فهرست مطالب

فصلنامه بورس اوراق بهادار
پیاپی 27 (پاییز 1393)

  • تاریخ انتشار: 1393/08/13
  • تعداد عناوین: 7
|
  • ابولقاسم فرجی نیا، منوچهر میرزایی، قادر معصومی خانقاه صفحه 3
    هدف اصلی پژوهش حاضر ارزیابی کارایی و رتبه بندی کارگزاران فعال در بورس کالای ایران با استفاده از روش تحلیل پوششی داده ها است. بدین منظور اطلاعات مربوط به رتبه بندی 70 شرکت کارگزاری فعال در بورس کالای ایران که توسط سازمان بورس و اوراق بهادار انجام شده، مورد استفاده قرار گرفته و با استفاده از نرم افزار DEA-Master کارایی شرکت های کارگزاری اندازه گیری شده است. پس از اجرای مدل، علاوه بر محاسبه میزان کارایی مورد انتظار هر یک از کارگزاران، شرکت های کارگزاری کارا یعنی کارگزارانی که با توجه به منابع ورودی خود، خروجی متناسب دارند، نیز مشخص شدند. همچنین، کارگزاران کارا با استفاده از تکنیک اندرسون پیترسون در دو حالت نهاده گرا و ستاده گرا رتبه بندی گردیدند. نتایج این مطالعه نشان داد که از بین 70 شرکت کارگزاری مورد بررسی، تنها 30 کارگزاری کارا بودند. نتایج همچنین نشان داد که کارگزارانی که در رتبه بندی انجام شده توسط سازمان بورس و اوراق بهادار، رتبه های برتر را کسب کرده اند، بر اساس تکنیک تحلیل پوششی داده ها لزوما کارا عمل نکرده اند. به عبارت دیگر، برخی از کارگزاران دارای رتبه پایین از نظر سازمان بورس و اوراق بهادار، کاراتر از کارگزاران دارای رتبه بالاتر از نظر سازمان عمل کرده اند.
    کلیدواژگان: تحلیل پوشش داده ها، رتبه بندی، شرکت های کارگزاری، کارایی
  • علیرضا فارسی پور، حمید بهرامی احمدی، محمدرضا پورابراهیمی صفحه 29
    قراردادهای آتی استاندارد نوعی از تعهد بر انجام بیع در آینده می باشند که در چارچوب های بورسی استاندارد شده اند. در این قراردادها وجه التضمینی از طرفین برای اطمینان از انجام تعهد خرید یا فروش در آینده گرفته می شود که طی ساز و کار هایی این مبلغ در فرایند تسویه، بین حساب های طرفین قرارداد جا به جا می شود. روایی استفاده از قراردادهای آتی، به عنوان یک نهاد قراردادی نوظهور در گرو تایید علم حقوق می باشد. این مهم به انجام نمی رسد مگر در توجه به بنیان فقه امامیه و قوانین موجود. روش انجام این پژوهش از نوع کتابخانه ای می باشد. در این پژوهش با بررسی و پذیرش اصل آزادی قراردادی در فقه امامیه و حقوق موضوعه و هم چنین پاسخ به اشکالات مطرح شده در خصوص این قراردادها از جمله قماری بودن، عدم قصد معامله، غرری بودن، اکل مال بالباطل و... این نتیجه به دست آمد که روایی این نوع از قراردادها مورد تایید فقه امامیه و حقوق موضوعه می باشد و استفاده از آنها با تعریفی که در ابتدا آمد مواجه با منع قانونی و شرعی نمی باشد.
    کلیدواژگان: قرارداد آتی، غرری بودن، قماری بودن، وجه التضمین، آزادی قراردادی
  • حجت سرهنگی، سعید ابراهیمی، حمید الله یاری ابهری صفحه 59
    بحث و نگرانی هایی در خصوص پیچیدگی در نظام های گزارشگری مالی جاری در کل دنیا برای استانداردگذاران بین المللی اهمیت فزاینده ای یافته است. اگر بازار به اطلاعاتی که دشوارتر از معمول، از گزارشات سالانه شرکت ها استخراج شده است، واکنش ناقصی نشان دهد، مدیران انگیزه پیدا می کنند تا در شرایط بد، گزارشات خود را پیچیده تر ارائه دهند. مطابق با «فرضیه مدیریت مبهم» زمانی که چشم انداز وضعیت آینده شرکت خوب است، مدیران اقدام به افشای بهتر می نمایند.
