فهرست مطالب

فصلنامه دراسات الادب المعاصر
سال پنجم شماره 4 (پیاپی 20، شتاء 2014)

  • تاریخ انتشار: 1392/12/19
  • تعداد عناوین: 6
|
  • زینه عرفت پور، محمد خسروی چیتگر صفحات 9-32
    کثر الحدیث عن الوحده العضویه للقصیده العربیه فی العصر الحدیث تاثرا بالنقد الادبی الاوروبی. ولکن هناک الکثیر من الناقدین والباحثین قد ترسخ فی اذهانهم مفهوم ناقص من الوحده العضویه، فیظنون ان مدلولها هو اقتصار القصیده علی تجربه واحده او عاطفه واحده ویخلطون فی تطبیقها بین الوحده الموضوعیه والوحده المنطقیه؛ فنحاول فی هذا المقال ان نبین مفهوم الوحده العضویه والوحده الموضوعیه والوحده المنطقیه من خلال آراء النقاد ومدارس الشعر العربی الحدیث، ثم نتطرق إلی الوحده العضویه عند میخائیل نعیمه، ومن ثم ندرس الوحده العضویه وفق المنهج الوصفی- التحلیلی فی قصیده من میخائیل نعیمه باعتباره احد اهم الادباء العرب المعاصرین المتمسکین بالوحده العضویه فی الشعر؛ لنری ما هی العناصر التی استخدمها فی شعره حتی یتجلی بین اجزاءه تماسک عضوی.
    کلیدواژگان: الوحده العضویه، مدارس الشعر العربی الحدیث، میخائیل نعیمه، قصیده الطمانینه
  • فیروز حریرچی، محمود شکیب، حامد واحدی کرج آباد صفحات 33-48
    منذ اواخر القرن التاسع عشر اخذ مفهوم اللغه طبیعتها ووظیفتها ودراستها فی التغیر. وقد احدث ذلک التغیر جهود ملاحقه بذلها علماء الغرب لدراسه معظم لغات العالم وصفا وتاریخیا ومقارنه، وللوصول من ذلک إلی نظریه او نظریات عامه فی اللغه تکشف عن حقیقتها نشاه وتطورا. إن الخلیل اول من وضع المعجم فی اللغه العربیه، واول من وضع معجما شاملا فی اللغات العالمیه، وللمعجمات دور هام فی إنتقال الثقافه والعلم والمعانی من جیل إلی جیل آخر؛ المناهج المعجمات فی اللغه العربیه منهجین: المنهج المعانی والمنهج الالفاظ. علماء اللغه فی الاوروبا والامریکا فی القرن التاسع عشر والعشرین وضعوا دراسه جدیده فی علم اللغه.
    کلیدواژگان: تاریخ اللغه، المعجم العربی، الدراسات الجدیده اللغویه، منهج المعجمات
  • مهدی ممتحن، شمسی واقف زاده، حسن خانجانی صفحات 49-66
    ظهرت فی القرن العشرین دعوات تنادی بالنسویه واطلق علی ها مصطلح «الادب النسائی»، فی سیاق الحرکات الداعیه لتحرر المراه واطلت علی الادب العربی فی السبعینات وفی الثمانینیات حتی ظهر تیار عربی سمی بالنقد النسوی. ومازال هذا المصطلح موضع شک وارتیاب بالنسبه لکثیرات من المبدعات، ومازال بالنسبه لبعضهن تهمه تنصق بما یکتبنه ومن هنا بقی المصطلح یتارجح بین موید ومعارض وسط مناقشات فی الاوساط النسائیه الادبیه بشکل خاص. وطبعا تم الاختلاف حول المصطلح، هل الادب النسائی هو الادب الذی تنتجه المراه؟ ام هو ما تکتبه المراه ویدعو إلی التمرد علی ذکوریه المجتمع؟ ام هو غیر ذلک؟ قبل ذلک هل یوجد ادب نسوی وادب رجالی؟ ام ان الادب هو ادب إنسانی لا رجولیه ولا نسویه فیه؟ ایضا ما المصطلح المناسب؟ ادب نسوی، ام ادب المراه؟ ام الادب الانثوی؟ ام الادب النسائی؟
