فهرست مطالب

فقه مقارن - پیاپی 3 (بهار و تابستان 1393)

مجله فقه مقارن
پیاپی 3 (بهار و تابستان 1393)

  • تاریخ انتشار: 1393/06/18
  • تعداد عناوین: 8
|
  • عابدین مومنی صفحه 5
  • عابدین مومنی، اصغر اجداد صفحه 7
    عفو، اقدامی است که به منظور اسقاط تمام یا قسمتی از مجازات محکومان صورت می گیرد. براساس فقه اسلامی، این حق، در تعزیرات، به طور مطلق در اختیار حاکم است، اما در حدودی که حق الله هستند، حاکم به شرطی مجاز به عفو است که جرم به وسیله اقرار ثابت شده باشد، خواه مجرم توبه کند یا نکند و عفو وی به مصلحت باشد یا مفسده ای بر عدم عفو، مترتب باشد. حق عفو، مختص معصوم(ع) نبوده و در عصر غیبت، در اختیار ولی فقیه است، اما سایر قضات ماذون از طرف ولی فقیه، حق عفو ندارند، مگر اینکه ولی امر، افزون بر مقام قضایی، اختیار عفو را نیز بر عهده آنها گذاشته باشد.
    کلیدواژگان: عفو حاکم، عفو قاضی، مجازات، جرم
  • سیدعلی حسینی اشکوری، بهنام دارابی صفحه 25
    اکثر فقهای مذاهب اسلامی به صورت گذرا و با نهایت اختصار، اعلام حاکم و حضور مردم در اجرای کیفر را، به نحو وجوب یا استحباب مطلوب دانسته و به آیه دو سوره نور، روایات و بازدارندگی این عمل از ارتکاب جرایم، استدلال نموده اند. آیه دو سوره نور با دو قید «طائفه» و «مومنین» اخص از مدعای موافقان است و روایات نیز هریک دارای قرینه ای می باشند که نمی توان از آنها چنین مطلوبیتی را استفاده نمود و بازدارندگی دیدن صحنه مجازات در کاهش جرایم نیز ثابت نشده است. پس از رسیدن به حکم اولی موضوع، بررسی آثار و پیامدهای این عمل در دنیای امروز نیز ضروری است که می تواند حتی در فرض قبول مطلوبیت ادعایی در شرع، براساس مصالح، مانع آن گردد. این مقاله با بازخوانی ادله در فقه مذاهب اسلامی به بررسی دقیق این موضوع پرداخته و با توجه به آثار و پیامدهای اجتماعی و سیاسی اجرای علنی مجازات و مقتضیات زمان، در صدد است به حکم اولی و ثانوی این مسئله دست یابد.
    کلیدواژگان: مجازات، حدود، اجرای علنی، حکم اولی، حکم ثانوی، مقتضیات زمان
  • سیدمحمود علوی، محمد امین امینی صفحه 45
    شهروند غیرمسلمان عضوی از جامعه اسلامی است که با داشتن عقیده غیر اسلامی، حق مشارکت فعالانه در پیشبرد اداره امور جامعه خود را داشته و از حقوق فردی، مدنی، سیاسی، اجتماعی و مذهبی بهره مند می باشد. براساس متون متقدم فقه، غیرمسلمانان با پذیرش پیمان ذمه، می توانند شهروند جامعه اسلامی شده و تحت حمایت دولت اسلامی قرار گیرند. در فقه اسلامی در خصوص آزادی های مذهبی شهروندان غیرمسلمان در حکومت اسلامی، به محدودیتهایی در اظهار شعائر دینی و تبلیغ آن، ساخت عبادتگاه، تعمیر عبادتگاه مخروبه و تجدید بنای آن اشاره شده است. این نوشتار در پی آن است که علاوه بر تبیین حقوق مذهبی شهروندان غیرمسلمان، محدودیتهای آن را ذکر کرده و تبیین نماید که این محدودیتها از جمله احکام متغیر بوده و مبنای تمامی این محدودیتها مصلحت است.
    کلیدواژگان: آزادی عقیده، اهل ذمه، اهل کتاب، حقوق شهروندی
  • مهدی رهبر صفحه 71
    تولید مثل متعارف نزد بشر به شکل جنسی صورت می گیرد. در این شیوه اسپرم و تخمک، زیگوت یا سلول تخم را تشکیل می دهند و سپس مراحل جنینی آغاز می شود. در شبیه سازی، موجود زنده، بدون آمیزش جنسی و دخالت اسپرم تولید می شود، بدین صورت که از یک سلول جسمی تمایز یافته و ترکیب آن با تخمکی که هسته-اش برداشته شده، یک موجود زنده کامل متولد می شود. شبیه سازی در نباتات و حیوانات به اتفاق امامیه و اهل-سنت جایز است، ولی در مورد شبیه سازی انسانها آراء مختلف است. برخی از فقهای امامیه، قائل به جواز مطلق و برخی قائل به جواز مقید و برخی نیز قائل به حرمت می باشند، اما فقهای اهل سنت به اتفاق آن را حرام می-دانند. از جمله ادله حرمت این عمل، تغییر در خلقت خدا است که در این نوشتار با بررسی ادله مربوط به آن، این نتیجه حاصل می شود که این ادله شامل شبیه سازی نمی باشند و از این حیث نمی توان شبیه سازی انسانی را تحریم کرد.
