام شد. در این پژوهش از چک لیست مشخصات جمعیت شناختی و پرسش نامه استاندارد سلامت روان (GHQ-28) استفاده گردید. تجزیه و تحلیل آماری با استفاده از نرم افزار SPSS ویرایش 20 و آزمون های t-test، ANOVA، کای دو، فیشر و TUKEY انجام شد.
    یافته ها
    از مجموع افراد شرکت کننده، 229 نفر (34%) از دانشگاه آزاد، 252 نفر (4/37%) از دانشگاه ملی جیرفت و 193 نفر (6/28%) از دانشگاه علوم پزشکی بودند. میانگین نمره سلامت روان کل دانشجویان 64/14±56/29 بوده و 394 نفر (5/58%) از آنها مشکوک به اختلال در سلامت روان بودند. به طوری که تعداد 135 نفر (95/58%)، 145 نفر (53/57%) و 114 نفر (06/59%) به ترتیب در دانشگاه آزاد، دانشگاه ملی و علوم پزشکی بودند که اختلاف معنی داری وجود نداشت (932/0p=). آزمون آماری ارتباط معنی دار آماری را بین وضعیت سلامت روان و جنسیت (008/0p=)، وضعیت اشتغال (027/0p=) و وضعیت سکونت (036/0=p) نشان داد.
    نتیجه گیری
    نتایج مطالعه نشان دهنده سطح پایین سلامت روان در دانشجویان شهر جیرفت می باشد. لذا توصیه می شود با فراهم کردن شرایط مناسب زندگی از جمله فراهم کردن شرایط اشتغال و ازدواج و همچنین، کم کردن عوامل تنش زا در دانشجویان گامی در جهت افزایش سلامت روان این دانشجویان برداشته شود.
    کلیدواژگان: سلامت روان، دانشجو
  • سجاد بشرپور*، سجاد علمردانی، یحیی شاه محمد زاده صفحات 961-972
    زمینه و هدف
    علایم جسمانی سازی، سطوح بالایی از نگرانی، اضطراب و واکنش افراطی در پاسخ به علایم فیزیکی را در افراد ایجاد می کند و گفته می شود که جسمانی سازی می تواند از اختلال در ابرازگری هیجان بوجود آمده باشد. با توجه به اهمیت این امر، پژوهش حاضر با هدف تعیین نقش ناگویی خلقی و ابرازگری هیجانی در پیش بینی علایم جسمانی سازی در دانشجویان انجام گرفت.
    مواد و روش ها
    این مطالعه از نوع توصیفی است. نمونه مورد مطالعه شامل 115 دانشجو (65 دختر و 50 پسر) بود که به روش نمونه گیری تصادفی چند مرحله ای از جامعه دانشجویان دانشگاه محقق اردبیلی در سال تحصیلی 93-1392 انتخاب شدند. برای جمع آوری اطلاعات از مقیاس ناگویی خلقیToronto، پرسش نامه ابرازگری هیجانیBerkeley و خرده مقیاس جسمانی سازی آزمون تجدید نظر شده فهرست علایم 90 سوالی (SCL-90 R) استفاده شد. داده های به دست آمده با استفاده از آزمون های ضریب همبستگی پیرسون و تحلیل رگرسیون چندگانه خطی تحلیل شد.
    یافته ها
    نتایج همبستگی نشان داد علایم جسمانی سازی با دشواری در توصیف احساسات (34/0=r؛ 001/0>p)، دشواری در تشخیص احساسات (39/0=r؛ 001/0>p)، تفکر معطوف به سطح (18/0=r؛ 02/0=p) و نمره کلی ناگویی خلقی (39/0=r؛ 001/0>p) رابطه مثبت ولی با بیانگری منفی هیجان (17/0-=r؛ 03/0=p)، بیانگری مثبت هیجان (15/0-=r؛ 05/0=p) و نمره کلی ابرازگری هیجان (18/0-=r؛ 02/0=p) ارتباط منفی دارد. نتایج تحلیل رگرسیون خطی نیز نشان داد 20% از کل واریانس علایم جسمانی سازی به وسیله ناگویی خلقی به ویژه دشواری در تشخیص احساسات تبیین می شود.
