فهرست مطالب

مجله پژوهش در علوم توانبخشی
سال دهم شماره 6 (1393)

  • تاریخ انتشار: 1393/12/24
  • تعداد عناوین: 11
|
  • عاطفه رحیمی، سعید فرقانی، فاطمه پل صفحات 721-732
    مقدمه
    کمردرد یکی از شایع ترین اختلالات اسکلتی-عضلانی می باشد. اگرچه اغلب تمرین درمانی توصیه می شود اما نیازمند زمان، تجهیزات و در خطر رعایت نکردن تمرینات از طرف بیمار است. کفش های غلتکی با تغییراتی در پوسچر مچ پا، زانو، ران و کمر می توانند به عنوان بخشی از درمان استفاده شوند. بنابراین هدف از این مطالعه بررسی تاثیر کفش های غلتکی و تمرینات اکستانسوری مکنزی بر میزان درد، ناتوانی و پوسچر کمر در افراد مبتلا به کمردرد تحت حاد می باشد.
    مواد و روش ها
    در مطالعه شبه تجربی حاضر، با روش نمونه گیری در دسترس (convenience) 20 فرد (10 مرد و 10 زن) با میانگین سن 45/10± 15/32 مبتلا به کمردرد تحت حاد که با انجام حرکات تکراری اکستانسیون در حالت ایستاده و دمر(پرون) درد آن ها کاهش می یافت، پس از امضا کردن فرم رضایتنامه آگاهانه در دو گروه تمرینات اکستانسوری مکنزی(10n=) و گروه تمرینات اکستانسوری مکنزی و کفش غلتکی(10n=) قرار گرفتند. قبل و بعد از 4 هفته مداخلات درمانی، شدت درد (معیار دیداری درد)، ناتوانی (پرسشنامه Oswestry) و پوسچر کمر (دستگاه Qualisys Track Manager مجهز به 7 دوربین 100Hz ورژن 2.10، ساخته و طراحی شده توسط کارخانه Qualisys کشور سوئد) اندازه گیری شد.
    یافته ها
    میزان کاهش درد در گروه تمرینات اکستانسوری و کفش به طور معنادار و به میزان 9/58٪ بیشتر از گروه تمرینات اکستانسوری بود (04/0P=). کاهش میزان ناتوانی، در مقایسه بین دو گروه از نظر آماری معنادار نبود (05/0P>). شعاع قوس کمر در هر دو گروه تغییر نکرد (05/0P>) و همچنین اختلاف معنادار در شعاع قوس کمر بین دو گروه وجود نداشت (05/0P>).
    نتیجه گیری
    نتایج نشان میدهد کفش های غلتکی می توانند به عنوان بخشی از برنامه درمانی افراد مبتلا به کمردرد تحت حاد باشد.
    کلیدواژگان: کمردرد، تمرینات مکنزی، کفش غلتکی، پوسچر
  • مرضیه زارع، غلامعلی افروز، علی اکبر ارجمندنیا، ملیحه زارع، علی شریفی صفحات 733-744
    مقدمه
    فلج مغزی شایع ترین ناتوانی حرکتی مزمن و عارضه عصب- شناختی در کودکان است. همکاری فعالانه والدین در اجرای برنامه های توانبخشی کودک، رشد و تکامل حرکتی کودک را تسهیل خواهد کرد. در پژوهش حاضر به تعیین اثربخشی برنامه کاردرمانی خانواده محور بر توسعه مهارت های حرکتی کودکان فلج مغزی اسپاستیک پرداخته شد.
    مواد و روش ها
    در این مطالعه مداخله ای و شبه تجربی، 20 کودک فلج مغزی اسپاستیک 7-5 ساله که توانایی راه رفتن مستقل داشتند از جامعه در دسترس انتخاب شده و به صورت تصادفی در دو گروه 10 نفره مداخله و گواه قرار گرفتند. گروه مداخله علاوه بر درمان های روتین توانبخشی، برنامه کاردرمانی30 جلسه ای خانواده محور را نیز دریافت نمودند. قبل و پس از اجرای برنامه توسط والدین هر دو گروه آزمایش و گواه با استفاده از آزمون کفایت حرکتی برونینکز- اوزرتسکی (BOTMP) مورد ارزیابی قرار گرفتند و داده های جمع آوری شده با استفاده از تحلیل کوواریانس تک متغیره مورد بررسی قرار گرفت.
    یافته ها
    نتایج نشان می دهد که گروه آزمایش پس از شرکت در برنامه مداخله، در مقایسه با گروه کنترل، نه تنها از لحاظ آماری تفاوت معناداری را نشان داده است (001/0 = P) بلکه اندازه اثر بدست آمده (62/0=ηP2) نشان دهنده ی اثر بخشی مداخله بر روی مهارت های حرکتی کودکان فلج مغزی در آزمون کفایت حرکتی برونینکز- اوزرتسکی است.
