فهرست مطالب

فصلنامه طب مکمل
سال پنجم شماره 1 (پیاپی 14، بهار 1394)

  • تاریخ انتشار: 1394/03/20
  • تعداد عناوین: 8
|
  • شورانگیز بیرانوند، رضا حسین آبادی *، خاطره عنبری، سهیلا پیرداره بیرانوند، پروین آستی صفحات 1028-1041
    مقدمه
    دیسمنوره اولیه از شایع ترین علائم گزارش شده در 50 درصد از دختران نوجوان است. این مطالعه با هدف تعیین تاثیر اسانس اسطوخودوس بر شدت درد و علائم قاعدگی انجام شد.
    مواد و روش ها
    در این مطالعه کارآزمایی بالینی تصادفی، 60 نفر از دانشجویان مبتلا به دیسمنوره اولیه که بر اساس معیار دیداری درد ده نقطه ای، درد قاعدگی 5 و بالاتر داشتند، به طور تصادفی به دو گروه تقسیم شدند. گروه آزمون ماساژ را با دو قطره اسانس اسطوخودوس در 5/ 2 سی سی روغن بادام و گروه دارونما فقط با 5/ 2 سی سی روغن بادام، 48 ساعت قبل و بعد از قاعدگی انجام دادند. ماساژ دو بار در روز، به مدت 15 دقیقه طی دو سیکل قاعدگی در قسمت بالای عانه انجام شد. نمونه ها شدت درد و علائم همراه با آن را قبل و دو سیکل بعد از مداخله ثبت کردند. ابزار گردآوری داده ها فرم ثبت اطلاعات قاعدگی و ابزار دیداری سنجش درد بود. از آزمون تی، کای اسکوئر و آزمون دقیق فیشر جهت تجزیه و تحلیل داده ها استفاده شد.
    یافته ها
    دو گروه قبل از مداخله از نظر میانگین شدت درد و علائم قاعدگی تفاوت آماری معنی داری نداشتند؛ اما میانگین شدت درد قاعدگی در گروه مداخله دو ماه پس از مداخله نسبت به گروه دارونما کاهش یافت (001/ 0> p). همچنین تفاوت آماری معنی داری از نظر فراوانی علائم دیسمنوره (درد پشت، درد شکم، تهوع و خستگی) بین دو گروه دیده شد (05/ 0> p).
    نتیجه گیری
    ماساژ رایحه درمانی با اسطوخودوس به صورت موضعی سبب کاهش شدت درد و علائم قاعدگی شد که می تواند به عنوان بخشی از مراقبت پرستاری، به زنان مبتلا به دیسمنوره اولیه پیشنهاد شود.
    کلیدواژگان: دیسمنوره ی اولیه، رایحه درمانی، ماساژ، درد، اسطوخودوس
  • نسرین روزبهانی *، مهتاب عطارها، نعیمه اکبری ترکستانی، لیلا امیری فراهانی، طوبی حیدری صفحات 1042-1053
    مقدمه
    درد زایمان یکی از شدیدترین دردهایی است که زنان تجربه می کنند. آروماتراپی یا رایحه درمانی یکی از روش های کاهش این درد می باشد. هدف از انجام این مطالعه، بررسی تاثیر رایحه گلاب بر کاهش این درد است.
    مواد و روش ها
    در این مطالعه کارآزمایی بالینی، 111 خانم نخست زا بعد از امضای رضایت آگاهانه به صورت تصادفی در سه گروه آروماتراپی، پلاسبو و شاهد قرار گرفتند. مداخله در دو مرحله، دیلاتاسیون پنج و هشت سانتی متر سرویکس، انجام شد. شدت درد با مقیاس دیداری درد، قبل و 30 دقیقه بعد از هر بار مداخله اندازه گرفته شد. در گروه مداخله، گلاب و در گروه پلاسبو آب مقطر در دست مددجو ریخته شد و از آنها درخواست شد رایحه را استشمام کنند. در گروه شاهد نیز فقط مراقبت های معمول انجام شد.
