فهرست مطالب

مجله علوم باغبانی ایران
سال چهل و پنجم شماره 4 (زمستان 1393)

  • تاریخ انتشار: 1393/12/12
  • تعداد عناوین: 15
|
  • فاطمه آقایی فرد، مصباح بابالار، احمد احمدی صفحات 325-334
    به منظور مطالعه تاثیر محلول پاشی برگی سالیسیلیک اسید بر خصوصیات کیفی میوه توت فرنگی آزمایشی به صورت فاکتوریل (تیمار + زمان برداشت میوه) در قالب طرح کاملا تصادفی با سه تکرار طی سال های 1390 1391در گلخانه گروه علوم مهندسی و علوم باغبانی فضای سبز دانشگاه تهران واقع در کرج انجام شد. گیاهان آزمایش شده در گلدان هایی به ابعاد 30Í30 لیتر و از طریق کوکوپیت و پرلیت به نسبت 1:1 به منزله بستر کاشته شده و سالیسیلیک اسید در چهار سطح صفر، 1، 2 و 4 میلی مولار بر روی بوته های توت فرنگی هر ماه یک بار مه پاشی شد. میوه ها پس از رسیدن به چهار گروه تقسیم شدند. دسته اول میوه های رسیده و با فاصله یک هفته پس از محلول پاشی، دسته دوم پس از رسیدن و دو هفته پس از محلول پاشی و به این ترتیب دسته های سوم و چهارم به ترتیب سه و چهار هفته پس از رسیدن و دریافت تیمار محلول پاشی به آزمایشگاه منتقل شدند. گیاهان توت فرنگی در مورد صفات کیفی مانند وزن میوه، درصد رطوبت میوه، درصد مواد جامد محلول، اسیدیته قابل تیتراسیون، pH، ویتامین ث و ظرفیت آنتی اکسیدان میوه بررسی شدند. نتایج نشان دادند که با تاخیر در زمان برداشت میوه، متوسط وزن میوه، درصد رطوبت میوه، اسیدیته قابل تیتراسیون، ویتامین ث و ظرفیت آنتی اکسیدان میوه به طور معنا داری کاهش و درصد مواد جامد محلول افزایش می یابد. در بین غلظت های مه پاشی شده سالیسیلیک اسید، غلظت 2 میلی مولار، بهترین اثر را بر متوسط وزن میوه، درصد رطوبت میوه، درصد مواد جامد محلول، اسیدیته قابل تیتراسیون و ظرفیت آنتی اکسیدان میوه داشت. تیمار سالیسیلیک اسید 4 میلی مولار، میوه هایی با ویتامین ث بالا ایجاد کرد. در گروه شاهد تمامی صفات اندازه گیری شده نامطلوب بود. غلظت 2 میلی مولار با بیشترین صفات مطلوب، بهترین غلظت برای مه پاشی بوته توت فرنگی توصیه می شود.
    کلیدواژگان: توت فرنگی، سالیسیلیک اسید، ظرفیت آنتی اکسیدان، فاکتورهای کیفی
  • سیده معصومه حیدری برکادهی، محمود قاسم نژاد، یونس ابراهیمی صفحات 335-343
    انجام هرس تابستانه و محلول پاشی کلسیمی می تواند کیفیت میوه های کیویرا بهبود بخشد. در این پژوهش، اثر هرس تابستانه در دو زمان، 2 و 15 روز بعد از ریزش گلبرگ ها به تنهایی یا همراه با محلول پاشی کلرید کلسیم 1 درصد بر کیفیتو مقدار عناصر معدنی میوه کیوی رقم ’هایوارد‘ بررسی شده است. محلول پاشی کلسیمی 90 روز بعد از ریزش گلبرگ ها، با فاصله 15 روز یک بار، جمعا چهار مرحله انجام شد. نتایج نشان داد که هرس تابستانه، به ویژه دو روز بعد از ریزش گلبرگ ها قطر و وزن میوه ها و میزان مواد جامد محلول (TSS) را به طور معنا داری افزایش داده است. همین طور، درختان شاهد (بدون هرس تابستانه و محلول پاشی کلسیمی) کمترین میزان ویتامین ث و ماده خشک را داشته اند.میزان کلسیم و منیزیم میوه ها و همچنین نسبت بین عناصر غذایی به طور معنا داری تحت تاثیر هرس تابستانه و تیمار کلسیم قرار گرفته اند، به عکس، میزان نیتروژن، فسفر و پتاسیم تحت تاثیر آن ها قرار نگرفته اند. انجام هرس دو روز بعد از ریزش گلبرگ ها به تنهایی یا همراه با محلول پاشی کلسیمی در درختان، بالاترین میزان کلسیم و کمترین میزان منیزیم را نشان دادند. بالاترین نسبت عناصر غذایی، K/Ca، Mg/Ca، N/Ca در درختان شاهد (بدون انجام هرس و محلول پاشی) دیده شده است. در مجموع، انجام هرس تابستانه و محلول پاشی با کلسیم با افزایش مقدار کلسیم و کاهش نسبت برخی از عناصر غذایی به کلسیم میوه، کیفیت میوه های کیوی را بهبود بخشیده است.
    کلیدواژگان: عناصر غذایی، کلرید کلسیم، ماده خشک، هرس، همبستگی
  • امیر جمال محمود، علی عبادی، مسعود میر معصومی، منصور امیدی صفحات 345-352
    به منظور تولید کالوس جنین زا در چهار رقم انگور شامل یاقوتی، بی دانه سفید، شاهرودی و فلیم سیدلس، ریزنمونه های تخمدان در دو مرحله III و V جمع آوری و در محیط کشت MS با غلظت های متفاوت 2،4-D و BAP کشت شدند. برای تمایزیابی جنین از محیط کشت MS با غلظت های مختلف IAA و BAP استفاده شد. نتایج نشان داد که جمع آوری ریزنمونه های تخمدان در مرحله V بالاترین درصد تولید جنین سوماتیکی را در همه ارقام ایجاد می کند. محیط کشت MS به همراه 5/4 میکرومولار 2،4-D و 1/1 میکرومولار BAP در تولید کالوس جنین زا و همچنین محیط کشت MS به همراه 2 میلی گرم در لیتر IAA و 1 میلی گرم در لیتر BAP در مرحله تمایز جنین بهتر از بقیه تیمارهای هورمونی بودند. بیشترین تولید جنین سوماتیکی در ارقام یاقوتی و بی دانه سفید در زمان دوم جمع آوری (v) و کمترین درصد تولید جنین سوماتیکی در ارقام شاهرودی و فلیم سیدلس در زمان اول جمع آوری (III) ریزنمونه به دست آمد. به منظور تولید گیاهچه و باززایی گیاه، جنین های تولید شده در مرحله اژدری به محیط کشت MS حاوی 1 میلی گرم در لیتر BAP منتقل شدند. در این محیط کشت بیشتر جنین ها جوانه زدند.
