فهرست مطالب

طب کار - سال هفتم شماره 1 (پیاپی 18، بهار 1394)

نشریه طب کار
سال هفتم شماره 1 (پیاپی 18، بهار 1394)

  • تاریخ انتشار: 1394/04/23
  • تعداد عناوین: 8
|
  • شیوا سوری، احسان الله حبیبی*، اکبر حسن زاده صفحات 1-9
    مقدمه
    مطالعات زیادی در زمینه روش های مختلف فوتوآنتروپومتری انجام شده است که هر کدام از آنها معایبی داشته و به مرور، ایرادات آنها بر طرف شده است. در مطالعه حاضر جهت تعیین ابعاد آنتروپومتری دست از عکس برداری دو بعدی استفاده شد و ابعاد واقعی عکس ها با کمک نرم افزار پردازش تصاویر دو بعدی تعیین و نتایج حاصل با روش دستی (کولیس) مقایسه گردید. هدف از این مطالعه تعیین کارایی نرم افزار مورد استفاده می باشد.
    روش بررسی
    این مطالعه از نوع کاربردی بوده و بر روی 204 نفر انجام شد. هفت بعد دست آنها به دو روش مستقیم و فوتوآنتروپومتری دو بعدی اندازه گیری شد. عکس های گرفته شده به وسیله نرم افزار Digimizer نسخه 4.1.1 تجزیه و تحلیل شد و در روش مستقیم نیز از کولیس دیجیتال استفاده گردید.
    یافته ها
    مقایسه داده های آنتروپومتری به دست آمده از دو روش مستقیم و فوتوآنتروپومتری با استفاده از آزمون آماری t-test، نشان داد که اختلاف معناداری بین دو روش وجود ندارد (p>0.05). به علاوه ضرایب همبستگی بین اندازه ابعاد دست در هر دو روش یکسان و در محدوده 95/ 0 - 9/ 0 قرار گرفته است.
    نتیجه گیری
    به طور کلی می توان این روش را جایگزین روش های سنتی آنتروپومتری نمود. این تحقیق می تواند به ایجاد بانک اطلاعات آنتروپومتریکی برای تولیدکنندگان دستکش های کار و همچنین برای تعیین صدک های دست به منظور سایزبندی مناسب دستکش های ایمنی کمک نماید.
    کلیدواژگان: آنتروپومتری مستقیم، فوتوآنتروپومتری، دست، ارگونومی، عکس برداری دیجیت
  • ایرج محمدفام، مریم موفق، علیرضا سلطانیان، محسن صلواتی، سعید بشیریان* صفحات 10-22
    مقدمه
    کیفیت و ایمنی دو نگرانی عمده در مشاغل پزشکی است. با توجه به پیامدهای جبران ناپذیر ناشی از خطاهای انسانی در بخش مراقبت های ویژه، ارتقاء سطح ایمنی در این بخش ها اهمیت بسیاری دارد. مطالعه حاضر با هدف ارزیابی خطاهای انسانی در پرستاران بخش مراقبت های ویژه قلب انجام گرفت.
    روش بررسی
    این پژوهش به صورت کیفی و مقطعی وبا استفاده از روشSPAR-H انجام پذیرفت. در این مطالعه ابتدا وظایف پرستاران با استفاده از روش آنالیز سلسله مراتبی وظایف به زیر وظایف و فعالیت های مرتبط تقسیم گردید. سپس با بکارگیری روش SPAR-H اقدام به شناسایی و ارزیابی خطاهای انسانی گردید. داده ها از طریق نرم افزار SPSS-16 مورد تجزیه و تحلیل قرار گرفت.
    یافته ها
    وظایف با احتمال بالای خطای انسانی شامل اقدامات اولیه احیا، اعلام کد و شروع اقدامات احیاء قلب و ریه، شوک، اینتوباسیون و اقدامات فوری برای دیس ریتمی به ترتیب با احتمال خطای 372/ 0، 245/ 0، 233/ 0، 196 /0 و 122/ 0می باشند. به عبارت دیگر وظایف مرتبط با احیاء قلبی و ریوی میزان 97/ 59 درصد از کل خطاهای بخش مراقبت های ویژه را به خود اختصاص می دهند.
    نتیجه گیری
    برای کاهش نرخ خطاهای انسانی در این حرفه بهبود دو عامل شکل دهنده عملکرد شامل کاهش پیچیدگی و بهبود آموزش ها به همراه اصلاح شیفت کاری و کاهش وظایف اضافی توصیه می شود.
    کلیدواژگان: ایمنی، خطای انسانی، پرستار، مراقب ویژه، روش SPAR، H
  • رامین مهرداد، بنفشه زربافی*، غلامرضا پوریعقوب، مریم سرایی صفحات 23-31
    مقدمه
