فهرست مطالب

مدیریت نظامی - پیاپی 56 (زمستان 1393)

فصلنامه مدیریت نظامی
پیاپی 56 (زمستان 1393)

  • تاریخ انتشار: 1393/12/19
  • تعداد عناوین: 6
|
  • غلام رضا عباسیان، پیمان فرجی آستانه* صفحات 1-22
    تقویت و بهبود سطح زبان نظامیان در ارتش جمهوری اسلامی ایران، امری ضروری است؛ چرا که در دنیای ارتباطات و اطلاعات، بدون شک افرادی موفق هستند که بتوانند از منابع موجود حداکثر استفاده را بنمایند و با فضای بیرون تعامل داشته باشند. هدف از این تحقیق بررسی تاثیر برانگیختن آگاهی نحوی و معنایی بر تقویت توانش گفتمانی نظامیان حاضر در دوره های ضمن خدمت آموزش زبان انگلیسی در دانشگاه افسری امام علی(ع) است. با تشکیل 3 گروه آزمایشی 20 نفری، این تحقیق روی 60 فراگیر زبان انگلیسی حاضر در در دوره های ضمن خدمت آموزش زبان انگلیسی در دانشگاه افسری امام علی(ع) صورت گرفت. برای پرداختن به پرسش تحقیق، گروه گواه به روش معمول آموزش دیدند و آموزش 2 گروه آزمایشی از طریق برانگیختن آگاهی نحوی و معنایی صورت گرفت. هر سه گروه در 15 جلسه ی کلاسی 30 دقیقه ای حاضر شدند. برای جمع آوری اطلاعات از 3 ابزار استفاده شد: آزمون مهارت عمومی انگلیسی، مصاحبه و آزمون تکمیلی گفتمان. بررسی ها نشان دادند که برانگیختن آگاهی نحوی و معنایی تاثیر بسزایی در تقویت توانش گفتمانی زبان آموزان دارد. در نهایت نتایج حاکی از آن هستند که می توان از برانگیختن آگاهی نحوی و معنایی در آموزش زبان انگلیسی به نظامیان حاضر در دوره های ضمن خدمت آموزش زبان انگلیسی دانشگاه افسری امام علی(ع) استفاده کرد.
    کلیدواژگان: برانگیختن آگاهی، برانگیختن آگاهی نحوی، برانگیختن آگاهی معنایی، توانش گفتمانی
  • فریبرز قادر پناه، محمد رسول بهداد فر*، علیرضا شیخ صفحات 23-50
    مدیریت عملکرد، فرآیندی منظم و مبتنی بر اطلاعات است که کمک می کند تا مدیران بتوانند کارکنانشان را در مسیر تحقق اهداف و اجرای برنامه ها و ایفای موفق و مطلوب ماموریت ها و مسئولیت های محوله به خوبی مدیریت کنند. آسیب شناسی نظام مدیریت عملکرد از ضرورت های مدیریت عملکرد اثربخش و در حکم صافی در جهت اصلاح نارسایی های مدیریت عملکرد است. هدف اصلی پژوهش حاضر، شناسایی آسیب های نظام مدیریت عملکرد موجود در ارتش ج.ا.ا و ارائه ی راهکارهای مناسب است. روش تحقیق مورد استفاده در پژوهش حاضر، توصیفی- پیمایشی است. جامعه ی آماری معاونان، مدیران و کارشناسان ارزشیابی نیروی انسانی و بازرسی نزاجا، نهاجا، نداجا و قرارگاه پدافند به تعداد 30 نفر می باشند که به دلیل محدود بودن جامعه ی آماری به شیوه تمام شماری انجام شده است. داده های جمع آوری شده به کمک نرم افزار اس.پی.اس.اس مورد تجزیه و تحلیل قرار گرفته است. نتایج پژوهش حاکی از این است که پنج بعد مورد بررسی نظام مدیریت عملکرد موجود از نظر اهداف ارزیابی، روش ارزیابی، تبیین انتظارات از افراد، اندازه گیری عملکرد واقعی افراد و تعامل مناسب نظام مدیریت عملکرد با سایر زیر نظام های منابع انسانی، با ابعاد نظام مدیریت عملکرد مطلوب، تفاوت معناداری وجود دارد و ضرورت اصلاح و پایش پنج بعد نظام مدیریت عملکرد موجود احساس می شود.
