فهرست مطالب

فصلنامه تحقیقات مهندسی کشاورزی
سال پانزدهم شماره 3 (پاییز 1393)

  • تاریخ انتشار: 1393/09/28
  • تعداد عناوین: 8
|
  • نیره کریمی، لاله مشرف*، سعید ملک صفحات 1-12
    در این پژوهش تاثیر نوع پوشش بسته بندی در سه سطح (پلی وینیل کلرید شفاف، پلی وینیل کلرید کشسان و پلی پروپیلن دو طرف جهت دار شده)، در مجاورت مواد رطوبت گیر در 5 سطح شامل سیلیکاژل (5/ 2 و 25/ 1گرم)، کلرید سدیم (5/ 2 و 25/ 1 گرم)، سیلیکاژل (25/ 1 گرم) به همراه ابر اسفنجی و زمان نگهداری در سه سطح (صفر، 8 و 16 روز) بر خصوصیات کمی و کیفی قارچ دکمه ای بررسی شد. این خصوصیات شامل کاهش وزن، مقدار روشنایی و پذیرش کلی پس از نگهداری در دمای 2±5 درجه سلسیوس است که در یک طرح کاملا تصادفی، در قالب آزمایش فاکتوریل و در 6 تکرار اجرا شد. نتایج نشان می دهد که کمترین و بیشترین کاهش وزن به ترتیب در نمونه های با پوشش بسته بندی پروپیلن دو طرف جهت دار شده و پلی وینیل کلرید شفاف به دست آمده است. بیشترین مقدار روشنایی مربوط به سیلیکاژل (5/ 2 گرم) با پوشش بسته بندی پروپیلن دو طرف جهت دار بود. پوشش بسته بندی با پلی وینیل کلرید کشسان دارای کاهش وزن بالا و کمترین مقدار روشنایی بود. پذیرش کلی سیلیکاژل (5/ 2 گرم) با پوشش بسته بندی پروپیلن دو طرف جهت دار بهترین امتیاز را کسب نمود.
    کلیدواژگان: پوشش بسته بندی، عمر نگهداری، قارچ دکمه ای، مواد رطوبت گیر
  • ندا مالکی، فرامرز خداییان*، سید محمد موسوی صفحات 13-26
    فندق و محصولاتی که از آن به دست می آید، از جمله شیرفندق، به دلیل داشتن اسیدهای چرب غیر اشباع و فیتواسترول ها باعث کاهش بیمارهای قلبی و عروقی می شوند. تخمیر محصولات با استفاده از میکروارگانیسم های پروبیوتیک دانه کفیر سبب افزایش خواص فراسودمندی این محصولات خواهند شد. هدف از این مطالعه، تولید یک نوشیدنی تخمیری جدید از فندق با استفاده از دانه کفیر است. در این مطالعه برای تولید شیرفندق، به جای آب از آب پنیر استفاده شد و اثر سطوح مختلف تلقیح دانه کفیر (2، 5 و 8 درصد) و دما (20، 25 و 30 درجه سلسیوس) روی خصوصیات فیزیکوشیمیایی (قدرت آنتی اکسیدانی، pH، ویسکوزیته و میزان کفیران) و میکروبی (تعداد باکتری های اسید لاکتیک و مخمر) شیرفندق تخمیری مورد ارزیابی قرار گرفت. نتایج نشان می دهد که بالاترین قدرت آنتی اکسیدانی (8/ 91 درصد)، بیشترین میزان کفیران (معادل 2/ 8±8/ 152میکروگرم گلوکز)، بیشترین ویسکوزیته و بیشترین تعداد میکروارگانیسم های پروبیوتیک (باکتری های اسید لاکتیک و مخمرها) در نمونه های با 8 درصد تلقیح دیده می شود. به علاوه مشاهده شد که بیشترین تغییرات در فعالیت آنتی اکسیدانی، تعداد باکتری های اسید لاکتیک و مخمرها در دمای 25 درجه سلسیوس و بیشترین میزان کفیران و در نتیجه ویسکوزیته در دمای 30 درجه سلسیوس ایجاد می شود. بنابراین با توجه به پارامترهای فراسودمندی از قبیل توان آنتی اکسیدانی، تعداد پروبیوتیک ها، میزان کفیران می توان میزان تلقیح 8 درصد و دمای 25 درجه سلسیوس را به عنوان مناسب ترین شرایط برای تولید شیرفندق تخمیری پیشنهاد کرد.
