فهرست مطالب

انوار معرفت - سال سوم شماره 2 (پیاپی 8، پاییز و زمستان 1393)

مجله انوار معرفت
سال سوم شماره 2 (پیاپی 8، پاییز و زمستان 1393)

  • تاریخ انتشار: 1393/12/18
  • تعداد عناوین: 7
|
  • محمد مهدی منادی *، رسول باقریان صفحه 5
    انسان با داشتن دو بعد جسمانی و روحانی، که برآمده از نحوه تکوین برزخی اوست، از احکام مترتب بر هریک از عوالم روحانی و عالم اجسام برخوردار است. ترکیب عناصر، یکی از احکام عالم اجسام است. وجود عنصر هیولانی در مزاج، بستر سیر انسان به سوی کمال را فراهم کرده است. به هر میزان اجزای تشکیل دهنده انسان از تعادل بیشتری برخوردار باشند، کمال وجودی او بیشتر است. انسان در میان موجودات، از اعتدال مزاج بیشتری برخوردار است. در میان افراد انسانی نیز انسان کامل دارای اعدل مزاج هاست. نحوه هستی او در مراحل تنزلات در قوس نزول، در این اعتدال مزاج تاثیر بسزا دارد؛ زیرا سیر او در عالم عناصر، تا تشکیل بدن عنصری، گرفتار تعویقات و توقفات نبوده به اصطلاح احدی السیر است. آنچه وجود اعتدال مزاج در انسان کامل را ضروری می سازد آن است که تعدد نفوس انسانی و خساست و شرافت نفس انسان متاثر از شرافت و دنائت هیکل و بدن عنصری اوست که با تامین قابلیت در جانب قابل، موجب تعدد نفوس گردیده است. تشکیل مزاج عنصری انسان کامل برگرفته از نورانیت او در عوالم بالاست. اعتدال در نشئه عنصری، نمونه ای از اعتدال در عالم امر است؛ زیرا در صقع ربوبی نیز به مظهر حکم عادل نیاز است تا با عدالت میان اعیان ثابته حکم نماید و صاحب این مظهر حکم، حقیقت محمدیه است. همچنین لازمه جمعیت در انسان کامل آن است که آثار تمام حقایق را به صورت متعادل، بدون غلبه هیچ اثری نسبت به اثر یا آثار دیگر، بروز دهد. برای عنصری انسان کامل نیز مشمول چنین قاعده ای بوده، مزاج عنصری انسان کامل را در بالاترین نقطه از اعتدال قرار می دهد.
    کلیدواژگان: انسان، کامل، اعتدال، مزاج، بدن، عنصر، روح، معدن
  • رسول مزرئی* صفحه 19
    طریقت «نعمت اللهیه» در سده هشتم هجری، توسط شاه نعمت الله ولی پایه گذاری شد و همزمان با قطبیت شاه خلیل الله ، یگانه فرزند و جانشین وی، به دکن هندوستان منتقل گردید. پس از شاه خلیل الله ، تعداد یازده قطب در دکن هندوستان بر مسند قطبیت این طریقت تکیه زدند. شاه علی رضا دکنی، قطب دوازدهم این طریقت، به منظور گسترش دامنه ارشاد خویش و ترویج طریقت «نعمت اللهیه»، دو تن از مشایخ خویش به نام های میرطاهر و معصوم علیشاه دکنی را به ایران فرستاد. معصوم علیشاه دکنی در زمان حیات رضا علیشاه به قتل رسید و نورعلیشاه را به جانشینی خویش انتخاب کرد. نورعلیشاه نیز در زمان حیات قطب وقت، یعنی رضاعلی شاه از دنیا رفت و امور طریقت «نعمت اللهیه» ایران را به حسین علیشاه واگذار کرد. بر اساس قوانین طریقت نعمت اللهیه، تعیین جانشین و نیز تعیین قطب پسین، توسط قطب پیشین صورت می پذیرد. بررسی های تاریخی نشانگر این است که مستند کتبی یا شفاهی بر قطبیت حسین علیشاه و نیز شیخ المشایخی نورعلیشاه وجود ندارد. بنابراین، برخلاف دیدگاه سردمداران این طریقت، به نظر می رسد پس از درگذشت معصوم علیشاه دکنی، پیوند مشایخ طریقت «نعمت اللهیه» ایران با اقطاب این طریقت در دکن هندوستان گسسته شده است. این مقاله به روش تاریخی تحلیلی شواهد و قرائن این انقطاع را بررسی کرده است.