    نتیجه گیری
    برنامه ی کاردرمانی خانواده محور در کنار برنامه های متداول توان بخشی، می تواند نقش مهمی در بهبود و توسعه ی مهارت های حرکتی کودکان فلج مغزی داشته باشد.
    کلیدواژگان: خانواده محور، کودکان فلج مغزی، مهارت های حرکتی
  • حمیدرضا تدین صفحات 745-757
    مقدمه
    نتایج بسیاری از مطالعات روی جنبه های حرکتی و صوتی افراد مبتلا به لکنت نشان می دهد که گفتار روان افراد مبتلا به لکنت با گفتار افراد بدون لکنت متفاوت است. یکی از این جنبه های رمزگشایی و پردازشی که در مطالعات مورد مطالعه قرار گرفتند، ویژگی های انتقال فرمنت واکه ای است. با توجه به اینکه ساختار فرمنتی از جنبه زمانی و فرکانسی نشان دهنده پویایی سیستم تولیدی به خصوص زبان است می تواند در بررسی توانایی های حرکتی افراد مبتلا به لکنت مورد استفاده قرار گیرد. هدف از این مطالعه بررسی دیرش انتقال فرمنت دوم در گفتار روان افراد مبتلا به لکنت و مقایسه آن با افراد بدون لکنت است.
    مواد و روش ها
    این مطالعه از نوع تحلیلی - مقطعی می باشد. تعداد 20 نفر مبتلا به لکنت و 20 نفر از افراد طبیعی انتخاب شدند و 9 نمونه ی گفتاری در قالب یک عبارت حامل ارائه شده و گفته ها ضبط شدند. داده های صوتی با استفاده از نرم افزار Praat تحلیل شده و زمان دیرش انتقال فرمنت دوم بر حسب میلی ثانیه به دست آمدند.
    یافته ها
    طبق یافته های این پژوهش دیرش انتقال فرمنت دوم در گروه افراد مبتلا به لکنت کمتر از افراد بدون لکنت بود در حالیکه این تفاوت از لحاظ آماری معنادار نبود.
    نتیجه گیری
    با توجه به نتایج این مطالعه طبق معیار دیرش انتقال فرمنت دوم می توان گفت توانایی های پردازش حرکتی گفتار از جنبه زمانی در افراد لکنتی با افراد بدون لکنت متفاوت است و این افراد در حرکت از موقعیت یک همخوان به واکه بعدی سریعتر عمل می کنند.
    کلیدواژگان: لکنت، انتقال فرمنت دوم، نرم افزار Praat
  • مرضیه شجاعی، نسرین جلیلی صفحات 758-767
    مقدمه
    مراقبت از کودک با فلج مغزی وقت و انرژی زیادی را از مادر میگیرد همین امر باعث شده مادران زمان کافی برای کارهای دیگر اختصاص ندهند، لذا در این پژوهش الگوی استفاده از زمان مادران کودکان با فلج مغزی مورد بررسی قرار گرفته است.
    موارد و
    روش ها
    این مطالعه از نوع مورد- شاهد انتخاب و در شهر اصفهان انجام شد. در گروه مادران با کودکان سالم30 نفر و در گروه مادران کودکان با فلج مغزی نیز 30 نفر شرکت کننده وجود داشت. با استفاده از پرسش نامه «استفاده از زمان مادران» و نیز پرسش نامه دموگرافیک داده های لازم برای پژوهش جمع آوری شد. از آزمون های Mann–Whitney و Independent t برای تحلیل داده ها در SPSS16 استفاده شد.
    نتایج
    آنالیز آماری داده ها تفاوت معنی داری را در حیطه مراقبت از کودک نشان داد به طوری که مادران کودکان با فلج مغزی زمان بیشتری را صرف امور کودک میکردند. در میزان رضایت از مهارت مدیریت زمان نیز تفاوت معنی داری به دست آمد و مادران داری کودکان سالم رضایت بیشتری داشتند.
    بحث: بر اساس اطلاعات به دست آمده از این پژوهش، مادران کودکان با فلج مغزی زمان بیشتری را صرف امور کودک میکنند درنتیجه برای کارهای دیگر همچون مراقبت از خود و خواب/استراحت زمان کمتری را اختصاص داده و همین امر منجر به رضایت کمتر از نحوه ی استفاده از زمان در این مادران میگردد.
    کلیدواژگان: فلج مغزی، استفاده از زمان، حیطه های کاری، مهارت مدیریت زمان
  • حکمت فرج پور، نیما جمشیدی، اصغر گل محمدی صفحات 768-774
    مقدمه
    کمردردیکی از مهمترین مسائلی است که در سرتاسر جهان وجود دارد. حدود 80 تا 90% کمردرد ها از نوع حاد است که فتق دیسک یا Herniated Discدر بین مهره های L4-L5 ناحیه کمری و پارگی دیسک از مهمترین دلایل این نوع کمردرد هستند. روش درمانی که برای این نوع کمردرد استفاده می شود، کشش ستون فقرات با تخت ترکشن است. تخت ترکشن با افزایش ارتفاع دیسک ها و ایجاد فاصله بین مفاصل فاست به درمان کمردرد کمک می کند.
