فهرست مطالب

Scientific Journal of Rescue Relief - Volume:6 Issue: 4, 2015

Scientific Journal of Rescue Relief
Volume:6 Issue: 4, 2015

  • 134 صفحه، بهای روی جلد: 50,000ريال
  • تاریخ انتشار: 1394/03/23
  • تعداد عناوین: 9
|
  • مقالات پژوهشی
  • سولماز خزایی موغانی*، ناصر بای، نادر اویسی صفحه 1
    مقدمه
    زمین لغزش یکی از خطرات طبیعی است که همه ساله خسارت جانی و مالی فراوانی در کشور به همراه دارد و باعث تخریب جاده های ارتباطی، مراتع، مناطق کوهستانی، ایجاد فرسایش و رسوب در حوضه های آبخیز می شود.
    روش ها
    در این پژوهش، خطر زمین لغزش واقع در استان گلستان با مدل آماری دو متغیره تراکم سطحی، وزن دهی شده با روش AHP ارزیابی شد. ابتدا با بازدید میدانی و استفاده از اطلاعات محلی از زمین لغزش های موجود (تعداد و مساحت) فهرست برداری شد و نقشه پراکنش زمین لغزش به تفکیک شهرستان تهیه گردید.
    یافته ها
    بر اساس نتایج، نقشه خطر نسبی با 6 کلاس تهیه گردید که بیشترین و کمترین تعداد زمین لغزش ها به ترتیب در شهرستان مراوه تپه و آق قلا رخ داده است و بیشترین مساحت لغزش در شهرستان علی آباد می باشد. همچنین شهرستان های کلاله کردکوی و علی آباد بیشترین درصد از طبقه خطر بسیار زیاد و شهرستان های گنبد، رامیان، ترکمن و گمیشان کمترین درصد از طبقه خطر بسیار زیاد را به خود اختصاص دادند.
    نتیجه گیری
    تجزیه و تحلیل عوامل وقوع زمین لغزش در هریک از شهرستان های استان گلستان، نشان می دهد که عوامل موثر در زمین لغزش از اهمیت متفاوتی برخوردارند.
    کلیدواژگان: زمین لغزش، پهنه بندی خطر، روش AHP
  • فاطمه رحمتی نجارکلایی*، مریم یعقوبی صفحه 13
    مقدمه
    مدیریت و آمادگی بیمارستانهای کشور برای مقابله با حوادث غیرمترقبه، موضوع مورد توجه محافل علمی است. با توجه به انجام مطالعات پراکنده در کشور، مطالعه حاضر با هدف گردآوری و مقایسه پژوهشهای منتشر شده در سطح کشور درخصوص آمادگی بیمارستانهای کشور در مقابله با بحران انجام شد.
    روش
    با مطالعه مروری و بهرهگیری از اطلاعات موجود در پایگاه های اطلاعرسانی داخلی از جمله IranMedex، SID، Magiran و پایگاه های بین المللی PubMed، Google Scholar، کلیدواژه های «آمادگی بیمارستان»، «بحران بیمارستان»، «سیستم مدیرت بحران» جستجو و مقالات به دست آمدند. ارزیابی کیفی مقالات و معیار ورود سنجش و بررسی شد. نتایج مطالعات با یکدیگر مقایسه و تحلیل شد.
    یافته ها
    از مجموع 32 مقاله یافت شده، در کل 21 مقاله مناسب تجزیه و تحلیل شد.
    نتیجه گیری
    در اکثر مطالعات انجام شده، آمادگی برای مقابله با بحران در حد متوسط بود. ازاینرو، برنامهریزی برای اجرایی کردن برنامه مدیریت بحران بیمارستانها و ارتقای سطح آمادگی آنها در سطح کشور امری مهم است.
