فهرست مطالب

مهندسی مکانیک - پیاپی 101 (تیر 1394)

مجله مهندسی مکانیک
پیاپی 101 (تیر 1394)

  • بهای روی جلد: 40,000ريال
  • تاریخ انتشار: 1394/04/16
  • تعداد عناوین: 9
|
  • مهشاد عطایی*، محمد ریاحی صفحه 16
    آسانسورها نقش مهمی در نقل و انتقال افراد و اشیاء در ساختمان ها دارند. از همین رو، شناخت انواع خرابی و روش های عیب یابی این تجهیزات در جای خود امری مهم و ضروری محسوب می شود. در این مقاله، انواع خرابی های رایج در آسانسورها، همچون خرابی سازوکار درب ها، ترمز، الکتروموتور، مدارهای ایمنی، تابلوی برق و جز این ها معرفی می شود. سپس روش های متنوع داده کاوی، همچون شبکه های عصبی و سیستم چندعامله که به منظور تشخیص عیوب گوناگون در آسانسورها مورد استفاده قرار می گیرند، بررسی می گردد. در ادامه، سیستم های نظارت و کنترل از راه دور، که امروزه در کانون توجه متخصصان قرار گرفته است و از جمله موارد کارآمد در عیب یابی آسانسورها می باشد، تشریح می گردد. روش های مذکور می توانند علاوه بر پیشگری از خرابی و از کار افتادگی آسانسورها، سبب صرفه جویی در هزینه های نگه داری و تعمیرات این دسته از تجهیزات شوند و میزان دقت و کیفیت شناسایی خرابی ها را بهبود ببخشند.
    کلیدواژگان: آسانسور، نگه داری و تعمیرات، عیب یابی، داده کاوی، نظارت و کنترل از راه دور
  • امیر میرزا قیطاقی*، حمید صفاری صفحه 27
    طی سالیان اخیر، افزودن نانوذرات معلق در سیالات خنک کننده به عنوان راهکاری برای بهبود خواص حرارتی سیستم ها بسیار مورد توجه قرار گرفته است. هرچند هنوز هم نظری قطعی درباره ساوکار بهبود انتقال حرارت برای نانوذرات داخل سیال ارائه نشده است، اما پژوهشگران آزمایشات متعددی درباره قابلیت کاربرد آنها انجام داده اند و نانوسیالات را نسل آینده سیالات خنک کننده می دانند. از جمله زمینه های مهم انتقال حرارت که با نرخ های بالای شار سروکار دارد، جوشش است. علاوه بر پیچیدگی های رفتار نانوسیال، سازوکار فرایند جوشش نیز هنوز به درستی درک نشده است. طی یک دهه گذشته، مطالعات آزمایشگاهی گسترده ای درباره جوشش نانوسیالات با تغییر پارامترهای جنس و زبری و ترشوندگی سطح گرمکن، جنس و اندازه و شکل نانوذرات، نوع سیال پایه و شرایط فشار و دما، زمان و روند انجام آزمایش و جز این ها انجام شده است. در این مقاله، ابتدا مفهوم بهبود جوشش استخری و نتایج حاصل از تاثیر نانوسیالات بر شار حرارتی بحرانی و انتقال حرارت جوششی مرور می شود. سپس، دلائل افزایش قطعی شار حرارتی بحرانی (البته با مقادیر متفاوت) و نتایج متناقض انتقال حرارت جوششی با توجه به پارامترهای زیاد دخیل در فرایند مانند تغییر در خواص سطح گرمکن و خواص فیزیکی سیال پایه بررسی می شود. در پایان، مسیر آینده تحقیقات در این زمینه با توجه به ابهامات موجود و تجهیزات آزمایشگاهی مورد نیاز برای بررسی دقیق تر فرایند جوشش نانوسیالات ارائه می گردد.
