فهرست مطالب

حکومت اسلامی - سال نوزدهم شماره 2 (پیاپی 72، تابستان 1393)

نشریه حکومت اسلامی
سال نوزدهم شماره 2 (پیاپی 72، تابستان 1393)

  • بهای روی جلد: 30,000ريال
  • تاریخ انتشار: 1393/06/31
  • تعداد عناوین: 8
|
  • محمدحسین جمشیدی*، سید محمد جواد قربی، مهرداد جمشیدیان صفحه 5
    نظریه ولایت فقیه یکی از مهم ترین ارکان اندیشه سیاسی امام خمینی1 در ارتباط با رهبری جامعه اسلامی در عصر غیبت امام معصوم(ع) است. به علاوه امام خمینی، تنها فقیهی است که توانست بر مبنای این نظریه، حکومت اسلامی تشکیل دهد و به عنوان اولین تجربه حاکمیت فقیه بر جامعه، بدان نمود عینی بخشد. برخی معتقدند در طول تاریخ، اندیشه امام، در این موضوع متغیر و با یک سیر تدریجی مطرح شده است. پرسش اساسی که این مقاله مترصد پاسخگویی به آن است اینکه آیا نظریه ولایت فقیه، همواره در اندیشه سیاسی امام خمینی(ره) ثابت بوده است و امام در طراحی آن دارای دیدگاه یکدستی بوده اند یا اینکه این نظریه در تقریرات و بیاناتشان با یک چرخش گفتمانی مواجه بوده است؟ برای پاسخ به این سوال، با بهره گیری از روش اسنادی توصیفی، دو کتاب «حکومت اسلامی» و «کشف اسرار» مورد بررسی قرار گرفتند و سعی گردید تا ثبات یا تحول ولایت فقیه در دو کتاب مذکور مورد بررسی قرار گیرند. یافته های پژوهش، حاکی از آن است که نظریه ولایت فقیه در این دو کتاب، هیچ تناقض و اختلافی با یکدیگر ندارند. البته شیوه بیان امام خمینی(ره) در کتاب کشف اسرار، در مورد نظریه حاکمیت فقیه، احتمالا به دلیل شرایط سیاسی و مذهبی دهه20 تا حدودی مستتر می باشد. به همین دلیل، گمان می رود طرفدار نظریه نظارت فقیه هستند؛ در حالی که توضیح و تبیین نظریه، تدریجی و بر اساس مقتضیات زمانه بوده است. به علاوه این نظریه به طور کامل و بدون هیچگونه ابهامی در کتاب «ولایت فقیه» در سال 1348 نمایان شده است.
    کلیدواژگان: امام خمینی(ره)، ولایت فقیه، کشف اسرار، حکومت اسلامی، ثبات و تحول
  • اصغر زیرک باروقی*، غفور خویینی، سیدمحمدتقی علوی صفحه 31
    «عدالت» در فقه، آنچنان که شایسته است، مورد توجه فقهاء قرار نگرفته و بحث های مطرح شده نیز بیشتر شامل عدالت فردی می باشد. در این میان امام خمینی1 به عنوان فقیهی که در سیره علمی و عملی، رویکرد متفاوتی به عدالت داشتند، در کنار عدالت فردی، به عدالت اجتماعی نیز پرداخته اند. در بین فقهای معاصر، نظراتی در خصوص جایگاه عدالت در فقه مطرح شده است. عده ای عدالت را به عنوان یک «قاعده فقهی» قلمداد نموده و گروهی دیگر «عدالت عرفی» را به عنوان مستند استنباطات فقهی خود قرار می دهند. در این نوشته ضمن تبیین این نظرات، عدالت به عنوان مقصد و هدف شریعت را نیز مطرح نمودیم و در نهایت ضمن تحلیل نظرات مذکور بر مبنای اندیشه فقهی امام خمینی1 به این نتیجه رسیدیم که وجود «عدالت» به عنوان یک اصل در فقه، غیر قابل انکار است، اما تشخیص مصادیق آن، خارج از فقه و با توسل به حکم عرف، در مواردی که شرع حکم قطعی در آن مورد دارد، قابل پذیرش نمی باشد. عدالت، مقصد شریعت و فلسفه احکام است و مثل سایر قواعد فقهی، ابزاری برای نیل به احکام شرعی جزئی نیست، بلکه خود هدف و مقصد است و اساسا تمام احکام و قواعد فقهی، وسیله ای برای نیل به این مقصد می باشند.