    کلیدواژگان: انگور، باززایی، جنین زایی سوماتیکی، ریزنمونه تخمدان
  • سکینه احتشامی، حسن ساری خانی، احمد ارشادی، جعفر امیری پریان صفحات 353-360
    پژوهش حاضر با هدف بررسی تاثیر دو نوع پاکت کاغذی سفید تک لایه و سبز دولایه بر آفتاب سوختگی و کیفیت میوه انار رقم رباب نیریز انجام شد. پاکت ها 35 روز پس از تمام گل روی میوه ها قرار گرفتند. نتایج نشان داد که قرار دادن پاکت سفید سبب افزایش اندازه و وزن میوه و وزن دانه نسبت به تیمار شاهد شد. در مقابل قرار دادن پاکت سبز سبب کاهش اندازه و وزن میوه ها نسبت به تیمار شاهد شد. در حالی که تیمار پاکت سبز سبب کاهش محتوای آب پوست شد، بین تیمارها اختلاف معناداری در محتوای آب هسته مشاهده نشد. پاکت سبز رسیدن را به تاخیر انداخت. محتوای آنتوسیانین کل و فنل کل با پاکت گذاری کاهش یافت. فعالیت آنتی اکسیدانتی میوه های پاکت سفید افزایش و پاکت سبز کاهش یافت. در بین تیمارهای انجام شده، بالاترین آفتاب سوختگی در تیمار شاهد مشاهده شد. پاکت های سفید و سبز سبب کاهش شدت و درصد آفتاب سوختگی نسبت به تیمار شاهد شدند. بنابراین، استفاده از پاکت سفید به دلیل افزایش کیفیت و همچنین کاهش آفتاب سوختگی در انار رقم رباب نیریز می تواند مفید باشد. پاکت سفید تک لایه می تواند به منزله ابزاری مفید برای افزایش کیفیت میوه و کنترل آفتاب سوختگی برای تولید کنندگان انار استفاده شود.
    کلیدواژگان: آفتاب سوختگی، انار، پاکت گذاری، ویژگی های شیمیایی و فیزیکی
  • عزیزاله خندان میرکوهی، فروغ ظفرفرخی، محمدرضا طاهری، فرهاد رجالی صفحات 361-375
    به منظور بررسی اثر گونه های مختلف قارچ آرباسکولار میکوریز بر کارایی جذب آب و برخی شاخص های رشد گیاه زینتی استئوسپرموم، آزمایشی به صورت فاکتوریل در قالب طرح بلوک های کامل تصادفی با شش تکرار در شرایط گلخانه ای اجرا شد. همزیستی تعداد 22 گونه قارچ میکوریزی مختلف با این گیاه در این آزمایش مطالعه شد. نتایج نشان داد که قارچ آرباسکولار میکوریز Glomus mossea CA و Glomus mossea st6 نسبت به قارچ های دیگر اثر قابل توجهی بر شاخص های رشدی استئوسپرموم داشت. تلقیح گیاهان با قارچ Glomus mossea CA کارایی مصرف آب در گیاه را نسبت به گونه های دیگر افزایش داد. در قارچ Glomus sp.St2 نیز به رغم میزان کلون سازی کم آن با گیاه استئوسپرموم و عدم تاثیر مثبت آن در ویژگی های ریشه این گیاه، کارایی جذب آب بالایی مشاهده شد. قارچ های Glomus mossea St2 و Glomus sp St2 رابطه همزیستی موثری با این گیاه نداشتند و تاثیر دیگر گونه های میکوریزی در حد متوسط بود. علاوه بر آن گیاهان تلقیح شده با قارچ Glomus mossea st6 نسبت به گیاهان تلقیح شده با گونه های دیگر، به طور معنا داری وزن تر ریشه، طول ریشه و سطح ریشه بیشتری داشتند. بنابراین، نشان داده شد که تلقیح گیاه استئوسپرموم با گونه های مختلف قارچ آرباسکولار میکوریز بسته به گونه استفاده شده منجر به بهبود برخی شاخص های رویشی در این گیاه می شود و ثابت شد که گیاه زینتی استئوسپرموم در پاسخ به گونه های مختلف قارچ های آرباسکولار میکوریز واکنش متفاوتی نشان می دهد.
    کلیدواژگان: ایزوله قارچ، تلقیح ریشه، فسفر، کلون سازی، گیاه زینتی
  • فاتح رسولی، غلامعلی پیوست، جمالعلی الفتی، سید محمدرضا احتشامی صفحات 377-382
    خاک پوششی یکی از عوامل مهم تولیدی قارچ دکمه ای است که تاثیر مستقیمی بر اندازه و عملکرد آن دارد. با توجه به دسترسی آسان منابع، برای تولید ورمی کمپوست این ترکیب می تواند در جایگزینی پیت که یکی از پرهزینه ترین عوامل تولید در پرورش قارچ دکمه ای است استفاده شود. این پژوهش با 9 تیمار و سه تکرار در قالب طرح کاملا تصادفی در سال 1392 در دانشکده کشاورزی دانشگاه گیلان انجام شد. تیمارهای مختلف ورمی کمپوست قبل و بعد از آبشویی (تفاله ورمی) در ترکیب با پیت با نسبت های (0:100)، (25: 75)، (50:50)، (75:25) و (100:0) منظور شد. نتایج نشان داد که تمامی ترکیب های ورمی کمپوست و پیت به علت چسبندگی و هدایت الکتریکی بالا نتوانستند جایگزین مناسبی برای پیت باشند ولی تیمارهای ورمی کمپوست شست وشو داده شده به تنهایی و یا در ترکیب با پیت، تکنولوژی مناسبی برای تولید خاک پوششی هستند. اگرچه بین تیمارها از نظر عملکرد تفاوتی دیده نشد ولی ورمی کمپوست شسته شده سبب افزایش تعداد قارچ و کاهش زمان تا برداشت به مدت 2 روز و افزایش درصد ماده خشک شد.
