فهرست مطالب

مجله علوم پزشکی رازی
سال بیست و دوم شماره 1 (پیاپی 130، فروردین 1394)

  • تاریخ انتشار: 1394/01/28
  • تعداد عناوین: 8
|
  • علی زارع میرزایی، سیده جهان احمدی، نسرین شایانفر، بهرنگ کاظمی نژاد صفحات 1-7
    زمینه و هدف
    آستانه خاص آنتی ژن اختصاصی پروستات (Prostate Specific Antigen-PSA) برای مشخص نمودن بیماران در معرض بالاترین خطر ابتلا به سرطان پروستات همیشه بحث برانگیز بوده است. این مطالعه با هدف بررسی میزان مقادیر PSA بر اساس سن و بررسی رابطه PSA و نمایه توده بدن (Body Mass Index-BMI) و در افراد بدون علامت انجام شده است.
    روش کار
    در این مطالعه توصیفی از اطلاعات دموگرافیک و مقادیر PSA در 180 نفر از افراد مراجعه کننده به بیمارستان حضرت رسول اکرم در محدوده سنی 40-79 سال، استفاده شد. قابل ذکر است که افراد مراجعه کننده بدون علامت بودند. به منظور تجزیه و تحلیل از نرم افزار SPSS و آزمون های آماری Chi-square وهمبستگی و توصیفی مناسب استفاده شد.
    یافته ها
    نتایج حاصل از مطالعه میانگین سنی بین 9±60.7 و حجم توده بدنی 3.5±26.1 را نشان داد و رابطه بین PSA و BMI همبستگی بسیار پایین و معکوس را نشان داد اما این همبستگی معنادار نبود (141/0p=). همبستگی بین میزان PSA و سن مثبت و معنی دار (001/0p=).بود.
    نتیجه گیری
    این مطالعه نشان داد که ارتباط معناداری بین میزان PSA وBMI وجود ندارد. در حالی که در مطالعاتی که تاکنون در این زمینه در افراد دارای علامت انجام شده ارتباط میان این دو فاکتور معنادار بوده است که ممکن است ناشی از میزان PSA بالاتر از 10 باشد و این ابهام ایجاد می شود که شاید در میزان بالای PSA رابطه میان این شاخص ها بیشتر می شود.
    کلیدواژگان: آنتی ژن اختصاصی پروستات، شاخص توده بدنی
  • سید میثم ابطحی فروشانی، شاهصنم غیبی، هادی اسمعیلی گورچین قلعه، بهمن منصوری مطلق صفحات 8-15
    زمینه و هدف
    سال هاست که در طب سنتی از گیاه سرخارگل به منظور پیشگیری و درمان طیف گسترده ای از بیماری ها از قبیل سرماخوردگی معمولی، درمان سرفه، عفونت های ریوی، اختلالات جلدی و حتی بیماری های مزمن ناشی از نقص ایمنی استفاده می شود. هدف از مطالعه حاضر بررسی اثرات تعدیل کنندگی عصاره هیدروالکلی گیاه سرخارگل(L. Echinacea purpurea) بر موش های سوری متعاقب چالش با پادگن گویچه های سرخ گوسفند (Sheep Red Blood Cells-SRBC) می باشد.
    روش کار
    جامعه مورد مطالعه، شامل 14 موش سوری نر بود که در دو گروه مساوی به طور تصادفی قرار گرفتند و با پادگن SRBC ایمونیزه شدند. موش های گروه تیمار از ابتدای مطالعه به مدت دو هفته روزانه عصاره هیدروالکلی گیاه سرخارگل (025/0میلی گرم-خوراکی) را دریافت نمودند. ایمنی هومورال و ایمنی سلولی (اختصاصی)، قابلیت انفجار تنفسی ماکروفاژها و میزان تکثیر سلول های ایمنی سنجیده شد. به منظور مقایسه از آزمون من- ویتنی یو در محیط نرم افزاری19 SPSS استفاده شد.
