فهرست مطالب

مجله دانشگاه علوم پزشکی مازندران
پیاپی 124 (اردیبهشت 1394)

  • تاریخ انتشار: 1394/02/25
  • تعداد عناوین: 25
|
  • علی احمدی، حمیرا سجادی، کورش اعتماد، ارسلان خالدی فر، محمود مباشری * صفحات 1-18
    سابقه و هدف
    سندرم حاد کرونر شامل سکته قلبی با و بدون بالارفتن قطعه ST و آنژین ناپایدار می باشد. ویژگی های اپیدمیولوژیک این بیماران و عوامل تعیین کننده مرگ و میر آن ها در ایران تا کنون بررسی نشده است. این مطالعه با هدف تعیین ویژگی های بیماران مبتلا به سندرم حاد کرونر و تعیین کننده های مرگ و میر آن ها در ایران انجام گردیده است.
    مواد و روش ها
    مطالعه حاضر به صورت هم گروهی آینده نگر مبتنی بر بیمارستان بوده است. هم گروه بیماران با توجه به تاریخ ابتلا به سندرم حاد کرونر و تاریخ بستری در بیمارستان، مدت بستری و تاریخ ترخیص از بیمارستان به دلیل مرگ یا بهبودی نسبی تعریف شد. بیماران از تاریخ تشکیل هم گروه تا زمان رخداد واقعه پیگیری شدند. در این مطالعه از اطلاعات 20750 بیمار مبتلا به سکته های قلبی کلیه بیمارستان های دارای بخش قلب در 31 استان ایران به عنوان هم گروه استفاده شد. برای تعیین فاکتورهای مرتبط با مرگ و میر بیماران از رگرسیون کاکس (مدل مخاطرات تناسبی) و محاسبه نسبت مخاطره استفاده شد.
    یافته ها
    میزان بروز مرگ در هزار شخص- سال در بیماران پی گیری شده سکته قلبی با و بدون بالا رفتن قطعه ST به ترتیب 4/ 3698 و 3/ 4573 در هزار نفر– سال بود. میانگین و انحراف معیار سن بیماران مبتلا به سکته قلبی با بالا رفتن قطعه ST 13/1± 60/5 سال و در بیماران بدون بالارفتن قطعه ST 13/4± 9/62 سال بود. شیوع دیابت نوع دو و فشارخون بالا به ترتیب در بیماران 2/ 22درصد و 5 /35درصد بود. شیوع سکته قلبی با بالا رفتن قطعه ST در بیماران 8/ 75درصد و شیوع سکته قلبی بدون بالا رفتن قطعه ST در بیماران 2/24درصد بود. سن بالاتر از 84 سال، جنسیت زن، بی سوادی، عدم دریافت درمان ترومبولیتیک، سابقه خانوادگی، درد قفسه سینه قبل از ورود به بیمارستان و درد مقاوم به درمان، انسداد شاخه راست قلب، تاکیکاردی بطنی، سکته قلبی با بالارفتن قطه ST، نارسایی قلب و دریافت آنژیوپلاستی مهم ترین تعیین کننده های مرگ بیماران بودند.
    استنتاج
    الگوی غالب نوع سکته در بیماران ایرانی، سکته قلبی با بالا رفتن قطعه ST بود. گزارش ویژگی های بیماران مبتلا به سندرم حاد کرونر و عوامل تعیین کننده مرگ و میر در آن ها می تواند در اتخاذ استراتژی و تصمیم گیری کارکنان نظام سلامت و نحوه ارزیابی، پایش، مراقبت و درمان و نحوه برخورد با بیماران کمک کننده باشد. از جمله استراتژی های مهم می توان آموزش به مردم برای مراجعه به اورژانس در صورت داشتن علائم سندرم کرونر حاد و دسترسی و دریافت درمان در وقت طلایی و پیشگیری از مرگ های قابل اجتناب را نام برد.
    کلیدواژگان: سندرم کرونر حاد، مرگ و میر، سکته قلبی
  • مریم برزین، زهره غلامی، علی عرفانی، میلاد بهاری *، سیده حورا هاشمی صفحه 10
    سابقه و هدف
    پره اکلامپسی یکی از مهم ترین سندرم های مربوط به حاملگی است. فشار خون بالا و اکلامپسی و هم چنین دیگر عوارض پاتولوژیک جزء عواقب قابل پیش بینی این سندرم در بارداران پرخطر می باشند. خونریزی همراه با عفونت در پره اکلامپسی از مهم ترین عوامل منجر به مرگ در بین بارداران در سراسر دنیا است.تشخیص سریع و به موقع این سندرم مشکل آفرین می تواند به پزشکان در تشخیص و درمان آن کمک شایانی کند.
    مواد و روش ها
    در مطالعه حاضر برای اولین بار در ایران حساسیت و ویژگی روش سونوگرافی داپلر و هم چنین رابطه بین دینامیک عروق شریانی رحمی با میزان بروز پره اکلامپسی در زنان باردار در معرض خطر بالا ((High Risk بررسی شد که در آن 100 زن باردار با دستگاه اولترا سونوگرافی G50 بر اساس معیارهای ورود مورد بررسی و ارزیابی قرار گرفتند. سپس داده ها وارد SPSS گردیده و حساسیت و ویژگی (PPV،MPV) تعیین گشت.
    یافته ها
    میانگین سنی بیماران 1 /4±2/ 23 و میانگین BMI بیماران 4/ 5±2/ 23 بود. 4 بیمار (7 /4 درصد) سابقه پره اکلامپسی و 1 بیمار (1/1 درصد) سابقه دیابت داشتند. در نهایت 10 نفر از جمعیت مورد مطالعه دچار پره اکلامپسی شدند که 2 مورد از آن ها مبتلا به پره اکلامپسی شدید و 8 مورد دیگر به پره اکلامپسی خفیف مبتلا شدند. حساسیت و ویژگی PI (شاخص ضربان) در تریمستر دوم بیش تر از تریمستر اول و حساسیت و ویژگی RI (شاخص مقاومت) در تریمستر دوم بیش تر از تریمستر اول بود.
    استنتاج
    نتایج حاکی از اثر بخشی روش سونوگرافی داپلر به عنوان متدی استاندارد در تشخیص پره اکلامپسی در بارداری های پر خطر بوده است. علاوه بر آن لازم است که مطالعه در جمعیت های مختلف مورد بررسی قرار بگیرد تا قادر به عمومیت بخشیدن آن باشیم.
    کلیدواژگان: سونوگرافی داپلر، پره اکلامپسی، ارزش تشخیصی
  • مهدی داوودی، سید حمزه حسینی، دیجه نوروزی، رضاعلی محمد پور تهمتن صفحات 19-9
    سابقه و هدف
    استفاده گسترده از پرتوهای x در تشخیص بیماری ها سبب بروز نگرانی هایی شده است. تکرار رادیوگرافی ها موجب افزایش پرتوگیری بیماران و کارکنان می شود. با ورود تجهیزات دیجیتال انتظار می رفت که میزان تکرار رادیوگرافی ها کاهش یابد. لذا هدف این مطالعه بررسی علل تکرار رادیوگرافی های پانورامیک دیجیتال می باشد.
    مواد و روش ها
    این مطالعه توصیفی– مقطعی روی بیماران مراجعه کننده به مراکز دیجیتال رادیوگرافی فک و صورت انجام گرفت. رادیوگرافی های رد شده بررسی و با توجه به نوع خطا به چهار گروه تقسیم شدند. سپس یافته ها در چک لیستی که برای این منظور طراحی شده بود، ثبت گردید.
    یافته ها
    از 2751 رادیوگرافی پانورامیک دیجیتال 153 مورد (6/ 5درصد) تکرار شدند. مهمترین علت تکرار رادیوگرافی ها، حالت گماری نادرست (7/ 47درصد) بوده است. عدم چسباندن زبان به سقف دهان (8/28درصد) از دیگر عوامل تکرار رادیوگرافی بوده است.
    استنتاج
    مقایسه یافته های این مطالعه با آمارهای منتشر شده نشان داد که، درصد تکرار به دست آمده در این مطالعه مطلوب می باشد. لیکن سیستم های دیجیتال تاثیری برروی خطا در حالت گماری نداشته اند. حالت گماری صحیح منوط به مهارت پرتوکاران می باشد.
  • محبوبه فیروز *، سید رضا مظلوم، سید علی کیمیایی، فرزانه حسن زاده صفحات 26-36
    سابقه و هدف
    مهم ترین عامل زمینه ساز مرگ و میر بیماران دیابتی عدم انجام خودمراقبتی می باشد و یکی از راه های ارزیابی خودمراقبتی در بیماران دیابتی، سنجش هموگلوبین گلیکوزیله می باشد. روش های آموزشی مختلفی جهت بهبود خودمراقبتی استفاده شده است، با این وجود به نقش های آموزشی و مشاوره ای پرستار کم تر توجه شده است. هدف از این مطالعه تعیین تاثیر آموزش گروهی و مشاوره گروهی خودمراقبتی بر هموگلوبین گلیکوزیله بیماران مبتلابه دیابت نوع دو می باشد.
    مواد و روش ها
    طی یک کارآزمایی بالینی 112 بیماردیابتی نوع دو مراجعه کننده به مرکزدیابت پارسیان مشهد در سال 1393 به صورت در دسترس انتخاب شدند و به طورتصادفی به سه گروه مشاوره (37 نفر)، آموزش(37 نفر) و کنترل (38نفر) تقسم شدند. برنامه مشاوره گروهی و آموزش گروهی به مدت پنج جلسه 5/ 1 ساعته با فاصله سه روز درقالب گروه های 8 تا 10 نفره، بود. آزمایش HbA1c قبل از مداخله و دو ماه پس از اتمام مطالعه، انجام گردید. داده های اصلی با استفاده از نرم افزارآماری spss نسخه 5/ 11، آزمون تی زوجی و آنالیز واریانس یک طرفه مورد تجزیه و تحلیل قرار گرفت.
    یافته ها
    درصد HbA1c بیماران مبتلا به دیابت قبل از مداخله در سه گروه تفاوت معنی داری نداشت (133/ 0=P)، اما در مرحله بعد از مداخله، میزان HbA1c به طور معنی داری در گروه مشاوره گروهی (9/ 0±3/ 8) و آموزش گروهی (1/1±5/ 8) نسبت به گروه کنترل (4/ 1±1/ 9) کاهش داشت (016/ 0>P).
    استنتاج
    باتوجه به نتایج این تحقیق آموزش گروهی و مشاوره گروهی می تواند به ارتقاء مراقبت از خود بیماران مبتلا به دیابت کمک کند. پس می توان تلفیق آن ها را به عنوان یک روش آموزشی پیشنهاد کرد.
    کلیدواژگان: آموزش گروهی، مشاوره گروهی، خودمراقبتی، هموگلوبین گلیکوزیله، دیابت نوع دو
  • محمد جواد باقری پور، فیروز ابراهیمی *، عباس حاجی زاده، شهرام نظریان صفحات 37-47
    سابقه و هدف
    نوروتوکسین های باکتری کلستریدیوم بوتولینوم از قوی ترین سموم شناخته شده می باشند که سبب بروز سندروم خطرناک بوتولیسم در انسان و حیوان می شوند. تحقیقات نشان داده است که زیر واحد اتصالی این سم دارای خاصیت ایمنی زایی بوده و میتواند در تهیه واکسن نوترکیب مورد استفاده قرار گیرد. از آن جا که واکسن های نوترکیب به تنهایی قادر به برانگیختن موثر پاسخ های ایمنی نیستند، استفاده از ادجوانت های زیست سازگار و ایمن از اهمیت زیادی برخوردار است. در سال های اخیر مطالعات زیادی جهت استفاده از نانوذرات به عنوان ادجوانت و نیز بستری جهت رسانش واکسن صورت گرفته است. هدف از این تحقیق، بررسی اثر نانوذرات کیتوسان بر روی رسانش موثر یک کاندید واکسن نوترکیب علیه نوروتوکسین بوتولینوم تیپ E بود.
