فهرست مطالب

Sociological Studies of Youth - Volume:5 Issue: 15, 2014

Sociological Studies of Youth Journal
Volume:5 Issue: 15, 2014

  • تاریخ انتشار: 1393/09/14
  • تعداد عناوین: 8
|
  • علیرضا اسماعیلی، مریم ساریخانی صفحات 9-26
    هدف پژوهش حاضر بررسی نقش رسانه ملی (تلویزیون) بر توسعه فرهنگ کارآفرینی جوانان، شهر گرگان می باشد. روش تحقیق این پژوهش پیمایشی، از نوع تحلیلی می باشد. جامعه آماری این پژوهش شامل کلیه جوانان شهر گرگان است، روش نمونه گیری طبقه ای و حجم نمونه 400 نفر از جوانان گرگان می باشد و داده ها از طریق ابزار اصلی (پرسشنامه) با استفاده از نرم افزار SPSS مورد تجزیه و تحلیل قرار گرفت. به منظور بررسی فرضیات تحقیق از شاخص های آمار توصیفی و استنباطی استفاده شد. یافته های پژوهش موید این عقیده است که رسانه ملی (تلویزیون) عامل موثری بر توسعه فرهنگ کارآفرینی محسوب می شود.
    کلیدواژگان: رسانه های جمعی، رسانه ملی (تلویزیون)، توسعه، فرهنگ، کارآفرینی، شهر گرگان
  • احمد رضایی، بهروز اسلامی، ملیحه مهدی پور صفحات 27-50
    اعتیاد یکی از مشکلات پیش روی جامعه ما و مخصوصا قشر جوان می باشد. جامعه ما جامعه جوانی است پس باید برای از بین بردن این معضل تلاش فراوانی انجام داد. با توجه به این امر که عوامل زیادی در اعتیاد افراد نقش دارند، ما در این تحقیق خواهان این امر هستیم که به نقش خانواده در اعتیاد جوانان در شهرستان ورامین دست پیدا کنیم. روش مطالعه از نوع توصیفی-تبیینی و به لحاظ ماهیت کاربردی می باشد و از نظر روش اجرا پیمایش (survey) محسوب می شود. جامعه آماری این تحقیق 250 نفر از جوانان شهرستان ورامین می باشد که به صورت تصادفی انتخاب گردیده اند. برای تجزیه و تحلیل داده ها از نرم افزارSPSS استفاده گردید. نتایج حاکی از آن است که بین گرایش به مصرف مواد اعتیادآور در بین اعضای خانواده، اختلاف والدین، میزان کنترل والدین، نحوه گذران اوقات فراغت، دسترسی به مواد و رابطه با دوستان معتاد و گرایش افراد به اعتیاد رابطه معنی داری وجود دارد. یافته های تحقیق حاکی از این امر است که خانواده مهمترین نقش را در اعتیاد افراد یدک می کشد. خانواده را می توان مهمترین نهاد اجتماعی در اکثر جوامع انسانی دانست که تاثیر بسزایی در تکوین و تحول شخصیت فرد دارد. اساس سازگاری فرد در جامعه، در خانواده ریخته می شود. خانواده اولین مکانی است که فرد خود را در آن می بیند و می توان گفت که قسمت عمده شخصیت فرد تحت تاثیر خانواده شکل می گیرد. به همین سبب هنگامی که خانواده نتواند این مهم را به عهده گیرد و آن را به نحو احسن انجام دهد این وظیفه مهم خواه نا خواه به عهده دیگر افراد یا گروه ها مثل گروه همسالان واگذار می شود. باتوجه به اینکه خانواده کوچکترین و مهمترین نهاد اجتماعی می باشد، وضعیت نابسامان خانوادگی و مشکلات والدین و اعتیاد آنها و... مهمترین عامل در ایجاد و گسترش اعتیاد به مواد مخدر می باشد.