    مواد و روش ها
    در این مطالعه، با استفاده از تصاویر سی تی اسکن گرفته شده از یک بیمار زن 31 ساله به وزن 83 کیلوگرم، مدل سه بعدی ستون فقرات در ناحیه کمری با استفاده از نرم افزار Mimics10.01 ساخته شد و مدل جهت تحلیل وارد نرم افزار Abaqus6.11 شد و در این نرم افزار خواص و ویژگی های اجزای ستون فقرات مدل شد و بارگذاری شبیه بارگذاری تخت ترکشن برروی مدل انجام شد و سپس تحلیل نتایج بدست آمده با مطالعات تجربی گذشته مورد بررسی قرار گرقت. هدف از انجام این تحقیق ارائه یک روش برای بررسی میزان اثر بخشی تخت ترکشن بر ستون فقرات بود و این روش توسط مدلسازی سه بعدی و استفاده از روش اجزای محدود ارائه شد.
    نتایج
    پس از انجام بارگذاری در نرم افزار آباکوس، میزان جابجایی دیسک ها در بین مهره های L4-L5 و L3-L4 مورد بررسیقرار گرفت که این جابجایی ها به ترتیب برابر 59/2 میلی متر و 81/1 میلی متر بود. این نتایج با نتایج حاصل از بررسی های آزمایشگاهی، که از طریق بررسی جابجایی دیسک ها توسط عکس های ام آرآی و سی تی اسکن قبل و بعد از ترکشن بدست آمده بودند، مقایسه شد و مشخص شد که نتایج تطابق قابل قبولی با همدیگر دارند.
    بحث: تخت ترکشن اثربخشی مناسبی در جابجایی دیسک ها و کاهش درد در ستون فقرات دارد.
    کلیدواژگان: تخت ترکشن، مدل سازی، کمردرد، اجزای محدود
  • محمد صادق سرخوش، مهرداد عنبریان، مصطفی سپهریان، محمد علی سماوات شریف، علیرضا رحیمی صفحات 775-785
    مقدمه
    افراد با کم توانی ذهنی به دلیل نگرش غلطی که در جامعه وجود دارد جز افراد کم تحرک محسوب می شوند. عدم وجود تحرک مناسب و اتخاذ وضعیت غلط بدنی می تواند باعث ایجاد ناهنجاری کیفوزیس پشتی و در پی آن کاهش تعادل گردد. هدف این مطالعه، تعیین تاثیر شش هفته تمرینات اصلاحی بر میزان درجه کیفوزیس و تعادل افراد با کم توانی ذهنی آموزش پذیر بود.
    مواد و روش ها
    در این مطالعه شبه تجربی، تعداد 30 نفر کم توان ذهنی نوجوان دچار کیفوزیس با توجه به بهره هوشی در دو گروه کنترل و تجربی (هر گروه 15 نفر) تقسیم شدند. گروه کنترل به زندگی روزمره خود ادامه داد درحالی که گروه تجربی به مدت شش هفته و به صورت سه جلسه 45 دقیقه ای در هفته به تمرینات اصلاحی پرداختند. میزان درجه کیفوزیس، تعادل پویا و تعادل ایستا قبل و بعد از تمرینات اصلاحی به وسیله خط کش منعطف، آزمون راه رفتن پاشنه به پنجه و ایستادن روی دستگاه فوت اسکن به مدت 25 ثانیه اندازه گیری شد. داده های آماری با آزمون tمستقل تجزیه وتحلیل شدند (05/0≥p).
    یافته ها
    نتایج نشان داد که تمرینات اصلاحی باعث کاهش میزان درجه کایفوزیس (001/0≥p)، افزایش تعادل ایستا (001/0≥p) و افزایش تعادل پویا (001/0≥p) در گروه تجربی شد. در گروه کنترل تغییرات معنی داری مشاهده نشد.
    نتیجه گیری
    با توجه به نتایج این مطالعه، تمرینات اصلاحی می تواند باعث کاهش میزان درجه کایفوزیس و افزایش تعادل در افراد با کم توانی ذهنی شود. این نتایج حاکی از نیاز بیشتر افراد کم توان ذهنی به تحرک و تمرینات ورزشی است.
    کلیدواژگان: افراد با کم توانی ذهنی آموزش پذیر، کیفوزیس، تعادل ایستا، تعادل پویا
  • شیرین برزنجه عطری، حسین عبداللهی، محمد ارشدی بستان آباد، محمد اصغری جعفرآبادی صفحات 786-800
    مقدمه
    داشتن کودک کم توان ذهنی مشکلات جسمی، روحی، روانی و اجتماعی زیادی را بر واحد خانواده تحمیل می کند و آنان را دچار آسیب پذیری می نماید. انجام مداخلات مناسب برای بهبود دانش و ایجاد نگرش مطلوب می تواند تا حد زیادی حامی این خانواده ها بوده و کیفیت زندگی بهتری را به آنان هدیه نماید. این مطالعه با هدف تعیین تاثیر آموزش گروهی بر دانش و نگرش مراقبین از کودک کم توان ذهنی انجام شده است.
