فهرست مطالب

Preventive Care in Nursing & Midwifery Journal
Volume:4 Issue: 2, 2015

  • تاریخ انتشار: 1393/12/12
  • تعداد عناوین: 8
|
  • ماندانا گودرزی*، محمدرضا سرمدی، نسیم سعید صفحات 1-13
    زمینه و هدف
    آموزش مبتنی بر تلفن همراه به عنوان اساسی ترین شکل طرح سلامت الکترونیک می تواند یک جنبه مهم و با ارزش برای ارایه خدمات بهداشتی و درمانی محسوب گردد؛ بنابراین در این پژوهش، تاثیر آموزش از طریق سرویس پیام کوتاه تلفن همراه بر میزان هموگلوبین A1C و خودکارآمدی بیماران دیابتی نوع دو مورد مطالعه قرار گرفت.
    روش بررسی
    این پژوهش، از نوع کارآزمایی بالینی تصادفی سازی شده بود که در آن 81 نفر از بین مبتلایان به دیابت نوع دو بر اساس معیارهای ورود به مطالعه انتخاب و به صورت تصادفی به دو گروه آزمایش (n=43) و شاهد (n=38) تقسیم شدند و پیام های آموزشی- بهداشتی برای بیماران گروه آزمایش ارسال گردید. اطلاعات در بدو ورود نمونه ها به مطالعه و سه ماه پس از مداخله آموزشی گردآوری شد و به وسیله نرم افزار 17 SPSS و آزمون های آماری تی مستقل، تست دقیق فیشر و تحلیل کوواریانس در سطح معنی داری 0/05 مورد تجزیه و تحلیل قرار گرفت.
    یافته ها
    اختلاف آماری معنی داری بین دو گروه آزمایش و شاهد از لحاظ متغیرهای هموگلوبین (A1C (p<0.001 و خودکارآمدی (p=0.024) قبل و بعد از مطالعه مشاهده شد.
    نتیجه گیری
    یافته های پژوهش نشان دهنده تاثیر مطلوب مداخله آموزشی با استفاده از قابلیت های تلفن همراه بود. بنابراین کاربرد فن آوری های رایانه ای در عرصه ارایه خدمات سلامت و مدیریت صحیح آن از طریق تغییر رفتار مردم و خود مراقبتی، می تواند روند رو به رشدی را در زمینه پیشگیری، درمان و آموزش پزشکی در برداشته باشد.
    کلیدواژگان: سرویس پیام کوتاه، خودکارآمدی، هموگلوبین A1C، دیابت نوع دو، ایران
  • آمنه دشتستان نژاد*، روناک عشقی، ایمانه افخمی صفحات 14-22
    زمینه و هدف
    با توجه به اهمیت رابطه جنسی در زندگی زناشویی و تاثیر باورها بر نوع فعالیت جنسی که زوجین درگیر آن هستند، آموزش مهارت های جنسی پیش از ازدواج فرصت یادگیری مسائل جنسی و جلوگیری از بروز برخی مشکلات را فراهم می کند. از این رو، هدف پژوهش حاضر تعیین اثر بخشی آموزش مهارت های جنسی بر باورهای ناکارآمد جنسی زوجین در شرف ازدواج شهر اصفهان بود.
    روش بررسی
    روش تحقیق در این پژوهش، نیمه تجربی از نوع پیش آزمون– پس آزمون با گروه کنترل می باشد. جامعه آماری، شامل زوجین در شرف ازدواج مراجعه کننده به مرکز خیریه امام علی (ع) در شهر اصفهان در سال 1392 بود و زوجین به شیوه تصادفی و به طور مساوی در دو گروه کنترل (15 زوج) و شاهد (15 زوج) گمارده شدند. برای جمع آوری داده ها از پرسشنامه باورهای ناکارآمد جنسی زنان و مردان نوبر و پینتوگوویا (SDBQ) استفاده شد. در مورد گروه شاهد، هشت جلسه آموزش مهارت های جنسی به صورت زوجی اجرا شد و در گروه کنترل هیچ مداخله ای صورت نگرفت.