    کلیدواژگان: اعتیاد، خانواده، اختلاف والدین، کنترل، اوقات فراقت، دوستان معتاد
  • محمدحسن شربتیان، اعظم احمدی صفحات 51-72
    شهروندی از جمله مفاهیم نوپدیدی است که به طور ویژه ای به برابری و عدالت توجه دارد و در نظریات اجتماعی، سیاسی و حقوقی جایگاه ویژه ای پیدا کرده است. مساله پژوهش حاضر بررسی جامعه شناختی وضعیت شهروندی دانشجویان دانشگاه پیام نور خراسان جنوبی است. آنتونی گیدنز به اثرگذاری دو عنصر بازاندیشی و سبک زندگی در وضعیت شهروندی پرداخته است، که در این مقاله به عنصر بازاندیشی و تاثیر آن بر وضعیت شهروندی می پردازیم. شیوه نمونه گیری در این پژوهش طبقاتی سیستماتیک و تعداد حجم نمونه 373 نفر بوده است. با توجه به نتایج به دست آمده از آزمون های فرضیات، متغیرهایی چون «جنسیت، محل سکونت، پایگاه اجتماعی- اقتصادی» در سطوح بیان شده بر گرایش به حقوق برابر شهروندی اثر نگذاشته است و متغیر بازاندیشی از مهمترین متغیرهای اثرگذار در گرایش به حقوق برابر شهروندی در بین دانشجویان می-باشد.
    کلیدواژگان: بازاندیشی، جامعه شناسی، دانشجویان، شهروندی
  • محمد صالحی، فرزانه میرزاخانی صفحات 73-88
    هدف این پژوهش بررسی رابطه ی بین مهارت های فراشناخت و این پژوهش بر پیشرفت تحصیلی دانشجویان می باشد. روش پژوهش توصیفی از نوع همبستگی است. جامعه ی آماری کلیه ی دانشجویان دانشگاه آزاد اسلامی واحد ساری که به تعداد 9543 نفر می باشند که با توجه به جدول کرجسی و مورگان 363 نفر به عنوان نمونه آماری به روش تصادفی طبقه ای انتخاب شدند روایی پرسشنامه راهبردهای فراشناخت با نظر متخصصان تایید شد و پایایی آن بر اساس ضریب آلفای کرونباخ 87/ 0 به دست آمد.برای پیشرفت تحصیلی معدل کل دانشجو در نظر گرفته شد. برای تجزیه و تحلیل داده ها از روش های آمار توصیفی و استنباطی آزمون همبستگی پیرسون و رگرسیون با نرم افزار spss انجام شد. نتیجه اینکه بین استفاده از راهبردهای فراشناختی و هریک از مولفه های آن (دانش و کنترل خود، دانش و کنترل فرآیند-برنامه ریزی، دانش و کنترل فرآیند-ارزشیابی، دانش و کنترل فرآیند-نظم دهی) با پیشرفت تحصیلی (معدل کل) رابطه ی معنادار وجود دارد و استفاده از هر یک از این راهبردها موجب افزایش عملکرد تحصیلی می شود.
    کلیدواژگان: مهارتهای فراشناخت، پیشرفت تحصیلی، دانشجویان
  • علی سیف زاده، علی قنبری صفحات 89-114
    تصمیم گیری در ازدواج و نگرش درست و معیارهای مناسب مهمترین مساله برای شروع زندگی سالم است. بنابراین به نظر می رسد که داشتن نگرش صحیح و مناسب نسبت به ازدواج و تشکیل خانواده مساله ای مهم و ضروری در آغاز تشکیل زندگی می باشد که پرداختن به آن و تحقیق و پژوهش در جهت روشن شدن مفهوم آن برای جوانان در شرف ازدواج، می تواند این موضوع حساس و سرنوشت ساز را به امری سهل و آسان مبدل سازد. چه بسا نداشتن نگرش درست در زمینه ی ازدواج، موجب شکست در زندگی زناشویی آینده ی جوانان شود، از این رو مطالعه و بررسی یکی از ضرورت ها و ابعاد زندگی یعنی ازدواج محور این پژوهش قرارگرفته است. هدف اصلی تحقیق، شناخت عوامل موثر برنگرش دانشجویان دانشگاه پیام نور محلات در خصوص ازدواج می باشد. دراین پژوهش از روش پیمایشی و از ابزار پرسشنامه بهره گرفته شده است. جامعه (جمعیت)آماری تحقیق کلیه دانشجویان دانشگاه پیام نور واحد محلات می باشند. همچنین از روش نمونه گیری تصادفی طبقه ای (متناسب) استفاده شده است و حجم نمونه 200 نفر می باشد. همچنین برای سنجش از دو نوع اعتبار محتوا و اعتبار سازه و برای محاسبه پایایی از آزمون آلفای کرونباخ استفاده شده است. نتایج تحقیق نیز با استفاده از نرم افزار آماری SPSS در دو سطح توصیفی و تحلیلی استخراج شده است. یافته-های تحقیق نشان می دهد که به طور کلی اکثریت قریب به اتفاق دانشجویان دیدگاه مثبتی به امر ازدواج دارند. فرضیات مطرح شده با توجه به تاثیراتات احتمالی متغیرهای مستقل، رد شده و رابطه ی معناداری بین متغیرهای مستقل (جنسیت، سن، میزان تحصیلات، نوع شغل و میزان درآمد) و نگرش در خصوص ازدواج مشاهده نشد.