    یافته ها
    نتایج به دست آمده حاکی از افزایش معنی دار تیتر پادتن ضد SRBC در سرم موش های گروه تیمار به میزان 933/10±267/205 همزمان با کاهش شدت واکنش سلولی به میزان 202/4±288/15 نسبت به گروه شاهد می باشد. میزان تکثیر لنفوسیت های طحالی در مقایسه با گروه شاهد به طور معنی داری به میزان227/0± 821/1 افزایش یافته بود. با این حال، به نحوه قابل توجهی میزان قابلیت انفجار تنفسی و تولید نیتریک اکسید به ترتیب 020/0± 702/0، 032/2± 253/50 درجمعیت سلول های فاگوسیتیک طحال موش های گروه تیمار نسبت به موش های شاهد کاهش معنی داری یافته بود. مقدار احتمال 05/0>p به عنوان سطح معنی دار در تمامی محاسبات در نظر گرفته شد.
    نتیجه گیری
    از آنجایی که شدت انفجار تنفسی و قابلیت تولید نیتریک اکسید در سلول های فاگوسیتیک به طور مشخصی کاهش می یابد، بنابراین به نظر نمی رسد که سرخارگل اثرات واقعا مفیدی در تقویت سیستم ایمنی داشته باشد. با این حال ممکن است که عصاره هیدروالکلی گیاه سرخارگل به عنوان یک ترکیب طبیعی تعدیل کننده دستگاه ایمنی مورد توجه قرار گیرد.
    کلیدواژگان: گیاه سرخارگل، ایمنی هومورال، ایمنی سلولی
  • علی یگانه، آرش متقی، کمال تابع ارجمند، حسین فراهینی صفحات 16-20
    زمینه و هدف
    دفورمیتی هالوکس والگوس یک بیماری شایع و ناتوان کننده میباشد. استئوتومی پروگزیمال متاتارس اول همراه با عمل ماک براید بونیونکتومی یک روش شایع برای اصلاح این دفورمیتی است. هدف از این مطالعه بررسی نتایج این عمل در بیمارستان رسول اکرم ایران می باشد.
    روش بررسی
    تعداد 50 مورد دفورمیتی هالوکس والگوس در 48 بیمار در مدت پنج سال (1389-1384) در بیمارستان رسول اکرم تهران که با روش فوق درمان شده بودند تحت بررسی قرار گرفتند. در این مطالعه میانگین زوایای هالوکس والگوس (HVA) و بین متاتارسی (IMA) و درد قبل و بعد از جراحی مقایسه و همچنین میزان رضایتمندی بیماران عوارض این عمل بررسی شدند.
    یافته ها
    میانگین اصلاح زوایا برای IMA و HVA به ترتیب 6.5 با انحراف معیار 2.56 و 27.9 درجه با انحراف معیار 1.65 بود. در 28 بیمار (58%) رضایتمندی در حد خوب بود و بین میزان اصلاح زوایا و رضایتمندی بیماران ارتباط معنی دار وجود داشت (056/0p<). میانگین سنی بیماران 41 سال بود. درد پس از جراحی در 38 بیمار (79%) کاهش و در 10 بیمار (20%) دامنه حرکات مفصل کاهش پیدا کرده بود. در 4 بیمار (8%) جوش خوردگی نا مناسب با درجات خفیف دیده شد. هیچ موردی از استئونکروز درسر متاتارس و عفونت و جوش نخوردن و دفورمیتی هالوکس واروس دیده نشد.
    نتیجه گیری
    استئوتومی پروگزیمال متاتارس اول و ماک برایدبونیونکتومی روشی قابل قبول برای اصلاح هالوکس والگو س با درجات متوسط تا شدید دربیماران با توجه به عوارض پائین و نتایج خوب این عمل در این مطالعه می باشد. درد باقیمانده و خشکی مفصل از عوارض عمده آن است.