    یافته ها
    قبل از مداخله، شدت درد زایمان بین سه گروه اختلاف معنی دار نداشت. اما بعد از مداخله اول و دوم، شدت درد به طور معنی داری در گروه گلاب کمتر از دو گروه دیگر بود (001/ 0> p). میانگین شدت درد زایمان در دیلاتاسیون 10 سانتی متر در گروه گلاب 99/ 1 ± 59 /7، در گروه پلاسبو 60/ 1 ± 94 /8 و در گروه شاهد 47/ 1 ± 89/ 8 بود (001/ 0> p). در بررسی تغییر شدت درد زایمان در طول زمان، آزمون اندازه گیری های مکرر نشان داد، هر زمان که رایحه گلاب استنشاق شده بود کاهش درد وجود داشت. اما در دو گروه پلاسبو و شاهد به طور مداوم افزایش درد مشاهده شد.
    نتیجه گیری
    با توجه به نتایج این پژوهش، به نظر می رسد استنشاق رایحه گلاب می تواند باعث کاهش درد زایمان شود.
    کلیدواژگان: گلاب، درد زایمان، رایحه درمانی
  • زینب وفاآرانی، شراره خسروی *، داود حکمت پو، فاطمه رفیعی صفحات 1054-1064
    مقدمه
    استرس در پرستاران و به خصوص پرستاران شاغل در بخش های مراقبت ویژه می تواند منجر به بروز علائم و عوارض گوناگونی مثل اختلالات قلبی - عروقی، اختلالات گوارشی، مشکلات تنفسی و اختلالات پوستی گردد که از این میان اختلالات گوارشی از شیوع بالایی برخوردار است. پژوهش حاضر با هدف بررسی تاثیر آویشن شیرازی بر علائم گوارشی پرستاران شاغل در بخش های مراقبت ویژه صورت گرفته است.
    مواد و روش ها
    این پژوهش یک کارآزمایی بالینی دوسو کور تصادفی است که بر روی 70 نفر از پرستاران شاغل در بخش های مراقبت ویژه بیمارستان های آموزشی شهر کاشان صورت گرفته است. تمامی نمونه ها فرم رضایت آگاهانه را تکمیل کردند و به طور تصادفی در دو گروه مداخله و کنترل تخصیص یافتند. در گروه مداخله از آویشن شیرازی و در گروه کنترل از پلاسبو به مدت یک ماه استفاده گردید. گردآوری داده ها به وسیله پرسش نامه ای شامل دو قسمت، اطلاعات دموگرافیک و مقیاس بومی سازی شده ارزیابی علائم گوارشی صورت گرفت. در تحلیل داده ها از آزمون های تی زوجی و تی مستقل استفاده شد.
    یافته ها
    تجزیه وتحلیل داده ها نشان داد که دو گروه از نظر مشخصات دموگرافیک و علائم گوارشی قبل از مداخله با هم تفاوتی نداشتند. امتیاز علائم گوارشی قبل و بعد از مصرف دارو در گروه آویشن شیرازی به ترتیب 95/3 ± 00/23 و 09/2 ± 25/18 بود که دارای تفاوت معنی دار بوده است (001/0= p). اما علائم گوارشی دو گروه پس از مصرف دارو با هم تفاوتی نداشت.
    نتیجه گیری
    به نظر می رسد مصرف آویشن شیرازی بر کاهش علائم گوارشی موثر باشد و می توان استفاده از آن را جهت تسکین این علائم، به پرستارانی که از اختلالات گوارشی رنج می برند، پیشنهاد کرد.
    کلیدواژگان: پرستار، علائم گوارشی، مراقبت های ویژه، آویشن شیرازی
  • گیتی ازگلی *، منصوره غرایاق زندی، ندا ناظم اکباتانی، حمید علوی، فریبرز معطر صفحات 1065-1076
    مقدمه
    تهوع و استفراغ از شکایت های شایع زنان در نیمه ی اول حاملگی است. 50 تا 90 درصد زنان حامله، تهوع و استفراغ دوران بارداری را تجربه می کنند. بسیاری از مادران درمان های مکمل ازجمله طب گیاهی را می پسندند. هدف پژوهش حاضر، بررسی تاثیر پودر هل بر شدت تهوع و استفراغ در زنان باردار بود.