    کلیدواژگان: آب پنیر، آنتی اکسیدان، پروبیوتیک، دانه کفیر، شیرفندق، کفیران
  • شهین زمردی* صفحات 27-40
    به منظور بهبود خواص کیفی و افزایش دوره نگهداری زردآلو، پژوهشی با استفاده از آزمایش فاکتوریل با 2 فاکتور و 2 تکرار اجرا شد. فاکتور اول نوع تیمار در 4 سطح شامل: شاهد، پوشش داده شده با زئین، فروبری شده در محلول کلرید کلسیم 1 درصد و پوشش داده شده با زئین حاوی 1 درصد کلرید کلسیم، فاکتور دوم مدت زمان نگهداری در سردخانه در 5 سطح 1، 15، 30، 45 و 60 روز بود. نتایج تجزیه آماری داده ها نشان می دهد که در پایان دوره نگهداری، در دو تیمار پوشش داده شده با زئین، میزان سفتی بافت، ویتامین C و اندیس L*به طور معنی دار بیشترین و درصد افت وزنی و درصد مواد جامد انحلال پذیرکمترین مقدار است. امتیاز ظاهری و رنگ نمونه های پوشش دار نیزبه طور معنی دار بیشتر از امتیاز ظاهری و رنگ میوه های بدون پوشش است. از لحاظ طعم، بین زردآلوهای پوشش داده شده و پوشش داده نشده اختلاف معنی داریدیده نمی شود. بنابراین، پوشش زئین نه تنها تاثیر نامطلوب بر خواص حسی زردآلوها ندارد، بلکه موجب بهبود خواص کیفی زردآلوها نیز می شود. ترکیب هم زمان کلریدکلسیم و پوشش زئین، نسبت به پوشش زئین تنها، تاثیر معنی داری بر خصوصیات زردآلوها ندارد. فروبری در محلول کلرید کلسیم 1 درصد نیز موجب حفظ سفتی بافت، حفظ ویتامین C و کاهش افت وزنی زردآلوها، در مقایسه با نمونه شاهد، می شود.
    کلیدواژگان: انبار سرد، زردآلو، زئین، خواص کیفی، کلرید کلسیم
  • بهجت تاج الدین *، مریم هاشمی، سید مجتبی خیام نکویی صفحات 40-52
    زردآلومیوه ای نرم با عمر ماندگاری کوتاه است که پس از برداشت ضایعات قابل توجهی دارد. بسته بندی مناسب می تواند ضایعات این محصول باغی را در مراحل پس از برداشت و در مرحله بازار رسانی تا حد زیادی کاهش دهد. بدین منظور، میوه زردآلو (رقم 58- شاهرود) به صورت شاهد (بدون تیمار)، پوشش با یک نوع واکس نانویی بر پایه کیتوزان، و داخل ظروف حاوی کیتوزان بسته بندی و در دمای صفر درجه سلسیوس قرار داده شد. نتایج آزمون ها در دوره نگهداری نشان داد که از نظر میزان افت وزن و رطوبت، تیمار پوشش و تیمار شانه نسبت به شاهد، و تیمار پوشش نیز نسبت به تیمار شانه نتیجه بهتری به دست می دهد. صرف نظر از انتهای دوره نگهداری که نتایج حاصل از تیمار ظروف نانویی به شاهد و به تیمار پوشش نزدیک می شود، تیمار شانه بافت بهتری را برای زردآلو فراهم می کند. میانگین میزان تغییرات رنگ برای تمامی تیمارها با یک روند افزایشی تغییر می کند اما اختلاف معنی داری در تغییرات رنگ زردآلوهای شاهد با زردآلوهای تحت دو تیمار دیگر وجود ندارد. از نظر تنفس، بین عامل پوشش و مدت زمان نگهداری تفاوت معنی داری در سطح 1 درصد وجود دارد اما در مورد تولید اتیلن، تفاوت معنی داری وجود ندارد. میکروسکوپ الکترونی روبشی نمونه ها مشخص کرد که نمونه های شاهد سطح تخریب شده دارند و فرسایش بافت به خوبی روی زردآلو مشهود است اما تصاویر نمونه های تیمار پوشش نشان می دهد که نانو امولسیون روی زردآلو به خوبی قرار گرفته است و در سطح نمونه هیچ فرسایش و ترک خوردگی مشاهده نمی شود که ناشی از عملکرد خوب نانو پوشش روی آن می باشد. به طور کلی، وجود اختلاف معنی دار بینبرخی از صفات کیفی زردآلو، نشان دهنده تاثیر نوع بسته بندی در بروز این تفاوت ها است.
