فهرست مطالب

پژوهشنامه تفسیر و زبان قرآن - سال سوم شماره 1 (پیاپی 5، پاییز و زمستان 1393)

پژوهشنامه تفسیر و زبان قرآن
سال سوم شماره 1 (پیاپی 5، پاییز و زمستان 1393)

  • تاریخ انتشار: 1393/11/25
  • تعداد عناوین: 7
|
  • محمدرضا حاجی اسماعیلی، زهرا محققیان، ابوالفضل نصری صفحات 7-20
    مفسران قرآن واژه «غیر بعید» در آیه 31 سوره ق «و ازلفت الجنه للمتقین غیر بعید» (ق/31) را دارای چهار احتمال نحوی ظرف مکان، ظرف زمان، حال، صفت مصدر محذوف دانسته اند. این در حالی است که ایشان درباره تفسیر این واژه، حدود 9 احتمال معنایی بیان کرده ولی برای اکثر آنها دلیلی ارائه نداده اند. این پژوهش با توجه به مضامین کلی سوره ق، دو معنا برای واژه «غیر بعید» بیان و سپس هردو را با سایر آیات قرآن تایید و همراه نموده است. بنابر معنای اول: این قید برای دفع توهم بعید بودن وقوع بهشت است. همانگونه که در نخستین آیات این سوره بدان اشاره گردیده که بر اساس آن، وقوع قیامت امری بعید نیست و بنابر معنای دوم: این قید، به وجود بهشت در زمان حاضر، اشاره دارد.
    کلیدواژگان: ازلاف، بهشت، متقین، غیربعید، سوره ق، سیاق
  • وحیده فخار نوغانی صفحات 21-32
    واژه «احسان» یکی از کلمات بنیادین قرآن است که در ساخت دستگاه فکری و جهان بینی قرآنی نقش مهمی را ایفا می کند. این واژه در ادبیات قرآنی به دلیل ارتباط معنایی با سایر مفاهیم بنیادین قرآن مثل تقوا و ایمان، شامل حوزه معنایی گسترده ای است. گستردگی شبکه معنایی این واژه در فرهنگ قرآنی به دلیل چرخش اساسی معیار حسن از سلایق شخصی به معیار توحیدی است. در این نوشتار ضمن بررسی معنای لغوی احسان و مقایسه مصادیق قرآنی این واژه با برخی از مصادیق آن در ادبیات عرب پیش از ظهور اسلام و همچنین بررسی ارتباط معنایی این واژه با سایر واژگان کلیدی و مرتبط با آن و نیز جستجو در برخی از روایات تلاش شده است تا معیار حقیقی حسن از منظر قرآن و روایات بیان شود. با در نظر گرفتن روح کلی حاکم بر آیات قرآنی که همان خدا محوری و توحید است می توان گفت که در فرهنگ قرآنی حسن هر پدیده به سبب اتصاف و انتساب آن به خدای متعال است.
    کلیدواژگان: معناشناسی قرآنی، احسان، حسن، خدامحوری
  • محمدتقی دیاری بیدگلی، حسن علیزاده، علی اصغر شعاعی صفحات 33-46
    قرآن، به عنوان کتاب هدایت انسان گاهی گذرا به برخی موضوعات علمی نیز اشاره کرده است که در این راستا مفسران به ویژه در قرن اخیر با رویکردی علمی به تفسیر آیات قرآنی پرداخته اند. در این مقاله با روش تحلیلی و تطبیقی آرای مفسران و دانشمندان علوم تجربی درباره حرکت «کوه ها در قرآن»، تبیین، مقایسه و مورد بررسی قرار گرفته است. محور اصلی نوشتار، آیه 88 سوره نمل است. با مطالعه و بررسی آرای تفسیری در خصوص ارتباط حرکت کوه ها با وقایع روز قیامت و حرکت درهمین دنیا، ضمن پذیرش نظریه دوم، دلالت آیه بر حرکت کوه ها به صورت مستقل از حرکت زمین به اثبات رسیده است که بیش ترین میزان انطباق را با نظریه زمین ساخت صفحه ای دارد. و در خصوص وجه شبه حرکت کوه با حرکت ابر می توان به مواردی از قبیل فرایند دائمی پیدایش و نابودی، ذاتی نبودن حرکت، بزرگی جرم، تراکم وگستردگی جوانب، و دخیل بودن جاذبه و حرکت زمین اشاره کرد.
