فهرست مطالب

نشریه پژوهش های زبان شناختی قرآن
سال یکم شماره 1 (بهار و تابستان 1391)

  • تاریخ انتشار: 1393/06/10
  • تعداد عناوین: 6
|
  • محمدرضا ابن الرسول*، زهرا فاضل صفحات 11-22
    «ما» یکی از مبهم ترین و متنوع ترین و پرکاربردترین واژگان عربی است. یکی از انواع آن «ما» موصوله است که برای ابهام زدایی آن از جمله یا شبه جمله ای به عنوان صله استفاده می کنند. گاهی عبارت صله با عبارت قبل از «ما» شباهت داشته، «ما» یا ضمیر راجع به آن برای هر دو عبارت، یکی از چهار نقش کلیدی: فاعلی، نائب فاعلی، مفعولی، یا مبتدایی را ایفا می کند. در این میان، نمونه هایی مثل «فیه ما فیه» وجود دارد که در آنها دو عبارت طرفین «ما» یکسان است. نگارندگان در این مقاله ضمن نام گذاری چنین کاربردهایی به «اسلوب معادله»، با توجه به نکات دستوری و بلاغی، به بازنگری در مفهوم آن پرداخته و پس از گزارش ترجمه نمونه هایی از آن در قرآن و حدیث و متون ادبی، ترجمه های قابل قبول را نمایانده اند.
    کلیدواژگان: ما، اسلوب معادله، نحو، بلاغت، ترجمه
  • شهاب الدین ذوفقاری، محمد جواد جاوری* صفحات 23-48
    واژه «فتنه» عموما تداعی گر سلسله تدابیر و اقداماتی است که به منظور ایجاد تفرقه و نفاق میان دو فرد و یا اجتماع انجام می شود. بر این اساس می توان، اقدامات داخلی و خارجی در جهت به هم زدن وحدت دینی و ملی افراد جامعه را که نهایتا به آشوب و تخریب می انجامد، «فتنه» نامید. قرآن کریم به عنوان جامعترین کتاب آسمانی، بی شک از این واژه بی بهره نیست و از این رو «فتنه» و مشتقات آن در قرآن، قابل جستجو و بررسی است. در نوشتار پیش رو، محققان کوشیده اند ضمن تبیین مفهوم و معانی مختلف «فتنه» در قرآن، اوصافی را که کلام خدا پیرامون فتنه بیان داشته است، مطرح و راهکارها و ضرورت مقابله با آن را از دیدگاه قرآن بررسی نمایند. در ادامه، این نکته بررسی خواهد شد که قرآن کریم چگونه از طرح ها و راه هایی که به منظور ایجاد فتنه در جامعه مطرح می شود، پرده برداری نموده است.
    کلیدواژگان: فتنه، فتنه در قرآن، تفرقه افکنی، شبهه افکنی، فریب
  • عادل ساریخانی، مهدی خاقانی* صفحات 49-64
    نظریه جرم شناختی عدالت کیفری ترمیمی، از چالش برانگیزترین کانون های مطالعه بین رشته ای میان آموزه های فقه جزایی با مدرنیسم علمی در حوزه دانش حقوق است. راهبردهای سیاست جنایی غرب در واکنش جزایی به بزه، بسیار موقتی بوده، چرخش گرانیگاه در آنها – از عدالت سزاده به عدالت بازپرور و از آن به عدالت ارعابی و اکنون عدالت ترمیمی – بر جرم شناسان کاملا مشهود است. در حالی که گفتمان غربی عدالت ترمیمی رهاورد چاره جویی برای مهار بحران هایی همچون افزایش جمعیت کیفری زندان ها و نارضایتی مردم از چیرگی هدف سزادهی بر منطق حاکم بر نظام های قضایی و پلیسی دولت های غربی است، اما محوریت گفتمان اسلامی عدالت ترمیمی بر پایه اصول و تاسیسات متنوعی، از جمله ترغیب به بزه پوشی، عفو در تعزیرات حق اللهی و حق الناسی، در حد اصلاح ذات البین، حکمیت، شفاعت، ماهیت جبرانی دیه، قاعده لایبطل، قاعده جب توبه و... حاکی از توانمندی سیاست جنایی اسلامی در اجرای عدالت ترمیمی بدون نواقصی است که سیاست جنایی غربی همچنان پس از چهار دهه از تولد این نظریه جرم شناسی با آن روبه روست. این نوشتار پس از تبیین کوتاه نظریه عدالت ترمیمی در قلمرو دانش جرم شناسی، اهم منابع وحیانی و روایی مولد نهادهای ارفاقی فقه کیفری اسلام را نقل می کند و از دیگر سو، تحلیل می کند که منابع اسلامی بومی چه رهیافت هایی برای برون رفت گفتمان غربی عدالت ترمیمی از چالش های فرارو به دست می دهند.