    کلیدواژگان: بحران، بیمارستان، مداخله
  • بیژن عبدالهی، سیدمحسن میرموسوی* صفحه 22
    مقدمه
    مطالعات در زمینه مهارت های مدیریت نشان می دهد که توانمندسازی زیردستان بخش مهمی از اثربخشی سازمانی است. بنابراین در مدیریت منابع انسانی انجام تحقیقات پیرامون توانمندسازی کارکنان و پی بردن به مولفه هایی که می توانند در افزایش آن موثر واقع شوند، از اهمیت ویژه ای برخوردار است. هدف این پژوهش، بررسی رابطه بین رفتارهای رهبری کارآفرینانه و توانمندسازی روان شناختی کارکنان مراکز علمی-کاربردی جمعیت هلال احمر جمهوری اسلامی ایران می باشد.
    روش
    در این پژوهش، از روش سرشماری استفاده شد. جامعه آماری این پژوهش، کارشناسان مراکز علمی کاربردی جمعیت هلال احمر سراسر کشور (261 نفر) می باشند. از دو پرسشنامه استاندارد برای سنجش توانمندسازی روان شناختی کارکنان و سنجش رفتارهای کارآفرینانه مدیران استفاده شد. برای تحلیل داده ها از روش همبستگی پیرسون و رگرسیون چندگانه بهره برداری شد.
    یافته ها
    نتایج نشان داد که بین تمام ابعاد رفتارهای رهبری کارآفرینانه با ابعاد خودمختاری و احساس اعتماد از توانمندسازی روان شناختی کارکنان، رابطه معنی دار و مثبت وجود دارد. بین ابعاد گرایش به تغییر، چشم انداز استراتژیک کارکنان و ایجاد محیط کاری فعال از ابعاد رفتارهای رهبری کارآفرینانه با احساس شایستگی و احساس موثربودن رابطه معنی دار و مستقیم وجود دارد ولی بین ابعاد توانایی کاهش تشریفات و بوروکراسی اداری و بافت حمایتی با احساس شایستگی و احساس موثربودن رابطه معنی دار دیده نمی شود. در ضمن، بین ابعاد گرایش به تغییر، چشم انداز استراتژیک کارکنان و ایجاد محیط کاری فعال و بافت حمایتی با احساس معنی دار بودن رابطه معنی دار و مستقیم وجود دارد ولی بین بعد توانایی کاهش تشریفات و بوروکراسی اداری با احساس معنی داربودن رابطه معنا داری وجود ندارد. از بین ابعاد رفتار رهبری کارآفرینانه، ابعاد گرایش به تغییر و چشم انداز استراتژیک سهم معنی داری در پیش بینی توانمندسازی روان شناختی کارکنان دارند.
    نتیجه گیری
    به طور کلی با استفاده از نتایج، می توان گفت هرچه نمره رفتار کارآفرینی در مدیران بیشتر باشد، شرایط در سازمان به نحوی فراهم می آید تا کارکنان از توانمندسازی روان شناختی بالاتری برخوردار شوند.
    کلیدواژگان: توانمندسازی روان شناختی، رفتار رهبری کارآفرینانه، مراکز عل می کاربردی جمعیت هلال احمر
  • پروین شفیعی مقدم*، مریم جلالی صفحه 35
    مقدمه
    یکی از عوامل شاخص در کاهش خسارات جانی به ویژه تلفات آسیب دیدگان ناشی از زلزله پاسخگویی موثراست. از آنجا که توانمندسازی جوامع، زیربنای پاسخگویی موثر است، پژوهش حاضر با هدف تطبیق آموزش تیم های جستجو و نجات در آوار ایران و تیم های بین المللی «جستجو و نجات شهری در ریزش سازه ای» سازمان ملل انجام گرفته است.
    روش
    این پژوهش از نوع تطبیقی و در تحلیل آن از روش «مقایسه با وضعیت استاندارد» استفاده شده است. جمع آوری داده ها از طریق پایگاه های اطلاع رسانی رسمی ملی و بین المللی و مقررات و دستورالعمل ها انجام شده است. تیم های ایران و تیم های بین المللی سازمان ملل از ابعادی نظیر سطح عملیات پاسخگویی، سطوح تیمی، نقش تیم ها، ساختار تیمی و با تاکید بر متدولوژی آموزشی و محتوای آموزش ها مقایسه شد و پس از دسته بندی ویژگی ها، تفاوت ها و شباهت های آنها تحلیل و بر مبنای آن پیشنهادات ارائه گردید.
