فهرست مطالب

پژوهش های فیزیولوژی و مدیریت در ورزش - سال هفتم شماره 1 (بهار 1394)

فصلنامه پژوهش های فیزیولوژی و مدیریت در ورزش
سال هفتم شماره 1 (بهار 1394)

  • تاریخ انتشار: 1394/03/03
  • تعداد عناوین: 10
|
  • جلال کریمی، حسن اسدی، محمود گودرزی، سید نصرالله سجادی صفحه 9
    هدف این پژوهش بررسی عوامل موثر بر بهبود کیفیت تربیت نیروی انسانی در مقطع کارشناسی تربیت بدنی با رویکرد قابلیت های شغلی است. این تحقیق به بررسی عوامل بهبود کیفیت شامل شاخص های: زمینه ها و شرایط محیطی، دروندادها، فرآیندها، بروندادها، و پیآمد و اثرات با مجموع 20 زیر شاخص پرداخته است. روش تحقیق، توصیفی از نوع همبستگی و به لحاظ هدف از نوع کاربردی است که به شکل میدانی اجرا گردید. اطلاعات با استفاده از مصاحبه و پرسشنامه محقق ساخته به دست آمد. برای جامعه (400 نفر) اعضای هیئت علمی دانشکده ها و گروه های مستقل، تربیت بدنی و علوم ورزشی دانشگاه های دولتی ایران، 350 پرسشنامه ارسال گردید،. برای دستیابی به نمونه و اطلاعات بهتر، 243 پرسشنامه برای تجزیه و تحلیل نهایی انتخاب شد که بیشتر از حجم نمونه پیشنهادی جدول مورگان (217) بود روایی صوری و محتوایی ابزار تحقیق، با توجه به نظر خبرگان و اساتید متخصص، و بررسی ادبیات تحقیق، ارزیابی گردید و پایایی آن با استفاده از آزمون آلفای کرونباخ محاسبه گردید (2/96=α). نتایج حاصل از اجرای رگرسیون چند متغیره نشان داد متغیر کارآفرینی با ضریب بتای 360/0 بیشترین سهم را در تببین تغییرات متغیر قابلیت های شغلی دارد و بعد از آن به ترتیب متغیرهای قوانین و مقررات (215/0) نظارت و ارزیابی (208/0)، فعالیت های فرهنگی - ورزشی (189/0)، ساختار (172/0-)، آموزش های عملی (153/0)، آموزش های نظری (144/0) و هدایت و رهبری (089/0-) قرار دارند. به ازای افزایش یک انحراف استاندارد در متغیر مستقل کارآفرینی، 360/0 انحراف استاندارد در متغیر وابسته قابلیت های شغلی ایجاد می شود. و به همین ترتیب... نهایتا، هشت متغیر باقیمانده توانسته اند 57 درصد از تغییرات متغیر قابلیت های شغلی را تبیین کنند و 43 درصد باقیمانده، به متغیرهای پیش بینی نشده مربوط می گردد.
    کلیدواژگان: بهبود، کیفیت، تربیت، نیروی انسانی، قابلیت های شغلی
  • یعقوب مهری الوار، علی اصغر رواسی، فاطمه شب خیز، فهیمه عرفانی آداب، سجاد حسنوند صفحه 23
    تمرینات ورزشی باعث تغییرات فیزیولوژیکی و بیوشیمیایی گسترده ای در بدن می شوند که از جمله این تغییرات می توان به افزایش چگالی مویرگی یا آنژیوژنز در بافت عضله اسکلتی و عضله قلبی اشاره کرد. VEGF به عنوان مهمترین فاکتور آنژیوژنیکی جهت رخداد فرایندهای آنژیوژنزی شناخته شده است، لذا هدف از انجام تحقیق حاضر بررسی تاثیر یک جلسه فعالیت استقامتی طولانی مدت در شرایط هایپوکسی نورموباریک و نورموکسی بر پاسخ مویرگ زایی در مردان غیر فعال می باشد.به این منظور 8 مرد جوان غیر فعال (سن 5/0±25 سال و قد 4/5±174سانتی متر، وزن 5/4±62کیلوگرم؛ حداکثر بازده کاری (Wmax) در شرایط هایپوکسی 41/13±159و در شرایط نورموکسی21/8±171 به عنوان آزمودنی انتخاب شدند. آزمودنی ها پروتکل فعالیت تداومی را در شرایط هایپوکسی نورموباریک (3/15 تا 5/15 درصداکسیژن تقریبا برابر ارتفاع 2500 متر) و همین پروتکل را در شرایط نورموکسی در دو هفته مجزا اجرا کردند. نمونه های خونی قبل، بلافاصله و 2 ساعت بعد از فعالیت گرفته شد. نتایج آزمون تحلیل واریانس با اندازه گیری های مکرر نشان داد که بین شرایط محیطی مختلف (هایپوکسی و نورموکسی)، درمیزان اثرگذاری برسطوحVEGFسرمی مردان غیر فعال اختلاف معنادار وجود دارد(036/0P=). مداخلات تمرینی و مطالعات بسیاری برای مشخص شدن مویرگ زایی در بدن نیاز است. اگرچه سطوح بالای VEGFبعد از فعالیت تداومی در شرایط هایپوکسی به نسبت شرایط نورموکسی ممکن است منجر به افزایش آنژیوژنز و مویرگ زایی شود. به هر حال مطالعات آینده برای مشخص شدن محرک ها و مکانیسم هایی که برای رشد عروق جدید در تمرینات تداومی که گزارش شده نیازمند است.