    کلیدواژگان: عدالت ترمیمی، سیاست جنایی وحیانی، گفتمان اروپایی جرم شناسی، تاسیسات ارفاقی
  • حمید احمدیان*، علی سعیداوی صفحات 65-78
    واژه تقوا در نهج البلاغه پس از قرآن، از جمله واژه های کلیدی است که می تواند نقش تعیین کننده ای در سازندگی انسان داشته باشد. از ویژگی های مهم واژه تقوا در طرح معنایی، طرح شبکه های معنایی آن است که در هر متن با تحلیل زبان شناسی آن شبکه ها می توان به افق های تازه ای در لایه های معنایی تقوا رسید. مقایسه میان مختصات معناشناختی قرآن و نهج البلاغه پنجره های جدیدتری را بر روی پژوهشگران باز می کند. در این مقاله به تحلیل های زبان شناختی درجات سه گانه تقوای عام، تقوای خاص و تقوای خاص الخاص پرداخته شده است. کشف ارتباط میان تقوا به عنوان یک واژه مهم کلیدی و واژگان مرتبط با آن در یک حوزه عناصر هم معنا (متقارب المعنی) برای کسانی که به دنبال مکانیسم تدوین تقوا هستند، می تواند بسیار حیاتی و با اهمیت باشد. در قرآن و نهج البلاغه واژه تقوا کلیدی ترین واژه درباره فضلیت انسان است.
    کلیدواژگان: نهج البلاغه، تقوا، درجات تقوا، تحلیل معنایی تقوا، لایه های معنایی تقوا
  • اعظم پرچم* صفحات 79-94
    موضوع وجوه قرآن، شناختن معانی مختلف یک کلمه در جای جای قرآن است. دانش وجوه و نظایر به بررسی دلالت های متعدد واژگان در بافت کلام وحیانی قرآن می پردازد. این در حالی است که هیچ یک از منابع وجوه به چگونگی دلالت این معانی اشاره ای نداشته است تا درستی و نادرستی کارکرد آن ها در بافت و سیاق آیات مختلف روشن گردد. این پژوهش قصد دارد مصیب بودن یا نبودن صاحبان وجوه و مترجمان فارسی قرآن را در ارائه معانی در بخش واژگان به نقد بکشاند. میزان و معیار صحت و سقم معانی، بافت و سیاق آیات و تفاسیر معتبر است. برخی از رهیافت ها نشان می دهد که صاحبان وجوه در اشتقاق و ریشه شناسی هدایت در آیات قرآن اشتباه کرده اند، در حالی که بافت و سیاق آیات، معنایی فراتر از آن را نشان می دهند. همچنین مترجمان فارسی قرآن نیز معنای نهفته در واژه مذکور را درست و واضح تبیین ننمودند.
    کلیدواژگان: ترجمه، وجوه قرآن، نقد، بافت، هدایت، ضلالت، مفردات
  • مینا شمخی* صفحات 95-116
    در تاریخ تفسیر قرآن شاهد مکاتب مختلف تفسیری در باب فهم و برداشت آیات الهی هستیم که از یک سو، هر کدام در بستر و ریشه ها و عواملی شکل گرفته و از دیگر سو، هر یک از آنها، آثار و تاثیرات خود را بر حوزه اندیشه اسلامی بر جای گذاشته است. در این مقاله از میان مکاتب مختلف و فراوان تفسیری، به بررسی مکتبی عمده و کاملا متمایز که خود شامل مکاتب فرعی دیگری می شود، پرداخته و درباره مبانی آن سخن خواهیم گفت. این مکتب که در طول زمان و تاریخ اسلام به حیات خود ادامه داده و افراد زیادی را زیر لوای خود گرفته، عبارت است از مکتب تفسیر ظاهری.
    مراد از تفسیر ظاهری، تفسیری است که بر اساس وضع و قراردادهای لفظی و یا دلالت های عقلی انجام گیرد و مکاتب ظاهرگرا، مکاتبی هستند که استناد به ظاهر آیات و مدلول لفظی آنها را در تفسیر قرآن، لازم می دانند. از این رو، این مکتب در مقابل مکتب باطنی - غیرظاهری- قرار دارد. بنابراین، عنوان مکتب تفسیر ظاهری، عنوان عامی است که بر هر مکتب و نظریه ای که با این مبنا به تفسیر بپردازد، اطلاق می شود. این مکتب، طیف های گوناگونی را شامل می شود که مهمترین آنها را یادآوری می کنیم.
