فهرست مطالب

پژوهشهای اقتصادی (رشد و توسعه پایدار) - سال پانزدهم شماره 1 (بهار 1394)

فصلنامه پژوهشهای اقتصادی (رشد و توسعه پایدار)
سال پانزدهم شماره 1 (بهار 1394)

  • تاریخ انتشار: 1394/01/25
  • تعداد عناوین: 10
|
  • حمید سپهردوست*، صابر زمانی صفحات 1-22
    تاثیر عوامل اقتصادی- اجتماعی بر روی سطح اشتغال بسیارند و اعطای تسهیلات اعتباری یکی از مهم ترین آنهاست که نظر سیاستگذاران اقتصادی را به چگونگی به کارگیری آن معطوف نموده است.
    هدف از این مطالعه، بررسی اثر تسهیلات خدمات فنی و اعتباری و تسهیلات اعتباری بنگاه های زودبازده و کارآفرین بر اشتغال تعاونی های صنعتی کشور است. برای این منظور، از تابع تولید با کشش جانشینی ثابت و تحلیل رگرسیون پانل دیتا برای بررسی رابطه بین تسهیلات اعتباری و اشتغال تعاونی های صنعتی 30 استان کشور طی سال های 1385 الی 1389 استفاده شد.
    نتایج نشان داد که به طور کلی سیاست اعطای تسهیلات اعتباری طی دوره مورد مطالعه، اثر معناداری بر اشتغال داشته است. البته ضریب کشش اشتغال نسبت به تسهیلات خدمات فنی و اعتباری برابر 0/1 و نسبت به تسهیلات اعتباری بنگاه های زودبازده و کارآفرین برابر 0/05 به دست آمد که در مقایسه بیانگر اثر بیشتر تسهیلات خدمات فنی و اعتباری بر روی اشتغال در تعاونی های صنعتی کشور نسبت به اعطای تسهیلات اعتباری بنگاه های زودبازده و کارآفرین طی دوره مورد مطالعه است.
    کلیدواژگان: اشتغال، تعاون، تسهیلات اعتباری، صنعت
  • مسعود نیکوقدم *، مسعود همایونی فر، محمود هوشمند، مصطفی سلیمی فر صفحات 23-53
    در بررسی عوامل موثر بر رشد اقتصادی و درآمد سرانه، یکی از عوامل مهمو اثرگذار که کمتربه آنپرداخته شده، «ساختار سنیجمعیت»است. در تحقیق حاضر به منظور بررسی تاثیر تغییرات ساختار سنیجمعیت بر درآمد سرانه در ایران، ابتدا با استفاده از ادبیات موضوع مربوطه، مهمترین کانال های این اثرگذاری را مورد شناسایی قرار داده و سپس با توجه به ادبیات رشد نئوکلاسیک، به طراحی و استخراج یک مدلتجربی پرداختیم که نشان دهنده رابطه متغیرهای ساختار سنی جمعیت با درآمد سرانه باشد. در مرحله بعد، این مدل درسه تصریح جداگانه و به روش خودرگرسیون با وقفه های توزیعی برای دوره 89-1347 مورد آزمون تجربی قرار گرفت.
    نتایج برآورد مدل حاکی از کشش مثبت درآمد سرانه نسبت به عرضه نیروی کار (به عنوان کانال مستقیم اثرگذاریتغییرات ساختار سنی جمعیت بر درآمد سرانه) می باشد. همچنین بررسی اثرات تغییر در سهم جمعیت درگروه های سنی 3 گانه از طریق کانال های غیرمستقیم اثرگذاری (کانال های پس انداز، سرمایه انسانی و مخارج دولت)، حاکی از کشش مثبت درآمد سرانه نسبت به افزایش سهم جمعیت در گروه سنی 15 تا 64 سال و کشش منفی درآمد سرانه نسبت به افزایش سهم جمعیت در دو گروه سنی زیر 15 سال و 65 سال و بالاتر ازطریق کانال های فوق می باشد.
    کلیدواژگان: ساختار سنی جمعیت، درآمد سرانه، الگوی خودرگرسیون با وقفه های توزیعی (ARDL)
  • اکبر میرزاپور باباجان*، جاوید بهرامی صفحات 55-79
    در این مقاله فرضیه ساموئلسون موسوم به اثر سررسید، برای قراردادهای آتی سکه بهار آزادی مورد معامله در بورس کالای ایران آزمون شده است. بر اساس این فرضیه، نوسان قیمت قراردادهای آتی با نزدیک شدن به سررسید آنها بیشتر می شود.