    یافته ها
    یافته های این پژوهش از طریق آزمون تحلیل کوواریانس نشان داد که آموزش مهارت های جنسی پیش از ازدواج بر باورهای ناکارآمد جنسی زنان (p<001) و مردان (001>p) موثر است.
    نتیجه گیری
    آموزش مهارت های جنسی پیش از ازدواج بر بهبود باورهای ناکارآمد جنسی زوجین در شرف ازدواج (زنان و مردان) موثر بود. از این آموزش می توان برای پیشگیری از اختلالات جنسی، بهبود رضایت جنسی و افزایش صمیمیت زوجین استفاده نمود.
    کلیدواژگان: آموزش مهارت های جنسی، ناکارآمدی جنسی، باورها، زوجین، در شرف ازدواج، اصفهان، ایران
  • لیلی یکه فلاح، طاهره اشک تراب*، هومان منوچهری، حمید علوی مجد صفحات 23-34
    زمینه و هدف
    مفهوم مراقبت بیهوده به فرهنگ، ارزش ها، مذهب، عقاید و پیشرفت های پزشکی و شرایط عاطفی موجود در آن کشور بستگی دارد. این مطالعه با هدف تبیین مفهوم مراقبت بیهوده در پرستاران بخش های آی سی یو به روش پدیدارشناسی صورت گرفت.
    روش بررسی
    این مطالعه کیفی از نوع پدیدار شناسی تفسیری بود. در این مطالعه از نمونه گیری هدفمند، مصاحبه های نیمه ساختار یافته فردی و مشاهده استفاده شد. کلیه مصاحبه ها ضبط و سپس کدها و درون مایه ها با استفاده از روش تحلیل ون مانن استخراج گردید.
    یافته ها
    در این پژوهش 25 پرستار شاغل در آی سی یو در مصاحبه فردی نیمه ساختار یافته شرکت کردند. در کد گذاری اولیه ابتدا تعداد 191 کد استخراج گردید. در فرایند تحلیل و مقایسه مداوم داده ها، تعداد کدها به 178 کد تقلیل یافت. در نهایت 9 زیر درون مایه و 4 درون مایه شامل بی فایده بودن، اتلاف سرمایه، آزردگی و جنبه های بیهودگی حاصل گردید و مفهوم مراقبت بیهوده به صورت: «مراقبتی بی فایده و بدون نتیجه که با هدر رفت سرمایه و آزردگی بیمار و پرستار همراه بوده و می تواند جنبه های پرستاری و پزشکی داشته باشد» تعریف گردید.
    نتیجه گیری
    از آنجایی که پرستاران می توانند نقش کلیدی در اداره مراقبت های بیهوده داشته باشند، بنابراین آگاهی از تجارب آنها در خصوص مراقبت های بیهوده نخستین گام عملیاتی در کشور جهت تدوین برنامه های مفید مراقبتی، درمانی، آموزشی و پژوهشی در بخش های ویژه قلمداد می گردد.
    کلیدواژگان: مراقبت بیهوده، پرستاران، آی سی یو، مطالعه کیفی، ایران
  • خانم ملیحه نصیری، سقراط فقیه زاده*، حمید علوی مجد، خانم نوراسادات کریمان، خانم نسترن صفوی صفحات 35-44
    زمینه و هدف
    پره اکلامپسی سومین علت مرگ زنان باردار محسوب می شود و تشخیص زودرس آن از اهمیت زیادی در مطالعات بالینی برخوردار است. این مطالعه توان پیشگویی پره اکلامپسی را بر اساس داده های هماتوکریت طولی مورد ارزیابی قرار داده و دقت آن را با حالت مقطعی مقایسه کرده است.
    روش بررسی
    این مطالعه به صورت همگروهی آینده نگر بر روی 650 زن باردار که از آبان 1389 تا مرداد 1390 که به درمانگاه مراقبت های دوران بارداری و بلوک زایمان بیمارستان میلاد شهر تهران مراجعه کرده بودند، انجام گرفت. میزان هماتوکریت در سه ماهه اول، دوم و سوم اندازه گیری شد و افراد تا زمان زایمان پی گیری شدند. در صورت وجود، پره اکلامپسی برای آن ها ثبت گردید. مدل با ساختار کوواریانس و مدل با اثرات تصادفی جهت تحلیل ممیزی طولی به کار رفت. برای تجزیه و تحلیل داده ها از نرم افزارهای SPSS 20وSAS 9.1 استفاده شد.