    مواد و روش ها
    این پژوهش یک مطالعه از نوع کارآزمایی بالینی تصادفی دو سو کور بود که بر روی 120 زن باردار با سن حاملگی کمتر از 22 هفته و مبتلا به تهوع و استفراغ خفیف تا متوسط که به مراکز بهداشتی - درمانی منتخب شهرستان چالوس مراجعه کرده بودند انجام شد. نمونه ها به صورت تصادفی به دو گروه «پودر هل و دارونما» تقسیم شدند و کپسول های 500 میلی گرمی پودر هل و دارونما روزی سه بار نیم ساعت قبل از غذا برای آن ها تجویز شد. ابزار مورد استفاده پرسش نامه ی دموگرافیک، پرسش نامه ی اصلاح شده ی تعیین وضعیت تهوع و استفراغ ویژه ی بارداری، و پرسش نامه ی مربوط به تعیین شدت تهوع و استفراغ بارداری برگرفته از پژوهش های دیگر بود که قبل، حین و در پایان دوره ی 4 روزه ی مداخله استفاده شد. از آزمون آماری تی مستقل جهت تجزیه و تحلیل آماری استفاده شد.
    یافته ها
    دو گروه از نظر مشخصات دموگرافیک تفاوت معنی داری نداشتند. یافته ها نشان داد که تعداد دفعات و مدت تهوع، و دفعات استفراغ در گروه پودر هل نسبت به گروه دارونما کاهش معناداری داشته است (p=0.0001).
    نتیجه گیری
    پودر هل باعث کاهش شدت تهوع و استفراغ در حین مداخله و بعد از آن شد.
    کلیدواژگان: پودر هل، بارداری، شدت تهوع و استفراغ
  • خدیجه نصیری، مهدی جعفری، ریحانه ایوان بقا، محمد تقی سواد پور* صفحات 1077-1090
    مقدمه
    اختلالات خواب از رایج ترین اختلالات ذهنی گزارش شده در بین سالمندان است که می توان با انجام مداخلات غیر دارویی از قبیل بازتاب درمانی و حمام پا به بهبود کیفیت خواب آنان کمک کرد. هدف از مطالعه ی حاضر مقایسه ی تاثیر بازتاب درمانی و حمام پا بر بهبود کیفیت خواب سالمندان است.
    مواد و روش ها
    پژوهش حاضر یک مطالعه ی کارآزمایی بالینی بدون شاهد است که بر روی 46 نفر از سالمندان مرد، در دو گروه بازتاب درمانی و حمام پا انجام شده است. از تمامی نمونه ها رضایت کتبی آگاهانه گرفته شد. مداخله ی بازتاب درمانی، صبح ها هفته ای یک بار و هر بار به مدت ده دقیقه برای هر پا انجام شد. در گروه حمام پا از سالمندان گروه مشارکت کننده خواسته شد که به مدت 6 هفته پاهای خود را یک ساعت قبل از خوابیدن در آب 41 تا 42 درجه ی سانتی گراد غوطه ور سازند. ابزار مورد استفاده پرسش نامه ی کیفیت خواب پیترزبورگ بود که قبل و بعد از مداخله برای هر دو گروه تکمیل شد. داده ها با استفاده از آزمون های آماری ویلکاکسیون، من ویتنی و کای دو تجزیه و تحلیل شد.
    یافته ها
    نتایج نشان داد میانگین نمره ی کل کیفیت خواب شرکت کنندگان بعد از مداخله در گروه حمام پا 57/ 3 ± 13/ 4 و در گروه بازتاب درمانی 91/ 3 ± 04/ 4 است که در مقایسه با نمره ی کل قبل از مداخله، در هر دو گروه کاهش یافته است (01/ 0= p و 001/ 0= p). مقایسه ی تغییرات نمرات کیفیت خواب سالمندان مرحله ی قبل و بعد در دو گروه بازتاب درمانی و حمام پا نشان داد که تغییرات در هیچ یک از اجزاء و نمره ی کل تفاوت آماری معنی داری نداشته است.