    یافته ها
    در متدولوژی آموزشی جمعیت هلال احمر، دوره ها بر اساس شرح وظایف تعریف شده اند. در تیم های جستجو و نجات ایران، سطح عملیاتی و طبقه بندی تیمی برای پاسخگویی تعریف نشده است. ساختار تیمی جمعیت از 5 مولفه تیم های بین المللی، دو مولفه جستجو و نجات را داراست. از نظر تعداد و رده تخصصی با شاخص های بین المللی تفاوت دارد و نقش تیم به صورت بسیار کمرنگ در شرح وظایف اعضای تیم در نظر گرفته شده است.
    بحث و نتیجه گیری
    در ایران سطح عملیات پاسخگویی و سطوح تیمی طبقه بندی نشده اند. تیم جستجو و نجات در آوار ایران وظایف هر چهار سطح تیم های USAR را (از سبک تا بین المللی) یکجا بر عهده دارد. سازماندهی تیم های مدیریت، فوریت درمانی و پشتیبانی اداری و پشتیبانی عملیات امداد و نجات مستقل از تیم جستجو و نجات است. متدولوژی آموزشی و محتوای آموزشی تیم ها با استانداردهای بین المللی همخوان و هم سطح نیست. برای توانمندسازی جوامع روستایی تربیت پاسخگران اولیه و در جوامع شهری آموزش تیم ها بر اساس معیارهای بین المللی و متناسب با نوع سازه شهری ضرورت دارد.
    کلیدواژگان: توانمندسازی، آوار، نجات، آموزش، بلایا
  • گلرخ عتیقه چیان*، کتایون جهانگیری، منصور شیشه فروش، حسین صفاری، زهرا موسویان، علی مظاهری صفحه 52
    مقدمه
    روز دوشنبه بیست و ششم فروردین 1387، بر اثر بی احتیاطی راننده بلدوزر متعلق به اداره راه و ترابری، مسیر خط لوله نفت خام امیدیه- اصفهان در فاصله 500 متری بالادست رودخانه زاینده رود در منطقه چلوان شهر سامان از توابع استان چهارمحال و بختیاری، دچار شکستگی و نشت نفت گردید و حجم گسترده نفت خام زمین های اطراف و رودخانه زاینده رود را آلوده کرد. با وقوع این حادثه، آب آشامیدنی برخی از شهرهای استان اصفهان به مدت 48 ساعت به طور کامل قطع گردید. مطالعه حاضر با هدف معرفی نمونه ای موفق از همکاری و تعامل بین بخشی در مدیریت یک بحران زیست محیطی انجام شده است.
    روش
    این مطالعه، یک پژوهش کاربردی است که در 5 مرحله انجام شده است. در مرحله نخست مروری بر ادبیات موجود در زمینه نشت مواد سمی به ویژه فرآورده های نفت در منابع آبی انجام شده است. در مرحله دوم بررسی حادثه با بهره گیری از مرور مستندات موجود انجام شد. در مرحله سوم از طریق مصاحبه با افراد مسئول یا دست اندرکار در مدیریت حادثه، اطلاعات مربوط به شناسایی نقش ها، مسئولیت ها و همچنین مداخلات انجام شده توسط نهادهای مسئول در حادثه مذکور استخراج شد، سپس داده های جمع آوری شده، جمع بندی و تحلیل محتوایی شد. در نهایت به منظور همکاری و تعامل بین بخشی، الگویی طراحی و پیشنهاد گردید.
