فهرست مطالب

فصلنامه بهداشت در عرصه
سال دوم شماره 2 (پیاپی 6، تابستان 1393)

  • تاریخ انتشار: 1393/08/17
  • تعداد عناوین: 6
|
  • فرزانه غریب زاده، روشنک رضایی کلانتری، سیمین ناصری، علی اسرافیلی، معصومه گلشن صفحه 1
    زمینه و هدف
    شستشوی خاک با کمک سورفاکتانت ها یک فن آوری با پتانسیل بالا برای حذف PAHs از خاک و انتقال آنها به فاز آبی می باشد. عملکرد این فرآیند تحت تاثیر پارامترهایی از قبیل غلظت سورفاکتانت، زمان شستشو، نسبت حجم محلول سورفاکتانت به خاک (L/S) و حضور مواد آلی طبیعی می باشد، که در این پژوهش با استفاده از سورفاکتانت غیر یونی Tween 80 مورد بررسی قرار گرفت.
    مواد و روش ها
    به نمونه های خاک آلوده شده به فنانترن، محلول سورفاکتانت با سه غلظت mg/l 500، 2750 و 5000، نسبت های حجم محلول سورفاکتانت به خاک v/w) ml/g)10، 20، 30، سه سطح غلظتی اسید هیومیک (به عنوان مواد آلی طبیعی) 0، 10 و 20 میلی گرم بر لیتر اضافه و به مدت 2، 13و24 ساعت بر روی شیکر قرار داده شدند. پس از طی زمان های مذکور از محلول ها نمونه برداری شد و نمونه ها برای سنجش غلظت فنانترن به HPLC تزریق شدند. این مطالعه بر اساس طراحی مرکب مرکزی با استفاده از روش سطح پاسخ در 29 دوره آزمایش انجام و از نرم افزارهای Design-Expert V.7 و Excel برای طراحی و آنالیز نمونه ها استفاده شد و داده ها با استفاده از آزمون آماری آنالیز واریانس (ANOVA) تجزیه و تحلیل شدند.
    یافته ها
    حداکثر راندمان حذف (35/77%) در غلظت سورفاکتانت 5000mg/l، نسبت محلول سورفاکتانت به خاک v/w 30، زمان شستشوی 24 ساعت و عدم حضور اسید هیومیک به دست آمد. غلظت سورفاکتانت با میزان تاثیر برابر با 03/82% موثرترین عامل در حذف فنانترن بود. فاکتور L/S نیز دیگر عامل معنی دار (0001/0= PValue) بود. همچنین بر هم کنش دو فاکتور غلظت سورفاکتانت و L/S نیز دارای تاثیر مثبت معنی دار بر حذف فنانترن بوده است. اما اسید هیومیک (797/0= PValue) و مدت زمان شستشو (136/0= PValue) فاکتورهای معناداری نبودند.
    نتیجه گیری
    با در نظر گرفتن شرایط طبیعی خاکهای ایران که حاوی حدود 3 تا 6 درصد مواد آلی می باشند، شرایط بهینه شستشوی خاک آلوده به غلظت بالایی از فنانترن (حدود 500 میلی گرم بر کیلوگرم خاک) در حداقل زمان شستشو بر مبنای پیشنهاد روش سطح پاسخ با مطلوبیت 1/95% عبارتست از غلظت سورفاکتانت mg/l 500، (v/w L/S) 30 زمان شستشو 2 ساعت و mg/l 1/2 (3/6%) اسید هیومیک می باشد.
    کلیدواژگان: فنانترن، شستشوی خاک، سورفاکتانتTween 80، بهینه سازی
  • گیتی کاشی، شهرزاد خرم نژادیان*، نیلوفر ناصحی صفحه 11
    زمینه و هدف
    فلوراید ماده سمی برای انسان محسوب می شود. هدف در این تحقیق کاربردی-تحلیلی بررسی تعیین درصد حذف فلوراید، از آب آشامیدنی شهری توسط رآکتور ناپیوسته تلفیقی الکتروشیمیایی و ماده شیمیایی پلی آلومینیوم کلراید (PAC) مرکب از الکترودهای مس- مس می باشد.
    مواد و روش ها
    نمونه آب آشامیدنی شهری دارای فلوراید تهیه گردید. کارایی حذف در حالت های مختلف متغیرهای pH (9-2/4)، زمان تماس (40-10 دقیقه)، غلظت mg/L) PAC 50-10)، فاصله الکترود (cm 5/1)، غلظت فلوراید (mg/L 9-3) و چگالی جریان (mA/cm2 5/4-5/1) مورد بررسی قرار گرفت.