    کلیدواژگان: طریقت نعمت اللهیه، رضاعلیشاه، معصوم علیشاه، نورعلیشاه، حسین علیشاه، اجازه نامه، قطبیت شیخ المشایخ
  • سیدمحمدحسین متولی امامی* صفحه 35
    علم عرفان متناسب با تعریفی که از انسان و جهان دارد، حوزه سلوک معنوی انسان و میزان گستردگی آموزه های معنوی اش را معین می گرداند. در نگرش عرفانی، انسان موجودی کشیده شده از ظاهر به باطن عالم است و ابعاد گوناگون وجودش، در تناسب با دنیا، برزخ و قیامت طراحی شده است. ازاین رو، ظواهر بیرونی و شئون گوناگون زندگی فردی، اجتماعی و سیاسی انسان نیز در تعامل و تناسب با عالم غیب رقم می خورد و شانی فراگیر نسبت به دنیا و آخرت پیدا می کند. ازاین رو، انسان شناسی عرفان، عارف را به حوزه سیاست می کشاند و او حق ولایت سیاسی جامعه اسلامی را به انسان کامل می سپارد.
    کلیدواژگان: عرفان، سیاسی، انسان، خلیفه، جامعه، ولایت، اجتماع
  • محمدحسین گیلان پور* صفحه 57
    حقیقت انسان در نگاه عارفان، چیزی جز قلب او نیست و آنچه فیلسوفان در بیان حقیقت انسان می گویند و حقیقت انسان را نفس ناطقه می نامند از نظر عارف، همان قلب است. از سوی دیگر، عارفان معتقدند: قلب انسان دارای لایه های باطنی است که در بیان تعداد این لایه ها، اختلافاتی وجود دارد و ریشه اختلافات به بیان اجمالی و تفصیلی آنها مرتبط است. در این میان، جناب عبدالرزاق کاشانی در شرح خود بر منازل السائرین خواجه عبدالله انصاری، ده لایه طولی برای قلب بیان کرده و تلاش او در این شرح، انطباق بین ده لایه درونی قلب انسان با لایه های هستی است. علاوه بر این، او تلاش کرده است، تا در هر لایه بطونی قلب انسان، ده مرتبه از منازل عرفانی را ترسیم نماید و حالت قلب و انسان را در آن مرحله تبیین کن و به نوعی، بین لایه های درونی قلب با صد منزل عرفانی سلوکی تناظری برقرار نماید.
    کلیدواژگان: نفس، قلب، لایه بطون، منازل، سر، غیب
  • مجید گوهری رفعت* صفحه 75
    محور بحث در فلسفه و غایت آفرینش در عرفان اسلامی، حرکت حبی است که در تبیین آن، به حدیث کنت کنزا مخفیا استناد می شود. در این حدیث، به نوعی تبیین هستی شناسی عرفانی صورت گرفته است. حب و عشق منشا بروز و ظهور کمالات حق تعالی گردید، به گونه ای که این اظهار و تجلی در موطن علم، از تعینات علمی شروع شده، تا عوالم عینی و خارجی کشیده می شود و در انسان کامل جمع می گردد. در این مقاله، از بررسی سند حدیث مزبور و تایید محتوایی آن با آیات قرآن، به اجمال شرح و تفسیر می شود و در پایان، بر همین اساس، به بیان غایت آفرینش اشاره می گردد.
    کلیدواژگان: کنزا، حرکت، حبی، خلقت، غایت، انسان، کامل
  • علیجان حسنی، حسین مظفری* صفحه 93
    ابن عربی برای سالک، پیش از دریافت استاد، وظایفی را در رابطه با خالق و در رابطه با خود و در رابطه با خلق ذکر کرده است. وی در بخش اول، به نکاتی همچون توبه، طهارت، نماز، توکل و یقین اشاره نموده، و در رابطه با وظایفی که مربوط به شخص است، بر دستورالعمل هایی همچون صمت، جوع، سهر، صبر و عزیمت تاکید کرده و در نهایت، وظایف مرید را نسبت به خلق الله ، عزلت و صدق دانسته است.
    کلیدواژگان: متربی، ابن عربی، استاد، اخلاق، عرفان
  • الملخص
    صفحه 107
|
  • Mohammad Mahdi Monadi*, Rasul Bagheriyan Page 5
    Given the fact that man has two aspects: physical and spiritual, which is ascribed to the way he was created in the intermediary world, his life is governed by laws concerning the World of Spirit and laws concerning corporeal world. The combination of elements is one of the laws concerning corporeal world. The existence of material element in temperament prepares the ground for man’s journey toward perfection. The more equable man’s constituents are the higher, the degree of his ontological perfection will be. Compared with other creatures, man has a more equable temperament. In as far as human beings are concerned a perfect man has equable temperament. The mode of his existence in the grades of descensions shown in the arc of descent has a significant effect on this equability, because his motion in the world of elements to reach an elemental body is not limited to cunctation and cessations, i.e. it is a one-way motion. What makes equability of temperament necessary for a perfect man is the multiplicity of human soul, man’s misery and self-esteem which are influenced by his/her honour and elemental body which results in multiplicity of souls. The element temperament of a perfect man is ascribed to his/her spiritual characteristic. Equability in elemental emanation is an example of equability in the Sphere of divine command, because the manifestation of a fair judge is required in the presence of God so that he may make a fair judgement among eternal hecceities, and the owner of such as a judgment is the Mohammadian reality. Also, most important of all is that the effects of all realities in a perfect man without the domination of one effect over the other. In order to have an elemental perfect man who is not excepted from this rule, elemental temperament make a perfect man reach the highest point of equability.
