فهرست مطالب

زیست شناسی جانوری - سال هفتم شماره 3 (بهار 1394)

مجله زیست شناسی جانوری
سال هفتم شماره 3 (بهار 1394)

  • تاریخ انتشار: 1394/03/25
  • تعداد عناوین: 8
|
  • معظمه خوش روش، نسیم حیاتی رودباری، مرجان صباغیان، کاظم پریور صفحه 1
    استفاده از بذر کتان در رژیم غذایی انسان در سراسر جهان افزایش یافته است. با این حال برای استفاده از بذر کتان به عنوان یک غذای عملکردی لازم است عوارض جانبی ترکیبات آن که روی باروری انسان اثر می گذارد مورد بررسی قرارگیرد.به همین علت در این مطالعه اثربذر کتان، روی دستگاه تناسلی موش های ماده، بررسی گردیدتحقیق حاضر در دو شرایط in vivo وin vitroانجام گرفت. موش ها در شرایط In vivoبه مدت 14 روز در گروه های کنترل باغذای معمولی و شم با دریافت 5/0 میلی لیتر آب مقطر و سه گروه تجربی محلول بذر کتان را به صورت گاواژ در غلظت های 33/3، 66/16 و 3/33 میلی گرم بر کیلوگرم وزن موش در 5/0 میلی لیتر آب مقطر دریافت کردند. تشریح در روز 15 انجام شد. سپس مطالعات بافت شناسی روی تخمدان گروه های کنترل، شم و تجربی ها انجام شد. در شرایط In vitro نیز تخمدان ها در شرایط استریل به مدت 24 ساعت کشت داده شدند، سپس تحت بررسی قرار گرفتند. افزایش معنادار در تعداد و قطر فولیکول های بدوی، تعداد فولیکول های اولیه، تعداد فولیکول های آتروفیه شده، تعداد جسم زرد، کاهش معنادار در وزن جانور، تعداد فولیکول های ثانویه، تعداد و قطر فولیکول های گرااف، قطر فولیکول های اولیه، قطرفولیکو ل های گرااف،قطر جسم زرد در شرایط In vivoمشاهده شد. در شرایط In vitroنیز تعداد فولیکول های آتروفیه شده در اثربذر کتان افزایش یافت. نتایج بدست آمده از بررسی های انجام گرفته در این تحقیق، حاکی از اثرات منفی بذر کتان روی اووژنزو بافت تخمدان بود که اثر ضد باروری داشته وباید قبل و هنگام بارداری، با احتیاط بیشتری مصرف شود.
    کلیدواژگان: بذر کتان، تخمدان، موش، بارداری
  • مینا رمضانی، داریوش محمدنژاد، آرزو حمزه زاده صفحه 17
    امروزه بسیاری از زوج های جوان با مشکل ناباروری مواجه هستند که یکی از دلایل شناخته شده آن شیمی درمانی در مردان مبتلا به سرطان است که باعث اختلالاتی درروند اسپرماتوژنز می شود. از آنجا که سلول های در حال تقسیم مثل سلول های اسپرماتوژنیک بیشتر تحت تاثیر داروهای ضدسرطان قرار می گیرند، هدف از این مطالعه بررسی اثر ممانعتی آنتاگونیست های GnRHبر نقص ایجاد شده بوسیله داروهای شیمیایی ضدسرطان است. در این مطالعه که بر روی 30 موش ماده بالغ 6 تا 8 هفته ای انجام شد، موش ها به سه گروه کنترل، گروه آزمایشی 1 و گروه آزمایشی 2 تقسیم شدند. در گروه آزمایشی 1، وین بلاستین (داروی شیمی درمانی) روزانه با دوز 25/0 میلی گرم بر کیلوگرم به مدت 5 روز به صورت داخل صفاقی تزریق شد. در گروه آزمایشی 2، دوز