فهرست مطالب

علوم و فناوری های پدافند نوین - سال پنجم شماره 3 (پیاپی 17، پاییز 1393)

مجله علوم و فناوری های پدافند نوین
سال پنجم شماره 3 (پیاپی 17، پاییز 1393)

  • تاریخ انتشار: 1393/10/07
  • تعداد عناوین: 7
|
  • حبیب الله اعلمی*، حبیب عموشاهی صفحات 159-166
    تامین امنیت انرژی در شرایط بحرانی که از شاخص های مهم پدافند غیرعامل است، موجب استفاده از انرژی های نو و افزایش ضریب نفوذ منابع تولید پراکنده در پایگاه ها و مراکز استراتژیک نظامی شده است. در هنگام قطع برق شبکه سراسری، حفظ پایداری این ریزشبکه ها اهمیت فراوانی دارد. برای کنترل فرکانس در ریزشبکه های جزیره شده، بایستی تعادل تولید و مصرف همواره برقرار شود. در این مقاله برای برقراری تعادل تولید و مصرف در کوتاه مدت، از بارزدایی هوشمند بی درنگ استفاده شده است. زیرا بعلت عدم قطعیت تولید، نبود توان رزرو، اینرسی کم و نوسانات فرکانس ناشی از منابع انرژی های نو در ریز شبکه، کنترل فرکانس با روش های مرسوم امکان پذیر نیست. به منظور راستی آزمایی الگوریتم پیشنهادی، مدل بر روی یک شبکه واقعی بوسیله نرم افزار MATLAB با حالت های بحرانی افزایش بار و کاهش تولید شبیه سازی شده است. نتایج شبیه سازی، نشان دهنده کارآیی روش پیشنهادی است.
    کلیدواژگان: بارزدایی هوشمند، ریز شبکه، توربین بادی، پدافند غیر عامل
  • صفا خزایی*، میلاد رمضانی صفحات 167-177
    فتوگرامتری هوایی با استفاده از دوربینهای متریک روش مرسوم تهیه نقشه های عکسی است. اما در بعضی از موارد استفاده از این تکنیک به دلیل برخی مسائل بویژه هزینه های بالا و ریسک های جانی عملا دور از انتظار می باشد. یک روش جایگزین، استفاده از پرنده های بدون سرنشین و دوربین های غیرمتریک می باشد. در این تحقیق به منظور ارزیابی کارایی این روش، یک مطالعه موردی در شهرک صنعتی نکا با استفاده از یک کوادروتور غیر خودکار و دوربین غیرمتریک 10 مگا پیکسلی Sony-HX5V برای تولید نقشه های عکسی بزرگ مقیاس انجام گردید. نتایج تجربی نشان می دهد که روش مذکور دارای قابلیت تولید نقشه های عکسی با مقیاس 1:500 تا 1:100 و تولید منحنی میزان های 15 سانتی متری می بلشد. همچنین نتایج نشان می دهد این روش از لحاظ هزینه و زمان انجام پروژه نسبت به روش فتوگرامتری هوایی مرسوم در مناطق با وسعت های چند صد هکتاری کاملا برتری دارد.
    کلیدواژگان: پرنده های بدون سرنشین غیرخودکار، دوربین غیرمتریک، کوادروتور، نقشه عکسی
  • مصطفی نجفی*، محسن عامری، امید قادری صفحات 179-185
    در این مقاله، اکسایش الکتروشیمیایی کتکول در حضور تیوپنتال در سطح الکترود کربن شیشه ای در بافر فسفات (2/0 مول بر لیتر، 0/6=pH) با استفاده از ولتامتری چرخه ای مورد بررسی قرار گرفت. نتایج نشان داد جریان پیک کاتدی در این مقاله، اکسیداسیون الکتروشیمیایی کتکول در حضور تیوپنتال در سطح الکترود کربن شیشه ای (GC) در بافر فسفات (2/0 مول بر لیتر، 0/6=pH) با استفاده از ولتامتری چرخه ای مورد بررسی قرار گرفت. نتایج نشان داد جریان قله کاتدی کتکول در حضور غلظت های مختلف تیوپنتال کاهش می یابد و کتکول می تواند در یک واکنش افزایش 1و4 مایکل تحت یک سازوکار الکتروشیمیایی- شیمیایی (EC) با تیوپنتال واکنش دهد. در ادامه روش ولتامتری پالسی تفاضلی برای اندازه گیری تیوپنتال استفاده شد. کاهش جریان کاتدی کتکول یک رابطه ی خطی با غلظت های مختلف تیوپنتال در محدوده ی 0/5 تا 0/125 میکرومول بر لیتر و حد تشخیص 0/2 میکرو مول بر لیتر نشان می دهد. از این روش با موفقیت در تعیین تیوپنتال در نمونه های سرم انسانی استفاده شد.