    کلیدواژگان: فعالیت استقامتی با حجم بالا، هیپوکسی، آنژیوژنز، فاکتور رشد آندوتلیال عروقی، عروق
  • مهدی آزادان، هاشم کوزه چیان، مهدی بشیری، رسول نوروزی سیدحسینی صفحه 39
    پدیده ی «سقف شیشه ای» بسیاری از زنان را از پیشرفت به طرف مشاغل بالاتر و مناصب مدیریتی باز می دارد. بنابراین، تحقیق حاضر قصد دارد تا وضعیت سقف شیشه ای در اداره ی کل ورزش و جوانان استان آذربایجان شرقی و تاثیر آن بر کاهش توانمندی زنان شاغل در آن سازمان را مورد بررسی قرار دهد. در این راستا، کارکنان شاغل در این سازمان و ادارت تابعه در شهرستان ها به پرسشنامه ی سقف شیشه ای پاسخ دادند. برای تجزیه و تحلیل داده ها از آزمون های کولموگروف اسمیرنوف، تی مستقل و تحلیل مسیر با استفاده از نرم افزارهای SPSS 19 و LISREL 8 استفاده گردید(05/0P≤). نتایج نشان داد بین دیدگاه های زنان و مردان به وجود سقف شیشه ای در سازمان و جامعه پذیری ضعف تفاوت معناداری وجود دارد؛ به طوری که زنان بیشتر از مردان به وجود سقف شیشه ای، و مردان بیشتر از زنان به جامعه پذیری ضعف اعتقاد دارند. نتایج حاصل از مدل تحلیل مسیر نشان داد سقف شیشه ای به طور مستقیم بر توانمندی، جامعه پذیری ضعف و خود ناتوان انگاری اثرگذار است. همچنین جامعه پذیری ضعف و خود ناتوان انگاری بر توانمندسازی اثری منفی و معنادار دارند. در نهایت، زنان شاغل در سازمان های ورزشی از پدیده ی سقف شیشه ای رنج می برند. لذا لزوم توجه به فرهنگ سازی در خصوص توانایی های زنان به خصوص توانایی های مدیریتی آن ها پیشنهاد می گردد.
    کلیدواژگان: سقف شیشه ای، اداره ی کل ورزش و جوانان، توانمندی زنان، جامعه پذیری ضعف، خود ناتوان انگاری
  • افسانه آستین چپ، ناصر بهپور، وحید تادیبی صفحه 51
    تحقیقات پیشین نشان داده اند که تمرین عضلات دمی می تواند عملکرد استقامتی ورزشکاران را در محدوده ای از ورزش ها بهبود بخشد. با این وجود تحقیقات معدودی به بررسی تاثیر تمرینات تنفسی بر شناگران پرداخته است. به علت ویژگی های خاص سیستم تنفس در شناگران، این تحقیق به بررسی تاثیر تمرین عضلات دمی بر عملکرد سرعتی در شناگران پرداخته است. در تحقیقات گذشته مشاهده شده است که تمرین عضلات دمی می تواند عملکرد استقامتی ورزشکاران را در محدوده ای از ورزش ها بهبود بخشد. با این وجود تحقیقات معدودی به بررسی تاثیر تمرینات تنفسی بر عملکرد ورزشی شناگران پرداخته است. به علت ویژگی های خاص سیستم تنفس در شناگران، این تحقیق به بررسی تاثیر تمرین عضلات دمی بر عملکرد سرعتی در شناگران پرداخته است. در این پژوهش 16 نفر از اعضای تیم شنای دختران استان کرمانشاه به صورت داوطلبانه در این پژوهش شرکت کردند و به شکل تصادفی به دو گروه 8 نفری شبه تمرین (با میانگین سن 98/1±75/10 سال، قد 7/14±68/140 سانتیمتر، وزن 61/10±17/32 کیلوگرم) و تجربی (با میانگین سن 18/2±75/10 سال، قد 62/13±68/143سانتیمتر، وزن 01/9±6/36 کیلوگرم) تقسیم شده و به مدت 6 هفته (3 جلسه در هفته، 30 تنفس در هر جلسه) به تمرین پرداختند. شدت تمرین در گروه تجربی معادل عدد 5 (شدید) و در گروه شبه تمرین معادل با عدد 1 (خیلی سبک) در مقیاس بورگ اصلاح شده بود.. قبل و پس از پروتکل تمرینی از شناگران تست های 25، 50 و 100 متر کرال سینه گرفته شد. برای تجزیه و تحلیل داده ها از آزمون t و نرم افزار spss (سطح معنی داری 05/0P<) استفاده شد. یافته های پژوهش حاکی از آن است که پس از اعمال تمرین عضلات دمی، عملکرد شناگران گروه تجربی در مسافت 25 متر به صورت معنی داری بهبود پیدا کرده بود (05/0P<) ولی در 50 و 100 متر، تغییر معنادار نبوده است. نتایج این پژوهش نشان داد که ممکن است سازگاری های فیزیولوژیکی ای که پس از تمرینات IMT در عضلات تنفسی اتفاق می افتد، بتواند بهبود معنادار عملکرد گروه تجربی در شنای 25 متر را توضیح دهد، اما در رکورد شنای 50 و 100 متر تغییر معناداری مشاهده نشد. شاید بتوان گفت که سازگاری های ایجاد شده نتوانسته مسافت های بیشتر از 25 متر را تحت تاثیر قرار دهد. مکانیزم های اثر گذار بر نتایج به دست آمده، هنوز به روشنی شناخته نشده اند.
