فهرست مطالب

مجله توسعه تکنولوژی صنعتی
پیاپی 23 (بهار و تابستان 1393)

  • تاریخ انتشار: 1393/05/12
  • تعداد عناوین: 6
|
  • مهرداد شفیعی، منوچهر منطقی صفحات 1-10
    پس از گذار بشر از عصر کشاورزی به عصر صنعت و از عصر صنعت به عصر اطلاعات، اکنون پارادایم جدیدی در اقتصاد و جامعه کشورهای توسعه یافته در حال شکل گیری و رشد است که از آن با عنوان عصر مفهومی یاد می شود. ما از اقتصاد و جامعه ای که بر مبنای قابلیت های خطی، منطقی و شبه کامپیوتری عصر اطلاعات بنا شده به جامعه ای گذر می کنیم که بر مبنای قابلیت های همدلانه، خلاقانه و تصویر سازانه خواهد بود. تسلط تفکر تحلیلی و تقلیل گرایانه و عصر کارگر دانش در حال تغییر است. و همانگونه که تغییر جامعه صنعتی به جامعه اطلاعاتی تاثیراتی شگرف در نوع زیست و کنش بشر داشته است؛ تغییر جامعه اطلاعاتی به جامعه مفهومی نیز به صورت بنیادین روابط، مناسبات و سبک زندگی را متحول خواهد کرد. در این مقاله پس از مروری بر مفاهیم وتعاریف عصر مفهومی، علل تغییر پارادایم بررسی شده و سپس به الزامات توسعه فناوری در این عصر، به عنوان یکی از حوزه های تحت تاثیر این تغییر پارادایم، پرداخته خواهد شد.
    کلیدواژگان: عصر مفهومی، عصر اطلاعات، فراوانی، برون سپاری، خودکاری، توسعه فناوری
  • مجید محمدی صفحات 11-20
    تجاری سازی و ایجاد کسب و کار از طریق فناوری نانو به عنوان یک هدف و آرمان مورد توجه کشورها و شرکت های مختلف دنیا قرار گرفته است. فناوری نانو در برگیرنده فرصت های کسب و کاری ویژه برای تک تک شرکت ها مزایای اجتماعی بزرگ در سطح جهان است برای اینکه این مزایا آشکار شوند لازم است تا محصولات و فرایندهایی که بوسیله فناوری نانو ارائه می شوند به بازار عرضه شوند که این امر مستلزم فرایند تجاری سازی می باشد. تحقیقات و اختراعات بسیاری بعد از ظهور فناوری نانو به کشور در بخش ها و صنایع مختلف انجام گردیده که صنعت غذایی نیز یکی از این بخش ها می باشد. تجاری سازی فناوری های جدید و نوپا از جمله فناوری نانو از حساسیت و ظرافت خاصی برخوردار می باشد که بدون شناسایی عوامل موثر در تجاری سازی و موانع موجود در به بازار رسانیدن فناوری نانو نمی توان راهبردی مناسبی برای انتقال آن به بازار تدوین نمود که در حال حاضر نیز این موضوع یکی از نقاط ضعف کشورمان می باشد. لذا شناسایی عوامل موثر در تجاری سازی و وجود سیاست های مناسب برای تجاری سازی فناوری نانو از ضروریات ملی محسوب می شود. بدلیل گستردگی موضوع در این پژوهش تنها به شناسایی عوامل محیطی از طریق مصاحبه با خبرگان تجاری سازی و مدیران شرکت ها فعال در حوزه نانو فناوری در بخش غذایی و کشاورزی پرداخته شده و در ادامه، با استفاده از آزمون فریدمن به رتبه بندی عوامل مذکور و از طریق رگرسیون خطی چندگانه به پیش بینی و بررسی وجود ارتباط معناداری عوامل با تجاری سازی فناوری نانو پرداخته شده است.
