فهرست مطالب

ادب پژوهی - پیاپی 30 (زمستان 1393)

فصلنامه ادب پژوهی
پیاپی 30 (زمستان 1393)

  • تاریخ انتشار: 1393/12/19
  • تعداد عناوین: 7
|
  • امید طبیب زاده صفحات 9-28
    در زبان فارسی تناوب «آغازی/سببی» هم به صورت واژگانی وجود دارد و هم اشتقاقی، و تناوب «معلوم/ مجهول» صرفا اشقاقی (نحوی) است. در این مقاله با ارائه ملاک هایی نشان داده ایم که تقریبا همواره راهی برای تمیز آنها وجود دارد. این ملاک ها عبارت اند از: 1- جمله های مجهول را به دلیل کنشگر مستتر نمی توان با قید «خودبه خود» به کار برد، اما جمله های آغازی با این قید به کار می روند؛ 2- جمله های مجهول را بخاطر وجود کنشگر می توان با قید «عمدا» به کار برد، اما جمله های آغازی با این قید به کار نمی روند؛ 3- گاه ساخت های آغازی را می توان با عبارت کنادی «توسط...» یا قید «عمدا» به کاربرد. افعال آغازی گرچه فاقد کنشگرند، گاه دارای مولفه معنایی مستتر سبب نیز هستند. در چنین شرایطی اگر با تغییر فاعل، همچنان بتوان از گروه حرف اضافه ای «توسط...» یا قید «عمدا» استفاده کرد، آن جمله، مجهول است؛ 4- اگر بتوان «شدن» را بدون تغییر معنای جمله، مبدل به «بودن/ استن» کرد، آن جمله قطعا مجهول نیست بلکه آغازی است، و اگر نتوان چنین تغییری را صورت داد، آن جمله قطعا مجهول است.
    کلیدواژگان: تناوب های واژگانی، تناوب های نحوی، آغازی، سببی، معلوم، مجهول
  • آزیتا افراشی*، سید سجاد صامت جوکندان صفحات 29-59
    در چندمعنایی نظام مند، تبیین های شناختی، زمینه ساز چندگانگی معانی واژه هاست و به همین با شواهد بینازبانی و تاریخی مورد بررسی قرار می گیرد. واژگان اعضای بدن و نیز افعال حسی از مهم ترین حوزه های واژگان در معنی شناسی شناختی در چندمعنایی نظام مند است. در این مقاله پس از معرفی چندمعنایی نظام مند در نگرش شناختی در تقابل با چندمعنایی در نگرش ساخت گرا، ملاحظات نظری و پیشینه مطالعات را در قالب نمونه هایی از زبان فارسی با شواهدی از اندام واژه ها و فعل های حسی ارائه می دهیم، آنگاه به طور خاص چندمعنایی فعل «شنیدن» را در زبان فارسی براساس الگوی آنتونانو و سوییتزر بررسی می کنیم. این مقاله نشان می دهد که الگوی تیلر برای ترسیم چندمعنایی فعل های حسی در زبان فارسی کارایی دارد. مهم ترین شواهد این رویکرد، از کاربرد اندام واژه ها و فعل های حسی در متون ادبی به دست می آید که شیوه های کاربرد آنها می تواند عاملی سبک شناختی در آثار ادبی محسوب شود.
    کلیدواژگان: معنی شناسی شناختی، چندمعنایی نظام مند، فعل حسی، شنیدن
  • بشیر جم* صفحات 61-80
    چسبیدن آن به نام کوچک هنگام تلفظ نام و نام خانوادگی است. به رغم این که کسره اضافه به هر اسمی در ساخت های اضافی یا وصفی می چسبد، به هر نام کوچکی افزوده نمی شود. براساس مطالعات قبلی، تکیه اسم بر هجای آخر واقع می شود. بنابراین، این گونه برداشت می شود که چون نام و نام خانوادگی از مقوله اسم اند، تکیه آنها نیز لزوما بر هجای آخر قرار می گیرد. ولی در این پژوهش به این نتیجه رسیده ایم که تکیه نام و نام خانوادگی در مواردی بر هجای آخر قرار نمی گیرد. الگوی تکیه نام و نام خانوادگی و موارد افزودن و حذف کسره اضافه به نام کوچک به هم مرتبط اند و تابع محدودیت های زبان شناختی و فرازبان شناختی گوناگونی هستند. این موارد یک به یک در این مقاله مورد بررسی و تحلیل قرار گرفته اند.
    کلیدواژگان: کسره اضافه، واژه بست، پی بست، تکیه، نام کوچک، نام خانوادگی
  • منصور شعبانی* صفحات 81-99
    در ساخت کانونی سازی گسسته، یک سازه واحد زیرساختی مانند ساخت ملکی گسسته شده و بخشی از آن پیش آیند و بخشی دیگر ابقا می شود. این ساخت را می توان براساس اینکه هسته (سازه کانونی) از درون بند پایه یا بند پیرو حرکت کرده، به دو نوع کوتاه و بلند تقسیم کرد. سازه پیش آیند دارای مشخصه کانون و تقابل است و تکیه زیروبمی نیز روی آن قرار دارد. تبعیت از جزیره و اصل کوتاه ترین حرکت، عدم گسستگی متمم حرف اضافه، همبستگی بین پاره جمله ها و ساز ه های پیش آیند، و پیش آیند شدن بخشی از یک اصطلاح پاره از مهم ترین ویژگی های نحوی این ساخت هستند و تمام آنها موید تحلیل حرکت اند. در این ساخت، هسته گروه کانون واقع در بالای گروه زمان دارای مشخصه کانون تعبیرناپذیر است. پس از بازبینی مشخصه مزبور از طریق تطابق، مشخصه [EPP] سبب حرکت غیرموضوع سازه کانونی می شود. در مقاله حاضر ساخت فوق و فرایندهای آن در زبان گیلکی (گویش اشکورات) مورد توصیف قرار می گیرد.