    مواد و روش ها
    بیان و تخلیص پروتئین نوترکیب ناحیه اتصالی BoNT/E در باکتری (E. coli BL21 (DE3 صورت پذیرفت. نانوذرات کیتوسان حاوی پروتئین مذکور با روش ژلاسیون یونی ساخته شد و به صورت زیرجلدی به موش تزریق گردید. همزمان، آنتی ژن مورد نظر همراه با ادجوانت فروند نیز به گروه موشی جداگانه، تزریق شد و در نهایت میزان تیتر آنتی بادی IgG با روش الایزای غیرمستقیم مورد بررسی قرار گرفت.
    یافته ها
    پروتئین نوترکیب ناحیه اتصالی BoNT/E، بیان و تخلیص شد و سپس به وسیله وسترن بلات مورد تایید قرار گرفت. میزان بارگذاری پروتئین در نانوذرات بیش از 90 درصد بود. نتایج الایزا نشان داد که میزان تولید آنتی بادی IgG پس از هربار تزریق افزایش یافته است.
    استنتاج
    نتایج این تحقیق نشان می دهد نانوذرات کیتوسان توانایی تحریک موثر سیستم ایمنی هومورال را دارد.
    کلیدواژگان: پروتئین نوترکیب BoNT، E، نانوذرات کیتوسان، ادجوانت ها، سنجش آنتی بادی
  • ناهید افتخاری، پروین سادات اسلام نیک، آرش خلیلی * صفحات 48-55
    سابقه و هدف
    عارضه زخم بعد از سزارین مشکل بزرگی است که ممکن است علی رغم رعایت تکنیک صحیح جراحی هم اتفاق بیفتد. هدف از این مطالعه مقایسه عوارض زخم جراحی سزارین در خانم های پر خطر دریافت کننده و بدون دریافت ضد انعقاد بوده است.
    مواد و روش ها
    مطالعه حاضر یک مطالعه توصیفی- تحلیلی از نوع مقطعی است که در آن جامعه مورد مطالعه شامل تمامی زنان متقاضی سزارین الکتیو و اورژانس مراجعه کننده به مرکز آموزشی درمانی شهید افضلی پور کرمان در سال 1391بوده است. روش نمونه گیری به صورت نمونه گیری آسان و در دسترس در مدت زمان انجام مطالعه بود. بیماران با برش عرضی سزارین شده و از روز سزارین تا روز دهم بعد از سزارین که جهت کشیدن بخیه مراجعه می کردند، مورد بررسی قرار گرفتند.
    یافته ها
    میانگین سنی بیماران 28سال بود. 6/ 71 درصد بیماران به صورت اورژانسی تحت سزارین قرار گرفتند. در 9/ 1 درصد کل بیماران عارضه زخم دیده شد که 6/ 2 درصد (18 نفر) در بیماران گیرنده آنتی کواگولانت بوده است که این مقدار بیش تر در رده های سنی 20 تا 27سال دیده شد و شایع ترین نوع عارضه باز شدن سطحی زخم و سپس باز شدن عمقی زخم بود. بین وجود عارضه و دریافت آنتی کواگولانت رابطه معنی داری وجود داشت (001/0 < P). در خصوص عوارض زخم در دو گروه تفاوت آماری معنی داری وجود داشت (048/ 0< P).
    استنتاج
    استفاده از آنتی کواگولانت در بیماران سزارینی عوارضی هم چون باز شدن زخم، جدا شدن، خونریزی، هماتوم و عفونت دارد. تلاش ها باید به سمت افزایش تعداد زایمان های طبیعی و گسترش راه های زایمان طبیعی بدون درد باشد تا از میزان سزارین الکتیو و عوارض ناشی از آن کاسته شود
    کلیدواژگان: عوارض، زخم جراحی، ضد انعقاد
  • افشین ملکی *، محمد احمدی جبلی، باقر حیاتی، هیوا دارایی، فردین غریبی صفحات 56-68
    سابقه و هدف
    با توجه به رشد روزافزون استفاده از دندریمرها در دنیا، این مطالعه به منظور ارزیابی اثر ضد باکتریایی دندریمر پلی آمیدوآمین نسل 2 و 4 بر روی تعدادی از باکتری های جدا شده از منابع آب اجرا شد.
    مواد و روش ها
    نمونه های آب از منابع آب آشامیدنی جمع آوری شدند. با استفاده از تست های بیوشیمیایی افتراقی، باکتری ها جدا و شناسایی گردیدند. حداقل غلظت بازدارندگی (MIC) و حداقل غلظت کشندگی(MBC) بر علیه باکتری های گرم مثبت و گرم منفی محاسبه شد. دیسک های استاندارد با غلظت های مختلف دندریمر (5/ 0، 5، 50 و 500 میکروگرم در میلی لیتر) آماده و به روش انتشار دیسک در آگار در محیط کشت مولر هینتون آگار ارزیابی شدند. قطر هاله مهاری اندازه گیری و نهایتا تاثیر دما و pH نیز بر فعالیت ضدمیکروبی دندریمرها بررسی گردید.
    یافته ها
    مهم ترین باکتری های جدا شده از منابع آب اشریشیاکلی، سودوموناس آئروژینوزا، کلبسیلا اکسی توکا، باسیلوس سوبتیلیس و استافیلوکوکوس اورئوس بودند. نتایج نشان داد که حداقل غلظت بازدارندگی رشد و حداقل غلظت کشندگی برای هر دو نسل دندریمر یکسان بوده و به ترتیب برای باکتری های اشریشیاکلی 1250 و 2500 میکروگرم در میلی لیتر، کلبسیلا اکسی توسکا 500 و 1250 میکروگرم در میلی لیتر، استافیلوکوکوس اورئوس 1 و 5 میکروگرم در میلی لیتر و باسیلوس سوبتیلیس 5/ 2 و 5 میکروگرم در میلی لیتر می باشد. بر روی باکتری های سودوموناس آئروژینوزا هیچ گونه تاثیر بازدارندگی و کشندگی مشاهده نشد. علاوه بر این، مشاهده شد که فعالیت ضدمیکروبی دندریمرهای مورد بررسی بر روی گونه های گرم مثبت بیش تر از گونه های گرم منفی است. هم چنین از آن جا که دندریمر نسل 4 واجد تعداد بیش تری گروه آمین انتهایی است اما تفاوت قابل توجهی در خاصیت ضدمیکروبی آن نسبت به دندریمر نسل 2 مشاهده نشد.
    استنتاج
    با توجه به این که دندریمر پلی پروپیلین ایمین نسل 2 با انتهای آمین تاثیر مثبتی بر حذف از گونه های غالب جدا شده به نمایش گذاشته است، در آینده ممکن است به عنوان یک ماده بی خطر و موثر برای گندزدایی آب مورد استفاده قرار گیرد.
    کلیدواژگان: پلی آمیدوآمین، دندریمر، باکتری، فعالیت ضدمیکروبی، منابع آب
  • نرگس اسکندری، معصومه سیمبر *، ابوعلی ودادهیر صفحات 69-83
    سابقه و هدف
    بر اساس مستندات موجود، تاکنون در ایران مطالعه ای به بررسی تجربه مردان از پدر شدن نپرداخته است. در خصوص توصیف مردان ایرانی، از پدر شدن و نظر آن ها در مورد نقش و مسئولیت های پدری مطالعه ای در دست نیست. بنابراین در پژوهش حاضر به تبیین مفهوم پدری از دیدگاه مردان ایرانی پرداخته شد.
    مواد و روش ها
    مطالعه حاضر یک مطالعه کیفی با رویکرد پدیدارشناسی بود. مشارکت کنندگان شامل 15 نفر از مردان، دارای شیرخوار سالم و تک قلو، ساکن شهر قم بودند که برای اولین بار پدرشدن را تجربه می کردند. جهت گردآوری داده ها از مصاحبه عمیق با استفاده از پرسشنامه نیمه ساختار یافته و جهت آنالیز داده ها از روش تحلیل پدیدار شناسی تفسیری اسمیت استفاده گردید. نمونه گیری به روش هدفمند در سطح جامعه انجام و تا به اشباع رسیدن داده ها ادامه یافت.
    یافته ها
    بر اساس یافته های مطالعه حاضر، پدر مردی است که با به دنیا آمدن فرزند وارد مرحله جدیدی از زندگی خود یعنی مرحله والدی می شود. ضروری است پدران دانش لازم را در زمینه والدی کسب کرده و با نهایت تدبیر، خوش خلقی، گذشت و فداکاری، صبر و بردباری و تلاش فراوان، شرایط جدید را مدیریت و مسئولیت حمایت و مراقبت از فرزند خود را بپذیرند.
    استنتاج
    پدران شرکت کننده در مطالعه خود را مسئول رفاه و آسایش و تامین زندگی فرزند در زمان حال و آینده دانسته و از خود انتظار داشتند به شکلی فعال در پرورش فرزند مشارکت داشته باشند. با توجه به وجود این آمادگی و تمایل درونی، به نظر می رسد فراهم کردن اطلاعات و آموزش های لازم می تواند به پدران کمک کند تا آگاهانه در این مسیر گام بردارند.
    کلیدواژگان: پدر، تجربه پدری، پدیدارشناسی
  • فخرالسادات قریشی راد* صفحات 84-93
    سابقه و هدف
    پرسش نامه شخصیت خودشیفته (NPI-40) Narcissistic Personality Inventory-40 یک ابزار خودگزارشی جهت سنجش ویژگی های خودشیفتگی در گروه های غیربالینی است. هدف این پژوهش اعتبارسنجی پرسش نامه خودشیفته NPI-40 در افراد غیربالینی است.
    مواد و روش ها
    در این مطالعه زمینه یابی، 500 نفر از ساکنین شاهین شهر اصفهان به روش نمونه گیری تصادفی خوشه ایانتخاب و با پرسش نامه شخصیت خودشیفته NPI-40، مقیاس شخصیت نئو (NEO) و مقیاس خودشیفتگی از پرسش نامه بالینی چندمحوری میلون-2 مورد آزمون قرار گرفتند. روایی همزمان با اجرای مقیاس خودشیفتگی MCMI-II) Millon Clinical Multiaxial Inventory-II) و روایی افتراقی از طریق توان تمایزگذاری پرسش نامه بین افراد با صفات برون گرایی و توافق جویی بالا و پایین سنجیده شد.
    یافته ها
    تحلیل عاملی اکتشافی با چرخش پروماکس سه مولفه تکبر- خودنمایی، خودافزایی– عظمت و نفوذ- بهره کشی استخراج شد. ضریب همبستگی بین نمرات NPI-40 و MCMI-II معنی دار بود. روایی افتراقی پرسش نامه محاسبه شد و ضریب پایایی همسانی درونی و بازآزمایی به ترتیب 81/ 0 و 82/ 0بود.
    استنتاج
    یافته ها حاکی از این است که NPI-40 بعنوان ابزاری چندبعدی برای سنجش خصوصیت خودشیفتگی در جمعیت غیربالینی، از ویژگی های روانسنجی مطلوبی برخوردار است.