    کلیدواژگان: شناگر، عضلات دمی، سرعت، تمرین عضلات دمی(IMT)، سیستم تنفس
  • بهرام یوسفی، سیده زهرا طباطبایی، کیوان شعبانی مقدم صفحه 63
    هدف این پژوهش ارزیابی نگرش و رفتار مرتبط با نقش عوامل کیفیت و قیمت در خرید کفش ورزشی در بین دانشجویان ورزشکار بود. جامعه آماری را دانشجویان ورزشکار شرکت کننده در دهمین المپیاد ورزش دانشجویی دانشگاه های کشور تشکیل می داد. به منظور گردآوری داده ها، 450 پرسشنامه محقق ساخته دربین دانشجویان ورزشکار دختر و پسر که با استفاده از روش نمونه گیری تصادفی خوشه ایانتخاب شدند توزیع شد که از میان پرسشنامه های عودت داده شده، 380 مورد قابل قبول بود و مورد تجزیه و تحلیل قرار گرفت. به منظور تحلیل داده ها از آزمون های تی همبسته و تی مستقل و تحلیل واریانس یکطرفه استفاده شد. نتایج نشان داد، کیفیت به طور معنی داری نسبت به قیمت دارای اهمیت بیشتری است. اهمیت هر یک ازعوامل کیفیت و قیمت تحت تاثیر جنسیت قرار داشت، بدین صورت که کیفیت برای زنان درمقایسه با مردان مهم تر بود و برای مردان، عامل قیمت اهمیت بیشتری داشت. همچنین، اهمیت کیفیت متاثر از سطح درآمد نبود، اما قیمت در بین گروه های مختلف در آمدی دارای میزان اهمیت متفاوتی بود؛ با افزایش درآمد به طور نسبی اهمیت قیمت کاهش می یافت. بیش از 45 درصد پاسخ دهندگان، کیفیت کفش-های تولید داخل را در مقایسه با برندهای وارداتی پائین تر ارزیابی کردند. نسبت خرید کفش های ورزشی تولید داخلی به کفش های وارداتی در بین پاسخ گویان کمتر از 1 به 3 بود.
    کلیدواژگان: بازاریابی، مدل محرک، پاسخ، رفتار مصرف کننده، کیفیت، قیمت
  • اسدالله چزانی شراهی، محمدعلی سمواتی شریف صفحه 73
    هدف از این تحقیق مقایسه اثر سه روش تمرینی منتخب آمادگی جسمانی بر فاکتورهای هماتولوژیک فوتبالیست های نوجوان است. در این مطالعه که 48 فوتبالیست نوجوان شرکت داشتند، به چهار گروه مساوی((n=12 تقسیم شدند. گروه یک: به طور متناوب یک جلسه تمرین استقامتی، یک جلسه تمرین قدرتی و یک جلسه تمرین سرعتی را به مدت 15 جلسه انجام داند. گروه دو: پنج جلسه اول پروتکل تمرینی را تمرین استقامتی، پنج جلسه دوم را تمرین قدرتی و پنج جلسه آخر را تمرین سرعتی انجام می دادند. گروه سه: هر سه فاکتور استقامت، قدرت و سرعت را در هر جلسه تمرین می کردند. گروه چهار: (گروه کنترل) فقط تمرینات روزمره فوتبال را انجام می داند. قبل و بعد از اجرای پروتکل تمرینی(بعد از 12 ساعت ناشتا) از ورید بازویی تمامی شرکت کنندگان به مقدار 5 سی سی خون گیری به عمل آمد. یافته ها توسط آمار توصیفی و استنباطی (t همبسته و ANOVA و آزمون تعقیبی توکی)، با سطح معنی داری (05/0P<) مورد بررسی قرار گرفت. نتایج نشان داد، تعداد پلاکت ها در گروه دو افزایش معناداری (029/0= P) نسبت به پیش از تمرین داشت. همچنین در گروه یک: تعداد گلبول های قرمز (05/0= P) نسبت به گروه دو و درصد هماتوکریت به ترتیب نسبت به گروه دو (009/0 = P)و گروه سه (04/0 = P) و گروه کنترل(01/0 = P) و میانگین حجم گویچه ای و پهنای توزیع گلبول قرمز نسبت به گروه سه به ترتیب (009/0 = P) و (02/0 = P) افزایش معناداری داشت. در گروه سه تعداد پلاکت ها نسبت به گروه یک افزایش معناداری (005/0 = P) داشت. نتایج حاکی از این است، جهت توسعه عوامل هماتولوژی و افزایش سطح آمادگی نوجوانان فوتبالیست، از روش تمرینی توسعه فاکتور های آمادگی جسمانی (استقامت، قدرت و سرعت) همزمان، اما در جلسات تمرینی جداگانه استفاده شود.