    کلیدواژگان: تیوپنتال، کتکول، الکترود کربن شیشه ای، ولتامتری
  • دانیال جواهری*، سعید پارسا صفحات 187-201
    این مقاله ضمن معرفی و مقایسه روش های تشخیص بدافزار و خانواده های مختلف بدافزارها، یک روش جدید و کارا جهت تشخیص بدافزارها با استفاده از تحلیل ایستا ارائه می کند. این تحلیل مبتنی بر بررسی ساختار فایل های اجرایی PE است. روش پیشنهادی با بررسی و مطالعه دقیق سرآیند بدافزارها و فایل ها بی خطر، خواصی از ساختار فایل های اجرایی مانند تعداد، اندازه و نام قسمت ها، نام توابع و کتابخانه های موجود در جداول IAT و EAT، نقطه شروع و میزان آنتروپی را برای تشخیص و تفکیک بدافزارها و فایل های بی خطر پیشنهاد می کند. خواص مذکور با انتصاب امتیازات مثبت و منفی میزان بدخیم یا خوش خیم بودن یک فایل ناشناس را بر اساس فرمول های روش پیشنهادی تعیین می کنند. با انجام داده کاوی در حجم انبوهی شامل 15000 نمونه بدافزار و 13500 فایل بی خطر خواص پیشنهاد شده استخراج و با استفاده از تکنیک های یادگیری ماشین مدلی هوشمند برای تشخیص و خوشه بندی بدافزار مبتنی بر تولید قانون آموزش داده شده است. روش پیشنهادی این مقاله بدافزارها را در 5 خانواده و فایل های بی خطر را در 2 خانواده خوشه بندی می کند. این مقاله در پایان دقت روش پیشنهادی را در تشخیص و خوشه بندی بدافزار ها و فایل های بی خطر ارزیابی کرده و نشان می دهد که روش پیشنهادی می تواند با دقت بیش از 95 درصد بدافزاها را تشخیص داده و خوشه بندی نماید و از این حیث با روش های پیشین مقایسه شده و در جایگاه دوم قرار می گیرد.
    کلیدواژگان: تشخیص بدافزار، ساختار PE، تحلیل ایستا، سرآیند بدافزار، داده کاوی، تحلیل رفتاری، یادگیری ماشین
  • میثم مرادی*، حسن ختن لو، مهدی عباسی صفحات 203-210
    در سال های متمادی، شکستن الگوریتم های رمزنگاری به عنوان یک چالش مورد توجه قرار گرفته است. الگوریتم رمزنگاری D ES به-عنوان استانداردی جهت محرمانه نگه داشتن اطلاعات مورد استفاده قرار گرفته و این امکان برای محققان وجود دارد که آن را بیازمایند. الگوریتم رمزنگاری SDES نسخه ساده شده الگوریتم رمزنگاری D ES می باشد که محققان جهت پژوهش، الگوریتم رمزنگاریSDES را مورد استفاده قرار می دهند. در این تحقیق از الگوریتم استاندارد بهینه سازی پرتو ذرات، جهت شکستن الگوریتم رمزنگاری SDES استفاده شده است. جهت شکستن الگوریتم رمزنگاری SDES، الگوریتم استاندارد بهینه سازی پرتو ذرات بهینه شده است. چندین حمله روی بلوک های از داده های متنی صورت گرفت که نتایج بدست آمده نشان می دهد این الگوریتم درکشف بیت های کلیداصلی درکوتاه ترین زمان بهبودعملکرد داشته به طوری که در مقایسه با کارهای پیشین در معیار کشف بیت های کلید اصلی، ده بیت کلیداصلی کشف شده است و در معیار زمان کشف بیت های کلید اصلی، زمان از بیش یک دقیقه به کمتر از بیست ثانیه کاهش یافته است.
