فهرست مطالب

مجله دانشکده پزشکی اصفهان
پیاپی 322 (هفته دوم فروردین 1394)

  • تاریخ انتشار: 1394/01/26
  • تعداد عناوین: 5
|
  • مقاله پژوهشی
  • حمیدرضا براهیمی، احمد اسماعیل زاده، فرزاده رجایی، اکبر حسن زاده*، ام البنین کافشانی صفحه 1
    مقدمه

    سندرم متابولیک به صورت گستره ای از آسیب های متابولیکی شامل چاقی شکمی، مقاومت به انسولین، قند خون بالا، دیس لیپیدمی و پرفشاری خون می باشد. عوامل به وجود آورنده ی سندرم متابولیک تا حدود زیادی ناشناخته است. ثابت شده است که عوامل ژنتیکی، متابولیکی، استرس و عوامل محیطی مانند رژیم غذایی نقش مهمی در پیشرفت سندرم دارد. با توجه به این که سندرم متابولیک خطر ابتلا به بیماری های مختلف مانند کیست های تخمدانی، کبد چرب، اختلالات خواب، آسم، سنگ های صفراوی و تعدادی از سرطان ها را افزایش می دهد و با توجه به اهمیت نقش تغذیه در بیماری های قلبی- عروقی و سندرم متابولیک، بر آن شدیم ارتباط الگوهای غذایی را با سندرم متابولیک در ابتلا به زنان 49-15 ساله ی شهر شهرضا بررسی نماییم.

    روش ها

    مطالعه ی حاضر یک مطالعه ی مقطعی بود که بر روی 280 زن 49-15 ساله ی شهرستان شهرضا انجام گرفت. در تمام افراد مورد مطالعه شاخص های تن سنجی، فشار خون و بیوشیمیایی ارزیابی گردید. دریافت های غذایی افراد در طی سال گذشته با استفاده از روش تحلیل عاملی الگوهای غذایی غالب در این افراد تعیین شد و ارتباط آن با سندرم متابولیک بررسی گردید.

    یافته ها

    دو الگوی غذایی غالب به دست آمد. الگوی غذایی سالم، این الگوی غذایی غنی از میوه، سبزی ها، سبزی های برگ سبز و زرد، سیر، کره، طیور، ماکیان، تخم مرغ، حبوبات، گوشت احشاء، نوشابه و فست فود بود. الگوی غذایی غربی که غنی از گوشت های فراوری شده، تخم مرغ، سیب زمینی سرخ شده، غلات تصفیه شده، لبنیات پرچرب، گوجه فرنگی، سس مایونز، قند، شکر، نوشابه، آبگوشت و فست فود بود، ولی مصرف سبزی ها و محصولات لبنی کم چرب، میوه ها، سیر و روغن مایع خیلی کم بود. الگوی غذایی سالم پس از تعدیل اثر انرژی دریافتی، میزان تحصیلات، شغل، سابقه ی فامیلی دیابت با نسبت شانس 52/ 0 (95 درصد فاصله ی اطمینان: 99/ 0-26/ 0) ارتباط معکوس با ابتلا به سندرم متابولیک داشت. الگوی غذایی غربی با سندرم متابولیک ارتباطی نداشت.

    نتیجه گیری

    الگوی غذایی سالم ارتباط معکوس با ابتلا به سندرم متابولیک داشت، ولی الگوی غذایی غربی با سندرم متابولیک ارتباطی نداشت.

