فهرست مطالب

معرفت فرهنگی اجتماعی - سال ششم شماره 2 (پیاپی 22، بهار 1394)

نشریه معرفت فرهنگی اجتماعی
سال ششم شماره 2 (پیاپی 22، بهار 1394)

  • تاریخ انتشار: 1394/04/11
  • تعداد عناوین: 7
|
  • میثم صداقت زاده* صفحه 5
    چنان که برخی گفته اند، مفهوم «فرهنگ»، یکی از دشوارترین و در عین حال مهم ترین مفاهیم علوم انسانی است. این مفهوم، در غرب مسیری پرفراز و نشیب را پیموده و همچنان با ابهاماتی روبه روست، و مبتنی بر مبانی و زمینه های تاریخی گوناگون، برداشت های متعددی از آن صورت می گیرد. با توجه به اهمیت این مفهوم در ادبیات دینی جمهوری اسلامی، تامل و تدقیق در آن ضروری به نظر می رسد. از این رو، در این مقاله پس از تبیین شکل گیری مفهوم فرهنگ در فرانسه، آلمان، بریتانیا و روسیه، با روشی تاریخی، به بازسازی آن در فضای حکمت متعالیه که به اعتباری مبنای نظری انقلاب اسلامی و رهبران آن است؛ پرداخته ایم. این کار از طریق برهان منطقی صورت پذیرفته است. از این نگاه، انسان ها از طریق اتحاد با مراتب مجرد هستی، به صورت جمعی؛ و تجلی دادن آن معانی در رفتار و آداب خود، فرهنگ را شکل می دهند که همان صورت تنزل یافته معنا به عرصه فهم عمومی و رفتارهای مشترک و کنش های اجتماعی است.
    کلیدواژگان: فرهنگ، حکمت متعالیه، انسان، جامعه، اتحاد عالم و معلوم، بیلدونگ، تمدن
  • علی حسین حسین زاده*، کریم رضادوست، محمدعلی مومبینی، ایرج مومبینی صفحه 23
    گفتمان بومی سازی علم جامعه شناسی تاکنون به صورت مجرد و به دور از توجه به ارتباط نهاد علم جامعه شناسی با نهادهای اجتماعی مطرح شده است. تحقیق حاضر در پی آن است تا با گذر از دوگانه انگاری معرفت شناختی حاکم بر حوزه جامعه شناسی علم، به بررسی زمینه ها و بسترهای اجتماعی لازم بومی سازی علم جامعه شناسی در ایران بپردازد و در پایان مدل مناسب «استقرار نهاد علم جامعه شناسی درون ساختارهای اجتماعی جامعه» را ارائه دهد. این پژوهش می کوشد بر اساس روش کیفی- اسنادی با بررسی چگونگی شکل گیری مناسب «زیست جهان نهاد علم جامعه شناسی و تعامل آن با نهادهای اجتماعی»، گفتمان بومی سازی علوم انسانی را- با تاکید بر علم جامعه شناسی - در جامعه ایران آسیب شناسی کند. گفتمان بومی سازی علم جامعه شناسی، ورای هر تعریف و توصیفی از «بومی سازی» می باید راهکارها و راه حل های بهبود استقرار نهاد علم جامعه شناسی در جامعه ایران را در دستور کار خود قرار دهد. به عبارتی دیگر، از آنجاکه بومی سازی علم جامعه شناسی- بر مبنای تعاریف گوناگون- می باید در جامعه ایران تحقق یابد، بنابراین نمی تواند نسبت به رابطه و تعامل نهاد علم و ساختارها و نهاد اجتماعی و همچنین شکل گیری زیست جهان نهاد علم، بی اعتنا باشد.