    کلیدواژگان: پیت، خاک پوششی، قارچ دکمه ای، ورمی کمپوست
  • حسین محمدی، لیلا تبریزی*، رضا صالحی صفحات 383-390

    عروسک پشت پرده (Physalis peruviana L.) از خانواده Solanaceae، یک گیاه گرمسیری و بومی جنوب آمریکا با ارزش تغذیه ای بالاست. از آنجا که کشت این گیاه از طریق نشاست، این پژوهش به منظور بررسی اثر نسبت های مختلف ورمی کمپوست (0، 10، 20، 30، 40 و 50 درصد) در دو بستر کوکوپیت و کوکوپیت پرلیت (50 50 درصد حجمی) بر شاخص های رشدی نشای عروسک پشت پرده در گلخانه تحقیقاتی بخش سبزیکاری پردیس کشاورزی و منابع طبیعی دانشگاه تهران در سال 1392 به صورت آزمایش فاکتوریل در قالب طرح کاملا تصادفی با چهار تکرار انجام شد. صفات اندازه گیری شده شامل طول ریشه، ارتفاع بوته، قطر طوقه و بوته، تعداد و سطح برگ، وزن تر و خشک اندام هوایی و ریشه، نسبت وزن تر و خشک اندام هوایی به ریشه و شاخص کلروفیل بودند. نتایج نشان داد که تیمارهای آزمایش شده تاثیر معناداری بر بیشتر شاخص های اندازه گیری شده داشته اند. براساس نتایج موجود، طول ریشه در بستر کوکوپیت پرلیت و شاخص کلروفیل در بستر کوکوپیت بهترین نتیجه را نشان دادند. از بین نسبت های مختلف ورمی کمپوست نیز کاربرد 10 درصد ورمی کمپوست بالاترین میزان طول ریشه، قطر بوته و طوقه و تعداد برگ و کاربرد 30 درصد ورمی کمپوست، بیشترین ارتفاع بوته را به همراه داشت. همچنین اثر متقابل این دو تیمار برای صفات سطح برگ، وزن تر و خشک ریشه و اندام هوایی، بهترین نتیجه را در بستر کوکوپیت پرلیت ترکیب شده با 20 درصد ورمی کمپوست و برای نسبت وزن تر و خشک اندام هوایی به ریشه، در بستر کوکوپیت پرلیت بدون کاربرد ورمی کمپوست نشان داد.

    کلیدواژگان: پرلیت، شاخص های رشد، عروسک پشت پرده، کمپوست، کوکوپیت
  • خدیجه جنگجو، عباس حسنی*، بهمن حسینی، مراد جعفری، مرتضی علیزاده صفحات 391-399

    بادرنجبویه (Melissa officinalis L.) گیاهی علفی، چندساله و متعلق به تیره نعناعیان (Lamiaceae) است که کاربرد دارویی و خوراکی وسیعی دارد. پژوهش حاضر به منظور بررسی پتانسیل 5 نوع ریزنمونه مختلف (قطعات گره، مریستم انتهایی، هیپوکوتیل، کوتیلدون و قطعات برگ) درراستای باززایی مستقیم گیاه بادرنجبویه با استفاده از غلظت های مختلف هورمون 6- بنزیل آمینوپورین (BAP) (2/2، 4/4 و 8/8 میکرومولار) با یا بدون 1 میکرومولار هورمون ایندول استیک اسید (IAA) به صورت فاکتوریل در قالب طرح کاملا تصادفی و در سه تکرار انجام گرفت. بیشترین تعداد القای جوانه (به طور متوسط 59/23 و 90/16 جوانه به ترتیب برای ریزنمونه های مریستم انتهایی و قطعات گره) در غلظت 8/8 میکرومولار BAP مشاهده شد. بالاترین درصد باززایی (99درصد) در ریزنمونه های مریستم انتهایی و قطعات گره به ترتیب در محیط های MS تکمیل شده با 8/8 و 2/2 میکرومولار BAP حاصل شد. در سایر ریزنمونه ها هیچ گونه باززایی مشاهده نشد. ریشه زایی گیاهچه های باززایی شده در محیط های MS، 1⁄2 MS و MS تکمیل شده با 1، 5/2، 92/4 و 84/9 میکرومولار ایندول بوتیریک اسید (IBA) ارزیابی شد. بیشترین تعداد ریشه تشکیل شده (06/9 ریشه چه در گیاهچه) در محیط MS تکمیل شده با 92/4 میکرومولار IBA به دست آمد.

    کلیدواژگان: بادرنجبویه (Melissa officinalis L، )، باززایی مستقیم، قطعات گره، BAP، محیط MS
  • الهه احدی دولت سرا، سیدعلی رضا سلامی، مجید شکرپور، محمدرضا نقوی، ابوذر سورنی صفحات 401-415
    34 گونه از جنس درمنه در ایران گزارش شده است که از لحاظ پراکنش، تراکم و پوشش مهم ترین جنس های گیاهی در کشور محسوب می شوند. از آنجا که هنوز سیستم کلی و جامعی برای طبقه بندی و فیلوژنی آن ارائه نشده است، در این پژوهش سعی شد تا با بررسی تنوع کلروپلاستی و روابط فیلوژنتیکی گونه های درمنه و مقایسه آن ها با گونه های دیگر موجود در جهان، مسیر تکاملی آن ها شناسایی و قرابت ژنتیکی آن ها مشخص شود تا از این طریق بتوان کمکی به حفظ این گنجینه ارزشمند ژنتیکی کرد. در این پژوهش چندشکلی در مناطق غیر کدشونده دی.ان.ا کلروپلاستی در 28 گونه درمنه ایران مطالعه شد. ابتدا، 13 جفت آغازگر عمومی دی.ان.ا کلروپلاستی برای تکثیر بررسی شد و با توجه به درجه تکثیر آغازگرها، شش جفت آغازگر (PB، BD، Ic2، CS، trnL-F، B2B3) برای مطالعه نهایی انتخاب شد. محصولات واکنش زنجیره ای پلیمراز توسط سه آنزیم برشی MseI و EcoRI و TaqI هضم شدند در نتیجه از 14 ترکیب آغازگر آنزیم استفاده شده، 10 ترکیب حالت چندشکلی نشان دادند. نتایج نشان داد A. armeniaca، A. incana، A. austriaca، A. melanolepis، A. oliveriana،A. turanica و A. tournifortiana از الگوی نواری متفاوت تری نسبت به سایر گونه ها برخوردار بودند. قرارگیری این گونه ها در گروه های هاپلوئیدی خاص به صورت منفرد نشان می دهد که این دسته از گونه های درمنه واگرایی بیشتری در بخش ژنوم کلروپلاست نسبت به سایر گونه ها دارند. نتایج حاصل از توالی یابی ناحیه trnL-F پس از تجزیه تبار زایشی نهایی بر اساس ماتریس داده های هم ردیف شده و به روش ماکزیمم پارسیمونی و بیشترین شانس برای بررسی روابط فیلوژنتیکی استفاده شد. نتایج آنالیز پارسیمونی اطلاعات ناحیه trnL-F توپولوژی مشابهی را نسبت به گونه ها و دودمان بررسی شده در دیگر مطالعات نشان داد. نتایج نشان داد که دو گونه A. turanica و A. spicigera فاصله زیادی با دیگر گونه های درمنه دارند. این مطالعه آشکارا مشخص کرد که ناحیه trnL-F دی.ان.ا کلروپلاستی به تنهایی در این سطح مفید نیست و نیاز است برای بررسی های تکمیلی آینده از ناحیه های جدید ژنوم استفاده شود.