مساوی از سترورلیکس به عنوان آنتاگونیست GnRH، سه بار در هفته و یک هفته قبل از تیمار با وین بلاستین تزریق شد و به مدت سه هفته تزریق آن ادامه داشت. موش ها در همه گروه ها سه هفته پس از آخرین تزریق سترورلیکس کشته شدند. نمونه های بافت بیضه برای مطالعه با میکروسکوپ نوری تهیه شدند. مطالعات میکروسکوپی نشان داد که در گروه کنترل میانگین تعداد سلول های سرتولی و اسپرماتوگونی به ترتیب، 87/0 ± 2/8 و 9/4±56 بودند. در گروه آزمایشی 1 میانگین تعداد این سلول های 43/2±6/18 و 46/2±8/39 بودند. در گروه آزمایشی 2 نیز میانگین تعداد این سلول ها به ترتیب، 87/0±2/9 و 32/3 ±8/54 بود. داده ها نشان داد که تفاوت بین کنترل و گروه آزمایشی 1 معنی دار بود اما تفاوتی بین کنترل و گروه آزمایشی 2 وجود نداشت. شاخص اسپرماتوژنز (SI)و قطر اپیتلیوم زاینده در گروه کنترل به ترتیب، 2/0 ±7/0 و 42/9 ±8/168 بودند. در گروه آزمایشی 1، 1/0±17/0 و 45/9±8/117 و در گروه آزمایشی 2، 16/0±62/0 و 14/8±2/161 بودند. داده ها نشان داد که تفاوت بین کنترل و گروه آزمایشی 1 معنی دار بود اما تفاوتی بین کنترل و گروه آزمایشی 2 وجود نداشت. نتایج نشان داد که تجویز آنتاگونیست GnRHقبل از شیمی درمانی می تواند از عوارض جانبی داروهای شیمیایی ضدسرطانی جلوگیری کند.
    کلیدواژگان: آنتاگونیست GnRH، شیمی درمانی، سترورلیکس، موش، وین بلاستین
  • آزاده شریف خطیبی، عبدالحسین شیروی، حمید کلالیان مقدم صفحه 27
    بیماری دیابتبا تولید رادیکال های آزاد و ایجاد استرس اکسیداتیو نقش مهمی در پیدایش آسیب های متابولیسمی و بیضه ای ایفا می کند. این مطالعه با هدف شناخت و بررسی اثرات آنتی اکسیدانی رسوراترول در پیشگیری از عوارض اکسیداتیو ناشی از دیابت انجام گردیده است. در این مطالعه 32 سر موش صحرایی نر از نژاد ویستار، با محدود وزنی 250 تا 280 گرم انتخاب و به 4 گروه تقسیم گردیدند: شاهد سالم یا کنترل 1، دیابتی یا تجربی 1، سالم تیمار شده با رسوراترول یا کنترل2 و دیابتی تیمار شده با رسوراترول یا تجربی2. گروه دیابتی از طریق تزریق درون صفاقی55 میلی گرم بر کیلوگرم داروی استرپتوزوتوسین دیابتی شدند و رسوراترول در گروه های تیماری برای 4 هفته با دوز 10 میلی گرم بر کیلوگرم مورد تزریق درون صفاقی قرارگرفت. چهار هفته پس از تیمار تمام گروه ها مورد مطالعات بافتی قرار گرفتند. در موش های دیابتی کاهش چشم گیری در قطر و تعداد سلول های زاینده مشاهده شد و در گروه درمانی با رسوراترول تغییرات مورفولوژیک ایجاد شده به وسیله دیابت به طور معنی داری کاهش یافته و ازدیاد سلول های زاینده با افزایش معنی داری نسبت به گروه دیابتی همراه بوده است. رسوراترول با توانایی پیشگیری و درمان استرس اکسیداتیو ناشی از دیابت نقش مهمی در بهبود آسیب های بیضه ای و همچنین کاهش میزان گلوکز خون ایفا می کند.