    کلیدواژگان: تفسیر علمی قرآن، زمین شناسی، حرکت کوه ها، حرکت ابرها، نظریه زمین ساخت
  • حدیث شریفی، فواد نجم الدین صفحات 47-72
    قرآن کریم کلامی در جهت هدایت انسان است و پژوهش های فراوانی در جهت یافتن کنه کلام و اعجاز این کلام قدسی از زمان نزول و تدوین تا کنون توسط مفسرین و علما تدوین شده است. اما این کلام تنها کلامی آگاهی بخش نیست بلکه در کنار معرفت بخشی بنای تاثیر و انگیزش و عمل به این آگاهی را نیز دارد. دانش نشانه شناسی گفتمانی، به ما اجازه می دهد این کلام مقدس هدایتگر را در مقام گفتمانی قدسی خطاب به خواننده تعریف کرده و با تحلیل اجزای متنی بر مبنای تنش و آگاهی، روشی برای تبیین تاثیرات ضمنی و غیرمستقیم آن بر روح و جان خواننده و انگیزش خاسته از آن ارائه دهیم. پژوهش حاضر بنا دارد انگیزش و تاثر را در کنار کارکرد معرفت بخشی کلام قدسی در سوره مبارکه الرحمن تبیین کند و برای نیل به این منظور، پس از بررسی اجمالی پژوهش های صورت گرفته درباره این سوره، با انتخاب روش تحلیل نشانه شناختی گفتمانی، به تحلیل محورهای تنشی و معرفتی متن سوره در دو سطح جزئی آیات و کلی سوره می پردازد و نهایتا به جمع بندی تاثیر و تاثرات انگیزشی و معرفتی متن بر مخاطب می پردازد. در بررسی الگوی تنشی آیات سوره مشخص می شود که در بعضی آیات خداوند به عنوان صاحب سخن مستقیم وارد فضای گفته پردازی شده و ایجاد فشاره عاطفی می کند و در بعضی آیات از فضای گفته پردازی خارج شده و وارد فضای گفته ای می شود و از چشم انداز گستره ای ابژه های منتشر را بر می شمرد، و باعث ایجاد گستره شناختی در گفتمان سوره می شود. همچنین وجود آیه پر تکرار فبای آلاء ربکما تکذبان باعث ایجاد ریتم و ضرب آهنگ تند در گفتمان سوره می شود که باعث تثبیت موضوع سوره الرحمن(تذکر و یادآوری نعمت ها) در ذهن و دل مومنان راستین می گردد.