    یافته ها
    در پاسخ به این حادثه، اقدامات گسترده ای از سوی استانداری اصفهان، اداره آب و فاضلاب استان، سازمان محیط زیست استان، دانشگاه علوم پزشکی اصفهان، سازمان آتش نشانی و خدمات ایمنی استان، شرکت نفت و سایر ارگان های مسئول در جهت پاکسازی منطقه و جلوگیری از ورود نفت خام به تاسیسات آبگیر و تصفیه خانه اضطراری صورت گرفت. پس از پاکسازی رودخانه مراحل تصفیه آب تحت کنترل سازمان های مربوطه و پس از انجام آزمایشات لازم و با رعایت استانداردهای تصفیه آب انجام شد. همچنین با هماهنگی ستادی در استان، مشکلات جانبی قطع آب به حداقل کاهش یافت.
    بحث و نتیجه گیری
    در میان آلودگی های منابع آب، آلودگی به مواد نفتی یکی از پایدارترین و خطرناک ترین آنهاست. این نوع آلودگی تهدیدی مهم برای منابع زیرزمینی و منابع سطحی آب محسوب می شود. برای کاهش خطرات ناشی از نشت مواد نفتی، پیش بینی و شناسایی نقاط حادثه خیز و اقداماتی که منجر به رخداد چنین حوادثی می شود ضروری است. همچنین تعامل بین بخشی و همکاری بین سازمان های درگیر باید قبل از وقوع بحران هایی از این دست، چاره ای اندیشیده شود.
    کلیدواژگان: نشت نفت، رودخانه زاینده رود، حادثه، مدیریت بحران
  • زینب دیری*، سیروس سروقد، مجید برزگر صفحه 66
    مقدمه
    امدادگران، روزانه در محیط کار با عوامل استرس زای متعددی همچون کار بیش از حد توان، تعارضات فردی، کار شیفتی، سروکارداشتن با مرگ و میر، فقدان حمایت روانی، تضاد با مدیران و ابهام در میزان اختیارات روبه رو می شوند. این عوامل می تواند بر امدادگران تاثیر بگذارد. به کارگیری راهبردهای مقابله با استرس، سرسخت بودن و احساس کارایی امدادگر در برخورد موثر با چالش ها و فعالیت ها در سلامت روان امدادگران تاثیر زیادی دارد. هدف اصلی این مقاله، بررسی رابطه بین شیوه های مقابله با استرس، سرسختی روان شناختی و خودکارآمدی در امدادگران جمعیت هلال احمر استان کهگیلویه و بویراحمد است.
    روش
    در این تحقیق توصیفی- مقطعی، با استفاده از نمونه گیری تصادفی طبقه ای، 291 امدادگر جمعیت هلال احمر استان کهگیلویه و بویراحمد انتخاب شدند. ابزار گردآوری شامل پرسشنامه شیوه مقابله با استرس (1)، خودکارآمدی (2) و مقیاس سرسختی روان شناختی زمینه یابی دیدگاه های شخصی کوباسا (1990) استفاده شد. برای تجزیه و تحلیل داده ها از نرم افزار تحلیل آماری SPSS-19 و آزمون آماری همبستگی پیرسون در سطح معناداری 01/ 0 استفاده گردید.
    یافته ها
    بر اساس نتایج، ابعاد سرسختی از جمله مبارزه جویی دارای میانگین 39 و انحراف معیار 4/ 3، تعهد میانگین 37 و انحراف معیار 6/ 3، کنترل میانگین 5/ 40 و انحراف معیار3 و نیز ابعاد شیوه های مقابله با استرس شامل مساله مدار با میانگین 62 و انحراف معیار 7/ 10، هیجان مدار با میانگین 59 و انحراف معیار 7/ 10، اجتنابی با میانگین 3/ 60 و انحراف معیار 1/ 10 و همچنین خودکارآمدی با میانگین 33 و انحراف معیار4، بالاترین میانگین و انحراف معیار در بعد سبک مقابله ای مساله مدار (62، 7/ 10) در امدادگران دیده شد. یافته های این پژوهش نشان داد که بین سرسختی روان شناختی، راهبردهای مقابله با استرس و خودکارآمدی در امدادگران رابطه معناداری وجود دارد (p<0/01). همچنین ابعاد سرسختی (تعهد و مبارزه) با مولفه های شیوه های مقابله رابطه معناداری دارد (p<0/01).