    کلیدواژگان: استنساخ، تغییر خلقت، شبیه سازی، سلول بنیادی، تولید مثل، کلونینگ
  • محمدرضا ضمیری، مهدیه رضایی صفحه 85
    در متون اسلامی وقف پول بیشتر به عنوان «وقف درهم و دینار» بوده؛ زیرا پول در دوره های اولیه اسلامی، منحصر در همین دو مورد می شده است. تعریف ارائه شده از سوی فقها برای وقف، موجب شده تا وقف منحصر به اعیانی شود که انتفاع از آنها موجب تلف در آنها نباشد و نتیجه آنکه گسترش دایره وقف و تجهیز بسیاری از دارایی ها در غالب آن ناممکن شده است. امروزه با توجه به ماهیت اعتباری پولها، این سوال مطرح می شود که آیا وقف پول مشروع است؟ در میان فقهای مذاهب امامیه و اهل سنت، برخی از فقی هان امامی، حنبلی و شافعی و اکثر فقهای حنفی وقف پول را جایز می دانند. همچنین عموم فقهای مالکی با وقف پول به طور مطلق موافق هستند. از ادله این فقها می توان به این موارد اشاره نمود: یکسان بودن حکم وقف با قرض و اجاره پول، وقف مالیت پول، عدم منافات بین وقف پول و بقای آن، بنای عقلا و اطلاق ادله و غیره. در این نوشتار به این ادله پرداخته می-شود.
    کلیدواژگان: وقف پول، درهم و دینار، اهل سنت، بانک وقف
  • احمد رضا توکلی، محمدرضا حق شناس صفحه 105
    سلامت عمومی و دسترسی به منابع مصرفی سالم، دو دغدغه مهم هر جامعه است و تقلب در کالاهای خوراکی از اموری است که این دو را به خطر می اندازد. تقلب در کالاهای خوراکی به معنای جایگزینی، استفاده از ترکیبات اضافی و تغییرات غیر مجاز در مواد اولیه یا در روند تولید، ارائه اطلاعات نادرست و بسته بندی غیرمجاز مواد غذایی است. در این نوشتار به روش کتابخانه ای، به بررسی جرم علیه سلامت عمومی از طریق تقلب در کالاهای خوراکی، به منظور شناخت تدابیر شارع مقدس و سیاست قانون گذار کشورمان در حقوق و قوانین موضوعه پرداخته می شود. از منظر فقه مقارن و حقوق، بحث را از چند جنبه می توان بررسی نمود: اول؛ اخروی و ثواب و عقاب الهی، دوم؛ فقه معاملات، سوم؛ فقه جزا در مباحث قصاص و دیات، چهارم؛ مجازاتهای تعزیری مرتکبان، پنجم؛ موضع فقه مقارن نسبت به تعزیرات حکومتی در این امور.
    کلیدواژگان: سلامت عمومی، تقلب در کالاهای خوراکی، امنیت غذایی، جرم، غش، تدلیس
  • چکیده عربی
    صفحه 133
|
  • Abedin Momeni, Asghar Ajdad Page 7
    Pardon is an action which takes place to relinquish all or part of the punishment of convicts. According to Islamic jurisprudence, this right in the realm of the discretionary punishments is absolutely in the hands of the ruling authority; But in the realm of prescribed punishments (Hudūd) that pertain to God, the ruling authority is allowed to forgive if the crime is proved by confession, whether the offender repents or not, and in case that pardon is expedient or lack of forgiveness causes corruption. Pardon right, not just for the Fourteen Infallibles (Ma‘sūmūn). And at the time of occultation lies in the hands of Walī-al Faqīh (Guardian Jurist), but other judges who are permitted by Walī-al Faqīh have no right to pardon. Unless Walī-al Faqīh, in addition to the judicial authority, gives them the authority of pardon.