    کلیدواژگان: آنالیز پارسیمونی، تنوع کلروپلاستی، درمنه، روابط فیلوژنتیکی، ناحیهtrnL، F
  • نرجس صفاییان، ناصر عالم زاده انصاری، موسی موسوی صفحات 417-427
    در این پژوهش به منظور ارزیابی تنوع ژنتیکی برخی توده های بومی گشنیز ایران،21 توده جمع آوری شده از مناطق مختلف ایران در دانشگاه شهید چمران اهواز در سال زراعی1390 1391 در قالب طرح آگمنت (ارزیابی مقدماتی عملکرد) کاشته شدند. برخی صفات مورفولوژیکی (زمان سبز شدن، ارتفاع، وزن تر و خشک، وزن هزار دانه) و آنتی اکسیدانی (کاروتنوئید، ویتامین C، کاتالاز و پراکسیداز) ارزیابی شدند. نتایج تجزیه واریانس نشان داد که جمعیت های بررسی شده از نظر صفات وزن تر، خشک و وزن هزار دانه تفاوت معنا داری دارند. تجزیه به عامل ها نشان داد، سه عامل اصلی توانست 31/74 درصد از کل واریانس صفات را توجیه کنند. بر اساس نتایج حاصل از تجزیه خوشه ایبه روش یو پی جی ام آ، 21 جمعیت گشنیز در چهار گروه قرار گرفتند. گروه اول شامل: بوشهر (1) و خوزستان (2)، با کوتاه ترین زمان سبز شدن، بیشترین میانگین وزن تر و خشک برگ، ساقه، بوته، تعداد بذر، وزن هزار دانه و بیشترین میزان ویتامین C و پراکسیداز در مقایسه با سایر گروه ها به منزله سازگارترین توده ها در شرایط اهواز معرفی می شوند. در مجموع می توان از این تنوع موجود در میان توده های بومی گشنیز به منزله یک منبع ژنتیکی ارزشمند، برای کارهای اصلاحی استفاده کرد.
    کلیدواژگان: پراکسیداز، تجزیه خوشه ای، صفات مورفولوژیکی، کاتالاز، ویتامین C
  • کامران امیری نسب، محمود قاسم نژاد، هدایت زکی زاده، محمدحسن بیگلویی صفحات 429-440
    پیش تیمار خشکی، یعنی آبیاری با تکرار کم و با فواصل طولانی، که به منظور گسترش سیستم ریشه ای و کاهش خسارت خشکی در گیاهان استفاده می شود. در پژوهش حاضر، اثر پیش تیمار خشکی به مدت 30 روز در افزایش تحمل به خشکی دو گونه چمن بنت گراس خزنده و فستوکای پابلند ارزیابی شد. گیاهان پیش تیمارشده و شاهد سپس به مدت 50 روز در معرض تنش خشکی با سطوح مختلف نیروی مکش خاک (20 23، 40 43، 50 53 و 70 73 سانتی بار) قرار گرفتند و در پایان، به منظور رشد مجدد، رطوبت خاک به مدت 15 روز در حد ظرفیت زراعی حفظ شد. نتایج نشان داد که پیش تیمار خشکی سبب افزایش نسبت طول ریشه به شاخساره در دو گونه چمن شد. در پایان 50 روز تنش خشکی، میزان فعالیت آنزیم های پراکسیداز، سوپراکسید دیسموتاز، آسکوربات پراکسیداز و کاتالاز در گیاهان پیش تیمارشده در مقایسه با گیاهان شاهد بالاتر بود. در مرحله رشد مجدد، گیاهان پیش تیمارشده در بنت گراس خزنده بر خلاف فستوکای پابلند، فعالیت آنزیم های آنتی اکسیدانی بالاتری از شاهد نشان دادند. در مجموع پیش تیمار خشکی با افزایش نسبت ریشه به شاخساره و تقویت سیستم آنتی اکسیدانی، تحمل به خشکی را در هر دو گونه چمن افزایش داد.
    کلیدواژگان: تحمل به خشکی، رشد مجدد، مقاوم سازی، نسبت ریشه به شاخساره
  • محمد عارف پوریان، غلامحسین داوری نژاد، یحیی سلاح ورزی صفحات 441-447
    ریزموجودات مفید (EM)، یکی از کود های زیستی تجاری شامل باکتری های فتوسنتزی، باکتری های اسید لاکتیک، قارچ و اکتینومیست هاست. برای ارزیابی اثر ریزموجودات مفید (صفر و 1 درصد) و تنش شوری (0، 50، 100 و 150 میلی مولار) بر صفات مورفوفیزیولوژیک انار رقم شیشه کپ، آزمایشی به صورت فاکتوریل در قالب طرح کاملا تصادفی با چهار تکرار در گلخانه تحقیقاتی دانشگاه فردوسی مشهد انجام گرفت. برای اعمال تنش شوری از کلرید کلسیم و کلرید سدیم به نسبت 1:10 استفاده شد. شاخص های مطالعه شده شامل ارتفاع ساقه اصلی، وزن تر اندام هوایی، طول ریشه، وزن خشک ریشه و حجم ریشه، محتوی نسبی آب برگ، شاخص کلروفیل و نشت الکترولیت، محتوی پتاسیم و سدیم بودند. نتایج نشان داد که تمامی شاخص های مورفوفیزیولوژیک اندازه گیری شده به جز نشت الکترولیت در تیمار 1 درصد EM به طور معنا داری بیشتر از تیمار بدون EM تحت شرایط شوری بود. همچنین تحت شرایط تنش شدید شوری (150 میلی مولار) استفاده از EM موجب کاهش 5/12 درصدی سدیم و افزایش 5/11 درصدی پتاسیم، در مقایسه با عدم کاربرد EM شد. بر اساس نتایج حاصل از این پژوهش، به نظر می رسد، کاربرد ریزموجودات مفید می تواند اثرات مضر شوری را در سطوح پایین تنش کاهش دهد.