    کلیدواژگان: دیابت، رسوراترول، اسپوماتوژنز، رت
  • سید محمد کشاورز، ویدا حجتی، رضا بهنیافر صفحه 35
    سوسمار سبز خزری متعلق به خانواده لاسرتیده، روز فعال بوده و زیستگاه اصلی آن در ایران غالبا نواحی خزری و استان های شمالی کشور می باشد. در این مطالعه که از فروردین تا مهر ماه در استان مازندران انجام شد، 24 نمونه ماده از سه ایستگاه گوهرباران، آبندانسر و آبندانکش در اطراف شهرستان ساری به منظور بررسی چرخه اووژنز این گونه در گشت های روزانه و با دست جمع آوری شدند. پس از انتقال نمونه ها به آزمایشگاه، با کلروفرم بیهوش شدند و صفات مورفومتریک بدن و تخمدان ها اندازه گیری شد. در طی دوره فعالیت این گونه، تخمدان 24 نمونه ماده بالغ مورد بررسی ریختی و بافتی قرار گرفت. نتایج حاصل از این تحقیق نشان داد ماده ها در اواسط فروردین، اووژنز و ویتلوژنز خود را آغاز می کنند. اووژنز این گونه دارای سه مرحله غیرفعال، زرده سازی و تخم اویداکتی است. اووژنز از اواسط اردیبهشت تا اوایل خرداد به اوج خود رسیده و از اواسط مرداد به بعد کاملا خاتمه می یابد. تخم گذاری از اواخر اردیبهشت تا اواخر خردادماه صورت می گیرد. تخمدان ها زوج و کیسه ای بوده و بطور میانگین 11 فولیکول در هر تخمدان موجود است. لایه فولیکولی در این مارمولک پلی مورفیک و چندلایه است. چرخه اووژنز این گونه از نوع فصلی و از نوع پیوسته است.
    کلیدواژگان: سوسمار، لاسرتیده، اووژنز، تخمدان
  • سعید محمدی، سمیرا سرباز، فاطمه مرادیان صفحه 45
    گونه زاغ بور (Podoces pleskei) متعلق به خانواده کلاغ ها (Corvidae)، از راسته گنجشک سانان (Passeriformes) پرتحرک و به صورت جفت و یا تکی دیده می شود، همچنین این پرنده بوم زاد ایران می باشد. این مطالعهبه منظور بررسی جوجه آوری و رفتار زاغ بور در پناهگاه حیات وحش دشت لاغری در استان خراسان رضوی و در محدوده شهرستان بردسکن از اوایل بهمن سال 1390 تا نیمه خرداد سال 1391 به مساحت 27000 هکتار که پوشش گیاهی غالب آن قیچ(Zygiphlim eurypterum)، تاغ (Haloxylon sp) و کاروان کش (Atraphaxis spinosa)است، انجام گردید. نتایج بررسی نشان داد زاغ بورها در محدوده این منطقه در بهمن ماه به دنبال جفت می گردند و فنولوژی زمانی تولید مثل زاغ بور از هفته اول اسفند به مدت دو هفته با آشیانه سازی آغاز شده و در پایان اردیبهشت که جوجه ها وارد سن پرواز می شوند پایان می یابد.این پرنده اواسط اسفند شروع به تخم گذاری نموده و پس از طی دو هفته خوابیدن بر روی تخم ها جوجه ها در اوایل فروردین سر از تخم بیرون می آورند که وزنی با میانگین هفت گرم دارند. اندازه دسته تخم معمولا بستگی به فصل تخم گذاری و وضعیت آب و هوایی دارد که در این منطقه دسته تخم چهارتایی مشاهده گردید و عامل اصلی تهدید برای موفقیت جوجه آوری زاغ بور در منطقه سوسمار Varanus griseus caspiusمشخص شد.