    کلیدواژگان: الگوی غذایی، سندرم متابولیک، زنان، تحلیل عاملی
  • امیر کاوسی، یوسف بشیری، یدالله محرابی، کوروش اعتماد صفحه 2
    مقدمه
    سرطان معده در مردان اولین و در زنان سومین سرطان شایع می باشد. در این مطالعه به ارایه ی مدل توزیع جغرافیایی سرطان معده و شناسایی خوشه های پرخطر این سرطان بر حسب جنس به طور جداگانه و با استفاده از آماره ی کاوشی فضا- زمان پرداخته شد.
    روش ها
    این مطالعه از نوع کاربردی بود و داده های گزارش شده ی سیستم ثبت سرطان در ایران به تفکیک استان ها برای سال های 1384 تا 1388 مورد استفاده قرار گرفت. برای تجزیه و تحلیل اطلاعات از آماره ی کاوشی فضا- زمان، شناسایی خوشه ها از نرم افزار SaTScan و برای پهنه بندی توزیع سرطان معده و نمایش خوشه ها در کشور از نرم افزار ArcGIS10 استفاده شد.
    یافته ها
    محتمل ترین خوشه برای مردان استان های اردبیل، گیلان، زنجان، آذربایجان شرقی، قزوین، آذربایجان غربی، کردستان، همدان، تهران و مازندران در دوره ی زمانی 1387 تا 1388 شامل گردید که از لحاظ آماری معنی دار بود. محتمل ترین خوشه برای زنان استان های اردبیل، گیلان، زنجان، قزوین، آذربایجان غربی، کردستان، همدان، تهران، مازندران، قم، سمنان و مرکزی شامل شد.
    نتیجه گیری
    این مطالعه نشان داد که توزیع سرطان معده در جمعیت مردان و کل جمعیت مشابه است. برای جمعیت زنان الگوی توزیع سرطان معده کمی متفاوت می باشد. غربالگری برای تشخیص زود هنگام سرطان معده در مناطق پرخطر توصیه می شود.
    کلیدواژگان: سرطان معده، آماره ی کاوشی، اپیدمیولوژی جغرافیایی، خوشه ی پرخطر، مدل بندی
  • حامد مرادی، رضا رنجبر *، ناصر هرزندی صفحه 3
    مقدمه

    اشرشیا کلی یکی از مهم ترین عوامل بیماری زای قابل انتقال از غذا در سراسر جهان محسوب می شود. مقاومت آنتی بیوتیکی، یک مساله ی رو به افزایش در ایزوله های اشرشیا کلی بوده و مشکلات گسترده ای را جهت درمان آنتی بیوتیکی بیماری های ناشی از این گروه باکتری ها ایجاد کرده است. هدف از انجام این مطالعه، تعیین الگوی مقاومت آمینوگلیکوزیدی در میان ایزوله های اشرشیا کلی جدا شده از منابع حیوانی و انسانی استان البرز بود.

    روش ها

    ایزوله های اشرشیا کلی از گاوداری ها، مرغداری ها، مراکز نگهداری گوسفندان و 2 مرکز آزمایشگاهی سطح شهر کرج در سال 1392، جداسازی شد و مورد مطالعه قرار گرفت. این ایزوله ها با استفاده از تست های باکتریولوژی و بیوشیمیایی تعیین هویت گردید. حساسیت و مقاومت ایزوله های جدا شده نسبت به آنتی بیوتیک های آمینوگلیکوزیدی بر اساس روش دیسک دیفیوژن آگار تعیین شد.

    یافته ها

    در مجموع 80 ایزوله ی اشرشیا کلی جداسازی شد و مورد مطالعه قرار گرفت. مقاومت کلی ایزوله ها به صورت 5/ 72 درصد به استرپتومایسین، 75/ 13 درصد به نئومایسین و 25/ 6 درصد به توبرامایسین و جنتامیسین بود و هیچکدام از ایزوله ها به آمیکاسین مقاومتی نشان ندادند. همچنین وجود الگوی متفاومتی از مقاومت آمینوگلیکوزیدی به تفکیک ایزوله های مختلف اشرشیا کلی در این مطالعه مشهود بود؛ به طوری که میزان مقاومت به استرپتومایسین در 95 درصد ایزوله های جدا شده از انسان، 85 درصد در ایزوله های جدا شده از گاو، 65 درصد در ایزوله های جدا شده از مرغ و 45 درصد در ایزوله های جدا شده از گوسفند وجود داشت. این مساله در مورد نئومایسین هم صادق بود؛ چرا که میزان مقاومت ناهمگون در ایزوله های جدا شده از گاو، گوسفند و مرغ به ترتیب 5، 15 و 25 درصد بود، اما فقط 25 درصد از ایزوله های جدا شده از مرغ به توبرامایسین و جنتامیسین مقاوم بودند.