    کلیدواژگان: بومی سازی، زیست جهان نهاد علم، تعامل نهاد علم با نهادهای اجتماعی، نهاد علم جامعه شناسی
  • حسین خنیفر *، میثم آقداغی صفحه 45
    خط مشی فرهنگی نوعی خط مشی عمومی است که عرصه فرهنگ را در کانون توجه خود دارد. رابطه وثیق دین و فرهنگ به ویژه نقش جهت دهنده ای که آموزه های دینی در قبال فرهنگ دارند، ضرورت مطالعه تاثیرگذاری نظام مند این آموزه ها بر خط مشی گذاری فرهنگی را دوچندان می کند. در این مقاله پس از بررسی اجمالی تعاریف و ویژگی های خط مشی عمومی و فرهنگ، به منزله دو مقوم اصلی خط مشی فرهنگی، به تعریف و خاستگاه خط مشی فرهنگی در ساحت نظری و عملی و نسبت دین و فرهنگ اجمالا اشاره، و سپس با استفاده از ساده سازی مقوله پیچیده خط مشی گذاری فرهنگی، سه سطح از تاثیرگذاری آموزه های اسلامی در خط مشی گذاری معرفی و تحلیل شده است. در سطح نخست، تعالیم دینی در مرحله ارزیابی و انتخاب خط مشی از میان پیشنهادها و گزینه های موجود به کمک خط مشی گذاران می آیند. در سطح دوم تعالیم دینی به مثابه گنجینه ای غنی از معارف به منزله منبع استخراج گزینه ها و ساخت خط مشی ها به کار می روند. در سطح سوم که عمیق ترین سطح در این الگوست، اساسا خود مسئله از منظر آموزه های دینی واکاوی می شود تا وقت و هزینه خط مشی گذاران صرف مسائل دارای اهمیت و اولویت شود. در پایان به نهادهای متولی خط مشی گذاری فرهنگی به ویژه شورای عالی انقلاب فرهنگی پیشنهاد شده فرایند جاری خط مشی گذاری خود را با این الگوی سه سطحی مقایسه کنند و در صورت نیاز سطح بهره مندی از آموزه های دینی را ارتقا دهند.
    کلیدواژگان: خط مشی فرهنگی، فرهنگ، خط مشی عمومی، اسلام، مدل فرایندی، تصمیم گیری
  • ایرج سهرابی، مریم اسکافی* صفحه 63
    نظریه هابرماس بسیار گسترده و چندوجهی است. این نظریه درواقع بازسازی و تکمیل نظریات اندیشمندان کلاسیک و معاصر است. او از جامعه شناسان بسیاری ایده گرفته و در نظریه خود استفاده کرده است. همچنین رد پای نظریه پردازان، فیلسوفان و روان شناسان پرشماری را می توان در اندیشه های هابرماس مشاهده کرد. مطالعه کتاب ها و مقالات فراوان هابرماس و آثاری که درباره این جامعه شناس مشهور نوشته شده، نشان می دهد که مفاهیم اساسی نظریات وی بر اساس نظریات اندیشمندان کلاسیکی چون ماکس وبر، امیل دورکیم، کارل مارکس و نظریات مکتب فرانکفورت و مکتب انتقادی بنا شده است. در این مقاله به چگونگی استفاده هابرماس از نظریات دو نظریه پرداز مشهور، یعنی وبر و مارکس، و در نهایت نظریه تلفیقی وی پرداخته ایم.
    کلیدواژگان: نظریه تلفیقی، هابرماس، مکتب فرانکفورت، مکتب انتقادی
  • طاهر علی محمدی*، عبدالجبار زرگوش نسب، عارف بشیری صفحه 79
    ایجاد نیاز کاذب از دستاوردهای اجتماعی- فرهنگی غیراخلاقی شرکت های تجاری در عرصه صنعت تبلیغات بازرگانی است. ازآنجاکه شناخت نیازها و خواسته های مردم برای راهبردی کردن شگردهای تبلیغات و ایجاد تقاضا، از اصول اساسی تبلیغات تجاری در عرصه رقابت است، بنابراین اغلب بستری را فراهم می سازد که شرکت ها اخلاق، فرهنگ، ارزش ها و روح ساده زیستی افراد جامعه را در رسیدن به اهداف اقتصادی خود مد نظر قرار دهند. لذا بایسته است ابعاد مختلف این دستاورد بازاریابی عصر حاضر از نظر فقه اسلامی در قالب پژوهشی درخور، تحلیل و بررسی شود. پژوهش حاضر که با روش توصیفی تحلیلی این مسئله را کانون بحث و بررسی قرار داده، ضمن واکاوی صحیح از مفهوم ایجاد نیاز کاذب و جایگاه شناسی آن در پارادایم های رفتار مصرف کننده در بازاریابی و آثار اجتماعی- فرهنگی آن، به بررسی و استخراج ملاک های محوری فقه اسلامی با توجه به فتاوای مراجع عظام و احادیث معصومان علیهم السلام بپردازد. یافته های پژوهش بر این اصل مهم مبتنی شد که بالا بردن تنوعات محصولی و تبلیغات مکرر و القای ارزش های مادی گرایانه و غربی و...، در شکل گیری آثار منفی اجتماعی- فرهنگی مستند به ایجاد نیاز کاذب، نقش بسیار موثر تری با توجه به محوریت پارادایم تجربی و رفتاری در بروز ایجاد نیاز کاذب دارد و صرف تبلیغ کالاهای تجملاتی بدون تخطی از ملاک های فقه اسلامی- با توجه به محوریت پارادایم تصمیم گیری و نسبیت حوایج مردم- تاثیر چندانی در بروز پدیده های منفی اجتماعی و فرهنگی ندارد.