    کلیدواژگان: هالوکس والگوس، استئوتومی پروگزیمال متاتارس، روش ماک براید
  • محسن عباسی اصل، فرزانه برفه ئی، محمود رضا گوهری، مسعود رودباری، رضا خدابخشی صفحات 21-28
    زمینه و هدف
    سرطان کولورکتال به عنوان سومین سرطان شایع در دنیا و چهارمین عامل مرگ از سرطان ها به شمار می رود. عوامل متفاوتی چون عوامل محیطی و ژنتیکی و سبک زندگی بر آن اثر می گذارد. هدف این مطالعه تعیین بقای بیماران ایرانی مبتلا به سرطان کولورکتال و تعیین عوامل پیش آگهی دهنده آن است.
    روش کار
    در این مطالعه بقا، اطلاعات بیماران سرطان کولورکتال تحت درمان در بیمارستان شهید دکتر فیاض بخش تهران که طی سال های 1385 تا 1387برای درمان به این بیمارستان مراجعه کرده بودند، از طریق پرونده های این بیماران استخراج شد. وضعیت نهایی افراد در سال1390 ارزیابی و ثبت گردید. برای برآورد بقای بیماران روش کاپلان- مایر به دست آمد. اثر عوامل پیش آگهی دهنده توسط مدل رگرسیون کاکس به دست آمد. مقادیر احتمال کمتر از 05/0 از نظر آماری معنادار در نظر گرفته شد.
    یافته ها
    میانه ی بقا برای بیماران مبتلا به سرطان کولورکتال (35/0 ± 8/38) ماه به دست آمد. میزان بقای یک ساله و پنج ساله به ترتیب 2/79% و 6/39% به دست آمد. اثر متغیرهای متاستاز به سایر ارگان ها در زمان تشخیص، سن، عمل جراحی و درجه تمایز سلولی با استفاده از مدل چند متغیره بر روی بقای بیماران معنی دار بود (05/0>p). بالا بودن سن بیمار، نداشتن جراحی و افزایش درجه بدخیمی تومور با استفاده از رگرسیون کاکس به عنوان عوامل کاهش دهنده بقا معرفی شدند.
    نتیجه گیری
    میزان بقای پنج ساله بیماران ایرانی در مقایسه با کشورهای غربی کمتر به دست آمد. با توجه به نسبت بالای افراد جوان مبتلا به سرطان کولورکتال در ایران با تشخیص زودتر و برنامه بیماریابی موثرتر می توان بر طول عمر بیماران افزود.
    کلیدواژگان: سرطان کولورکتال، تحلیل بقا، مدل رگرسیون کاکس، کاپلان، مایر
  • علیرضا قارداشی افوسی، پاتریشیا خشایار، عباسعلی گائینی، سیروس چوبینه، علی اصغر فلاحی، محسن جاویدی صفحات 29-37
    زمینه و هدف
    تمرین تناوبی خیلی شدید به لحاظ ماهیت تناوبی، باعث بروز تغییراتی در سوخت و ساز استخوان می شود. هدف از پژوهش حاضر بررسی تاثیر تمرینات تناوبی خیلی شدید (High Intensity Interval Training-HIIT) بر عوامل بیوشیمیایی- هورمونی موش های نر نژاد ویستار بالغ بود.
    روش کار
    روش تحقیق حاضر نیمه تجربی بود. بدین منظور تعداد 16 سر موش با محدوده وزنی 20±250 گرم و سن 8 هفته به دو گروه تجربی (8n=) و کنترل (8n=) تقسیم شدند. پس از یک هفته آشنایی با پروتکل تمرینی، برنامه ی تمرینی HIIT فزآینده به مدت هشت هفته دنبال شد. 24 ساعت پس از آخرین جلسه ی تمرینی، بعد ازبیهوشی وکشتن حیوان، نمونه های خون مستقیما از قلب حیوان گرفته شد. پاراتورمون به روش رادیوایمونواسی و کیت ایمونوتوپیک CA، الکالین فسفاتاز به روش کینتیک و کیت پارس آزمون، کلسیم به روش آرسنازو و فسفات به روش فسفومولیدیت انجام گرفت. برای تجزیه و تحلیل داده های آماری از آزمون t مستقل استفاده شد.