    نتایج حاکی از آن است که اثر سررسید در قراردادهای آتی مورد بررسی، بسیار ضعیف می باشد و از 29 قرارداد آزمون شده، فقط در 5 قرارداد وجود چنین اثری قابل پذیرش است. شایان ذکر است این قراردادها در فاصله زمانی 05/09/1387 تا 31/06/1391 مورد معامله قرار گرفته اند و در واقع این بازه، دوره زمانی مورد بررسی این مقاله را شامل می شود.
    دو فرضیه متفاوت در مورد اثر سررسید در قراردادهای آتی وجود دارد؛ فرضیه متغیر حالت و فرضیه کوواریانس منفی. بر اساس فرضیه متغیر حالت، نوسانات قیمت های آتی در دوره های زمانی ای که نااطمینانی مربوط به عرضه و تقاضا در حال از بین رفتن باشد، بیشتر است که به این فرضیه اثر جریان اطلاعات نیز گفته می شود. بر اساس فرضیه کوواریانس منفی نیز، اثر سررسید در بازارهایی وجود دارد که در آنها کوواریانس بین تغییرات قیمت نقدی و تغییرات خالص هزینه حمل، منفی باشد. نتایج حاصل شده با استفاده از روش حداقل مربعات معمولی (OLS) و روش داده های پانل (Panel Data)، هیچیک از دو فرضیه فوق الذکر را در مورد قراردادهای آتی سکه بهار آزادی مورد معامله در بورس کالای ایران تایید نمی نمایند.
    کلیدواژگان: اثر سررسید، فرضیه ساموئلسون، فرضیه کوواریانس منفی، اثر جریان اطلاعات، قرارداد آتی
  • علی آزادی نژاد، عباس عصاری آرانی *، اسفندیار جهانگرد، علیرضا ناصری صفحات 81-103
    «ساخت کک، فرآورده های حاصل از تصفیه نفت و سوخت های هسته ای» یکی از کدهای ISIC2 بوده که 5/8 درصد ارزش افزوده بخش صنعت را در سال 1386 تشکیل می داد. پنج استان اصفهان، تهران، خوزستان، مرکزی و هرمزگان حدود 90 درصد ارزش افزوده این بخش را در سال 1386 در اختیار داشته اند.
    برای تعیین استان های دارای مزیت رقابتی در این بخش از تکنیک داده- ستانده منطقه ای استفاده شده است. روش ساخت جداول داده- ستانده استانی نیز روش غیر آماری سهم مکانی فلگ با تاکید بر بخش تخصصی AFLQ می باشد. اما با استفاده از این روش اکثر استان های فاقد این بخش، به اشتباه این بخش را بخش کلیدی معرفی می کنند.
    نویسندگان مقاله روش جدیدتر MFLQ از سهم مکانی را برای ساخت جداول داده- ستانده منطقه ارائه می دهند که قادر به ارائه نتایج بهتر و مناسب تری می باشد.
    نتایج مقاله نشان داد که در روش AFLQ استان های دارنده این بخش از قبیل اصفهان، بخش کلیدی نبوده درحالی که استان هایی که به مقدار خیلی کم از این بخش داشته (مانند خراسان رضوی)، بخش مذکور کلیدی محسوب شده اند. روش جدید MFLQ نتایج بهتری نشان داده است. در واقع این مقاله با مطالعه موردی بخش «ساخت کک، فرآورده های حاصل از تصفیه نفت و سوخت های هسته ای» روش مرسوم AFLQ را نقد کرده و روش بهتری ارائه می دهد.
    کلیدواژگان: جدول داده، ستانده منطقه ای، بخش کلیدی، روش سهم مکانی، کد ISIC2
  • بهرام سحابی*، حسین صادقی سقدل، ولی الله خورسندی طاسکوه صفحات 105-122
    این مطالعه به محاسبه ارزش در معرض ریسک (VaR) دو صنعت استخراج کانه های فلزی و دارو در بازار بورس اوراق بهادار تهران با استفاده از دو رویکرد پارامتریک (مدل های GARCH) و شبه پارامتریک (روش ترکیبی آنالیز موجک- GARCH) می پردازد.نتایج محاسبات و ارزیابی دو رویکرد فوق، تایید کننده فرضیه تحقیق مبنی بر عملکرد بهتر و کاراتر رویکرد شبه پارامتریک نسبت به روش پارامتریک است. در واقع رویکرد شبه پارامتریک ارائه شده از نظر دقت و اطمینان در مقایسه با روش پارامتریک GARCH، در سطوح اطمینان بالا، میانگین مجذور خطا و نرخ شکست کمتر و واقعی تری را نشان می دهد.