    نتیجه گیری

    این مطالعه، تنوعی از مقاومت آمینوگلیکوزیدی را در میان ایزوله های جمع آوری شده ی اشرشیا کلی از منابع مختلف نشان داد، در حالی که مقاومت آمینوگلیکوزیدی اشرشیا کلی در بین منابع مختلف جداسازی متغیر است. بررسی پیوسته الگوهای مقاومت و استفاده از عوامل آنتی بیوتیکی طبق منابع جداسازی توصیه می شود.

    کلیدواژگان: اشرشیا کلی، مقاومت آمینوگلیکوزیدی، تست حساسیت آنتی بیوتیکی
  • اثر 12 هفته محدودیت کالری با و بدون فعالیت ورزشی هوازی بر شاخص های پروکسیدانتی و آنتی اکسیدانتی زنان یائسه مبتلا به دیابت نوع دوم
    رخشان عمادی، سعید کشاورز، رضا روزبهانی، ایمان مردانی صفحه 4
    مقدمه
    چاقی و شیوه ی زندگی کم تحرک با افزایش استرس اکسیداتیو همراه است. هدف از مطالعه ی حاضر، ارزیابی اثرات 12 هفته محدودیت کالری با و بدون فعالیت ورزشی هوازی بر روی شاخص های پروکسیدانتی و آنتی اکسیدان ها در زنان یائسه ی چاق و دارای اضافه وزن مبتلا به دیابت نوع دوم بود.
    روش ها
    72 زن یائسه ی کم تحرک چاق و دارای اضافه وزن مبتلا به دیابت نوع دوم (سن: 2/ 1 ± 7/ 53 سال، شاخص توده ی بدنی 7/ 1 ± 9/ 33 کیلوگرم/مترمربع) به صورت تصادفی و کنترل شده در دو گروه فقط رژیم غذایی با محدوددیت کالری متوسط (شامل پروتئین بالا، 5500 کیلوژول در روز برای از دست دادن وزن 14-8 کیلوگرم) (37 نفر) و گروه رژیم غذایی با محدوددیت کالری متوسط همراه با فعالیت ورزشی (35 نفر) قرار گرفتند. گروه رژیم غذایی به اضافه ی فعالیت ورزشی، علاوه بر داشتن 12 هفته برنامه ی طراحی شده ی رژیم غذایی با محدودیت کالری متوسط، یک برنامه ی فعالیت ورزشی هوازی شامل 55-30 دقیقه فعالیت ورزشی هوازی، 5 بار در هفته با شدت 50 تا 70 درصد ضربان قلب ذخیره بیشینه به مدت 12 هفته نیز اجرا کردند. وزن بدن، شاخص توده ی بدنی، درصد چربی بدن، آمادگی قلبی- عروقی، شاخص های پروکسیدانتی و آنتی اکسیدانی شامل (Malondialdehyde (MDA)، Superoxide dismutase (SOD و Catalase (CAT) قبل و بعد از مداخله اندازه گیری شد. از روش تجزیه و تحلیل واریانس با اندازه گیری های تکراری برای تجزیه و تحلیل داده ها استفاده شد.
    یافته ها
    پس از 12 هفته، کاهش قابل توجهی در وزن بدن، شاخص توده ی بدنی، درصد چربی بدن، سطح MDA و افزایش قابل توجهی در سطح اکسیژن مصرفی اوج، SOD و CAT در هر دو گروه مشاهده شد (P < 0.05). با این حال، این تغییرات فقط در مقادیر وزن، شاخص توده ی بدنی و اکسیژن مصرفی اوج بین دو گروه متفاوت بود (P < 0.05).
    نتیجه گیری
    نتایج مطالعه ی حاضر نشان داد که رژیم غذایی با محدودیت کالری متوسط همراه با فعالیت ورزشی هوازی منظم می تواند تعادل پروکسیدان و آنتی اکسیدان را در زنان یائسه ی چاق و دارای اضافه وزن مبتلا به دیابت دوم را بهبود بخشد و از استرس اکسیداتیو ناشی از فعالیت ورزشی جلوگیری کند.
    کلیدواژگان: زنان یائسه، دیابت نوع دوم، آنتی اکسیدان، پروکسیدان، محدودیت کالری، فعالیت ورزشی
  • مقاله کوتاه
  • محمد شکرزاده، احد علیزاده، فرزانه ویسی، نفیسه نصری نصرآبادی صفحه 5
    مقدمه