    یافته ها
    مقدار حذف غلظت فلوراید mg/L 9 در فاصله cm 5/1 الکترود، شرایط بهینه چگالی جریان mA/cm2 5/4 و زمان الکترولیز 40 دقیقه در pH برابر 5/7 درسیستم الکتروشیمیایی 87/0% بدست آمد. مقدار حذف غلظت فلوراید mg/L 3 در فاصله cm 5/1 الکترود، در شرایط بهینه چگالی جریان mA/cm2 3 و زمان الکترولیز 40 دقیقه در pH برابر 5/7 در سیستم الکتروشیمیایی 100% بدست آمد. مقدار حذف غلظت فلوراید mg/L 9 در سیستم تلفیقی الکتروشیمیایی و ماده شیمیایی در فاصله cm 5/1 الکترود، شرایط بهینه چگالی جریان mA/cm2 5/4، زمان 10 دقیقه و pH برابر 5/7 در غلظت PAC، 30 میلی گرم در لیتر، 100% بدست آمد. حذف غلظت فلوراید mg/L 3 نیز در سیستم تلفیقی الکتروشیمیایی و ماده شیمیایی PAC در فاصله cm 5/1 الکترود، شرایط بهینه چگالی جریان mA/cm2 5/4، زمان 10 دقیقه و pH برابر 5/7 در غلظت PAC، mg/L 10 100% بدست آمد.
    نتیجه گیری
    یافته ها نشان دادند که فلوئورزدایی آب آلوده، بوسیله رآکتور تلفیقی الکتروشیمیایی ناپیوسته و ماده شیمیایی PAC عملی است و رآکتور ناپیوسته تلفیقی الکتروشیمیایی و ماده شیمیایی PAC موثرتر از رآکتور ناپیوسته الکتروشیمیایی است.
    کلیدواژگان: آب آشامیدنی، الکتروشیمیایی، الکترود مس، پلی آلومینیوم کلراید، فلوراید
  • فرشاد بهرامی اصل، مجید کرمانی *، سهیلا سلحشور آرین، محمد ملامحمودی آبادی، داریوش زینال زاده صفحه 18
    زمینه و هدف
    مواد رنگزا به طورگسترده در صنایع مختلف مورد استفاده قرارگرفته و توسط فاضلابهای فرایندهای مختلف به محیط دفع و باعث بروز اثرات مزمن و یا حادی بر روی میکروارگانیسمها می شوند. این مواد رنگزا نور ورودی به آب را جذب و منعکس کرده و باعث کاهش فتوسنتز جلبکها و اثر سوء بر زنجیره غذایی می شوند. از اینرو هدف از این مطالعه استفاده از نانوذرات اکسید منیزیم سنتزشده، در فرایند ازن زنی کاتالیزوری غیرهمگن جهت حذف رنگزای راکتیو قرمز 120 از فاضلاب سنتتیک تعیین شد.
    مواد و روش ها
    نانوذرات اکسید منیزیم به روش سل-ژل سنتز شده وتاثیر فاکتورهایی مانند pH محلول، زمان واکنش، دوز کاتالیست و غلظت اولیه رنگزا بر روی راندمان حذف مورد مطالعه قرار گرفتند.
    یافته ها
    طبق نتایج حاصله مقدار pH بهینه برای فرایند 10 و دوز بهینه کاتالیست برابر با 3 گرم در لیتر بدست آمد. تحت شرایط بهینه بالا، راندمان حذف 100 درصد برای 500 میلی گرم در لیتر رنگزا بعد از 12 دقیقه حاصل شد و نانوذرات اکسید منیزیم راندمان حذف را در مقایسه با ازن زنی تنها (بدون حضور کاتالیست) 49 درصد افزایش دادند.
    نتیجه گیری
    در pH قلیایی و حضور مقدار اندکی کاتالیست تجزیه ازن و تولید رادیکال افزایش یافته و راندمان حذف افزایش می یابد. افزایش غلظت اولیه رنگزا باعث کاهش راندمان حذف می گردد که در صورت نیاز می توان این کاهش راندمان را با استفاده از افزایش دوز ازن زنی و یا زمان ازن زنی افزایش داد.