    یافته ها
    شیوع پره اکلامپسی 7/2 درصد (47 نفر) بود. میزان هماتوکریت در زنانی که پره اکلامپسی دارند، به طور میانگین 0/99 بیشتر است (P=0.014). حساسیت برای داده های طولی و داده های مقطعی سه ماهه اول تا سوم به ترتیب 91 درصد، 54 درصد، 72 درصد، 51 درصد و ویژگی 61 درصد، 51 درصد، 51 درصد، 47 درصد بود. همچنین ارزش پیشگویی کنندگی مثبت به ترتیب 70 درصد، 52 درصد، 59 درصد، 49 درصد و ارزش پیشگویی کنندگی منفی 87 درصد، 53 درصد، 64 درصد و 49 درصد بود.
    نتیجه گیری
    هماتوکریت شاخص مناسبی برای تشخیص زودهنگام پره اکلامپسی است و پی گیری و مراقبت از زنان باردار و اندازه گیری منظم هماتوکریت سه ماهه اول تا سوم می تواند برای شناسایی افراد در معرض خطر ابتلا به پره اکلامپسی کمک کند.
    کلیدواژگان: تحلیل ممیزی، داده طولی، اثرات تصادفی، پره اکلامپسی، هماتوکریت، ایران
  • سقراط فقیه زاده، نیما معتمد*، علیرضا شغلی، محسن آسوری، محبویه صفاییان آملی صفحات 45-55
    زمینه و هدف
    توجه به ایمنی بیمار از مهمترین شاخص های مدیریت بیمارستانی است به طوری که نادیده گرفتن آن می تواند با افزایش مرگ و میر بیماران بر اثر خطاهای پزشکی همراه شود. مطالعات متعدد نشان می دهند که یک ارتباط مثبت بین فرهنگ ایمنی بیمار و کاهش خطاهای پزشکی و همچنین بهبود پیامدها در مراقبت سلامت وجود دارد. این پژوهش برای ارزیابی فرهنگ ایمنی بیمار در بیمارستان های شهرستان آمل صورت گرفته است.
    روش بررسی
    این مطالعه یک مطالعه توصیفی است که در آن 530 نفر از پرستاران در سال 1391 در 3 بیمارستان در شهر آمل مورد پرسش قرار گرفتند. ابزار اندازه گری، پرسشنامه پیمایش بیمارستانی فرهنگ ایمنی بیمار(HSPSCQ) بود که 12 بعد از فرهنگ ایمنی را مورد ارزیابی قرار می داد. داده ها با استفاده از نرم افزار16 SPSS مورد تحلیل قرار گرفت.
    یافته ها
    در میان ابعاد دوازده گانه فرهنگ ایمنی بیمار، کارکنان نسبت به مناسب بودن وضعیت کادر، دفعات گزارش حوادث و سیاست غیر تنبیهی در بیمارستان به ترتیب با درصدهای 22، 25 و 33 درصد، توافق کمتری داشتند.
    نتیجه گیری
    فراهم نمودن کادر کافی و ساعات کاری مناسب برای ارائه مراقبت سلامت، نهادینه کردن فرهنگ گزارش دهی خطا به صورت داوطلبانه و در پیش گرفتن سیاست غیر تنبیهی در بیمارستان ها می تواند به ارتقای فرهنگ ایمنی بیمار کمک نماید.
    کلیدواژگان: فرهنگ، ایمنی بیمار، پرستاران، بیمارستان ها، ایران
  • سحر دهقانی، کورش امینی*، الهام شکیبازاده، سقراط فقیه زاده، مسعود هاشم زاده صفحات 56-65
    زمینه و هدف
    اضطراب یکی از شایع ترین مشکلات روحی- روانی افراد تحت همودیالیز با عوارض سوء بر سیر بیماری نارسایی کلیه است. بر همین اساس پژوهش حاضر با هدف تعیین تاثیر به کارگیری تمرینات مدیتیشن دو قلب بر اضطراب بیماران تحت همودیالیز انجام گرفت.