    فسفید آلومینیوم با فرمول مولکولی AlP به رنگ خاکستری تیره و یا به شکل کریستال های زرد می باشد و جهت جلوگیری از آفت زدگی برنج در انبارها و نیز دفع آفات سایر غلات انبار شده و همچنین جلوگیری از کپک زدگی خوراک دام و تنباکو... استفاده می شود. مسمومیت با قرص برنج (فسفید آلومینیوم) از جمله مسمومیت های شایع بخصوص در استان های شمالی کشور می باشد. از آن جایی که در این دوره ی زمانی، اطلاعاتی در مورد میزان شیوع مسمومیت با فسفید آلومینیم در استان مازندران وجود ندارد، این تحقیق با هدف بررسی مرگ های ناشی از مسمومیت با فسفید آلومینیوم و مقایسه ی آن با سایر موارد مرگ ناشی از مسمومیت های ارجاع شده به پزشکی قانونی استان مازندران در سه سال (90-1388) انجام شد.
    روش ها
    این مطالعه از نوع توصیفی- مقطعی بود که در آن با مراجعه به سازمان پزشکی قانونی استان مازندران، اطلاعات لازم دریافت شد. همچنین با مطالعه ی گزارش کالبد شکافی و پرونده ی متوفیان طی 3 سال، اطلاعات مربوط به سن، جنس، شغل، علت مسمومیت و دیگر اطلاعات مورد نیاز جمع آوری گردید. برای تحلیل نتایج و بررسی روابط بین متغیرها از نرم افزار آماری SPSS و آزمون آماری 2χ استفاده شد.
    یافته ها
    از 2446 مرگ ارجاعی به سازمان پزشکی قانونی در طی سه سال، 237 نفر در اثر مسمومیت فوت کردند که 42 مورد (8/ 17 درصد) مسمومیت با قرص برنج (فسفید آلومینیوم) بود که در مقایسه با سایر مسمومیت ها در رتبه ی دوم قرار می گیرد. بروز مسمومیت در جنس مذکر بیشتر از جنس مونث (6/ 1 برابر) بود. بیشترین موارد مرگ در رده ی سنی 21 تا 30 سال، در گروه شغلی آزاد و در زنان خانه دار بود. همچنین میزان مرگ و میر در گروه متاهلین به طور چشمگیری بیشتر بود. بیشتر افراد دچار مسمومیت، ساکن مراکز شهرهای استان بودند.
    نتیجه گیری
    مسمومیت با فسفید آلومینیوم بسیار شایع و مرگبار است. قربانیان در نتیجه ی عوارض وسیع این سم دچار نارسایی ارگان های متعدد گردیده، فوت می کنند. با توجه به مرگ و میر بالای ناشی از مسمومیت با قرص برنج (فسفیدهای فلزی) و عدم وجود پادزهر اختصاصی، بهترین درمان پیشگیری است.
    کلیدواژگان: قرص برنج، فسفید آلومینیوم، مسمومیت با قرص برنج
|
  • Hamidreza Barahimi, Ahmad Esmaeilzadeh, Farzadeh Rajaei, Akbar Hasanzadeh, Omolbanin Kafeshani Page 1
    Background

    The term ‘metabolic syndrome” is now used specifically to define a constellation of abnormalities including visceral obesity, insulin resistance, high fasting blood sugar, dyslipidemia and hypertension that are associated with increased risk for the development of fatty liver, asthma, cystic ovary syndrome, gall stone and some cancers. The exact mechanisms of the complex pathways of metabolic syndrome are not yet completely known but genetic factor, metabolic stress and environmental factor, such as diet, are considered. Although individual foods and nutrients have been associated with the metabolic syndrome, whether dietary patterns identified by factor analysis are also associated with this syndrome is not known. We aimed to evaluate the association of major dietary patterns characterized via factor analysis with insulin resistance and the metabolic syndrome among women.