    از سوی دیگر، سرمایه گذاری در صنعت دارو به دلایلی چون افزایش نیازهای بهداشتی جامعه، افزایش سن امید به زندگی و اثر آن بر سالم تر شدن جمعیت نسبت به صنعت کانه های فلزی از ریسک کمتری برخوردار است.
    کلیدواژگان: ریسک، ارزش در معرض ریسک، شبه پارامتریک، ارزش احتمالی کوپیک، بازار بورس اوراق بهادار
  • کریم آذربایجانی*، علی سرخوش سرا، ئاسو اسماعیل پور صفحات 123-139
    یکی از اهداف اساسی کشورهای در حال توسعه دستیابی به رشد و توسعه اقتصادی پایدار می باشد. در این راستا، توسعه صادرات می تواند به طور مستقیم عاملی برای رشد اقتصاد باشد.
    با توجه به اهمیت بررسی عوامل موثر بر صادرات غیرنفتی در سیاستگذاری های تجاری، در این مطالعه تاثیر یارانه بیمه های صادراتی و برخی متغیرهای مرتبط دیگر بر صادرات غیر نفتی ایران بررسی می شود. برای این منظور، رابطه بلندمدت و کوتاه مدت بین صادرات غیر نفتی با یارانه بیمه صادراتی و دیگر متغیرها با استفاده از داده های سالانه 1390-1374، و بهره گیری از رهیافت خود توضیح با وقفه های گسترده (ARDL) برآورد و تحلیل شده است.
    نتایج به دست آمده از این مطالعه نشان می دهد که یارانه بیمه صادراتی در بلند مدت و کوتاه مدت دارای اثر مثبت بر صادرات غیر نفتی کشور می باشد.
    کلیدواژگان: صادرات غیرنفتی، یارانه بیمه صادرات، الگوی خود توضیحی با وقفه های گسترده (ARDL)
  • اکبر کمیجانی، حمیدرضا طباطبایی زواره* صفحات 141-157
    با توجه به تفاوت بنگاه ها از نظر شرایط مالی و دسترسی به منابع مالی مختلف، انتخاب متغیر مناسبی که هزینه بهره پرداختی هر بنگاه را به درستی منعکس نماید از اهمیت بالایی در تبیین صحیح تابع تقاضای بنگاه ها برای پول برخوردار است.
    در مطالعه حاضر با هدف بهبود تخمین ضرایب مربوط به کشش تقاضای پول در سطح بنگاه های تولیدی نسبت به نرخ سود (بهره)، هزینه تامین مالی[1] برای هر بنگاه محاسبه و در مدل به کار گرفته شده است. به همین منظور تابع تقاضای پول با استفاده از تکنیک داده های تابلویی متوازن در سطح 161 بنگاه تولیدی پذیرفته شده در سازمان بورس و اوراق بهادار در دوره زمانی 89-1379 برآورد شده است.
    کشش برآورد شده تقاضای پول نسبت به هزینه تامین مالی، نشان می دهد بنگاه هایی که هزینه تامین مالی در آنها بیشتر است، تراز حقیقی کمتری به صورت راکد نگهداری می نمایند. در عین حال متوسط هزینه مالی و دامنه تغییرات آن حاکی از آن است که ضریب اهمیت این هزینه در نزد سیاستگذاران پولی نیاز به بازنگری اساسی دارد. در نهایت، آنکه حساسیت تابع تقاضای پول در سطح بنگاه های تولیدی نسبت به دستمزد، از هزینه تامین مالی بیشتر است.
    کلیدواژگان: تقاضای پول، نرخ سود، سیاست پولی، رفتار بنگاه، داده های تابلویی
  • محمدرضا کهنسال*، فاطمه حیات غیبی صفحات 159-184
    هدف مطالعه حاضر، مقایسه اختلاف منطقه ای بهره وری عوامل واسطه در تولید بخش های مختلف اقتصادی می باشد. برای این منظور، ابتدا جداول داده - ستانده منطقه ای کلیه استان های کشور به روش اصلاح شده شبه لگاریتمی بخش تخصصی یا بخش بومی منطقه استخراج شده است. سپس بر اساس این جداول، اختلاف بهره وری عوامل واسطه در تولید کلیه بخش های اقتصادی استان های مختلف با استان تهران محاسبه و مقایسه شده است.
