فهرست مطالب

حکمت اسرا - سال ششم شماره 1 (پیاپی 19، بهار 1393)

نشریه حکمت اسرا
سال ششم شماره 1 (پیاپی 19، بهار 1393)

  • تاریخ انتشار: 1393/10/22
  • تعداد عناوین: 7
|
  • جواد جعفریان، محمد مهدی گرجیان صفحات 5-34
    در ظاهر، نامتناهی بودن خداوند، مساله ای بدیهی به نظر می رسد؛ اما برخی بر این اعتقادند که نامتناهی بودن خداوند در همه عرصه ها و اسماء و صفات الاهی، امری مغایر با موازین برهانی و وحیانی است. مقاله حاضر با بررسی سه تفسیر مختلف از نامتناهی و نقد و بررسی هر یک از آن ها، دیدگاه صحیح درباره نامتناهی بودن خداوند را «تفسیر وجودی نامتناهی» دانسته است؛ از این رو، اشتباه منکران نامتناهی بودن خداوند را در تفسیر غلط ایشان از معنای نامتناهی می داند. در ضمن به شبهات موجود پاسخ داده خواهد شد و مستندات فلسفی در تایید این دیدگاه برتر بیان می شود.
    کلیدواژگان: نامتناهی، نامتناهی شدی، نامتناهی عدی، نامتناهی مدی
  • محمد عیسی جعفری، یدالله یزدان پناه صفحات 35-61
    شواهد متقن نقلی و عقلی، دین را برخوردار از سطوح مختلف ظاهری و باطنی معرفی می کند؛ و پیامبر و به تبع وی، دیگر پیشوایان معصوم، این دین را به میزان فهم و درک افراد عرضه می دارند. بدین ترتیب، زمینه بهره مندی افراد مختلف از آن به فراخور استعدادشان فراهم می آید. روشن است که همگان به همه سطوح دین دسترسی ندارند و تنها افراد خاصی بنا بر ظرفیت وجودی شان شایستگی ارتباط با همه این سطوح را پیدا می کنند. پیش تر و بیش تر از همه، آورنده دین و مفسر واقعی آن، حضرت ختمی مرتبت(ص) با همه سطوح ظاهری و باطنی آن مرتبط است و در مرحله بعد کسانی که ساختار وجودی شان همانند او است و باب و میراث دار علم او هستند، از ویژگی یادشده برخوردارند. دسته دیگر، کسانی اند که هرچند همانند دسته دوم نیستند، در این زمینه با آنان مشابهت دارند و از قابلیت های خاصی برای ارتباط و پیوند با ساحت های باطنی دین برخوردارند. تعدادی از آن ها در زمان حضور پیشوایان معصوم و از طریق آنان به این ساحت ها راه یافته اند و احیانا خود واسطه اتصال و پیوند دیگران به آن پیشوایان و ساحت های دین شده اند. حال، اینان چه کسانی اند و چه ویژگی هایی دارند؟ این نوشتار با توصیف شخصیتی و تحلیل داده های تاریخی نشان می دهد که آنان دسته ای از اصحاب و یاران معنوی پیشوایان معصوم بوده اند که از تیزبینی و خوش فهمی خاص و ظرفیت درونی ویژه ای برای فراگیری علوم و معارف باطنی دین برخوردار بوده اند و آن پیشوایان، برای این امر ایشان را برگزیده بودند. به ایشان اصطلاحا اصحاب سر گفته می شود.
    کلیدواژگان: اصحاب سر، پیشوایان معصوم، عارف، ساحت های متفاوت دین، معرفت باطنی
  • رضا قاسمیان صفحات 63-84
    صدرالمتالهین بر خلاف پیشینیان خود، نقش قوه ادراکی را از انفعال، به سمت فاعلیت سوق داد. از نظر وی نفس در ادراک های حسی و خیالی شبیه فاعل مخترع است که به ایجاد صورت های ادراکی در فضای نفس می پردازد. لازمه سخن صدرا این است که علم نیز از مدار ماهیت خارج شده و امری وجودی گردد؛ چون جعل فقط به وجود تعلق می گیرد. با این حال، فاعلیت نفس نسبت به صورت هایی که واجد آن ها نیست، به مشکلاتی مثل نقض قاعده «معطی شیء باید واجد آن باشد» روبه رو می شود که این مشکل با دخالت موجود مفارق، قابل حل است.
    کلیدواژگان: فاعل مخترع، فاعلیت نفس، ادراک، صورت ادراکی
  • قاسم سبحانی فخر، هادی یساقی صفحات 85-106
    حکیمان مشایی معتقدند نفس انسانی روحانی هالحدوث و البقاء است. در قبال این نظریه، صدرالمتالهین معتقد است که نفس جسمانی هالحدوث و روحانی هالبقاء است. عمده دلیل روی آوردن ملاصدرا به این نظریه، اشکال هایی است که به نظریه روحانی هالحدوث وارد کرده است. این مقاله معانی حدوث جسمانی نفس را با استفاده از عبارات ملاصدرا تبیین نموده، روشن می کند که عبارات ملاصدرا در این باره یکسان نیست. سپس اشکال های ملاصدرا بر نظریه روحانی هالحدوث را بیان کرده است؛ و در پایان به دفاع از مشاء به اشکال های ملاصدرا پاسخ داده است.