    کلیدواژگان: آسیب شناسی، مدیریت عملکرد، ارتش جمهوری اسلامی ایران، روش ارزیابی عملکرد
  • نبی الله دهقان، سیدمحمود قوچانی، حمید علیزاده* صفحات 51-77
    هدف این پژوهش، معرفی الگوی بومی عوامل موثر بر توزیع پاداش و تاثیر آن در انگیزش کارکنان در قرارگاه پدافند هوایی خاتم الانبیاء(ص) ارتش جمهوری اسلامی ایران است. در این پژوهش از روش پژوهش کیفی تحلیل مضمون، برای تحلیل اسناد و مصاحبه ها و از روش داده بنیاد، برای ارائه الگو استفاده شده است. جامعه ی آماری در این پژوهش ستاد قرارگاه پدافند هوایی خاتم الانبیاء(ص) آجا می باشد. در این پژوهش با 13 نفر از خبرگان و مدیران، مصاحبه عمیق انجام گرفت و پس از بررسی آیین نامه ها و اسناد، داده ها جمع آوری شد. برای تجزیه و تحلیل داده ها از نرم افزار Maxqda10 استفاده گردید. یافته های این پژوهش در قالب الگویی که دارای 245 مضامین پایه، 34 بعد و 5 مقوله است، شکل گرفته است. کلیه ی مضامین پایه، سازمان دهنده و فراگیر در چارچوب معیارهای زمینه ساز، عوامل موثر، بازدارنده ها و نتایج و پیامد ها و توانمندساز بیان گردید. نتایج حاکی از وجود کمبودها و کاستی هایی در مقوله ی توزیع پاداش، هم از جنبه ی آیین نامه ها، نظام ها و روش ها و هم منابع و بودجه است. تدوین آیین نامه و فرموله کردن یک نظام پاداش مدون می تواند راهگشا و موجب انگیزش کارکنان قرارگاه پدافند هوایی خاتم الانبیاء(ص) شود.
    کلیدواژگان: پاداش، تحلیل مضمون، قرارگاه پدافند هوایی خاتم الانبیاء (ص)
  • جلال راعی* صفحات 78-113
    امروزه توجه به تداوم آماد در طراحی سامانه های آماد و پشتیبانی، به خصوص در جنگ های ناهمتراز، از اهمیت ویژه ای برخوردار است. هدف از این تحقیق بررسی سامانه ی آماد و پشتیبانی یک سازمان نظامی در جنگ ناهمتراز و ارائه الگوی بازطراحی این سامانه با تاکید بر تداوم آماد است. رویکرد غالب تحقیق کیفی، روش تحقیق از نظر نوع توصیفی و شیوه ی اجرایی آن پیمایشی و از نظر هدف کاربردی است. حجم نمونه انتخاب شده بر جامعه ی آماری این تحقیق منطبق بوده و به روش هدفمند 19 نفر انتخاب شدند. در این تحقیق برای گردآوری داده ها از روش اسناد و مدارک کتابخانه ای، پرسش نامه و مصاحبه ساخت یافته استفاده شده است. یافته های تحقیق نشان میدهد، سامانه ی آماد و پشتیبانی هم به لحاظ ساختاری و هم به لحاظ زمینهای نیازمند بازنگری است. در تداوم آمادرسانی سامانه ی آماد و پشتیبانی، با توجه به نوع و میزان دسترسی اقلام دهگانه ی آمادی، باید میزان وابستگی به مرکز کم شود تا تداوم آماد دچار نقصان نشود. در این تحقیق کلیه ی اقلام ده طبقه ی آمادی از دو بعد تامین و تدارک بررسی شده است. در بعد تامین به روش های سنتی تامین حداکثری از مرکز اکتفا ننموده، تامین محلی و منطقهای به عنوان اولین اولویت و تامین از مرکز به عنوان آخرین اولویت در نظر گرفته شده است. در بعد تدارک و جابه جایی بر اساس الگوی قابلیت اطمینان، الگوی اولیه طراحی شد. در پایان با توجه به آسیب های موجود در سامانه ی فعلی و وضعیت فعلی اقلام ده طبقه آمادی و همچنین الگوی تدارک و دسترسپذیری اقلام، بازطراحی ارائه شده است.