    کلیدواژگان: تبلیغات تجاری، ایجاد نیاز کاذب، آثار اجتماعی، فقه اسلامی
  • جابر میرزاپوری* صفحه 99
    این پژوهش با هدف بررسی چگونگی تاثیر پایگاه اقتصادی- اجتماعی والدین بر میزان و ابعاد دین داری فرزندان تدوین، و در آن از روش پیمایش، با جمعیت نمونه 339 نفری از میان دانش آموزان مقطع پیش دانشگاهی شهر شیراز استفاده شده است. روایی و پایایی پرسش نامه توسط اعتبار صوری و آلفای کرونباخ (71/ 0) مورد سنجش قرار گرفته است. تحلیل و بررسی یافته ها نشان می دهد که میزان دینداری پاسخ گویان در ابعاد مختلف اعتقادی، ایمانی، اخلاقی، عبادی و تکلیفی متمایز است. میان تحصیلات والدین و میزان دینداری فرزندان رابطه معناداری وجود دارد. با افزایش درآمد والدین، میزان دینداری فرزندان کاهش می یابد. نوع دینداری فرزندان در پایگاه های اقتصادی- اجتماعی مختلف والدین، متمایز است؛ به این معنا که در هر سطح از پایگاه اقتصادی- اجتماعی، بعد خاصی از دینداری حاکم است؛ با افزایش پایگاه اقتصادی- اجتماعی والدین، میزان دینداری فرزندان نیز کاهش می یابد.
    کلیدواژگان: پایگاه اقتصادی، اجتماعی، والدین، میزان دینداری، ابعاد دینداری
  • الملخص
    صفحه 115
|
  • Meysam Sedaghat Zadeh* Page 5
    Some scholars argue that the concept of "culture" is one of the most difficult and yet most important concepts of the human sciences. This concept has undergone many changes in the West, and it is still a source of ambiguity, and based on various principles and historical contexts, it has several interpretations. Given the importance of this concept in the religious literature of the Islamic Republic, considerable attention should be given to it. Therefore, explaining the development process of the concept of culture in France, Germany, Great Britain and Russia, this paper, through a historical method, seeks to modify the concept of culture within the context of transcendental philosophy which is regarded as the theoretical basis of the Islamic Revolution and its leader's view. This task has been accomplished on the basis of a rational argument. According to this viewpoint, through their unity collectively with the degrees of existence and manifesting these meanings in their behaviors and decorum, people create the culture which represents a retrograde step of meaning to common understanding and shared behaviors and social actions.
    Keywords: culture, transcendental philosophy, human, society, unity between the knower, the known, Bildung, civilization
  • Ali Hossein Hosseinzadeh*, Karim Reza Dust, Mohammad Ali Mubini, Iraj Mubini Page 23
    Until now the discourse on the localization sociology has been considered in the abstract and no attention has been given to the relationship between the institution of sociology and social institutions. This research seeks to investigate the social grounds required for the localization of sociology in Iran by passing through the dualism of epistemology which governs the realm of sociology of science and offer a suitable model of establishment of the institution of sociology inside social structures. Using a qualitative-documental method and investigating the suitable way of the development of (universal-based living of sociology and its interaction with social institutions), this research designates the crux of the problem of localization the human sciences with emphasis on sociology in Iran. The discourse on localization of sociology, regardless of the way it is defined, should look for solutions for improving the establishment of the institution of sociology in Iran. In other words, if, according the different definitions, the localization of sociology is to be fulfilled in Iran, the relationship and interaction of the institution of science and structures with social institutions and also development of universal-based living of science cannot be ignored.