    با توجه به نتایج حاصل، کمترین اختلاف منطقه ای بهره وری عوامل واسطه به ترتیب، مربوط به بخش های «صنایع غذایی، آشامیدنی ها و دخانیات»، «ساختمان» و «نساجی، چرم و پوشاک» و بیشترین میزان آن نیز مربوط به بخش های «معدن»، «مستغلات، کرایه و خدمات کسب و کار» و «برق، گاز و آب» می باشد.
    کلیدواژگان: بهره وری، عوامل واسطه، داده، ستانده منطقه ای
  • تیمور محمدی*، سیروس امیدوار صفحات 185-208
    در این مقاله، با استفاده از دو معیار رقابت پذیری و منع پذیری، عوامل مستقیم تولید در قالب سرمایه فیزیکی، سرمایه انسانی و تکنولوژی طبقه بندی می شود. بر اساس نظریه های جدید رشد، نقش اساسی سرمایه انسانی در ابداع، اخذ و کاربرد تکنولوژی های جدید، مورد تاکید قرار می گیرد.
    آنگاه به منظور تبیین تفاوت های رشد اقتصادی بین کشورها، نهادها به منزله علل بنیادی رشد اقتصادی مورد بحث قرار می گیرند. استدلال می شود نهادها شرایطی را فراهم می کنند که در آن، عوامل مستقیم تولید انباشت شده و مورد استفاده قرار می گیرند. نهادها به عاملان اقتصادی علامت می دهند تا عوامل مستقیم تولید را به سمت فعالیت های مولد یا رانت جویانه هدایت کنند. با این ملاحظه، نتایج معماگونه مطالعات تجربی راجع به اثرات سرمایه انسانی بر رشد اقتصادی تحلیل می شود.
    با استفاده از داده های مقطعی مبتنی بر متوسط 10 ساله محصول هر کارگر برای تقریبا 90 کشور در دوره زمانی 2001 تا 2010، اثر تعاملی سرمایه انسانی و کیفیت نهادی ارزیابی می شود.
    اشاره اصلی این الگو برای اقتصاد ایران این است: با وجود سرمایه گذاری های عظیم در سرمایه انسانی که عمدتا توسط درآمدهای نفتی تامین مالی شده است، کیفیت پایین نهاده باعث کندی رشد اقتصادی شده است.
    کلیدواژگان: سرمایه انسانی، نهادها، رشد اقتصادی
  • سید صفدر حسینی *، مریم شکوهی صفحات 209-228
    تورم یکی از مهمترین مشکلات اقتصادی است که در هر اقتصادی باعث بر هم زدن توازن شاخص های اقتصاد کلان همچون کاهش نرخ رشد، افزایش نرخ بیکاری و توزیع نابرابر درآمد می شود. افزون بر این، عدم حتمیت های ناشی از نرخ های تورم بالا باعث افزایش انتظارات تورمی می شود.
    با توجه به اهمیت موضوع، این مقاله در پی یافتن پاسخ به این سوال است که چه نوع از انتظارات تورمی، توضیح بهتری را برای تورم جاری در اقتصاد ایران ارائه می دهد؟ انتظارات تورمی آینده نگر، انتظارات تورمی گذشته نگر و یا هر دوی آنها.
    با استفاده از روش گشتاوری تعمیم یافته (GMM) و داده های سال های 87-1355، نتایج برآورد مدل هیبرید فیلیپس نشان داد که تورم در ایران به طور معنی داری به وسیله انتظارات تورمی گذشته نگر، انتظارات تورمی آینده نگر، شکاف تولید، نرخ ارز و رشد حجم پول تعیین می شود. هرچند، انتظارات گذشته نگر مهمتر از انتظارات آینده نگر می باشد. مفهوم این نتایج آن است که مدیریت انتظارات تورمی، رشد پول و نرخ ارز می تواند مکمل هم برای دستیابی به ثبات کلی قیمت ها باشد.
    کلیدواژگان: انتظارات تورمی، منحنی فیلیپس، نرخ ارز، پول، شکاف تولید
|
  • Hamid Sepehrdoust*, Saber Zamani Shabkhaneh Pages 1-22
    Various socio-economic factors affect employment. In this regard, offering credit facilities has attracted the attention of economic policy-makers. This study aims to evaluate the impact of credit facilities on employment in Iranian industrial cooperatives. For this purpose, the Constant Elasticity Substitution(CES) production function and panel data regression analysis are used to analyze the relationship between credit facilities and employment in provincial industrial cooperatives during the period 2006-2010. The results show that the offering credit facility is of significant effect on employment. The elasticity coefficient of employment with respect to credit facilities and technical services facilities is 0.1. In addition, the elasticity of employment with respect to credit facilities of fastest-growing and entrepreneur firms is 0.05. These figures indicate the different effects of facilities on employment in industrial cooperatives, and fastest-growing and entrepreneur firms.