    کلیدواژگان: شکستن رمز، استاندارد رمزگذاری داده ساده شده، الگوریتم استاندارد بهینه سازی پرتو ذرات بهینه شده، کلید اصلی
  • محمد مردانی شهربابک*، محسن کامیاب شریف صفحات 211-217
    استفاده از حفاظهای امواج الکترومغناطیسی بعنوان یک راهکار پدافند غیر عامل به منظور کاهش خسارات در مقابل تهدیدات نوین الکترومغناطیسی از قبیل EMP و HPM ها بکار می رود. موادی که جهت ساخت حفاظت کننده ها استفاده می شوند باید دارای ویژگی های خاصی از قبیل ضرایب رسانایی و گذردهی مغناطیسی مناسب باشند. این تحقیق در خصوص ساخت بتن با ضریب هدایت الکتریکی بالا برای کاهش و حذف تهدیدات امواج الکترومغناطیسی پرقدرت به عنوان حفاظت الکترومغناطیسی در انواع تاسیسات و سایتهای حیاتی و حساس می باشد. در این تحقیق ابتدا مقدار انعکاس موج در باند X مربوط به قطعه بتنی به ابعاد 5*5*5 سانتی متر با اختلاط 5 درصد کربن سیاه با قطعه بتونی خالص مقایسه شد. سپس در آزمایش دیگر تاثیر ضخامت بتن بر مقدار عبور و تضعیف موج بررسی گردید و نهایتا در آزمایش دیگری تاثیر مقدار کربن سیاه مختلط در بتن مورد بررسی قرار گرفت. بهترین تضعیف موج در قطعه با ضخامت 2 سانتی متر و 10 درصد کربن سیاه برابر با -dB 35/19 اندازه گیری شد.
    کلیدواژگان: تهدیدات الکترومغناطیسی، بتن رسانا در حفاظ سازی الکترومغناطیس، کربن سیاه، EMP
  • رضا غفارپور*، ابراهیم برزگر، مهدی احسان صفحات 219-229
    شبکه برق در برابر تروریستهای آموزش دیده بسیار آسیبپذیر است. هنگام مواجه شدن با حملات تروریستی و آسیب دیدن سیستم قدرت، ممکن است شبکه با ناپایداری مواجه شده و به سوی فروپاشی حرکت کند. یکی از مهمترین این حملات، حمله به پست های برق موجود در سیستم قدرت است. هدف این مقاله کاهش تراکم موجود در خطوط سیستم هنگام خروج پست از سیستم است. به همین منظور برای شبیه سازی چنین حملاتی ابتدا پست های برق موجود را یک به یک از سیستم خارج کرده تا پست برقی که با خروج آن بیشترین تراکم برای سیستم تولید می شود شناسایی شود. با مشخص شدن این پست با استفاده از جبران ساز سری کنترل شونده توسط تایریستور (TCSC)، که نوعی از ادوات FACTS است به مدیریت تراکم در سیستم پرداخته می شود. برای مکان یابی TCSC از دو الگوریتم CFA-PSO و ABC استفاده شده است و برای ارزیابی قابلیت روش پیشنهادی، این روش روی سیستم 14 شینه استاندارد IEEE اعمال و نتایج بدست آمده مورد تجزیه وتحلیل قرار گرفته است. نتایج شبیه سازی نشان می دهد که تراکم خطوط با خروج پست کاهش می یابد.
    کلیدواژگان: کاهش حساسیت، ادوات FACTS، الگوریتم های هوشمند
|
  • Habib Allah Aalami *, Habib Amooshahi Pages 159-166
    The benefits of renewable energy have led to the increased penetration of Distributed Generators (DG) not only in the military sites، but have also increased the availability of continuous supply of electrical energy even in the critical conditions. During the national grid supply interruption، the stability of these systems (micro grid) is essential. In order to maintain frequency stability of these isolated micro grids، a balance between generation and consumption has to be always maintained. It is customary to use energy saving devices to maintain balance by increasing generation in the short runs، where large frequency deviation results in load shedding. In this paper use of interruptible/curtailable loads to maintain the balance is proposed. That is a specific load has been reduced to control the frequency. Simulation of the proposed method has been run on the model of a real network which has verified the results and its effectiveness.
    Keywords: Smart Load Shedding, Micro Grid, Wind Turbine, Passive Defense
  • Safa Khazaei *, Milad Ramezani Pages 167-177
    Aerial photogrammetry using metric cameras is a common method for generating an ortho-photo. But use of this technique is not occasionally possible due to some problems like high cost and human casualties. An alternative approach is using nonmetric cameras mounted on unmanned aerial vehicles. In this research، to evaluate this approach، a practical case study in the industrial complex of Neka is conducted for generating a large scale ortho-photo by using a non-automatic Quadrotor and a 10 mega-pixel sony-HX5V camera. The experimental results show that the mentioned approach has an ability to generate ortho-photos in scales from 1:500 to 1:100 as well as contours with 15 cm intervals. Moreover، the results show that this approach is superior to the conventional aerial photogrammetry in areas of several hundred acres in terms of cost and time.