    کلیدواژگان: سه روش تمرینی آمادگی جسمانی، استقامت، قدرت، سرعت، هماتولوژی، فوتبالیست های نوجوان
  • کامران عیدی پور، حسین عیدی، همایون عباسی، ابوذر سوری، فرهاد نظری صفحه 85
    تحقیق حاضر به توصیف و ارزیابی عملکرد کاروان های اعزامی ایران به بازی های پارالمپیک پرداخته است. روش تحقیق توصیفی- تحلیلی و از نوع مطالعات گذشته نگر است. جامعه آماری کلیه دوره های بازی های پارالمپیک یعنی هفت دوره (1988- 2012) که ایران در آنها حضور داشته است، می باشد. اطلاعات لازم از طریق منابع معتبر مرتبط با بازی های پارالمپیک به دست آمد و با استفاده از آمار توصیفی (جدول نمودار و غیره) و آمار استنباطی (ضریب همبستگی پیرسون و آزمون کروسکال والیس و غیره) طبقه بندی و مورد تجزیه و تحلیل قرار گرفت. از مهم ترین یافته-های این تحقیق می توان به رابطه مثبت و معنادار بین مجموع مدال ها و تعداد ورزشکاران (05/0P≤ و 47/0r=) اشاره کرد. همچنین، بین مجموع مدال کسب شده و جنسیت رابطه وجود داشت. رشته دو و میدانی با کسب 7 مدال و میانگین رتبه 29/44 مدال آورترین رشته ایران در پارالمپیک بوده است. بهترین عملکرد کاروان پارالمپیک در بازی های 2012 لندن و ضعیف ترین عملکرد در بازی های 1992 بود. سیاستگذاران ورزش باید توجه ویژه ای به ورزش زنان داشته و از رشته های پر مدالی همچون دو و میدانی حمایت و دیگر رشته ها را نیز تقویت کنند و در اعزام تعداد بیشتر ورزشکاران در قالب کاروان های ورزشی متعدد همت گمارند.
    کلیدواژگان: ایران، پارالمپیک، ورزشکاران، مدال، ارزیابی عملکرد، دو و میدانی
  • محبوبه عجم، محمداسماعیل افضل پور، حسین ابطحی، مرضیه ثاقب جو صفحه 97
    تمرینات ورزشی حاد و سنگین ممکن است استرس اکسایشی را بالا برده و سیستم های دفاعی بدن را تحت فشار قرار می دهند، از این رو اتخاذ تدابیر تغذیه ای از جمله مکمل های آنتی اکسایشی برای کمک به ورزشکاران لازم است. تحقیق حاضر به منظور تعیین اثر مصرف عصاره زعفران بر فعالیت آنزیم پارااکسوناز-1 (PON1) و میزان پروتئین واکنشی C (CRP) سرم زنان جوان سالم پس از یک جلسه تمرین مقاومتی حاد انجام شده است. آزمودنی های این تحقیق. 30 زن غیر ورزشکار جوان که به طور تصادفی در 3 گروه مساوی (10 نفر) جای گرفتند. این گروه ها شامل گروه تمرین مقاومتی به همراه عصاره زعفران، گروه تمرین مقاومتی بدون مصرف عصاره زعفران و گروه کنترل بودند. آزمودنی ها پس از دوره مکمل سازی (4 هفته، 30 میلی گرم/روز) یک جلسه تمرین مقاومتی حاد با شدت 85 درصد یک تکرار بیشینه (1RM) را انجام دادند. نمونه های خونی در پایان دوره مصرف عصاره، قبل و بعد از پروتکل تمرین مقاومتی جمع آوری گردید. از آزمونهای آماری کروسکال والیس و یومن ویتنی استفاده گردید و سطح معنی داری 05/0p< در نظر گرفته شد. نتایج نشان داد که در گروه تمرین مقاومتی به همراه عصاره زعفران و گروه تمرین مقاومتی تنها، فعالیت PON1 افزایش معناداری یافت (به ترتیب 04/0P= و 00/0P=)؛ ولی اختلاف میانگین PON1 بین دو گروه معنادار نبود (54/0P=). از طرف دیگر، 4 هفته مصرف عصاره زعفران به همراه تمرین مقاومتی حاد، بر CRP تاثیر معنی داری نداشت (36/0P=). هر چند مصرف 4 هفته عصاره زعفران با دوز 30 میلی گرم/روز بدون تاثیر معنی دار بر میزان CRP، سطح PON1 سرم را به طور معنی دار بالا برد، اما این افزایش فراتر از تغییر ایجاد شده بر اثر اجرای تمرین مقاومتی حاد به تنهایی نبود؛ لذا بر اساس نتایج حاضر، نمی توان این دوز مصرفی را دارای تاثیر موثر بر فعالیت آنزیم ضداکسایشی PON1 در زنان سالم غیرفعال دانست.