    کلیدواژگان: زاغ بور (Podoces pleskei)، فنولوژی زمانی، پناهگاه حیات وحش، موفقیت جوجه آوری
  • جواد مسگران کریمی، پرویز زارع، روح الله عباسپور صفحه 57
    این تحقیق با هدف بررسی اثر سطوح مختلف pHبر درصد و قابلیت تخم گشایی سیست آرتمیا ارومیاناArtemia urmiana) در پنج تیمار مختلف شامل pH(9، 3/8، 8، 5/7، 7) انجام شد. برای هر تیمار سه تکرار در نظر گرفته شد. در طول آزمایش تمامی فاکتورهای موثر بر تخم گشایی ثابت بوده و تنها میزان pHمتغیر بود. پس از 24 ساعت از آغاز انکوباسیون سیست ها، تعداد ناپلیوس ها، ناپلی های مرحله چتری و تخم ها شمارش شده و در نهایت درصد و قابلیت تخم گشایی محاسبه گردید. بر اساس نتایج، درصد و قابلیت تخم گشایی در 3/8 = pH بیشتر از سایر تیمارها بود و حداقل تخم گشایی در 9 =pHمشاهده شد. اختلاف مشاهده شده در بین تیمارهای مورد مطالعه بسیار جزئی بوده و از نظر آماری معنی دار نبود(P>0.05). به طورکلی pHاز عوامل مهم در تخم گشایی سیست آرتمیا بوده و می بایست جهت تولید بهینه آرتمیا ارومیانا میزان pHدر 3/8 ثابت نگه داشته شود.
    کلیدواژگان: آرتمیا ارومیانا، قابلیت تخم گشایی، درصد تخم گشایی، pH، سیست
  • سیده مبینا موسوی سروینه باغی، عباسعلی دهپور جویباری، صدف فرخنده صفحه 67
    سرطان در حال حاضر دومین عامل مرگ و میر در جهان است و در بین انواع آن سرطان تخمدان شایع ترین سرطان در بین زنان است. سرطان در نتیجه رشد و تکثیر بدون کنترل سلول ها ایجاد می شود که سلول های سرطانی تومور را ایجاد می کند. یکی از روش های درمان این بیماری شیمی درمانی می باشد. برخی از نانوذرات نقره به دلیل بالا بردن سمیت سلولی با ایجاد استرس اکسیداتیو و افزایش رادیکال های آزاد در درون سلول ها از جمله ROSمی توانند به عنوان حساس کننده مطرح شوند. در این مطالعه اثر نانوذرات نقره در بستر ژلاتین بر رده سلول های سرطانی رحم بررسی گردید. در این بررسی پس از تکثیر و کشت رده سلول های Helaنانوذرات نقره در بستر ژلاتین را با غلظت های 10، 20، 40، 60، 80 و160 میلی گرم بر میلی لیتر روی سلول های سرطانی هلا اثر داده و پس از 72 ساعت با استفاده از روشMTTسمیت مورد نظر ارزیابی قرار گرفته و سپس داده های بدست آمده توسط دستگاه الیزا ریدر و با آزمون ANOVAتحلیل گردید. نتایج مطالعه نشان داد که نانو ذرات نقره در غلظت های 20 بعد از 72 ساعت رشد سلول ها را به طور معنی داری نسبت به گروه کنترل کاهش یافت (p≤0.05). نانوذرات نقره در اندازه و غلظت های مورد استفاده در این تحقیق نشان می دهد که نانو ذره نقره در بستر ژلاتین سمیت سلولی موثر بر روی سلول های سرطانی هلا داشته و به طور مطلوب آپتوز را تا حد بالایی در این سلول ها القا کرده و از این طریق سبب مرگ سلول های سرطانی شده و همزمان سمیت کمتری به سلول های طبیعی بدن داشته اند.