    Keywords: Employment, Cooperative, Credit facilities, Industry
  • Masoud Nikooghadam*, Masoud Homayounifar, Mahmood Hooshmand, Mostafa Salimifar Pages 23-53
    On the factors affecting economic growth and per-capita income, the less attention has been paid to “population age structure”. We aim to investigate the effect of changes in population age structure on per capita income in Iran. To do this, we identify the most important effective channels according to review of literature. Then we design an empirical model that indicates the relationship between population age structure and per-capita income based on the neoclassical growth literature. In the next step we estimate and test the model in three specifications by Auto-Regressive Distributed Lags (ARDL) method during 1968-2010. The results indicate that the per capita income elasticity of labor supply (as the direct effectiveness channel of changes in population age structure on per capita income) is positive. In addition, indirect channels (which include savings, human capital and government spending) indicate that the per capita income elasticity with respect to an increase in share of population between the ages 15 to 64 is positive, and per capita income elasticity with respect to an increase in share of population below age 15 and above age 65 is negative.
    Keywords: Population Age Structure, Per Capita Income, ARDL
  • Akbar Mirzapour Babajan*, Javid Bahrami Pages 55-79
    In this article, we examine Samuelson's hypothesis on maturity effect in gold coin futures contracts traded in Iran Mercantile Exchange (IME). According to this hypothesis, the volatility of futures prices increases as future contracts approaches expiration date. The results show that the maturity effect is so weak in future contracts under investigation. This effect is acceptable in 5 out of 29 contracts. These contracts have been traded from 25 November 2008 to 21 September 2012. There are two different hypotheses on maturity effect in future contracts; the state variable hypothesis and negative covariance hypothesis. The state variable hypothesis states that the variability of futures prices is systematically higher in those periods when relatively large amounts of supply and demand uncertainty are resolved, i.e., during periods in which the resolution of uncertainty is high. According to negative covariance hypothesis, maturity effect is more likely to hold in markets that exhibit negative covariance between changes in spot prices and changes in net carry costs. Using panel data and Ordinary Least Square (OLS) techniques, we conclude that no hypothesis is held for IME gold coin futures contracts.
    Keywords: Maturity Effect, Samuelson's hypostasis, Negative covariance hypothesis, Information Flow Effect, Futures contract
  • Ali Azadinejad, Abass Assari Arani *, Esfandiar Jahangard, Alireza Nasseri Pages 81-103
    Manufacture of coke, refined petroleum products and nuclear fuel is one of the ISIC (International Standard Industrial Classification of All Economic Activities, Rev.2) that produced 8.5 percent of industry value-added in Iran in 2007. Isfahan, Tehran, Khuzestan, Hormozgan, and Markazi provinces accounted for 90 percent of the value added in this sector. To determine competitive advantage in this sector, the regional input- output technique is used and AFLQ (Adjusted Flegg Location Quotient) is employed for making regional input- output tables. But this method is misleading, because it defines weak provinces as key sectors. This article presents new method (MFLQ) that provides better result than AFLQ. Isfahan (as a developed province) is not key sector in AFLQ method but it is key sector by MFLQ method.
    Keywords: Regional input, output table, key sector, Location Quotient Method
  • Bahram Sahabi *, Hossein Sadeghi, Vali Khorsandi Pages 105-122
    This study computes the value at risk (VAR) of metal ores and pharmaceutical industries in Tehran Stock Exchange by using parametric approach (GARCH Models) and semi-parametric approach (the combination of Wavelet Analysis and GARCH). The results and evaluation of two approaches confirms the hypothesis indicating better and more efficient performance of Semi-parametric approach compared with that of parametric methods. In fact, in high confidence levels, the semi-parametric approach proposed has lower MSE and failure rates compared to parametric approach. On the other hand, investing in pharmaceutical industry due to the increasing health needs, increase in life expectancy and its effect on public health is less-risky than that of metal ores industry.