    کلیدواژگان: تحلیل نشانه شناختی گفتمان، سوره الرحمن، الگوی تنشی، فشاره عاطفی، انگیزش
  • محمدرضا ارشادی نیا صفحات 73-90
    آموزه های وحیانی و فرازمند قرآن کریم در دو گروه کلی آیات محکم و متشابه، نازل شده است. محکمات کلید فهم متشابهات می باشند، و نیاز تفسیری قرآن را به منابع مستقل و بیرونی رفع می نمایند. بر خلاف پندار ظاهرگرایان و اخباریان، قرآن مستغنی از هرچیز دیگر در فهم مراد و مقصود است. البته این به معنای استغنا از معلم الهی؛ نبی و وصی معصوم، برای آموزش کیفیت ارجاع متشابه به محکم و بیان جزئیات و تفصیل احکام و تاویل بطون نیست. علاوه بر آن، آیات بسیاری، اگرچه متشابه نیستند اما برای فهم ژرفا و بطون آنها نیازمند ارجاع به آیات دیگر می باشد. این مهم را آموزگاران حقیقی قرآن، یعنی «عترت» به وفور و وضوح به خردورزان آموخته اند، و به این روش نقش عترت درباره قرآن را یادآوری فرموده، تا مانع استقرار و اعمال اخباری گری شوند. در این صورت مضامین روایات در جنب آموزه های قرآن، بیان روش برداشت و تفصیل همان حقایق قرآنی است. ظاهرگرایان و اخباریان، از روش «تفسیر قرآن به قرآن»، با بهانه های متنوع، عیب جویی کرده و تا آن جا پیش رفته اند که آن را به کلی باطل و مباین با قطعیات روش اهل البیت در برابر وحی پنداشته اند! با روش موردپژوهانه درباره «تفسیر قرآن به قرآن»، آیه ای کلیدی را در بین زنجیره ای از آیات متناظر، محور قرار می دهیم، تا تفوق این سبک تفسیر و کاربرد فراوانش در مکتب تفسیری حکمت متعالیه برای فهم متن وحی، آشکار گشته و با فهم صحیح مقصود شبهات معارضان پیشاپیش دفع گردد.
    کلیدواژگان: تفسیرقرآن، روش قرآن به قرآن، حکمت متعالیه، اخباریان، بسندگی قرآن، آموزه حقیقت و رقیقت
  • علیرضا دل افکار، محمدحسن صانعی پور، مهدی ارجمندفر صفحات 91-104
    در کاربردشناسی علاوه بر ساختار زبانی،بافت پیرامونی و عناصر و اطلاعات غیر ملفوظ (غیر مکتوب)را نیز باید در نظر گرفت. بافت پیرامونی انذار در یک مخاطبه نیز دارای مولفه هایی است که باعث تمایز این کار گفت از دیگر کارگفت ها می شود. خداوند در آیات زیادی در قرآن به انسان ها وعید به عذاب می دهد و از طرف دیگر به منظور پیشگیری از دچار شدن به عذاب وعده داده شده، فعل انذار و هشدار را کاربری می کند. به دنبال انذار، گروهی از انسان ها خائف گشته و با انجام اوامر و دوری از نواهی خداوند خود را از ابتلا به عذاب دور می کنند. بر مبنای تحلیل کاربردشناختی، انذار الهی بیان شده توسط شعیب (علیه السلام) دارای ساختار دقیق و منظمی است که با دقت و ظرافت خاصی از جانب منذر کاربری می شود. براین اساس حضرت شعیب در ابلاغ و اعلان انذار با اشاره به امری مخوف و ترسناک همراه با دلسوزی و محبت قوم خود را به روشنی و وضوح، بیم می دهد و با تکیه بر عقلانیت و دانایی و بدور از هرگونه اجبار و تحمیل عقیده و با بهره گیری از مکانیزم بازدارندگی انذار و بدون ایجاد رعب و وحشت و رعایت مرز انزجار و نفرت مخاطبان خود را آگاهی می دهد.
    کلیدواژگان: کاربردشناسی، بافت پیرامونی، انذار الهی، حضرت شعیب (علیه السلام)
  • محمدرضا ستوده نیا، مهدی رجایی صفحات 105-122
    آشنایی با قواعد علم اصول و به ویژه مباحث الفاظ آن، از بایسته های مفسران قرآن کریم است. یکی از قواعدی که در این دانش ارزشمند، از آن نام برده شده قاعده «تعلیق الحکم علی الوصف مشعر بالعلیه» می باشد. در این نوشتار که با روش توصیفی تحلیل محتوی انجام می شود، نویسنده بر آن است، افزون بر بیان مفهوم و بررسی میزان حجیت این قاعده نزد دانشمندان مسلمان، بایسته های مفسران کلام وحی را در زمینه بکارگیری آن مشخص کرده و نشان دهد چگونه می توان از این قاعده برای ارائه تفسیرهای گویاتر بهره گرفت.