    کلیدواژگان: فناوری نانو، نانو غذا، تجاری سازی فناوری، تجاری سازی فناوری نانو
  • حجت الله حاجی حسینی، احسان نورزاد مقدم صفحات 21-30
    از آنجا که میزان سود آوری در یک بنگاه صنعتی تعیین کننده عملکرد کسب و کار و کسب مزیت رقابتی مناسب برای آن بنگاه است مطالعات متعددی در مورد عمکرد کسب وکار ومزیت رقابتی بنگاه ها صورت گرفته است. هدف این تحقیق، شناسایی فاکتور ها و عوامل اساسی تاثیر گذار بر عملکرد کسب وکار وکسب مزیت رقابتی پایداربرای بنگاه های صنعتی و ارتباط این فاکتورها با یکدیگر براساس مستندات و پژوهش های صورت گرفته در دسترس در این حوزه به منظور کمک به صاحبان صنایع کشورمان در جهت بهبود عملکرد کسب وکار وکسب مزیت رقابتی مناسب برای آنان است. یکی از یافته های بسیار مهم این پژوهش که از مطالعات منابع مختلف در این حوزه احصا شده است، تاثیر قابل توجه بازارگرایی بر نوآوری است. به طوری که در بسیاری از مطالعات که در قسمت ادبیات تحقیق ملاحظه می شود، بازارگرایی به عنوان فاکتور اساسی بر شکل گیری نوآوری و بهبود عملکرد کسب وکار مطرح است. یکی از یافته های دیگر این پژوهش تاثیر قابل توجه نوآوری بر عملکرد کسب وکار یک بنگاه صنعتی به منظور کسب مزیت رقابتی پایدار است. از نکات مهم دیگری که دراین تحقیق به آن پرداخته شده نقش متعادل کننده مولفه گرایش یادگیری در رابطه بین بازارگرایی ونوآوری است. همچنین در بخشی از مقاله به اهمیت تاثیر نوآوری بر عملکرد کسب وکار و کسب مزیت رقابتی در صنایع مختلف نیز پرداخته شده. در پایان این تحقیق، بر مبنای مستندات و پژوهش های صورت گرفته، ارتباط بین مولفه های اصلی شامل: بازارگرایی، نوآوری، عملکرد کسب وکار و مزیت رقابتی پایدار به صورت یک مدل مفهومی ارایه شده و همچنین کاربرد وشرایط تحقق این مدل نیز بیان شده است.
    کلیدواژگان: بازارگرایی نوآوری گرایش یادگیری عملکرد کسب وکار مزیت رقابتی پایدار بنگاه های صنعتی
  • مهرداد شفیعی، مهدی الیاسی صفحات 31-40
    پیدایش مفهوم «محصولات با سیستم های پیچیده» ابتدا از ادبیات سیستم های نظامی، پیچیدگی های سیستم، مکتب سیستم های فنی بزرگ، مدیریت پروژه و مطالعات سازمان صنعتی آغاز شد. محصولات پیچیده از لحاظ فنی در شرکت های پیشرفته تولید می شوند، کالاهای سرمایه ای با تکنولوژی های پیشرفته هستند وسرمایه گذاری در بخش ایجاد ظرفیت برای تولید آنها یکی از نشانه های مهم قدرت اقتصاد ملی است. در حوزه محصولات پیچیده ساختار صنعت عمدتا متشکل از تعداد بسیار کمی از بنگاه های بسیار بزرگ تامین کننده، سازنده و مشتری است. این تعداد کم بنگاه ها همگی در فرآیند طراحی، تحقیق و توسعه، یکپارچه سازی سیستم ها، بهبودهای آتی محصول و نگهداری محصول مشارکت دارند. پیشرفت های اقتصادی هم اکنون نیازمند تجاری سازی و توسعه تکنولوژی های پیچیده است که نوآوری در آنها تنها از طریق شبکه های پیچیده و خود سازماندهی شده اتفاق می افتد. بنابراین یکی از وجوه تمایز این محصولات این است که مکانیزم و مدیریت نوآوری در اینگونه محصولات با محصولات ساده تولید انبوه متفاوت است.
    کلیدواژگان: محصولات با سیستم های پیچیده، مدیریت نوآوری، شبکه های نوآوری
  • امیر حسین رهبر، علیرضا نصراصفهانی، محمد عسکریان صفحات 41-58
    خوشبختانه پس از ابلاغ نقشه ی جامع در واپسین روزهای سال 1389، فضایی برای اهل نظر پدید آمده است تا فارغ از جنجالهای سیاسی و علیرغم نقاط قوت فراوان نقشه، فرصت هایی برای بهبود نقشه در ویراست های بعدی پیشنهاد نمایند. این مهم با توجه به تاکیدات نقشه بر بسط فضای نقد و آزاد اندیشی اهمیت مضاعف می یابد.
    در این مقاله پس از مرور برخی تعاریف و بررسی تاریخچه ی نقشه های علمی در ایران و جهان اجمالا به نقاط قوت و مبسوطا به فرصت های بهبود نقشه در آینده اشاره شده است. هنگام نقل نظرات سایر اندیشمندان پیرامون نقشه تلاش شده است که با این نظرات به صورت نقادانه مواجهه شود و حتی المقدور نظرات طرف های مختلف درگیر در موضوع منعکس شود.