    کلیدواژگان: پوشش دهی، خواص فیزیکی، زردآلو، ظرف نانویی کیتوزان (شانه)، محلول نانو امولسیون کیتوزان
  • علیرضا حسن اقلی*، آزیتا رمضانی، سید مجید میرلطیفی صفحات 53-66
    انتخاب پوشش (فیلتر) مناسب، یکی از موارد اصلی در تضمین عملکرد سامانه های زهکشی زیرزمینی است. در سال های اخیر تامین پوشش های دانه ای (شن و ماسه) به دلایلی مانند دوری معادن از محل اجرای پروژه ها، هزینه زیاد، نامتناسب بودن دانه بندی با خاک محل و مسائل زیست محیطی دشوار شده است و به همین دلایل کاربرد پوشش های مصنوعی به عنوان جایگزین مطرح شده که نیاز به بررسی و تایید دارد. در این تحقیق، با توجه به اهمیت تطابق پوشش زهکشی با خصوصیات خاک و شرایط هر منطقه، تناسب پوشش های مصنوعی رایج برای استفاده در اراضی تحت زهکشی دشت شادگان واقع در استان خوزستان بررسی شده است. به این منظور، آزمون های نفوذسنجی مطابق استاندارد ASTM D-5101 روی سه نمونه پوشش مصنوعی PLM شامل یک نمونه با مشخصه تجاری PP450 تولید خارج و دو نمونه با مشخصه های تجاری PP450 و PP700 تولید شده در یکی از کارخانه های داخل کشور اجرا شد. مقادیر هدایت هیدرولیکی و نسبت گرادیان مجموعه خاک- پوشش مصنوعی برای سه پوشش فوق تعیین شد. متوسط هدایت هیدرولیکی برای پوشش های PP450 خارجی و PP450 و PP700 ایرانی به ترتیب 21/ 0، 11/ 0 و 13/ 0 متر در روز و متوسط نسبت گرادیان برای این پوشش ها به ترتیب 86/ 1، 78/ 0 و 84/ 0 به دست آمد. با توجه به مقادیر نسبت گرادیان و تغییرات هدایت هیدرولیکی، عملکرد پوشش های PP450 و PP700ایرانی نزدیک به هم ارزیابی شد و در الویت قرار گرفت، اما مقادیر هدایت هیدرولیکی و نسبت گرادیان مجموعه خاک- پوشش PP700 ایرانی، درصد تغییرات و نوسان کمتری را در خلال آزمون از خود نشان داد.