    کلیدواژگان: ازدواج، نگرش، دانشجویان، پیام نور محلات
  • گلمراد مرادی، عیسی اکبری صفحات 115-142
    هدف این مطالعه بررسی رابطه بین سبک های رهبری مربیان با رضایتمندی دانشجویان ورزشکار دانشگاه های آزاد استان کرمانشاه است. این مطالعه با استفاده از طرحی توصیفی تحلیل و با استفاده از روش پیمایشی و ابزار پرسشنامه انجام گرفت. جامعه آماری آن کلیه ورزشکاران و مربیان دانشگاه های آزاداسلامی استان کرمانشاه می باشد. در این مطالعه از 200 ورزشکار و 120 نفر مربی به عنوان نمونه مورد مطالعه استفاده گردید که با استفاده از فرمول کوکران مشخص و با استفاده از روش نمونه گیری تصادفی ساده گزینش شدند. جهت برآورد روایی از روایی صوری و برای برآورد پایایی از آلفای کرونباخ استفاده شد. نتایج با استفاده از نرم افزار SPSS21 و Amos21 مورد تجزیه و تحلیل قرار گرفتند. نتایج حاصل نشان می دهد که بین میزان رضایتمندی و سبک رهبری در بعد آموزشی (r = 0.56)، همبستگی در بعد سبک رهبری آمرانه (r = 0.44)، در بعد سبک رهبری دموکراسی(r = 0.53)، در بعد سبک رهبری حمایتی(r = 0.47) و در بعد سبک رهبری بازخورد مثبت(r = 0.43) می باشد. یافته های برآورد مدل نشان می دهد که نسبت کای اسکوئر به درجه آزادی برابر(02/ 2)، مجموعه ریشه میانگین مجذور باقی مانده ها(RMR)برابر(32/ 0)، شاخص CFIبرابر 77/ 0 و شاخص برازش تطبیقی مقتصد برابر 66/ 0 و همچنین شاخص ریشه دوم میانگین مربعات برابر 055/ 0 می باشد که برازش مدل را مورد تایید قرار می دهند.
    کلیدواژگان: سبک رهبری، رضایتمندی، ورزشکاران
  • فرحناز مصطفوی صفحات 143-156
    دیجیتالی شدن رسانه ها یکی از پیامدهای تکنولوژیک ارتباطی است که در دنیای جدید به وجود آمده است. شکوفایی فناوری های ارتباطی معاصر سطوح جامعه مختلف منجر به انتقال بخش بزرگی از ارتباطات سنتی چهره به چهره به فضای مجازی شده است. لذا این روند به شکستن الگوهای سنتی از تماس های انسانی و گسترش حجم روابط آنلاین رسیده است. همچنین یکی از مسائل مهمی که درباره گرفتاری های اجتماعی در جهان امروز به چشم می آید، میزان انزوای اجتماعی و گسستگی حاصل از آن است که از لحاظ ذهنی در انسان احساس بی پناهی مضاعف و عدم امنیت و اعتماد و از طریق احساس محرومیت و عدم رضایتمندی از زندگی ایجاد می کند. نگارنده در این مقاله درصدد است با بررسی آسیب تاثیر استفاده از اینترنت بر انزوای اجتماعی جوانان در میان 180دانشجو دانشگاه پیام نور در مقاطع تحصیلی با استفاده از ابزار پرسشنامه محقق ساخته است. یافته ها حاکی از آن است که استفاده یی از اینترنت با بتای 28 درصد تاثیر مستقیم بر انزوای اجتماعی استفاده کنندگان دارد.