    مواد و روش ها
    این مطالعه از نوع مداخله ای تصادفی کنترل دار می باشد که در سال1392 در مرکز توانبخشی نرگس میانه انجام گرفت. 64 مراقب دارای کودک کم توان ذهنی 18-6 ساله بطور تصادفی به دو گروه مداخله و کنترل تقسیم شدند. برای گروه مداخله 6 جلسه کلاس آموزشی برگزار گردید ولی برای گروه کنترل هیچ مداخله ای انجام نشد. در هر دو گروه در ابتدا و انتهای مطالعه، داده ها براساس پرسشنامه های محقق ساخته دانش و نگرش جمع آوری گردید. داده ها از طریق نرم افزار SPSS21و با استفاده از آزمون های آماری تی زوج، تی مستقل و کای اسکوئر مورد تجزیه و تحلیل قرار گرفت.
    یافته ها
    بین میانگین دانش، نگرش و رفتار مراقبین در هر دو گروه، قبل از مداخله اختلاف آماری معنی داری بدست نیامد. نتایج نشان داد 5/1 ماه بعد از اجرای مداخله، افزایش میزان دانش و نگرش مراقبین در گروه مداخله قبل(80/2±54/8، 51/6±29/62) و بعد از مداخله(86/1±50/14، 76/3±57/72) معنی دار بود(05/0P<).
    نتیجه گیری
    آموزش گروهی به مراقبین از کودکان کم توان ذهنی، باعث افزایش دانش و نگرش آنان می گردد. توجه به افزایش آگاهی، درک و نگرش مراقبت کننده، می تواند وی را در امر مراقبت تخصصی و کارآمد یاری دهد.
    کلیدواژگان: دانش، نگرش، کم توان ذهنی، مراقب
  • مرضیه پورپیرعلی، ژاندارک اقلیدی، هاجر مهدی زاده، قربان تقی زاده صفحات 801-818
    مقدمه
    به دلیل تاثیر شخص، تکلیف و محیط بر روی کنترل وضعیتی کودکان با فلج مغزی همی پارزی، روش های مختلف بالینی و آزمایشگاهی برای سنجش کنترل وضعیتی مطرح است. هدف از این مطالعه بررسی همبستگی میان آزمون های بالینی و آزمایشگاهی تعادل در کودکان با فلج مغزی همی پارزی بود.
    مواد و روش ها
    در این مطالعه همبستگی، 28 کودک فلج مغزی همی پارزی با متوسط سنی(34/2±) 09/10 سال به روش نمونه گیری غیر احتمالی ساده انتخاب شدند. آزمون های TUG)) Timed Up & Go، (FR) Functional Reach، Bruininks Oseretsky Test of Motor Proficiency (BOTMP) و پارامترهای سرعت متوسط، طول مسیر، صفحه فاز کل و سطح کل نوسانات مرکز فشار در سه سطح سختی وضعیتی (سطح سفت با چشم باز و بسته و سطح فوم با چشم بسته در حالت ایستاده آرام) و دو سطح سختی شناختی (با و بدون تکلیف شناختی) ثبت شده با صفحه نیرو به ترتیب به عنوان آزمون های بالینی و آزمایشگاهی استفاده شد.
    نتایج
    از میان 3 تکلیف وضعیتی فقط در ایستادن روی فوم با چشم بسته همبستگی متوسط تا بسیار بالایی بین تمامی پارامترهای نوسان مرکز فشار و آزمون های TUG، FR و BOTMP دیده شد. تکلیف شناختی در حالت ایستادن روی سطح فوم با چشم بسته باعث افزایش همبستگی بین آزمون های بالینی و آزمایشگاهی گردید.
    بحث: همبستگی مناسبی بین آزمون های تعادل و تحرک عملکردی و پارامترهای نوسان مرکز فشار در حالت ایستادن روی سطح فوم با چشم بسته به دست آمد.
    کلیدواژگان: کنترل وضعیتی، آزمون های تعادل و تحرک عملکردی، پارامترهای صفحه نیرو، کودکان فلج مغزی، همی پارزی
  • محمد علی نظری، حسن صبوری مقدم، حمید پورشریفی، منصور بیرامی، علی جهان صفحات 819-832
    مقدمه
    مطالعات قبلی بر روی بازنمایی ذهنی اعداد حاکی از وجود رابطه بین اعداد و فضا می باشد. از این بازنمایی به عنوان محور ذهنی اعداد یاد می شود که در آن اعداد کوچک در سمت چپ و اعداد بزرگ در سمت چپ می باشند. همچنین معلوم شده است که این بازنمایی تحت تاثیر جهت خط نوشتاری قرار دارد. هدف این مطالعه بررسی رابطه عدد- فضا و تعیین خاستگاه آن با توجه به ویژگی های خط فارسی بود.