    کلیدواژگان: عدالت، قاعده فقهی، عدالت عرفی، مقاصد شریعت، مصلحت
  • مهدی قربانی صفحه 65
    درباره چگونگی اداره جامعه سیاسی، نظریه های متعددی توسط اندیشمندان سیاسی مطرح شده است. در این بین، «نظریه ولایت فقیه» به دلیل بدیع بودن آن نسبت به دیگر نظریه های سیاسی و همچنین به دلیل عینیت یافتن آن در چارچوب جمهوری اسلامی ایران، اهمیت ویژه ای پیدا کرده و پژوهش های متعددی برای تبیین زوایای مختلف این نظریه ارائه شده است. با این حال، تحقیق در این عرصه و واکاوی ابعاد مختلف این نظریه، ضرورتی غیر قابل انکار است. در پی درک این ضرورت، پژوهش پیش رو به تبیین نظری کارآمدی سیاسی نظام ولایت فقیه می پردازد، با این هدف که اولا ظرفیت ها و مولفه های این نظریه را برای کارآمدی سیاسی تبیین نماید. ثانیا در خلال این مباحث، امتیازهای آن را در مقایسه با دیگر نظریه ها نشان دهد و ضمن پاسخ به سوال از کارآمدی و شبهاتی که در این زمینه مطرح است، جامعیت و اتقان آن را روشن تر نماید. در فرآیند این پژوهش، مولفه هایی که نشانگر کارآمدی سیاسی است، برای تبیین نظری کارآمدی سیاسی ولایت فقیه به کار گرفته می شود. این مولفه ها عبارتند از: استبدادستیزی، تحقق مردم سالاری دینی، تامین مصلحت عمومی و تحقق مشارکت سیاسی فعال. تامل در ابعاد مختلف نظریه ولایت فقیه نشان می دهد که در این نظریه، ضمن توجه به مولفه های مذکور، سازوکارهای لازم برای تحقق آن ها نیز پیش بینی شده است. البته روشن است که پس از تبیین نظری، اگر این مولفه ها در عمل نیز مورد توجه و پی گیری قرار گیرد، تحقق عینی کارآمدی سیاسی در جامعه اسلامی دور از دسترس نخواهد بود.
    کلیدواژگان: ولایت فقیه، کارآمدی سیاسی، استبدادستیزی، مردم سالاری دینی، مصلحت عمومی و مشارکت سیاسی فعال
  • ولی الله نقی پورفر، رضا ابروش صفحه 95
    مدیریت بحران، یکی از موضوعاتی است که در بسیاری از جوامع، مورد ابتلا می باشد. یکی از معضلاتی که می تواند برای سازمانها و جوامع تهدیدآفرین باشد، بروز و ظهور بحران به ویژه بحرانهای اجتماعی است. به همین دلیل، مدیریت بحران به ویژه بحرانهای اجتماعی از موضوعات بسیار مهم و قابل توجه در حوزه سازمان و مدیریت است. بر این اساس، کشف شیوه مدیریت بحران «جمل» در سیره امام علی(ع) می تواند راهگشای بسیاری از سازمانها در رویارویی با بحرانهای اجتماعی باشد. این پژوهش با هدف کشف مولفه های بحران جمل، شیوه مهار آن توسط امام علی(ع) را مورد بررسی و تحقیق قرار می دهد. آنچه به عنوان سوال اصلی پژوهش مطرح می شود، این است که امام علی (ع) چگونه توانست بحران جمل را مدیریت کند؟ برای پاسخ، با استفاده از روش کتابخانه ای، داده های مورد نیاز را جمع آوری و به روش توصیفی تحلیلی به بررسی داده های پژوهش می پردازیم و سرانجام مدیریت امام علی(ع) برای بحران جمل در سه مرحله: مدیریت پیش از بحران، مدیریت حین بحران و مدیریت پس از بحران را پیگیری می کنیم. برخی از اقدامات ایشان در مرحله مدیریت پیش از بحران، دقت در انتصابات سازمانی، کنترل عوامل بحران زا،گفت وگو و احتجاج با عوامل بحران زا و اقداماتی که در حین بحران توسط ایشان انجام گرفت، شامل: بسیج منابع و امکانات، حذف یا کاهش قدرت عوامل بحران زا، اطلاع رسانی و آگاه سازی، استمداد از خدا و مشورت و رایزنی با تیم مدیریت بحران می شود. در نهایت، اقدامات آن حضرت پس از بحران، شامل شفاف سازی، پاکسازی بصره از عاملان بحران، ایجاد نظم و آرامش و حمایت از آسیب دیدگان می شود.