    کلیدواژگان: نانوذرات نقره، سمیت سلولی، سرطان رحم، رده سلولی هلا
  • بهروز یحیایی صفحه 73
    اتانول دارای اثرات سرکوب کننده پاسخ های التهابی و سیستم ایمنی بوده و آثار مخرب آن در نواحی مختلف بدن مورد بررسی واقع شده است. اما از اثرات اتانول بر ساختار تاندون اطلاعات مفیدی وجود ندارد.هدف از این مطالعه بررسی اثرات بافت شناسی اتانول بر ساختار تاندون آسیب دیده در موش صحرایی می باشد. تعداد بیست سر موش صحرایی به طور تصادفی انتخاب و به دو گروه اتانول و کنترل تقسیم شدند. میزان اتانول که بصورت ترکیب با گلوکز در آب آشامیدنی موش های صحرایی قرار داشت به تدریج افزایش یافته و توسط موش های صحرایی مورد مصرف واقع می شد. پس از گذشت یک هفته از مصرف، در تاندون آشیل هر کدام از موش های صحرایی در محل اتصال به استخوان پاشنه ی پا آسیب القا گردید. درهفته چهارم تمامی موش های صحرایی معدوم شدند و از تاندون آسیب دیده آنها نمونه گیری انجام شد و مورد ارزیابی بافت شناسی قرار گرفت. القای اتانول سبب افزایش تینوسیت هایی با مورفولوژی غیرطبیعی، در هم ریختگی و نامنظم شدن الیاف کلاژن با گرایش به سمت افزایش تعداد تینوسیت ها و نورگ زایی سه هفته پس از آسیب تاندون، گردید. تاندون در گروه اتانول نسبت به گروه شاهد هیچ گونه التیامی نداشت و بهبودی در آن دیده نشد. نتایج حاصل از این مطالعه نشان داد که اتانول روند التیام تاندون را به تاخیر انداخته و سبب شکل گیری مجدد آن بطور غیرطبیعی و با تاخیر زیاد می گردد.
    کلیدواژگان: بافت شناسی، تاندون، موش صحرایی، اتانول، تینوسیت
|
  • Page 1
    Use of medicinal plants has increased sharply in recent years. However, for the uses of flaxseed as a functional food, its side effects on human fertility must be checked.That's why we decided to study the effect of flaxseed on the reproductive system in female mice.Our experimentswere performed on two conditions in vivo and in vitroMice in 3 different groups have received mice food for 14 days. We used flaxseed, which there are 3.33, 16.66 and 33.3 mg/kg density of flaxseed in 0.5 ml distilled water. Micedescribedonday15.The histological evaluation of control, sham and experimental groups was performed.In vitroovaries were cultured in sterile conditions for 24 hours, and thenwere studied.A significant increase in the number and diameter of primordial follicles, number of primary follicles,, Demolished follicles, Yellow body, and showed decrease in Animal weight, number of Secondary follicles, number and length of Graafian follicles, primary follicles Length, diameter Graffian and yellow body length in vivo.The number of demolished follicles increase in in vitro.The results of this study indicate that flaxseed have effects on oogenesis and ovary tissue and shouldbe used during pregnancy with caution.