    روش بررسی
    در کارآزمایی بالینی حاضر، 48 نفر شرکت داشتند که به شکل تصادفی به دو گروه آزمون (20 بیمار) و گروه کنترل (28 بیمار) تخصیص داده شدند. برای گروه آزمون تمرینات مدیتیشن دو قلب ارائه شد. ابزار گردآوری داده ها بخش اضطراب پرسشنامه استانداردDASS-21 بود. قبل از شروع تمرینات، در پایان ماه اول و دوم اقدام به تکمیل پرسشنامه ها شد. اطلاعات جمع آوری شده به کمک نرم افزار 16SPSS و با استفاده از آمار توصیفی و آزمون های آماری t-test، دقیق فیشر، کای اسکوئر و آنالیز واریانس با اندازه گیری های مکرر مورد تجزیه و تحلیل قرار گرفت.
    یافته ها
    تجزیه و تحلیل داده ها بین میانگین اضطراب واحدهای پژوهش قبل و دو ماه بعد از مداخله در گروه آزمون تفاوت معنی داری را نشان داد (0/001>p).
    نتیجه گیری
    انجام تمرینات کم هزینه و ساده مدیتیشن با کاهش میزان اضطراب بیماران تحت همودیالیز همراه است و می توان با به کارگیری این تمرینات در راستای حل یکی از شایع ترین مشکلات این بیماران گام برداشت.
    کلیدواژگان: اضطراب، مدیتیشن، همودیالیز، ایران
  • زهرا تقربی، خدیجه شریفی*، زهرا سوکی صفحات 66-80
    زمینه و هدف
    یکی از ابزارهای موجود جهت غربالگری وضعیت سلامت روان پرسشنامه 12 سوالی سلامت عمومی است و یکی از سبک های نمره دهی پیشنهادی برای آن C-GHQ می باشد. این مطالعه با هدف روانسنجی پرسشنامه GHQ-12 با سبک نمره دهی مزبور در زنان در شهر کاشان طراحی شد.
    روش بررسی
    در این مطالعه روانسنجی ابزار، پس از تهیه نسخه فارسی پرسشنامه GHQ-12 به روش ترجمه «مستقیم و بالعکس» 139 زن مراجعه کننده به دو مرکز بهداشتی درمانی در شهر کاشان درتابستان سال 1386 بطور مستمر انتخاب شدند. داده ها به شیوه خود گزارش دهی جمع آوری گردید و پرسشنامه به سبک پیشنهادی نمره گذاری شد. پایایی پرسشنامه، با استفاده از شیوه پایداری و ثبات داخلی تعیین گردید. جهت تعیین روایی نیز از روایی همزمان و تحلیل عاملی اکتشافی استفاده شد. اطلاعات بوسیله 16 SPSS با استفاده از محاسبه ضریب همبستگی پیرسون و درون طبقه ای، اسپیرمن براون، گاتمن، ضریب آلفای کرونباخ و آنالیز عاملی مورد تجزیه و تحلیل قرار گرفت.
    یافته ها
    ضریب آلفای کرونباخ ابزار 0/79 محاسبه شد. ضریب پایایی پرسشنامه با روش آزمون مجدد در حد عالی گزارش گردید و روش همبستگی هر سوال با نمره کل، پایایی ابزار را تایید کرد. بین نمره GHQ با رضایت از زندگی همبستگی معنی دار وجود داشت (r=-0/462، p<0/0001). نتایج تحلیل عاملی حاکی از وجود دو عامل با ارزش ویژه بیش از یک بود که این عوامل قادر به تبیین 46/66 درصد واریانس کل نمره بودند.
    نتیجه گیری
    نسخه فارسی GHQ-12 با سبک نمره دهی C-GHQ در زنان، دارای روایی و پایایی قابل قبول است.