    کلیدواژگان: امیرالمومنین(ع)، مدیریت بحران، بحران زا، بحران جمل، مولفه های بحران، کنترل بحران
  • عباس کعبی، سجاد حکیمی* صفحه 123
    تبیین ماهیت نمایندگی مجلس به علت دینی بودن جامعه ایران و وجود نظریه های مختلف در مورد حکومت و همچنین مساله مشارکت مردم در انتخاب نمایندگان، از ابتدای تاسیس مجلس در ایران از چالش برانگیزترین موضوعات مرتبط با قوه مقننه بوده است. برای تبیین ماهیت نمایندگی مجلس در حقوق اساسی جمهوری اسلامی ایران باید هر یک از ارکان نمایندگی مجلس؛ یعنی ولی فقیه، نماینده و مردم جداگانه تحلیل شوند. بر این اساس، ماهیت نمایندگی مجلس در حقوق اساسی جمهوری اسلامی ایران، وکالت قانونی، ماذون از ولی فقیه است. ولی فقیه، وظیفه اداره جامعه را از جانب خداوند متعال دارا می باشد، اما ایشان بر اساس اصل مشارکت مردم در اداره جامعه، وظیفه تقنین و نظارت خود را طبق قانون اساسی که مورد قبول همگان است، به نمایندگان مجلس، برای انجام وظایف نمایندگی تفویض کرده اند و نمایندگان از جانب مردم وکالت دارند تا حق مشارکت آنان در اداره جامعه را محقق سازند.
    کلیدواژگان: نمایندگی مجلس، ولایت فقیه، مردم، وکالت، قانون اساسی
  • میثم خزایی*، محمدعلی لیالی، حامد دژآباد صفحه 145
    توجه به عنصر مصلحت و نقش آن در صدور احکام حکومتی توسط حکومت اسلامی، از دیرباز مورد توجه عالمان فقه سیاسی، اندیشه سیاسی و فلسفه سیاسی بوده است. در حکومت اسلامی، عنصر مصلحت در وضع و اجرای قوانین نقش قابل توجهی دارد و حاکمیت اسلامی باید آن را مورد توجه قرار دهد.
    این مقاله عهده دار پاسخ به این سوالات است که آیا مصالح اجرائیه در حکومت اسلامی دارای مبانی قرآنی است؟ به این معنا که آیا در قرآن به مصالح اجرائیه و احکام حکومتی توجه شده است؟ و اگر قرآن کریم به مصالح اجرائیه (حکومتی) پرداخته است، دلالت و سیاق آیات چگونه است؟
    در پاسخ به این سوالات باید گفت گرچه مصالح اجرائیه از عناوین ثانوی در فقه سیاسی، اندیشه سیاسی و فلسفه سیاسی اسلام بوده و قرآن به صراحت اشاره ای به آنها نکرده است، اما با مطالعه آیات قرآن و آرای تفسیری مفسرین می توان حجیت مصالح اجرائیه را از سیاق آیات قرآن استخراج کرد؛ زیرا قرآن در آیات متعددی، به رهبران جامعه اسلامی که منصوب از جانب خداوند هستند، اجازه صدور احکام حکومتی بر اساس مصالح و مفاسد در جامعه اسلامی را داده است.