    نتیجه گیری
    نتایج مطالعه حاضر نشان می دهد ناگویی خلقی و ابرازگری هیجانی در علایم جسمانی سازی نقش دارند. این یافته ها از این فرض حمایت می کنند که علایم جسمانی سازی را می توان نوعی اختلال در بیان هیجان در نظر گرفت.
    کلیدواژگان: ناگویی خلقی، ابرازگری هیجان، علایم جسمانی سازی، دانشجویان
  • شیلا جلال پور*، آثار شکرالله، فاطمه ایوبی، محمدرضا رحمانی، محسن رضاییان صفحات 973-990
    زمینه و هدف
    چاپ مقاله در مجله های تخصصی که در نمایه های معتبر ایندکس می شوند و توزیع بین المللی دارند، منجر به اعتبار بخشی نتایج حاصل از تحقیق دانشمندان می گردد و در ارتقای جایگاه علمی پ‍ژ‍وهشگر و کشور حایز اهمیت می باشد. لذا شناخت مجله های تخصصی هر رشته از اهمیت بسزایی برخوردار است. نظر به اهمیت این موضوع، تحقیق حاضر برای اولین بار، با هدف بررسی، شناخت و معرفی معتبرترین مجله های تخصصی میکروب شناسی پزشکی انجام گرفت.
    مواد و روش ها
    مطالعه حاضر از نوع توصیفی و در بهار سال 1393 در دانشگاه علوم پزشکی رفسنجان انجام گرفت. شناسایی مجله های تخصصی میکروب شناسی پزشکی بر اساس جستجو در منابع اطلاعات آنلاین نظیر: پایگاه داده های کتاب شناسی Medline، Embase، Cochrane و Scopus، مجله های الکترونیکی OVID و MEDLIB و موتورهای جستجوگر Medline Plus و Google Scholar انجام گرفت.
    یافته ها
    پس از دریافت لیست مجله ها از سایت های مزبور، 41 عنوان از مهمترین مجله های مرتبط و پرتکرار توسط پژوهشگران انتخاب شد و از نظر مهمترین اطلاعات، مشتمل بر نام مجله، کشور ارائه کننده مجله، ناشر، سردبیر، حیطه موضوعی، انواع مقاله های چاپی، مهمترین نمایه های مجله، قدمت مجله، شاخص هیرش، دوره چاپ، ضریب تاثیر، تعداد مقاله های منتشر شده در آخرین شماره و آدرس اینترنتی مجله مورد بررسی قرار گرفت.
    نتیجه گیری
    به روز کردن اطلاعات در زمینه مجله های تخصصی، بررسی مقاله های منتشره در شماره های اخیر مجله و به ویژه رعایت الزام های نگارش مقاله در مجله مورد نظر، به کارگیری منابع معتبر و به روز در مقاله و همچنین، استفاده از نظر محققین متخصص و صاحب نام در زمینه انتخاب مجله، منجر به افزایش شانس پ‍ژوهشگر در چاپ مقاله در مجله های معتبر تخصصی می گردد.
    کلیدواژگان: میکروب شناسی، باکتری شناسی، پزشکی، شاخص هیرش، ضریب تاثیر
  • علی اکبر حقدوست، مژگان امامی، مریم اسماعیلی، امین صابری نیا، محسن نژاد قادری، محمدحسین مهرالحسنی* صفحات 991-1006
    زمینه و هدف
    رفتارهای اجتماعی در ارتباط با متغیرهای متعددی شکل می گیرند. از این رو، سوء مصرف الکل به عنوان یک رفتار پرخطر را نمی توان جدای از نظام اقتصادی، فرهنگی و سیاسی دانست. هدف این مطالعه، بررسی علل مصرف مشروبات الکلی در شهرستان رفسنجان بود.