    Method

    Usual dietary intakes were assessed in a cross-sectional study on 280 woman aged 15-49 years. Anthropometric and blood pressure measurements were performed, and biochemical markers were taken for biomarker assessment and dietary patterns identified via factor analysis.

    Findings

    We identified 2 major dietary patterns, the healthy dietary pattern and the Western dietary pattern. After control for potential confounders, subjects in the highest tertile of healthy dietary pattern scores had a lower odds ratio for the metabolic syndrome (odds ratio: 0.58; 95% CI: 0.26-0.99) and there was not significant difference between the woman in the lowest tertile and women in the highest quintile of Western dietary pattern.

    Conclusion

    Significant associations exist between the healthy dietary patterns identified via factor analysis and the metabolic syndrome.

    Keywords: Dietary pattern, Metabolic syndrome, Women, Factor analysis
  • Amir Kavousi, Yousef Bashiri, Yadollah Mehrabi, Korosh Etemad Page 2
    Background
    Gastric cancer is the first most common cancer in men and third common cancer in women. In this study, we used space-time scan statistics to present geographical distribution model of gastric cancer and to detect high-risk cluster based on the gender.
    Methods
    In this applied study, data reported by Iran cancer registry system broken by province level for the period of 2005-2009 were used. Space-time scan statistics was used to analyze the data and probable clusters were detected using sat scan software. In addition, ArcGIS10 was used to map the distribution of gastric cancer and to found clusters across the country.
    Findings
    The most likely cluster that was significant for men included Ardabil, Guilan, Zanjan, East Azerbaijan, Qazvin, West Azerbaijan, Kurdistan, Hamadan, Tehran, and Mazandaran provinces during 2008-2009. For women, most likely cluster included Ardabil, Guilan, Zanjan, Qazvin, West Azerbaijan, Kurdistan, Hamadan, Tehran, Mazandaran, Qom, Semnan, and Markazi provinces.
    Conclusion
    This study revealed similar distribution for gastric cancer in men and total population. For female population, the pattern is slightly different. Screening for early detection of gastric cancer in high-risk areas is recommended.
    Keywords: Gastric cancer, Scan statistic, Geography epidemiology, High, risk cluster, Modeling
  • Hamed Moradi, Reza Ranjbar, Naser Harzandi Page 3
    Background

    Escherichia coli is recognized as a major food-borne pathogen in humans worldwide. Antibiotic resistance of Escherichia coli isolates is a concern that has created widespread problem for treatment of infections caused by this bacterium. The aim of this study was to determine the pattern of aminoglycoside resistance among the strains of Escherichia coli isolated from animal and human sources in the Alborz province, Iran.

    Methods

    The strains of Escherichia coli were recovered from keeping animals (dairies, beekeeping and sheep care center) and 2 laboratory facilities in Alborz province. These isolates were identified using standard biochemical and bacteriological tests. Susceptibility and antibiotic resistance of isolates were determined via disk diffusion method.

    Findings

    Eighty isolates of Escherichia coli were isolated and included in the study. The total rates of antibiotic resistance of the isolates were as 72.5% to streptomycin, 13.75% to neomycin, and 6.25% to tobramycin and gentamicin; none of the isolates showed resistance to amikacin. Based on the source of the isolation, resistance rates to streptomycin was 95%, 85%, 65% and 45% in the isolates recovered from human, cow, chicken and sheep, respectively. The resistance rates to neomycin among the strains isolated from cow, sheep and chicken were 5%, 15% and 25%, respectively. Only 25% of the isolates recovered from chicken were resistant to gentamicin and tobramycin.

    Conclusion

    This study showed a diversity of aminoglycoside resistance among isolates of Escherichia coli recovered from different sources. While aminoglycoside resistance of Escherichia coli is varied among different sources of isolation, continuous monitoring of resistance patterns and the use of antibiotic agents according to the sources of isolation is recommended.