    کلیدواژگان: پرسشنامه شخصیت خودشیفته، خصوصیات روان سنجی، پایایی، روایی
  • رسول اسلامی *، غزاله سرخ کمان زاده، عبدالرضا کاظمی، رضا قراخانلو، عبدالعلی بنایی فر صفحات 94-106
    سابقه و هدف
    علت شناسی نروپاتی دیابتی نامعلوم است. با این حال، تجمع تولیدات نهایی گلیکیشن، اختلال در عملکرد عروقی، فشار اکسیداتیو و تغییر در حمایت نروتروفیکی به عنوان فاکتورهای مهم در پیدایش این بیماری مورد توجه هستند. بنابراین، هدف از مطالعه حاضر بررسی اثر شش هفته تمرین استقامتی بر بیان ژن BDNF در ریشه های حرکتی عصب سیاتیک موش های صحرایی دارای نروپاتی دیابتی است.
    مواد و روش ها
    28 سر موش صحرایی از نژاد ویستار با میانگین توده بدنی 2/ 11±271 گرم به طور تصادفی در چهار گروه دیابت کنترل، دیابت تمرین، سالم کنترل و سالم تمرین قرار گرفتند. جهت القا نروپاتی دیابتی، پس از 12 ساعت ناشتایی، از روش تزریق درون صفاقی محلول (STZ (mg/kg45 استفاده گردید. دو هفته پس از تزریق STZ پروتکل تمرین استقامتی با شدت متوسط به مدت شش هفته انجام گردید و 24 ساعت پس از آخرین جلسه تمرینی بافت برداری انجام شد. بیان ژن BDNF با استفاده از تکنیک Real time-PCR مورد ارزیابی قرار گرفت. برای تجزیه و تحلیل داده ها از آزمون تحلیل واریانس دوطرفه و آزمون تعقیبی LSD استفاده گردید.
    یافته ها
    نتایج نشان داد که دیابت باعث کاهش معنی دار در بیان ژن BDNF در بخش حرکتی ریشه های عصب سیاتیک گردید (05/ 0=p). با این حال، شش هفته تمرین استقامتی توانست این کاهش بیان BDNFناشی از دیابت را تا حدودی جبران کند (05/ 0=p)، اما نتوانست آن را به سطح گروه کنترل بازگرداند. بین گروه کنترل سالم و تمرین دیابتی اختلاف معنی داری وجود داشت (01/0=p).
    استنتاج
    تحقیق حاضر نشان داد که دیابت می تواند باعث کاهش بیانBDNF در ریشه های حرکتی عصب سیاتیک گردد که تا حدودی با تمرین استقامتی قابل جبران است. در مجموع، نتایج این تحقیق می تواند نقطه روشنی بر اثبات فرضیه کاهش حمایت نروتروفیکی در نروپاتی دیابت باشد.
    کلیدواژگان: نروپاتی دیابتی، تمرین استقامتی، فاکتور نوروتروفیک مشتق از مغز، نخاع
  • سید رضا مظلوم، مرضیه مطهری *، شاهرخ مقصودی پور زید آبادی، نگار اصغری پور صفحات 107-118
    سابقه و هدف
    تعارضات بین فردی در محیط های بالینی موجب اتلاف منابع و اثرات سوء در ارتباطات حرفه ای می شود. ارتقای مهارت های ارتباطی می تواند به کاهش تعارضات کمک کند. جرات ورزی یکی از اجزای مهارت های ارتباطی است. این مطالعه با هدف بررسی تاثیر آموزش مهارت جرات ورزی برسطح تعارضات بین فردی پرستاران انجام گرفت.
    مواد و روش ها
    در این مطالعه کار آزمایی بالینی، 60 پرستار بیمارستان امام رضا(ع) شهر مشهد به صورت تصادفی در یکی از گروه های آزمون و شاهد قرار گرفتند. گروه آزمون تحت آموزش مهارت جرات ورزی طی کارگاه دو روزه قرار گرفت و گروه شاهد آموزشی دریافت نکرد. سطح مهارت جرات ورزی و تعارضات هر دو گروه قبل و 40 روز بعد از مداخله توسط پرسشنامه جرات ورزی بار ان، سطح تعارضات بین فردی گل پرور و واثقی و پرسشنامه تعارضات بین فردی در محیط کار اسپکتور وجکس، سنجیده شد.
    یافته ها
    در مرحله قبل از مداخله، میانگین نمره تعارضات بین فردی پرستاران در دو گروه آموزش مهارت جرات ورزی و شاهد تفاوت آماری معنی داری نداشت (346/ 0=p). اما پس از اجرای مداخله، میانگین نمره تعارضات بین فردی پرستاران در گروه آموزش مهارت جرات ورزی (9/ 5±6/ 11) به صورت معنی داری کم تر از گروه شاهد(4/ 8±0/ 19) بود(0001/ 0>p).
    استنتاج
    با توجه به نتایج پژوهش مبنی بر تاثیر آموزش مهارت جرات ورزی در کاهش سطح تعارضات بین فردی پرستاران، پیشنهاد می شود به منظور آموزش پرستاران و تجهیز نمودن آن ها برای مواجهه و مدیریت صحیح تعارضات، از برنامه آموزشی مهارت جرات ورزی در دوره های آموزشی ضمن خدمت پرستاران استفاده شود.
    کلیدواژگان: تعارضات بین فردی، آموزش، مهارت جرات ورزی، پرستار
  • علی زکی یی، نادر رجبی گیلان، سهیلا رشادت، سید رامین قاسمی * صفحات 119-127
    سابقه و هدف
    زمینه های اجتماعی که افراد در آن قرار دارند،از مهم ترین پیش بینی کننده های سلامت و بهزیستی آن ها است. هدف این مطالعه بررسی رابطه اعتماد اجتماعی و اختلال های روانی در جمعیت شهری کرمانشاه می باشد.
    مواد و روش ها
    این مطالعه مقطعی در زمستان 1392 در نمونه ای به حجم 476 نفر در شهر کرمانشاه انجام گرفت. انتخاب نمونه ها با روش نمونه گیری چندمرحله ای انجام گردید. ابزار مطالعه شامل پرسشنامه اطلاعات جمعیت شناختی، پرسشنامه نشانگان اختلال های روانی(SCL-90) و پرسشنامه اعتماد اجتماعی بود. داده ها در نرم افزار SPSS تحلیل و با استفاده از آزمون های آماری همبستگی پیرسون و همبستگی کانونی تحلیل گردید.
    یافته ها
    میانگین سنی پاسخ گویان 72/ 9±33/ 30 بوده و 6/ 57% آنان زن بودند. آزمون همبستگی پیرسون در خصوص رابطه بین مولفه های اعتماد اجتماعی با ابعاد اختلال های روانی نشان داد که متغیر اعتماد به مردم، بیش ترین همبستگی منفی را با افکار پارانوئیدی و پس از آن با افسردگی داشته است. آزمون همبستگی کانونی نشان داد که از میان متغیرهای پیش بین، وزن خرده مقیاس اعتماد به دولت برابر با 91/ 0 بوده و واجد بیش ترین ارتباط با اولین متغیر ترکیبی (مکنون) حاصل از متغیرهای وابسته (مولفه های اختلال های روانی) است. میزان آزمون لمبدای ویلکز برابر87/ 0 بود، یعنی در حدود 13 درصد از واریانس متغیرهای وابسته توسط متغیرهای اعتماد پیش بینی می شوند.
    استنتاج
    متغیر اعتماد اجتماعی، متشکل از اعتماد به دولت و اعتماد به مردم، تبیین کننده ی معنادار سلامت روان بوده و با کاهش اختلال های روانی مرتبط است. درمانگران می توانند موضوع اعتماد را در درمان اختلال های روانی مورد بررسی در این پژوهش مد نظر قرار دهند.
    کلیدواژگان: اعتماد اجتماعی، اختلال های روانی، جمعیت عمومی
  • مجتبی یگانه بادی، علی آذری، علی اسرافیلی، احسان احمدی، میترا غلامی* صفحات 128-142
    سابقه و هدف
    آلوده شدن آب های آشامیدنی به فلوراید بر اثر فعالیت های طبیعی و انسانی تهدیدی برای سلامت انسان ها است. مصرف طولانی مدت و زیاد آب حاوی فلوراید منجر به آسیب غدد درون ریز و بیماری آلزایمر می شود. فرایند جذب یک روش موثر در حذف فلوراید است، لذا هدف از این تحقیق مغناطیسی کردن کربن نانو لوله چند جداره با نانو ذرات اکسید آهن و استفاده از آن به عنوان جاذب در حذف فلوراید از محیط آبی می باشد.
    مواد و روش ها
    روش هم ترسیبی به منظور سنتز نانو کامپوزیت مغناطیسی مورد استفاده قرار گرفت و خصوصیات آن با آنالیزهای SEM، TEM، XRDو VSM بررسی شد. تاثیر پارامترهای مستقل مانند زمان تماس، pH، دما، مقادیر جاذب و غلظت اولیه بر درصد حذف فلوراید با روش سطح پاسخ (روش باکس بانکن) و با استفاده از آنالیز واریانس مورد ارزیابی قرار گرفت.
    یافته ها
    pH برابر با 3، میزان جاذب 2 گرم در لیتر در زمان تماس2 ساعت و دمای 45 درجه سلسیوس به عنوان شرایط بهینه به دست آمد. بررسی روابط ایزوترم و سینتیک نشان داد داده های تجربی به ترتیب با ضرایب 98/ 0 و 941/ 0 با مدل لانگمویر و سینتیک شبه درجه دو همبستگی دارند. مطالعه ترمودینامک نیز بیانگر انجام یک واکنش گرماگیر و خود به خودی می باشد.
    استنتاج
    جاذب سنتز شده راندمان مناسبی درحذف فلوراید دارا بوده (5/ 98 درصد جذب در شرایط بهینه) و به دلیل خاصیت مغناطیسی می تواند به سادگی به وسیله آهن ربای. خارجی از نمونه جداسازی شود، بنابراین می تواند به سادگی برای حذف فلوراید از آب آشامیدنی استفاده شود
    کلیدواژگان: جذب سطحی، کربن نانو لوله چند جداره مغناطیسی، نانو ذرات اکسید آهن، فلوراید، مدل سطح پاسخ
  • محمدرضا نصیرزاده *، جعفر رحمانی، محمد کاظمی، علیرضا خانی زاده صفحات 143-151
    سابقه و هدف
    ایسکمی- خونرسانی مجدد با درجات مختلف در پیوند کلیه دیده می شود. مطالعات چندی نشان داده اند که ایسکمی- خونرسانی مجدد می تواند باعث آسیب حاد کلیوی گردد. برگ زیتون یک منبع قابل ملاحظه ترکیبات فنلی است که به لحاظ بیولوژیکی فعال هستند و ظرفیت آنتی اکسیدانی، ضد التهابی و قدرت پاک کنندگی رادیکالی بهتری دارند.
    مواد و روش ها
    در این مطالعه تعداد 50 سر موش صحرایی نر به 5 گروه (10=n) به شرح زیر تقسیم شدند: گروه کنترل): حیوانات سالم دست نخورده، گروه 1): ایسکمی- خونرسانی مجدد60 دقیقه + دریافت عصاره برگ زیتون، گروه2): گروه ایسکمی- خونرسانی مجدد60 دقیقه، گروه 3): گروه ایسکمی- خونرسانی مجدد 120 دقیقه + دریافت عصاره برگ زیتون و گروه 4): گروه ایسکمی- خونرسانی مجدد 120دقیقه. موش ها عصاره را از طریق گاواژ و به مدت 28 روز دریافت کردند. در پایان دوره، سطح آنزیم های آنتی اکسیدان سوپراکسید دسموتاز (SOD)، گلوتاتیون پراکسیداز (GPX) و هم چنین ظرفیت تام آنتی اکسیدانی (TAC) و مالون دی آلدئید (MDA)، اوره و کراتینین سرم اندازه گیری شدند.