    اعتیاد در محیط کار می تواند منجر به آسیبهای مالی وسوانح جدی شود. شناخت عوامل شغلی که ممکن است در عود اعتیاد موثر باشد و رفع کردن این عوامل باعث ادامه اشتغال فرد در طی درمان و همچنین موفقیت درمان فرد می شود. این مطالعه جهت بررسی این علل در بیماران تحت درمان نگهدارنده با متادون انجام شده است.
    روش بررسی
    بر روی 351 نفر از معتادین مراجعه کننده به 5 مرکز درمانی ترک اعتیاد با متادون انجام شده است. به این صورت که برگه جمع آوری اطلاعات که شامل اطلاعات دموگرافیکی، اعتیاد، شرایط شغلی و بیماری های فرد بود به صورت مصاحبه حضوری تکمیل گردید و اطلاعات در مورد lapse در طی درمان مورد آنالیز قرار گرفت.
    یافته ها
    میانگین و انحراف معیار سنی مراجعین 40 و 12 سال و اغلب بیماران در 6 ماه اول درمان قرارداشتند. 74 % آنها شاغل و 47% بیماران در طی درمان lapse داشتند. میانگین سنی در کسانیکه عود داشتند پایینتر بود (39 سال در مقایسه با 41 سال). از عوامل شغلی، دور بودن از خانواده جهت کار کردن بیش از هر عامل دیگری موثر بود(0/02=P)
    نتیجه گیری
    مطالعه ما نشان داد که عود مصرف مواد بیش از هر چیز به نوع ماده مصرفی وابسته است. اشتغال در کاهش عود موثر است ولی ارتباط معنی دار مشاهده نشد. هرچه سن اشتغال پایینتر باشد، سن شروع به مصرف هم پایین تر است.. اطلاع رسانی در مورد اعتیاد درمحیط های کاری بسیار کم می باشد ومتخصص طب کار می تواند در این امر نقش به سزایی داشته باشد، چه بسا بسیاری از بیماران (66%) تمایل به ایجاد برنامه های پیشگیری در محیط کارداشتند.
    کلیدواژگان: شغل، اعتیاد، متادون، عود
  • مهرداد مقامی، حمیدرضا آقاباباییان*، سمیه بساک صفحات 32-40
    مقدمه
    یکی از نامنی های شغلی موجود خشونت کلامی محل کار می باشد که در بین پرسنل درمانی و بخصوص پرسنل فوریت های پزشکی شیوع بیشتری دارد. این پژوهش با هدف بررسی خشونت کلامی محل کار علیه پرسنل فوریت های پزشکی شمال استان خوزستان صورت پذیرفت.
    مواد و
    روش
    این پژوهش به صورت مقطعی-توصیفی و به روش سرشماری بر روی تعداد144 پرسنل فوریت پزشکی شمال استان خوزستان که رضایت خود را مبنی بر شرکت در مطالعه اعلام داشتتند در سال 1392 انجام گرفت. ابزار گردآوری داده ها پرسشنامه ای بود که شامل چهار قسمت (مشخصات دموگرافیک، تجربه خشونت روانی و خشونت نژادی و واکنش به خشونت و علل آن) می شد. داده ها توسط نرم افزار SPSS نسخه 11 و با استفاده از آزمون های توصیفی و استنباطی تحلیل شدند.
    نتایج
    میانگین سن 4.16±32.9 و سابقه کاری پرسنل در بخش فوریت های پزشکی2.25±5.9 بود. در 12 ماه گذشته 66.7 درصد پرسنل حداقل یکی از خشونت های کلامی را تجربه کرده بودند و به تفکیک 65.3 درصد خشونت روانی و 20.1 درصد نیز خشونت فرهنگی یا نژادی را تجربه کرده بودند. بین خشونت اعمال شده با جنسیت مذکر بیماران رابطه معنادار وجود داشت(p=0.002). شایعترین علت خشونت از نظر پرسنل کمبود آگاهی مردم نسبت به وظایف فوریت های پزشکی بود. همچنین شایعترین واکنش در مقابل خشونت، دعوت کردن مهاجم به آرامش بود.
    نتیجه گیری
    می توان وجود دوره های آموزشی با هدف افزایش آگاهی برای مردم و چگونگی برخورد با خشونت و جلوگیری از وقوع آن، برای پرسنل فوریت پزشکی پیشنهاد کرد.
    کلیدواژگان: خشونت کلامی، خشونت روانی، خشونت نژادی، محل کار، فوریت، شمال خوزستان
  • امیرحسین خوش اخلاق، غلامحسین حلوانی *، فریدون لعل، حمیده میهن پور، محمدرضا مرادی صفحات 41-51
    مقدمه