    روش
    در تجربه اول 30 دانشجو برای تکمیل دو تکلیف نمادین و غیر نمادین توجه پوسنر مشارکت کردند. در تجربه دوم نیز همان تکلیف نمادین برای 37 نفر دانشجوی دیگر ارائه شد و پتانسیل های برانگیخته وابسته به رویداد توسط دستگاه الکتروآنسفالوگرافی ثبت گردید.
    نتایج
    داده ها توسط آزمون آماری تکرار سنجش (RANOVA) مورد بررسی قرار گرفت. تعامل معناداری بین بزرگی و سمت محرک نبود (51/0p=، 437/0F=). اثر بزرگی معنادار بود (03/0p=، 21/5F=). بنحوی که سرعت پاسخ دهی کمیت های بزرگتر (14±475 هزارم ثانیه)، بیشتر از سرعت پاسخ دهی برای کمیت های کوچکتر (13±468 هزارم ثانیه) بود. همچنین سرعت پاسخ دهی برای کمیت های غیر نمادین کندتر (14±479) از کمیت های نمادین (13±464) بود (03/0p=، 12/5F=). نتایج تجربه دوم نیز مشابه تجربه اول بود یعنی تنها اثر اصلی بزرگی معنادار بود (005/0p=، 612/9F=). هیچ کدام از اثرات اصلی و تعاملی نهفتگی مولفه P300 نبود.
    نتیجه گیری
    نتایج رفتاری حاکی از وجود اثر اندازه بود. لیکن تعامل بین بزرگی و سمت محرک هدف (پدیده SNARC) مشاهده نشد. یعنی مشاهده بزرگی باعث سوق توجه ذهنی به سمت راست یا چپ نگردید. نتایج ERP نیز نتایج رفتاری را تائید کرد. بطور خلاصه، پدیده تعامل بزرگی اعداد با سمت ارائه محرک در ایرانیان متفاوت از سایر زبان ها بجز عبری است. این تفاوت ناشی از بازنمائی ذهنی اعداد نبوده و باید علت را در سطح دیگری از پردازشها دنبال نمود.
    کلیدواژگان: عدد، بازنمایی ذهنی، توجه
  • احمد یارمحمدیان، عبدالخالق خالقی صفحات 833-844
    مقدمه
    رفتارهای پرخاشگرانه، مشکلی متداول میان کودکان عقب مانده ی ذهنی است و یکی از روش های پیشنهاد شده، جهت درمان پرخاشگری، هنر درمانی است. هدف این پژوهش بررسی تاثیر مداخلات نقاشی درمانی برکاهش رفتارهای پرخاشگرانه دانش آموزان پسر عقب مانده ی ذهنی آموزش پذیر مقطع ابتدایی بود.
    مواد و
    روش
    60 نفر از دانش آموزان پسرعقب مانده ی ذهنی آموزش پذیر مقطع ابتدایی، با روش نمونه گیری تصادفی خوشه ایانتخاب شدند. در این پژوهش از روش آزمایشی با طرح پیش آزمون- پس آزمون با گروه کنترل و گزینش تصادفی استفاده شد. برای گردآوری داده ها از پرسشنامه ی پرخاشگری کودکان کم توان ذهنی (B. D. GH) فرم معلم استفاده گردید.
    یافته ها
    نتایج تحلیل کوواریانس نشان داد که تفاوت بین دو گروه آزمایش و کنترل در پس آزمون با کسر اثر پیش آزمون در مولفه های پرخاشگری کلامی به خود (01/0P<، 58/20=F)، پرخاشگری غیرکلامی به خود (01/0P<، 72/19=F)، پرخاشگری کلامی به دیگران (01/0P<، 53/22=F)، پرخاشگری غیرکلامی به دیگران (01/0P<، 71/44=F) و نمره کل پرخاشگری (01/0P<، 85/56=F) معنادار است.
    نتیجه گیری
    نتیجه این پژوهش نشان داد، نقاشی درمانی بطور معناداری باعث کاهش رفتارهای پرخاشگرانه در دانش آموزان دارای عقب ماندگی ذهنی می شود، چون در نقاشی این گروه از دانش آموزان فرصت می یابند تا عواطف، احساسات و هیجانات متراکم شده و فشارهای روانی حاصل از این احساسات را از طریق نقاشی و به صورتی جامعه پسند نشان دهند، بنابراین کمتر پرخاشگری نشان می دهند.
    کلیدواژگان: پرخاشگری، نقاشی درمانی، دانش آموزان عقب مانده ذهنی
  • حسین سورتیجی، سیده زهره جزایری، فاطمه محمدیان صفحات 845-853
    مقدمه
    همچون هر تمدن دیگری،مادران ایرانی از دیرباز جهت آرام کردن نوزادان خود و مواجهه با مشکلات تنظیمی نوزاد از روش های سنتی و بومی مختلفی بهره می گرفتند. هدف این پژوهش عبارت بود از بررسی تجربه و نظر مادران ایرانی درباره روش آرام کردن نوزادانشان.