    یافته ها
    نتایج نشان داد که سطح سرمی اوره و کراتینین در گروه های تیمار شده به طور معنی داری پائین تر از گروه های ایسکمی- خونرسانی مجدد بود (00/ 0= p). هم چنین میانگین سطح مالون دی آلدئید در گروه های دو و چهار نسبت به گروه کنترل به طور معنی داری بالاتر بود (00/ 0= p). علاوه بر این، سطح فعالیت آنزیم های سوپر اکسید دسموتاز و گلوتاتیون پراکسیداز در گروه های تیمار شده با عصاره برگ زیتون نسبت به گروه های ایسکمی- خونرسانی مجدد به طور معنی داری بالاتر بود (00/ 0= p).
    استنتاج
    عصاره برگ زیتون با مهار اکسیداسیون لیپیدی وافزایش فعالیت آنزیم های آنتی اکسیدان آسیب اکسیداتیو ایجاد شده به وسیله ایسکمی- خونرسانی مجدد را کاهش می دهد.
    کلیدواژگان: آسیب ایسکمیک، خونرسانی مجدد کلیوی، آنزیم های آنتی اکسیدان سرم، موش صحرایی نر
  • محمدعلی ززولی، حسینعلی اصغرنیا، جمشید یزدانی، هاجر ضیایی هزار جریبی، عباس احمدنژاد * صفحات 152-169
    سابقه و هدف
    لجن فاضلاب های شهری ممکن است حاوی فلزات سنگین باشند. لذا هدف از این تحقیق بررسی اثر فضولات گاوی بر غلظت فلزات سنگین (کادمیوم، کروم، مس و سرب) ورمی کمپوست تولیدی از لجن تصفیه خانه فاضلاب شهری و مقایسه آن ها با استانداردها می باشد.
    مواد و روش ها
    این مطالعه از نوع تجربی بوده که ورمی کمپوست با استفاده از مخلوط لجن فاضلاب شهری با فضولات گاوی توسط کرم ایزنیا فوئتیدا تولید شد. در این تحقیق 27 پایلوت به مدت 3 ماه فرآیند کودسازی انجام شد. غلظت فلزات سنگین بعد از هضم و آماده سازی نمونه ها با دستگاه جذب اتمی تعیین مقدار شدند. داده ها با استفاده از آمار توصیفی و آزمون های آنالیز واریانس (Repeated Measured ANOVA) مورد تفسیر و تجزیه و تحلیل قرار گرفت.
    یافته ها
    نتایج نشان داد که غلظت فلزات سنگین مورد مطالعه با گذشت زمان ورمی کمپوست در کلیه بسترها کاهش یافته است. این کاهش فلزات سنگین در حالت مخلوط لجن فاضلاب شهری با فضولات گاوی با نسبت 50 درصد بیش تر بود. نتایج آزمون آماری نشان داد که میزان غلظت فلزات سنگین در بسترها از نظر نوع ماده کمپوست شونده به طور معنی داری کاهش یافته است (P<0.05). هم چنین میزان این فلزات در بسترها از نظر تعداد کرم نیز کاهش یافته، ولی معنی دار نبوده است (P>0.05). بنابراین می توان با اختلاط لجن فاضلاب با فضولات گاوی با نسبت وزنی 50 درصد و با تعداد 40 عدد کرم ایزینیا فئوتیدا در 1/2 کیلوگرم سریع تر و بهتر به کود کمپوست با کیفیت بهتری از نظر فلزات سنگین دست یافت.
    استنتاج
    میزان غلظت فلزات سنگین کمپوست تولیدی کم تر از استانداردهای کمپوست درجه یک و دو کشور ایران، استانداردهای سازمان جهانی بهداشت و سازمان حفاظت محیط زیست آمریکا بوده است بنابراین، می توان از فضولات گاوی به عنوان عامل حجیم کننده ارزان و فراوان برای تولید ورم ی کمپوست در مخلوط با لجن فاضلاب شهری به کار گرفت.
    کلیدواژگان: لجن فاضلاب، فضولات گاوی، کمپوست، ورمی کمپوست، کرم خاکی، ایزنیا فئوتیدا، فلزات سنگین
  • فاطمه آقانصیر، حسن آقایی، عباسعلی ایمانی فولادی، محمدرضا نورانی * صفحات 170-182
    سابقه و هدف
    آسیب به عصب محیطی تغییرات سلولی و مولکولی گسترده ای در نورون های آسیب دیده ایجاد می نماید که بسیاری از آن ها ناشناخته باقی مانده اند. یکی از این تغییرات افزایش تولید رادیکال های آزاد می باشد که به استرس اکسیداتیو منجر می شود. مواد آنتی اکسیدان از طریق اثر پاک کنندگی رادیکال های آزاد اکسیژن در ترمیم عصب شرکت می کنند. هدف از این مطالعه بیان ژن مولکول های متالوتیونین1و2 پس از آسیب له شدگی عصب سیاتیک رت بوده است.
    مواد و روش ها
    در مطالعه تجربی حاضر عصب سیاتیک 40 رتبا آسیب له شدگی مورد استفاده قرار گرفت. سپس 1 و 3 روز و 1، 3 و 5 هفته پس از آسیب، عصب سیاتیک آسیب دیده خارج شد. ابتدا mRNA کامل از نمونه ها استخراج و سپس cDNA ساخته شد و بیان ژن های متالوتیونین1و2 با استفاده از آنالیز نسخه برداری معکوس واکنش زنجیره ای پلیمراز نیمه کمی تایید شد. به منظور آزمایشات ایمونوهیستوشیمی نمونه ها در پارافورمالدئید فیکس شدند و با استفاده از کرایو استات برش های طولی به ضخامت 20 میکرون زده شد.
    یافته ها
    نتایج نسخه برداری معکوس واکنش زنجیره ای پلیمراز در نمونه های دچار آسیب نشان دادکه بیان ژن های متالوتیونین1و2 در روزهای اول و سوم نسبت به نمونه های نرمال به صورت معنی داری (0001/ 0< p). افزایش داشته است. نتایج ایمونوهیستوشیمی نیز در مورد این پروتئین تاییدکننده بیان ژنی بود.
    استنتاج
    آسیب های وارد شده به عصب سیاتیک باعث تولید استرس اکسیداتیو می شود. مطالعه حاضر افزایش بیان مولکول های متالو تیونین را در روندترمیم، زمانی که استرس اکسیداتیو بیش ترین افزایش را دارد، نشان می دهد و با آزمایشات تکمیلی ممکن است به عنوان مکمل در درمان مورد استفاده قرار گیرد.
    کلیدواژگان: آسیب له شدگی، استرس اکسیداتیو، آنتی اکسیدان، متالوتیونین 1و2
  • باقر سید علیپور *، آمنه عارفی فر، رمضان خان بابایی، سید محمد حسینی صفحات 183-25
    سابقه و هدف
    با وجود استفاده گسترده از نانوذرات نقره نگرانی در مورد اثرات بیولوژیکی آن ها روی محیط زیست و سلامت انسان وجود دارد. هدف از این مطالعه بررسی اثر سمیت نانو ذرات نقره بر فعالیت آنزیم های کبدی و بافت کبد موش نژاد NMRI می باشد.
    مواد و روش ها
    در این مطالعه تجربی، 35 سر موش ماده نژاد NMRI به طور تصادفی به 5 گروه شامل یک گروه کنترل و چهار گروه تیمار تقسیم شدند. به موش های گروه تیمار، نانو ذره نقره با غلظت های 50، 100، 200 و 400 میلی گرم بر کیلوگرم به صورت داخل صفاقی تزریق شد (یک روز درمیان). پس از خون گیری از گوشه داخلی چشم و جداکردن سرم، میزان فعالیت آنزیم های کبدی آنالیز شد. در انتهای مطالعه، تمامی حیوانات به وسیله جابه جایی مهره گردن کشته شدند و نمونه های بافتی برای ارزیابی هیستولوژی با هماتوکسیلین و ائوزین رنگ آمیزی شدند. آنالیز آماری با استفاده از SAS انجام شد.
    یافته ها
    بررسی هیستولوژی نشان داد که نانو ذرات نقره سبب آسیب خفیف تا شدید کبد(نکروز، دژنرسانس واکوئولی، ارتشاح سلول های آماسی) در غلظت های مختلف شد. نتایج نشان داد که فعالیت آنزیم های کبدی در مقایسه با گروه کنترل در همه گروه ها در غلظت 400 میلی گرم بر کیلوگرم به طور معنی داری افزایش یافت.
    استنتاج
    یافته های حاصل از این مطالعه نشان داد که قرار گرفتن در معرض غلظت های مختلف نانو ذره نقره می تواند سبب ایجاد صدمات شدید در کبد موش سوری و افزایش فعالیت آنزیم های سرم شود.
    کلیدواژگان: موش NMRI، نانو ذره نقره، ترانس آمیناز، نکروز، ارتشاح سلول های آماسی
  • علی خورشیدی، علی مرادی، مریم شکیبا، خالد رحمانی * صفحات 194-199
    سابقه و هدف
    تخمین جمعیت معتادان به عنوان یکی از گروه های سخت در دسترس جهت طراحی برنامه های مداخله ای و کاهش آسیب ضروری به نظر می رسد. مناسب ترین راه برآورد تعداد معتادین، استفاده از شیوه های غیر مستقیم است. این مطالعه با هدف تخمین شیوع سوء مصرف مواد در شهرستان ایلام انجام شد.
    مواد و روش ها
    داده های مطالعه از دو منبع بیمارستان و سازمان بهزیستی و بر اساس مستندات و پرونده های افراد در هر مرکز جمع آوری شد. سپس با استفاده از روش صید باز صید نسبت به برآورد جمعیت دارای سوء مصرف و هم چنین شیوع آن اقدام شد.
    یافته ها
    609 نفر دارای سوءمصرف مواد (237 نفر مربوط به سازمان بهزیستی و 372 نفر مربوط به بیمارستان آیت الله طالقانی) از دو منبع مورد بررسی استخراج گردید.. برآورد جمعیت دارای سوء مصرف مواد، 5917 نفر بود. شیوع سوء مصرف مواد در کل شهرستان 77/ 2 درصد (حدود اطمینان 95 درصد: 0/ 4 - 5/ 1) و در جمعیت بالای 15 سال 57/ 3 درصد (حدود اطمینان 95 درصد: 2 /5 - 9/ 1) برآورد گردید.
    استنتاج
    یافته های تحقیق نشان داد که شیوع سوء مصرف مواد در شهرستان ایلام و به ویژه جمعیت بالای 15 سال نسبتا بالا بوده و مستلزم توجه جدی سیاست گذاران و متولیان برنامه های پیشگیری از آسیب های اجتماعی می باشد.
    کلیدواژگان: سوء مصرف مواد، صید باز صید، شیوع
  • سید کمال الدین میرکریمی *، محمد جواد کبیر صفحات 200-208
    سابقه و هدف
    شیوع چاقی و اضافه وزن به طور روز افزونی در حال افزایش می باشد و هزینه های سنگینی را بر افراد و جوامع تحمیل کرده است. مداخله انگیزشی، روشی مراجع محور و مستقیم به منظور افزایش انگیزه درونی افراد برای تغییر رفتار از طریق بررسی و حل ابهامات می باشد که نتایج سودمند آن در زمینه سلامت به طور گسترده ای مورد تایید قرار گرفته است. هدف مطالعه ما، بررسی تاثیرات مصاحبه انگیزشی در ارتقاء برنامه تعهد به کاهش وزن در زنان چاق یا دارای اضافه وزن بود.