    در این تحقیق اثرات پیچیدگی گزارشات بر رفتار سرمایه گذاران با استفاده از داده های 30 شرکت پذیرفته شده در بورس و اوراق بهادار تهران در دوره 1386-1390 با استفاده از رگرسیون چندمتغیره مورد بررسی قرار گرفت. نتایج نشان داد که گزارش های پیچیده منجر به کاهش حجم معاملات سرمایه گذاران می شود. همچنین اثرات گزارشگری پیچیده بر کاهش حجم معاملات سرمایه گذاران کوچک در مقایسه با سرمایه گذاران بزرگ، بیشتر است. در نهایت پیچیدگی گزارش ها باعث کاهش توافق معاملاتی بین سرمایه گذاران می شود.
    کلیدواژگان: توافق معاملاتی، پیچیدگی گزارش های مالی، حجم معاملات
  • ولی خدادادی، فاطمه کوچک شوشتری * صفحه 79

    این تحقیق اثر عملکرد گذشته صندوق های سرمایه گذاری مشترک را، از طریق شاخص های بازده وبازده تعدیل شده، بر خالص جریان صندوق ها که معرف رفتار سرمایه گذاران است، بررسی می کند. بدین منظور در این تحقیق با استفاده از داده های ترکیبی استخراج شده از اطلاعات صندوق های سرمایه گذاری مشترک فعال در بورس اوراق بهادار تهران طی دوره ی زمانی90-1389، از طریق مدل رگرسیونی روابط میان متغیرها مورد تجزیه و تحلیل قرار گرفته اند.
    نتیجه تحقیق نشان می دهد که تاثیر عملکرد گذشته صندوق ها بر خالص جریان های سرمایه گذاری در صندوق وقتی است که معیار اندازه گیری عملکرد، بازده باشد و نه زمانی که معیار بازده تعدیل شده باشد. به عبارت دیگر سرمایه گذاران برای انتخاب صندوق به بازده گذشته صندوق توجه دارند

    کلیدواژگان: رفتارسرمایه گذاران صندوق، عملکرد صندوق، خالص جریان سرمایه گذاری، صندوق، صندوق های سرمایه گذاری مشترک
  • مژگان رباط میلی، حسین علوی طبری صفحه 103
    این تحقیق با استفاده از چهار معیار اندازه گیری به هنگام بودن گزارشگری مالی شامل: معیار تاخیر در گزارشگری مالی دیر و مک هاگ (1975)، معیار کشف به هنگام قیمت بیکز و براون (2006)، معیار عدم تقارن زمانی خان و واتز (2009) و معیار تاخیر در تعدیل قیمت سهام هو و ماسکوویتز (2005) به بررسی وضعیت گزارشگری مالی شرکت‍ها در بازار اوراق بهادار پرداخته است. هدف تحقیق، کسب شناخت از وضعیت گزارشگری مالی و سرعت تعدیل قیمت سهام با توجه به ویژگی هایی از قبیل عملکرد شرکت، اندازه شرکت و تغییرات محیط مقرراتی حاکم است. فرضیه پژوهش طی سال های 1380 تا 1390 از طریق بررسی روابط همبستگی با استفاده از نمونه ای مشتمل بر 93 شرکت و 1023 مشاهده مورد بررسی قرار گرفت. نتایج مبین عدم وجود همبستگی بین این معیارها و معماری متفاوت آنها است. با وجود شالوده معیارهای مذکور شواهد دلالت بر زمان بندی در افشای گزارش های مالی و ملاحظات محافظه کاری است. به نحوی که شرکت ها در تهیه صورت های مالی گاهی تاخیر، تعجیل و یا عدم افشای برخی اطلاعات نسبت به اطلاعات دیگر را در مناسبات گزارشگری مالی مد نظر قرار می دهند؛ همچنین، سیاست های افشای اطلاعات مالی شرکت تحت تاثیر اندازه و وضعیت مالی شرکت قرار دارد؛ به نحوی که، سرعت تعدیل قیمت سهام شرکت ها بیانگر این موضوع است.