    به نظر می رسد در تفسیر آیاتی که در آنها حکم معلق بر وصف شده، در نظر داشتن این قاعده به کشف علت حکم می انجامد. بکارگیری این دستور اصولی در فرآیند تفسیر، افزون بر دست یابی به فهم ژرف تری از کتاب آسمانی، در مواردی به حل مشکلات کلامی و فقهی نیز کمک می کند.
    کلیدواژگان: تفسیر، تعلیق حکم بر وصف، مشعر بر علیت، قرآن، دلالت التزامی إشاری، إشعار
|
  • Pages 7-20
    Qur''an commentators have translated the term «not far/distant» «غيربعيد» in verse 31 of Sura Qaf «وَ اُزْلِفَتِ الْجَنَهُ لِلْمُتَقِينَ غَيْرَ بَعِيد» (Q 50/31) within four possible grammatical manner; adverbs of place and time (ẓarf makān، ẓarf zamān)، the circumstantial accusative (al-ḥāl)، Adjective infinitive that has been omitted. They expressed about 9 possible meaning without any reason for them. This article focus on total context of surah Qaf and express to meaning for «not far/distant» and then compare and confirm with other verses. First meaning: this phrase is for denying the image of paradise being away. As was mentioned in the first verse of this chapter، based on its occurrence is highly unlikely resurrection and the second meaning: it refers to the present reservation in heaven
    Keywords: being near (Izlaf), Paradise, virtuous, not far, distant, sūra Qaf, Context
  • Pages 21-32
    «Ihsan» (beneficence and kindness) is one of the fundamental Quranic words that play an important role in the construction of intellectual system and Quranic worldview. Due to its semantic relationship with other Quranic fundamental concepts such as piety and faith، this term has a wide semantic field in Quranic literature. Semantic field of this term is due to the basic shift of goodness criterion from personal tastes to monotheistic ones. The present paper examines the literal meaning of «Ihsan» and compares its Quranic meaning with its meaning in Arab literature before the emergence of Islam. It also studies some Hadith and tries to investigate the real criterion of «hosn» (goodness) from the perspective of Quran and Hadith. By considering to the spirit of the Quranic verses، i. e. monotheism can be said that in the Quranic culture «Hosn» of every phenomenon related to Allah Almighty.
    Keywords: Quranic Semantics, Beneficence, Kindness (Ihsan), Monotheism, goodness (Hosn)
  • Pages 33-46
    Quran as guide book for human، sometimes has referred to some scientific issues temporarily that in this straightforward especially، in recent century interpreters has interpreted Quran verses with scientific approach. In this article with analyze and comparative manner opinions related to interpreters and scientists experimental sciences about moving mountains in Quran، underscored، compared and examined. The main axis of article is، sura al-Naml/88 with study and examination interpret opinions regarding mountains motion with events of doomsday and material moving in this universe، besides acceptance second viewpoint، implication verse has proved on material motion of mountains in the independent way from earth motion that the most conformity has with tectonic plate theory and in especially quasi mountain motion aspect with cloud motion that is could referred to instances such as continual to appearance and destroy procedure، not inherent motion، mass magnificence، density and extension sides، and gravity intervention and earth motion.
    Keywords: scientific interpretation of Quran, geology, mountains motion, clouds motion, tectonic plate theory
  • Pages 47-72
    Holy Quran is a massage form god for guiding people. Therefore، exegetists and religious researchers investigate on it to find the depth of its holy words since the revelation of the Quran، also many exact exegesis method have been innovated by them. The word of the Koran is not only verbal knowledge section، but next to the understanding of the meaning it can create impulse and change this knowledge to action. The discourse semiotic allows us to define this Holy word as the Divine discourse addressed to the readers، and with linguistic and textual components operations analysis based on tension and awareness، provide a method for defining indirect influences of the implied reader''s soul and the cause of that impulse. This research intended to Explaining the motivation besides the understanding of Holy Word in Surah Al-Rahman And in order to achieve this، after reviewing the research about this Surah With the choice of the discourse semiotic analytic method، it is tried to examine the Linguistic operations in this surah، and then analyzed tensive and knowledge axes of text of Surah in both level; in each Ayah and in the whole Surah. Finally، it’s concluded the tensive and knowledge effect of text on readers. Tensive model shoes that in some verses، God has speaker role and make emotional intensity and in some other causing cognitive rang in surah''s discourse. In addition repeating of Aya «فباي آلاء ربكما تكذبان» creates a rhythm and tune in surah''s discourse that passage to stabilize the reminding and remembering the gifts in the mind and heart of the true believers.