    یافته ها
    نتایج نشان داد مقادیر PTH وALP در گروه تجربی نسبت به گروه کنترل افزایش معنی داری داشت (به ترتیب 000/0p= و 041/0p=)، در حالی که کلسیم و فسفات در گروه تجربی افزایش معنی داری نداشت (به ترتیب 736/0p= و 859/0p=).
    نتیجه گیری
    به نظر می رسد تمرینات تناوبی خیلی شدید، احتمالا با افزایش پاراتورمون و عوامل پروتئینی کنترل کننده حجم و تراکم استخوانی، بر سوخت و ساز استخوان اثر گذار باشد.
    کلیدواژگان: تمرین تناوبی خیلی شدید، پاراتورمون، آلکالین فسفاتاز، تراکم استخوانی، کلسیم
  • راضیه بیتازر، رضوان باقری، علی سلیمی، بهاره حاجی خانی صفحات 38-46
    زمینه و هدف
    کلامیدیا تراکوماتیس باکتری خاموش، مواج و متاسفانه فراموش شده ای است که باعث آسیب و اختلال در عملکرد دستگاه تناسلی می باشد. این باکتری گرم منفی و داخل سلولی اجباری با چرخه ی زندگی منحصر به خود و ایمنوپاتوژنز ویژه منجر به عوارض شدید من جمله اندومتریت، بیماری التهابی لگن (PID) و ناباروری می شود. این باکتری عامل تسهیل کننده ی انتقال ویروس نقص ایمنی انسانی (HIV) و همچنین کوفاکتور ویروس پاپیلومای القاء کننده ی نئوپلازی دهانه ی رحم است. برای غلبه بر این ناهنجاری ها واکسیناسیون بهترین راه برای کنترل عفونت است. بر این اساس پروتئین اصلی غشاء خارجی (MOMP) به عنوان کاندیدای بالقوه ی واکسن مطرح می باشد.
    روش کار
    در این مطالعه ژن MOMP217 در وکتور بیانی+ pET-28b کلون و در باکتری E.coli بیان شد. بیان پروتئین با ژل SDS-PAGE 10% رنگ شده با رنگ کوماسی بلو تایید شد.
    یافته ها
    در کنار مطالعات In silico، به دلیل وجود مناطق مهم اپی توپیک در این قطعه ژنی محافظت شده، MOMP217 نوترکیب می تواند پپتید مناسبی برای ایجاد ایمنی زایی معرفی گردد.
    نتیجه گیری
    با استفاده از تست های تاییدی بیشتر و مطالعات حیوانی به منظور بررسی و ارزیابی وضعیت پاسخ سیستم ایمنی، این پروتئین می تواند به عنوان کاندیدی برای مطالعات واکسنی مطرح شود. قطعا مطالعه ی پیش رو نیازمند انجام آزمایشات و تست های تکمیلی بیشتری می باشد.
    کلیدواژگان: واکسن، کلامیدیا تراکوماتیس، پروتئین اصلی غشاء خارجی MOMP
  • سمانه حاتمی، سیدعلی جواد موسوی صفحات 47-52
    زمینه و هدف
    هدف از این مطالعه، بررسی ارتباط سطح پروتئین c و مرگ و میر در بخش مراقبت های ویژه می باشد.
    روش کار
    این مطالعه، یک مطالعه گذشته نگر می باشد که بر روی پرونده 150 بیمار بستری در بخش مراقبت های ویژه انجام شده است. در این مطالعه سن، جنس، بیماری زمینه ای،ارگان دچار اختلال و سطح CRP مورد ارزیابی و با میزان مورتالیتی بیماران مقایسه شد. آنالیز داده ها با استفاده از نرم افزار SPSS vs18 و تست فیشر جهت تعیین ارتباط متغیرها صورت گرفت. و 0.05>p معنی دار بود.