    کلیدواژگان: مصالح اجرائیه، احکام حکومتی، مصالح حکومتی، تشخیص مصلحت
  • محسن ولایتی* صفحه 171
    نظام های حقوقی در دنیا صرف نظر از عنوان «حاکم علی الاطلاق»؛ چه در قالب انتخاب رهبر یا پادشاه یا رئیس جمهور، هر یک بر اساس قاعده حقوقی خاص خود حاکم را انتخاب می کنند. در نظام جمهوری اسلامی با اذعان به این امر که حاکم علی الاطلاق خداست و رهبر و ولی فقیه، با واسطه از جانب خداوند، حاکم بر جامعه اسلامی است، انتخاب حاکم و رهبری جامعه طبق اصل یکصد و هفتم قانون اساسی بر عهده مجلس خبرگان رهبری است.
    این نوشتار با توجه به مولفه های چهارگانه در انتخاب رهبری (انتخاب رهبری عقد است یا ایقاع و یا بیعت؟ در صورت عقدبودن انتخاب رهبری، این عقد لازم است یا جایز؟ تعیینی است یا تعینی؟ انتخابی است یا انتصابی؟ و ماهیت نظارت و عزل رهبری)، به ماهیت فقهی و حقوقی انتخاب رهبری بر اساس نظریه های اعطاء مقام ولایت به ولی فقیه در جهت تمرکز ولایت، جعل مقام ولایت و انشاء نصب ولی، ارشاد و ارائه طریق، به فعلیت رساننده جعل ولایت، وکیل در توکیل، حاکم و قاضی بودن، کشف مصداق از باب خبرویت و بینه از سوی فقهاء، پرداخته و هر یک از این نظریه ها را مورد نقد و بررسی قرار داده و در نهایت ماهیت فقهی و حقوقی تعیین رهبر را از باب کشف مصداق بر اساس خبرویت و بینه می داند و به بررسی نظرات برخی از فقهای شیعه؛ از جمله معمار کبیر انقلاب اسلامی حضرت امام خمینی1 پرداخته است.
    کلیدواژگان: انتخاب، انتصاب، وکالت، شهادت، کشف مصداق، خبره، جعل ولایت
  • صفحه 199
|
  • Muhammad Hussein Jamshidi, Sayyed Muhammad Jaw, Aacute, D. Qurbi, Mehrd, Aacute, D. Jamshidi, Aacute, N Page 5
    The theory of the guardianship of the Muslim jurist constitutes an important element in Imam Khomeini’s political thought in relation to the leadership of the Islamic community at the time of Occultation. In addition, Imam Khomeini is the only Muslim jurist who succeeded to form an Islamic government on the basis of this theory which can be said to be the first objective crystallization of a Muslim rule over the Islamic community. Some believe that, over time, Imam Khomeini’s thought on the subject in question has undergone some changes or has taken a developing course. The main question this article seeks to answer is that whether the theory of guardianship of the Muslim jurist has been a fixed or unchanging idea in the political thoughts of Imam Khomeini and that whether it has been a coherent and unified theory, not being evolved into a new discourse over time since it was developed by Imam Khomeini. To answer the above questions, the author, drawing upon the documentary-descriptive method, has looked at the two books Hokumat-e Islami [Islamic Government] and Kashf al-Asrar [Unveiling of the Mysteries], trying to show whether or not the theory of the guardianship of Muslim jurist has undergone changes or remained unchanged. The findings of this research work shows that as far as the theory of the guardianship of the Muslim jurist is concerned, there is no contradiction or discrepancy between these two books, though it seems that the way in which Imam Khomeini formulated the theory at issue in Kashf al-Asrar is not clear-cut, or rather, it is implicit, due to the circumstances of Iran in 1920s. That is why it is thought by some that Imam Khomeini has been in favor of the theory of the supervision, and not guardianship, of the Muslim jurist. This brings evidence to the fact that the theory at issue has been explained away and justified or interpreted differently under changing political circumstances. The same theory, however, has found its clear unambiguous expression in the book the Guardianship of the Muslim Jurist in 1348.