    Keywords: Flaxseed, Ovary, Mice, Fertility
  • Page 17
    Infertility problems affect young couples. One of the known causes of spermatogenic disorder is chemotherapy in patients with cancer. Since Dividing cells are mainly affected by anticancer drugs, the aim of the present study is to investigate the preventive effect of GnRH antagonist on spermatogenic defect produced by anticancer drug. In the present study 30 adult female mice, aging 6-8 weeks were used. The mice were divided into 3 equal groups: control, exp group 1 and exp group 2. In exp group 1, vinblastin was injected intraperitoneally for 5 days at 0.25 mg/kg. In exp group2, Cetrorelix injection in same doseand 3 times in a week, was started one week before vinblastin treatment and continued for 3 more weeks. The mice in all groups were sacrified 3 weeks after the last dose of Cetrorelix injection. Testicular specimens were prepared for LM studies. Microscopic study revealed that in the control group the mean number of sertoli and spermatogonium, were 8.20 ± 0.87 and 56 ± 4.9 respectively. In exp group 1 the mean number of above- mentined cells were 18.6 ± 2.43 and 39.8 ± 2.46. In exp group 2 the mean numbers of above-mentioned cells were 9.2 ± 0.87 and 54.8 ± 3.32. The data showed the difference between control and exp 1 group was significant, but the difference between control and exp2 was not. Spermatogenesis index (SI) and diameter of germinal epithelium in control group were 0.7 ± 0.2 and 168.8 ± 9.42 respectively. In exp group 1 were 0.17 ± 0.1 and 117.8 ± 9.45 but in exp group 2 were 0.62 ± 0.16 and 161.2 ± 8.14. The data showed the difference between control and exp 1 was significant, but the difference between control and exp 2 was not.It is concluded that GnRh antagonist administration before cancer treatment could prevent the side effect of anticancer drugs.
    Keywords: GnRH antagonist, Chemotherapy, Cetrorelix, Mice
  • Page 27
    Diabetes disease produces free radicals and oxidative stress serves plays an important role in creating many of behavioral variations metabolic damage played, leading to testicular damage This study have shown resveratrol due to having antioxidant and anti apoptosis properties plays an important role to prevent and care of oxidative stresses therefore, this research investigates through beneficial effects of resveratrol on testicular damages in diabetic male rats induced by streptozotocin. In the current study 32 of male Wister rats, weight range of 250 g to 280 g were selected and divided into 4 groups: 1) Diabetic group, 2) Diabetic group + resveratrol treat, 3) Control group and 4) Control group + resveratrol treat. Diabetes was induced by stz injection (55 mg/kg). Resveratrol was injected at the dose 10 mg/kg for 4 week. In the fourth week, testicular damages were studied using hematoxylin and eosin staining. In the resveratrol treated group morphologic changes made by diabetic is dramatically decreased. On the other hand deteriorative cells are significantly increased the diameter are decreased the first study showed that talking resveratrol, testicular damage in diabetic rats significantly reduced. Ability of resveratrol to treat preventable and oxidative stress plays role in improving the testicular damage, resveratrol can decreased weight and glucose.
    Keywords: Diabetes, Resveratrol, Spermatogenesis, Rat
  • Page 35
    Caspian green lizard belongs to the family Lacertidae is diurnal and the main habitat of this species in Iran is the Caspian coasts and northern provinces. This study was conducted from April to October 2013 in Mazandaran Province and 24 mature female were collected from three stations: Goharbaran, Abandan­kesh, Abandan­sar around Sari County in order to the study of oogenic cycle of this species by hand during mid-day. Specimens after transferring to the laboratory were anesthetized with chloroform and body and ovarian morphometric characters were measured. During the activity period, the ovaries of 24 adult female specimens were morphologically and histologically studied. The results show that females start their oogenesis and vitellogenesis in early April. The oogenic cycle consists of three stages: inactive, vitellogenic and oviductal egg. The maximal oogenesis was obseved from early May to early June and completely stopped in early to mid August. The ovaries are pair and vesicular, consist of average 11 follicles in each ovary. The follicular layer is polymorphic and multilayer. The oogenic cycle of this species is seasonal and associated.
    Keywords: Lizard, Lacertidae, Oogenesis, Ovary
  • Page 45
    Iranian Ground-jaybelongsto the family of Corvidae, Order Passeriformes, active and can be seen in pairs or individually, as well as the endemic bird of Iran. This study investigated the bredding and behavior of Podoces pleskei in Dasht-e Laghari Wildlife Refuge in Razavi Khorasan Province, near to the Bardaskan County since earlyJanuary 2011 to June 2012 with an area of 27,000 hectares that cover its dominant ZygiphlimeurypterumHaloxylon sp and Atraphaxisspinosa. The results showed Iranian Ground-jayin the study areaare looking for a pair in February, Reproductive phenology of P. pleskei from the first week of March for two weeks began nesting at the same timeand at the end of May that the birds are flying age ends. This birdstartlayingin mid-March and after two weeks of sleeping on eggs, chicks hatch in early April to bring, the weighted average seven (g). Usually clutch size depends on the season and weather, that the number of eggs in each clutch was observedin the region four eggs. The main risk factor for breeding success of P. pleskei in this area was found Varanus griseus caspius.