    یافته ها
    میانگین سنی بیماران، 4/15±6/36 سال بود. 47.3% (71 نفر) بیماران را مردان و 52.7% (79 نفر) بیماران را زنان تشکیل می دادند. شایعترین اختلال عامل بستری در بیماران، بیماری های عفونی بود. 47.3% (71 نفر) میزان مرگ و میر بیماران مورد مطالعه 64.7% (97 نفر) بود. در این مطالعه، نشان داده شد که سطح سرمی CRP با میزان مورتالیتی بیماران ارتباط معنی داری دارد (0.001 >p).
    نتیجه گیری
    در این مطالعه نشان داده شد که سطح سرمی CRP با میزان مورتالیتی ارتباط مستقیم و مستقل دارد. لذا سنجش سطح سرمی آن در بیماران بستری در بخش مراقبت های ویژه در تعیین پیش آگهی آنها کمک کننده است، هرچند برای تایید مطلب فوق نیاز به مطالعات گسترده تری در این زمینه است.
    کلیدواژگان: پروتئین C، مورتالیتی
  • زهرا حاج ابراهیمی، هاجر سلطانی، مائده عربیان، سیما نصری، ناهید ابوطالب صفحات 53-62
    زمینه و هدف
    برای شبیه سازی بی وزنی در موش صحرایی از مدل بی وزنی پاهای عقبی استفاده می شود و مشخص شده است که پاسخ انقباضی آئورت شکمی در این شرایط کاهش می یابد. هدف از مطالعه حاضر بررسی پاسخ انقباضی عضلات صاف آئورت سینه ای در شرایط بی وزنی حاد و مزمن بود.
    روش کار
    مدل بی وزنی پاهای عقبی روی موش صحرایی نر بالغ نژاد ویستار برای 3 و 20 روز به منظور شبیه سازی بی وزنی بر روی زمین اجرا شد. آئورت سینه ای جدا شد و در محلول کربس هانسلیت تحت 1 گرم کشش اولیه قرار گرفت. منحنی پاسخ انقباضی به دوزهای تجمعی فنیل افرین و کلریدپتاسیم در حلقه های آئورت فاقد لایه اندوتلیوم در گروه کنترل و گروه های بی وزن به دست آمد.
    یافته ها
    پاسخ انقباضی به فنیل افرین و کلریدپتاسیم پس از 20 روز بی وزنی در مقایسه با گروه کنترل افزایش می یافت (058/0±01/3 گرم در گروه بی وزنی و 034/0±23/2 گرم در گروه کنترل در ماکزیمم غلظت فنیل افرین؛ 043/0±71/2 گرم در گروه بی وزنی و 040/0±06/2 گرم در گروه کنترل در ماکزیمم غلظت کلریدپتاسیم). اختلافی بین پاسخ انقباضی در گروه کنترل با گروه 3 روز بی وزنی مشاهده نشد.
    نتیجه گیری
    نتایج این مطالعه پیشنهاد می کند که بی وزنی مزمن انقباض عضلات صاف آئورت سینه ای را افزایش می دهد. این مسئله ممکن است ناشی از شیفت مایعات بدن در شرایط بی وزنی باشد. به طور خلاصه، مطالعه عملکرد عروق برای فهم مکانیسم های سازگاری عروق به شرایط بی وزنی و مقابله با آن مهم است.
    کلیدواژگان: بی وزنی پاهای عقبی، آئورت سینه ای، موش صحرایی
|
  • Pages 1-7
    Background
    The level of Prostate-Specific Antigen (PSA) in identifying patients at high risk for prostate cancer has always been a controversial issue. This study was designed in order to assess the relationship between PSA levels with age and Body Mass Index (BMI) in symptom free men.
    Methods
    In this cross sectional study، demographic data and PSA levels in 180 men referred to Rasoul Akram Hospital with analysis، data description، chi-square and correlation tests with SPSS software were used.
    Results
    The mean age of men was 60. 7±9 years and the mean of BMI was 26. 1±3. 5 kg/m2. This study showed inverse correlation between PSA and BMI which was very low and insignificant (p=0. 141). But the correlation between PSA and age were significant and positive.