    کلیدواژگان: شاخص کلروفیل، محتوی نسبی آب برگ، محتوی سدیم، EM
  • معظم حسن پور اصیل، حسین علی کریمی، صدیقه موسی تژاد صفحات 449-460
    در این پژوهش با هدف بهبود ماندگاری گل و حفظ کیفیت ظاهری گل شاخه بریدنی گلایول رقم وایت (Gladiolus grandiflora cv. White) اثر اسانس های تیمول و آویشن شیراز در غلظت های 50 و 100 میلی گرم در لیتر و نانو ذرات نقره در غلظت های 3 و 5 میلی گرم در لیتر، 8- هیدروکسی کوئینولین سولفات در غلظت های 300 و 400 میلی گرم در لیتر به همراه ساکارز 3درصد و تیمارهای آب مقطر، اتانول 500 میلی گرم در لیتر و ساکارز 3درصد به منزله تیمارهای شاهد بررسی شد. گل ها به مدت 24 ساعت با محلول های ذکر شده تیمار کوتاه مدت شدند. در این پژوهش صفات متعددی از جمله: ماندگاری گل، تعداد باکتری، میزان کلروفیل، پراکسیداسیون لیپیدها، میزان پروتئین، فعالیت آنزیم های پراکسیداز و کاتالاز اندازه گیری شد. نتایج نشان داد که بین اسانس های گیاهی تیمارهای 100 میلی گرم در لیتر آویشن شیراز و 100 میلی گرم در لیتر اسانس تیمول بیشترین تاثیر را بر ماندگاری گل ها به ترتیب با 6/13 و 8/12 روز نشان دادند. در تیمارهای شیمیایی 8- هیدروکسی کوئینولین سولفات در غلظت 300 میلی گرم در لیتر و نانوذرات نقره در غلظت 3 میلی گرم در لیتر نیز ماندگاری گل به ترتیب با 4/17 و 8/14 روز افزایش یافت. همچنین تیمارهای اسانس آویشن شیراز و تیمول در سطح 50 میلی گرم در لیتر تاثیر معناداری بر ماندگاری گل نداشتند. در تیمارهای ذکر شده میزان پروتئین و کلروفیل نسبت به سایر تیمارها بیشتر بود. میزان پراکسیداسیون لیپیدها، فعالیت آنزیم پراکسیداز و کاتالاز و تعداد باکتری در گل های تیمار شده با اسانس های آویشن شیراز و تیمول 100 میلی گرم در لیتر و تیمارهای 8- هیدروکسی کوئینولین سولفات 300 و 400 میلی گرم در لیتر و نانوذرات نقره 3 و 5 میلی گرم در لیتر نسبت به تیمار شاهد (آب مقطر) کمتر بود. اسانس های گیاهی و تیمارهای شیمیایی به همراه ساکارز سبب افزایش ماندگاری و حفظ کیفیت گل های شاخه بریدنی گلایول رقم وایت شدند.
    کلیدواژگان: اسانس آویشن شیراز، اسانس تیمول، پیری، 8، هیدروکسی کوئینولین سولفات
  • زهرا کریمیان، علی تهرانی فر، محمد بنایان، مجید عزیزی، فاطمه کاظمی صفحات 461-473
    ایجاد آسایش دمایی مطلوب در دوره های گرم سال با توجه به جمعیت بالا و اقلیم گرم و خشک بیشتر شهرهای ایران ضروری است. آزمایشی به منظور بررسی تاثیر درصد پوشش گیاهی و سطوح سخت بر تغییرات دما، رطوبت نسبی و آسایش دمایی شهروندان در سه سایت شهری و ایستگاه هواشناسی مشهد انجام گرفت. داده های اقلیمی دریافتی و ثبت شده از ایستگاه هواشناسی و سایت های چهارراه دانش، تقاطع مقدم طبرسی و پارک ملت که از نظر درصد پوشش گیاهی و سطوح سخت متفاوت بودند، با یکدیگر مقایسه شدند. شاخص های آسایش دمایی شهروندان و محدوده آن ها نیز در این سایت ها در گرم ترین دوره سال 1390 به تفکیک رده های سنی و جنسیتی مشخص شد. نتایج آنالیزهای آماری و خروجی مدل ریمن نشان دادند دما و رطوبت نسبی چهارراه دانش و تقاطع مقدم طبرسی نسبت به ایستگاه هواشناسی و به ویژه پارک ملت به ترتیب به طور معنا داری بالاتر و پایین تر بودند. شاخص های آسایش دمایی گرم ترین دوره سال نشان دادند که روزهای این دوره برای شهروندان به ترتیب در محدوده تنش گرمایی اندک، شدید و بسیار شدید قرار داشتند و به ترتیب پارک ملت و ایستگاه هواشناسی نسبت به چهارراه دانش و تقاطع مقدم طبرسی از نظر ایجاد آسایش دمایی برای مردم مناسب تر بودند.
    کلیدواژگان: جزایر گرمایی، دما، رطوبت، شاخص های آسایش دمایی، فضای سبز
  • مینا تقی زاده، موسی سلگی صفحات 475-484
    طی سالیان اخیر کلم زینتی به دلیل داشتن اندام های هوایی رنگی بادوام و مقاومت خوب به شرایط محیطی در فضای سبز بسیار استفاده می شود. بنابراین، ازدیاد درون شیشه ای کلم زینتی در چند آزمایش مطالعه شد. غلظت های مختلف بنزیل آدنین (mg/L1/0، 5/0 و 1)، 2،4-D (mg/L1/0، 5/0)، نیترات نقره (mg/L 2و4) و نوع رقم (بنفش و سفید) در مرحله استقرار به کار گرفته شد. همچنین تیمارهای مرحله پرآوری شامل بنزیل آدنین (mg/L1/0 و 5/0) و ایندول بوتیریک اسید (mg/L1/0 و 5/0) بود. سازگاری گیاهچه های درون شیشه ای در مرحله سازگاری با استفاده از غلظت های مختلف MS و عصاره ورمی کمپوست (کامل و یک دوم) اجرا شد. نتایج نشان داد کاربرد mg/L1/0 بنزیل آدنین به همراه mg/ L 1 2،4-D باززایی قابل قبولی را در این گیاه زینتی فراهم می آورد. محیط کشت پرآوری تکمیل شده با mg/L 5/0 از بنزیل آدنین و ایندول بوتیریک اسید سبب توسعه شاخساره ها شد. سرانجام گیاهچه های درون شیشه ای با انتقال به محیط کشت MS تقلیل یافته به طور موفقیت آمیزی سازگار شدند. به طور کلی، در این پژوهش با استفاده از محیط کشت نسبتا کم هزینه، در دسترس و حداقل غلظت تنظیم کننده های باززایی موفقیت آمیز کلم زینتی به دست آمد.