    Keywords: Escherichia coli, Aminoglycoside resistance, Antibiotic susceptibility testing
  • The Effects of 12 Weeks of Caloric Restriction with and without Aerobic Exercise Training on Peroxidant and Antioxidants Indicators in Postmenopausal Women with Type 2 Diabetes
    Rakhshan Emadi, Saeed Keshavarz, Reza Rouzbehani, Iman Mardani Page 4
    Background
    Obese and sedentary lifestyles are associated with increased oxidative stress. The purpose of the present study was to assess the effects of 12 weeks of caloric-restricted diet with and without aerobic exercise training on peroxidant and antioxidants indicators in overweight or obese postmenopausal women with type 2 diabetes.
    Methods
    In a randomized, controlled trial study, 72 overweight or obese, postmenopausal, sedentary women with type 2 diabetes (age: 53.7 ± 1.2 years and body mass index: 33.9 ± 1.7 kg/m2) were randomized to a diet only group (n = 37) with moderate energy-restricted high-protein diet (include ~5500 kJ/day), or to a diet plus exercise group (n = 35). In addition to the moderate energy-restricted diet program for the planned weight loss of 14-8 kg), subjects in diet only group performed an exercise training program included 30-55 minutes of aerobic exercise, 5 times in week with 50-75% of observed maximal heart rate for 12 weeks. Body weight, body mass index (BMI), waist to hip ratio (WHR), body fat (%), cardiorespiratory fitness, peroxidant and antioxidants indicators including malondialdehyde (MDA), superoxide dismutase (SOD), and catalase (CAT) were measured before and after intervention. Repeated measures ANOVA were used for data analysis.
    Findings
    After 12 weeks, significant reductions in body weight, BMI, WHR, body fat (%), MDA levels and significant increases in VO2 peak, SOD and CAT levels were observed in both groups (P < 0.05 for all). However, these changes were different in body weight, BMI and VO2 peak between the two groups (P < 0.05 for all).
    Conclusion
    The results of the present study showed that moderate energy-restricted diet program combined with regular aerobic exercise can improve peroxidant and antioxidant balance in overweight or obese postmenopausal women with type 2 diabetes and can prevent exercise-induced oxidative stress.
    Keywords: Postmenopausal women_Type 2 diabetes_Antioxidant_Peroxidant_Caloric restriction_Exercise
  • Mohammad Shokrzadeh, Ahad Alizadeh, Farzaneh Veisi, Nafiseh Nasri, Nasrabadi Page 5
    Background
    Aluminum phosphide (ALP) with molecular formula is dark gray and/or in shape of yellow crystals. Aluminum phosphide is used to prevent pests in rice storage and remove the pests from other stored crops as well as prevent pests in cattle’s food and tobacco. Toxicity by rice tablet (aluminum phosphide) is one of the most common toxicities, especially in northern provinces of Iran. Since, there was no information on the prevalence of aluminum phosphide poisoning in Mazandaran, this study aimed to investigate this prevalence and compare it with other poisonings recorded in Mazandaran Department of Forensic Medicine, from 2009 to 2011.
    Methods
    In this descriptive cross-sectional study, the required data were collected from Forensic Medicine Organization of Mazandaran province. Moreover, studying the reports of anatomy and documents of dead during 3 years, the data including age, sex, job, and the reason of toxicities were collected. The chi-square statistical test was used for data analysis and investigation of the relations among the variables.
    Findings
    239 people of 2446 died during 3 years; 42 cases (17.8%) died because of the toxicity of rice tablet (aluminum phosphide). In men, the toxication was 1.6 times more than that of women. The death was frequently occurred for the ages of 21 to 30 years and in groups of free jobs and housework women. The mortality was frequently observed in married people. The most of the toxicities people were observed in cities of the center of province.
    Discussion
    The toxicity by aluminum phosphide is very common. The organs are damaged by this poison and then die occur, because of the high mortality due to toxicity of rice tablet and lack of especial antitoxin. The best method of treatment is prevention.
    Keywords: Rice tablet, Aluminum phosphide, Toxicity by rice tablet