    کلیدواژگان: ازن زنی کاتالیزوری، نانوذرات اکسید منیزیم، رنگزای راکتیو قرمز 120
  • مهدی نصرت آبادی، مریم شریفیان ثانی*، وحیده نگین، میترا باباپور صفحه 27
    زمینه و هدف
    سلامت یک از ابعاد مهم در در تحلیل فقرچندبعدی کودک است، از طرفی مواجه خانوارها با پرداخت های کمرشکن منجر به فقر سلامت خانوار می گردد. نظر به اهمیت دوران کودکی و نیز اندازه گیری شاخص های فقر سلامت در اطلاع رسانی به برنامه ریزان نسبت به اثرات توزیعی راهبردهای سیاستی و نیز رفاه خانوار، هدف مقاله حاضر محاسبه و تحلیل روند فقر سلامت خانوارهای دارای کودک در کشور طی دوره زمانی 1391-1363می باشد.
    مواد و روش ها
    این تحقیق از جمله مطالعات روند می باشد که با استفاده از داده های پیمایش هزینه – درآمد جریان فقر سلامت خانوارهای دارای کودک در چهار گروه سنی را با رویکرد داده های شبه ترکیبی(و استفاده از شاخص فقر فوستر، گریر و توربک) مورد بررسی قرار می دهد. لازم به ذکر است که در انجام محاسبات از نرم افزار های Stata11 و Excel بهره گرفته شد.
    یافته ها
    نتایج نشان داد که نرخ فقر سلامت در سال 1373 بالاتر از سالهای دیگر در تمام گروه های سنی بوده است. نرخ فقر سلامتی در خانوارهای گروه سنی 15-11 ساله در دوره های اخیر(انتهای برنامه چهارم توسعه و شروع برنامه پنجم) روندی صعودی داشته اما در سایر گروه های سنی با نوساناتی همراه بوده است.
    نتیجه گیری
    به طور کلی در اغلب گروه های سنی نرخ فقر سلامت دارای نوسان و میزان آن نیز در سالهای مطالعه بالا بوده است. نوسانات بالای این شاخص در طول برنامه های توسعه نشان می دهد که سیاستهای پایدار و منسجمی برای کاستن از مواجه خانوارهای دارای کودک با هزینه های کمرشکن سلامت تدوین نگردیده است. در انتهای مقاله در راستای کاهش میزان و شدت فقر سلامت خانوارها پیشنهاداتی ارائه گردیده است.
  • یوسف امیدی خانی آبادی، رجب رشیدی، غلامرضا گودرزی*، سودابه زارع صفحه 36
    زمینه و هدف
    صنعت سیمان منبع مهم تولید آلاینده های خطرناک می باشد. اگرچه اندازه گیری هایی توسط کارشناسان محیط زیست انجام گرفته اما ارزیابی دقیق میزان انتشار آلاینده ها که می تواند بعنوان داده اولیه در مدل سازی آلودگی هوا و بررسی های مدیریتی مورد استفاده قرار گیرد، موجود نمی باشد. هدف از این مطالعه، اندازه گیری و بررسی مقادیر نشر جرمی گازهای آلاینده خروجی از الکتروفیلتر و پیش گرمکن کارخانه سیمان دورود می باشد.
    مواد و روش ها
    در این پژوهش مقادیر مختلف غلظت حجمی(ppm) گازهای اندازه گیری شده بوسیله دستگاه سنجش Testo مدل XL350 پس از استاندارد سازی فشار و دما بر اساس قانون گازهای ایده آل به غلظت جرمی(mg/m3) تبدیل شدند. سپس میزان انتشار جرمی(g/s) گازها با توجه به اندازه دبی خروجی دودکش محاسبه گردید.
    یافته ها
    نتایج حاصل از این تحقیق نشان داد که مقادیر حجمی گازها بالاتر از استاندارد آلاینده های خروجی از دودکش صنایع سیمان (الکتروفیلتروپیش گرمکن) می باشد. میزان تولید گازهای آلاینده CO و SO2 در فصل زمستان افزایش یافته است که عمده دلیل آن استفاده از مازوت به عنوان سوخت کوره در این فصل می باشد.
    نتیجه گیری
    این روش در مدل سازی پراکنش گازها کاربرد دارد. به منظور پایش زیست محیطی آلاینده های خروجی لازم است که این آلاینده ها در فواصل دورتر و در اطراف کارخانه سیمان نیز مورد بررسی قرار گیرند.
    کلیدواژگان: نشرجرمی، گازهای آلاینده، کارخانه سیمان دورود
  • احمد رضا یزدانبخش، محمدرضا مسعودی نژاد، سیما الیاسی* صفحه 43
    زمینه و هدف
    ورود داروها و باقیمانده های دارویی به محیط های آبی و پایداری آنها در محیط به عنوان یک مساله مهم در محیط زیست مطرح می باشد. هدف از این تحقیق بررسی کارایی فرآیند پراکسی الکتروکواگولاسیون در حذف COD آنتی بیوتیک آزیترومایسین از فاضلاب می باشد.