    کلیدواژگان: مکاتب تفسیری، مبانی تفسیر، تفسیر ظاهری، ظاهرگرایان، سلفیون، تاویل گرایان
|
  • Shahabedin Zoofaghari, Mohammad Javad Javeri * Pages 23-48
    The word of Mischief commonly in cludease to fmeasures that works to creatschism between two person or among people in society Accordingly، we can call Mischief as all actions that be done to destroy religious or nationalunity leading to convulsion and disturtion undoubtly the Holy Quran as the most completes cripture، did not exclude Mischief. So، it is important to search and investigate word of Mischief an its derivations in Holy Quan. In this paper، researchers have tride to describe divers econcepts and meanings of Mischief، state Gods description about it and investigate solutions and necessity to counter this phenomenon. Holy Quran disclose the plans and ways that bed one insociety to make Mischief. In the restof this paper، these plans have been discussed.
    Keywords: Mischief, Mischief in Holy Quran, Schism, Mislead, Deception
  • Adel Sarikhany, Mahdi Khaghani Esfahani * Pages 49-64
    The restorative criminal justice theory is a challenging area of interdisciplinary studies between traditional criminal jurisprudence and scientific modernism in criminal law. The guidelines of western criminal policy in interaction with crimes are provisional and there is an apparent shift of centralization from retributive justice to rehabilitative justice and then to intimidative justice and now to restorative justice. Western approach to restorative justice is a response to critical situations such as augmentation of the population of prisons and social protest against domination of retributive view in judicial and gendarme systems. On the other hand، Islamic approach to restorative justice is based on some moral virtues as encouragement of hiding the crimes، amnesty، arbitration and repentance. These differences make an advantage in favor of Islamic point of view. We will try to study the lenient institutions of criminal jurisprudence on the basis of revelation and through this and find a way to escape the numerous challenges of western approach to restorative justice.
    Keywords: Restorative Justice, Islamic criminal policy, European approach to criminology, lenient institutions
  • Hamid Ahmadian *, Ali Saeidawi Pages 65-78
    Following the Holy Quran، the term “Taqwa” in “Nahj al Balagha” is one of the key words which can play a determining role in training mankind. One of the important features of the term “Taqwa” in the semantic schema is the schema of semantic networks of this term. It is possible to arrive at new horizons in the semantic levels of “Taqwa” by linguistic analysis of every text. A comparison of the Quranic semantic features and the same features in “Nahj al-Balagha” opens new areas for researchers. In this paper، I have linguistically investigated the three levels of common people’s “Taqwa”، elite’s “Taqwa”، and pure elite’s “Taqwa”. Discovering the relationship between “Taqwa” as an important key term and its related terminology in a synonymous field is very significant for those who want to portray the mechanism of compiling “Taqwa”. In both the Koran and Nahj al-Balagha، the term “Taqwa” is the most important key word for human being’s virtue.
    Keywords: Nahj al Balagha, Taqwa, Levels of Taqwa, Semantic Analysis of Taqwa, Semantic Levels of Taqwa
  • Azam Parcham * Pages 79-94
    Aspects of the Quran means understanding the different meanings of a word in Quran. This knowledge deals with multiple meanings of words in the revealed tissue of the Quran. While none of the sources mention how to indicate the meaning so that its correctness or incorrectness function in the context of the verses be clear. This study intends to review whether the authors of aspects of the Quran and Qur''antranslators in Persian were right in express the meaning of the vocabulary or not. Criterion for validity of meanings is context of verses and valid interpretations. Some of the approaches show that the authors of aspects of the Quran are wrong in the derivation of word “Hada” in verses and translate «guidance» in the other verses as “invitation”. While the context of the verses shows the meaning beyond that. Also Persian translators did not explain the meaning of the words correctly and clearly.
    Keywords: Translation, Aspects of the Holy Quran, Criticism, Context, Guidance, Deviousness, Mofradat
  • Mina Shamkhi * Pages 95-116
    In the history of Quran interpretation in different schools of interpretation، we are dealing with understanding and comprehending of Quran verses، in which each of these schools formed on the basis of a background، roots، and factors on one hand، and on the other hand، each of them has had some impacts on Islamic thought school. Among the various schools of interpretation، we investigate a major and quite distinct school that has some sub-schools and talk about its principles. This is called exoteric interpretation school which has existed during Islamic history and a lot of people have been under its umbrella. When we talk about exoteric interpretation، we mean the interpretation which is based on verbal contracts or intellectual reasoning. The literalist schools are those schools that are based on surface structure of Quran verses and verbal referent. Therefore، this school is the opposite of inner school which is not exoteric. Thus، the idea of exoteric interpretation school is a general concept which can be referred to any school that is based on this idea. This school includes various spectra and we review the most important ones.
    Keywords: Schools of interpretation, Principles of Interpretation, exoteric Interpretation, literalists, Salafiun, Tawilists