    کلیدواژگان: باززایی درون شیشه ای، تنظیم کننده های رشد، کلم زینتی
|
  • Fateme Aghaee Fard, Mesbah Babalar, Ahmad Ahmadi Pages 325-334
    In order to evaluate the effect of foliar application of salicylic acid on the qualitative characters of strawberry fruit، a factorial experiment (treatment+ the time of harvesting) based on completely randomized design with 3 replications was conducted in a greenhouse and the laboratories of Department of Horticultural Science of University college of Agriculture and Natural Resources، university of Tehran، located in Karaj، during 2010-2011. The experimental plantlets were planted in 3030 pots and filled with coco peat and perlite in the rate of 1:1 and Salicylic acid at 4 levels (0، 1، 2 and 4 mM) was sprayed on strawberry leaves every month regularly. After ripening، fruits were divided into 4 groups. The first group was transferred to the laboratory with one week away after treatment and ripening، the second group was transferred to the laboratory with two week away after treatment and ripening and so the third and fourth groups، were being taken to the laboratory after tree and four week away of receiving treatment، respectively. The strawberry plants were evaluated on qualitative factors such as: fruit weight، fruit humidity percentage، Total Soluble Contents (TSS)، …
    Keywords: strawberry, salicylic acid, quality factors, antioxidant capacity
  • Seyede Masoomeh Heidary Barkadehei, Mahmood Ghasemnezhad Pages 335-343
    Summer pruning and calcium spray could improve kiwifruits quality. In this study، effect of summer pruning in two times، 2 and 15 days after petal fall alone or in combination with %1 calcium chloride spray on fruit quality and mineral elements contents of ‘Hayward’ kiwifruit was investigated. Calcium sprayed four times 90 days after petal fall with 15 days intervals. The results showed that summer pruning، especially 2 days after petal fall significantly increased fruit diameter، fruit weight and total soluble solid (TSS). Control vine)without summer pruning and calcium spray) had the lowest dry matter and vitamin C content. Fruit calcium and magnesium concentration and also nutrient elements ratios were significantly affected by summer pruning and calcium spray. In contrast، nitrogen، phosphorus and potassium content were not affected by them. The highest calcium and the lowest magnesium content were found in the vines that pruned 2 day after petal fall alone or in combination with calcium spray. The highest nutrient elements ratios، K/Ca، Mg/Ca، N/Ca was found in control vine (without pruning and calcium spray). Overall، summer pruning and calcium spray could.
    Keywords: nutrient elements, calcium chloride, dry matter, pruning, correlation
  • Amir Jamal Mahmood, Ali Ebadi, Masood Mir Masoomi, Mansoor Omidi Pages 345-352
    To produce embryonic callus in four grapevine cultivars i. e. Yaghouti، Bidane Sefid، Shahroodi and Flame Seedless، ovary explants were collected at flower developmental stages III and V and cultured in MS medium supplemented with various concentrations of 2،4-D and BAP. For differentiation of somatic embryos، MS medium was supplemented with various concentrations of IAA and BAP. Results showed that collecting ovaries explants at stage V produced the highest percentage of somatic embryos in all studied cultivars. For embryogenic callus production، MS medium supplemented with 4. 5µm 2،4-D and 1. 1µm BAP was best treatment. However، for embryo differentiation، MS medium supplemented with 2mg/l IAA and 1mg/l BAP was better than the other treatments. The highest percentage of callus which produced somatic embryos obtained in ‛Yaghouti’ and ‛Bidaneh Sefid’ at second sampling time (V)، …
    Keywords: grapevine, ovary explant, somatic embryogenesis, regeneration
  • Sakine Ehteshami, Hasan Sarikhani, Ahmad Ershadi, Jafar Amiri Parian Pages 353-360
    Experiments were conducted to test the effects of two different paper bags، white single- and green double-layers، on fruit quality and sunburn of pomegranate (Punica granatum cv. Rabab Neiriz). Young fruits، at 35 days after full bloom، were covered by bags. The results showed that white single layer bag increased size and weight of fruits and aril weight in comparison to those of control. In contrary، green bag reduced size and weight of fruits. Green bag reduced peel water content; however، there were no significant differences in aril water content. Green bag delayed fruit ripening. Results indicated that bagging significantly reduced total phenolics and anthocyanin content. Antioxidant activity increased in white bags covered fruits، and reduced in those of green bag covered ones. Bagging treatments decreased sunburn intensity and sunburn areas. White bag was the most effective treatment for increasing quality and reducing sunburn in pomegranate fruit cv، Rabab Neiriz. Therefore، the use of white bags، due to the enhancing of quality and decreasing of sunburn، can be useful for pomegranate cv. ''Rabab Neiriz''. This could then serve as a useful tool for pomegranate growers to use white single layer bags to increase fruit quality and control sunburn.
    Keywords: pomegranate, sunburn, bagging, physical, chemical properties
  • Azizollah Khandan-Mirkohi, Forough Zafar-Farrokhi, Mohammadreza Taheri, Farhad Rejali Pages 361-375
    To study the effect of different arbuscular mycorrhiza fungi on growth performance and water absorption efficiency of osteospermum، a factorial experiment based on a randomized complete block design was conducted in greenhouse. A total of 22 different species of mycorrhizal fungi in symbiosis with the plant studied in this experiment. The results showed that mycorrhiza fungus Glomus mossea CA and Glomus mossea st6 had a significant effect on growth indices of osteospermum compared to the others. Inoculation of osteospermum plants with the fungus Glomus mossea CA improved the water use efficiency better than other species of mycorrhizal fungi. Despite the low rates of colonization in inoculated plants with fungus Glomus sp St2 and its insignificant impact on the characteristics of this plant، high water absorption efficiency was observed. Fungus Glomus mossea St2 and Glomus sp St2 had no effective symbiotic relationship with this plant. Furthermore، plants inoculated with the fungus Glomus mossea st6 had significantly higher root length، root fresh weight and root surface compared to the plants inoculated with other strains. Thus، it was shown that different species of arbuscular mycorrhiza fungi depending on the species used، can lead to improve some growth traits in this plant.