    کلیدواژگان: الادب النسائی، الادب الرجالی، الادیبات، الشاعرات
  • محمدرضا حاج اسماعیلی، سید محمدرضا میرسید صفحات 67-90
    رغم إشاره بعض الآثار بانواع مختلفه من الروایات التفسیریه الإمامیه، وایضا الإنتباه علی حد ما بالروایات المرتبطه بدلالات الالفاظ، ولکن تقتضی وسعه الروایات الدلالیه للالفاظ القرآنیه وتخصص العلوم الحدیثه حتی تدرس مقابله الائمه المعصومین(ع) اکثر من قبل. تعرض الدراسات ان النبی(ص) والائمه المعصومین(ع) قد انتخبوا مناهج مختلفه لتبیین الفاظ القرآن الکریم، و کان اهم هذه المناهج «ظاهره ترادف» و«تعرف اللفظ» و«تحلیل العناصر الدلالیه» و «المنهج التصوری». یقدم فی هذا البحث تعریف من المناهج المذکوره حین تقدم شواهد من الروایات، التی کان علی اساس هذه المناهج لتکون صوره واضحه اکثر الوضوح من مقابله الروایات الإمامیه فی دلالات الفاظ القرآن فی متناول ایدی القرائین.
    کلیدواژگان: الروایات الإمامیه، الفاظ القرآن، ظاهره الترادف، المنهج التحلیلی، المنهجیه
  • خیریه عچرش، قیس خزاعل صفحات 91-104
    تحتوی هذه المقاله علی إیضاح للمذهب الرمزی فی شعر بدرشاکرالسیاب الشاعر الذی کان له دور اساسی فی تعیین اتجاه الشعر، فی الخمسینیات والستینیات فی العراق والعالم العربی، وبینا ان السیاب کیف البس الشعر رداء جدیدا قد استلهمه من الشعراء الرمزیین فی اوروبا بعد ما تعرف علی آثارهم الادبیه من خلال قراءته وترجمته لادبهم، ثم استطاع ان یطور هذا المذهب الإیحایی علی طریقته. للرمزیه التعبیریه او الإیحائیه خصائص وسمات؛ نری الکثیر منها فی قصائد السیاب؛ کالإتجاه نحو استخدام المفردات الدارجه والکلام العامی والاستعانه بلغه الاغانی والامثال الشعبیه فی الشعر. ثم هناک مظهر من مظاهر الرمزیه الغربیه الا وهو الدقه الفائقه فی استخدام النعوت، فهذا مبدا رمزی إیحائی قد یطبقه الشاعر تطبیقا امینا فی شعره. استخدم السیاب تقنیه تراسل الحواس (فی الإبداع الشعری) او مزج الحواس المختلفه، وهی مهاره رمزیه اخری قد ظهرت اولا فی شعر رواد الرمزیه فی فرنسا.
    کلیدواژگان: الرمزیه، تراسل الحواس، التعبیر الغیر المباشر، الإیحاء
  • فاطمه خلیلی صفحات 105-119
    إن القصه القصیره من الاجناس الادبیه التی اتخذت مکانه سامیه فی نفوس الناس وهم یقبلون علی القصص القصیره فی هذه السنوات؛ لان القصص القصیره تلائم روح العصر والزمان بسبب انشغالهم. والبحث حول هذا الجنس الادبی من المهام التی یجب ان تدرس علی اساس اهمیتها. ترمی هذه المقاله دراسه القصه القصیره وکیفیه تطورها فی سوریا من سنه 1931 إلی سنه 1947م وهذه السنوات هی بدایه القصه القصیره فی سوریا، وکذلک ترمی دراسه تجارب ومجموعات عدد من القاصین المعروفین کعلی خلقی، ومحمدالنجار، ومظفرسلطان، ولیاندیرانی وغیرهم من القاصین، کما تلقی الضوء علی نشاه القصه السوریه وتاریخ سوریا والحرکه الادبیه فی ها وسمات هذه المرحله واحوال القصه وهمومها الذاتیه والاجتماعیه فی هذه الفتره.