    نتیجه گیری
    یافته های این پژوهش نشان داد که حمام پا و بازتاب درمانی باعث بهبود کیفیت خواب در سالمندان می گردد.
    کلیدواژگان: بازتاب درمانی، حمام پا، کیفیت خواب، سالمندان
  • معصومه سیمبر، محدثه لواف، فراز مجاب *، حمید علوی مجد، منصوره صمیمی صفحات 1091-1104
    مقدمه
    اپی زیاتومی، شایع ترین عمل جراحی در مامایی است که مانند هر زخم دیگری می تواند دچار عفونت یا تاخیر در ترمیم شود. لذا مطالعه ی حاضر با هدف بررسی مقایسه ی تاثیر کرم عسل و فنی توئین بر بهبود زخم اپی زیاتومی در زنان نخست زا انجام شد.
    مواد و روش ها
    این تحقیق به روش کارآزمایی بالینی تصادفی شده ی دو سو کور و روی 120 زن نخست زای (40 نفر در سه گروه کرم فنی توئین، کرم عسل و دارونما) مراجعه کننده به بیمارستان تامین اجتماعی شهرستان کاشان انجام گردید. پس از زایمان و انجام اپی زیاتومی، مادران به مدت 10 شب و شبی یک بار، یک بند انگشت از کرم تجویزشده را در ناحیه ی بخیه ها استفاده می کردند. ابزارها شامل پرسش نامه ی اطلاعات دموگرافیک و مامایی، فرم مقیاس ریدا و فرم عوارض دارو بود. ارزیابی بهبود زخم با استفاده از مقیاس ریدا در 24 ساعت اول، روز هفتم و چهاردهم پس از زایمان صورت گرفت. جهت تجزیه وتحلیل داده ها از آزمون های آنالیز واریانس یک طرفه، کروسکال والیس، من ویتنی و کای دو استفاده شد. مطالعه ی حاضر با اخذ رضایت نامه کتبی از نمونه ها انجام گردید.
    یافته ها
    در 24 ساعت اول پس از زایمان، سه گروه از نظر امتیاز بهبود بر اساس نمره ی ریدا تفاوتی نداشتند. در روز هفتم پس از زایمان، بین سه گروه اختلاف معناداری مشاهده شد (011/ 0= p). امتیاز بهبود در گروه عسل (9/ 93%) نسبت به دارونما (9 /78%) کمتر بود (005/ 0 =P) که نشان دهنده ی بهبود بهتر زخم است. بین گروه فنی توئین (5/ 91%) با عسل و دارونما تفاوت معنی داری مشاهده نشد. در روز چهاردهم پس از زایمان، بین سه گروه از نظر امتیاز بهبود، تفاوت معنی داری مشاهده نشد.
    نتیجه گیری
    نتایج نشان داد که عسل و فنی توئین، هردو بر درمان زخم اپی زیاتومی موثرند؛ اما به نظر می رسد تاثیر کرم عسل در بهبود زخم اپی زیاتومی بیشتر از کرم فنی توئین و دارونما باشد.
    کلیدواژگان: کرم عسل، کرم فنی توئین، بهبود زخم، اپی زیاتومی
  • آتنا بهزادی راد، میترا صالحی سیرجانی *، محبوبه مدنی صفحات 1105-1112
    مقدمه
    کاندیدیازیس عفونت فرصت طلب ناشی از گونه های کاندیداست که با ضعف ایمونولوژیک میزبان رخ می دهد. محدودیت های موجود در درمان بیماری های قارچی مانند عوارض جانبی داروها و مقاومت دارویی باعث توجه محققان به داروهای جدید خصوصا داروهای گیاهی در درمان این بیماری ها شده است. هدف این مطالعه بررسی اثرات ضد قارچی عصاره ی سماق روی سویه های کاندیدا آلبیکنس است.