    نتیجه گیری
    یافته ها نشان می دهد که خودکارآمدی، سرسختی و راهبردهای مقابله با استرس قابل پرورش و رشد هستند و سازمان می تواند نقش به سزایی در افزایش آنها در امدادگران داشته باشد.
    کلیدواژگان: شیوه های مقابله با استرس، سرسختی روان شناختی، خودکارآمدی، امدادگر
  • عبدالله امیدی فرد، سیدمهدی جوکار*، مجیدرضا عرب احمدی صفحه 76
    مقدمه
    خدمت و کمک به همنوعان در طول تاریخ، به شکل های مختلف ظهور و بروز داشته است، یکی از مصادیق مهم خدمت به بشر در عصر حاضر تحت عنوان امداد و نجات مصدومان نام برده می شود. در هر زمانی، ممکن است ملت ها گرفتار مصائب و آلامی مانند بلایای طبیعی، طوفان های سهمگین، سوانح رانندگی و. .. شوند و قطعا به هنگام بروز چنین مواردی، انسان ها به یاری دیگر مردمان نیاز می طلبد که برای نجات حادثه دیدگان شتاب کرد. البته این امداد و نجات مصدومان، هم به حکم دین است که اسلام، همواره به مقوله خدمت به بشریت و زدودن غم و گرفتاری از چهره انسان ها پیش قدم بوده است و با وضع احکامی در قالب واجبات، محرمات و مستحبات، پیروان خود را در این راه سفارش و هم فطرت پاک بر پایه عقل انسان را بر این کار ترغیب می کنند. امداد و نجات مصدومان، گاه شرایطی را ایجاد می کند که هم برای مصدوم مشکل آفرین است و هم امدادرسان را بر دو راهی وجوب و حرمت یا میان دو حکم متضاد و متزاحم قرار می دهد.
    کلیدواژگان: امداد و نجات، خدمت، تعاون، تزاحم، ضمان
  • حامد چهارسوقی امین*، کاظم رضانیا، همایون نوری، حسن تردست، شهناز شیری، محمد سلیمانی مهری صفحه 92
    مقدمه
    استان ایلام از جمله استان های حادثه خیز کشور از نظر تصادفات جاده ای محسوب می شود. ازاین رو تحقیق حاضر با هدف بررسی تاثیر پست های امداد و نجات در کاهش تعداد مصدومان منجر به فوت در سطح راه های مواصلاتی از دیدگاه رانندگان استان ایلام انجام پذیرفت
    روش
    تحقیق حاضر از نوع توصیفی- مقطعی بود. جامعه آماری این تحقیق تمامی رانندگان بین جاده ای استان ایلام (اتوبوس، سواری و مینی بوس) را در بر می گرفت (N=1040) که از این تعداد 282 نفر به عنوان نمونه آماری به شیوه نمونه گیری طبقه ای با تخصیص متناسب، عملا در این تحقیق شرکت نمودند. ابزار اصلی تحقیق، پرسشنامه محقق ساخته ای بود که روایی آن از نظر صاحب نظران و پایایی آن با برآورد ضریب کرونباخ آلفا 80/ 0 مورد تایید قرار گرفت.
    یافته ها
    نتایج این تحقیق نشان داد که بین عوامل مختلف جغرافیایی، انسانی، اجتماعی- آموزشی و نیز لجستیکی (پشتیبانی) در مورد پست های امداد و نجات جاده ای با کاهش تعداد مصدومان منجر به فوت در راه های مواصلاتی استان ایلام رابطه مثبت و معنی دار (0.83≤rs≤0.71; p=0.000) وجود دارد.
    نتیجه گیری
    نتایج این مطالعه نشان داد که تجهیز و نوسازی ناوگان پست های امداد و نجات جاده ای از ابعاد مختلف می تواند از دیدگاه رانندگان انواع وسایط نقلیه استان ایلام، تاثیر مثبت بر کاهش سوانح جاده ای در این استان داشته باشد.