    کلیدواژگان: سامانه ی آماد و پشتیبانی، آماد، جنگ ناهمتراز، تداوم آماد، اقلام آمادی، ساختار و زمینه سازمانی
  • اصغر محمدی فاتح*، ایوب امیری، نورالدین شرفی نژاد، مرتضی نظری صفحات 114-142
    نقطه ی شروع حرکت به سمت دانش گرایی، بررسی وضعیت موجود سازمان از نظر ساختار، فناوری، فرهنگ و منابع انسانی است. این تحقیق با هدف شناسایی موانع موجود در پیاده سازی مدیریت دانش در دانشگاه افسری امام علی(ع) انجام شده است. پژوهش از نوع آمیخته اکتشافی متوالی است. برای شناسایی موانع مدیریت دانش، نخست با ده نفر از استادان و افسران ارشد، مصاحبه شد (بخش کیفی) و سپس از طریق فن تحلیل محتوای تلخیصی، شاخص های اصلی حاصل از مصاحبه، استخراج و در قالب پرسش نامه ی 70 سوالی در بین نمونه آماری(230 نفر) توزیع گردید(بخش کمی). روایی پرسش نامه بر اساس نظر خبرگان مدیریت دانش و همچنین پایایی آن بر اساس الفای کرونباخ (95 صدم)، تعیین گردید. پایایی مصاحبه هم از طریق فن توافق درون موضوعی و با کدگذاری مشترک سه مصاحبه، 86 صدم حاصل شد. بر اساس نتایج تحلیل عاملی اکتشافی، ده عامل نگرش راهبردی، منابع انسانی، فناوری اطلاعات، بسترسازی برای مدیریت دانش، قانون استفاده از فناوری، دانشگران، بوروکراسی، شبکه ی اینترنت، فرهنگ سازمانی و رسمی گرایی به عنوان موانع اصلی مدیریت دانش شناسایی شد. برای بررسی ارتباط موانع شناسایی شده با چرخه ی مدیریت دانش، از آزمون پیرسون استفاده شد. بر اساس این آزمون، به جز عامل بوروکراسی و رسمی گرایی، بقیه ی عوامل با چرخه ی مدیریت دانش، ارتباط مثبت و معنادار داشتند؛ به عبارت دیگر، بهبود هر یک از موانع، باعث ارتقای چرخه ی مدیریت دانش در دانشگاه خواهد شد. در پایان مقاله، پیشنهادهای کاربردی به تفصیل ارائه شده است.