    Keywords: Discourse Semiotic Analysis, Al, Rahamn Sura, Tensive Model, emotional intensity, tension
  • Pages 73-90
    Revelational teachings of Holy Quran have been revealed in two kinds: clear verses، and ambiguous ones. The clear verses are the key to understand the ambiguous ones and meet the interpretational needs instead of relying on independent and external sources. Contrary to Akhbarian''s thought، Quran does not require anything for its understanding. Of course، it does not mean independence from the divine teacher، Prophet and Imam for teaching how to refer the ambiguous verses to the clear ones and the expression of details as well as the related explanation and Ta''wil of Quran. Moreover، many verses، although not ambiguous، should be referred to other verses for their profound meaning. This important point has been taught frequently and directly by the true teachers of Quran، i. e. The Household of the Prophet. In this way، these teachers have mentioned the role of The Ahl al-bayt in understanding Quran in order to to prevent wrong performance of Akhbarian. Therefore، the content of Hadith in comparison to Quranic teachings is a way to understand and interpret Quranic truths. Akhbarian have caviled at Quran by Quran Method by different pretexts، and have considered it as against definite teachings of the Household of the Prophet. In this article by «Quran by Quran method»، try to interpret a number of ambiguous verses in order to show the superiority of this method and its frequent application in the school of «Transcendent Theosophy». As a result، revelations will be understood clearly and accurately to account for the dissidents'' doubts.
    Keywords: interpretation, Quran by Quran Method, Transcendent Theosophy, Akhdarian, the doctrine of reality, tenuity
  • Pages 91-104
    In Pragmatics beside verbal and written words and phrases contextual issues and non-textual elements، and other information will also be considered. Context of warning have several elements that effect on distinguishing this speech act from others. God in many verses in the Qur''an warn human off punish the injunction. On the other hand، to prevent them from having to suffer the warning and cautions. Following the warning، some people have a fear for the commandments and prohibitions of Allah and do not act in the valley itself having suffered far although some of the shortcomings and failures of tasks worthy of rebuke and censure are divine. On the basis of Pragmatics divine warning by Shoaib Nabi have accurate and regular structure with a certain precision is expressed by the warners. Therefore Shoaib Nabi prophesies divine warning by referring to the appalling and frightening things beside compassion and love scares clearly and distinctly his people by relying on rationality and knowledge of audience and without any constraint and the imposition of opinion، by applying the inhibition mechanism of warning and without any fright، horror and abhorrence، knowing the audience.
    Keywords: Pragmatics, Context, Divine Inzar (Warning), Shoaib Nabi (pbuh)
  • Pages 105-122
    Familiarity with the principles discussed in a discipline called «Principles of Jurisprudence» especially the part dealing with linguistic bases، is a necessary skill for Quran interpreters. Based on one of the principles of this precious science، if a concept attributed to a subject is bound to a feature، it indicates its causality. In this essay which is of quality approach and uses the concept analysis techniques، the author tries after elaborating on the meaning and the authority of the principle، points out the necessary bases that the interpreters should pay attention to، and by which they manage to offer better and more precise interpreters of Quran. It seems that in the verses where there is a binding of an attribution to a feature، the sentence should be interpreted with phrases such as: because، since، for، for the reason that etc. to should causality. Such terms and expressions will give a better and more exact translation of Quran.
    Keywords: interpretation_commentary_binding the attribution to a feature_indicating causality_Quran