    مواد و روش ها
    مطالعه کنونی از نوع کارآزمایی بالینی تصادفی شده بود که بر روی 100 نفر از زنان چاق یا دارای اضافه وزن مراجعه کننده به مطب تغذیه انجام شد. مطالعه در 2 گروه مساوی اجرا شد که نمونه ها به صورت تصادفی در گروه ها قرار گرفتند. اطلاعات از طریق چک لیست و در 3 نوبت پیش از مداخله، 2 ماه و 6 ماه پس از مداخله جمع آوری گردید. اطلاعات پس از ورود به نرم افزار آماری SPSSنسخه 16 و از طریق آزمون های آماری تی مستقل و آنالیز واریانس با مشاهدات تکراری مورد تجزیه و تحلیل قرار گرفتند.
    یافته ها
    میانگین وزن زنان در گروه کنترل و مصاحبه انگیزشی به ترتیب 05/ 6± 9/ 75 و 95/ 6 ± 2/ 74 می باشد. زنان در گروه مصاحبه انگیزشی در مقایسه با گروه کنترل، مشارکت بیش تری در جلسات داشتند (2/ 14 در مقابل 6 /9 مرتبه). هم چنین چک لیست مربوط به رژیم غذایی و فعالیت بدنی را بیش تر تکمیل کرده بودند (1 /16 در مقابل 8 /9 مرتبه). به طور خلاصه، از نظر کاهش وزن اختلاف معنی داری بین دو گروه مشاهده گردید (001/ 0< P).
    استنتاج
    نتایج مطالعه حاضر نشان می دهد که ادغام مصاحبه انگیزشی با برنامه آموزش استاندارد کاهش وزن می تواند نتایج مناسب تری را به دنبال داشته باشد.
    کلیدواژگان: مصاحبه انگیزشی، برنامه کاهش وزن، اضافه وزن، چاقی
  • حمید بهروزی *، رضوان افکنده صفحات 209-212
    سابقه و هدف
    استفاده گسترده از پرتوهای x در تشخیص بیماری ها سبب بروز نگرانی هایی شده است. تکرار رادیوگرافی ها موجب افزایش پرتوگیری بیماران و کارکنان می شود. با ورود تجهیزات دیجیتال انتظار می رفت که میزان تکرار رادیوگرافی ها کاهش یابد. لذا هدف این مطالعه بررسی علل تکرار رادیوگرافی های پانورامیک دیجیتال می باشد.
    مواد و روش ها
    این مطالعه توصیفی– مقطعی روی بیماران مراجعه کننده به مراکز دیجیتال رادیوگرافی فک و صورت انجام گرفت. رادیوگرافی های رد شده بررسی و با توجه به نوع خطا به چهار گروه تقسیم شدند. سپس یافته ها در چک لیستی که برای این منظور طراحی شده بود، ثبت گردید.
    یافته ها
    از 2751 رادیوگرافی پانورامیک دیجیتال 153 مورد (6/ 5 درصد) تکرار شدند. مهمترین علت تکرار رادیوگرافی ها، حالت گماری نادرست (7/ 47 درصد) بوده است. عدم چسباندن زبان به سقف دهان (8/ 28 درصد) از دیگر عوامل تکرار رادیوگرافی بوده است.
    استنتاج
    مقایسه یافته های این مطالعه با آمارهای منتشر شده نشان داد که، درصد تکرار به دست آمده در این مطالعه مطلوب می باشد. لیکن سیستم های دیجیتال تاثیری برروی خطا در حالت گماری نداشته اند. حالت گماری صحیح منوط به مهارت پرتوکاران می باشد.
    کلیدواژگان: رادیوگرافی دیجیتال، پانورامیک، حالت گماری بیمار، فیلم های تکرار شده، حرکت بیمار
  • مقایسه خصوصیات بالینی، آزمایشگاهی و رادیولوژیک بیماران اسپوندیلودیسکیت سلی و بروسلایی
    شهریار عالیان، علیرضا داودی بدابی *، عبدالرسول علایی، فاطمه آهنگرکانی، سارا جاودانی یکتا صفحات 213-217
    سابقه و هدف
    اسپوندیلودیسکیت عبارت است ازعفونت مهره ها ودیسک بین آن ها که مایکوباکتریوم توبرکلوزیس و گونه های بروسلا ازعلل مهم آن می باشند. هدف از این مطالعه تعیین خصوصیات بالینی این بیماران و افتراق آن ها جهت تشخیص صحیح است.
    مواد و روش ها
    مطالعه حاضر از نوع توصیفی- تحلیلی گذشته نگر بوده است که در فاصله ده ساله (1383 تا 1392) بر روی بیماران مبتلا به اسپوندیلودیسکیت مزمن ناشی از سل و بروسلوز در بیمارستان های آموزشی استان مازندران انجام شده است. اطلاعات جمع آوری شده توسط نرم افزار (SPSS (ver. 16)و بر اساس آزمون های توصیفی و تحلیلی مورد تجزیه و تحلیل قرار گرفت.
    یافته ها
    54 بیمار، 22 بیمار مبتلا به بروسلوز و 32 بیمار مبتلا به سل بودند. میانگین طول مدت بیماری دربیماران مبتلا به بروسلوز 48/ 1±40/ 2 ماه و در بیماران مبتلا به سل 14/ 5±72/ 7 ماه بود (0001/ 0< p). شیوع لرز و تعریق دربیماران بروسلایی به ترتیب4/86درصد و 8/ 81 درصد بود که از لحاظ آماری اختلاف معنی داری با مبتلایان به سل داشتتند (P=0.001، P=0.005). ضایعات اسکلروتیک در 5/54 درصد اسپوندیلیت بروسلایی و ضایعات لیتیک در 3/ 81 درصد اسپوندیلیت سل دیده شد که اختلاف آماری معنی دار بود (006/ 0= p).
    استنتاج
    توجه به برخی نکات بالینی مثل بارز بودن علائم سیستمیک (شامل تب و تعریق) و نیز یافته های رادیولوژیک (ضایعات لیتیک در بیماری سل در مقابل ضایعات اسکلروتیک در بروسلوز) و یا محل درگیری مهره ها برای تشخیص کمک کننده خواهد بود.
    کلیدواژگان: اسپوندیلودیسکیت، سل، بروسلوز
  • سنجش سازه های مدل اعتقاد بهداشتی در خصوص مراقبت از نشانه های خطر در کودکان کمتر از پنج سال
    طاهره رضی، محسن شمسی *، محبوبه خورسندی، نسرین روزبهانی، مهدی رنجبران صفحات 218-223
    سابقه و هدف
    مطالعات نشان می دهند که مادران آگاهی و عملکرد مناسبی، در خصوص نشانه های خطر در کودکان بیمار ندارند. لذا پژوهش حاضر با هدف سنجش سازه های مدل اعتقاد بهداشتی در خصوص مراقبت از نشانه های خطر در کودکان کم تر از پنج سال شهر اراک انجام شد.
    مواد و روش ها
    پژوهش حاضر یک مطالعه مقطعی- تحلیلی بود که در آن 350 نفر از مادران کودک کم تر از پنج سال مراجعه کننده به مراکز بهداشتی درمانی شهر اراک شرکت داشتند. ابزار گردآوری اطلاعات، پرسشنامه طراحی شده بر اساس مدل اعتقاد بهداشتی و چک لیست عملکرد مادران بود. داده ها از طریق مصاحبه سازمان یافته جمع آوری و در نهایت با استفاده از آزمون های همبستگی پیرسون و رگرسیون خطی تجزیه تحلیل شدند.
    یافته ها
    میانگین و انحراف معیار نمره عملکرد مادران در خصوص مراقبت از نشانه های خطر در کودکان 03/ 42±53 /51، حساسیت 86/ 6±17 /78، شدت 7±56/ 81، منافع 9/ 6±62/ 81 و موانع درک شده 28 /8±42/ 69، راهنماهای عمل 8± 86/ 72و خودکارآمدی 5/ 7±62/ 73 بود. مدل رگرسیون خطی نشان داده شد که نمره عملکرد مادران به ازای هر یک درصد افزایش نمره منافع و راهنماهای عمل به ترتیب 18/ 0 و 21/ 0 بهبود یافته است.
    استنتاج
    نتایج به دست آمده، تاکید بر ارائه برنامه های آموزشی در خصوص نشانه های خطر کودکان برای مادران دارد
    کلیدواژگان: مدل اعتقاد بهداشتی، نشانه های خطر، کودک، مادر
  • فاطمه تارا، صدیقه قاسمیان دیزج مهر *، فرزانه رشیدی فکاری، محسن قاسمیان دیزج مهر، هادی محمددوست صفحات 224-228
    بیماری گوشه به عنوان شایع ترین اختلال ژنتیکی ذخیره سازی لیزوزوم، طیف وسیعی از بروز بیماری در دوران کودکی تا فقدان علایم در سراسر طول زندگی را دارد.آنزیم تراپی درمان موثر و در دسترس بیماری گوشه در بارداری است. آماری از شیوع بیماری گوشه هم زمان با بارداری در ایران وجود ندارد. مطالعه حاضر یک مورد بیماری گوشه در بیمار باردار مبتلا به آنمی با حاملگی ترم را گزارش می نماید. خانمی 21 ساله پرایمی گراوید با حاملگی ترم، مبتلا به بیماری گوشه با شکایت شروع دردهای زایمانی مراجعه کرده بود. در بررسی های انجام شده، مادر مبتلا به آنمی، ترومبوسیتوپنی و اسپلنومگالی شدید بود. در نهایت زایمان طبیعی بدون بروز عارضه خطرناکی برای مادر و جنین انجام شد. ارائه مراقبت های به موقع، منظم و مناسب در دوران بارداری منجر به تشخیص به موقع بیماری شد. لذا جدی گرفتن علائم خطر مادران باردار در مراقبت های دوران بارداری توسط مراقبین بهداشتی منجر به بهبودی نتایج حاملگی و پیش آگهی خواهد شد.
    کلیدواژگان: بیماری گوشه، بارداری، پیامد بارداری
  • علائم سایکوتیک به عنوان تظاهرات اولیه بیماری مولتیپل اسکلروزیس (گزارش مورد)
    رومینا حمزه پور *، فاطمه شیخ مونسی صفحات 229-235
    مولتیپل اسکلروزیس یکی از شایع ترین بیماری های ناتوان کننده نورولوژیک است که با علائم ضعف اندام ها، علائم بینایی، علائم حسی، افسردگی و اختلال عملکرد شناختی تظاهر می کند. علائم سایکوتیک از تظاهرات نادر این بیماری به خصوص در شروع بیماری می باشد. در این مقاله یک بیمار جوان با شروع تدریجی علائم توهم و هذیان و رفتار آشفته گزارش می شود که پس از بررسی های به عمل آمده، بیماری مولتیپل اسکلروزیس تشخیص داده شد.
    کلیدواژگان: مولتیپل اسکلروزیس، هذیان، توهم
  • محمدحسین تازیکی، بهناز خدابخشی *، مونا تفرشی، رقیه گلشا صفحات 236-243
    موکورمایکوزیس رینوسربرال یک عفونت قارچی مهاجم و به سرعت پیشرونده با درگیری ساختمان های سر و گردن هم چون سینوس های هوایی، چشم و مغز می باشد که بیش تر در افراد دارای نقص ایمنی دیده می شود و در افراد سالم به ندرت رخ می دهد. تشخیص صحیح بیماری مشکل بوده و مرگ ومیر ناشی از آن 69-30 درصد می باشد. در این مطالعه ما تجربیات خود در زمینه علایم، تشخیص، درمان و پیش آگهی مربوط به 6 مورد بیمار مبتلا به موکورمایکوزیس رینوسربرال شرح داده ایم. از شش بیمار مورد مطالعه، 3 نفر زن و 3 نفر مرد با متوسط سنی 43 سال بوده اند. 4 مورد مبتلا به دیابت و یک مورد مبتلا به آنمی آپلاستیک و یک مورد نیز مبتلا به آنمی فقر آهن گزارش گردید. از این تعداد در 3 مورد پاتولوژی مثبت گزارش گردید. در نهایت 4 بیمار با اقدامات و دارویی تاکنون درمانی شامل جراحی زنده مانده و دو مورد نیز فوت نمودند. هر دو مورد فوت شده طی درمان رضایت به عمل جراحی تهاجمی نداده بودند. با توجه به این که تشخیص سریع ضایعه، شانس بقای بیمار را افزایش می دهد، در موارد عفونت مخاط دستگاه تنفسی در ران ا، ی ر دور از ذ .