    کلیدواژگان: اینترنت، آسیب شناسی، انزوای اجتماعی و استفاده اجتماعی
  • علی هاشمیان فر، علیرضا اکبرزاده صفحات 157-180
    این مطالعه با هدف بررسی و مقایسه مشارکت اجتماعی والدین نوجوانان بزهکار و نوجوانان عادی در شهر تهران انجام شده است. درتحقیق حاضر مشارکت اجتماعی والدین، در دو بعد مشارکت تربیتی – پرورشی و آموزشی والدین در امور مدرسه فرزندان مورد بررسی قرار گرفته و نظریه کنترل اجتماعی هیرشی به عنوان چارچوب نظری تحقیق انتخاب شده و فرضیه های تحقیق نیز بر اساس چارچوب نظری تدوین شده است. روش انجام تحقیق به روش پیمایشی بوده و برای گردآوری داده ها از ابزار پرسشنامه استفاده شده است. جامعه آماری تحقیق را کلیه دانش آموزان پسر 15-18 سال مقطع دبیرستان مناطق 15 و 4 شهر تهران و نیز کلیه پسران مرتکب به بزه سرقت در کانون اصلاح و تربیت شهر تهران تشکیل داده اند. برای تعیین حجم نمونه از روش نمونه گیری خوشه ایو تصادفی ساده استفاده شده و حجم نمونه تحقیق را 120 نفر شامل 60 نفر نوجوان بزهکار و 60 نفر نوجوان غیر بزهکار تشکیل داده است. برای سنجش قابلیت اعتماد گویه ها در پرسشنامه از ضریب آلفای کرونباخ و برای سنجش اعتبار گویه ها علاوه بر اعتبار صوری از تحلیل عامل استفاده شده است. برای تجزیه و تحلیل داده ها علاوه بر جداول توزیع فراوانی، از آزمون هایT و آزمون لوین برای آزمون معناداری تفاوت میانگین های دو گروه استفاده شده است. نتایج حاصل از تحقیق در نمونه مورد بررسی نشان داده است که در زمینه مشارکت تربیتی- پرورشی والدین براساس قیود اجتماعی نظریه هیرشی، بین دلبستگی به خانواده و باور به هنجارهای اجتماعی نوجوانان بزهکار و نوجوانان غیر بزهکار تفاوت معنادار وجود دارد. اما در زمینه تعهد به اهداف مدرسه بین نوجوانان بزهکار و نوجوانان غیر بزهکار تفاوت معنادار وجود ندارد. همچنین نتایج تحقیق در زمینه مشارکت آموزشی والدین نیز بیانگر آن است که میانگین درگیر بودن در امور آموزشی و فوق برنامه مدرسه در بین نوجوانان غیر بزهکار بیشتر از نوجوانان بزهکار است و این تفاوت معنی داری است.
    کلیدواژگان: مشارکت اجتماعی، مشارکت تربیتی، پرورشی، مشارکت آموزشی، بزهکاری
|
  • Alireza Esmaeili, Maryam Sarikhani Pages 9-26
    This study examines the role of national media (TV) on the development of entrepreneurial citizens in Gorgan. The survey research method is analytical type. The population among the youth of Gorgan (sample size) were 400. The data tool (questionnaire) were analyzed using SPSS software. To evaluate the hypotheses، descriptive and inferential statistics were used. The finding confirms the opinion that the national media (TV) is a factor affecting the development of entrepreneurial culture.
    Keywords: Mass media, National media (Television), Development, Culture, Entrepreneurship, Gorgan City
  • Ahmad Rezaei, Behrooz Islami, Maliheh Mehdipour Pages 27-50
    This study tries to examine the role of the family on the attitude of the youth for addiction. The survey method was used for analyzing the data from 250 young people from Varamin. The SPSS software was used in the research. The results show that there is a significant relationship between the attitudes toward addiction among the family members, parent's differences, parent's control, leisure activities, drugs with the addicted friends. It also clarifies that the role of the family is very important on the attitude of the young people towards addiction. If the family h`as any problem like divorces. Disorder or other things helps the young generation for misusing of drug abuses.
    Keywords: Addiction, Family, Parent\'s difference, Control, Leisure activity, Addicted friends
  • Mohammadhassan Sharbatiyan, Azam Ahamadi Pages 51-72
    The citizenship concepts emerging from particular attention and gets equality, justice, social theories and political and legal status as well. The problem of sociological study of Payamnoor University in South Khorasan is the citizenship and Anthony Giddens on reflexivity and lifestyle influence the status of citizenship has two elements in this paper and it discusses the reflection and its impact on citizenship status in this study, a systematic sampling of classes and the sample size were 373 ones. According to the results of hypotheses, variables such as gender, place of residence, socio-economic has not effect on the equal rights of citizenship. Variable-reflection of the main factors affecting the equal rights of citizenship among students.
