فهرست مطالب

نشریه سفینه
پیاپی 45 (زمستان 1393)

  • وی ژة حدی ث
  • تاریخ انتشار: 1394/01/25
  • تعداد عناوین: 11
|
  • صفحه 5
  • مقالات
  • فتحیه فتاحی زاده، محمدرضا رسولی راوندی صفحه 11
    نگارنده در این مقاله، درباره دو خطبه حضرت زهرا سلام الله علی ها سخن می گوید: یکی خطبه ای که در مسجد ایراد فرمود (فدکیه) و دیگر خطبه در جمع زنان عیادت کننده. نویسنده، راویان و اسناد این دو خطبه و کتابهایی را که در شرح آنها نوشته شده، بر می شمارد.
    کلیدواژگان: خطبه فدکیه، فاطمه زهرا سلام الله علیها، خطابه های فاطمی، اسناد، خطابه های فاطمی، شروح
  • طاهره ایشانی، معصومه نعمتی قزوینی صفحه 25
    نظریه کنش گفتار یکی از رویکردهایی است که در حوزه تحلیل گفتمان مطرح شده است. این نظریه در آغاز توسط آستین مطرح شد و سپس به کوشش جان سرل توسعه و تکامل یافت. سرل کنش های گفتاری را به پنج دسته اظهاری، اعلامی، عاطفی، ترغیبی و تعهدی تقسیم بندی نمود. مقاله حاضر براساس نظریه کنش گفتار سرل، خطبه حضرت زینب سلام الله علی ها را در کوفه بررسی کرده و به این نتیجه رسیده است که کنش های اظهاری، عاطفی و ترغیبی به ترتیب بیشترین کاربرد را در این خطبه داشته و در مقابل کنش های اعلامی و تعهدی به هیچ وجه به کار نرفته است. تطابق بافت موقعیتی خطبه با انواع کنش های به کار رفته در متن و بسامد آن ها، نشان از قدرت بالای مخاطب شناسی و درک عمیق آن حضرت از بافت موقعیتی است. روش استفاده شده در این بررسی، تحلیل محتوا (یا گفتمان) است و واحد تحلیل، مضمون در نظر گرفته شده است.
    کلیدواژگان: تحلیل گفتمان، کنش گفتار، جان سرل، حضرت زینب سلام الله علیها، خطبه کوفه
  • مجید شاکر سلماسی صفحه 52
    این مقاله پژوهشی پیرامون سند و دلالت حدیث «ان الله خلق آدم علی صورته» می باشد. در این مقاله ابتدا سند و مفهوم حدیث بررسی می شود، سپس براساس مبانی توحیدی اسلام، به رفع ابهام حدیث که ناشی از مرجع ضمیر «صورته» است، پرداخته می شود.
    کلیدواژگان: روایت إن الله خلق آدم علی صورته، بررسی سندی، بررسی دلالی، تنزیه، تشبیه
  • علی اکبر کلانتری صفحه 59
    درود فرستادن برپیامبر6 و خاندان او:، از ذکرهای مهم و پراستعمالی است که در امت اسلامی، جایگاهی رفیع و بی بدیل دارد.
    این ذکر، درروایات اهل سنت، با عبارت های گوناگون و عمدتا به چهار صورت نقل شده که یکی از این صورت ها، مشهورتر و به نظر آنان از اعتبار بیشتری برخوردار است، ولی دامنه این اختلاف در میان شیعه کمتر است و به هر حال می توان با بررسی بیشتر در این زمینه و رفع برخی ابهامات، از این عامل به ظاهر اختلافی، در راستای وحدت جامعه اسلامی، بهره برد.
    کلیدواژگان: پیامبر6، آل پیامبر6، صلوات، اهل سنت، شیعه
  • بخش ویژه
  • جعفر رحیمی صفحه 81
    محمد بن حسن صفار و کتاب بصائر الدرجات او جایگاهی مهم در منظومه اعتقادی شیعه امامیه به خصوص در مساله امامت دارد. در این مقاله سعی شده است شخصیت علمی صفار و نقش او در انتقال معارف اعتقادی بررسی شود. همچنین دو مساله اساسی که راجع به صفار و کتاب بصائر الدرجات او وجود دارد مورد پژوهش قرار گرفته است. مساله اول: آیا نویسنده کتاب بصائر الدرجات، شخصی به نام محمد بن حسن بن فروخ است و شخصیت دیگری غیر از صفار است یا اینکه محمدبن الحسن بن فروخ همان محمد بن الحسن صفار است و یک شخصیت با دو عنوان در کتب رجالی معرفی شده است؟ مساله دوم: آیا کتاب بصائر الدرجات تالیف صفار است، یا چنانچه ادعا شده نوشته محمد بن یحیی العطار بوده و او به شیوه استخراج، کتاب بصائر سعد بن عبدالله اشعری را با عنوان بصائر الدرجات به نام خودش تدوین نموده است. برای این منظور اساتید و شاگردان مطرح صفار به اختصار معرفی شده اند. همچنین میراث مکتوب و میزان اثرگذاری او در انتقال روایات اهل بیت: و نقش او در انتقال میراث مکتوب بررسی شده است.