    در چند دهه اخیر موضوع استرس و عواقب منفی آن از قبیل خشونت در محل کار، افزایش سوانح و تصادفات در محل کار، غیبت و فرسودگی شغلی، تاثیرات زیانباری بر سطح بهره وری و اقتصاد داشته است. لذا این مطالعه با هدف تعیین میزان استرس شغلی کارگران صنعت گندله سازی و عوامل موثر بر آن انجام گرفت.

    روش کار

    این مطالعه توصیفی - تحلیلی به صورت مقطعی انجام شد. از بین کارگران کارخانه گندله سازی تعداد 120 نفر به عنوان نمونه(به روش تصادفی) انتخاب شدند و براساس شیفت کاری، آنها را به دوگروه نوبت کار و غیر نوبت کار تقسیم نموده و برای برآورد میزان استرس شغلی، 120پرسشنامه استاندارد شغلی با قابلیت اعتماد92 %تکمیل گردید و داده های آماری توسط نرم افزار SPSS مورد تجزیه و تحلیل قرارگرفت.

    یافته ها

    88/3% شاغلین دارای استرس شدید بودند. استرس شدید در افراد نوبت کار، دارای سن و سابقه کار پایین (در دو گروه نوبت کار و غیر نوبت کار)، به ترتیب 90%، 2/ 96% و 7/ 94% مشاهده شد. 6/ 92% افراد سیگاری نیز دارای استرس شدید بودند. بین شدت استرس شغلی و میزان تحصیلات، وضعیت تاهل و مشکلات خواب ارتباط معناداری مشاهده نشد (p>0/05).

    نتیجه گیری

    مطابق نتایج مطالعه حاضر، نوبت کاری، سیگاری بودن، سن و سابقه کار پایین از عوامل بوجود آورنده و تشدید کننده استرس شغلی بودند بنابراین پیشنهاد می شود در گزینش و معاینات ادواری کارگران با این خصوصیات برای کارهای استرس زا توجه شود و همچنین در شناخت منابع استرس زا در کاهش عوامل ایجاد کننده آن بصورت سیستماتیک و الویت بندی اقدام شود.