    مواد و روش ها
    این مطالعه در راکتور در مقیاس آزمایشگاهی و روی نمونه های سنتتیک از آنتی بیوتیک آزیترومایسین انجام گرفت. در این تحقیق تاثیر پارامترهایی چون زمان واکنش، غلظت پراکسید هیدروژن، دانسیته جریان و pH بر راندمان حذف COD آنتی بیوتیک آزیترومایسین مورد بررسی قرار گرفت.
    یافته ها
    نتایج نشان دهنده تاثیر غلظت اولیه آنتی بیوتیک، pH، دانسیته جریان، زمان واکنش و غلظت پراکسید هیدروژن بر راندمان حذف بود. بیشترین راندمان حذف COD، 6/95 درصد، با غلظت 100 میلی گرم بر لیتر آنتی بیوتیک آزیترومایسین در زمان واکنش 60 دقیقه، دانسیته جریان 20 میلی آمپر بر سانتی متر مربع، pH برابر 3 و غلظت 5/1 میلی گرم بر لیتر پراکسید هیدروژن، به دست آمد.
    نتیجه گیری
    روش پراکسی الکتروگواگولاسیون در حذف آنتی بیوتیک آزیترومایسین از فاضلاب کارآئی مناسبی دارد. گرچه از نظر اقتصادی باید بررسی بیشتری در مقایسه با روش های دیگر صورت گیرد.
    کلیدواژگان: فاضلاب، الکتروگواگولاسیون، آزیترومایسین، COD
|
  • Gity Kashi*, Shahrzad Khoram Nejadian, Niloofar Nasehi Page 11
    Background And Aims
    Fluoride is a toxic chemical for human. The present study was aimed to investigate fluoride removal from urban drinking water by the combination of batch electrochemical reactor، using copper-copper electrodes، and poly aluminum chloride (PAC) as chemical coagulant.
    Materials And Methods
    Fluoride contaminated drinking water samples were prepared and thence the effect of different variables including pH (4. 2-9)، initial fluoride concentration (3-9 mg/L)، contact time (10-40 min)، PAC concentration (10-50 mg/L)، distance between electrodes (1. 5 cm)، and current density (1. 5-4. 5 mW/cm2) on fluoride removal efficiency was studied.
    Results
    The experimental results have shown that the maximum removal efficiency of 87. 0% was obtained in the electrochemical reactor for 9 mg F-/L at 1. 5 cm distance between electrodes، current density of 4. 5 mA/cm2، electrolysis time of 40 min and pH 7. 5. Similarly، the maximum fluoride removal (100%) was obtained when the operating conditions were set as electrode distance 1. 5 cm، current density 3 mA/cm2، electrolysis time 40 min and pH 7. 5. Incorporating PAC in electrochemical reactor resulted in a very high fluoride removal (over 99%) from high-fluoride water (9 mg/L) when distance between electrodes، current density، contact time، and pH were 1. 5 cm، 4. 5 mA/cm2، 10 min and 7. 5، respectively. At a contact time of 10 min، pH 7. 5 and 10 mg PAC/L، the enhanced coagulation achieved a complete fluoride removal (100%) when the distance between electrodes and current density were respectively 1. 5 cm and 4. 5 mA/cm2.
    Conclusion
    It has been found that fluoride removal from high-fluoride contaminated water in an electrochemical batch reactor is practicable. The enhanced coagulation process with copper-copper electrodes and PAC was more effective for fluoride removal as compared with the use of batch electrochemical reactor solely.
    Keywords: Copper electrode, drinking water, electrochemical, Fluoride, poly aluminum chloride
  • Farshad Bahrami, Asl, Majid Kermani*, Soheila Salahshour, Arian, Mohammad Mollamahmoudi, Abadi, Dariush Zeynalzadeh Page 18
    Background And Aims
    Dyes are widely used in different industries and consequently are disposed through different industrial effluents into the environment. Chronic and/or acute effects of the chemicals on microorganisms have been documented. Dyes may absorb and reflect the entering sun lights into the water and thereby decrease the algal photosynthesis. The later in turn can affect the food chain seriously. The aim of this study was، therefore، to use MgO nanoparticles as catalyst in heterogenic catalytic ozonation process (COP) for reactive red 120 dye removal (decolorization) from synthetic wastewater.
    Materials And Methods
    MgO nanoparticles were produced by sol-gel method. The influences of several operational parameters including solution pH، reaction time، MgO dosage and initial dye concentration on removal (decolorization) efficiency were evaluated.