    کلیدواژگان: پرسشنامه سلامت عمومی، سبک نمره دهی C، GHQ، روانسنجی، زنان، ایران
  • ابوالفضل ارتیشه دار*، معصومه مرتقی قاسمی، محمدحسین آقاجان جماعت، زینب قهرمانی صفحات 81-90
    زمینه و هدف
    جمعیت جهان در حال پیر شدن است. بیشتر افراد مسن از بیماری های مزمن و ناتوانی ها رنج می برند و دریافت کننده خدمات بهداشتی هستند. نگرش فراهم کنندگان مراقبت بهداشتی از جمله پرستاران روی کیفیت مراقبت و اولویت های مراقبت افراد تاثیر می گذارد. دراین مطالعه هدف کلی بررسی نگرش پرستاران بخش های داخلی– جراحی مراکز آموزشی درمانی شهر زنجان نسبت به سالمندان در سال 91 می باشد.
    روش بررسی
    در این مطالعه توصیفی- مقطعی، 110 پرستار شاغل در بخش های داخلی- جراحی مراکز آموزشی درمانی شهر زنجان به روش نمونه گیری تصادفی مورد پرسش قرار گرفتند. پرسشنامه نگرش سنج کوگان (kogan) به عنوان ابزار گردآوری داده ها مورد استفاده قرار گرفت. برای آنالیز داده ها از آزمون های تی تست و آنالیز واریانس استفاده گردید.
    یافته ها
    در این پژوهش 107 نفر (97/3 درصد) از پرستاران نگرش مثبت به سالمندان داشتند. میانگین نگرش در بین زیر گروه های جنس، وضعیت تاهل، سن، تحصیلات، استخدام، سابقه کار، بخش محل خدمت، محل سکونت، زندگی با سالمند، نسبت با سالمند و وضعیت درآمد سالمند اختلاف معنی داری نشان نداد.
    نتیجه گیری
    با توجه به نگرش مثبت پرستاران مورد بررسی نسبت به مراقبت از بیمار سالمند به نظر می رسد انجام مداخلاتی در جهت تقویت و حفظ نگرش مثبت فعلی در راستای ارائه خدمات مراقبتی به سالمندان از طریق ارائه بازخوردهای مناسب به پرستاران شاغل و همچنین ارائه آموزش های ویژه افراد سالمند به آنان در این راستا سودمند واقع شود.
    کلیدواژگان: نگرش، سالمند، پرستاران، داخلی، جراحی، ایران
|
  • Mandana Goodarzi *, Mohammadreza Sarmadi, Nasim Saeed Pages 1-13
    Background And Objectives
    Mobile-based education as the most basic form of e-health initiatives can be an important aspect to be considered and valued for providing health services. This study assessed the effect of education via short message service on hemoglobin A1C and self-efficacy among patients with type 2 diabetes.
    Materials And Methods
    This was a randomized clinical trial in which 81 patients with type 2 diabetes were selected based on the inclusion criteria and were randomly allocated into two experimental (n=43) and control (n=38) groups. The experimental group received educational messages. Data were measured at baseline and three months after the intervention. Data were analyzed using the Fisher’s exact test، t-test and ANCOVA in the SPSS-17.
    Results
    The hemoglobin A1C (p<0. 001) and self-efficacy (p=0. 024) were significantly different between the control and experimental groups after the intervention.
    Conclusion
    Our findings indicated a favorable effect of an educational intervention using the mobile phone capabilities. Using digital communication technology in the field of health care delivery and management of health are recommended to change individuals’ behavior.
    Keywords: Short Message Service_Self_efficacy_HbA1C_Type 2 Diabetes Mellitus_Iran
  • Ameneh Dashtestannejad *, Ronak Eshghi, Emaneh Afkhami Pages 14-22
    Background And Objectives
    Given the importance of sexual relationships in marriage and influence of beliefs on types of sexual activities, it seems that premarital sex education can prevent some marital problems and increase sexual knowledge. The aim of this study was to determine the effectiveness of premarital sex education on improvement of couple's sexual dysfunctional beliefs in Isfahan.
    Materials And Methods
    This was a quasi-experimental pretest–posttest study with a control group. Participants were selected from married couples referring to Imam Ali Charity Center in Isfahan in 2013. Participants were randomly assigned to the experimental (15 pairs) and control groups (15 pairs). Data were gathered using the male and female versions of the Nober and Pintogovia's Sexual Dysfunctional Beliefs Questionnaire. The experimental group received eight sessions of premarital sex education. The control group was in waiting list.