    کلیدواژگان: عصاره زعفران، تمرین مقاومتی، آنزیم پارااکسوناز، 1، پروتیئن واکنشی C، زنان جوان سالم
  • محسن بهنام، لیلا خرمی، نرگس فصیح صفحه 113
    هدف این پژوهش بررسی تاثیر اعتبار برند بر رضایت، تعهد مستمر و وفاداری به برند است. روش تحقیق توصیفی از نوع همبستگی بود. جامعه آماری این تحقیق، مصرف کنندگان محصولات ورزشی نایک در شهر تهران بودند که با استفاده از روش نمونه گیری در دسترس تعداد 171 نفر به عنوان نمونه انتخاب شدند. برای جمع آوری داده ها از پرسشنامه های اعتبار برند اردم و سوایت (1998)، تعهد وفاداری سوینی و سوایت (2008)، رضایت اولیور (1997) و تعهد مستمر میر و آلن (1997) استفاده شد و پایایی آنها با استفاده از روش آلفای کرونباخ به ترتیب 96/0، 96/0، 92/0 و 87/0 بدست آمد. از روش آماری مدل معادلات ساختاری برای تجزیه و تحلیل داده ها استفاده شد. در بررسی روابط بین متغیرها، خروجی های نرم افزار EQS 6.1 نشان دهنده مناسب بودن مدل ساختاری بود (میزان شاخص های 91/0=NFI، 95/0=CFI و 080/0= RMSEAنشان دهنده برازش مدل ساختاری بودند). به عبارتی دیگر، داده های مشاهده شده تا میزان زیادی منطبق بر مدل پژوهش بود. نتایج نشان داد که اعتبار برند بر وفاداری (53/0 = β) و رضایت (67/0 = β) و تعهد مستمر (63/0 = β) اثر مستقیم مثبتی دارد. همچنین، رضایت بر وفاداری (41/0 = β) تاثیر دارد. بر اساس نتایج این پژوهش، شرکت های تولید کننده لوازم ورزشی باید در شکل دهی و تثبیت ادراک مناسب از علایم تجاری خود در ذهن مشتری تلاش کنند.
    کلیدواژگان: اعتبار برند، رضایت، تعهد مستمر، وفاداری، محصولات ورزشی
  • نرگس جلالی، منصور صاحب الزمانی، مهین اسلامی شهر بابکی صفحه 125
    هدف از پژوهش حاضر بررسی اثر 8 هفته برنامه ی ورزش درمانی بر تعادل ایستا و پویای کودکان دارای اختلال نقص توجه/ بیش فعالی(ADHD) بود. 30 نفر از کودکان بیش فعال با (میانگین سن 1/1 ± 07/8)، (میانگین وزن5/7 ± 6/25) و (میانگین قد 1/11 ±126) به صورت داوطلبانه و با کسب اجازه از والدین در این پژوهش شرکت کردند و به طور تصادفی به دو گروه کنترل و تجربی تقسیم شدند. قبل از شروع تمرینات تعادل ایستا و پویا با استفاده از دستگاه تعادل سنج بایودکس اندازه گیری شد. گروه تجربی به انجام یک دوره هشت هفته ای (سه جلسه در هفته) ورزش و تمرینات تعادلی پرداختند. در این مدت، گروه کنترل هیچ گونه تمرین تعادلی را تجربه نکردند. پس از پایان تمرینات، تعادل ایستا و پویا مورد ارزیابی قرار گرفت. تجزیه تحلیل داده ها با استفاده از آزمون t مستقل و زوجی صورت گرفت. یافته های تحقیق نشان داد که تعادل ایستا و پویا در گروه تجربی در هر سه شاخص کلی، قدامی- خلفی و داخلی -خارجی قبل و بعد از تمرینات در گروه تجربی و نیز در مقایسه با گروه کنترل اختلاف معنی داری داشتند (05/0p<). نتایج تحقیق حاضر نشان داد که تمرینات تعادلی و ورزش می تواند در بهبود تعادل ایستا و پویا کودکان بیش فعال نقش بسزایی داشته باشد.