    مواد و روش ها
    ملاک های ورود شرکت کنندگان در این پژوهش کیفی پدیدارشناختی عبارت بود از: تمایل به حضور در پژوهش، داشتن توانایی برقراری ارتباط، مادر بودن، داشتن سابقه مراقبت از حداقل یک نوزاد، ایرانی بودن و ملاک های خروج در این پژوهش عبارت بود از وجود مشکلات حافظه و اختلالات روانی. انتخاب شرکت کنندگان با استفاده از روش نمونه گیری هدفمند انجام شد و به منظور گرداوری اطلاعات 4 سوال در قالب مصاحبه عمیق و نیمه ساختار یافته)هر جلسه به مدت 30 تا 60 دقیقه) از شرکت کنندگان پرسیده شد. مصاحبه با شرکت کنندگان تا زمان اشباع اطلاعات با شرکت 21 نفرادامه یافت.در نهایت اطلاعات به دست آمده با استفاده از روش هفت مرحله ای کلایزی مورد تجزیه و تحلیل قرار گرفت.
    یافته ها
    داده های مربوط به تجربه های مادران منجر به ایجاد 8 تم شامل تحریکات وستیبولار، تحریکات لمسی، تحریکات شنیداری، تحریکات بینایی، تحریکات حرارتی، تحریکات حس عمقی، رفع نیاز های فیزیولوژیک و روش های فرا-ماده و خرافی شده است.
    نتیجه گیری
    یافته های حاصل از این مطالعه حاکی از وجود ارتباط بین روش های سنتی و بومی که مادران ایرانی جهت آرام کردن نوزادشان به کار می گیرند، با اصول علمی مبتنی بر نظریه یکپارچگی حسی است که می تواند با استفاده از پژوهش های مکمل کیفی و کمی مورد بررسی دقیق تر واقع شود.جهت بررسی تاثیر راهبردهایی که مادران ایرانی برای آرام سازی نوزادان خود استفاده می کنند، نیاز مطالعات متعدد کیفی و کمی وجود دارد.
    کلیدواژگان: راهبردهای آرام سازی، نوزاد، مادر، مطالعه پدیدارشناختی
|
  • Pages 721-732
    Background
    . Low back pain (LBP) is one of the most common musculoskeletal disorders. Exercise therapy is often advised but it requires a significant time commitment، can rely on equipment or health professionals and risks low compliance. As an alternative or adjunct، shoes with a curved sole profile are thought to produce beneficial changes in ankle، knee، and hip and back position and posture. Therefore، the aim of this preliminary study was to investigate the effect of rollover footwear and McKenzie extension exercise on pain، disability and lumbar posture in people with sub acute Low back pain.
    Material And Method
    In this quasi-experimental study 20 people (age: 32. 15±10. 45 years) with LBP that decreased with extension movements، after signing informed consent، were assigned to a rollover footwear and McKenzie extension exercise group (n=10) or a McKenzie extension exercise only group (n=10). Baseline and post intervention measures were pain (visual analog pain scale)، disability (Oswestry LBP disability) and lumbar posture when standing (via 7 -camera Qualisys motion capture system.
    Result
    Participants in the rollover footwear and McKenzie extension exercise group had significantly greater decreases (58/9 %) in pain compared to the McKenzie extension exercise group (P=0. 04). Disability reduction، comparison between two groups did not show statistical significance (P>0. 05). The radius of lumbar curve was not significantly (P>0. 05) and there was no significant difference in the change in the radius of lumbar curve between two groups (P>0. 05).
    Conclusion
    This result suggests that the rollover footwear could be part of a treatment protocol for greater reduction in pain level in patients with low back pain.
    Keywords: Low back Pain, McKenzie exercise, Rollover footwear, Posture
  • Marziye Zare, Gholamali Afrooz, Ali, Akbar Arjmandnia, Ali Sharifi, Malihe Zare Pages 733-744
    Introduction
    Cerebral palsy is the most common chronic physical disability and neurological complication in childhood. Active cooperation of parents in child rehabilitation programs، will facilitate the child''s motor development. The present study was to determine the effectiveness of family centered occupational therapy program on motor skills development in children with spastic cerebral palsy are discussed.
    Materials And Methods
    In this semi-experimental study 20 children aged 5–7 years، with spastic cerebral palsy، who were independent ambulators، were recruited. Children were randomly assigned into a control group (n=10)، experimental group (n=10). In addition to routine rehabilitation، the experimental group received 30 sessions of family based occupational therapy program. Motor skills was tested by Bruininks-Oseretsky Test of Motor Proficiency (BOTMP). The data collected were analyzed using univariate analysis of covariance.
    Results
    Results show that the experimental group participated in the intervention program، compared with the control group، not only statistically significant difference has been shown (P=0/001)، but the effect size (ηP2=0/62) demonstrate the effectiveness of the intervention on motor skills in children with cerebral palsy.