    کلیدواژگان: نفس، جسمانیه الحدوث، روحانیه الحدوث، مجرد، مادی
  • علی فضلی صفحات 107-130
    از شاخه های فلسفه عرفان، فلسفه عرفان نظری است و از مسائل فلسفه عرفان نظری، منطق و میزان عرفان نظری است. اساس این منطق نیز بر سنجش پذیری گزاره های عرفانی است که بر پایه «لکل علم میزان» و «لکل حکم معیار» تکیه دارد تا راه نقد و سنجش گزاره ها را برای شناخت صدق و خطایشان هموار سازد. اما در برابر نظریه سنجش پذیری، سه نظریه رقیب خطاناپذیری، معیارناپذیری و توصیف ناپذیری وجود دارند. در نظریه خطاناپذیری، بر خطاناپذیری وجدانیات عرفانی؛ در نظریه معیارناپذیری، بر فهم ناپذیری؛ و در نظریه توصیف ناپذیری، بر معنادار، منطق ناپذیری و عدم واقع نمایی و بی معنایی گزاره های عرفانی تاکید شده است. این سه نظریه، راه سنجش گزاره های عرفانی را منسد، و بنیان منطق عرفان نظری را سست و اعتبار سنجش را برای یافتن صدق و خطای گزاره های عرفانی، از بین می برند. بر این اساس، تحقیق حاضر در صدد تبیین سنجش پذیری و نقد سه نظریه رقیب است تا بنیان منطق عرفان نظری را استوار سازد.
    کلیدواژگان: سنجش پذیری، خطاناپذیری، معیارناپذیری، توصیف ناپذیری
  • محمد تقی شاکری صفحات 131-170
    ماهیت و چیستی علم مانند دیگر موجودات، متعلق پرسش قرار می گیرد. در این مقاله تلاش بر این است که چیستی علم از نگاه ادموند هوسرل، فیلسوف نامدار غربی قرن بیستم که تفکر فلسفی قرن بیستم متاثر از اوست و صدرالدین محمد شیرازی فیلسوف شهیر اسلامی و موسس حکمت متعالیه ملقب به صدرالمتالهین، بررسی شود. هوسرل چیستی علم و معرفت را با حیث التفاتی توضیح می دهد و صدرالمتالهین با استفاده از انشای نفس، پرده از ماهیت آن برمی دارد. طرح مقاله برای یافتن صرف مشابهت و اختلاف بین این دو فیلسوف نیست، بلکه برای یافتن پاسخ به پرسش اصیل از چیستی علم و معرفت است. فرضیه اصلی این است که غیر از تشابه فکری بین دو فیلسوف در صورت ظاهر مساله و با وجود اختلاف فکری و فرهنگی و بسترهای مختلف اجتماعی و سنت های گوناگون تاریخی، راه حل هر دو به توجه به مقام و منزلت «انسان» از حیث انضمامی (نه حیث انتزاعی) منتهی می شود.
    کلیدواژگان: صدرالمتالهین، هوسرل، علم، حیث التفاتی، انشاء نفس
|
  • Javad Jaefariyan, Mohammad Mahdi Gorjiyan Pages 5-34
    Although apparently Allah’s infinitude seems to be an obvious matter، some believe that the belief in the infinitude of Allah in all of the arenas، the divine Names and Attributes، is inconsistent with the analogical and revealed principles. The present paper seeks to demonstrate that the correct view of the infinitude of Allah is the “infinite existential interpretation”، by examining and criticizing three different interpretations of infinitude، thus، proving that those who deny the infinitude of Allah are mistaken in their interpretations of concept of infinitude. Moreover، it seeks to answer the existing doubts in this regard by presenting the philosophical proofs that corroborate this superior view.