    کلیدواژگان: استرس شغلی، شیفت کاری، گندله سازی
  • مریم مقصودی پور، لیلا خدابنده لو*، لیلا پیری صفحات 52-62
    مقدمه
    انواع گوناگون برنامه های نوبت کاری وجود دارد که هر یک از آنها دارای جوانب مثبت و منفی هستند. هدف از این مطالعه مقایسه خواب و عملکرد ذهنی در نوبت های کاری هشت و دوازده ساعته بود.
    روش بررسی
    در این مطالعه طولی 61 نفر از 187 نفر کارکنان نوبت کار یکی از پالایشگاه های نفت انتخاب شدند. مقرر شد این کارکنان به مدت 6 ماه در نوبت های دوازده ساعته کار کرده و پس از تغییر شیفت های کاری مجددا به شیفت کاری هشت ساعته باز گردند. در این بررسی از پرسشنامه اطلاعات عمومی و جدول ثبت خواب روزانه و از نرم افزار PVT در ابتدا و انتهای نوبت های کاری استفاده کردیم. اطلاعات در پایان 6 ماه از نوبت کاری دوازده ساعته و سپس بعد از 6 ماه از کار در شیفت کاری هشت ساعته از همان کارگران جمع آوری شد.
    یافته ها
    میانگین زمان خواب کلی در نوبت دوازده ساعته 20/ 6 ساعت و در شیفت هشت ساعته 41/ 6 ساعت بود که اختلاف اینها معنی دار نبود. تفاوت بین میانگین زمان واکنش در شروع شیفت 12 ساعته (80/ 451 میلی ثانیه) و نوبت هشت ساعته (12/ 416 میلی ثانیه) نیز معنی دار نبود. همچنین تفاوت بین میانگین های زمان واکنش در انتهای نوبت دوازده ساعته (22/ 382 میلی ثانیه) و نوبت هشت ساعته (98/ 390 میلی ثانیه) معنی دار نبود. تفاوت بین میانگین های پاسخ خطا در شروع نوبت دوازده ساعته (74/3) و نوبت هشت ساعته (98/ 2) معنی دار بود(p<0.05). این تفاوت در انتهای نوبت ها نیز معنی دار بود(74/ 3 در نوبت دوازده ساعته در مقابل 36/2 در نوبت هشت ساعته)(p<0.01).
    بحث و نتیجه گیری
    زمان خواب کلی در نوبت دوازده ساعته تفاوت معنی داری با نوبت کاری هشت ساعته نداشت. در نوبت های دوازده ساعته ممکن است عملکرد ذهنی کاهش یابد (افزایش پاسخ های خطای به دست آمده از نرم افزار PVT در شروع نوبت کاری دوازده ساعته در مقایسه با نوبت هشت ساعته). تغییرات الگوهای خواب می تواند توضیحی بر این یافته باشد.
    کلیدواژگان: نوبت کاری 12ساعته و 8 ساعته، عملکرد ذهنی، زمان پاسخ دهی، پاسخ های خطا
  • آزاده نجارزاده، رقیه زارع رشکوییه، غلامحسین حلوانی*، رضا جعفری ندوشن صفحات 63-71
    مقدمه
    تغذیه مناسب زنان می تواند در سلامت نسل آینده نقش موثری داشته باشد. تغذیه زنان کارگر در این میان اهمیت خاصی دارد. این بررسی جهت ارزیابی میزان دریافت انرژی، درشت مغذی ها و برخی از ویتامینها و املاح و مقایسه آن با مقادیر استاندارد انجام گرفت.
    روش بررسی
    این مطالعه مقطعی– تحلیلی بر روی 300 زن قالی باف شهر یزد انجام شد. پس از اندازه گیری قد و وزن، مواد مغذی هر فرد به روش یادآمد 24 ساعته خوراک برای 3 روز ثبت گردید و با نرم افزار Nutritionist IV، دریافت مواد مغذی هر فرد تعیین شد. داده ها با استفاده از نرم افزار SPSS 14 و آزمون های آمار توصیفی و آزمون تی در سطح معناداری (P<0.05) مورد تجزیه و تحلیل قرار گرفت.
    یافته ها
    پس از حذف موارد بیش و کم گزارش دهی آنالیز نهایی بر روی داده های 170 نفر انجام شد. در مطالعه حاضر، شاخص توده بدنی زنان مورد بررسی kg/m2 23.39±3.84 بود. میانگین دریافت انرژی 7/ 473±4/ 2536 کیلوکالری بود. سهم کربوهیدرات، پروتئین و چربی از انرژی دریافتی به ترتیب 65/55، 86/10 و48/33 درصدبود. همچنین، دریافت کلسیم و ویتامین های A و C کمتر از حد استاندارد بود (P<0.05). 7/91% زنان مورد بررسی بیش از 100% مقدار مورد نیاز خود انرژی مصرف می نمودند و اضافه وزن و چاقی در 8/31 درصد افراد مورد بررسی مشاهده شد.
    نتیجه گیری
    بر اساس یافته های مطالعه حاضر، علیرغم دریافت بیش از اندازه انرژی و چاقی هنوز زنان در معرض کمبود دریافت ریز مغذی ها می باشند.
    کلیدواژگان: دریافت مواد مغذی، قالیبافان، یزد
  • امید گیاهی، مهرزاد ابراهیم زاده، ابراهیم درویشی، جمشید خوبی، رضیه سلطانی گردفرامرزی صفحات 72-81
    مقدمه
    مواجهه با آرد یکی از مهمترین علت شیوع علائم و بیماری های تنفسی و آلرژیکی بخصوص آسم می باشد. هدف مطالعه حاضر تعیین ارتباط بین ائوزینوفیلی خلط با غلظت مواجهه، علائم تنفسی، حجم ها و ظرفیت های تنفسی در کارگران شاغل در نانوایی ها بود.
    روش بررسی