    کلیدواژگان: انسداد فیزیکی، پوشش PLM، زهکشی زیرزمینی، نسبت گرادیان، نفوذسنج
  • اورنگ تاکی*، اردشیر اسدی صفحات 67-80
    در ایران نشاکاری پیاز در حال حاضر به صورت دستی و با نیروی 110–100 نفر- روز در هکتار با استفاده از نشاهای ریشه لخت و با تراکم بسیار زیاد (800-700 هزار بوته در هکتار) در شرایط سخت انجام می گیرد. در این تحقیق، یک ماشین نشاکار نیمه خودکار طراحی، ساخته و ارزیابی شد که قابلیت تامین تراکم مورد نظر کشاورزان مناطق مرکزی ایران را دارد. واحد کارنده این ماشین یک موزع چرخان استوانه ای دارد که نشاگذاری در سلول های آن دستی (با نیروی کارگر) است. این استوانه دوار در بالای لوله سقوط و در صفحه افقی حرکت دورانی دارد و این حرکت را ماشین کشنده تامین می کند. با چرخش استوانه دوار نشاها، به طور مجزا و منظم از آن خارج و در فاصله های زمانی مشخص وارد لوله سقوط می شوند. در ادامه، نشاها بر اثر نیروی وزن حرکت می کنند و پس از خروج از لوله سقوط به درون شیاری رها می شوند که شیاربازکن ایجاد کرده است. خاکدهی و استقرار نشاها را چرخ های فشار انتهایی بلافاصله انجام می دهند. در فرآیند طراحی واحد کارنده، انحنای مناسب لوله سقوط و زاویه قرارگیری چرخ های فشار به گونه ای انتخاب شد که ضمن کوچک نگه داشتن عرض واحد کارنده، استقرار نشاهای ریشه لخت نیز در حد مطلوبی تامین شود. از ترکیب 9 واحد کارنده (4 واحد در جلو و 5 واحد در عقب) که روی دو دیرک افزار متصل به یکدیگر سوار می گردند، یک ماشین سوار شونده تراکتوری تشکیل گردید. نتایج ارزیابی شاخص های عملکردی ماشین نشاکار در یک مزرعه 1000 متر مربعی نشان داد که در این ماشین، امکان نزدیک کردن واحدهای کارنده تا حد 17 سانتی متر بدون بر هم زدن استقرار نشاهای واحدهای جلوی وجود دارد و واحدهای کارنده روی هر شاسی می توانند با فاصله 34 سانتی متر از یکدیگر قرار گیرند که فضای لازم را برای نشستن کارگران در کنار یکدیگر تامین می کند. با این آرایش می توان استقرار اولیه بیش از 90 درصد نشاها را تضمین کرد. ظرفیت مزرعه ای این ماشین با احتساب سرعت 27/ 0 کیلومتر بر ساعت و راندمان 90 درصد در 8 ساعت کار روزانه تقریبا 3000 متر مربع است که در آن 9 کارگر نشاگذار و 2 کارگر پشتیبانی (برای نشارسانی و ترمیم نشا های رها شده) شرکت دارند. نتایج تحقیق نشان می دهد که با مجموع 11 کارگر- روز می توان حدود 3000 متر مربع را با ماشین، نشاکاری کرد که در مقایسه با روش نشاکاری با دست در نیروی کارگری مورد نیاز نزدیک به 63 درصد صرفه جویی می شود.
    کلیدواژگان: مکانیزاسیون پیاز، موزع ثقلی، نشاکاری
  • محمدعلی رستمی*، محمدحسین رئوفت صفحات 81-96
    در این مطالعه،برای تخمین دو معیار مهم ارزیابی کیفی خاک ورزی حفاظتی، یکی درصد پوشش بقایای گیاهی و دیگری شدت خاک ورزی، از فناوری سنجش از دور استفاده شده است. توانایی داده های تصویر چندطیفی سنجنده WorldView-2 با استفاده از یازده شاخص طیفی و آنالیز جداسازی طیفی خطی ارزیابی شد. بدین منظور در مزارع گندم منطقه مرودشت در استان فارس، پس از برداشت 120 پلات آزمایشی در نظر گرفته شد. در این پلات ها درصد پوشش بقایای گیاهی سطح خاک با روش خط مورب اندازه گیری و ثبت شد. داده های ماهواره ای از تصویر سنجنده WorldView-2 استخراج و همبستگی درصد پوشش بقایای گیاهی در زمین، با داده های تصاویر ماهواره ای بررسی شد. نتایج نشان می دهدکه درصد پوشش بقایای گیاهی در سطح خاک با شاخص های IPVI، RVI 1 و GNDVI همبستگی بالایی دارد (R2 = 0.84 - 0.85). درصد پوشش بقایای گیاهی در تصویر ماهواره ای، که با آنالیز جداسازی طیفی خطی تخمین زده شده بود، با داده های به دست آمده از روش خط مورب، که در پلات های آزمایشی اندازه گیری شدند، همبستگی مناسبی دارد (R2 = 0.76). برای پیش بینی شدت خاک ورزی در مزارع مورد مطالعه، دو شاخص طیفی IPVI و RVI1 انتخاب شدند که بالاترین همبستگی با درصد پوشش بقایای گیاهی را در سطح خاک نشان دادند. دقت طبقه بندی شدت خاک ورزی به کمک این دو شاخص در شرایط مختلف 100 –83 درصد است.