    Keywords: Infinitude, Infinitude in power, infinitude in number, infinitude in time, absolute negation, faculty negation
  • Mohammad Isa Jaefari, Yadollah Yazdanpanah Pages 35-61
    There are definite logical and traditional pieces of evidence indicating that the religion enjoys various outward and inward layers. Accordingly، the Prophet، and hence، the other infallible Imams also presented the religion based on the level of the people’s understanding، thus paving the way for everyone to gain from this knowledge based on their competence and intellectual capacity. Obviously all people do not have access to all levels of the religion، and only the special few، due to their capacity and competence، will have access to all these levels. Long before and more than anyone else، the one who brought and interpreted the religion، i. e. the great Prophet، had access to all outward and inward layers of the religion، and in the next level، other people whose nature is similar to his، who were the door and the heir to his knowledge، had access to the aforementioned areas. Another group، are the people who، though not being exactly like the second group، are similar to them and have special competencies for having access and links to the inward domains of the religion. A number of such people gained access to these domains in the era of the Infallible Imams and by their help، and، possibly، they themselves became the links that connected others with the infallible Imams and the various domains of the religion. Now، the question arises as to who are these people and what are their characteristics? This paper seeks to demonstrate، through a description of their character and an analysis of the historical data، that they were a group of the Infallible Imams’ companions and disciples، who had enjoyed high levels of intelligence، acuity and capacity for leaning the knowledge of the inward levels of the religion، and who had been chosen by the infallible Imams for this purpose. These individuals were called the secret-bearers.
    Keywords: secret, bearers, infallible Imams, mystic, different domains of the religion, inward knowledge
  • Reza Ghasemian Pages 63-84
    In contrast to his predecessors، who considered a passive role for the perceptive power، Mulla Sadra moved towards considering a causal role for it. From his perspective، the soul is like an inventor while having sensual and fantastic perceptions، which makes perceptive figures in the domain of the soul. The prerequisite for Mulla Sadra’s assertion is for knowledge to be taken out of the essential realm and to be transformed into an existential issue، because making a cause upon an effect is particular to existence. Still، believing in the causality of the soul regarding the forms that it does not possess، would lead to problems، such as the violation of the principle “The Giver of something must possess it”، which aresolvable by drawing upon the issue of non-material being.
    Keywords: creator agent, causality of the soul, Perception, perceptive form
  • Qasem Sobhani, Hadi Yasaqi Pages 85-106
    The transcendental theosophists believe that human soul is spiritual in respect to survival and contingence. In contrast to this theory، Mulla Sadra believes that the soul is corporeal in respect to contingence and spiritual in respect to survival. The main reason why Mulla Sadra has turned to this theory is the criticisms that he has leveled at the theory of the spiritual contingence. This paper seeks to explain the concept of corporeal contingence of the soul using Mulla Sadra’s terms، and also demonstrate that Mulla Sadra’s remarks in this regard are not always the same. It will، the، explain Mulla Sadra’s critique of the spiritual contingence theory and will conclude its discussion by defending the stance of the Peripatetic school by answering the criticisms leveled at it by Mulla Sadra.
    Keywords: soul, corporeal in respect to contingence, spiritual in respect to contingence, non, material, material
  • Ali Fazli Pages 107-130
    One of the branches of the philosophy of mysticism is the philosophy of theoretical mysticism، and among the issues discussed in the philosophy of theoretical mysticism arethe logics and the criterion for the theoretical mysticism. Such a logic is based on the assessability of the mystic propositions، which is based on the statements “there is a criterion for all knowledge” and “there is a criterion for all rulings” so as to pave the way for the criticism and the assessment of the propositions so as to realize their validity or invalidity. However، there are three rival theories for the assessability theory، i. e. the infallibility، inassessability، and indescribability theories. The infallibility theory emphasizes the infallibility of the mystic affectivities، the inassessability theory stresses the incomprehensibility and the indescribability theory emphasizes the meaningfulness، illogicality، and the realism and the meaninglessness of the mystic propositions. These three theories consider the assessability of the mystic propositions impossible، the foundations of the logics of the theoretical mysticism poor، and the validity of the assessments for the verification of the mystic propositions under question. Accordingly، the present research aims at demonstrating the possibility of assessability and criticizing these three rival theories so as to consolidate the foundations of the logics behind the theoretical mysticism.
    Keywords: assessablity, infallibility, inassessability, indescribability
  • Mohammad Taqi Shakeri Pages 131-170
    In the article، the opinion of the two great West and Islamic philosophers ''Husserl'' and ''Mulla Sadra'' about the nature of the knowledge has been compared. It seems that one could find some similarities and parallel thoughts comparing the West and Islamic experts'' ideas about this major philosophical problem، which has been discussed by the thinkers of different philosophical schools for a long time. In particular، there are many similarities between Husserl and Mulla Sadra in this case. Husserl describes the nature of the knowledge using the intentionality، and Mulla Sadra reveals it by means of ''soul creation'' term. Although these two philosophers where from quite different philosophical traditions and cultures، and despite the fact that they had different sources and purposes، after comparison it would be clear that they had lots of similarities regarding their philosophical discussion forms. The main hypothesis stating that the except of similarity of thought between the two philosophers، both leading to the solution according to the status «human» in terms of concrete and not abstract. In addition to the achievement of mutual understanding and dialogue among cultures and philosophies، passes through mutual dialogue among philosophers.
    Keywords: Mulla Sadra, Husserl, the nature of knowledge, science, intentionality, construction of ego, man
  • Mohammadtaqi Chavoshi Pages 171-192