    Keywords: Imam Khomeini, guardianship of the Muslim Jurist, Kashf al Asrar (the Unveiling of the Mysteries), Islamic Government, stability, change
  • Asghar Zirakb, Aacute, Ruqi*, Ghafur Khoeini, Sayyed Muhammad Taqi Alawi Page 31
    Justice in Islamic jurisprudence has not seriously been taken into consideration and the discussions raised on this subject mainly deals with individual justice. Among the Muslim jurists, Imam Khomeini as a Muslim jurist who has a different approach to justice in his practical conduct has dealt with both individual justice and social justice. There have been differing opinions as to the status of justice in Islamic fiqh. Some have taken justice as a “fiqhi principle” while others have considered customary justice as their bases for fiqhi inferences. This article, while dealing with the explanation of the ideas and opinion proposed in this regard, regards justice as the main objective of the Law (shariÝah). Having analyzed various ideas concerning justice, the article comes to a conclusion that justice is inevitable as a principle in fiqh. However, to identify the extensions(referents) of justice, outside the realm of fiqh, by having recourse to the common-sense judgment in cases where there is a conclusive judgment issued by the Law is not acceptable. Justice is aimed at by the Law and it is, in fact, the philosophy of the Islamic rulings and is not to be taken as a means of attaining particular legal rulings, but it is itself the aim and goal. It may be said that all rulings and fiqhi principles are means of reaching this goal.
    Keywords: justice, fiqhi principle, common sense judgment, legal aims, expediency
  • Mahdi Qurb, Aacute, Ni Page 65
    Various theories have been developed by political thinkers on the way in which a political society can be run. In the meanwhile, the theory of the guardian of the Muslim jurist has gained great importance due its novelty in comparison with other political theories and its applicability in the framework of the Islamic Republic of Iran. Many researches have been made to cast light on various aspects and dimensions of the theory at issue. Still further investigation is necessary to explore some other hidden aspects of the theory. To meet this end, the present research seeks to provide theoretical explanation for the efficiency and applicability of a system of government based on the theory. The research also aims at showing the advantages of the theory in question over other theories, and providing answers for the questions and doubts raised about its efficiency and applicability as well as its comprehensiveness and authenticity. In this connection, some components of the theory are as follows: its opposition to despotism of any form, approval of religious democracy, striving for the common good, and paving the ground for the active political participation of people. Reflection on various aspects of the theory of guardianship of the Muslim jurist shows that, in this theory, not only the abovementioned components but also the necessary mechanisms for their functions have been taken into serious consideration. It goes without saying that if the mentioned components, having theoretically explained, are taken into consideration and acted upon in practice, they will prove to be fully operative and applicable in Islamic society.
    Keywords: guardianship of the Muslim jurist, political efficiency, anti, despotism, religious democracy, common good, active political participation
  • Walioll, Aacute, H. Naqipurfar, Ri, Atilde, Aacute, Abarwash Page 95
    Crisis management, is a process by which a society, or an organization in that society, deals with a major event that threatens to harm it. The crisis which may be a major threat is a social crisis. That is why crisis management, especially that of social crises, is regarded as 0ne of the major concerns in the field of organization and management. Accordingly, to detect the way in which Imam Ali (p.b.u.h) succeeded to manage the “Jamal Event” as a social crisis can be a good guide for many organizations in dealing with social crises. This research aims at exploring the major elements contributing to the crisis of “Jamal” as well as the means by which Imam Ali (p.b.u.h.) succeeded to manage this crisis which had threatened the Muslim community. The major question raised here is “How did Imam Ali succeed to manage the ‘Jamal crisis?” To answer the question, the researcher, drawing upon library research method, proceeds to collect research data and deals with the data by employing analytical descriptive method. The management technique adopted by Imam Ali (p.b.u.h.) to control the crisis is dealt with in three phases: management before crisis, management during (in times of) crisis, management after crisis. Some measures taken by Imam Ali before the crisis were: being very careful in appointing people to positions, considering and controlling contributory factors to the crisis, and trying to negotiate with those provoking the crisis and advancing arguments with those actively participating in the crisis to persuade them to resolve it. The measures taken at times of the crisis include mobilizing resources and facilities, overcoming or easing the contributory factors to the crisis, making people aware of the forces behind the crisis, seeking help from God, and consulting the crisis management team. The measures taken by Imam Ali (p.b.u.h.) after the crisis included making people aware of the problems caused by the crisis, removing the remaining contributory agents to the crisis from Basra, maintaining peace and order and supporting those who were hit by the crisis.