    کلیدواژگان: نانوسیال، شار بحرانی، انتقال حرارت، جوشش استخری
  • محمد خوران*، محمدحسین صادقی، عیسی خوران صفحه 42
    کیفیت سطح پایانی، مخصوصا زبری سطح، از جمله مهمترین پارامترهایی است که به دلیل اهمیت بالا در کارایی محصول نهایی بسیار مورد توجه پژوهشگران قرار گرفته است و مقالات متعددی در مورد بهینه سازی آن منتشر شده است. برنشینگ از جمله روش هایی است که علاوه بر مزایای گوناگون، تاثیر زیادی بر زبری سطح محصول نهایی دارد. این فرایند یک روش عملیات سطحی مکانیکی بدون براده برداری است که با تغییر شکل پلاستیکی سطح قطعه، به وسیله کارسختی و فشردگی در لایه های سطحی قطعه کار در کاهش زبری سطح قطعه موثر است. این روش به دلیل صرفه اقتصادی و قیمت تمام شده پایین، منجر به تولید محصول با کیفیت و ارزان شده و توان رقابتی کالا را در بازار بالا می برد. در این مقاله اصول عملکرد فرایند، پارامترهای ورودی و خروجی و آخرین پیشرفت های این حوزه از دانش معرفی شده و تاثیر فرایند بر جنس های مختلف و چالش های آن مورد بحث و بررسی قرار گرفته است. در پایان، فرصت ها و موقعیت های موجود در به کارگیری فرایند ذکر شده است.
    کلیدواژگان: زبری سطح، برنشینگ، تنش پسماند، فشردگی لایه های سطحی، کار سرد
  • روح الله محمد سنابادی*، محمدرضا مستوفی سرکاری صفحه 51
    معمولا فرایند برداشت ذرت با کمباین با تلفاتی همراه است. این تلفات منجر به کاهش سود می شود و اگر چه نمی توان مقدار آن را به صفر رساند، اما می توان آن را در حد قابل قبولی کنترل کرد. اصولا کمباین را با ایجاد تغییراتی چون تعویض هد برداشت، تعویض ضدکوبنده و قراردادن صفحات پوششی روی استوانه کوبنده برای برداشت ذرت دانه ای آماده می کنند. از جمله مهمترین مسائل موجود درباره برداشت ذرت دانه ای، جلوگیری از تلفات این محصول است که بخش قابل ملاحظه ای از تلفات دانه در زمان اجرای عملیات برداشت در هد کمباین (هنگام جداسازی بلال از ساقه) و در بخش کوبنده و ضدکوبنده (به دلیل شکسته شدن بلال ها) رخ می دهد. شرایط اولیه اجرای پروژه تحقیقاتی در مزرعه 400 هکتاری موسسه تحقیقات اصلاح و تهیه نهال و بذر، بخش تحقیقات ذرت دانه ای و گیاهان علوفه ای، عبارت است از سرعت کوبنده برابر با 750 دور بر دقیقه و رطوبت محصول 6/ 11 درصد بر پایه خشک. نتایج حاصل از برداشت محصول و میزان تلفات دانه و اندازه گیری آن نشان می دهد که در دماغه های معمولی، که نیروی وارده برای جداسازی ساقه به صورت عمودی وارد می شود، تلفات زیادی در هنگام برداشت محصول به وجود می آید و سبب ریزش بیش از اندازه می شود. با مشاهده نتایج طرح و معنا دار شدن نتایج بر صفحات جداکننده و به منظور کاهش تلفات برداشت محصول در دماغه کمباین، الزامی است نسبت به تغییرات لازم روی دماغه های ساخت داخل کشور اقدام اساسی صورت گیرد.
    کلیدواژگان: کمباین ذرت، کاهش ضایعات برداشت، اصلاح هد کمباین، سیستم کوبنده و ضدکوینده، واحد تغذیه
  • عباس نیک نژاد*، علیرضا جهانگیریان، علیرضا شامیری، حسام آسیایی صفحه 62
    از جمله پرمخاطره ترین اتفاقات ممکن در جریان تصادف یک خودرو با عابر پیاده، برخورد سر عابر با درب موتور و قطعات سخت زیرین آن است. به منظور کاهش آسیب های وارده بر عابران پیاده در برخورد از روبرو، تاکنون راه حل های متنوعی بررسی و پیشنهاد شده است. بسیاری از این راه حل ها نیازمند نصب حسگر در جلوی خودرو جهت تشخیص اولیه برخورد است. نحوه عملکرد بیشتر این سیستم های ایمنی، افزایش فاصله میان درب موتور و قطعات سخت زیرین آن و ایجاد سطحی انعطاف پذیرو نرم در محل برخورد سر عابر با خودرو است که با بالابردن درب موتور به روش های گوناگون صورت می گیرد. راه حل دیگر، نصب درب موتور و سپر با قابلیت جذب مقدار زیادی انرژی است. در این مقاله، انواع سیستم های ایمنی تعبیه شده جهت حفاظت از عابران پیاده در برخورد از جلو و طرز کار آنها بررسی شده است. در پایان نیز نوعی جاذب انرژی فلزی با سطح مقطع بیضوی، با هدف افزایش ایمنی عابران پیاده در برخورد با بخش جلویی خودرو معرفی شده است.