    Keywords: Risk, Value at Risk, Kupiec P, Value, Stock Exchange, Semi, Parametric Approach
  • Karem Azarbayjani*, Ali Sarkhosh Sara, Aso Esmailpour Pages 123-139
    One of the main goals of developing countries is to achieve a sustainable economic growth. The exports promotion can directly help economic growth. Therefore, recognizing the factors influencing economic growth is of utmost important. Regarding the significance of factors affecting non-oil exports in trade policy making, this study aims to investigate the impact of exports insurance subsidy and other relevant variables on non-oil exports in Iran. To do this, the short- and long-term relationships between non-oil exports and exports insurance subsidy are estimated by Auto-Regressive Distributed Lags (ARDL) over the period 1995-2011. The results show that exports insurance subsidy is of positive effect on non-oil exports in both short- and long-term.
    Keywords: non, oil exports, export insurance subsidy, auto explanatory pattern with extensive breaks (ARDL)
  • Akbar Komijani, Hamid Reza Tabatabaee Zavareh* Pages 141-157
    Regarding the differences among firms on financial position and access to various financial resources, the selection of a proper variable, which represents actual cost of capital of a firm, is of great importance in explaining the firms demand for money. In order to improve the estimation of interest rate elasticity of demand for money by manufacturing firms, this paper computes the cost of capital for each firm. Using firm level panel data for 161 manufacturing companies listed in Tehran Stock Exchange, the demand for money is estimated over the period 2000 to 2010. It is found that (a) the firms in which the cost of capital is higher, have low real balances; (b) the average cost of capital and its variations implies that the weight of cost of capital should be reexamined by monetary authority; and (c) the sensitivity of demand for money to fluctuations in wage is more than to interest rate.
    Keywords: Demand for Money, Interest Rate, Monetary Policy, Panel Data
  • Mohammad Kohansal*, Fateme Hayatgheibi Pages 159-184
    The aim of the present study is to compare the regional differences of the intermediate factors productivity in production of various economic sectors. For this purpose, first the regional input-output tables of all provinces of Iran have been extracted based on the Adjusted Flegg Location Quotient (AFLQ). Then, the intermediate factors productivity of all provinces has been calculated and compared with those of Tehran province. According to the results, “manufacture of food products, beverages and tobacco products”, “constructions”, and “manufacture of textiles, wearing, and leather” sectors have the lowest regional differences in the intermediate factors productivity, respectively. Also, “mining”, “activities of real estate agents, brokers, and renting and business”, and “electricity, gas, and water” sectors have the highest regional differences of the intermediate factors productivity, respectively.
    Keywords: Productivity, Intermediate factor, Regional Input, output
  • Teimoor Mohammadi*, Syrous Omidvar Pages 185-208
    In this article, using two criteria of rivalry and excludability, the direct production factors are classified as physical capital, human capital and technology. Based on the new theories of economic growth, essential role of human capital in innovation, adoption and application of new technologies is emphasized. Then to explain differences of economic growth across countries, institutions as the fundamental causes of economic growth are discussed. It is argued that institutions provide circumstances in which proximate causes of production are accumulated and used. Institutions signal to the economic agents to pursue productive or rent seeking activities. In this regard, paradoxical findings of empirical studies as to effects of human capital on economic growth are analyzed. Using a cross-section data, based on 10-year average of output per worker for about 90 countries over the period 2001-2010, the interaction effect of human capital and institutional quality on growth is evaluated. The main implication of the model for Iranian economy is: Notwithstanding the huge investments in human capital, which mainly financed by oil revenues, low quality of institutions has led to slow economic growth.
    Keywords: Human capital, Institutions, Economic growth
  • Seyyed Safdar Hosseini*, Maryam Shokoohi Pages 209-228
    Inflation is the main problem which should be overcome both by the government and economic agents. The existence of inflation in an economy causes distortion and disequilibrium in the macroeconomic variables in the forms of decreasing growth rate, rising unemployment rate and uneven income distribution and so on. In addition, the uncertainties caused by the high inflation rates, raise the inflation expectations. This paper tries to found out which type of inflation expectations gives the better explanation of current inflation: backward-looking, forward-looking or some combination of the two? Using Generalized Method of Moments (GMM) and annual data over the period 1976-2008, the results of hybrid Philips model show that inflation in Iran is significantly determined by backward-looking inflation expectations, forward-looking inflation expectations, the output gap, exchange rate, and liquidity growth. However, backward-looking inflation expectations are more important than forward-looking expectations. The findings imply that managing inflation expectations, liquidity growth, and exchange rate can complement each other to achieve overall price stability.
    Keywords: Inflation expectations, Philips curve, Exchange rate, Money, output gap