    تعداد110 نمونه تصادفی از نانوائی ها و 137 نمونه بعنوان گروه غیر مواجهه از افراد شاغل در سوپرمارکت در شهر سنندج انتخاب شدند. اطلاعات مربوط به غلظت مواجهه استنشاقی با آرد، علائم تنفسی و حجم های تنفسی توسط روش های استاندارد بدست آمد. روابط بین دو گروه مطالعه بر اساس آزمون های آماری مجذور خی دو، تی مستقل و رگرسیون لجستیک مورد آنالیز قرار گرفت.
    یافته ها
    غلظت مواجهه استنشاقی با آرد در گروه مواجهه 2-5 برابر حد مجاز بود، که بیشترین مقدار متعلق به دو گروه خمیرگیر و چانه گیر بود SD=3/8) 2-2/5 mg/m3). علیرغم اینکه حجم های تنفسی در هر دو گروه در حد نرمال بودند اما میانگین درصد حجمی در گروه مواجهه، بجز FVC، کاهش یافته و از نظر آماری معنادار بود. نانوائی ها بطور معناداری در مقایسه با گروه دیگر بیشتر علائم تنفسی در ارتباط با کار را داشتند. در این مطالعه بین غلظت مواجهه با گرد و غبار آرد و ائوزینوفیلی رابطه آماری معنادار بود بطوریکه در شغل های چانه گیر و خمیر گیر که غلظت های بالائی از مواجهه در مقایسه با گروه های دیگر داشتند، ائوزینوفیلی بیشتری مشاهده شد.
    نتیجه گیری
    به نظر می رسد که تست ائوزینوفیلی خلط می تواند یک معیار قابل اعتماد برای پیش بینی احتمالی بیماری آسم در فیلدهای شغلی مورد استفاده قرار گیرد.
    کلیدواژگان: گرد و غبار آرد، تست ائوزینوفیلی خلط، علائم و تست های عملکرد ریوی، آسم، نانوایی
|
  • Sh Soury, E. Habibi *, A. Hasanzade Pages 1-9
    Introduction
    Various studies carried out on different photo anthropometry، but each one had some deficiencies which during the years they have been resolved. In the current study in order to determine the anthropometric dimensions of the hand، two-dimensional images were used. And its results were compared with manual methods (caliper). The objective of this paper is to test the efficiency of 2D (Two-dimensional) image processing software in Photo anthropometry of hand.
    Methods
    In this applied research، 204 workers were selected. 7 dimension of their hand was measured. The taken photos were analyzed by Digimizer software، version 4. 1. 1. 0. And Digital Caliper (Model: Mitutoyo Corp، Tokyo، Japan) was used via manual method.
    Results
    t-test statistical test on data revealed that there is no significant difference between the manual and photo anthropometric results (p>0. 05)، and the correlation coefficients for hand dimensions are similar in both methods illustrated in the range of 0. 9-0. 95.
    Conclusion
    The statistical analyses showed that photo anthropometry can be replaced with manual methods. Also it can provide a great help to develop an anthropometric database for work gloves manufacturers. Since the hand anthropometry is a necessary input for tool design، this survey can be used to determine the percentiles of workers'' hands.
    Keywords: Manual anthropometry, Photo anthropometry, hand, Ergonomics, Digital photography
  • I. Mohammadfam, M. Movafagh, A. Soltanian, M. Salavati, S. Bashirian* Pages 10-22
    Background
    Quality and safety are two major concerns in the medical professions. According to irreparable consequences arising from human errors in the intensive care unit, the safety level in these sectors is very important. This study aimed to evaluate the human errors in the intensive cardiac care unit nurses.
    Methods
    This research was a qualitative study, conducted by SPAR-H method. In this study, the nursing task was divided into sub-tasks and related activities using a hierarchical task analysis (HTA). The SPAR-H method was used to identify and evaluate human errors. Data were analyzed using SPSS-16 software.
    Results
    Duties include initial resuscitation, saying the code and start cardio-pulmonary resuscitation, shock, intubation and urgent measures for dysrhythmias are critical task with error probability of 0.372, 0.245, 0.233, 0.196 and 0.122/0 respectively.
    Conclusion