    کلیدواژگان: برخورد روبرو، جاذب انرژی بیضوی، سیستم های ایمنی، عابر پیاده، خودرو
  • محمد پورجعفرقلی*، قنبرعلی شیخ زاده صفحه 73
    از چند دهه پیش تاکنون، تقاضا برای برق به اندازه هشداردهنده ای بیشتر از میزان برق تولیدی افزایش یافته است. روش های فعلی تولید برق چندان کارآمد نیست و حتی ممکن است برای همگام شدن با افزایش میزان تقاضا، کافی یا مناسب نباشد. از جمله روش های نوین تبدیل انرژی، تولید انرژی الکتریکی از انرژی جنبشی پلاسما (گاز یونیزه شده) در ژنراتورهای مگنتوهیدرودینامیک یا ام. اچ. دی. می باشد. در این مقاله، با بررسی مطالعات انجام شده در این حوزه، ضمن معرفی ژنراتورهای هیدرودینامیک مغناطیسی، چالش های استفاده از آنها برای کاهش هزینه تولید برق مورد بررسی قرار می گیرد. در این ژنراتورها، با جریان یافتن پلاسما در راستای عمود بر یک میدان مغناطیسی، مطابق پدیده ای به نام فارادی، میدانی الکتریکی در جهت عمود بر دو جهت بردار جریان سیال و بردار میدان مغناطیسی القا می شود. تنها تفاوت بین ژنراتورهای ام. اچ. دی. و چرخ نده، استفاده از پلاسما به جای قطعات متحرک است. مزیت اصلی ژنرتورهای ام. اچ. دی. نیز وزن نسبتا اندک آنها در مقایسه با ژنراتورهای متعارف است که موجب استقبال از آنها در صنایع هوایی و دریایی شده است. بازده عملی تولید برق با استفاده از این ژنراتورها کمتر از 60 درصد نیست. از اینرو، اهمیت تولید برق با این روش در آینده بیشتر مشخص خواهد بود.
    کلیدواژگان: فارادی، ژنراتور هیدرودینامیک مغناطیسی، پلاسما، جریان مستقیم، میدان مغناطیسی القایی
  • جاماسب پیرکندی*، مهران نصرت الهی صفحه 89
    در میان انرژی های تجدیدپذیر، خورشید به عنوان منبع بی پایان انرژی، همواره در کانون توجه پژوهشگران قرار گرفته است. استفاده از انرژی تابشی خورشید در سیستم های تولید توان رایج مانند توربین های گاز می تواند نقش مهمی در کاهش مصرف سوخت و میزان آلایندگی محیط زیست داشته باشد. از طرفی، این مسئله سبب می شود بازده سیکل های مورد نظر افزایش و عملکردشان بهبود یابد. کشور جمهوری اسلامی ایران به لحاظ دارابودن مناطق آفتاب خیز فراوان از قابلیت بالایی به منظور استفاده از انرژی خورشیدی در سیستم های تولید توان برخوردار است. توربین گاز خورشیدی از جمله سیستم های تولید توان است که طی سالیان اخیر به شدت مورد توجه محققان و پژوهشگران قرار گرفته است. هدف این مقاله بررسی عملکرد سیکل توربین گاز خورشیدی و معرفی انواع پیکربندی های آن می باشد. در این سیستم ها، از انرژی حرارتی خورشید جهت پیش گرم کردن هوا و سوخت ورودی به محفظه احتراق سیکل توربین گاز استفاده می شود. نتایج نشان می دهد که استفاده از این سیستم ها می تواند سبب افزایش بازده، صرفه جویی در مصرف انرژی، کاهش آلودگی ناشی از سوخت های فسیلی و نهایتا کاهش هزینه های مرتبط با تولید انرژی شود.
    کلیدواژگان: توربین گاز، متمرکزکننده خورشیدی، افزایش بازده، کاهش آلایندگی
  • صفحه 98
  • صفحه 100