    Keywords: Colonization, Fungi Isolate, Root Inoculation, Ornamental Plant, phosphorus
  • Fateh Rasouli, Gholam-Ali Peyvast, Jamal-Ali Olfati, S. Mohammad-Reza Ehteshami Pages 377-382
    Casing soil is one of the most important indicators of button mushroom production، which has a direct impact on the size and performance. Due to the easy availability of resources for the production of vermicompost this mix can be used alternative of peat to button mushroom production. This study was conducted with nine treatments and three replications in a completely randomized design at the Faculty of Agriculture، University of Guilan in 2013. Different treatments were prepared before and after leaching vermicompost (worm waste) in combination with peat in ratio of (0:100)، (25:75)، (50:50)، (75:25) and (100:0). All treatments incorporate vermicompost and peat due to adhesion and high electrical conductivity could be a viable alternative to peat. The results showed that the treatments were washed vermicompost alone or in combination with peat، are suitable for production casing soil technology. Although different treatment don’t show any significant differences on yield but leached vermicompost lead to increasing number of mushroom and reduction two days from casing to harvest and decrease dry matter content of mushroom.
    Keywords: Peat moss, Mushroom casing, Alternative peat, Yield
  • Hossein Mohammadi, Leila Tabrizi, Reza Salehi Pages 383-390

    The effect of different ratio of vermicompost (0، 10، 20، 30، 40 & 50 %) in two type of substrate (coco peat and coco peat-perlite (50:50 V: V)) on growth characteristics of gooseberry (Physalis peruviana L.) seedling was investigated in Research Greenhouse of University of Tehran، in 2013. A factorial experiment based on completely randomized design with four replications was carried out. Criteria such as root length، shoot height، crown and plant diameter، leaf number and area، fresh and dry weight of aerial part and root، ratio of fresh and dry weight of shoot to root and chlorophyll index were evaluated. Results showed that treatments significantly affected most measured criteria in which root length in coco peat-perlite and Chlorophyll index in coco peat media were increased. Application of 10% vermicompost resulted in higher root length، leaf number، crown and plant diameter and 30% vermicompost caused the highest plant height. Interaction effect of treatments pronounced better for leaf area، root fresh and dry weight، shoot fresh and dry weight in media with coco peat-perlite and 20% vermicompost while no application of vermicompost in coco peat-perlite media caused the highest ratio of fresh and dry weight of shoot to root.

    Keywords: Coco peat, Compost, Growth criteria, Perlite
  • Hadijeh Jangjou, Abbas Hassani, Bahman Hosseini, Morad Jafari, Morteza Alizadeh Pages 391-399

    Lemon balm (Melissa officinalis L.) is an herbaceous perennial plant of the Lamiaceae family that has a wide edible and medicinal uses. In this research the potential of five different explants (nodal segments، shoot tip، cotyledon، hypocotyl and leaf segments) on MS mediums supplemented with different concentrations of 6-Benzylaminopurine (BAP) (2. 2، 4. 4 and 8. 8 µm) alone or in combination with 1µm Indoleacetic acid (IAA) for direct regeneration of Lemon balm was investigated. The experiment was conducted using a factorial based on completely randomized design with three replications. The maximum mean number of shoots (23. 59 and 16. 90 shoots in shoot tip and nodal segment explants، respectively) was observed on the MS medium with 8. 8 µm BAP. The highest regeneration rate (99%) in shoot tip and nodal segment explants was achieved on the MS medium supplemented with 8. 8 and 2. 2 µm BAP، respectively. No shoot regeneration occurred in other explants. The rooting of regenerated shoots was assessed on MS، ½MS and MS medium supplemented with 1، 2. 5، 4. 92 and 9. 84 µm Indole butyric acid (IBA). The highest mean number of roots (9. 06 roots per explants) was observed on the MS medium supplemented with 4. 92 µm IBA.

    Keywords: Lemon balm (Melissa officinalis L.), Direct regeneration, Nodal segment, BAP, MS medium
  • Elahe Ahadi Dolatsara, Alireza Salami, Majid Shekarpoor, Mohammad Reza Nagavi, Aboozar Soreni Pages 401-415
    The genus Artemisia containing more than 500 taxa at the specific or subspecific level. Thirty-four species of genus Artemisia have been reported in Iran، which from the viewpoint distribution، density and coverage is the most important genera of plant. Since the still has not been achieved a general system for the classification and phylogeny، in this research tried with evaluation of chloroplast diversity and phylogenetic relationships of Artemisia species and comparison with other species in the world، identified evolutionary path، genetic similarity for some species of Iran، until through this maintained genetically valuable treasures. In this research، polymorphic were studied in non-coding regions of chloroplast DNA of 28 Iranian Artemisia species. At first، 13 primers public of chloroplast DNA were evaluated for proliferation، and according to the degree of proliferation primers، six primer pairs (PB، BD، Ic2، CS، trnL-F and B2B3) were selected for the final study. PCR products were digested by three restriction enzyme of MseI، EcoRI and TaqI. From 14 combinations primer - enzymes used، 10 combinations showed polymorphism status. Data showed a completely different banding pattern in A. Armeniaca، A. incana، A. austriaca، A. melanolepis، A. oloveriana، A. turanic and A. turnifortiana than other species.
    Keywords: Artemisia L, Chloroplast diversity, Parsimony analysis, Phylogenetic relationships, trnL–F region
  • Narjes Safaiyan, Naser Alemzadeh Ansari, Mousa Mousawi Pages 417-427
    In this study 21 coriander populations the accumulated from different regions of Iran was conducted augmented design at Shahid Chamran University of Ahvaz. Some of morphological characteristics (Time of emergence، plant height، fresh and dry weight، Seed weight) and anti oxidant (carotenoids، vitamin c، catalas and proxidase) of these populations were evaluated. The analysis of variance showed that there are significant differences between genotypes in fresh and dry weight and Seed weight. The principal component analysis declared three components which accounted 74. 31% of total variation. Based on cluster analyses UPGMA method، populations were separated in 4clusters. The first cluster included populations of Bushehr (1)، and Khuzestan (2) with shortest mean of emergence، highest mean fresh and dry weight of leaves، stems، plant، seed weight، and maximum the vitamin C and proxidase in comparative with groups as the most compatiblein the Ahwaz conditions are introduced. We can be used as this a good genetic diversity among of native coriander populations and can be used it as a valuable genetic resource for breeding in next works.