    Keywords: the Commander of the Faithful (p.b.u.h.), crisis management, provoking crisis, the Jamal Crisis', crisis components, overcoming the crisis
  • Abbas Kabi, Sajjad Hakimi* Page 123
    Since the establishment of Islamic parliament in Iran, the explanation of the nature of ‘being a parliament representative’ is one of the most challenging issue in the legislature due to the fact that the Iranian society is a Muslim society, that there are many differing views on the nature of Islamic government, and that people have rights to participate in the elections, including the election of their own parliament representatives. To explain the nature of representation in the constitutional law of the Islamic Republic of Iran, one has to make analysis of each of the constituent elements of representation as far as the Islamic parliament is concerned. The analysis will cover such issues as ‘the guardianship of the Muslim jurist’, ‘those who are elected as representatives’, and ‘people’. Accordingly, the nature of parliamentary representation as stipulated in the constitution of the Islamic republic of Iran is a legal representation permitted by the Muslim guardian jurist. The Muslim jurist is, in a sense, appointed by God to take responsibility of running the social affairs of the Muslim community. However, according to the principle of public participation, the Muslim jurist delegates his responsibility of legislating and supervising, which is stipulated in the constitution and commonly accepted, to the legislators or the elected representatives of the people to act on his behalf. The representatives have been elected to pave the way for people to participate in running their own social affairs.
    Keywords: legislatorship, the guardianship of the Muslim jurist, people, representation, constitution
  • Meitham Khaz, Aacutei.*, Muhammad Ali Lay, Aacute, Lih., Aacute, Med Dej, Aacuteb., Aacute, D Page 145
    The executive expediency and its role in issuing government decrees by the Islamic ruling system has traditionally attracted the attention of the Muslim scholars concerned with political fiqh, political thought and political philosophy. As far as the Islamic government is concerned, the element ‘executive expediency’ plays a crucial role in legislation and law enforcement and the Islamic rule has to take notice of it.This article seeks to provide answers to the following questions: Does the executive expediency in the Islamic government have its roots in the Qur’an? In other words, does the holy Qur’an pay any attention to executive expediency and government decrees? And if the Qur’an has dealt with the governmental executive expediency, what are the Qur’anic texts and significations? In answering to the above questions, it should be noted that the executive expediency, though it has been designated as secondary in the political fiqh, political thought, and political philosophy in Islam, and the Quran has made no explicit mention of executive expediency, one can infer the authority of executive expediencies from the Qur’anic contexts. For the Qur’an in various verses has granted the leaders of Islamic society, who are appointed by God, permission to issue governmental decrees to the interests of the Islamic society.
    Keywords: executive expediency, governmental decrees, governmental expediencies, expediency discernment
  • Mohsen Wil, Aacute, Yati* Page 171
    Legal systems of the world, despite the title “absolute ruler or authority” whether used for a person elected as a leader or a president or for a person in a position of a king, each chooses the head of state in line with particular legal rules. In the Islamic Republic of Iran, with acknowledging the fact that the absolute ruler or authority is only God, the Almighty, and that the ruler or guardian jurist is actually appointed by mediate interference of God, according to the Article 107 of the constitution of Iran, the responsibility of appointing the Supreme leader is delegated to the Assembly of Experts of the Leadership. This article, as an introduction to the issue in question, deals with the following constituent elements as presuppositions: Is the office of leadership a contract or a unilateral obligation or allegiance of some sort? And in case it is a contract, is it binding or permissible? Is it a designated (taÝyini) office or a determined(taÝyyoni) one? The article deals with the question whether a leader is appointed or elected, and such issues as supervising the activities of the leader and his dismissal from his office, entrusting the office of guardianship to the guardian jurist in line with the theories that allows giving the office of guardianship to the Muslim jurist for concentrating authority; assigning(jaÝl) the office of guardianship and considering(insha’) the appointment of the guardian jurist; offering guidance and showing the right way; complementing and giving effect to the office of guardianship; giving the power of attorney to the jurist; having the position of a ruler as well as a judge; and finally considers the legal and juridical nature of assigning the Supreme leader in terms of the discovery of referents as based on expertise and clear evidence. The author raises some discussions on the theories advanced by some ShiÝÐ jurists (faqihs), including the great architect of the Islamic Revolution, Grand Ayatollah Khomeini.
    Keywords: election, appointment, attorneyship, witness, discovery of referents, expert, assigning guardianship