    Results
    The optimum pH and MgO dosage for COP were determined as 10 and 3 g/L، respectively. Decolorization of 500 mg/L of dye was almost complete after 12 min under achieved optimum conditions. MgO nanocrystals markedly affected the COP and enhanced the dye removal efficiency by approximately 49% compared with the sole ozonation process.
    Conclusion
    Higher O3 decomposition in presence a small amounts of catalyst and alkaline pH increases the radical production which in turn improves the decolorization efficiency. Increasing the initial concentration of dye deteriorated the removal efficiency; however، this can be compensated by increasing the ozonation rate.
    Keywords: Catalytic Ozonation, MgO Nanoparticles, Reactive Red 120 dye (RR120)
  • Mehdi Nosratabadi, Maryam Sharifian Sani*, Vahideh Negin, Mitra Babapour Page 27
    Background And Aims
    Health is an important dimension in analyzing multidimensional child poverty. High life expenditure imposed on families has lead to the household’s health poverty. Considering the importance of childhood and measuring health poverty indices to inform planners and towards distributive effects of policy strategies, as well as, family welfare, this paper tends to measure and analyse the trends of health poverty of Iranian “households with child” from 1984-2012.
    Materials And Methods
    In this trend study, statistical data on household budgets were considered to measure health poverty in households with child (using FGt index). The results were analyzed using STATA and Excel Software.
    Results
    The results showed that the poverty rate was the highest in terms of all age group’s health in 1999. While, the health poverty rate among families with children in the age group of 11-15 year-old showed an upward trend in recent periods (the end of the fourth development goal and beginning of fifth Program), it was associated with fluctuations in other age groups.
    Conclusion
    Overall, health poverty rate was high in all age groups although it showed high fluctuations. The high fluctuations of the health poverty index during the development plans indicate that stable and consistent policy has not been developed to reduce households facing catastrophic health expenditure. At the end of this research, some recommendations have been offered to reduce the amount of household’s health poverty.
    Keywords: health poverty, household financial contribution, cohort approach, child
  • Yusef Omidi Khaniabadi, Rajab Rashidi, Gholamreza Godarzi*, Soudabe Zare Page 36
    Background And Aims
    Health is an important dimension in analyzing multidimensional child poverty. High life expenditure imposed on families has lead to the household’s health poverty. Considering the importance of childhood and measuring health poverty indices to inform planners and towards distributive effects of policy strategies، as well as، family welfare، this paper tends to measure and analyse the trends of health poverty of Iranian “households with child” from 1984-2012.
    Materials And Methods
    In this trend study، statistical data on household budgets were considered to measure health poverty in households with child (using FGt index). The results were analyzed using STATA and Excel Software.
    Results
    The results showed that the poverty rate was the highest in terms of all age group’s health in 1999. While، the health poverty rate among families with children in the age group of 11-15-year-old showed an upward trend in recent periods (the end of the fourth development goal and beginning of fifth Program)، it was associated with fluctuations in other age groups.
    Conclusion
    Overall، health poverty rate was high in all age groups although it showed high fluctuations. The high fluctuations of the health poverty index during the development plans indicate that stable and consistent policy has not been developed to reduce households facing catastrophic health expenditure. At the end of this research، some recommendations have been offered to reduce the amount of household’s health poverty.
    Keywords: health poverty, household financial contribution, cohort approach, child
  • Ahmad Reza Yazdanbakhsh, Mohamadreza Massoudinejad, Sima Elyasi* Page 43
    Background And Aims
    Pharmaceuticals are considered as emerging environmental pollutants due to their continuous input and persistence in the aquatic ecosystem even at low concentrations. This work focuses on the removal of chemical oxygen demand (COD) from Azithromycin contaminated synthetic aqueous solution through proxy electrocoagulation process.
    Materials And Methods
    A batch method was used for removal of Azithromycin from water. The parameters affecting on the proxy electrocoagulation of antibiotics and subsequently COD removal efficiency such as reaction time، concentration of hydrogen peroxide، current density and pH of the solution was investigated.
    Results
    The proxy electrocoagulation process achieved a very high COD removal efficiency (95. 6%) with reaction time of 60 min، current density of 20 mA/cm-2 and at pH 3 in the presence of 1. 5 mg/L of hydrogen peroxide، producing cleaned water.
    Conclusion
    Although economically should be investigated compared to other methods، the studied process was useful in terms of Azithromycin removal from aqueous solutions.
    Keywords: Wastewater, electrocoagulation, Azithromycin, COD