    کلیدواژگان: آنالیز جداسازی طیفی، تصاویر چندطیفی، خاک ورزی حفاظتی، شاخص های طیفی، ماهواره
  • عباس روحانی *، مهدی خجسته پور، محمودرضا گلزاریان صفحات 97-108
    جایگزینی تراکتور یکی از عوامل بسیار تاثیرگذار برای انجام دادن به موقع عملیات زراعی است. پیش بینی صحیح هزینه های تعمیر و نگهداری جز اساسی در مدل جایگزینی تراکتور به شمار می آید. در این مطالعه، از داده های واقعی هزینه های تعمیر و نگهداری 60 تراکتور دو چرخ محرک در موسسه کشت و صنعت آستان قدس استفاده شد. تراکتورهای دو چرخ محرک شامل 17، 10، 28 و 5 تراکتور به ترتیب مسی فرگوسن 285، فیات 445، جاندیر 3140 و جاندیر 4450 بودند. نتایج تحلیل رگرسیونی نشان می دهد که مدل درجه دوم، بهترین مدل برای پیش بینی هزینه های تعمیر و نگهداری تراکتور است. با استفاده از الگوریتم ژنتیک تعداد 17850، 18380، 27000 و 27400 ساعت کارکرد تجمعی به عنوان عمر جایگزینی به ترتیب برای تراکتورهای فیات، مسی فرگوسن، جاندیر 3140، جاندیر 4450 پیش بینی شده است.
    کلیدواژگان: الگوریتم ژنتیک، تراکتور، عمر اقتصادی، مدل جایگزینی، هزینه تعمیر و نگهداری
|
  • N. Karimi, L. Mosharraf*, S. Malek Pages 1-12
    The present study examined the effect of packaging film on the quantitative and qualitative properties of button mushrooms. The three types of packaging tested were a clear polyvinyl chloride box, polyvinyl chloride stretch film and biaxially-oriented polypropylene film (BOPP). The five types of moisture absorbers examined were silica gel (2.5 g, 1.25 g), sodium chloride (2.5 g, 1.25 g), and silica gel (1.25 g) with spongy foam. The storage times tested were 0, 8 and 16 days. The characteristics of weight loss, retention of light coloration, and overall acceptability after storage at 5 ± 2 °C were investigated in a factorial experiment using a randomized complete block design with six replications. The results show that the BOPP film produced the least weight loss and the clear polyvinyl chloride box produced the highest weight loss. Silica gel (2.5 g) with BOPP film had the highest rating for retention of light coloration. Polyvinyl chloride stretch film recorded the greatest weight loss and the rating for light coloration. The combination of silica gel (2.5 g) with BOPP film produced the highest overall rating.