    Keywords: man, perfect, equability, temperament, body, element, soul, essence
  • Rasul Mazrei* Page 19
    In the eighth century A.H., “Ne’matollahiye”mystical path was founded by Shah Nemat Allah Vali, and transferred to Deccan in India. This was contemporaneous with the polehood of Shah Khalil Allah, the only son and successor of Shah Nemat Allah Vali. After Shah Khlil Allah, eleven poles sat in the throne of the polehood of this path in Deccan, India. In order to expand the area of his spiritual guidance and promote the path of “Nematollahiye”, Shah Ali Reza Dakani, the twelfth pole of this path, sent two sheikhs, Mir Tahir and Masum Ali Shah Dakani, to Iran. Masum Ali Shah Dakani was murdered in the time of Reza Ali Shah. Nour Ali Shah was chosen as his successor. Nour Ali Shah also died in the time of the of that time pole, Reza Ali Shah and then Hussein Ali Shah became the leader of the path of “Nematollahiye” in Iran. According to the path of “Nematollahiye”’s rules, the pervious pole appoints the successor and elects the posterior pole. Historical studies show that there is no written or oral evidence about the polehood of Hussein Ali Shah and Sheikh Al-mashaykhi Nour Ali Shah. Thus, contrary to the view of the leaders of this path, it seems that after the death of Masum Ali Shah Dakani, the ties between the sheikhs of the path of “Nematollahiye” in Iran and the poles of this path in Deccan were cut. Using a historical-analytical method, this paper examines the factor behind this break up.
    Keywords: path, “Nematollahiye”, Reza Ali Shah, Masum Ali Shah, Nour Ali Shah, Hossein Ali Shah, permission, Sheikh
  • Sayyed Mohammad Hossein Mutavali Imami* Page 35
    Resting on its definition of man and the world, mysticism determines man’s spiritual and extent of his spiritual doctrines. In mysticism, man is considered a creature who is attracted from the external world to the internal world, and the different dimensions of his existence manifest themselves in conformity with world, intermediate world and the Judgment. Therefore, the external aspects and man’s different individual, social and political status develop through interaction and relationship with the Unseen, and thus achieving high status in this world and the Hereafter. Therefore, anthropology of mysticism attracts the mystic towards politics and he gives the right of political guardianship of Islamic society to the perfect man.
    Keywords: mysticism, political, man, caliph, society, authority, guardianship
  • Mohammad Hossein Gilan Pour* Page 57
    According to the viewpoint of the mystics and philosophers's words, the reality of man is nothing but his heart. They call the reality of man “rational soul”, which is as mystics say, the "heart". On the other hand, mystics believe that man’s heart has inner layers. There is disagreement about the number of these layers and the root of this difference is ascribed to their brief and detailed explanation of them. In this respect, Abdul Razzaq Kashani holds that there are ten longitudinal layers in the heart in his description of Khaja Abdullah Ansari’s Manazelo Al-Saerin. He sought to contrast the ten inner layers of heart with the layers of existence. Also, he shows that there are ten levels of mystical way stations in each inner layer of man's heart, explains the state of man and heart at that stage and matches the inner layers of the heart with hundred way stations of mystical journey.
    Keywords: soul, heart, layers of the heart, way stations, secret, the Unknown
  • Majid Gohar Rafat* Page 75
    In Islamic mysticism, the main discussion on philosophy and aim of creation concerns “love movement” which is explained on the basis of the Hadith, "I was a hidden treasure”. This hadith includes demonstration of mystical ontology. Love is the source of the manifestation of perfections of God, the Exalted. This manifestation in the abode of knowledge begins with scientific determinations, extends to the objective and external worlds and unites in the perfect man. In this paper, the chain of transmission of the above-mentioned hadith is examined briefly, the authenticity of its content is confirmed by Quranic verses, and thus, the ultimate aim of creation is made clear.
    Keywords: treasure, love movement, creation, end, man, perfect
  • Alijan Hassani, Hossein Mozafari* Page 93
    Before having someone as a teacher, Ibn Arabi mentions the duties of a mystic towards the Creator, towards himself and towards the creation. In the first part, points out to such things like repentance, purity, prayers, reliance on God and certainty. Regarding the duties incumbent on one, he mentions such things like silence, hunger, staying up late, patience and resolution, and considers seclusion and truthfulness as the Seeker’s duties towards God.
    Keywords: learner, Ibn Arabi, teacher, morality, mysticism