    کلیدواژگان: موکورمایکوزیس، دیابت، سینوزیت، نقص سیستم ایمنی
|
  • Ali Ahmadi, Homaira Sajjadi, Koorosh Etemad, Arsalan Khaledifar, Mahmoud Mobasherii* Pages 1-18
    Background and
    Purpose
    Acute coronary syndrome (ACS) includes ST elevation myocardial infarction (STEMI)، non–ST-segment elevation myocardial infarction (NSTEMI)، and unstable angina. This study was conducted to determine the characteristics of patients with ACS and determinants of their mortality in Iran.
    Materials And Methods
    This study was a hospital-based prospective cohort study in which we used the data of 20،750 patients registered in National Registry of myocardial infarction in hospitals with cardiology ward in 31 provinces in Iran. To determine the factors associated with patients’ mortality، Cox regression (relative hazards model) was used.
    Results
    Mortality rate in followed up patients with STEMI and NSTEMI was 3698. 4 and 4573. 3 per 1000 person-year، respectively. The mean age of patients with STEMI was 60. 5± 13. 1 years and in those with NSTEMI was 62. 9± 13. 4 years. The prevalence of STEMI and NSTEMI was 75. 8% and 24. 2%، respectively. The most important determinants of mortality in patients were age over 84 years of old، female sex، illiteracy، lack of receiving thrombolytic therapy، right bundle branch block، STEMI، heart failure، and receiving angioplasty.
    Conclusion
    The characteristics of patients with ACS، could help the health system personnel in strategy adoption and decision making as well as assessment، monitoring، and treatment of patients. Training people to refer early for emergency care in case of manifesting ACS symptoms، and providing them with treatment at golden time could be of great benefit in reducing the rate of mortality.
    Keywords: Acute coronary syndrome, mortality, myocardial infarction
  • Maryam Barzin, Zohreh Gholami, Ali Erfani, Milad Bahari *, Seyyeseh Hora Hashemi Page 10
    Background and
    Purpose
    Pre-eclampsia is one of the most common syndromes associated with pregnancy. Severe hypertension, eclampsia and other pathological disorders are the predictable outcomes of this syndrome among high risk pregnant women. Pre-eclampsia accompanied by bleeding and infection is considered as a leading cause of death in pregnant women worldwide. Early diagnosis of this syndrome can help physicians in choosing more effective treatment options.
    Materials And Methods
    In a prospective research we aimed to determine the sensitivity, specificity and the relationship between different factors in utrine artries among high risk pregnant women. G50 Ultrasound was used on 100 pregnant women fitting our inclusion criteria. Data was analyzed in SPSS V…...
    Results
    The mean age of patients was 23.2±4.1 years old and their mean BMI was 23.2±5.4. There were four patients (4.7%) with history of pre-eclampsia and one (1.1%) with diabetes. Pre-eclampsia occurred in 10 patients which was severe in two and mild in eight cases. The sensitivity and specificity of PI and RI values were found to be higher in first trimester and second trimester, respectively.
    Conclusion
    This study found Doppler Ultrasound as an effective standard diagnostic method in diagnosis of pre-eclampsia in high risk pregnancies. These findings need to be assessed in different samples before we can generalize it to other population.
    Keywords: Doppler Ultrasound, Pre, eclampsia, prognostic value
  • Mahboobeh Firooz *, Seyed Reza Mazloom, Seyed Ali Kimiae, Farzaneh Hasanzadeh Pages 26-36
    Background and
    Purpose
    The most important underlying cause of death in diabetic patients is the lack of self-care. One way to assess self-care skills in diabetic patients is the measurement of glycated hemoglobin (HbA1c). Different training programs are implemented to improve self-care behavior, however, the role of nurses in such trainings and counseling is neglected. The aim of this study was to compare the effect of group education versus group counseling for self-care on HbA1c in patients with diabetes type II.
    Materials And Methods
    In a clinical trial, 112 patients with type II diabetes mellitus attending Mashhad Parsian Diabetes Clinic in 2014 who were selected by convenience sampling. They were randomly allocated into three groups, counseling (n= 37), education (n = 37) and control (n= 38). Group counseling and group education were held for five sessions (1.5 hours each) every three days, in groups consisting of 8 to 10 patients. HbA1c test was performed before and two months after the intervention. Data was analyzed in SPSS V. 11.5 applying Paired sample T Test and ANOVA.
    Results
    The groups did not show any significant differences in HbA1c levels before the intervention (P=0.133). But after the intervention, the HbA1c levels decreased significantly in patients who had group counseling (8.3±0.9) and group education (8.5±1.1) compared to the control group (9.1±1.4) (P=0.016).
    Conclusion
    This study showed that group education and group counseling improved self-care behaviors in patients with diabetes, therefore, they could be highly beneficial when integrated into an educational program.
    Keywords: Group counseling, group education, self, care, glycated hemoglobin, diabetes type II
  • Mohamadjavad Bagheripour, Firouz Ebrahimi *, Abbas Hajizadeh, Shahram Nazarian Pages 37-47
    Background and
    Purpose
    Clostridium botulinum neurotoxins are the most potent toxins that cause the life-threatening botulism syndrome in humans and animals. Researches have shown that the binding domain of the botulinum neurotoxin type E has a high immunogenicity effect that could be used as an efficient recombinant vaccine. The recombinant vaccines are not potent enough to stimulate the immune responses, therefore, the use of biocompatible and safe adjuvants is inevitable. In recent years, there have been many studies on the adjuvanticity effect of nanoparticles and their role as delivery vehicles of recombinant vaccines. This study investigated the vaccine delivery effect of chitosan nanoparticles for administration of a recombinant candidate vaccine against Clostridium botulinum type E.
    Materials And Methods
    The expression and purification of botulinum neurotoxin type E was done in E. coli BL21 (DE3). Chitosan nanoparticles were synthesized by ionic gelation method. The protein containing nanoparticles were administered to mice subcutaneously. At the same time, a control group received the candidate vaccine in combination with the Freund adjuvant. Finally, the IgG titers of immunized mice were assayed by ELISA.
    Results
    The recombinant protein was successfully expressed and purified and was subsequently confirmed by western blot analysis. The loading capacity of the recombinant antigen into nanocapsules was calculated as 90%. ELISA results showed an increase in the IgG titer after each administration.
    Conclusion
    The present study shows that the chitosan nanoparticles containing a recombinant vaccine could efficiently stimulate the humoral immune responses.
    Keywords: BoNT, E recombinant protein, chitosan nanoparticles, adjuvants, antibody assay
  • Nahid Eftekhari, Parvin Alsadat Eslamnik, Arash Khalili* Pages 48-55
    Background and
    Purpose
    A post-cesarean wound complication occurs despite compliance with surgical techniques. The purpose of this study was to compare wound complications after cesarean sections in high-risk women with or without anticoagulant treatment.
    Materials And Methods
    Results
    The mean age of participants was 28 years old. Among the subjects 71.6% underwent emergency cesarean section and post-cesarean wound was seen in 1.9%. There were 2.6% (n=18) who received anticoagulant treatment. Most of these patients aged 20 to 27 years old and the most common complications were superficial and deep wound dehiscence. There was a significant correlation between the symptoms and receiving anticoagulation (P<0.001). Significant differences were seen between the two groups in rate of wound complication following cesarean section (P <0.048).
    Conclusion
    Use of anticoagulation in patients with cesarean section has complications such as wound dehiscence, bleeding, hematoma, and infection. Efforts should be made to increase the rate of normal deliveries, thereby reducing the number of caesarean section and its complications.
    Keywords: Complications, surgical wound, anticoagulant
  • Afshin Maleki *, Mohammad Ahmadi Jebelli, Bagher Hayati, Hiva Daraei, Fardin Gharibi Pages 56-68
    Background and
    Purpose
    There is growing application of dendrimers in the world, therefore, this study was conducted to evaluate the effect of antibacterial properties of generation-2 and 4 poly (amidoamine) dendrimer (PAMAM) on some bacteria isolated from water resources.
    Materials And Methods
    Water samples were collected from drinking water resources. Bacteria were isolated and identified using differential biochemical tests. The minimum inhibitory concentration (MIC) and minimum bactericidal concentration (MBC) against gram-positive and gram-negative bacteria were calculated. Standard discs were prepared by different concentrations of dendrimer (0.5, 5, 50 and 500 μg/ml) and evaluated through disc agar diffusion method on Muller-Hinton agar plates. Finally, the inhibition zone diameter was measured and the effect of temperature and pH was investigated on antimicrobial activity of dendrimers.
    Results
    The main isolated bacteria from water resource were Escherichia coli, Pseudomonas aeruginosa, klebsiella oxytoca, Bacillus subtilis, and staphylococcus aureus. The results showed completely similar MIC and MBC for each isolated bacteria in both generations which were as follows: Escherichia coli 1250 and 2500 μg/ml, klebsiella oxytoca 500 and 1250 μg/ml, staphylococcus aureus 1 and 5 μg/ml, and Bacillus subtilis 2.5 and 5 μg/ml, respectively. No MIC and MBC were observed on Pseudomonas aeruginosa. Also, it was found that PAMAM dendrimer was more potent towards the gram positive bacteria than the gram negative bacteria. Although amino terminated G4 PAMAM dendrimer has more functional groups, but no significant difference was observed in its antimicrobial activity compared to that of the G2 PAMAM dendrimer.
    Conclusion
    Amino-terminated generation 2 poly(amidoamine) dendrimer exhibited a positive impact on the removal of main isolated strains. Therefore, it might be used as a safe and effective material for water disinfection in future.
    Keywords: PAMAM, dendrimer, bacteria, antimicrobial activity, water resources
  • Narges Eskandari, Masoomeh Simbor *, Abooali Vadadhir Pages 69-83
    Background and
    Purpose
    There is paucity of information about men`s experiences of fathering and their roles and responsibilities in Iran. This study was designed to explore fatherhood based on Iranian fathers’ view.
    Materials And Methods
    In a qualitative phenomenological study, 15 first time fathers were recruited who had one healthy infant and were living in Qom. A semi structured questionnaire was completed in deep structured interviews to explore men’s experiences of fatherhood. Data was analyzed by smith`s interpretative phenomenology analysis. Sampling was performed using purposeful sampling and continued until data saturation was achieved.
    Results
    According to the results, father is a man who enters a new phase of life following the birth of his child. It is necessary for fathers to gain essential knowledge about parenting and managing the new situation by hardworking, good-temper, forgiveness, dedication, and patience. These could help them in accepting the responsibility of supporting and caring their child.
    Conclusion
    Participants in this study identified themselves responsible for wellbeing and supplying the child’s needs at present and in future. They also believed in active participation in childrearing. Considering this inner interest, training programs and ample information are necessary to help fathers in accepting and performing their responsibilities.
    Keywords: Father, paternal experience, phenomenological study
  • Fakhrosadat Ghoreyshi Rad* Pages 84-93
    Background and
    Purpose
    The Narcissistic Personality Inventory-40 (NPI-40) is a self-report questionnaire for assessing narcissistic characteristics in non-clinical samples. The aim of this research was to assess the validity of the 40- items version of the Narcissistic Personality Inventory (NPI).