    کلیدواژگان: کودکان بیش فعال، تعادل ایستا، تعادل پویا، ورزش درمانی، اختلال نقص توجه، بیش فعالی
|
  • Jalal Karimi, Hasan Asadi, Mahmoud Goodarzi, Seyyed Page 9
    The aim of this study was to investigate those factors affecting the quality improvement of training of undergraduate physical education human resources with a job capabilities approach. Quality improvement factors included areas and environmental conditions, inputs, processes, outputs, outcomes and impacts with totally 20 sub-factors. The research method was descriptive, correlation and application in terms of aim which was conducted as a field study. Data were collected by interview and a researcher-made questionnaire. 350 questionnaires were sent to 400 faculty members of physical education and sports sciences faculties and independent groups of Iran state universities. To obtain more sample and better data, 243 questionnaires were selected for final analysis which belonged more to the suggested sample of Morgan table (217). Face and content validity of the questionnaire was evaluated according to the viewpoints of experts and professors as well as a review of the literature. The reliability was calculated using Cronbach's alpha (α=96.2). The results of multiple regression showed that entrepreneurship (beta ratio 0.360) had the largest contribution to enlightening the changes in job capabilities and then rules and regulations (0.215), monitoring and evaluation (0.208), cultural - sports activities (0.189), structure (- 0.172), practical training (0.153), theoretical training (0.144) and leadership (- 0.89) were placed. For one standard deviation increase in the independent variable of entrepreneurship, 0.360 standard deviations were created in the dependent variable of job capabilities. Finally, 8 remaining variables were able to explain 57% of the job capabilities changes and 43% were related to the variables which were not predicted in this study.
    Keywords: Improvement, Quality, Training, Human Resources, Job Capabilities
  • Yaghoub Mehri Alvar, . Ali Asghar Ravasi, Fatemeh Shabkhiz, Fahimeh Erfani Adab, Sajjad Hasanvand Page 23
    Exercise training induces vast physiological and biochemical changes in the body such as an increase in capillary density or angiogenesis of muscular and cardiac tissues. VEGF is known as the most important angiogenic factor in the occurrence of angiogenesis processes. Thus the aim of this study was to investigate the effect of a single bout of long endurance exercise on in normobaric hypoxia and normoxia conditions on angiogenesis response of inactive men. 8 inactive young men (age 25± 0.5 yr, height 174± 5.4 cm, weight 62± 4.5 kg and maximum work output (Wmax) in hypoxia condition 159±13.41 and in normoxia condition 171±8.21) were selected as the subjects. Subjects performed the protocol of continuous exercise in normobaric hypoxia condition (%15.3-15.5 O2, altitude of approximately 2500 m) and performed the same protocol in normoxia condition during two separate weeks. Blood samples were collected before, immediately and two hours after the exercise. The results of ANOVA with repeated measures showed a significant difference between hypoxia and normoxia conditions in the amount of the effectiveness on serum VEGF levels in inactive men (P=0.036). Training interventions and many studies are needed to determine angiogenesis in human body. Although high levels of VEGF after continuous exercise may increase angiogenesis in hypoxia condition compared with normoxia condition, future studies are needed to determine the incentives and mechanisms necessary for the growth of new blood arteries in continuous exercises.
    Keywords: High Volume Endurance Exercise, Hypoxia, Angiogenesis, Vascular Endothelial Growth Factor, Vessels
  • Mahdi Azadan, Hashem Koozechian, Mahdi Bashiri, Rasoul Norouzi, Seyyed Hosseini Page 39
    “Glass ceiling” phenomenon prevents many women from advancing towards topposts and managerial positions. Therefore, this study aimed at investigating the statusof glass ceiling in East Azerbaijan Sport and Youth general office and its effect onemployed women’s reduced empowerment. All the personnel in this office and itsaffiliated offices in the cities of East Azerbaijan province responded to the glassceiling questionnaire. To analyze data, Kolmogrov-Smirnov test, independent sample ttest and path analysis were used with SPSS19 and Lisrel 8 (P≤0.05). Results showed asignificant difference between men and women in their viewpoints on the existence ofglass ceiling in this office and sociability of weakness, that is to say women believed inexistence of glass ceiling more than men and on the contrary, men believed insociability of weakness more than women. Results from path analysis showed thatglass ceiling directly influenced empowerment, weakness sociability, and self-concept.Furthermore, weakness sociability and self-concept had a negative and significanteffect on empowerment. Finally, women employed in sport organizations sufferedfrom glass ceiling. It is suggested to pay more attention to cultural actions aboutwomen’s abilities specially their managerial abilities.