    کلیدواژگان: گزارشگری مالی به هنگام، معیارهای اندازه گیری به هنگام بودن گزارشگری مالی
  • علی انصاری، مریم حیدری سورشجانی صفحه 129
    بازار اوراق بهادار با جذب و به کارگیری سرمایه های راکد موجب بالابردن حجم سرمایه گذاری شده، از این رو نقش مهمی در رشد و توسعه اقتصادی کشورها دارد. بنابراین، حفظ امنیت و صحت بازار اهمیت زیادی دارد. بعد از تصویب قانون بازار اوراق بهادار در سال 1384، با وضع آیین نامه و دستورالعمل هایی توسط مراجع ذیربط، قواعد جدیدی بر معاملات حاکم شد؛ اقتضائات این معاملات از جمله ناکارآمدی قواعد حقوق خصوصی در تامین عدالت فردی و نظم عمومی اقتصادی، موجب مداخله دولت در این معاملات با وضع مقررات آمره گردید و سازوکار متفاوتی برای این معاملات، از جمله در مرحله تشکیل، پیش بینی گردید. آنچه در این نوشتار بدان پرداخته شده است، تایید معاملات توسط شرکت بورس است که یک شرط شکلی محسوب می شود که رعایت آن الزامی بوده و موجب اعتبار معامله می باشد. این مقاله با روش تحلیلی به بررسی نقش تایید، در فرآیند معاملات پرداخته است..
    کلیدواژگان: شرکت بورس اوراق بهادار، قطعیت، بازار سرمایه، معاملات، تایید
  • محمدحسین عباسی، امین بدیع صنایع صفحه 161
    عقد مرابحه، قرارداد فروشی است که فروشنده به وسیله آن، قیمت تمام شده کالا، اعم از قیمت خرید، هزینه های حمل و نقل، نگهداری و سایر هزینه های مرتبط را به اطلاع مشتری می رساند، سپس با افزودن مبلغ یا درصدی به عنوان سود، به وی می فروشد، بیع مرابحه می تواند به صورت نقد یا نسیه منعقد شود و به طور معمول، نرخ سود نسیه آن بیشتر است. براساس این عقد، اوراق بهاداری با نام اوراق بهادار مرابحه طراحی شده است که همانند سایر اعمال حقوقی، حقوق و تعهدات و التزاماتی را برای اشخاص مرتبط با قراردادهای موجود در فرآیند انتشار اوراق مرابحه ایجاد می نماید. در این نوشته نویسندگان تلاش نموده اند تا ضمن ارائه مختصری از فرآیند انحلال و تصفیه این قبیل اوراق، با بررسی انواع اوراق بهادار مرابحه موجود در قوانین و مقررات داخلی از جمله اوراق بهادار جهت خرید دارایی، تامین نقدینگی، تشکیل سرمایه شرکت های تجاری و رهنی، از جنبه فقهی و حقوقی مباحث را تحلیل نمایند.
    کلیدواژگان: عقد مرابحه، انحلال، نظارت، تصفیه، اوراق بهادار مرابحه
|
  • Abolqasem Farajinia, Manuchehr Mirzaei, Ghader Masoumi Khanghah Page 3
    The main purpose of this study is to evaluate the efficiency and rating of the active brokers in Iran Commodity Exchange using data envelopment analysis. To do this, the rating data of 70 active brokers in Iran Commodity Exchange Provided by the Securities and Exchange Organization. was used and broker’s efficiency was measured by using DEA-Master software. Also, efficient brokers were rated based on Anderson-Peterson method in two states of input oriented and output oriented. Results showed that, among the 70 brokers, only 30 brokers were efficient. Results also showed, brokers with top ranking according to the Securities and Exchange Organization, based on data envelopment analysis techniques are not necessarily efficient. In other words, some of low rated brokers by securities and Exchange Organization were more efficient than top rated brokers by Securities and Exchange Organization.
    Keywords: Efficiency, Rating, Brokers Firms, Data Envelopment Analysis
  • Alireza Farsipour, Hamid Bahrami Ahmadi, Mohammadreza Pourebrahimi Page 29
    Standard futures contract is a kind of fulfillment requirements of pledge in future which hase been standardized according to the exchange frameworks. In such contracts, a financial bond is received- either sale or buying in future- for assurance of fulfillment of a mandate which is transferred upon on predefined procedures between the two accounts of parties of a contract. The validity of usage of future contracts as a new contractual entity is to be confirmed by law specialists. This will notbe achieved unless in due attention to premises of Imamiah jurisprudence and the existing rules. The methodology is library study. In the present survey, after investigation and acceptance of the principle of contractual freedom in Imamiah Sect, associated subjects and answering to some discussed issues on these contracts- having gambling characteristics, lack of transaction intention, un-decidability, exploiting non-authorized properties, etc.- it was concluded that such contracts are confirmed by Imamiah Sect and associated premises. So, using such contracts is not legally and Shari ah Prohibited.