    Keywords: morphological characteristics, vitamin C, Catalase, proxidase cluster analysis
  • Kamran Amiri Nasab, Mahmood Ghasemnezhad, Hedayat Zakizadeh, Mohammad Hassan Biglouei Pages 429-440
    Drought preconditioning، which is irrigation with low frequency and longer duration، could be used for extending root system and suppressing drought damage in plants. In the present study، the effect of drought preconditioning for 30 days on increasing tolerance to drought stress in two turfgrass species، creeping bentgrass (Agrostis stolonifera cv. Palustris) and tall fescue (Festuca arundinacea cv. Greystone) was investigated. Drought preconditioning and control plants were irrigated for 50 days with different levels of soil suction (20-23،40-43، 50-53 and 70-73 centibar)، and finally، plants were watered up to field capacity point for 15 days، in order to recovery. The results showed that drought preconditioning increased root to shoot length ratio in both grass species. Preconditioning in both species also showed the higher leaf peroxidase، superoxide dismutase، ascorbat peroxidase and catalase activity than control plants at the end of 50 days of drought stress treatments. At recovery stage، activity of antioxidant enzymes was higher only in preconditioned creeping bent grass compared to control plants. Overall، drought preconditioning could increase drought stress tolerance in both turfgrass species by increasing root to shoot ratio and improving enzymatic antioxidant systems.
    Keywords: Drought tolerance, Hardening, Recovery, Root to shoot ratio, water stress
  • Mohammad Aref Poorian, Golam Hosein Davari Nejad, Yahya Selahvarzi Pages 441-447
    Effective microorganisms (EM) is a commercial biofertilizer mainly consists of photosynthetic and lactic acid bacteria، yeast and actinomycetes. In order to evaluate the influence of EM (0 and %1) and salt stress (0 mM، 50 mM، 100 mM and 150 mM) on the morphophysiological characteristics of pomegranate cv. shishe-kap، a factorial experiment was conducted based on the completely randomized design at the research greenhouse of Ferdowsi University of Mashhad. NaCl (10 part) and CaCl2 (1 part) were utilized to exert the salinity stress. Studied parameters included the main stem height، shoot fresh weight، root length، root dry weight، root volume، leaf relative water content، electrolyte leakage، chlorophyll index، potassium and sodium contents. The results showed that all the measured morphophysiological parameters expect the electrolyte leakage were significantly higher in EM treatment in comparison to no EM treatmant in saline conditions. In addition، under the extreme salinity stress (150 mM)، application of 1% EM decreased the sodium content of to 12. 5% and increased the potassium content to 11. 5%. According to the obtained results from the above parameters، it seems that EM can reduce the harmful effects of salinity.
    Keywords: Effective microorganisms, leaf relative water content, stem height, chlorophyll index
  • Moazem Hasanpoorasl, Hosein Ali Karimi, Sedige Moosanejad Pages 449-460
    The aim of this research was to improve quality and vase life of cut Gladiolus flowers. The investigation was done with the effects of different concentrations of essential oil of thymol and zataria oil (50 and 100 mg L-1) and silver nanoparticles (3 and 5 mg L-1) and 8-hydroxyquinolin sulfate (300 and 400 mg L-1) with sucrose 3%. In addition، distilled water، ethanol 500 mgL-1 and sucrose 3% were used as control treatments. Cut flowers were pulsed for 24 h in different preservative solutions. In the research different characteristics like: vase life، bacteria count chlorophyll content، lipid peroxidation، protein content، peroxidase and catalase activity were studied. The results showed that vase life of cut flowers treated with 100 mgL-1 of each zataria and thymol essential oils treatments، increased to 13. 6 and 12. 8 days، respectively. Also، silver nanoparticles in the concentrations of 3 mg L-1 and 8-hydroxyquinolin sulfate in the concentrations of 300 mg L-1 increased the vase life of cut flowers to 14. 8 and 17. 4 days، respectively.
    Keywords: Senescence, Thymol, Zataria oil, 8, hydroxyquinolin sulfate
  • Zahra Karimian, Ali Tehranifar, Mohammad Banayan, Majid Azizi, Fateme Kazemi Pages 461-473
    Considering high population and hot and arid climate in most cities in Iran، creating optimum thermal comfort during the hot periods is necessary. An experiment was conducted to examine the effect of percentage vegetation and hard surfaces on changes of temperature، humidity and thermal comfort of in three urban sites and Mashhad weather station was investigated. Climate and recorded data from weather station and Danesh crossroad، Moghadam-Tabarsi intersection and Mellat Park that were different in terms of percentage vegetation and hard surfaces were compared with each other. Thermal comfort indices and the ranges of them in hottest period of 2011 were calculated by categorizing age and gender differences. The results of statistical analysis and RayMan model outputs showed that temperature and humidity of Danesh crossroad and Moghadam-Tabarsi intersection in comparison with those of weather station in particular Mellat Park were significantly higher and lower، respectively. Thermal comfort indices showed that as time passes in this period، the potential of the days create little heat stress، strong and very strong heat stresses in urban dwellers respectively and Mellat Park and weather station site were more appropriate than Danesh crossroad and Moghadam-Tabarsi intersection in terms of thermal comfort for people.
    Keywords: Green Space, Heat Islands, Humidity, Temperature
  • Mina Taghizadeh, Mousa Solgi Pages 475-484
    In recent years، ornamental kale is commonly used in landscapes due to its colorful shoots and resistance to the diverce environmental conditions. Thus، its in vitro proliferation was studied in series of experiments. Different BA (0/10. 1، 0. 5 and 1 mg/L)، 2،4-D (0. 1، 0. 5 mg/L) and silver nitrate (2، 4 mg/L) treatments were applied for the establishment stage. Treatments of the proliferation stage also included BA (0. 1 and 0. 5 mg/L) and IBA (0. 1 and 0. 5 mg/L). Acclimatization of in vitro plantlets was conducted using different concentrations of MS (complete and half strength) and vermicompost extract (direct and diluted). Results revealed that، using of 0. 1 mg/L BA with one mg/L 2،4-D was able to provide regeneration in this ornamental plant، acceptably. Proliferation medium supplemented with 0. 5 and 0. 5 mg/L BA caused shoot development. Finally، in vitro plantlets were successfully adapted by transferring to media containing reduced MS medium without plant growth regulators. In conclusion، by using the relatively low cost، accessible media and the least concentrations of plant growth regulators، successful regeneration of kale ornamental were obtained.
    Keywords: Kale ornamental, in vitro regeneration, plant growth regulators