    Conclusion
    Family centered occupational therapy program beside routine rehabilitation programs can be important role in improving and developing of motor skills cerebral palsy children.
    Keywords: family centered, children cerebral palsy, motor skills
  • Pages 745-757
    Introduction
    results of researches on acoustic and motor aspects of speech of persons who stutter have shown that the perceptually fluent speech of stutterers differs from the speech of nonstutterers. One of these encoding and processing aspects of speech that measured in different studies is vowel formant transition features. Because variations in formant structure along the temporal and frequency domains reflect articulatory dynamics especially of the tongue، in study of motor speech ability of persons who stutter، this feature can be used. The purpose of this study is to compare the formant transition duration in fluent speech of those who stutter and those who do not.
    Materials And Methods
    In this descriptive-analytic study، 20 PWS and 20 normal counterparts، were asked to read 9 speech samples that insert in a carrier phrase. The responses were recorded and the duration were measured in milisecond by Praat software.
    Results
    The results of the study showed that the average of formant transiotion duration in PWS was lower than that of normal subjects however this difference did not reach statistical significance.
    Conclusion
    according to the result of this study motor speech processing in PWS is different with normal subject and the speed of articulator movement in PWS is faster than PWNS.
    Keywords: stuttering, second formant transition, Praat software
  • Pages 758-767
    Introduction
    care of cerebral palsy children take a lot of the mother''s time and energy، this problem causes mothers to not allocate enough time for their other daily activities، consequently in this research time use for mothers of cerebral palsy children is considered.
    Materials And Methods
    case-control method is selected in this research and done at Isfahan City، there are 30 participation in the mothers of healthy children group and in the mothers of cerebral palsy children group there are 30 people too. Necessary data for this research is gathered by using the use of mother''s time questionnaire and demographic questionnaire. Mann-Whitney، Independent T test are also used for date analysis in SPSS16.
    Results
    statistical analysis has shown meaning full differences in caring of children; so that cerebral palsy children''s mothers spend more time on child''s affairs and also in satisfaction of time management skill، meaning full differences was obtained and healthy children''s mothers have more satisfaction than those mothers.
    Conclusion
    according to the obtained information of this research، cerebral palsy children''s mothers spend more time on their children. In conclusion they spend less time on other activities such as taking care of themselves، sleeping or resting، and this matter causes less satisfaction of time spending among mothers.
    Keywords: Cerebral palsy, Time use, Areas of occupations, Time management skill
  • Pages 768-774
    Introduction
    Low back pain is one of the most important problem that exists worldwide. About 80 to 90% of low back pains are acute. Herniated disc between L4-L5 vertebrae and disc rupture are the main reasons for this type of low back pain. Treatment for this type of back pain is stretching the spine with traction table. Traction table helps low back pain treatment by increasing the height of discs and putting distance between facet joints.
    Materials And Methods
    In this study، 3D model of the lumbar spine of a 31-year-old and 83 kg female was made by using CT scan images and MIMICS10. 01 software. This model was imported in Abaqus6. 11 software for analysis. In this software، materials properties of spine segments were modeled and traction table loading was applied to the model. Then results were compared with previous experimental studies. The goal of this study was presented a method to evaluated the traction table effect on spine and this method presented by 3D modeling and using finite element method.
    Results
    After loading was applied in Abaqus software، the displacement of discs between L4-L5 and L3-L4 vertebrae was obtained 2. 59 mm and 1. 81mm، respectively. The results were validated by comparing with previous experimental studies، in which discs displacement were analyzed by using MRI and CT scan images before and after traction.
    Conclusion
    Traction table is effective on discs displacement and reducing the back pain.
    Keywords: Traction Table, Modeling, Low Back Pain, Finite Element
  • Mohammad Sadegh Sarkhosh, Mehrdad Anbarian, Mostafa Sepehrian, Mohammad Ali Samavat Sharif, Alireza Rahimi Pages 775-785
    Introduction
    Individuals with mental retardation due to a wrong attitude that exists among the people usually are inactive. Inactivity and taking the wrong position can cause thoracic kyphosis abnormality consequently، reducing the balance. The purpose of this study was to determine the effects of a 6-week corrective exercise training program on amount of thoracic kyphosis and balance in individuals with mental disability.
    Materials And Methods
    In this quasi-experimental study، 30 mentally retarded adolescents with increased thoracic kyphosis were randomly assigned into experimental or control groups (15 in each group). The control group was asked to continue their routine life as usual، while subjects in experimental group underwent a 6-week corrective exercise program. Before and after the exercise program، the amount of thoracic kyphosis، dynamic and static balance were measured by flexible ruler، the heel to toe walking test and foot scan system for 25 seconds، respectively. Data were analyzed using independent t-test (p≥0. 05).