    کلیدواژگان: تصادفات جاده ای، پست های امداد و نجات جاده ای، راه های مواصلاتی، رانندگان استان ایلام
  • مقاله آموزشی
  • نواب شمس پور*، اشرف سادت موسوی صفحه 108
    مقدمه
    در مقاله های پیشین با عنوان «کسب نشان هلال احمر توسط ایرانیان» و «جمعیت هلال احمر از تشکیل تا تثبیت» به بررسی دوران تاریخی تشکیل جمعیت هلال احمر (شیر و خورشید سابق) و حضور جمعیت هلال احمر در زلزله تربت، بررسی اولین نظامنامه و نخستین مجمع عمومی و اعلان تشکیل بین المللی جمعیت پرداختیم.
    در این مقاله به اولین دوران مدیریتی جمعیت هلال احمر در سال های 1302 تا 1320 می پردازیم. حضور جمعیت در زلزله ها، اساسنامه و فعالیت های جمعیت از مهم ترین محورهای مورد نگارش در این مقاله می باشد.
    کلیدواژگان: جمعیت هلال احمر، شیر و خورشید سرخ، امیر اعلم
|
  • Solmaz Khazaei Moghani*, Naser Bay, Nader Oveisi Page 1
    Background
    Landslide is one of the natural hazards around the country that cause casualties and financial losses each year. This disaster destroyed roads, meadows, mountains, erosion and sedimentation in the watershed basins.
    Method
    In this study, the risk of landslides in Golestan province is examined via weighted (using AHP) bivariate statistical model. First, all the landslides (number & area) were listed by field study based on local data, and then the distribution map was prepared for each city.
    Findings
    According to the results, relative risk map was prepared with 6 classes. The highest and lowest number of landslides occurred in Maraveh Tappeh and Aq Qala respectively. The most area of landslides was in Aliabad. In addition, Ali Abad and Kalaleh Kordkuy county and also Gonbad, Ramian, Bandar Torkman, Gomishan had the most and the least hazard rate.
    Conclusion
    The analysis of effective factors for landslide showed that landslide factors have different importance.
    Keywords: landslide, hazard zonation, AHP method
  • Fatemeh Rahmati Najarkolaei*, Maryam Yaghoubi Page 13
    Background
    Disaster preparedness and management in hospitals are interesting research topics. With regard to the studies conducted, this research is performed to collect and compare the published studies about preparation in all hospitals dealing with disaster in the country.
    Method
    In this review study, data and information was searched and collected based on the keywords consist of "hospital disaster readiness", "hospital disaster", "disaster management system" in databases such as Iran Medex, SID, Magiran and also PubMed and Google scholar. Quality assessment of papers was evaluated and finally, the results was compared and analyzed.
    Findings
    A total of 32 articles were found; 21relevant articles were analyzed.
    Conclusion
    According to the results, in most studies, crisis preparation of hospitals was moderate. Therefore, planning is important in order to implement the crisis management program for hospitals and to improve their preparedness in the country.
    Keywords: disaster, hospital, intervention
  • Bijan Abdollahi, Seyyed Mohsen Mirmousavi* Page 22
    Background
    This research aims to study the relationship between entrepreneur leadership behaviors and psychological empowerment of employees in higher education centers of Red Crescent society of the Islamic Republic of Iran.
    Method
    By census sampling method, all personnel including 261 experts were studied by using Spreitzer questionnaire to measure psychological empowerment and Zampetakis & Moustakis questionnaire to measure manager entrepreneurial behaviors. Pearson's correlation coefficient and multiple regression were used for data analysis.