    To reduce the rate of human error improving performances shaping factors including decrease of complexity and promote of training as well as modification of nurses shift work and reducing additional duties are recommended.
    Keywords: Safety, Human Error, Nurse, Intensive Care Unit, SPAR, H method
  • R. Mehrdad, B. Zarbafi *, Gh Pouryaghub, M. Saraee Pages 23-31
    Background
    Addiction to narcotics at workplace can cause financial damages and serious injuries. Recognition of occupational factors and solving it, can cause continued employments and also successful treatments. The purpose of this study is to determine the causes which might lead to lapse of drug abuse in patients kept under treatment using Methadone.
    Methods
    This is a cross sectional study on 351 addicts visiting five hospitalizing centers doing treatment with Methadone. A Data collection form consisting questions about demographic features, 2 addiction, job conditions, and other diseases of participants was filled up, through direct interviews, and information relating to a possible lapse was analyzed.
    Results
    The mean (SD) age of participants was 40(12) years and most of the patients were in their first six months of treatment.. 74% of them were employed of which 47% had relapsed in their periods of treatment. The mean age was lower in those who had lapse of addiction.
    Conclusion
    Relapse of addiction was more dependent upon the type of drug abused, from work risk factors; being away from family (in order to work) have the most effect. employing had a preventive role in the lapse, but not significant. The working age was lower, age of addiction is also lower.Information about substance abuse in the workplace is very low and occupational medicine specialist can have important role, because most patients (66%) tend to make prevention programs in the workplace.
    Keywords: job, addiction, methadone, lapse
  • M. Maghami, H. Aghababaeian*, S. Bosak Pages 32-40
    Introduction
    verbal violence is on of the Job insecurity in workplace which is frequent among health care workers, especially emergency personnel. This study examined verbal workplace violence against emergency medical personnel that took place north of Khuzestan province.
    Materials And Methods
    This research was a cross - sectional study using census method on 144 cases of emergency personnel of north Khuzestan who declared their satisfaction to take part in the study in 2014. The data gathering tool was a questionnaire consisted of four parts (demographic, psychological violence experience, racial violence and response to violence and its causes). Data analysis was performed by SPSS 16 software using descriptive and inferential tests.
    Results
    The mean age of subjects was 32.9±4.16 years and their experience in the emergency department was 5.9±2.25 years. In the past 12 months, 66.7 percent of staff had experienced at least one of the verbal violence and 65.3 percent had experienced psychological violence, 20.1 percent had experienced cultural, or racial violence separately. There was a significant relationship between violence and male patients (p=0.002). From medical personnel’s point of view the most common cause of violence was Low public awareness towards the duties of emergency medical personnel. The most common response to violence was to invite the offender to relax.
    Conclusion
    Courses can be offered to raise public awareness and to teach medical emergency personnel how to deal with violence and prevent its occurrence.
    Keywords: verbal violence, psychological violence, racial violence, work place, emergency, north of Khuzestan
  • Ah Khoshakhlagh, Gh Halvani, Fereydoon Laal, Hamideh Mihanpoor, Mr Moradi Pages 41-51
    Background And Aim