    مواد و روش ها
    مطالعه حاضر به صورت گذشته نگر و تلفیقی در دو مرحله کمی و کیفی انجام پذیرفت که شامل مطالعه میدانی همه گیرشناختی مصرف الکل و مصاحبه کیفی با خبرگان بود. در مرحله اول، اطلاعات 80 نفر از مراجعین به مراکز درمانی از طریق پرسشنامه به دست آمد و در مرحله دوم 24 نفر به عنوان نمونه مطالعه انتخاب شدند. در مرحله اول از شاخص های توصیفی و در مرحله دوم از روش تحلیل محتوایی برای تجزیه و تحلیل داده ها استفاده شد.
    یافته ها
    براساس نتایج کمی، همه مصرف کنندگان مرد بودند و 90 درصد، سابقه مصرف الکل داشتند. به علاوه 90 درصد از مسمومین، دلیل مصرف الکل را بیکاری و نداشتن سرگرمی قلمداد کردند. نتایج کیفی نیز نشان داد در بعضی زیر گرو های جامعه، باورها و ارزش ها به سمت مادی گرایی و فردگرایی در حال تغییر است و شبکه های مجازی و ماهواره ها موجب تشدید بیشتر ضعف های اجتماعی شده است.
    نتیجه گیری
    سوء مصرف الکل در جامعه مورد مطالعه به عنوان یک آسیب اجتماعی شناخته شد که دارای یک شبکه علیت پیچیده اقتصادی، اجتماعی و فرهنگی است و عوارض امنیتی و سلامتی سنگینی برای جامعه دارد. در این راستا، اقدامات درمانی و انتظامی در سطح فردی موثر نبوده و باید بر اقدامات اجتماعی پیشگیرانه تاکید گردد.
    کلیدواژگان: سلامت، امنیت، رفتارهای پرخطر، سوءمصرف مواد، مصرف الکل
  • مونس نوری*، مهدیه نوری، حمید بخشی، علیرضا وکیلیان صفحات 1007-1012
    زمینه و هدف
    عقب ماندگی ذهنی 2 تا 3 % از افراد جامعه را درگیر کرده است و باعث ایجاد فشارهای اقتصادی و روانی بر خانواده و جامعه می شود. برای پیشگیری از این بیماری اطلاع از عوامل مرتبط با آن در هر منطقه ضروری می باشد. این مطالعه با هدف تعیین فراوانی عوامل مرتبط با عقب ماندگی ذهنی دانش آموزان مدارس استثنایی رفسنجان انجام شده است.
    مواد و روش ها
    در این مطالعه توصیفی در سال 1393 به مدارس استثنایی شهرستان رفسنجان مراجعه شد و 210 نفر از دانش آموزان به روش سرشماری انتخاب شدند. اطلاعات مورد نیاز از طریق مصاحبه با والدین دانش آموزان و استفاده از پرونده های موجود در مدارس در 4 بخش عوامل قبل از تولد، حین تولد و بعد از تولد و عوامل محیطی جمع آوری شدند. ابزار گردآوری داده ها پرسش نامه بود. داده ها با روش های آمار توصیفی (فراوانی و درصد) و تحلیلی (مجذور کای) تجزیه و تحلیل شدند.
    یافته ها
    در این مطالعه از نظر میزان تحصیلات 203 نفر از والدین (8/96 %) بی سواد تا دیپلم بودند و میزان درآمد خانواده در 200 مورد (5/95 %) پایین و متوسط بود. در بررسی عوامل قبل از تولد بیشترین فراوانی مربوط به ازدواج فامیلی 112 مورد (3/53%) و سابقه کم توانی ذهنی در خانواده 82 مورد (39%) بود. همچنین، در بررسی عوامل حین تولد زردی نوزادی 43 مورد (5/20%) و اشکالات تنفسی حین زایمان 30 مورد (3/14%) بیشترین فراوانی را داشتند و شایعترین عوامل بعد از تولد تب و تشنج در 35 مورد (7/16%) و صرع در 22 مورد (5/10%) بود.
    نتیجه گیری
    از بین عوامل مرتبط با عقب ماندگی ذهنی که در این مطالعه مورد بررسی قرار گرفت، ازدواج فامیلی و عوامل محیطی بیشترین فراوانی را در دانش آموزان مدارس استثنایی داشتند و به نظر می رسد با بالا بردن سطح آگاهی جامعه و انجام مشاوره ژنتیک قابل پیشگیری باشند.