    مواد و روش ها
    نمونه برداری از مخاط واژن زنان دارای ضعف سیستم ایمنی به صورت تصادفی و کشت روی محیط های سابروز دکستروز آگار و کروم آگار انجام شد. عصاره ی آبی و الکلی سماق به روش خیساندن تهیه شد و اثر ضد قارچی آن ها روی سویه های کاندیدا با روش دیسک گذاری با غلظت های 500، 250، 125، 5/ 62 میلی گرم بر میلی لیتر بررسی گردید. MIC و MFC بعد از کشت 24 ساعته تعیین گردید. یافته ها بر اساس روش آماری کروسکال والیس بررسی شدند.
    یافته ها
    نتایج نشان داد که عصاره ی الکلی سماق روی کاندیدا آلبیکنس اثر بازدارندگی دارد. بیشترین تاثیر ضد قارچی و کمترین MIC و MFC در عصاره ی متانولی سماق مشاهده شد. تاثیر عصاره ی متانولی سماق روی عدم رشد سویه های کاندیدا آلبیکنس نسبت به عصاره ی آبی و اتانولی سماق به طور معناداری بیشتر بود (05/ 0 >p).
    نتیجه گیری
    عصاره ی آبی حاوی ترکیبات ضد قارچی نیست اما عصاره ی الکلی در غلظت بالا به دلیل استخراج ترکیبات ضد قارچی سماق، تاثیر بازدارندگی دارد و می تواند در طب سنتی علیه مخمر کاندیدا آلبیکنس کاربرد داشته باشد.
    کلیدواژگان: اتانولی، سماق، عصاره ی آبی، کاندیدا آلبیکنس، متانولی
  • هوشنگ علیجانی رنانی، معصومه نوروزی ضامنجانی *، علی امین اصنافی، محمود لطیفی صفحات 1113-1122
    مقدمه
    اختلال خواب در کودکان مبتلا به لوسمی لنفوبلاستیک حاد شایع است. رایحه درمانی، یکی از شیوه های بهبود کیفیت خواب است. این پژوهش با هدف بررسی تاثیر استنشاق اسانس پرتقال بر کیفیت خواب کودکان مبتلا به لوسمی لنفوبلاستیک حاد انجام گردید.
    مواد و روش ها
    این پژوهش یک مطالعه ی نیمه تجربی است که در مورد 60 کودک بستری در بخش آنکولوژی بیمارستان شفای اهواز در سال 1393 در قالب دو گروه آزمون و شاهد، پس از کسب رضایت نامه ی آگاهانه از آن ها انجام شد. ابزار مطالعه شامل پرسش نامه ی استاندارد سنجش عادات خواب کودکان(CSHQ) و پرسش نامه ی اطلاعات دموگرافیک بود. نمونه های پژوهش کودکان بستری مبتلا به لوسمی لنفوبلاستیک حاد دارای نمره ی کیفیت خواب بالای 41 بودند. مداخله در گروه آزمون، شامل استنشاق اسانس پرتقال به مدت 3 روز در هفته و در هر روز 3 نوبت بود؛ مداخله در گروه شاهد نیز، مشابه گروه آزمون بود؛ با این تفاوت که از آب مقطر به عنوان پلاسبو استفاده گردید. اطلاعات به کمک نرم افزار SPSS نسخه ی 21 تجزیه وتحلیل گردید.
    یافته ها
    یافته ها نشان داد که دو گروه آزمون و شاهد از نظر ویژگی های زمینه ای تفاوت معناداری نداشتند (05/ 0
    بحث و نتیجه گیری
    نتایج پژوهش حاضر نشان داد که استنشاق اسانس پرتقال بر کیفیت خواب کودکان مبتلا به لوسمی لنفوبلاستیک حاد تاثیر مطلوب دارد و می تواند به عنوان یک روش مفید در بهبود کیفیت خواب این کودکان اجرا گردد و آموزش داده شود.
    کلیدواژگان: رایحه درمانی، اسانس پرتقال، کودک سن مدرسه، کیفیت خواب
|
  • Shourangiz Beiranvand, Reaza Hosseinabadi *, Khatereh Anbari, Soheila Pirdadeh Beiranvand, Parvin Asti Pages 1028-1041
    Introduction
    Primary dysmenorrhea is one of the most commonly reported symptoms in 50% of adolescent girls. The aim of this study was to determine the effect of Lavender essential oil on severity of pain and symptoms of primary dysmenorrheal.