    کلیدواژگان: مدیریت دانش، موانع، پیاده سازی، دانشگاه افسری امام علی(ع)
  • مسعود حراقی*، سجاد نجفی، قادر جبارزاده صفحات 143-179
    ادراک کارکنان از عدالت سازمانی تاثیرات عمده ای بر رفتارهای سازمانی آن ها دارد. در این میان، رفتار شهروند سازمانی نیز به عنوان رفتارهای داوطلبانه فراتر از نقش و وظایف رسمی کارکنان، تحت تاثیر این گونه ادراکات قرار می گیرد. در این رابطه، هویت سازمانی و رضایت شغلی نیز اثرگذار است. در واقع، هدف اصلی از این پژوهش بررسی اثر متغیرهای میانجی هویت سازمانی و رضایت شغلی در رابطه ی بین عدالت سازمانی و رفتار شهروند سازمانی است. پژوهش از نوع پژوهش های کاربردی و جامعه ی آماری آن توصیفی- پیمایشی، کارکنان پایور مرکز آموزش شهدای وظیفه نزاجا است؛ که با استفاده از نمونه گیری تصادفی در دسترس، مورد مطالعه قرار گرفتند. ابزار جمع آوری داده های پژوهش، پرسش نامه می باشد. داده های جمع آوری شده به کمک نرم افزارهای آموس و اس.پی.اس.اس و از طریق بهره گیری از آزمون معادلات ساختاری تجزیه و تحلیل شده است. نتایج پژوهش نشان داد که عدالت سازمانی هم به صورت مستقیم و هم به صورت غیرمستقیم بر رفتار شهروند سازمانی تاثیر دارد. همچنین تمامی فرضیه های پژوهش به غیر از فرضیه پنجم مورد پذیرش قرار گرفت. یافته های پژوهش نشان می دهد، در رابطه ی غیرمستقیم بین عدالت سازمانی و رفتار شهروند سازمانی، بیشترین تاثیر را متغیر میانجی رضایت شغلی ایفا می نماید. همچنین رضایت شغلی تاثیر بسزایی(71/ 0) در شکل دهی هویت سازمانی کارکنان دارد. از سویی در سازمان مذکور عدالت سازمانی بیشترین تاثیر(68/ 0) را بر رضایت شغلی کارکنان؛ و کمترین تاثیر(45/ 0) را بر شکل دهی هویت سازمانی ایفا می نماید.
    کلیدواژگان: عدالت سازمانی، رفتار شهروند سازمانی، هویت سازمانی، رضایت شغلی
|
  • Gholam, Reza Abbsian, Payman Faraji Astane* Pages 1-22
    Developing English as a foreign language among the members of IR of Iran Army is necessary because in the world of communications and information, the people who use the existed sources and have interaction with the others could be successful. This study aims to investigate the effects of syntactic and semantic consciousness-raisings on improving discourse competence among participants attending an in-service-training course at Imam Ali Military University (IAMU). This study was conducted with 60 participants attending an in-service-training course at IAMU. In order to address the research questions, the control group received their own conventional treatment while experimental groups practiced discourse competence based on syntactic and semantic consciousness-raisings. All groups attended classes which lasted 15 30-minutes sessions. Three instruments were used to collect data: KET, interview, and discourse Completion Test. The results of data analysis revealed that the syntactic and semantic consciousness-raisings have significant effects on learner's discourse competence. The results of this study then suggest that participants attending an in-service-training course at IAMU would benefit from applying syntactic and semantic consciousness-raisings.
    Keywords: Consciousness, raising, Syntactic Consciousness, raising, Semantic Consciousness, raising, Discourse Competence
  • Fariborz Ghaderpanah, Mohammad, Rasool Behdadfar*, Ali, Reza Sheikh Pages 23-50
    Performance management is a regular and information-based process helping managers direct their staff in realization of goals, implementation of programs and performing their missions and assigned responsibilities properly and successfully.Pathology of performance management system as a filter in modifying the deficiencies is one of the necessities of the effective performance management. This study aims to identify the current damages of performance management system in I.R. of Iran Army and deliver the suitable solutions.In this descriptive-survey study, 30 participants selected from among the deputies, managers, and experts of the evaluation department of human force and inspection of Nezaja, Nahaja, Nedaja, and Defense sub based. Data analyzed via SPSS software and through T test. Findings reveal that there is a significant relationship between current 5 aspects of performance management system in evaluation goals, evaluation method, defining the expectations, real performance of people, and proper interaction of performance management system with other human resources sub-systems and other desirable management system dimensions. Moreover, it needs to modify and monitor five dimensions of performance management system.