    Materials And Methods
    In a survey study, 500 people from Shahin Shahr, Isfahan, were randomly selected using stratified sampling. They were assessed by Narcissistic Personality Inventory-40 (NPI-40), NEO personality scale and Millon Clinical Multiaxial Inventory-II. Concurrent validity of the NPI was studied through correlational analysis with the Millon Clinical Multiaxial Inventory-II (MCMI-II). To study discriminate validity, the persons who obtained high low scores in NEO's extraversion and agreeableness factors were compared with their scores in narcissism scores.
    Results
    In exploratory factor analysis (Promax rotation) three components were extracted including. ................. Significant correlation was found between the MCMI-II and NPI-40. Also, Test- Retest reliability coefficient and internal consistence of the scales were estimated to be 0.81 and 0.82, respectively.
    Conclusion
    The results revealed that NPI-40, as a multidimensional scale has agreeable degree of reliability and Psychometric properties which could be considered as an appropriate instrument to screen narcissistic personality traits in non- clinical population.
    Keywords: Narcissistic Personality Inventory, Psychometric Properties, Reliability, Validity
  • Rasoul Eslami *, Ghazaleh Sorkhkamanzadeh, Abdol, Reza Kazemi, Reza Gharakhanlou, Abdol, Ali Banaifar Pages 94-106
    Background and
    Purpose
    Etiology of diabetic neuropathy is unclear, however, the accumulation of final products of glycation, vascular dysfunction, oxidative stress, and changes in neurotrophic support are considered as important factors in the genesis of this disease. The aim of this study was to investigate the effect of a 6-week endurance training program on gene expression of Brain Derived Neurotrophic Factor (BDNF) in the Sciatic nerve motor roots of rats with diabetic neuropathy.
    Materials And Methods
    Twenty eight adult male Wistar rats in the body mass range of 271±11.2 gr, were randomly assigned into four groups: diabetic control, diabetic training, healthy control, and healthy training. For inducing diabetic neuropathy, Streptozotocin (45 mg/kg, ip body wt.) was injected after twelve hours of food deprivation. Two weeks later, the endurance training protocol was performed for six weeks and 24hr after the last training session, the rats were sacrificed and spinal cords were processed for histological examination. Real-Time PCR was used for BDNF expression. For data Analysis, two-way ANOVA and LSD post hoc test were applied.
    Results
    Data indicate that diabetes decreased BDNF expression in Sciatic nerve motor roots (P=0.05). However, 6 weeks of endurance training could partly compensate the BDNF expression decrease induced by diabetic neuropathy (P=0.05). However, this intervention could not return the BDNF expression level to that of the healthy control group (P=0.01).
    Conclusion
    This study showed that diabetes can decrease BDNF expression in Sciatic nerve motor roots. But this decrease could somewhat be improved by endurance training. Our study supports the hypothesis that neurotrophic support decreases in diabetic neuropathy.
    Keywords: Diabetic neuropathy, endurance training, brain derived neurotrophic factor (BDNF), spinal cord
  • Seyyed Reza Mazlom, Marzieh Motahari *, Shahrokh Maghsoudi Poorzaid Badi, Negar Asgharipour Pages 107-118
    Background and
    Purpose
    Interpersonal conflicts in clinical environments wastes many resources and have adverse effects on professional communication. Assertiveness skill is an important component of communication skills that helps in reducing interpersonal conflicts. This study was conducted to determine the effect of assertiveness training on nurses’ interpersonal conflicts.
    Materials And Methods
    In this experimental study, 60 nurses in Imam Reza Hospital in Mashhad were randomly assigned into either intervention or control groups. A two-day workshop was held for intervention group in which assertiveness skills were taught, while the control group did not receive any training. Assertiveness skills and conflicts level in both groups were measured before and 40 days after the intervention by Bar-on assertiveness questionnaire, Golparvar and Vaseghi Interpersonal conflict at work scale, and Jex and Spector's Interpersonal Conflict Scale.
    Results
    Before the intervention, there was no significant difference between the two groups in nurses’ mean score for interpersonal conflicts (P=0.346) but after the intervention, this mean score decreased significantly in the group that had assertiveness training (11.6±5.9 vs.19.0±8.4, P<0.0001).
    Conclusion
    In this study assertiveness skill training was found to have considerable effect on reducing the level of nurses’ conflicts, therefore, it is suggested to provide nurses with assertiveness training so that they could manage workplace conflicts appropriately.
    Keywords: Interpersonal conflict, assertiveness skill training, nurse
  • Ali Zakiei, Nader Rajabi Gilan, Sohyla Reshadat, Seyed Ramin Ghasemi* Pages 119-127
    Background and
    Purpose
    Social context that encompass individuals, are from the most important predictors of their health and well-being. This study was done with aim of surveying the relationship between social trust and psychological disorders in general population of Kermanshah, Iran.
    Materials And Methods
    This cross-sectional study was done in 476 people of Kermanshah city, winter 2013 and multistage sampling method was applied. Study tools were demographic scale, the Symptom Checklist-90 (SCL-90) and social trust questionnaires. Data analyzed by SPSS-18 using Pearson and canonical correlation tests.Times New Roman (font size: 10).
    Results
    Mean age of respondents was 30.33±9.72 and 57.6% of them were female. Results of Pearson correlation test showed that "trust to people" variable have had the most negative correlation with "paranoid ideation" and then "depression"subscales.Canonical correlation results showed that from predictor variables, the weight of "trust to government" subscale was equal 0.91 and have had the most relationship with first combined (latent) variable of dependent variables (psychological disorders subscales). The Willkslambda was 0.871 that means about 13% of dependent variables variance was predicted by trust variables.
    Conclusion
    The social trust variable, comprised from trust to government and trust to people variables, can explain mental healthsignificantly and is related withdecrease of psychological disorders. Therapists can consider trust issue in the treatment of psychologicaldisorders examined in this study.
    Keywords: Social trust, Psychological disorders, General population
  • Mojtaba Yegane Badi, Ali Azari, Ali Esrafili, Ehsan Ahmadi, Mitra Gholami* Pages 128-142
    Background and
    Purpose
    Contamination of drinking water with fluoride due to natural and human activities is a serious problem that threatens human health. Long-term and excessive consumption of water containing fluoride could lead to endocrine glands diseases and Alzheimer's disease. Adsorption process is an effective and popular method for removal of fluoride, so the purpose of this research was magnetizing multiwall carbon nanotubes with nano iron oxide and using it as an adsorbent for fluoride removal from aqueous solution.
    Materials And Methods
    Co-precipitation method used for synthesized magnetic nano composite and its characteristics were investigated by SEM, TEM, XRD and VSM techniques. The effect of independent variables such as contact time, pH, temperature, adsorbent dose and initial concentration on fluoride removal was analyzed by response surface methodology (box-Behnken design method) and ANOVA.
    Results
    The optimum condition was obtained at pH= 3, 2g/L sorbent dosage in 2h contact time and 45oC temperature. Isotherms and kinetics results showed that the Langmuir model and pseudo-second order were correlated by data with R2>0.98 and R2>0.941, respectively. Thermodynamic values revealed that fluoride adsorption process was endothermic and spontaneous.
    Conclusion
    In this study synthesized adsorbent was found efficient in fluoride removal (98.5% adsorption in optimal condition) and due to magnetic ability it can be easily separated from the samples by an external magnet. Therefore, it can be applied in removal of fluoride from drinking water.
    Keywords: Adsorption, magnetic multiwall carbon nanotubes, iron oxide nanoparticles, fluoride, response surface model
  • Mohammadreza Nasirzadeh *, Jafar Rahmani, Mohammad Kazemi, Alireza Khanizadeh Pages 143-151
    Background and
    Purpose
    Ischemia-reperfusion (I/R) is present at various degrees in kidney transplants. Several studies suggest that renal ischemia reperfusion (RIR) can induce acute kidney injury. Olive leaf is a significant source of bioactive phenolic compounds. They have better antioxidant capacity, anti-inflammatory and radical scavenging.
    Materials And Methods
    In this study 50 male rats were randomly allocated into 5 groups: control group which were intact animals group-1(receiving I/R 60min+olive leaf extract), group-2(I/R 60min), group-3(I/R 120min+olive leaf extract) and group-4(I/R 120min).The animals received 100 mg/kg olive leaf extract in 0.5 ml drinking water using gavages for 28 days. At the end of the treatment, levels of antioxidant enzymes including SOD, GPX, TAC, and MDA, urea and creatinine level were determined in serum.
    Results
    Results showed that urea and creatinine level in serum of treated groups was significantly lower than those of the ischemia-reperfusion groups (P=0.00). Also, MDA level in groups-2 and 4 was significantly higher than that of the control group (P=0.00). In addition, activity level of SOD and GPX enzymes in treated groups with olive leaf extract was significantly higher compared to those of the I/R groups (P=0.00).
    Conclusion
    This study showed protective effect of olive leaf extract against renal ischemic-reperfusion injury.
    Keywords: Ischemic injury, kidney reperfusion, antioxidant enzyme, male rat
  • Mohammad Ali Zazouli, Hosseinali Asgharnia, Jamshid Yazdani Cherati, Hajar Ziaee Hezarjeribi, Abbas Ahmadnezhad* Pages 152-169
    Background and
    Purpose
    Sewage sludge can contain heavy metals. This study aimed at investigating the effect of cow manure as bulking agent on concentration of heavy metals (cadmium, chromium, copper and lead) during municipal sewage sludge vermicomposting and compares that with standard levels.
    Materials And Methods
    In an experimental research, vermicompost was produced by mixing sewage sludge and cow manure using earthworms (Eisenia Foetida species). Composting process was conducted in 27 pilots for three months. The heavy metals concentrations were measured by atomic absorption spectroscopy in the vermicomposting process. Then, data was analyzed by descriptive statistics and statistical test of Repeated Measured ANOVA.
    Results
    In all pilots the heavy metals concentration decreased with increasing vermicomposting time. Reduction in Cd, Cr, Cu and Pb concentration values in the vermicompost produced from mixture of sewage sludge and cow manure was found 50% higher than other pilots. The concentration of heavy metals of in terms of kind of composted material decreased significantly in all pilots (P<0.05). Concentration of heavy metals for the number of worms also decreased in all pilots but this decrease was not found to be significant (P>0.05). Therefore, a compost produced by a mixture of 50% sewage sludge, 50% cow manure and 40 Eisenia Foetida in 1.2 Kg could have a higher quality in terms of heavy metals.
    Conclusion
    The concentration of heavy metals was lower than the standard levels set by Iranian national (class I and II), WHO and US Environmental Protection Agency. The use of cow dung as a cheap and available bulking agent is recommended in vermicomposting of sewage sludge.
    Keywords: Sewage sludge, cow manure, compost, vermicompost, earthworms, Eisenia foetida, heavy metals
  • Fatemeh Aghanassir, Hassan Aghaei, Abbas Ali Imani Fouladi, Mohammad Reza Nourani* Pages 170-182
    Background and
    Purpose
    Injury to peripheral nerve causes widespread cellular and molecular changes in injured neurons, however, the mechanisms involved remain unknown. One of these changes is increased production of free radicals that causes oxidative stress. Antioxidants participate in nerve repair through the scavenging effect of oxygen free radicals. In this research we studied gene expression of metallothionein 1 and 2 molecules after sciatic nerve crush in rats.
    Materials And Methods
    The sciatic nerve of 40 adult Wistar rats was crushed. In day 1 and 3 and week 1, 3, and 5 after injury the sciatic crushed nerves were extracted. Total mRNA of samples was extracted and then cDNA was synthesized. The expression of metallothionein 1and 2 genes was confirmed using semiquantitative RT-PCR (Reverse Transcription-Polymerase Chain Reaction) analysis. For immunohistochemistry analysis the samples were fixed in paraformaldehyde and cut in 20 micrometer slices by cryostat.