    Conclusion
    According to the findings, the results were as follows: there was a significant positive relationship between all aspects of entrepreneurial leadership behaviors with psychological empowerment, the aspects of self-determination and autonomy and trust. Also, there was a significant direct relationship between components of employees’ entrepreneurial leadership behaviors such as change orientation, strategic vision, creating an energetic work environment with sense of competence and effectiveness; but no significant relationship was observed between the ability to cut bureaucratic red tape and supportive context with the sense of competence and effectiveness. However, there was a significant direct relationship between employees’ change orientation, strategic vision, creating an energetic work environment and a supportive context with meaningfulness; but no relationship was observed between the ability to cut bureaucratic red tape with meaningfulness. In addition, change orientation and strategic vision were highly significant for predicting psychological empowerment in applied-science centers employees of Red Crescent society.
    Keywords: psychological empowerment, entrepreneurial leadership behaviors, applied, science centers of Red Crescent society
  • Parvin Shafiee Moghadam*, Maryam Jalali Page 35
    Background
    Effective disaster response is a crucial factor in reducing casualty rate in the affected areas by earthquake. This study aims to compare training methodology for international USAR teams in Iran and United Nations.
    Method
    In this comparative-descriptive study, data was collected from national and international instructions, rules and regulations series and databases. Operational level, team roles and team structures were compared in national and international teams. The main focus of the study was on the contents of the training programs and methodology.
    Findings
    According to the results, national training methodology is mainly defined based on the role of job description. Operational levels and teams’ classifications are not determined in national teams. Also, team structure does not comprise all five components required by INSARAG guidelines. In addition, the number of staff and professional categories are different from INSARAG guidelines. Team roles are not clearly defined.
    Conclusion
    The results are as follows: Operational level and area of response can be better classified based on the structures. However, the existing independent teams carried out the duties of the four USAR teams (from light to international level). Training methodology and components need improvement. To organize the teams of management, medical emergency, administrative support and support in relief and rescue operations are independent of search and rescue team. Thus, capacity building may be improved by training first responders in rural communities and teams training based on international standards depending on the type of urban construct in urban areas respectively.
    Keywords: capacity building, collapse, rescue, training, disasters
  • Golrokh Atighechian*, Katayon Jahangirgi, Mansour Shisheh Foroush, Hossein Safari, Zahra Mousavian, Ali Mazaheri Page 52
    Background
    Due to the reckless driving behavior of a bulldozer driver belonging to Department of Transportation, Isfahan-Omidiyeh Oil Pipeline broke on Monday, 14 April 2008, and extensive oil spill was happen on 500m upstream of the river in the Chelvan from Chaharmahal & Bakhtiari, and the river and the surrounding land was polluted. After the incident, the drinking water of some cities was completely cut off for 48 hours. This study was done to presents a successful example of intersectoral cooperation and interaction for the management of an environmental disaster.
    Method
    This applied research was carried out in five stages. First, a review of the literature was done about toxic substances spills and specially oil spill in water resources. Second, incident was reviewed by existing documents. In the third stage, through interviews with those responsible or involved in incident management, information identifying the roles, responsibilities and interventions and finally content analysis was used to analyze data and design interactive model for oil spill management.
    Findings
    In response to the incident, widespread act was done by Governor, the Office of Water & Wastewater, the Environmental Protection Agency, Isfahan University of Medical Sciences, The Fire and Safety Services, oil companies and other bodies responsible for cleaning the area and preventing entry of crude oil, dewatering and water treatment facilities. After cleaning the river and carrying out the necessary tests, water treatment carried out in compliance with relevant standards. Also, through coordination with Isfahan province, side problems of water cut were reduced to a minimum.
    Conclusion
    Oil pollution is one of the most dangerous pollutants which threats groundwater and surface water resources. In order to reduce the risk of oil spills, predicting and identifying accident prone areas and measures cause the occurrence of such events are essential. So, the interaction and collaboration among involved organizations in pre-crisis phase of these kinds should be considered.
    Keywords: oil spill, Zayanderud River, accident, disaster management
  • Zinab Dayyeri*, Sirous Sarvghad, Majid Barzegar Page 66
    Background
    Everyday, relief workers deal with a variety of stressors such as overload work, interpersonal conflicts, work shifts, mortality, lack of psychological support, conflict with managers and confusion in the face of their authorities. These factors can affect the relief workers (rescuer). Using coping strategies like stress, hardiness and the sense of effectiveness in dealing with activities and challenges can affect relief workers’ psychological health. This paper aims to study the relationship between coping strategies with stress, psychological hardiness and self-efficacy in relief workers in Red Crescent society of Kohgiluyeh & Boyer-Ahmad province.