    In recent decades, the issue of stress and its negative consequences such as violence in the workplace, increased accidents at work, Absenteeism and burnout, have deleterious effects on the efficiency and economy. The aim of this study was to determine the occupational stress of pelletizing industry workers and its determinants.

    Methods

    This study was descriptive - analytical and cross sectional. Among of pelletizing plant workers selected 120 subjects (randomly) and according to the shift, they are divided into two groups of Shift and non-shift work and for the estimation of stress, 120 occupational questionnaires with 92% reliability was completed and Statistical data was analyzed by the SPSS software.

    Results

    88% of employees had severe stress. Severe stress was observed in shift work, low age and experience (in both shift and non-shift), respectively, 90%, 96.2% and 94.7%. 92.6% of smokers also had severe stress. Between job stress and levels of education, and marital status and sleep problems were not significantly association (p>0/05).

    Conclusions

    According to the result of presented study, shift work, smoking, low age and experience were the causes and triggers of stress. Therefore it is suggested, takes into account the selection and periodic examinations of workers with these characteristics for stressful jobs and so identify sources of stress for reducing causing factors as systematically and prioritize be attempted.

    Keywords: Job stress, shift work, pelletizing
  • M. Maghsoodipour, L. Khoda Bandeh Lou*, L. Piri Pages 52-62
    Background
    There are different types of shift work programs, each of them has its pros and cons. The purpose of this study was to compare sleep and mental performance in 12-hour and 8-hour shift works.
    Methods
    In this longitudinal study, 61 workers from 187 shift workers in one of oil refinery plants were chosen. They were supposed to work in a schedule of 12- hour shift works for 6 months and then return to 8-hour shift works again. We used a demographic questionnaire, sleep diary and PVT software in the beginning and the end of the same shift. Data was collected at the end of 6 months of 12-hour shifts and then after 6 months of 8-hour shifts from the same workers.
    Results
    Total sleep time mean in 12-hour shifts was 6.20 hours and in 8-hour shifts was 6.41 hours, but the difference was not significant. The difference between means of reaction times in the beginning of 12-hour shifts (451.80 milliseconds) and 8-hour shifts (416.12 milliseconds) was not significant. The difference between means of reaction times in the ending of 12-hour shifts (382.22 milliseconds) and 8-hour shifts (390.98 milliseconds) was not significant either. The difference between means of false responses in the beginning of 12-hour shifts (3.74) and 8-hour shifts (2.98) was significant. (p<0.05) This difference in the ending of the shifts was significant as well. (3.74 in 12-hour versus 2.36 in 8-hour shifts, p<0.01).
    Conclusion
    Total sleep time in 12- hour shifts is not significantly different from 8-hour shifts. 12-hour shift may decrease mental function (increasing false responses of PVT in the beginning of 12-hour shifts comparing to 8-hour shift). Different sleep patterns may be an explanation for these findings. Key words: 12-hour and 8-hour shift works, Mental performance, Reaction time, False responses.
    Keywords: 12, hour, 8, hour shift works, Mental performance, Reaction time, False responses