    Keywords: Reflexivity, Sociology, Student, Citizenship
  • Mohaammad Salehi, Farzaneh Mirzakhani Pages 73-88
    This study aims to analyze the effect of metacognition and educational progress. The research was done by descriptive of correlation type method. Statistical community included all Islamic Azad university of Sari student more than 9543 students. According to Krejcie & Morgan table, 363 students were selected as statistical sample. By using categorical random method based on faculty (Humanities, Technical- Engineering, mediacal) to collect information. Data collecting instrument in this study has been metacognitive strategies questionnaire and its validity was verified. The questionnaire reliability based on cronbach α coefficient was achieved 0.87. Besides, which is considered as a proper suitable value for implantation. by achieving the total average as a basis for educational progress, the necessary information is produced. Descriptive statistics method, (such as tables, diagrams and charts, average values and etc.) were chosen. Pearson correlation test, regression & were used with SPSS software. There is a significant relation between using metacognitive strategies & each one of its components (knowledge & self – control, knowledge & controlling process – planning, knowledge & controlling process – valuation, knowledge & controlling process – regulating) and educational progress utilizing each one of the strategies results in increasing academic performance.
    Keywords: Metacognitive Skills, educational Progress, Students
  • Ali Seyfzadeh, Ali Ghanbari Pages 89-114
    Having to marry and the right attitude and proper criteria, the most important issue for having a healthy life. Therefore, it seems appropriate attitudes toward marriage and family life at the beginning of an important and necessary issue of the life. In order to clarify the meaning of marriage for young could turn into something easy. Perhaps having the right attitude in the context of marriage, marital back for future of the youth as one of the necessities of the research has been analyzed. The main purpose of this study, (the factors affecting university student's attitudes toward marriage). In this study, a survey questionnaire was used. We selected all students of Payamnoor Mahalat University. The stratified random sampling (proportional) was used and the sample size was 200. The results of using SPSS statistical software used in both descriptive and analytical level. The findings indicate that the vast majority of students generally have a positive view of marriage. All sampled students belong to middle-class people, so their views on a range of questions can be raised. The assumptions regarding to the possible impact of independent variables were rejected and the significant relationship between the independent variables (gender, age, education, occupation and income) and observed attitudes about marriage were analyzed too.
    Keywords: Marriage, Attitudes, Students, Payamnoor students
  • Golmorad Moradi, Issa Akbari Pages 115-142
    This paper tries to study the relationship between the leadership of coaches and the satisfaction of sport students at I.A.U of Kermanshah Province. More than 200 sport students and 120 coaches were chosen as sample cases and Alpha Cronbach formula were used here. SPSS 21 Amos 21 were used for analyzing the results. It also shows that there is a significant relationship between the satisfaction and the leadership (r = 0.56) and ordering leadership style shows (r = 0.44). and the other hypotheses were verified according to the statistical analysis.
    Keywords: Leadership style, Satisfaction, Sport students
  • Farahnaz Mostafavi Pages 143-156
    Digitalization of media is one of the outcomes of technologic relations in the new world. Flourishing contemporary technologies in the society resulted in transferring a large part of traditional face-to-face communication to virtual communication. Therefore, such process breaks down traditional patterns of human connections and developing the size of online relationships. In addition, one of the most important issues that were observed about social problems in the current world is the rate of social isolation and disconnection that mentally causes double hopelessness and lack of security and trust by means of deprivation senses and lack of satisfaction toward life. Author of this article aims at analyzing the pathology of using internet on youths social isolation among 180 students of Payamenoor University in different levels of education using researcher made questionnaire. Finding shows that using internet with Beta 28% has a direct impact on social isolation of users.
    Keywords: Internet, Pathology, Social isolation, Social usage
  • Ali Hasheminfar, Alireza Akbarzadeh Pages 157-180
    This research studies the social participation of the parents of delinquent and non-delinquent teenagers on the school affairs in Tehran comparatively. Hirchie's theory of social control were accepted as research framework in the paper. The survey method were used and all the high-school students from the age of 15 to 18 in the district of 4 and 15 in Tehran were chosen. About 60 delinquent and 60 non-delinquent teenagers were selected in the research. The results show that there is a significant difference between family commitment and social norms among the teenagers. According to the Hirchie's theory. However there is no difference on the school commitment between delinquent and non-delinquent teenagers.
    Keywords: Social participation, Educational participation, Training participation, Delinquency