    Keywords: Glass Ceiling, Sport, Youth General Office, Women's Empowerment, Weakness Sociability, Self, Concept
  • Afsaneh Astinchap, Naser Behpour, Vahid Tadibi Page 51
    Previous research has shown that inspiratory muscle training can improve endurance performance of athletes in a range of sports. However, few studies have tried to investigate the effect of respiratory training on swimmers. Due to the specificcharacteristics of the respiratory system in swimmers, this study examined the effect ofinspiratory muscle training on speed performance of swimmers. 16 female members ofthe swimming team of Kermanshah province voluntarily participated in this study andrandomly divided into sham training group (mean age 10.75±1.98 yr, height140.68±14.7 cm, weight 32.17±10.61 kg) and experimental group (mean age10.75±2.18 yr, height 143.68±13.62 cm, weight 36.6±9.01 kg) and trained for 6 weeks(3 sessions per week, 30 breaths per session). Training intensity in the experimentalgroup was equal to 5(severe) and in the sham group was equal to 1(very slight) inmodified Borg scale. Before and after the training protocol, 25, 50 and 100m front crawl swimming tests were performed. T test was used to analyze data by SPSS software (P<0.05). The findings showed that after inspiratory muscle training, performance of experimental group improved significantly in the 25m swimming test (P<0.05) while changes were not significant in 50 and 100m tests. This study demonstrated that physiological adaptations that occur after IMT training in respiratory muscles can explain the significant improvement in 25m swimming test in the experimental group. But 50 and 100m swimming tests did not show any significant changes. It may be noted that adaptations involved could not influence more than 25m. The mechanisms influencing these results are not yet known clearly.
    Keywords: Swimmer, Inspiratory Muscles, Speed, Inspiratory Muscle Training (IMT), Respiratory System
  • Bahram Yousefi, Seyyedeh Zahra Tabatabai, Keivan Shabani Moghaddam Page 63
    The aim of the present study was to assess the viewpoints on the role of quality and price in purchasing sport footwear in athlete students. The statistical population consisted of university student athletes participating in 10th Iran Sport Olympiad of Universities. To collect data, 450 researcher-made questionnaires were distributed among male and female university student athletes who were selected by cluster random sampling method. Out of returned questionnaires, 380 questionnaires were accepted and analyzed. To analyze data, dependent and independent t tests and oneway analysis of variance were used. The results showed that quality was significantly more important than price. The importance of both quality and price was affected by gender, that is to say quality was more important to women than men and price was more important to men than women. The importance of quality was independent from income; however, price had different degrees of importance among different income groups; an increase in income reduced the importance of price. More than 45% of respondents believed that the quality of domestic sport footwear was lower than imported brands. The ratio of domestic sport footwear purchase to imported footwear was less than 1 per 3 pair.
    Keywords: Marketing, Stimulus, Response Model, Consumer Behavior
  • Asadollah Chezani Sharahi, Mohammad Ali Samavati Sharif Page 73
    The aim of this study was to compare the effect of three selected training methods of physical fitness on hematological factors of adolescent soccer players. 48 adolescent football players participated in this study who were divided into four equal groups (n=12). Group 1 intermittently performed one session of endurance training, one session of strength training, and one session of speed training for 15 sessions; Group 2 performed five sessions of endurance training, five sessions of strength training, and five sessions of speed training; Group 3 performed all three factors of endurance, strength and speed in each session; Group 4 (control group) performed daily football training. Before and after the training protocol (after 12 hours of fasting), 5cc blood was collected from participant's arm veins. Data were analyzed by descriptive and inferential statistics (paired samples t test, ANOVA and Tukey post hoc test) at P˂0.05. Results showed a significant increase in the PLT in group 2 (P=0.029) compared with the pre-training. Also, group 1 showed a significant increase in the RBC (P=0.05) compared with group 2, %Hct (P=0.009) compared with group 2 and (P=0.04) compared with group 3 and (P=0.01) compared with the control group and MCV (P=0.009) and Hb (P=0.02) compared with group 3. Group 3 significantly increased PLT compared with group 1 (P=0.005). It is recommended that a concurrent method of development of physical fitness factors (endurance, strength, speed) should be used in separate training sessions.