    Results
    The results of the ANCOVA analysis showed that the educational intervention was effective in sexual dysfunctional beliefs among women (p<001) and men (p<001).
    Conclusion
    Premarital sexual skills training can improve sexual dysfunctional beliefs in men and women. Sex education, especially before marriage, can prevent sexual disorders and increase couple's sexual satisfaction and marital intimacy.
    Keywords: sex education, sexual dysfunction, beliefs, premarital, couples, Isfahan, Iran
  • Yekefallah L., Ashktorab T., Manoochehri H., Alavi Majd H Pages 23-34
    Background And Objectives
    The concept and meaning of futile care depends on the existing culture, values, religion, beliefs, medical achievements and emotional status of a country. We aimed to elaborate the concept of futile care from view points of nurses working in critical care units in Iran.
    Materials And Methods
    The participants of this phenomenological study included 25 nurses working in the ICUs. Face-to-face interviews and observations were used to collect data. All interviews were recorded; and codes and themes were extracted using the Van Manen's analysis method.
    Results
    Initially, 191 codes were extracted. During data analysis and comparisons, the codes were reduced to 178 ones. Ultimately, nine sub-themes and four themes were emerged. The participants defined the futile care as: “useless and ineffective care that wastes resources and irritates and annoys the patients and nurse; and includes Nursing and medical aspects”.
    Conclusion
    Regarding key role of nurses in managing futile care, being aware of their experiences in this regard could be the initial step for providing useful care and delivering educational programs in ICUs.
    Keywords: futile care, nurses, intensive care unit, qualitative study, Iran
  • Miss Malihe Nasiri, Dr Soghrat Faghihzadeh *, Dr Hamid Alavi Majd Noorosadat Kariman, Miss Nastaran Safavi Pages 35-44
    Background And Objectives
    Preeclampsia is the third leading cause of death in pregnant women. This study was conducted to evaluate the ability of longitudinal hematocrit data to predict preeclampsia and to compare the accuracy in longitudinal and cross-sectional data.
    Materials And Methods
    In a prospective cohort study from October 2010 to July 2011, 650 pregnant women referred to the prenatal clinic of Milad hospital in Tehran were selected. The hematocrit level was measured in the first, second and third trimester of pregnancy and the participants were followed-up to delivery. The preeclampsia cases were recorded. The Covariance pattern and linear mixed effects models were applied for discriminant analysis of the longitudinal data. Statistical analyses were performed in the SPSS-20 and SAS-9.1.
    Results
    The prevalence rate of preeclampsia was 7.2% (47 out of 650 women). The women with preeclampsia had a higher meanhematocrit values (difference=0.99; P=0.014). The sensitivities for longitudinal data and cross-sectional data in three trimesters were 91%, 54%, 72%, 51% and the specificities were 61%, 51%, 51%, and 47%, respectively. The positive predictive values were 70%, 52%, 59%, 49% and the negative predictive values were 87%, 53%, 64%, and 49%, respectively.
    Conclusion
    The levels of hematocrit can be used to predict preeclampsia and to monitor the pregnant women. Measuring the hematocrit during the three trimesters regularly can help to identify women at risk for preeclampsia.
    Keywords: discriminant analysis, longitudinal data, random effects, preeclampsia, hematocrit, Iran
  • Dr Soghrat Phaghizadeh, Dr Nima Motamed *, Dr Alireza Shoghli, Dr Mohsen Asoori, Dr Mahboobeh Safaean Pages 45-55
    Background And Objectives
    Patient safety is the most vital indicator of hospital management. Ignorance of the patient safety may lead to an increase in hospital mortality rates due to medical errors. Multiple studies have pointed out that there is a positive association between patient safety culture with reduction of medical errors and improvement in healthcare outcomes. This study was conducted in order to evaluate patient safety culture in hospitals of Amol city in Iran.
    Materials And Methods
    This descriptive study was carried out among 530 non-physician- healthcare staff selected from three hospitals of Amol city. The instrument of this study was Hospital Survey on Patient Safety Culture Questionnaire (HSPSCQ) the items of which measure twelve dimensions of patient safety culture. All statistical analysis was performed in the SPSS-16.