    Methods
    In this randomized clinical trial، 60 students with primary dysmenorrhea which had pain score greater than 5 based on a 10 point visual analogue scale were randomly divided into two groups. Experimental group did the massage with essential oil of Lavender (2 drops in 2. 5 cc of almond oil) and placebo group with 2. 5cc almond oil only، 48 hours before and after menstruation. Massage was done 15 minutes twice a day for two menstrual cycles above pubis. Samples recorded their pain severity and menstrual symptoms، before intervention and two cycles after the intervention. Data collection tools were a menstruation information record form and pain visual analogue scale. T-test، Chi-square and Fisher''s exact test were used for data analysis.
    Results
    Before the intervention، there was not a significant difference in the two groups in pain severity and systemic symptoms of dysmenorrheal. Mean pain severity of dysmenorrhea was reduced in two cycles after of intervention comparing to the placebo group (p<0. 001). There was significant differences between experimental and control groups in the frequency of systemic symptoms of dysmenorrhea (back pain، abdominal pain، nausea and fatigue) (p<0. 05).
    Conclusion
    Using Lavender aromatherapy massage is effective in decreasing the severity of menstrual pain and systemic symptoms. Aromatherapy can be offered as part of nursing care to women experiencing primary dysmenorrhea.
    Keywords: Primary dysmenorrhea, Aromatherapy, Massage, Pain, Lavender
  • Nasrin Roozbahani *, Mahtab Attarha, Naeime Akbari Torkestani, Leila Amiri Farahani, Toba Heidari Pages 1042-1053
    Introduction
    Labor pain is one of the most severe pains women may experience. Aromatherapy is one of the methods to reduce the pain. The aim of this study was to investigate the influence of rose water aromatherapy in reducing this pain.
    Methods
    In this clinical trial study, after completing the consent form, 111 primiparous women were randomly divided into three groups; Aromatherapy, Placebo and Control. Intervention was done at two stages; five and eighth centimeter cervix dilatation. Pain severity was measured by visual analogue scale before and 30 minutes after each intervention. In the intervention group, rose water; and in placebo group, distilled water was poured in the subject's hands, and they were asked to sniff the scent. In control group, only routine care was conducted.
    Results
    Before the intervention there was no significant difference in labor pain between the three groups. However, after the first and second interventions, pain intensity was significantly lower in rose water group than the other two groups (p<0.001). In 10 centimeter cervical dilatation, the mean labor pain was 7.59±1.99 in Aromatherapy, 8.94±1.60 in Placebo, 8.89±1.47 in control groups (p<0.001). In assessing change in labor pain over time, repeated measure test showed that at each time of inhaling rose water scent, pain was reduced. But in the placebo and control groups, continuous increase in pain was reported.
    Conclusion
    Regarding the results, inhaling the fragrance of rose water seems to be able to reduce the labor pain.
    Keywords: Aromatherapy, Labor pain, Rose water
  • Zeinab Vafaarani, Sharareh Khosravi *, Davood Hekmatpou, Fatemeh Rafiei Pages 1054-1064
    Introduction
    Occupational stress in nurses, especially those working in intensive care units, can cause a variety of problems such as cardiovascular, gastrointestinal, respiratory, and skin problems. Among these problems, gastrointestinal symptoms have a high prevalence. This study was done to investigate Zataria multiflora effect on gastrointestinal symptoms in nurses working in intensive care units.
    Methods
    This is a randomized double- blind clinical trial. 70 nurses working in intensive care units of educational hospitals in Kashan city were selected to participate in the study. Informed consent forms were completed by nurses. They were randomly allocated into two groups. Intervention group received Zataria multiflora and control group placebo, three times a day. The intervention duration was one month. Data was gathered using a questionnaire consisted of two sections; demographic information and Gastrointestinal Symptom Rating Scale. Data was analyzed using paired t-test and independent t-test.
    Results
    Results showed that there was no significant difference between the two groups in demographic characteristics and gastrointestinal symptoms. Before and after taking the drug, gastrointestinal symptoms score in Zataria multiflora group was 23.00±3.95 and 18.25±2.09 respectively, which showed a significant difference (p<0.001). But gastrointestinal symptoms were not significantly different between the two groups after the intervention.