    Keywords: Pardon of the Ruling Authority, Judge's Pardon, Punishment, Crime
  • Sayyed Ali Hoseini Ashkevari, Behnam Darabi Page 25
    Most of Islamic jurisprudents from diverse schools of law, in a cursory way and with the utmost brevity, have considered the announcement of ruler and the presence of people at the scene of the implementation of punishment desirable counting it as necessary or recommended, relying on verse 2 of Sūrah al -Nūr, certain traditions and the nature of its deterrence of people from committing the same crime. Verse 2 of Sūrah al- Nūr, with two constraints of "group" and "believers", is narrower than the proponent's claim and each of the narratives has a symmetry that the utility does not withdraw from them. And visiting the scenes of punishment for deterrence and crime reduction also has not been proven. After reaching the primary ruling of the subject, examining the effects and consequences of this operation is essential in today's world which can even in the assumption of accepting the claimed utility in the religion, on the basis of interests, prevent it. This paper, by reviewing evidence in Islamic jurisprudence, investigates the issue and according to the social and political effects of public punishment and temporal requirements, seeks to find the primary and secondary rulings in this regard.
    Keywords: Punishment, prescribed punishments(Hudūd), Public Implementation, Primary Ruling, Secondary Ruling, Temporal Requirements
  • Sayyed Mahmoud Alavi, Mohammad Amin Amini Page 45
    A non-Muslim citizen is a member of the Muslim community, who despite holding non-Muslim beliefs has the right to participate actively in promoting the affairs of his community and enjoy individual, civil, political, social and religious rights. Based on the prior literature of jurisprudence, non-Muslims by accepting the treaty of ahl al-ḏhimmah can be citizens of the Islamic community and sponsored by the Islamic government. In Islamic law, restrictions are mentioned about the religious freedoms of non-Muslim citizens in an Islamic state, on the expression of religious rituals and promoting it, setting up a house of worship, repairing and renewing the ruined temples. In addition to explaining the religious rights of non-Muslim citizens, it strives to mention the above restrictions and explains the limitations of such laws that have been variable and the basis of all these constraints is interest.
    Keywords: Freedom of Conscience, Non, Muslims under Protective Covenant (Dhimmīs), People of the Book, Citizenship Rights
  • Mahdi Rahbar Page 71
    Normal Reproduction of mankind is done through sexual intercourse. In this way, the sperm and ovum form Zygote or egg cell and the embryonic stages begin. In cloning process, Living being is produced without sexual intercourse and sperm involvement. Thus it differs from the somatic cell and through its combination with an egg cell from which the nucleus has been removed, a complete Living being is born. Cloning of plants and animals is permissible in Imāmīyeh and Sunnī jurisprudence; however have different ideas about human cloning. Some of Imāmī jurists consider it absolute permit, and some of them limited permit and others find it unlawful but Sunnī jurists recognize it as an unlawful action. Changing the creation of God is among the reasons for the prohibition of the practice. In the current paper by examining this reason, one may conclude that this reason does not include the cloning and in this case cannot be banned human Cloning.
    Keywords: Human Cloning, Change in Creation, Cloning, Stem Cell, Reproduction
  • Mohammad Reza Zamiri, Mahdieh Rezai Page 85
    In Islamic texts, endowment of money has appeared, mostly in the form of the "endowment of dirham and dinar" because money in the early Islamic era has been confined to these two types. The definition provided by the jurists for Waqf (religious endowment) caused to dedicate some important things whose advantage do not waste them. And thus, expanding the circle of Waqf and equipping many assets in its frame have been impossible. Due to the Contractual Nature of money, this question is raised: "Is endowment of money legitimate?" Some Imāmī, Hanbalī and Shāfi'ī and most of the Hanafī jurists, among the community of Shiite and Sunnī scholars, have permitted the endowment of money and many of the Mālikī jurists have agreed absolutely with this issue. These reasons can be cited by the jurists; being the same sentence of Waqf with loan and hire of money, endowment of money's capable of being owned, no contradiction between endowment of money and its remaining, Wise people's view and applying its reason, etc. In the article, we write about it.
    Keywords: Endowment of Money, Dirham, Dinar, Sunnīs, Endowment Bank
  • Ahmad Reza Tavakkoli, Mohammad Reza Haghshenas Page 105
    Two significant concerns of every community are public health and access to healthful consumption resources, and fraud on food products can jeopardize both of them. Fraud on food products consists of replacing the original food product, using additives, and making unauthorized changes in raw materials or in the manufacturing process, misrepresentation and unauthorized packaging of food. In this writing, based on the library method, are examining the crime against public health through fraud in food products to identify the holy lawgiver's discernment and our country's approved policy in positive law. From the perspective of Comparative jurisprudence and rights, argument can be evaluated from several aspects: The first aspect of the Hereafter and divine reward and punishment, the second from the viewpoint of business jurisprudence, the third from the view of criminal law in the issues of Qisās and Diyyāt and the fourth discretionary punishments of offenders and finally, the position of Comparative jurisprudence towards discretionary punishment in this fields.
    Keywords: Public Health, Fraud on Food Products, Food Security, Crime, Deceitfulness, Misrepresentation