    Conclusion
    This study showed there is no correlation between PSA and BMI. However studies which have been conducted in symptomatic patients have shown a correlation between PSA and BMI. This may result from PSA level above 10 and leading to the ambiguity that it is perhaps due to high levels of PSA.
    Keywords: Prostate Specific Antigen (PSA), Body Mass Index (BMI)
  • Pages 8-15
    Background
    Echinacea purpurea has long been used in folk medicine to prevent and treat a wide range of diseases like common cold، simple cough، pulmonary infections، dermatologic disorder and even chronic diseases due to immunodeficiency. This study was conducted to check the immunomodulatory properties of hydroalcoholic extract of Echinacea purpurea in NMRI-mice challenged with Sheep Red Blood Cells (SRBCs).
    Methods
    The study population included 14 NMRI-male mice that were randomly grouped in two equal groups and immunized with SRBC. Hydroalcoholic extract of Echinacea pupurea were administered to the treatment group mice per os in daily doses of 0. 025 mg from the beginning of the study and continued for 2 weeks. Specific humoral and cellular immunity، susceptibility of macrophages respiratory burst and proliferation of immune cells were measured. The Mann-Whitney test was used in order to compare using SPSS 19 software.
    Results
    The findings indicated a significant increase (205. 267±10. 933) in the level of anti-SRBC antibody and simultaneously a significant decrease (15. 288±4. 202) in the level of cellular immunity in treatment group compared to control group. Lymphocyte proliferation index in splenocytes was significantly increased (1. 821±227) in treatment group. However، the level of respiratory burst intensity (0. 702±0. 020) and nitric oxide production (50. 253±2. 032) in phagocytic population of splenocytes dramatically decreased in treatment groups compared to control mice.
    Conclusion
    Since، the respiratory burst and nitric oxide production of phagocytic cells decreased، the possible immunostimolatory effectiveness of Echinacea pupurea is doubtful. However، this data suggest that the hydroalcoholic extract of Echinacea pupurea may be used as a natural source for purposes of modulating the immune system.
    Keywords: Echinacea purpurea, Humoral immunity, Cellular immunity
  • Pages 21-28
    Background
    Colorectal cancer is the third current cancer in the world and the forth cause of death in cancers. Certain factors such as environmental، genetic and life style are related with this cancer. The objective of this study is to find the survival of Iranian patients with colorectal cancer and also to find its prognostic factors.
    Methods
    In this survival study، the data was collected from colorectal cancer patients who had referred to Fayyazbakhsh Hospital in Tehran from 2007 to 2009، using their hospital records. The final situation of the patients was recorded in 2012. For survival analysis of the patients، Kaplan-Meier method was used. The prognostic factors were calculated using Cox Regression.
    Results
    The median of survival for the patients was (38. 8±0. 35) month. The one and 5 years survival rates were 79. 2% and 39. 6%، respectively. The effect of metastasis in prognostic time، age، having surgery and grading were significant using multivariate analysis. The high age، having surgery and the increase of virulent degree were the causes of patients’ survival reduction using Cox regression.
    Conclusion
    The five year survival rate is less than western countries. Since there are many young colorectal cancer patients in the country، it is possible to increase their life using screening tests and early diagnostic programs.
    Keywords: Colorectal cancer, Survival analysis, Cox regression, Kaplan, Meier
  • Pages 29-37
    Background
    High interval training changes the bone metabolism. The present study was aimed at investigating the effect of High Intensity Interval Training (HIIT) on biochemical factor of adult male Wistar rat.
    Methods
    In this semi-experimentral studu sixteen male Wistar rats aged 6 weeks old with weight of 250±20 g were divided into control (n=8) and experimental groups (n=8). After a week of orientation training protocol، eight weeks of incremental HIIT training program was followed. 24 hours after the last training session، anesthesia and sacrificed blood samples were taken directly from the animal''s heart. Serum PTH and ALP were determined with RAI (Imonotopic CA kit)، kinetic (Pars azmon kit)، Ca and P were determined with Arsenazo، Phosphomolydate and independent t-test was used for statistical analysis.