    Keywords: Button Mushroom, Moisture Absorbent Materials, Packaging Film, Shelf Life
  • N. Maleki, F. Khodaiyan*, M. Mousavi Pages 13-26
    The presence of unsaturated fatty acids and phytosterols in hazelnuts and hazelnut products, including hazelnut milk, are useful for health, especially for preventing cardiovascular disease. Fermentation with probiotic microorganisms present in kefir grain increases the functional properties of the products. Hazelnut milk is nutritious and can be used in drinks in addition to whey. The present study produced a novel kefir-like beverage using hazelnut and whey. The effects of fermentation, type of kefir grain, milk ratio and fermentation temperature on the antioxidant power, acidity, kefiran content, apparent viscosity and microflora composition were evaluated to determine the most appropriate functional and organoleptical properties. Results showed that fermentation using kefir grains changed these properties in hazelnut milk; the amount of change increased as the kefir grain content increased. Hazelnut milk fermented with 8% kefir grain at 25°C showed the highest functional properties, especially in antioxidant power and probiotic count. Although the highest concentration of polysaccharide in the media was observed at 30 C, this temperature has a destructive effect on the kefir grain.
    Keywords: Antioxidant, Hazelnut Milk, Kefiran, Kefir Grain, Probiotic, Whey
  • Sh. Zomorodi* Pages 27-40
    This study carried out a factorial experiment with two factors and two replicates to determine factors that improve the quality and increase the shelf life of apricots. The first factor was four levels of treatment of treatment including: the control, coated with zein, immersed in a 1% solution of calcium chloride, and coated with zein containing 1% calcium chloride. The second factor was time of cold storage at 1, 15, 30, 45 and 60 d. Statistical analysis of the results showed that, at the end of storage, the two treatments coated with zein showed higher rates of firmness, vitamin C and L* than in the control (p < 0.05). Weight loss and total soluble solids were lower. The ratings for appearance and color of the coated samples were significantly higher for the uncoated fruit (p < 0.05). The results indicate that zein coating had no adverse effect on the organoleptic properties of the apricot and improved its quality characteristics. There was no significant difference between the mixture containing zein and CaCl2 and zein alone on the characteristics of the apricot. Immersion in 1% calcium chloride solution increased firmness and vitamin C content and decreased the weight loss of apricots.
    Keywords: Apricot, CaCl2, Cold Storage, Quality Properties, Zein
  • B. Tajeddin*, M. Hashemi, S. M. Khayam, Nekouei Pages 40-52
    The apricot is a soft, vulnerable fruit. Appropriate packaging decreases waste of this product. The present study examined the effect of packaging on the Iranian apricot cultivar Shahroud 58. The apricots were coated with a chitosan-based nano-emulsion coating, placed in a chitosan nano-based container or were left untreated apricots (control). All treatments were then kept in cold storage at 0°C for 8 wk. The results showed that the coating and container were more successful in retaining moisture than the control and that the coating performed better than the container. It appears that, in the early stage of storage, the coating and container better preserved texture than did the control; however, subsequent texture values did not differ markedly. The nano-containers performed similarly to the control and coating (excluding the end stage), but maintained a better texture for the apricots. The average Ε increased for all treatments, although there was no significant difference between treated apricots and the control. A significant difference was observed between coating and storage time for respiration rate. There was no significant difference for ethylene production. SEM confirmed the presence of the nano-based coating on the skin of the fruit. The physical properties of the apricot showed that the use of chitosan as a coating or container was suitable as packaging to increase the storage life of apricots.
    Keywords: Apricot, Chitosan, Based Nano, Container, Chitosan, Based Nano, Emulsion, Coating, Quality Tests
  • A. Hassanoghli*, A. Ramezani, S. M. Mirlatifi Pages 53-66
    Selecting a proper envelope (filter) guarantees the performance of underground drainage systems. Mineral and granular envelopes (sand and gravel) have drawbacks such as distance of source from project, high cost, inappropriate gradation of envelope in relation to soil and environmental issues. The use of synthetic envelopes is an alternative, but needs further investigation. There are different types of synthetic envelopes and it is important to adapt the products with soil and regional conditions. The present study investigated the suitability of conventional synthetic envelopes for the Shadegan irrigation and drainage project in Khuzestan province. The permeameter tests compliant with standard ASTM D-5101 were carried out for three samples: an imported PLM synthetic envelope (PP450) and two samples produced by domestic Iranian factory (PP450, PP700). The hydraulic conductivity (HC) and gradient ratio (GR) of the soilsynthetic envelope combinations were determined. The results showed that average HC for the P 450, PP450 and PP700 were 0.21, 0.11 and 0.13 m/d, respectively; the average GR were 1.86, 0.78, and 0.84, respectively. The results suggest that the use of the Iranian PP450 and PP700 envelopes, which have similar functional abilities, is preferable, but PP700 showed less variation during testing.