    Method
    In this descriptive and cross-sectional study, about 291 relief workers was selected and studied in Red Crescent society of Kohgiluyeh & Boyer Ahmad province by using stratified random sampling. Data was gathered through self-efficacy questionnaire (Schwarzer, Jerusalem 1979), coping strategies (Endler & Parker, 1990), and psychological hardiness in Personal Views Survey (Kobasa, 1990). In addition, data were analyzed by using SPSS19 software and Pearson’s coefficient statistical test. (P=0.01)
    Findings
    The results are as follows: dimensions of psychological hardiness consist of struggle, commitment and control with mean and standard deviation of 39 & 3.4, 3 &. , and 40.5 & 3 respectively; dimensions of coping strategies including problem-oriented, excitement-oriented and avoidance with mean and standard deviation 62 & 10.7; 59 10.7 and60.3 & 10/1 respectively. About self-efficacy, the mean and standard deviation in relief workers were of 33 and 4. It must be said that the highest mean and standard deviation was seen in problem-oriented coping style (62 and 10/7). The findings showed that there was a significant relationship among psychological hardiness, coping strategies and self-efficacy in relief workers (p<0/01). Also, dimensions of hardiness (commitment and struggle) have a meaningful relationship with components of coping strategies (p<0/01).
    Conclusion
    According to the results, self-efficacy, hardiness and coping strategies can be developed; and organizations can play an important role in developing these features in relief workers.
    Keywords: coping strategies with stress, psychological hardiness, self, efficacy, relief worker
  • Abdollah Omidifard, Seyyed Mehdi Jokar*, Majidreza Arab Ahmadi Page 76
    Background
    Helping others and services to our fellowmen have been carried throughout the history in different ways. It is one of the most important examples of human services called as rescue and relief to the injured and affected people. At any time, people may be affected by disasters such as natural disasters, heavy storms, car accidents and etc. Certainly at the time of such disasters, people need other people’s help with regard to human beings are members of a whole. However, the affected people should be fast rescued. It should be mentioned that the rescue and relief efforts to the injured is the order of Islam religion as the pioneer of serving humanity and eliminating the pain and human suffering by arranging and codifying law, regulations, rules and duties in one hand and also relates to the pure nature of human beings on other hand. Sometimes, rescue and relief operation occurs under conditions which cause problems for both the injured and the relief workers. With regard to the rescue and relief operation, the first responders may face dilemma on dealing with the importance of protecting privacy of the affected people and observance of ethical guidelines.
    Keywords: rescue, relief, service, cooperation, conflict, guarantee
  • Hamed Chaharsoughi Amin*, Kazem Rezania, Homayoun Nouri, Hassan Tardast, Shahnaz Shiri, Mohammad Soleimani Mehri Page 92
    Background
    Ilam is a disaster-prone province in terms of road accidents. Thus, this study aims to evaluate the effect of rescue and relief posts in reducing the number of deaths and casualties in Ilam roads.
    Method
    In this cross sectional study, all drivers (N=1040) on the Ilam roads (bus, cab, minibus) were studied. By using self-administrated questionnaire, about 282 persons were selected based on stratified random sampling. The validity and reliability was tested based on Cronbach’s alpha coefficient. (0/80).
    Findings
    According to the findings, there is a positive and significant relationship between geographical, human, social-educational and logistical factors of rescue and relief roads posts with reducing the number of injuries and casualties in Ilam roads (0.83≤rs≤0.71; p=0.000).
    Conclusion
    The results showed that equipping and modernization of rescue & relief roads posts can have a positive impact on reducing road accidents in different point of views of vehicle drivers in Ilam province.
    Keywords: Road accidents, Road rescue, relief posts, Roads, Ilam's drivers