    Results
    The result indicated that the level of PTH and ALP increased significantly whereas calcium and phosphate of experimental group did not show significant rise.
    Conclusion
    High intense interval training، possibly through increased PTH and protein factors، control bone mass density and volume and thus effecting bone metabolism.
    Keywords: High interval intensity training, Parathormone, Alkaline phosphatase, Bone mass density, Calcium
  • Pages 38-46
    Background
    Chlamydia trachomatis is a silent، turbulent and unfortunately neglected bacterium which impairs human genital tract function. This Gram-negative obligate intracellular bacterium with unique life cycle and immunopathogenesis result in serious complications، such as Endometritis، pelvic inflammatory disease (PID)، infertility، ability to ease HIV transmission and cofactor in human papilloma virus (HPV) -induced cervical neoplasia. To dominate these problems، vaccination is the best way of controlling the infection. Accordingly، MOMP has been implicated as a potential vaccine candidate through the years.
    Methods
    In this study، MOMP217 gene was cloned in PET28b+ and expressed in E. coli and the protein expression confirmed by SDS-PAGE 10% Gel stained with Comassie Blue dye.
    Result
    Beside the in silico experiments and the epitopic important regions in this conserved fragment، rMOMP217 may be a valuable peptide for immunization study.
    Conclusion
    Conclusively، with approach to animal model study for evaluation of immune system response ability، this truncated protein may be introduced as a candidate in vaccine study. Absolutely، this attempt needs more experimental works.
    Keywords: Vaccine, chlamydia trachomatis, MOMP (Major Outer Membrane Protein)
  • Pages 47-52
    Background
    The aim of this study was to investigation the relationship between CRP level and mortality in ICU patients.
    Methods
    In this retrospective cross-sectional study 150 critically patients in a university hospital was evaluated. Age، gender، organ failure and CRP level was evaluated. Then correlation between mortality and CRP level was measured.
    Results
    The mean age of patients was years. %47. 3 of patients were men and %52. 7 of patients were women. Prevalence of mortality in this study was %64. 7. In this study was demonstrated that CRP concentration correlate with mortality (p<0. 001).
    Conclusion
    In this study was revealed that CRP level was prognostic factor for mortality in critically ill patients.
    Keywords: C Protein, Mortality
  • Pages 53-62
    Background
    Hindlimb Unloading (HLU) is used to simulate microgravity in rats and has been shown to decrease contractile response in the abdominal aorta. The aim of present study was to investigate the contractile responses of smooth muscle of thoracic aorta following acute and chronic microgravity treatment.
    Methods
    Male adult rats (Wistar) were subjected to HLU for 3 and 20 days to establish ground-based-model of microgravity. The thoracic aortas were dissected and suspended in Krebs-Henseleit solution less than 1 g resting tension. Concentration response curves to cumulative doses of phenylephrine (PHE) and KCL were obtained in endothelium-denuded rings from control and HLU groups. Statistical analysis was carried out using analysis of two-way ANOVA and post hoc Bonferroni test.
    Results
    Contractile response of 20-day HLU-treated tissues with phenylephrine and KCL were increased in endothelium-denuded rings versus control group (3. 01±0. 058 vs. 2. 23±0. 034 g at max (phenylephrine)، HLU-20 vs. control; 2. 71±0. 043 vs. 2. 06±0. 040 g at max (KCl)، HLU-20 vs. control). There was no difference in vasoresponsiveness between control and 3-day HLU rings.
    Conclusion
    Results of this study suggest that chronic HLU increase smooth muscle contracting in the thoracic aorta. It is proposed that these effects may be related to the fluid shifts in microgravity condition. Briefly، studies of vascular function are of particular importance in elucidating the mechanisms underlying vascular adaptation to microgravity and its gravity based countermeasure.
    Keywords: Hindlimb unloading, Thoracic aorta, Rat