    کلیدواژگان: صفار، محمد بن حسن، ابن فروخ، بصائرالدرجات، میراث مکتوب
  • سید محمد علی روضاتی ترجمه: عبدالحسین طالعی صفحه 115
    این گفتار که ترجمه رساله «الدرر و اللئالی فی ترجمه سلیم بن قیس الهلالی» است، 31 نکته درباره سلیم بن قیس هلالی محدث مشهور سده یکم هجری را در بر دارد، و در باب کتاب او سخن می گوید که امروزه در دسترس و موجود است. مولف مقاله با تسلط بر دانش رجال و تراجم و نسخه های خطی کتب مرجع، نکاتی بدیع درباره این کتاب ارزشمند بیان می دارد، از جمله درباره وثاقت سلیم و پاسخ به تضعیف رجالی او، سرگذشت کتاب و نسخه های خطی و چاپی آن، نقد و بررسی نظرات دانشمندان رجالی در این مورد، مانند میرزای استرآبادی، صاحب روضات الجنات وحید بهبهانی، ابوالحسن شعرانی و دیگران، توضیحاتی در مورد ابان بن ابی عیاش راوی کتاب سلیم، و نکات دیگر. شرح حال کوتاهی از مولف در ابتدای گفتار آمده است.
    کلیدواژگان: الدرر و اللئالی فی ترجمه سلیم بن قیس الهلالی، روضاتی، سید محمدعلی، سلیم بن قیس هلالی، کتاب سلیم بن قیس هلالی، روضات الجنات، ابان بن ابی عیاش
  • مجید معارف، مهدی هادیان صفحه 146
    این گفتار، به معرفی کتاب «المختار من کلمات الامام المهدی7» نوشته آیه الله شیخ محمد غروی (1345-1430ق) می پردازد که برای نخستین بار، به شرح و تبیین کلمات امام مهدی7 پرداخته است. ضرورت توجه به روایت و درایت سخنان آن حضرت، همراه با توضیح روش نگارش این کتاب، منابع آن، رویکردهای رجالی و فقه الحدیثی و فقهی و اعتقادی کتاب، در این مقاله آمده است.
    کلیدواژگان: المختار من کلمات الامام المهدی7 (کتاب)، غروی، محمد، سخنان امام مهدی7، روایت، سخنان امام مهدی7، درایت
  • نکته پژوهی
  • نقد و بررسی معنای رجوع به پروردگار از دیدگاه عرفان [نکته پژوهشی-21] / برگرفته از درس گفتاره ای دکترسیدحسن افتخارزاده
    محمدرضا نوروزی صفحه 164
    نگارنده در این گفتار، تفسیر عرفانی از آیه «انالله و انا الیه راجعون» را نقد و بررسی کرده است. پس از تقریر بیان عرفا در این مورد، در مورد سه معنی حرف لام در «لله»، سخن گفته و با نفی سنخیت و عینیت میان خالق و مخلوق، به این نتیجه می رسد که رجوع بندگان به خداوند متعال، به معنای بازگشت انسان به محضر عدل الهی در قیامت است.
    کلیدواژگان: توحید، نقد تفسیر عرفانی، آیه انالله و انا الیه راجعون، رجوع به خدا، دیدگاه ها
  • گزارش و معرفی
  • نجمه باقریان صفحه 182
    هدف پژوهش حاضر بررسی جایگاه علمی نشریه سفینه بر اساس شاخص های ارزیابی نشریات در پایگاه استنادی علوم جهان اسلام می باشد. تعداد مقالات، پرتولیدترین سال ها، موسسات و پژوهشگران فعال، شاخص آنی، ضریب تاثیر، استنادهای تجمعی نشریه سفینه در سالهای 1382-1392 بر اساس داده های موجود در نمایه استنادی علوم ایران و پایگاه گزارش های استنادی نشریات، مورد مطالعه علم سنجی قرار گرفته اند. نتایج پژوهش نشان می دهد، سال 1390 با 41 مقاله پرتولیدترین سال، حوزه علمیه با 43 مقاله پرتولیدترین سازمان، محمد بیابانی اسکویی با 21 اثر فعال ترین پژوهشگر در نشریه سفینه می باشند. بالاترین میزان استناد های تجمعی مربوط به سال 1387 (6 استناد) و بالاترین میزان شاخص آنی (069/0) مربوط به سال 1385 بوده و ضریب تاثیر نشریه سفینه در سالهای مورد بررسی صفر می باشد.
    کلیدواژگان: پایگاه استنادی علوم جهان اسلام، نشریه سفینه، تولید علم، علم سنجی
  • چکیده
  • ترجمه: تحسین البدری صفحه 192