    Keywords: Iranian Ground, jay(Podoces pleskei), Phenology, Wildlife Refuge, Breeding success
  • Page 57
    The Fisheries Research Laboratory, University of Zabol to investigate the Effect of different levels factors of pH on the percentage of hatching (HP) and hatching efficiency (HE) cysts Artemia urmiana at five different pH (7, 7.5, 8, 8.3 and 9) were performed. Each treatment was replicated three times. During the experiment, all factors affecting hatching was fixed and the variable pH levels. After 24 hours of incubation system began, the number of nauplii and umbrella cysts forms and cysts were counted and the percentage of hatching capacity was calculated. Based on the results, the percentage of hatching ability of pH=8.3 was higher than other treatments and at hatching was observed at pH=9. Differences between treatments were very small and statistically not significant (P> 0.05). Generally, the pH is an important factor in the hatched Artemia urmiana cysts and for optimization of the pH must be kept constant at 8.3.
    Keywords: Artemia uromiana, Hatching percentage, Hatching efficiency, Cyst, pH
  • Page 67
    Nowadays, cancer is the second cause of mortality in the world and among its variants; the most common cancer in women is the ovary cancer. One of the methods for cancer treatment is chemical therapy. Some nanoparticles can be considered as a sensitizer because they enhance the cytotoxicity due to oxidative stress and increase the free radicals, especially reactive oxygen species (ROS), within cells resulting in cell death. In this study, elevated synergistic effect of Ag/Si_O_P /gelatin nanoparticles as radiosensitizer was evaluated in presence of cobalt-60 gamma rays on human ovary cancer cell line. In this experimental and laboratories study, after duplication and farming the Hela cell class, gelatin silver nanoparticles with10, 20, 40, 60, 80, 160 densities are effected by Hela cancer cells, and after 72 hours of using MTT, the cytotoxicity is evaluated and the data are analyzed by Elisa Reader and Anova. The Results shown that silver nanoparticles of (p≤5%) 20, 40, 80 density after 72hours, the cell growth is significantly decreased according to controlled group. Silver nanoparticles of different sizes and density of this study is shown that gelatinous nanoparticle have effective cell relation or cancer cell (Hela) and highly induced apoptosis in cells and caused the death of cancer cell and have the lower poisonous to natural body cells.
    Keywords: Nano particles, Ag, Si, O, P, gelatin, Uterus cancer, Hela cells class
  • Page 73
    Ethanolhas a suppressive effect on inflammation and immune responses and its impact has been studied in different regions of the body. But there is no useful information about ethanol effects on tendon structure. The aim of this study was to evaluate the histological effects of ethanol on rat tendon is injured.Twenty rats were randomly divided in two groups: ethanol and control. The amount of ethanol in combination with glucose in the drinking water of rats was gradually increased and was also used by them. After one week of use, the Achilles tendon of rats at each junction of the calcaneus injury was induced. In the fourth week, all rats were sacrificed and the injured tendon samples were collected and were examined histologically. Ethanol-induced increases Tenocyte with abnormal morphology, disruption and irregular collagen fibers toward increasing the number of Tenocyte and neovascularization was 3 weeks after tendon injury.Tendon in the ethanol group than the control group did not have any healing or improvement. The results of this study showed that ethanol causes delayed healing and tendon reformation.
    Keywords: Histology, Tendon, Rat, Ethanol, Tenocyte