    Keywords: Pathology, Performance Management, I.R. of Iran Army, Performance Evaluation Method
  • Nabiollah Dehghan, Sayyed Mahmoud Ghouchani, Hamid Alizadeh* Pages 51-77
    This study aims to identify a local model of effective factors on rewards distribution in the Khatam AlAnbia Air Defense Sub-base of I.R. of Iran Army, and then to offer some applicable methods and proposals to improve current systems and procedures. In this qualitative study some methods such as thematic analysis and grounded theory of Strauss used for the final framing. Data collected through investigating the regulations and documents and exploratory interview from13 experts and managers in Khatam al anbia Air Defense Sub-base as a sample. Data analyzed via Maxqda10 software. Findings of the study occur in a model which has 245 basic themes, 34 dimensions and 5 categories. All basic, organizer and comprehensive themes come with in basic criteria, effective factors, impediments, results, and consequences. It is concluded that regulations, systems and method in one hand and supply and budget on the other hand, reveal the deficiencies and shortages in reward distribution’s issue. Therefore, framing the regulations and formulation of the reward system can be helpful and motivate the Khatam Al Anbia Air Defense Sub-base personnel.
    Keywords: Reward, Analysis of the theme, Khatam Al Anbia Air Defense Sub, base
  • Jalaal Raee* Pages 78-113
    Nowadays, paying attention to the continuity of the logistics in designing the logistics and support system, especially in asymmetric wars, has a special importance. This study aims to investigate the logistics and support system in an asymmetric war in a military organization and deliver a redesign pattern of system with emphasis on logistics continuity. In this descriptive- survey study, the dominant approach is qualitative and its purpose is applied. Data gathered through library resources, researcher-made questionnaire and interview from 19 participants selected through purposeful sampling method. Findings reveal that logistics and support system need to revise structurally and basically. Due to the structure, level and type of access to logistical ten level items, extent of dependency to center should be declined to prevent deficiency. In this study, all logistical ten level items are investigated in supply and procurement dimensions. In supply view, local and regional supply has priority and center has last priority. In movement and provision, primary pattern was designed. Due to the deficiencies of current system, logistical ten-level items, provision pattern, and items accessibility were redesign.
    Keywords: Logistics, Support System, Asymmetric War, Logistics Continuity Logistical Items, Organizational Structure, Base
  • Asghar Mohammadi Fateh, Ayoub Amiri, Nouroddin Sharafinejad, Morteza Nazari Pages 114-142
    Investigation of the current situation of any organizations in structure, technology, culture and human resource Management (HRM) is the starting point to knowledge-orientation. This study aims to recognize KM implementation obstacles in Imam Ali Military University. In this exploratory mix method research, 10 senior officers as participants were interviewed to recognize KM obstacles. Data gathered through reliable (r=0.95) and valid questionnaire which its main variables were taken from interview via content analyze technique. Based on the result of exploratory factor analysis, ten factors were recognized as KM obstacles: Strategic approach, human resources, information technology, infrastructure for KM, the laws of Technology, knowledge worker, bureaucracy, internet web, organizational culture and formalization. In order to investigate the relationship between defined obstacles with KM cycles, Pearson test was conducted. There is a significant relationship between all elements and KM cycle, except bureaucracy and formalization elements. So, improving the obstacles lead to promoting Km cycle in Imam Ali Military University. Suggestion and implication have been expressed at the end of the articles.
    Keywords: knowledge management, obstacles, implementation, Imam Ali Military University
  • Masoud Haraghi*, Sajjad Najafi, Ghader Jabbarzadeh Pages 143-179
    Employee’s Perceptions from organizational justice have a considerable effect on organizational behavior. In this way, the OCB as voluntary actions beyond the employee's official duties, effect on this perceptions. In this relationship, corporate identity and job satisfaction are Effective. This study aims to evaluate the effect of mediating variables, organizational identity and job satisfaction in relation to organizational justice and organizational citizen behavior. In this applied and descriptive- survey study, participants selected from among employers of Shohadaye Nezaja through random sampling selection. Data collected through questionnaires and analyzed via SPSS and Amos software by the structural equations testing. Findings reveal that organizational justice, both directly and indirectly effect on organizational citizen behavior. All research hypotheses except the fifth one, accepted. Moreover, in indirect relationship between organizational justice and organizational citizen behavior, job satisfaction plays the most effective mediator. Job satisfaction has a significant effect on shaping organizational identity. The greatest effect of the organizational justice was on job satisfaction and the lowest effect was on shaping the organizational identity.
    Keywords: Organizational Justice, Organizational Citizen Behavior, Organizational Identity, Job Satisfaction