    کلیدواژگان: عقب ماندگی ذهنی، ازدواج فامیلی، حین تولد، بعد از تولد
  • سمیرا رسانه*، فریبا جوهری دها صفحات 1013-1018
    زمینه و هدف
    اسکن پرفیوژن ریه، در پزشکی هسته ای به کمک آلبومین ماکروآگرگیته-mTc99 که ذراتی نشاندار است انجام می شود. مشکلات و سختی هایی حین ساخت این ذرات وجود دارد که برای رفع این معضل، از میکروذرات چیتوزان به عنوان جایگزین استفاده شد و بعد از خالص سازی با تکنسیوم نشاندار گردید.
    مواد و روش ها
    تست های کنترل کیفی اعم از تعیین اندازه ذرات، درصد نشاندارسازی، پایداری در بافر سالین و تصویربرداری با سیستم پزشکی هسته ای در بدن موش انجام شد.
    یافته ها
    اندازه ذرات 90-110 میکرون، درصد نشاندارسازی 3±94%، پایداری بالا در بافر سالین و تجمع بسیار خوب در ریه های موش مشاهده شد.
    نتیجه گیری
    نتایج نشان داد که میکروذرات چیتوزان-تکنسیوم99 احتمالا میتواند یک کاندیدای امیدوارکننده برای کاربرد تشخیصی در اسکن پرفیوژن ریه بکار گرفته شود که نیاز به مطالعات بیشتری دارد.
    کلیدواژگان: چیتوزان، اسکن پرفیوژن ریه، آلبومین ماکروآگرگیته، mTc99، تکنسیوم
|
  • M. Rezaeian Pages 923-924
  • F. Bastani, E. Ghasemi *, E. Ramezanzadeh Tabriz, L. Janani, L. Rahmatnejad Pages 925-936
    Background And Objective
    Caregivers of patients with dementia face with challenges and negative outcomes of stress. The impact of stressor events on mental health is related to coping strategies and religious coping is one of the supportive strategies in family caregivers. The aim of this study was to investigate the perceived stress and religious coping among female caregivers of the elderly with dementia.
    Materials And Methods
    In this cross-sectional study, a total of 100 female caregivers of the elderly with dementia referred to the Iran Alzheimer's Association and a neurologic clinic were selected through consecutive sampling in 2013. The data were collected using Perceived Stress Scale (PSS) and Religious Coping Scale (RCOPE), and analyzed by independent t-test, one-way ANOVA, Pearson’s correlation coefficient and multiple linear regression tests.
    Results
    The mean score of perceived stress was 30.00±5.86 (range 10-45). The caregivers who had received no help, perceived higher level of stress (p=0.040). The mean score of positive religious coping was 23.57±4.96 (range 7-28) and negative religious coping was obtained 8.82±2.29 (range 7-19). There were significant relationships between positive religious coping with educational level (p=0.023) and also between negative religious coping with economic status (p=0.050). There were not significant correlations between perceived stress with positive religious coping (r= 0.085, p=0.398) and also with negative religious coping (r= -0.079, p=0.432).
    Conclusion
    Based on the results that showed the average level of perceived stress and relatively favorable positive religious coping in participants, the supportive educative interfering programs are suggested for stress management and religious coping improvement in female caregivers of the elderly with dementia.
    Keywords: Family Caregivers, Dementia, Perceived Stress, Religious Coping, Women's Health, Elderly
  • H. Sattari, M.A. Haghbin, M. Etminan *, A. Dehghani Pages 937-948
    Background And Objective
    Despite applying new drugs and techniques, many patients experience moderate to severe pain after surgery. Our goal in this study was to determine the effect of intravenous (IV) lidocaine infusion on postoperative pain in laparoscopic cholecystectomy surgery.