    کلیدواژگان: الادب، القصه، القصه القصیره، سوریا
|
  • Zinah Erfatpoor, Mohammad Khosravi Chitgar Pages 9-32
    In the modern era, under the influence of the Western literary criticism has been highly spoken about Organic Unity in Arabic ode But many researchers and Critics is established incomplete concept of organic unity in their minds and think it means the ode become confined to an Personal experience or a feeling and while they study it in the poetry they are amaze between logical unity and the unity of subject. So this essay express the concept of Organic unity and the unity of subject and the logical unity at contemporary Arabic poetry critics and schools and then the Organic Unity of the ode Altomanyneh of Mikhaeel Noaimeh that the Just to see what elements are applied to the organic unity between the components of the ode until the Organic unity is achieved.
    Keywords: organic unity, Mikhaeel Noaimeh, ode Altomanyneh
  • Firooz Harirchi, Mahmood Shakib, Hamed Vahedi Karajabad Pages 33-48
    Since the end of the nineteenth and twentieth century, the concept of the nature of the language and its function and studied were in change. That changes caused prosecution efforts which made by the western scientists to study most of the world language descriptively and historically, comparely. KHALIL is the first who authored the lexicon in Arabic language, and who compiled a perfect lexicon between the whole languages in the world. For lexicons is important role in transmission of culture, science and meanings from one generation to another. The methods of the lexicons are in two kinds: meaning method, termic method. Scientists of the language in Europe and America constructed a new study in linguistics.
    Keywords: History of the Language, Arab Lexicon, New Linguistic Study, Methods of the Lexicons
  • Mehdi Momtahen, Shamsi Vaghefzadeh, Hassan Khanjani Pages 49-66
    In 20th century, In the order of feminist liberating, an expression comes to an existence called «female literature», that in the decade at 80th and 10th in the form at: female literature critics: «casts a shadow on Arabic literature. Even though, with the Majarity at inventor and initiator women, in the field at literature, But this expression still is in doubt. And even this doubt exist is in women''s writing so this is why this expression is a challenging expression among agreeing and A disagreeing. Discrepancy about this expression mostly is in this case that: Daes female literature mean that kind of literature that the females make it? Or Daes it mean that it is a kind of literature that women write that encourage the society to stand against the make wit''s a kind of literature that it''s subject is female. Basically there any literature called» male literature «or femle literature», or what exist is a human literature nat make or female what does this expression really mean? Feminist literature? Literary female or female literature.
    Keywords: Female literature, male literature, literary women, poetess
  • Mohammadreza Haj Esmaeeli, Sayyed Mohammadreza Mirsayyed Pages 67-90
    Although in some works, various types of Emimate traditions as well as the ones related to the semantics of words have been referred to, the vast scope of such traditions as well as the specialization of the modern areas of knowledge involve dealing with the Emimate approach. The researches on this issue show that the Holy Prophet and Imams (peace be upon them) have selected various methods in defining the meaning of Quranic words that the most ones are «synonymy», «word definition», «analysis of semantic components» and «pictorial method». In this paper, in addition to introducing this approach, some instances chosen from the traditions are provided to present a clearer picture of such an approach.
    Keywords: Emimate traditions, Quranic words, synonymy, analytic method, methodology
  • Kheirieh Echresh, Gheis Khazael Pages 91-104
    The present article studies the symbolism in the poetry of BadrShakir Al-Siab. His literary method played an important role in leading the literature of 50s and 60s in Iraq and the whole Arab world. This article tries to express how Siab after becoming familiar with western literature and being affected by the European symbolist poets could add a new form to the contemporary Arabic poetry. He took pure symbolism to its zenith with his style. Pure symbolism has its own examples such as tendency to use colloquial terminology، or using local songs and proverbs instances of which are frequent in Siab’s poetry. Another instance of Siab’s pure symbolism is using precise adjectives. He also uses imagination which is another instance of pure symbolism.
    Keywords: Avatar, Freelancing senses, Indirect expression, Suggesting
  • Fatemeh Khalili Pages 105-119
    The present article is an attempt to review the Syrian Short Storyfrom the period between 1931 to 1947 and its development. Syrian Short Stories in this period are affected by cultural, political and historical events.
    Keywords: Literature, story, Short story, Syria