  • Azadeh Nadjarzadeh, Roghayeh Zare Reshkouyieh, Gholamhossein Halvani *, Reza Jafari Nodoushan Pages 63-71
    Background
    Proper nutrition can affect the health status of next generation. Nutritional status of women workers is so important. This study has been done to determine energy, macro and micronutrient intakes and to compare with dietary standards.
    Methods
    This descriptive cross sectional study has been done on 300 carpet weaver in Yazd. After measuring height and weight, dietary intake was determined using 3 day 24 h dietary recall questionnaire and analyzed by Nutritionist 4 software. Descriptive analysis and t-test were used by SPSS software.
    Results
    After omitting over and under reporting, data of 170 workers were analyzed. Mean of body mass index was 23.39±3.84 Kg/m2. Mean of energy intake was 2536.4±473.7 Kcal/d while 55.65, 10.86, and 33.48 percents of energy have been supplied by carbohydrate, protein and fat, respectively. Dietary intakes of vitamin A and C were significantly lower than Dietary Reference Intakes (DRI). Energy excess was seen in 91.7 percent of women and 31.8 percent of them were obese or overweight.
    Conclusion
    according to this study, micronutrient deficiencies are the issue in women in spite of energy excess.
    Keywords: Nutritional intake, Carpet weaver, Yazd
  • O. Giahi, M. Ebrahemzadih, E. Darvishi, J. Khoubi, R. Soltani Gerdfaramarzi Pages 72-81
    Background
    Occupational flour inhalation has been a culprit in commence of several pulmonary maladies, such as asthma. The flour particle is one of the most important factors which can cause occupational chronic respiratory disorders. We examined the relationship of occupational wheat flour inhalation in bakery and supermarket employees with pulmonary function, respiratory symptoms, and sputum eosinophilia for determining hyper-responsiveness.
    Methods
    110 subjects from traditional bakeries and 137 subjects from supermarket employees were enrolled in a cross-sectional study in Iran. Flour exposure concentrations, respiratory signs, sputum analysis, and respiratory volumes and capacities were measured based on the standard methods. Independent sample t-test was applied for analyses.
    Results
    Respirable concentration of flour in the bakery workers was two to four-fold of ACGIH’s threshold limit value in which bread-bakers with 2.2 mg/m3 experienced maximum exposures among all job titles in the bakeries. The supermarket employees had not exposure to flour dust. The respiratory volumes in both bakery and supermarket employees were in the normal range. However, the median of voluminal percentage in bakery workers except forced vital capacity was reduced (p < 0.001). The mean respiratory volume of bread-bakers was reduced compared with supermarket employees (p < 0.05). In addition, we observed increased respiratory symptoms in the bakery workers, again more prevalent in the bread-bakers. There was a significant correlation between flour exposure concentration and sputum eosinophilia in which the percentage of eosinophilia in the bread-bakers was more than other bakery and supermarket employees. Albeit there were reductions in the respiratory volumes, results indicate no obstructive spirometric pattern.
    Conclusion
    Noteworthy, sputum eosinophilia might be a suitable screening method to detect airway hyper-responsiveness in workers exposed to known asthmogens.
    Keywords: sputum eosinophilia test, pulmonary function tests, wheat flour, bakery workers hyper, responsiveness