    Conclusions
    It seems Zataria multiflora can decrease gastrointestinal symptoms, so it can be offered to those nurses suffering from gastrointestinal problems.
    Keywords: Nurse, Gastrointestinal Symptoms, Intensive Care, Zataria multiflora
  • Gity Ozgholy *, Mansooreh Gharayagh Zandi, Neda Nazem Ekbatani, Hamid Allavi, Fariborz Moattar Pages 1065-1076
    Introduction
    Nausea and vomiting are common complaints of women in the first half of their pregnancy. Many mothers, favorite complementary medicine including herbal medicine. The objective of this study was to determine the effect of Cardamom powder on nausea and vomiting severity in pregnant women.
    Methods
    This double blinded randomized clinical trial was performed on 120 pregnant women with gestational age less than 22 weeks with mild to moderate nausea and vomiting referred to health centers of Chalus city. Samples were randomly divided into two groups including Cardamom powder and placebo. Capsules containing 500 mg Cardamom powder and placebo were administered three times a day half an hour before meals. The tools used in this study included demographic questionnaire, Modified Pregnancy- Unique Quantification of Emesis/Nausea, and severity of nausea and vomiting of pregnancy questionnaire; which were completed before, during and 4 days after the intervention. Data was analyzed using independent t-test.
    Results
    The two groups were not significantly different in terms of demographic characteristics. Findings showed that the frequency and duration of nausea and the frequency of vomiting were significantly decreased in Cardamom powder group (p<0.0001).
    Conclusion
    Cardamom powder reduces the severity of nausea and vomiting during and after intervention.
    Keywords: Cardamom powder, Pregnancy, Nausea, Vomiting
  • Khadijeh Nasiri, Mehdi Jafari, Reihaneh Eyvanbaga, Mohammadtaghi Savadpoor* Pages 1077-1090
    Introduction
    Sleep disturbances are common mental problems reported among elders. It seems some non-pharmacological interventions, can improve their sleep quality. The aim of this study is to compare the effectiveness of two interventions, reflexology and foot bath, on sleep quality in elderly people.
    Methods
    This is a clinical trial without control group, conducted on 46 elderly men in two groups of reflexology and foot bath. Written informed consent was completed by subjects. Reflexology was done in the morning once a week for ten minutes on each foot. Subjects in the foot bath group were asked to soak their feet in 41 to 42°C water one hour before sleeping for 6 weeks. Pittsburgh Sleep Quality Index (PSQI) was completed before and after intervention. Data was analyzed using Wilcoxon, Mann-Whitney and Chi square tests.
    Results
    Result showed that the mean PSQI score after intervention in foot bath group was 4.13±3.57 and in reflexology group 4.04±3.91, which was decreased in both groups comparing before intervention (P=0.01 and P= 0.001). Comparing changes in quality of sleep score before and after intervention in foot massage group showed that there was no significant difference in overall and each part scores.
    Conclusion
    Findings indicate that both reflexology and footbath can improve sleep quality in elderly people.
    Keywords: Reflexology, Foot bath, Sleep quality, Elderly
  • Masumeh Simbar, Mohadeseh Lavvaf, Faraz Mojab *, Hamid Alavi Majd, Mansureh Samimi Pages 1091-1104
    Introduction
    Episiotomy is the most common surgery in gynecology which can cause infection or delay in wound healing. This study aims to compare the effects of honey cream and phenytoin cream on episiotomy wound healing in nulliparous women.
    Methods
    This double- blind randomized clinical trial was conducted on 120 nulliparous women referred to social security hospital of Kashan (40 subjects in each three groups; phenytoin cream, honey cream, and 40 placebo). After delivery and episiotomy, mothers used a knuckle of prescribed cream in their sutures area every night for 10 nights. Tools consisted of demographic and midwifery information questionnaire, REEDA scale form and drug effects information form. Investigation of wound healing using REEDA scale, took place in the first 24 hours and on the seventh and fourteenth days after delivery. To analyze data, one-way ANOVA, Kruskal Wallis, Mann-Whitney and Chi-square tests were used. The subjects completed written informed consents.