    Materials And Methods
    In this double-blind clinical trial a total of 70 candidates for laparoscopic cholecystectomy surgery were randomly selected and divided into two groups. With the same condition, in the case group before surgery, 1.5 mg/kg lidocaein 2% and then infusion of 2 mg/kg/h lidocaein 2% and the same volume of normal saline for control group was injected. Systolic and diastolic blood pressures, heart rate, analgesic score according to Visual Analog scale (VAS) were recorded and the data analyzed by mann-whitney and chi-square tests.
    Results
    Pain intensity according to VAS after postoperation was significantly lower in case group(1.25±2.88) by comparison with control (6.00±3.84), (p= 0.001). Analgesics consumption in suppository from and IV was significantly lower than the case group (p<0.05).
    Conclusion
    Results wereshown lidocaine infusion can decrease pain intensity and analgesics consumption after laparoscopic cholecystectomy surgery.
    Keywords: Intravenous infusion, Lidocaine, Postoperative Pain, Laparoscopic Cholecystectomy Surgery
  • M. Ghaderi, F. Hardani, M. Nasiri *, E. Fakouri Pages 949-960
    Background And Objective
    Mental health is necessary to maintain and sustain the social, occupational and educational functions of the community, and lead to improvement, growth and perfection of the human character. This study aimed to investigate mental health and it’s related factors in Jiroft students.
    Materials And Methods
    This cross-sectional study was conducted on 674 students of Medical, Islamic Azad and National Universities of Jiroft in 2013. In this study, demographic checklist and standard mental health questionnaire (GHQ-28) were used. Data were analyzed by SPSS using t-test, one-way ANOVA, chi-square, Fisher and Tukey tests.
    Results
    Among the participants, 229 students (34.0%) were from Azad University, 252 students (37.4%) from National University and 193 students (28.6%) from Medical Sciences University. Mean of students’ mental health score was 29.56±14.64 and 394 of them (58.5 %(were suspected to have mental problems. Among those, 135 (58.95%), 145 (57.53%) and 114 students (59.06%) were studying at Azad, National and Medical Sciences Universities which there wasn’t any significant difference in this regard (p=0.932). Based on t-test, there were significant relationships between mental health and sex (p=0.008), occupational status (p=0.027) as well as residential status (p=0.036).
    Conclusion
    The results of this study indicate a low level of mental health in Jiroft students. So, we recommend providing adequate life conditions, for example, setting opportunities to get a job and marry and reduce students’ stressors in order to increase their mental health.
    Keywords: Students, Mental health
  • S. Basharpoor *, S. Almardani Someeh, Y. Shahmohammadzadeh Pages 961-972
    Background And Objective
    Somatization symptoms cause the high levels of worry, anxiety and overreaction in response to physical symptoms in people and it is said that the somatization can be caused by the disruption in emotional expressiveness. Giving the importance of this issue, the current study was conducted in order to determine the role of alexithymia and emotional expressivity in predicting somatization symptoms among students.
    Materials And Methods
    The method of this study was descriptive. The studied sample included 115 students (65 girls and 50 boys) who were selected by a multistage random sampling from the population of Mohaghegh Ardabili university students during 2013-2014 educational years. Toronto alexithymia scale, Berkeley emotional expressivity questionnaire and somatization subscale of SCL-90-R were used to collect data. Data were analyzed by Pearson's correlation and multiple linear regression.
    Results
    The correlation results showed that the somatization symptoms have positive relationship with difficulty in describing feeling (r=0.34; p>0.001), difficulty in identifying feeling (r=0.39; p>0.001), external orient thinking style (r=0.18; p=0.02) and total score of alexithymia scale (r=0.39; p>0.001), but negative relationship with negative expressivity of the emotion (r=-0.17; p=0.03), positive expressivity of the emotion (r=-0.15; p=0.05), and total score of emotional expressivity (r=-0.18; p=0.02). The results of linear regression analyze also showed that 20% of the whole variance of the somatization symptoms was explained by alexithymia, especially, difficulty in identifying feelings.
    Conclusion
    Results of current study show that alexithymia and emotional expressivity plat role in somatization symptoms. These findings support the assumption that somatization symptoms can be considered as a defect in the expression of emotions.