    Keywords: Non, Automatic Unmanned Aerial Vehicles, Nonmetric Cameras, Quadrotor, Ortho, Photo
  • Dr. Mostafa Najafi * Pages 179-185
    In this paper، the electrochemical oxidation of catechol was studied in the presence of thiopental in phosphate buffer solution (0. 2 mol L-1، pH=6. 0) at the surface of glassy carbon electrode (GC) by cyclic voltammetry technique. The results showed that cathodic peak current of catechol reduced in the presence of various concentrations of thiopental and catechol can participate in a 1،4-Michael addition reaction with thiopental under an electrochemical – chemical (EC) mechanism. Then، the differential pulse voltammetry technique is used for determination of thiopental. The decreasing of the cathodic current of catechol showed a linear relationship with the thiopental concentration in the range of 5. 0×10-6- 125. 0×10-6mol L-1 and a detection limit of 2. 0×10-6mol L-1. The method was successfully applied for determination of thiopental in human serum samples.
    Keywords: Thiopental, Catechol, Glassy Carbon Electrode, Voltammetry
  • Danial Javaheri *, Saeed Parsa Pages 187-201
    This article study and compare malware families and malware detection methods and propose a new and efficient method for malware detection by static analysis. Proposed method based on PE Structure of executable files. Our method propose some new feathers such as quantity، name and size of sections، name of system calls and their libraries in IAT and EAT table، entry point and entropy for detection and distinguishes malwares and benign files by observing and exploring PE structure and header of mentioned files very deeply. These feathers can assign positive and negative point to determine malignant or benign rate of an unknown executable file by formulas of proposed method. We extract these features by doing data-mining on a large scale consist near 15000 malwares and 13500 benign files and used machine learning techniques for train and learn an intelligent rule base model for malware detection. Proposed method of this article cluster malwares in 5 and benign files in 2 families. This article evaluate accuracy of proposed method in detection and clustering malware and benign files and indicate that proposed method can detect and cluster malwares by more than 95 percent in accuracy and compete with other methods and get second ranked.
    Keywords: Malware Detection, PE Structure, Static Analysis, Virus Header, Data Mining, Behavioral Analysis, Machine Learning
  • Meysam Moradi *, Hassan Khotanlou, Mahdi Abbasi Pages 203-210
    In many years Breaking of cryptography Algorithms have been taken into consideration as a challenge. Data Encryption Standard (DES) is used as a standard to keep the information confidential and allows the research studies to investigate it. S-DES is the simplified version of Data Encryption Standard Algorithm which is used by the researchers for investigation. The present study uses SPSO algorithm to break SDES algorithm. To break SDES algorithm the SPSO was optimized. There were some attacks on some blocks of the cipher text and the obtained results revealed that this algorithm had a better performance in detecting main key bits in shortest time so that، in detection factor main key bits، ten main key bits have been discovered and in the time of detection factor main key bits، time over a minute to less than twenty seconds dropped in comparison with Previous work.
    Keywords: Decryption, Simplified, Data Encryption Standard(S, DES), SPSO, main key
  • Mohammad Mardani *, Mohsen Kamyab Sharif Pages 211-217
    Using Electromagnetic waves shields is the method in Passive Defense that helps to reduce damages caused by modern Electromagnetic threats such as EMP and HMP. The Substances which used in shields structure should have special characteristics like relevant electrical and magnetic conductivity coefficients. This Research is related to construction of special concrete which has high electrical conductivity for reduction and elimination of high power electromagnetic waves threats as electromagnetic shields in any kinds of critical and infrastructural establishments. In this paper firstly we compared the reflection of X-band wave on the pieces of the pure concrete with its reflection on concrete block 5*5*5 Cm mixed by 5 percent carbon black. In another experiment، the effect of concrete thickness on transmittance and wave attenuation was measured and finally، in another experiment، the effect of carbon black mixed concrete was investigated. The best wave absorption resulted at the 2 Cm thickness and 10% carbon black equal to 19. 35 -dB.
    Keywords: Electromagnetic Threats, Conductive Concrete, Electromagnetic Shielding, Carbon Black, EMP
  • Reza Ghaffarpour *, Ebrahim Barzegar, Prof Mahdi Ehsan Pages 219-229
    Power grid is mostly vulnerable to trained terrorists. The grid might go into instability or even blackout when exposed to terrorism attacks. One of the most significant attacks is impinging upon substations in the power grid. The purpose of this paper is to reduce congestion of grid lines when a substation is eliminated from the system. To simulate such attacks، the substations in the system are removed one by one to determine the substation whose elimination would cause the highest grid congestion. The next step is congestion management by TCSC which is one of the FACTS elements. CFA-PSO and ABC algorithms are used to locate the TCSC in optimal place. To evaluate the capability of the proposed method، it is applied to IEEE 14 bus standard system and the results are analyzed. Simulation results show that congestion decreases when substation is eliminated.
    Keywords: Congestion Management, FACTS Devices, terrorism