    در نهایت پس از بررسی نقادانه ی زمینه های متصور برای بهبود، فرصت هایی برای بهبود تشخیص داده شدند که دو نمونه از مهمترین آنها عبارتند از؛ اولا اینکه سیاست علم و فناوری به عنوان دنباله ای از سیاست صنعتی لحاظ شود و سعی شود ابتدا یک سیاست صنعتی منسجم تصویب گردد و سپس اولویتهای فناوری و علم از دل آن برون آید نه اینکه از طریق نظرسنجی و امثال ذلک استحصال گردد، حتی در صورتیکه برای تشخیص چنین اولویتهایی بخواهیم به نظرسنجی خبرگان روی بیاوریم، دلفی-های بزرگ و ملی یا تحقیقاتی در این حد و اندازه برای تشخیص چنین اولویتهایی ضروری اند. ثانیا اینکه با توجه به پیشرو بودن صنایع دفاعی در اغلب کشورهای تحت تهدید از جمله کشور ما، زمینه های لازم برای سرریز علم و فناوری از بخش دفاعی به بنگاه های اقتصادی فراهم شود.
    کلیدواژگان: سیاست گذاری علم و فناوری، نقشه جامع علمی، علم دینی، اسلامی کردن علوم انسانی، سرریز فناوری از بخش دفاعی
  • یعقوب ممبینی، مصطفی ابراهیم پور، محمود مرادی صفحه 59
|
  • Mehrdad Shafiee Pages 1-10
    After the human transition from the agricultural age to the industrial age and the industrial age to the information age، a new paradigm is emerging and growing in the economy and society in developed countries. This age is called the conceptual age. We are passing from an economy and society based on the linear، logical، computer-like of information age to a economy and society based on empathic abilities، creativity and illustration. Proficiency of analytical thinking and reductionist age of the knowledge worker is changing. As the changing from industrial society to an information society has profound effects on human life and actions، Change of information society to conceptual society will revolutionize relationships and lifestyle fundamentally. In this paper، after an overview of the concepts and definitions of the conceptual age، cause of a paradigm shift is investigated. Then requirements of technology development in this age، As one of the areas affected by this paradigm shift، with implications for developing countries will be discussed.
    Keywords: Conceptual Age, Information Age, Abundance, Outsourcing, Automation, Technology Development
  • Pages 11-20
    Through nanotechnology commercialization and business creation as a cause to the attention of countries and companies located around the world. Nanotechnology involves special business opportunities for individual social benefits large companies worldwide، These appear to be the products and processes that are offered by nanotechnology are marketed that This will be the commercialization process. Research and innovation in many countries after the advent of nanotechnology in the food industry has been doing، and industry is also one of the sectors. Commercialization of new and emerging technologies، including nanotechnology is of particular sensitivity that Without influencing factors and barriers in the commercialization of nanotechnology can not deliver to market strategy for its transformation into a developed market Which is now also the subject of one of our weaknesses are. Therefore، identification of factors affecting commercial and national policies for commercializing nanotechnology is crucial. Because of its size in this study to identify environmental factors through interviews With business experts and managers of companies active in the field of nanotechnology in food and agriculture sector deals Then، using the Friedman test to rank these factors through multiple linear regression to predict and assess the factors significantly associated with the commercialization of nanotechnology.
    Keywords: Nanotechnology, Nano food, technology commercialization, commercialization of nanotechnology
  • Pages 21-30
    since In a industrial firm، profitability rate is decisive for business performance and gaining competitive advantage; therefore many have studied business performance and competitive advantage. The purpose of this study is to identify fundamental factors affecting business performance and gaining sustainable competitive advantage of iindustrial firms and association of these factors with each other based on available documentation and research done in this field since 1960 to the present day. One of the most significant result which the researcher has achieved is the considerable effect of market orientation on innovation; In the researching literature، Market orientation has been recognized as one of the fundamental factors in the devising of innovation and business performance improvements. Another result which the research (article) has disclosed is the notable effect of innovation on business performance in accordance to reaching a sustainable competitive advantage. One other important aspects which has been given importance in this article is the mediating role of learning orientation in relationship between the market orientation and innovation. At last this article has presented a conceptual model based on documents and studies in this field; which can express the relation between fundamental elements such as market orientation، innovation، business performance and sustainable competitive advantages and usage of this model also has been stated.
    Keywords: Market orientation innovation learning orientation business performance sustainable competitive advantage industrial firms
  • Pages 31-40
    The emergence of the concept of «complex products and systems.» Began from the literature of military systems، the complexity of the system، large technical systems schools، project management and industrial organization studies. Complex products are manufactured in the advanced companies، technologically advanced capital goods and investment in the capacity to produce them is one of the important landmarks of the national economy. In the area of complex products، industry is mainly composed of very small number of very large firms، suppliers، manufacturers and customers. These firms involve in the process of design، research and development، system integration، further improvements to the product and maintenance. Economic developments now require commercialization and development of complex products that innovation happens only through a complex network. So one of the distinguishing features of these products is that the mechanisms and management of innovation in these products are different from sample mass production.
    Keywords: Complex Product systems(CoPS), Innovation Management, Innovation Networks