    Results
    The three groups were similar in healing score, based on REEDA checklist in the 24 hours after delivery. On the seventh day postpartum there was a significant difference (p= 0.011). Healing score in honey group was lower than placebo (p= 0.05), which showed a better wound healing. But there was not a significant difference between phenytoin and placebo group. Also there was no significant difference between honey and phenytoin cream group. On fourteenth day after delivery, the healing scores between the three groups showed no significant difference.
    Conclusions
    Data showed that using both honey and phenytoin cream resulted in episiotomy wound healing, however honey cream caused episiotomy wound healing better than phenytoin cream and placebo.
    Keywords: honey cream, phenytoin cream, wound healing, episiotomy
  • Atena Behzadi Rad, Mitra Salehi Sirjani *, Mahboobeh Madani Pages 1105-1112
    Introduction
    Candidiasis is an opportunistic infection caused by Candida species which occurs following the host's immunological weakness. Restrictions in treatment of fungal diseases such as side-effects of drugs and drug resistance have led researchers to new drugs, especially herbal medicines. The objective of this study was to compare the antifungal effects of extracts of Rhus Coriaria extracts on Candida Albicans strains.
    Methods
    The specimens were randomly taken from vaginal mucus of women with a weak immune system and were cultured on SDA and Chrom Agar mediums. Then, Aqueous and alcoholic extracts from Rhus Coriaria were prepared by maceration method and antifungal effect of extracts of this herb was evaluated on strains of Candida through Disk Diffusion with a concentration of 62.5, 125, 250, 500 mg/ml. MIC and MFC was determined after 24 hours of culture. Data was analyzed by Kruskal-Wallis statistical method.
    Results
    Results showed that alcoholic extracts of Rhus Coriaria have inhibitory effect on Candida Albicans. The methanol extract of Rhus Coriaria showed the greatest anti-fungal effect as well as the least MIC and MFC value.The effect of methanol extract of Rhus Coriaria on the lack of growth of Candida Albicans strains was significantly greater than that in both the aqueous and ethanol extract of Rhus Coriria. (p<0.05).
    Conclusions
    The aqueous extract had no anti-fungal compounds; but Alcoholic extract at high concentrations due to extracting antifungal compounds of Rhus Coriaria had inhibitory effect and could be used in traditional medicine more broadly against Candida Albicans yeast.
    Keywords: Candida Albicans, Rhus Coriaria, Aqueous Extract, Ethanol, Methanol
  • Hooshang Alijani Ranani, Masoomeh Noruzi Zamenjani *, Ali Amin Asnafi, Mahmood Latifi Pages 1113-1122
    Introduction
    Sleep disturbances among children with acute lymphoblastic leukemia are a commonly reported problem. One of the methods to improve sleep quality is aromatherapy. The present study aims to examine the effect of inhaling essential oil of orange on sleep quality among children with acute lymphoblastic leukemia.
    Methods
    This is a quasi-experimental study in which 60 children admitted to oncology unit of Shafa hospital affiliated to Jundishapur University of Medical Sciences (Ahvaz, Iran) were allocated in two intervention and control groups. Research instruments were demographic information questionnaire and the standard Children's Sleep Habits Questionnaire. Subjects included hospitalized school-aged children with acute lymphoblastic leukemia and with sleep quality score of higher than 41. Intervention included inhaling essential oil of orange, three days a week, three times daily. In control group, distilled water was used as placebo. Data was analyzed using SPSS software, version 21.
    Results
    Results indicated that there was no significant difference between the two groups in terms of main characteristics. There was a significant decrease in sleep quality score in intervention group before and after intervention (74.86±8.94 and 52.91±11.14 respectively, p<0.0001) but this difference was not significant in control group.
    Conclusion
    Results showed that inhaling essential oil of orange has a positive impact on sleep quality among children with acute lymphoblastic leukemia and it can be used as a useful method in improving their quality of sleep.
    Keywords: Aromatherapy, Orange essential oils, School, age children, Sleep quality