    Results
    The results showed that the expression of metallothionein was significantly higher in day 1 and 3 after crush injury compared with that of the intact (non-injured) nerves (P<0.0001). Immunohistochemistry results also confirmed the protein expression of these genes.
    Conclusion
    The sciatic nerve injuries cause oxidative stress. This research found maximum up-regulation of metallothionein molecules in regeneration process, when oxidative stress have maximum peak and with more studies it may suggest as new complemental treatment.
    Keywords: Crush injury, oxidative stress, antioxidant, metallothionein 1, 2
  • Bagher Seyedalipour *, Ameneh Arefifar, Ramazan Khanbabaee, Seyed Mohammad Hoseini Pages 183-25
    Background and
    Purpose
    Despite the widespread use of silver nanoparticles, there are concerns about their biological effects on the environment and human health. The aim of this study was to investigate the cytotoxic effect of Ag+ nanoparticles on liver tissue and enzyme activities in NMRI mice.
    Materials And Methods
    In this experimental study, thirty five female NMRI mice were randomly divided into one control group and four experimental groups (n=7). The experimental mice, silver nanoparticles at concentrations of 50, 100, 200 and 400 mg kg were injected intraperitoneally (Every other day). Blood samples were taken from the inner corners of the eyes of mice and after separating the serum, liver enzyme activities were analyses. At the end of study, all animals were euthanized via cervical dislocation and tissue samples stained with hematoxylin and eosin for histopathology evaluation. Statistical analysis was performed using SAS software (P≤0.05).
    Results
    Histopathological examination showed that different concentrations of Ag+ nanoparticles cause mild to severe injury (necrosis, inflammatory cell infiltration, and vacuolar degeneration) of the liver. The results showed that the activity of liver enzymes compared to the control group in all groups at a concentration of 400 mg/kg significantly (P≤0.05) increased.
    Conclusion
    Our findings indicated that exposure to the different concentrations of Ag+ nanoparticles can cause severe damages in the mice's liver and increase of serum enzyme activities.
    Keywords: NMRI mice, silver nanoparticles, transaminase, necrosis, inflammatory cell infiltration
  • Ali Khorshidi, Ali Moradi, Maryam Shakiba, Khaled Rahmani* Pages 194-199
    Background and
    Purpose
    Drug-addicted people are hard to reach populations. Accurate estimation of these populations is of great benefit in conducting prevention and intervention programs. The aim of this study was to estimate the prevalence of drug abuse in Ilam, Iran.
    Materials And Methods
    Data was collected from two sources including a hospital and Ilam Welfare Organization. Individual characteristics were collected based on existing records. Then drug abuse population and its prevalence was estimated using capture-recapture method.
    Results
    There were 609 people found to be addicted (237 in Ilam Welfare Organization and 372 in hospital). The size of hidden population was 5917. The prevalence of drug abuse among total population and over 15 years old were 2.77% [95% CI: (1.5-4.0) and 3.57% (95% CI: 1.9-5.2), respectively.
    Conclusion
    Findings revealed that the prevalence of drug abuse was relatively high especially in people aged over 15 years old. Therefore, serious attention of authorities and policymakers of social programs are required in injury prevention.
    Keywords: Drug abuse, capture, recapture, prevalence
  • Seyyed Kamaladdin Mirkarimi *, Mohammad Javad Kabir Pages 200-208
    Background and
    Purpose
    Prevalence of overweight and obesity is significantly increasing which imposes heavy costs on individuals and communities. Motivational interviewing is a client-based and direct approach to elevate intrinsic motivation and changing people’s behavior by exploring and resolving ambiguities. The health benefits of motivational interviewing have been widely acknowledged. Our survey aimed to evaluate the effects of motivational interviewing on promoting adherence for weight loss program in overweight and obese women.
    Materials And Methods
    In a randomized clinical trial we recruited 100 overweight and obese women attending a nutrition clinic. The subjects were randomly divided into a control group and intervention group (n=50 per group). Data was collected using a checklist in pre-test, 2 and 6 month follow-up. Data analysis was performed in SPSS (ver. 16) applying independent t-test and Repeated measure ANOVA.
    Results
    The mean weights in the control and intervention groups were 75.9 ± 6.05 and 74.2 ± 6.95, respectively. Women in the intervention group participated more in motivational interviewing sessions (14.2 times vs. 9.6 times). They also completed the checklists for their dietary intake and physical exercise more than the control group (16.1cases vs. 9.8 cases). There was a significant difference in weight loss between the two groups (P<0.001).
    Conclusion
    Motivational interviewing with usual weight loss education was found to have beneficial outcomes.
    Keywords: Motivational interviewing, weight loss program, overweight, obesity
  • Hamid Behroozi *, Rezvan Afkandeh Pages 209-212
    Background and
    Purpose
    Extensive application of x-ray as a diagnostic tool has created a global concern. Repeating a radiograph doubles radiation dose to the patient and staff. It was expected that development of digital facilities could decrease the rate of re-take of radiographs. The aim of this study was to investigate the causes for repeating digital panoramic radiographs.
    Materials And Methods
    A descriptive cross sectional study was performed in patients attending digital maxillofacial digital radiography centers. Rejected radiographs were classified into four main groups based on the causes of rejection. The findings were then recorded in a check list designed by authors.
    Results
    There were 2751 panoramic radiographs, of which 153 were repeated. The most important causes of re-taking radiographs were incorrect positioning (47.7%) and not sticking the tongue to the hard palate (28.8%).
    Conclusion
    The results showed an acceptable rate of radiograph re-take compared to the rate found in literature. Digital systems did not affect incorrect positioning, but proper positioning is depended on the operator abilities.
    Keywords: Digital radiography, panoramic, patient positioning, radiographs repeat rate, patient movement
  • Comparison of Clinical, Laboratory and Radiological Features in Patients with Spondylodiscitis Caused by Tuberculosis and Brucellosis
    Shahriar Alian, Alireza Davoudi Badabi *, Abdolrasol Alaei, Fatemeh Ahangarkani, Sara Javdani Yekta Pages 213-217
    Background and
    Purpose
    Spondylodiscitis is the infection of spine and disk caused by mycobacterium and brucella. The purpose of this study was to determine the clinical characteristics of patients with spondylodiscitis and having a correct diagnosis
    Materials And Methods
    A ten-year retrospective study of Spondylodiscitis was performed in patients with chronic tuberculosis and brucellosis (2004-2013) at teaching hospitals in Mazandaran province. Data was analyzed using descriptive and analytical tests in SPSS (ver. 16).
    Results
    There were 54 individuals with spondylodiscitis amongst which brucellosis and tuberculosis were diagnosed in 22 and 32, respectively. The mean duration of illness was 2.40±1.48 months in brucellosis patients and 7.72±5.14 months in patients with tuberculosis (P<0.0001). Incidence of chilling and sweating in patients with brucellosis were 86.4% and 81.8%, which was significantly different from those of the cases with tuberculosis (P=0.001, P=0.005, respectively). Sclerotic lesions was detected in 54.5% of individuals with brucellosis spondylodiscitis and lytic lesions were seen in 81.3% of patients with tuberculosis spondylodiscitis, indicating a significant difference between the two groups (P=0.006).
    Conclusion
    Some clinical signs (fever and sweating), radiological findings (lytic lesions of tuberculosis versus sclerotic lesions in brucellosis), and spines lesion can be helpful in making an accurate diagnosis.
    Keywords: Spondylodiscitis, tuberculosis, brucellosis
  • Assessing Health Belief Model Construct in Paying Attention to Danger Signs in Children Less than Five Years Old
    Tahereh Razi, Mohsen Shamsi *, Mahboobeh Khorsandi, Nasrin Roozbahani, Mehdi Ranjbaran Pages 218-223
    Background and
    Purpose
    There are many different studies indicating low knowledge of mothers about danger signs in sick children. This study aimed to assess the health belief model constructs about attention to danger signs in children less than five years old in Arak.
    Materials And Methods
    A cross-sectional analytical study was carried out in 350 women with children less than 5 years old in Arak. Data was collected through structured interviews by a researcher made questionnaire that was developed according to the Health Belief Model and the checklist of mothers’ performance. It was then analyzed using Pearson correlation and linear regression.
    Results
    The mean scores for mothers’ behavior in paying attention to danger signs in their children, perceived susceptibility, severity, benefit, perceived barriers, cues to action, and self-efficacy were 51.53±42.03, 78.17±6.86, 81.56±7, 81.62±6.9, 69.42±8.28, 72.86± 8, and 73.62 ±7.5, respectively. Linear regression model showed that the respondents’ behavior improved by every one percent increase in the benefits and cues to action (0.18 and 0.21, respectively).
    Conclusion
    These findings suggest efficient training programs that could improve mothers’ behavior on paying attention to danger signs in their children.
    Keywords: Health Belief Model, danger signs, child, mother
  • Fatemeh Tara, Sedigheh Ghasemian Dizajmehr *, Farzaneh Rashidi Fakari, Mohsen Ghasemian Dizajmehr, Hadi Mohamaddous Pages 224-228
    Abstract Gaucher’s disease is the most common type of lysosomal storage disorder that comprises a wide range of clinical findings in childhood to an asymptomatic type throughout life. Enzyme therapy is the most effective available treatment in pregnancy. There are no reports on the prevalence of Gaucher's disease in pregnancy in Iran. In this paper a 21-year-old term primigravida woman with anemia is reported who was diagnosed with Gaucher's disease. She referred with complaints of labor onset. Hepatomegaly and massive splenomegaly were seen in survey of anemia and thrombocytopenia. Finally, vaginal delivery without any complications was conducted. Suitable prenatal care can lead to early diagnosis of the disease. Warning signs of pregnant woman should be carefully investigated to have an improved pregnancy outcome.
    Keywords: Gaucher\'s disease, pregnancy, pregnancy outcome
  • Psychotic Symptoms as the Initial Presentation of Multiple Sclerosis: A Case Report
    Romina Hamzehpour*, Fatemeh Sheikhmoonesi Pages 229-235
    Multiple sclerosis,is the most prevalent disabling neurologic disorder, that manifest itself with limb weakness, visual and sensory symptoms, depression, and cognitive impairment. Psychotic symptoms particularly in the onset of disease are rare. We report a young patient with gradual onset of psychotic symptoms including hallucination, delusion and disorganized behavior. In further investigations the patient was diagnosed with multiple sclerosis.
    Keywords: Multiple sclerosis, delusion, hallucination
  • Mohammadhosein Taziki, Behnaz Khodabakhshi *, Mona Tafreshi, Roghayeh Golsha Pages 236-243
    Mucormycosis is a progressive and invasive fungal infection that commonly affects structures in the head and neck, such as sinuses, orbits, and the brain. This infection occurs in immunocompromised patients and is rarely seen in healthy individuals. Correct diagnosis of the disease is often difficult and its mortality rate is 30% -69%. In this study, the symptoms, diagnosis and treatment methods and prognosis of six patients with rhinocerebral mucormycosis are described. The cases were three females and three males whose mean age was 43 years. Among the cases four had diabetes, one had aplastic anemia, and one person had iron deficiency anemia. Pathology was positive in three patients. Finally, four patients survived with treatments including surgery and medication, but two individuals died. Those two did not consent to have surgery. Rapid diagnosis could increase the chance of survival, therefore, fungal opportunistic infections should be taken into account in immunocompromised patients with respiratory mucosal infections.
    Keywords: Mucormycosis, sinusitis, diabetes, immune system disorder