    Keywords: localization, universal, based living of science, the interaction of institution of science with social institutions, institution of sociology
  • Hossein Khanifar*, Maysam Aghdaghi Page 45
    The strong relationship between religion and culture specially the decisive role of religious teachings in the development of culture, highlights the necessity of studying the systematic influence of these teachings on cultural policy-making. Elucidating the complex topic of cultural policy-making, this paper introduces and analyzes three levels of the influence which Islamic doctrines have on policy-making. In the first level, religious teachings help policy-making in the stage of evaluation and choosing a strategy from the available suggestions and options. In the second level, religious doctrines which represent a valuable repository of knowledge are referred to as a source for selection and policy-making. In the third level, which is the deepest level in this model, the issue is analyzed basically on the basis of religious doctrines so that policy-makers may spend their time and money on more important matters. Finally, it is suggested that the institutions in charge of cultural policy-making specially the Supreme Council of Cultural Revolution compare their present strategy process with this three-level model, and, if necessary, promote the level of applying religious doctrines.
    Keywords: cultural policy, culture, general policy, Islam, process model, decision, making
  • Iraj Sohrabi, Maryam Eskafi* Page 63
    The theory of Habermas is all-embracing and multi-dimensional. In fact this theory is a supplementary version to the theories of contemporary classical scholars. He has included the ideas of many sociologists into his theory. Also, the trace of many theoreticians, philosophers, and psychologists are detected in Habermas’ thoughts. A study of Habermas’s books and articles and the works which have written about this famous great sociologist shows that the main concepts of his theories are based on the views of some classical scholars, such as Max Weber, Emil Durrheim, Carle Marks, Frankfurt school and critical School. This paper deals with the way Habermas makes use of Weber and Marks’s theories and finally it sheds light on his integrative theory.
    Keywords: eclectic theory, Habermas, Frankfurt School, critical school
  • Taher Ali Mohammadi*, Abdol Jabbar Zargush Nasab, Arer Bashiri Page 79
    Creating false needs is among the immoral socio-cultural results of commercial advertisements shown by commercial companies. To establish a guideline for advertisement and creating demand, acquaintance with people's needs and demands is a basic principle of business advertisement in a competition. Most companies takes into regard such things, like morals, culture, values and spirit of easy life in order to achieve their economic goals. Therefore, it is necessary to investigate the various aspects of marketing from a fiqhi view point. Using a descriptive-analytical method and defining the concept of creating false needs and its position in the paradigms of consumer behavior and in marketing and socio-cultural work, this paper seeks to investigate and set the key criteria of Islamic law by resting on the fatwas of religious authorities and traditions of the infallible. The research results indicate that offering a vast variety of products, excessive advertisements and provoking materialistic and western values has a key role in exerting negative effects on society and culture. Regarding creating false needs while observing the criteria of Islamic law, advertisement of luxury goods have little effect on the emergence of negative social and cultural phenomena.
    Keywords: commercials, creating false needs, social effects, Islamic fiqh
  • Jaber Mirza Poori* Page 99
    In this survey 339 pre-university students were chosen from the city of Shiraz to examine the effect of parent's economic-social status on the level and aspects of the piety of their children.The validity and reliability of the questionnaire were measured by face validity and Cronbach's alpha (0.71). The analysis of the findings shows that the respondents differ in the extent of their piety regarding the aspects of religious beliefs, faith, morality, worship and religious obligations. There is a meaningful relationship between parent's educational standard and their children's piety. When parent's income rises, the level of their children's piety falls. The kind of piety of children differs according to the different socio-economic status of their parents. In other words, at every level of socio-economic status, a particular aspect of piety is dominant; the higher the parent's socio-economic status, the lower the level of children’s piety.
    Keywords: socio, economic status, parents, extent of piety, dimensions of piety