    Results
    Among twelve patient safety culture dimensions, the lowest positive responses included: dimensions of staffing (22%), non- punitive policy concerning medical errors (25%), and frequency of adverse event reporting (33%).
    Conclusion
    The staffing, non-punitive policy and frequency of adverse events of patient safety culture aspects were assessed as less desired by nurses. Providing adequate staff and appropriate work hours, and developing the culture of voluntary adverse events and non-punitive policy can help to improve patient safety culture.
    Keywords: culture, patient safety, nurses, hospitals, Iran
  • Dehghani S., Amini K., Shakibazadeh E., Faghih Zadeh S., Hashem Zadeh M Pages 56-65
    Background And Objectives
    Anxiety is one of the most common mental health problems with adverse effects on chronic kidney disease. This study aimed to determine the effect of Two Heart meditation exercise on anxiety in hemodialysis patients.
    Materials And Methods
    In this clinical trial, 48 hemodialysis patients were randomly allocated into meditation (20 patients) or usual-care (28 patients) Groups. Two Hearts meditation exercises were conducted by the experimental group. The data were collected using the standardized anxiety section of the DASS-21 questionnaire before and at the end of the first and second month after the intervention. Collected data were analyzed in the SPSS-16 using the T-test, Fisher's exact test, Cchi-squared test and repeated measures analysis of variance.
    Results
    There was a significant difference in the mean score of anxiety before, and two months after the intervention.
    Conclusion
    Conducting non-expensive and simple meditation exercises decreased patients’ anxiety. The procedure can be applied in hemodialysis patients to relief their mental symptoms..
    Keywords: anxiety, meditation, hemodialysis, Iran
  • Zahra Tagharrobi, Khadijeh Sharifi *, Zahra Sooky Pages 66-80
    Background And Objectives
    The GHQ-12 is a valid mental health screening tool. One of the proposed scoring styles for the GHQ-12 is C-GHQ. This study was designed to evaluate the reliability and validity of the GHQ-12 with the C-GHQ scoring style in women living in Kashan.
    Materials And Methods
    In this psychometric analysis study, GHQ-12 was translated from English to Persian through back & forward method. A total of 139 women, referred to two health centers in Kashan in summer 2007, were selected through sequential sampling. Data were collected using the GHQ-12 and were scored with the proposed style. Reliability was determined via stability and internal consistency approaches. Validity was assessed via concurrent validity and exploratory factor analysis. The data were analyzed using the Pearson correlation coefficient, intra-class correlation coefficient (ICC), spearman-brown, Guttman, Cronbach’s alpha coefficient and factor analysis in the SPSS-16.
    Results
    The Cronbach’s alpha coefficient was 0/79. The questionnaire stability was reported excellent using the test-re-test method. The item-total correlation confirmed the reliability. The GHQ and life satisfaction scale scores had significant correlation (r=-0/462, p<0/0001). The factor analysis extracted two factors with Eigen value more than one which could explain % 46/66 of the total variance
    Conclusion
    The Persian GHQ-12 with C-GHQ scoring style was valid and reliable in measuring women’s mental health.
    Keywords: general health questionnaire, C, GHQ scoring style, psychometric, women, Iran
  • Artishedar A., Mortaga Gasemi M., Agajanjamaat M., Ghahremani Z Pages 81-90
    Background And Objectives
    The population of elderly is increasing worldwide. Chronic diseases and disabilities arecommon among elderly. Attitudes of health care providers including nurses on elder people affect the quality and priorities of health and medical care. The aim of this study was to assess the attitudes of nurses working in medical-surgical wards in Zanjan hospitals toward elderly.
    Materials And Methods
    This cross-sectional study was carried out using random sampling to recruit 110 nurses working in medical-surgical wards. Data were collected using the Kogan questionnaire and were analyzed using the T-Test and ANOVA.
    Results
    In this study, 107 nurses (97/3%) had positive attitudes toward the elderly. The attitude scores were not significantly different in subgroups of gender, marital status, age, education, employment, work experience, job location, residency, living with an elderly, having or not having income of the elderly.
    Conclusion
    Interventions to improve attitudes of nurses toward elderly seem to influence the quality of care provided by nurses.
    Keywords: attitude, aged, nurses, medical surgical, Iran