    Keywords: Three Training Methods of Physical Fitness, Hematology, Adolescent Soccer Players, Endurance, Strength, Speed
  • Kamran Eydipour, Hossein Eydi, Homayon Abbasi, Abouzar Souri, Farhad Nazari Page 85
    The aim of this study was to assess and analyze performance of Iran caravans in Paralympics games. Research method was descriptive-analytical and retrospective. The population consisted of all seven Paralympics games (1988 - 2012) in which Iran participated. Data were collected through reliable resources of Paralympics games and analyzed using descriptive statistics (tables, charts, etc.) and inferential statistics (Pearson correlation coefficient and Kruskal-Wallis test, etc.). The results showed a significant positive relationship between total medals and number of participants (P≤0.05, r=0.47). Also, there was a relationship between total medals received and gender. Iran received most medals in Paralympics in track and field with 7 medals and mean rank of 44.29. Also, Iran caravans performed best in London 2012 games and worst in 1992 games. Sport policy makers should pay special attention to women's sport and support those fields such as track and field which receives many medals and attempt to send more athletes in caravans to Paralympics games.
    Keywords: Paralympics Games, Iran Athletes, Medal, Performance Assessment
  • Mahboube Ajam, Mohammad Ismail Afzalpour, Hossein Abtahi, Marzieh Saghebjou Page 97
    Acute and heavy exercises may increase oxidative stress and thereby suppress defense systems; thus it is necessary to adopt nutrition strategies such as antioxidative supplements to help athletes. The aim of this study was to determine the effect of consumption of saffron extract on the serum PON1 enzyme activity and CRP in healthy young women following one session of acute resistance training. 30 young non- athlete women were divided randomly into three groups including resistance training plus saffron extract, resistance training and control (each 10 subjects). After the supplementation period (4 weeks, 30 mg/day), the subjects performed a session of acute resistance training at %85 of 1RM (one repetition maximum). Blood samples were taken at the end of the supplementation period, before and after the resistance training protocol. Kruskal-Wallis and Mann-Whitney U tests were used at P<0.05. Results indicated that PON1 activity increased significantly in resistance training plus saffron extract group and resistance training group (P=0.04, P=0.00 respectively) while the mean difference of PON1 was not significant between the two groups (P=0.54). Four weeks of saffron extract plus acute resistance training did not have a significant effect on CRP (P=0.36). Although four weeks of saffron extract consumption (30 mg/day) significantly increased serum PON1 but did not have a significant effect on CRP, this elevation was not beyond the changes induced by acute resistance exercise alone. Based on the current results, this dose of saffron extract cannot be considered to have an influential effect on the activity of PON1 antioxidative enzyme in healthy inactive women.
    Keywords: Saffron Extract, Resistance Training, Paraoxonase, 1 Enzyme, C, Reactive Protein, Healthy Young Women
  • Mohsen Behnam, Leila Khorrami, Narges Fasih Page 113
    The aim of this study was to examine the effect of brand credibility on satisfaction, continuous commitment and brand loyalty. The method was descriptive-correlation. The statistical population consisted of Nike consumers of Tehran city. 171 subjects were selected as the sample by convenience sampling method. To collect data, Brand Credibility Questionnaire (Erdem & Swait, 1998), Loyalty Commitment Questionnaire (Sweeney & Swait, 2008), Satisfaction Questionnaire (Oliver, 1997) and Continuous Commitment Questionnaire (Meyer & Allen, 1997) were used. Their reliability was calculated by Cronbach's alpha as α=0.96, α=0.96, α=0.92 and α=0.87 respectively. The SEM was used to analyze data. During examining the relationships of variables, the outputs of the software EQS 6.1 represented the structural model fit (NFI=0.91, CFI=0.95 & RMSEA=0.080 showed the structural model fit). In other words, the observed data were similar to the study design to a great extent. The results indicated that brand credibility had a positive direct effect on loyalty (β=0.53), satisfaction (β=0.67) and continuous commitment (β=0.63). Also, satisfaction had an effect on loyalty (β=0.41). According to the results, sporting goods manufacturers should endeavor to shape and establish a proper perception of their trademarks in their customer's mind.
    Keywords: Brand Credibility, Satisfaction, Continuous Commitment, Loyalty
  • Narges Jalali, Mansour Sahebalzamani, Mahin Eslami Shahr Babaki Page 125
    The aim of this study was to examine the effect of 8 weeks of exercise therapy program on static and dynamic balance in attention deficit / hyperactivity disorder (ADHD) children. 30 ADHD children (mean age 8.07±1.1 yr, weight 25.6±7.5 kg and height 126±11.1 cm) voluntarily participated in the study with their parent's consent and were divided into control and experimental groups randomly. Before exercises, the Biodex Balance System (BBS) was used to measure static and dynamic balance. The experimental group performed 8 weeks (three sessions per week) of balance exercise while control group did not perform any balance exercises during this period. After the program, static and dynamic balance was evaluated. Data were analyzed by independent and paired t tests. The results showed that in the experimental group, static and dynamic balance were significantly different in all three indexes of general, anterior-posterior and interior-exterior before and after the exercises. These findings were also significantly different in the control group. The results showed that balance training and exercises can play a significant role in improving static and dynamic balance of ADHD children.
    Keywords: ADHD Children, Static Balance, Dynamic Balance, Exercise Therapy, Attention Deficit, Hyperactivity Disorder