    Results
    Our results showed that corrective exercise program decreased the amount of thoracic kyphosis (p=0. 001) and improved the static (p=0. 001) and dynamic balance (p=0. 001) in experimental group. There were no significant changes in the control group.
    Conclusions
    According to the results، corrective exercises can be reduced the degree of thoracic kyphosis and improve both dynamic and static balance abilities in mentally retarded individuals. These results suggest the need of physical activity and exercises for mentally retarded adolescents.
    Keywords: Educable mentally retarded, Kyphosis, Static balance, Dynamic balance
  • Pages 786-800
    Introduction
    Having an intellectually disabled child imposes many physical، mental، and social problems on family and involves them in vulnerability. Carrying out appropriate interventions for improving the knowledge and creating favorable attitude can greatly support these families and give them the better life quality. This study has been carried out with the aim of determining the effect of group training on the knowledge and attitudes of caregivers of intellectually disabled children.
    Materials And Methods
    This study is a randomized controlled intervention study which was conducted in Narges rehabilitation center of Miyaneh in 2013. 64 caregivers with intellectually disabled children aged 6-18 years were randomly divided into two groups of intervention and control. 6 sessions of training classes were held for intervention group، but the control group didn`t receive any intervention. In both groups، at the beginning and end of the study، data were collected based on researcher-made questionnaires of the knowledge and attitude. Data were analyzed through SPSS21 and by using of paired t-test، independent t-test and chi-square.
    Findings
    There was no significant statistical difference between the average of the caregiver`s knowledge، attitude and behavior in both groups، before intervention. The results showed that، 1. 5 months after conducting the intervention، the increase in the rate of caregiver`s knowledge and attitude in intervention group before intervention (8. 542. 80، 62. 296. 51) and after intervention (72. 573. 76، 14. 501. 86) was significant (p<0. 05).
    Conclusion
    Group training for the caregivers of intellectually disabled children leads to increase their knowledge and attitude. Taking into consideration the increase of caregiver’s knowledge، perception and attitude، will help him/her in the care of specialized and efficient.
    Keywords: knowledge, attitude, intellectually disabled, caregiver
  • Pages 801-818
    Introduction
    Because of the effect of person، task and environment on the postural control of children with Hemiparetic Cerebral Palsy (HCP)، different clinical and laboratory methods have been designed for postural control evaluation. The purpose of this study was to investigate the correlation between clinical and laboratory tests of mobility and balance in children with HCP.
    Methods
    In this correlational study، twenty eight children with HCP by average age of 10. 09 (±2. 34) years were selected by simple non-probability sampling method. Timed Up and Go (TUG)، Functional Reach (FR) and Bruininks Oseretsky Test of Motor Proficiency (BOTMP) and mean velocity، path length، total phase plane، area parameters of center of pressure fluctuations in 3 levels of postural difficulty (quiet standing on rigid surface with open and closed eyes and foam with closed eyes) and two levels of cognitive difficulty (with and without cognitive task) recorded by force plate were used as clinical and laboratory assessments respectively.
    Results
    Among three postural tasks، the only in standing on foam with closed eyes was seen the significantly moderate to very high correlation between the all center of pressure sway measures and TUG، FR and BOTMP tests. The cognitive task in standing on foam surface condition cause to increase correlation between clinical and laboratory measures.
    Conclusion
    The proper correlation was obtained between functional balance and mobility tests and center of pressure sway parameters in standing on foam surface with closed eyes condition.
    Keywords: Postural control, Functional balance, mobility tests, Force plate parameters, Children, hemiparesia, cerebral palsy
  • Pages 819-832
    Introduction
    Previous studies on mental representation of numbers have shown an interaction between numbers and space. This representation is called mental number line with small numbers in left and big numbers in right. It is affected by writing direction. The aim of this study was to investigate number-space interaction and its nature considering the characteristics of Persian writing system.
    Method
    In the first experiment 30 undergraduate students volunteered to complete two symbolic and non-symbolic Posner’s attentional tasks. In second experiment 37 new students completed the symbolic task and their ERPs were recorded meanwhile.
    Results
    Data were analyzed by repeated-ANOVAs. There was no interaction between magnitude and side (F=0. 437، p=0. 51). The main effect of magnitude was significant (F=5. 21، p=0. 03). Dot detection after small numbers were responded faster (468±13 ms) than bigger numbers (475±14). Response times for symbolic quantities (464±13) were faster than non-symbolic quantities (479±14) (F=5. 12، p=0. 03). Similarly، in the second experiment، main effect of magnitude was significant (F=9. 612، p=0. 005). No main effect or interaction for latency of P300 was significant.
    Conclusion
    Behavioral results showed the size effect. However no interaction of magnitude by side (SNARC effect) was seen. In other words magnitude did not shift the mental attention to left or right. Behavioral findings were not verified by ERP results. In summary، affected by Persian writing system، there was no interaction between numbers and space contrary to other languages except Hebrew. In addition، this study indicated that the source of this variation is not at perceptual level and it should be investigated at other levels.
    Keywords: Number, mental representation, attention