    کلیدواژگان: گیلکی اشکورات، کانونی سازی گسسته، ساخت ملکی، هسته، حرکت
  • حشمت الله آذرمکان، مرتضی نجاتی جزه* صفحات 101-116
    یکی از سوالاتی که همواره در بین شاعران و محققان مطرح می شود، چگونگی وزن شعر کودک است. گروهی وزن شعر کودک را عروضی می دانند و گروهی دیگر غیرعروضی. در این مقاله سعی شده است با تکیه بر مطالعات و تحقیقات ادیبان و شاعران و نیز تحقیقاتی که درباره وزن شعر در زبان ها و زمان های مختلف صورت گرفته است، برای این پرسش، پاسخی درخور یافته شود. درنهایت به این نتیجه رسیده ایم که برخی از اشعار کودک عروضی، و بعضی غیرعروضی هستند، اما وزن آن دسته از اشعاری که در وزن غیرعروضی جای می گیرند، با الگوهای وزنی مطرح شده از طرف محققان شعر کودک متفاوت است؛ زیرا آنان این وزن غیرعروضی را هجایی می دانند، درحالی که به باور نویسندگان این پژوهش، وزن مزبور «تکیه ای- هجایی» است.
    کلیدواژگان: وزن شعر کودک، وزن عروضی، وزن هجایی، وزن تکیه ای، هجایی
  • نرجس بانو صبوری*، بلقیس روشن صفحات 117-131
    گویش گیلکی از گویش های ایرانی نو است که در ناحیه وسیعی از استان گیلان در حاشیه دریای خزر و نیز بخش هایی از استان مازندران رواج دارد. این جستار اختصاص دارد به بررسی ریشه شناختی چند واژه از گویش گیلکی شرق گیلان. در هر مدخل، ابتدا ریشه ایرانی باستان و هندواروپایی واژه یا فعل مورد نظر و برابرهای آن در دیگر زبان های ایرانی را آورده ایم، سپس به بررسی ساخت اشتقاقی آنها در گویش گیلکی، فرایندهای واجی و گاه رابطه نحوی واژه موردنظر پرداخته ایم. واج نوشت داده ها بر پایه گونه گویشی شرق گیلان انجام پذیرفته است.
    کلیدواژگان: ریشه شناسی، گویش گیلکی، ایرانی باستان، زبان های ایرانی
  • مهدی کارگر*، بهزاد چراغی جولاندان صفحات 133-150
    تالشی از زبان های ایرانی شمال غربی است که در کرانه های جنوب غربی دریای خزر، از سفیدرود در جنوب تا لنکران جمهوری آذربایجان در شمال، متداول است و به سه گویش شمالی، مرکزی و جنوبی طبقه بندی می شود. از منظر ریشه شناسی، زبان های ایرانی به ویژه تالشی کمتر مورد مطالعه قرار گرفته اند. ارتباط تاریخی زبان ها از طریق پژوهش های ریشه شناسی بیشتر و بهتر درک می شود. در این مقاله تعدادی از واژه های تالشی ریشه شناسی شده اند. این واژه ها براساس تلفظ رایج آنها در گویش تالشی مرکزی طولارود - که یکی از نویسندگان این مقاله گویشور آن است- آورده شده اند. برابر واژه در دیگر گویش های تالشی نیز ذکر شده است. در ریشه شناسی سعی شده است هم ریشه واژه در دیگر گویش های ایرانی گروه شمال غربی، به ویژه تاتی یا آذری که بیشترین نزدیکی را با تالشی دارند نیز آورده شود.
    کلیدواژگان: تالشی، تاتی، ریشه شناسی، گویش های ایرانیل
|
  • Heshmatollah Azar Makan, Morteza Nejati* Pages 101-116
    There is not an agreement among experts concerning the meter of children’s poetry; some consider it prosodic and some no-prosodic. The present article, based on the ideas of poets and specialists, and taking into consideration the evidence from different languages, concludes that the meter of children’s poetry is sometimes prosodic and sometimes non-prosodic. But in the non-prosodic poems, in contrast to the beliefs of the most experts, the findings of this article show that the meter is not syllabic but stressed-syllabic
    Keywords: meter in children's poetry, prosodic, non, stressed, syllabic