    Keywords: Gradient Ratio, Permeameter, Physical Clogging, Shadegan, Subsurface Drainage, Synthetic PLM
  • O. Taki*, A. Asadi Pages 67-80
    Transplanting bare-root onion seedlings is currently conducted manually under difficult conditions and requires 100 to 110 workers to plant 700-800 thousand stands per ha. The present study developed and evaluated a semi-automatic transplanter that meets the demands of farmers for a densely populated field. Each planter features a carrousel with cells that are manually fed by a worker. The carrousel then rotates to deliver seedlings one-by-one into a drop tube, where gravimetric force guides them into a groove by made by a trencher. The seedlings are established by press wheels which gather the soil around their roots. The curvature of the drop tube and angle of the press wheel were evaluated and the best options were selected based on the establishment of the bare-root seedlings and the ability to keep planter width to a minimum. The transplanter consisted of nine planter units installed on two parallel toolbars. The machine was tested on a 1000 m2 field and it was found that the planting rows can be set as closely as 17 cm apart without disturbing the planted seedlings of the front row. This allows the spacing between adjacent units on each toolbar to be 34 cm, which is sufficient for the operators to sit next to each other. This arrangement established a stand at 90% field capacity for 3000 m2 working for 8 h at a travel speed of 0.25 km/h. The operation required nine laborers to work the machine, one to fill the seedling boxes and one to replant the missed sections of rows. The transplanter was able to do the work of 11 manual worker days for a 3000 m2 area at the same stand density as that obtained manually while saving 63% in labor.
    Keywords: Gravimetric Distributer, Onion Mechanization, Transplanting
  • M. A. Rostami*, M. H. Raoufat Pages 81-96
    Satellite imagery was used as a rapid and spatially explicit method to delineate crop residue cover and to estimate the use and intensity of conservation tillage. The potential of multispectral high spatial resolution of WorldView-2 local data was evaluated using 11 satellite spectral indices and linear spectral unmixing analysis (LSUA). Experimental plots were examined; residue cover was measured at each location using the line transect method and recorded as ground control. The output of the indices and LSUA were individually correlated to the control and R2 was calculated. Results indicate that crop residue cover was related to IPVI, RVI1 and GNDVI spectral indices and satisfactory correlations were established (.084 - 0.85). The crop residue cover estimated using LSUA correlated with the ground residue data (0.76). The infrared percentage vegetation index (IPVI) and ratio vegetation index (RVI) had maximum R2 values and were considered appropriate for classification of tillage intensity. Classification accuracy of the IPVI and RVI indices under different conditions varied from 83% to 100%, indicating they were in good agreement with ground measurement, observations and field records.
    Keywords: Conservation Tillage, Multispectral Imagery, Satellite, Spectral Indices, Spectral Unmixing Analysis
  • Prediction of Tractor's Economic Life Using Genetic Algorithm / Case Study: Four Common Tractors in Khorasan Razavi Province
    A. Rohani*, M. Khojastehpour, M. R. Golzarian Pages 97-108
    Replacement of a tractor is an influential factor affecting timely farm operation. The accurate prediction of repair and maintenance costs is essential to selection of a replacement model. This study used empirical data for 60 two-wheel drive (2WD) tractors from Astan Ghods-e Razavi agroindustry. The types and numbers of tractors used were the Massey Ferguson 285 (17), Fiat (10), John Deere 3140 (28) and John Deere 4450 (5). Regression analysis showed that the quadratic model was suited for predicting repair and maintenance costs. The four types of tractors recorded 17850, 18380, 27000 and 2740 cumulative hours, respectively, of use to replacement life as predicted using the genetic algorithm.
    Keywords: Economic Life, Genetic Algorithm, Repair, Maintenance Cost, Replacement Model, Tractor