    Keywords: Alexithymia, Emotional expressivity, Somatization symptoms, Students
  • Sh. Jalalpour *, Sh. Assar, F. Ayoobi, M.R. Rahmani, M. Rezaeian Pages 973-990
    Background And Objective
    Publishing articles in specialized journals that are prestigious indexing with international distribution have led scientists to validate the results of the research area. In this case, it may increase and promote the situation of the scientist and the country that research has been done in it. Considering the importance of this issue, the present study aimed to investigate, for the first time, and introduce the most prestigious journals in medical microbiology.
    Materials And Methods
    A descriptive study was conducted in 2014 in Rafsanjan University of Medical Sciences. Identifying the Journals of Medical Microbiology performed according to online information sources; Bibliographic databases: Medline, Scopus, Cochrane and EMBASE, Electronic-journals: OVID and MEDLIB, Search engines: Google Scholar and MedlinePlus.
    Results
    After collecting of the Journals from mentioned sources, the 41 most relevant and reiterative journals were selected and withdrawn the duplicate titles. Important information of journals including; name of the Journal, publisher, editor in chief, subject coverage, types of published articles, indexing, abstracting, oldness of the journal,, Hirsch index, duration of publishing, impact factor, number of articles have been published in last issue and the journal website were surveyed.
    Conclusion
    Updating the data of the special journals, reviewing articles, which have been published in recent issues, specially; compliance requirements in the journal, resource utilization "valid and up to date" and also the use of expert and well-known researchers in case of journal selection, may lead to increase the chance of researchers to publish their papers in the prestigious -specialized journals.
    Keywords: Microbiology, Hirsch index, Impact factor
  • M. Noori *, M. Noori, H. Bakhshi, A.R. Vakilian Pages 1007-1012
    Background And Objective
    About 2-3 percent of the society suffer from mental retardation (MR) that leads to psychoeconomic problems. To prevent MR, it is necessary to recognize its related factors in each region.The aim of this study was to determine the frequency of MR associated factors among students of Rafsanjan exceptional schools.
    Materials And Methods
    This descriptive study Rafsanjan special schools were referred in 2014 and 210 students were selected statistically. Data was collected via interviewing with student's parents and using present files at schools, categorized into four parts; prenatal, prinatal, postnatal and environmental factors. For data gathering, the questionnaires were used and data were analyzed using descriptive (frequency and percentage) and analytic statistics (chi_square).
    Results
    Educational level in 203 (96.8%) parents was illiterate to diploma and families income in 200 (95.5%) cases was low and average.In studying of prenatal factors, the most frequent cause was related to consanguineous marriage in 112 (53.3) cases and mental retardation family history in 82 (39%) cases. Also, in studying of prinatal factors, neonatal hyperbilirubinemia in 43 (20.5%) cases and respiratory problems during parturition in 30 (14.3%) cases had the most frequent cause. Fever and convulsion in 35 (16.7%) cases and epilepsy in 22 (10.5%) cases were the most prevalent postnatal factors.
    Conclusion
    Among MR associated factors that studied in this research, environmental factors and consanguineous marriage had the most frequent cause among students of special schools and it seems that raising society's awareness level and doing genetic consultation can help to prevent this disease.
    Keywords: Mental retardation, Consanguineous marriage, Prenatal, Post natal
  • S. Rasaneh *, F. Johari, Daha Pages 1013-1018
    Background And Objective
    In nuclear medicine, lung perfusion scintigraphy is performed by radiolabeled particles, 99 mTc-albumin macroaggregated. Synthesizing of the particles has some difficulties. In order to resolve this problem, chitosan microparticles were used as an alternative choice.
    Materials And Methods
    The qualitative control tests including: the determining particles size, the labeling efficiency and stability in saline buffer and imaging studies in the mice were performed.
    Results
    The size of particles was 90-110 micron. The labeling efficiency was 94±3%, the good stability in saline buffer and high accumulation of activity in mice lung were seen.
    Conclusion
    The results showed that the 99mTc-chitosan microparticles may be considered as a promising radiopharmaceutical of lung perfusion scintigraphy that needs more investigations.
    Keywords: Chitosan, Lung perfusion scintigraphy, 99mTc, albumin macroaggregated, 99mTc