    Keywords: Un, decidability, Contractual Freedom, Gambling, oriented, Financial Bond., Future Contracts
  • Hojat Sarhangi, Saeid Ebrahimi, Hamid Alah Yari Abhary Page 59
    The discuss and concerns about the complexity of the current financial reporting systems have become increasingly important in the world for international standard- setters. If market shows an inadequate response to information extracted from the annual reports, managers have an incentive to provide more complex reports in poor conditions. In accordance with the "Management Obfuscation Hypothesis" when the companyʾs future landscape is acceptable, managers have a better disclosure. In this study, using data from 30 companies listed in Tehran Stock Exchange in the period of 2007-2011 and multiple linear regressions, the effects of annual reports complexity on trading behavior of investors is examined. The results showed that complex reports lead to reduced trading volume. However, the effects of complex reporting on trading volume among small investors are more tangible. Reports complexity reduces the trade consistence between investors.
    Keywords: Trading Consistence, Trading Volume, Financial Reports Complexity
  • Vali Khodadadi, Fatemeh Kuchak Shushtari Page 79

    This research investigates the effect of past performance of mutual funds on fund net flows representing the behavior of investors through return and adjusted return index. For this purpose, in this research by using of panel data extracted from the TSE active mutual funds, information during the period 2010-2011, the relationships between variables were analyzed through regression model.The result of article shows that the effect of past performance of mutual funds on fund net flows is when the measurement index of performance is the return not the adjusted return. In other words, note able the past return of the funds are important for investors.

    Keywords: Mutual Fund, Investors Behavior, Fund Netflow, Fund Performance
  • Robatmili, Hossein Alavi Tabari Page 103
    This paper examines relationships among four measures of timeliness of financial reporting: Dyer and McHugh's (1975) reporting lag measure; the Beekes and Brown (2006) price discovery measure; the khan and watts (2009)asymmetric timeliness measure and Hou and Moskowitz (2005) delayed stock price adjustment measure. Hypothesis research were tested with data over the period 1380 to 1390 by Pearson and spearman correlation. The sample covers 93 company listed Tehran stock exchange and 1023 firm-year observations. The result shows that the four measures share a common label, "timeliness", but not much else. The market law can be efficiency, to the extent which reporting lag to be shorter.
    Keywords: Timeliness Measure, Financial Reporting Timeliness
  • Ali Ansari, Maryam Heidari Sureshjani Page 129
    Securities Market by absorption and utilization of stagnant capitals causes increasing of investments volume and has a significant role in economic growth and development of the countries. So, it is important to maintain the security and integrity of this market. Since the approval Securities Market in 2005 Private proved, new rules are governing the securities transactions. Requirements of these transactions including the rules and regulations of the Private law in the field of providing individual justice and also the economic public policy lead to the government influence on these transactions with enacting mandatory regulations. For these transactions, different mechanisms are predicted as in the stage of formation. What is considered in this article is the confirmation of transaction by the stock exchange which is a formal term and it is affecting on the nature of contract, and giving credits to it. This article is surveying the role of confirmation in the process of transactions using analytical method.
    Keywords: Confirmation, Finality, Stock Company, Transactions, Capital Market
  • Mohammad Hosein Abbasi, Amin Badi Sanaye Page 161
    Murabaha, is a contract by which the seller announces to the customer the final price of thegoods, including purchase price, transportation costs, maintenance costs and other information, then adds an ceryain amount or a percentage of the profit to it. Based on this contract, murabaha Sukuk is designed like any other legal and economic actions and has some rights, commitments and obligations between the contracting parties in the process of issuance. In this article, the authors have tried to examine the existing murabaha securities in the domestic laws and regulations, including securities of buying assets, raising fund, establishing capital of collateral and commercial companies from legal and Islamic jurisprudence perspectives as well as the clearing and settlement process of the murabaha securities.
    Keywords: Financing, Murabaha Contracts, Asset, Dissolution, Murabaha Securities