فهرست مطالب

هوش مصنوعی و ابزاردقیق - سال نهم شماره 1 (پیاپی 49، اردیبهشت 1394)

دو ماهنامه هوش مصنوعی و ابزاردقیق
سال نهم شماره 1 (پیاپی 49، اردیبهشت 1394)

  • تاریخ انتشار: 1394/02/25
  • تعداد عناوین: 5
|
  • صفحه 1
    در این مقاله، توجه شما را به دغدغه های بزرگترین و موفق ترین کسب وکارهای جهانی جلب کرده، در عبور از بحرانهای دشوار و رویارویی با شرایط پیچیده تجارت همگام با مدیران موفق جهانی درسهای گرانبهایی را تجربه می کنیم. داستان طراحی بطری کوکاکولا، اشتباه برنامه ریزی کوکاکولا، شرکت اینتل، دیدگاه های مدیر سامسونگ، شرکت مک دونالد، درسهای وال– مارت، ایسر، داستان موفقیت یک برند از آسیا، شرکت رویال داچ شل، شرکت بوئینگ، شرکت سانیو، شرکت مایکروسافت، شرکت هوندا، شرکت هوور، شرکت فیلیپس، شرکت فورد، شرکت اپل، مدیریت بحران در جانسون، شرکت 3M، شرکت زیمنس، سیر تکاملی شرکت نوکیا، آی. بی. ام: غول بهبود یافته، شرکت زیراکس، شرکت موتورولا، شرکت جنرال موتورز، شرکت پروکتر و گمبل، جنگ کفشهای ورزشی، فعالیتهای زیست محیطی پپسی، شرکت جنرال الکتریک و شرکت گوگل همگی راه پر پیچ و خمی را طی نموده اند تا به جایگاه کنونی خود برسند.
  • کامران کبیری صفحه 10
    سامانه اطلاعات مکانی (GIS) سامانه اطلاعاتی است که پدیده های مکان مند را شامل می گردد وقابلیت تلفیق داده های مکانی (نقشه ها، عکسهای هوایی، تصاویر ماهواره ای و...) با داده های توصیفی رادارد. این سامانه برای جمع آوری، ذخیره، بازیابی، تجزیه و تحلیل و نمایش داده های مکان مرجع طراحی گردیده است و امکان مناسبی را برای تصمیم سازان و تصمیم گیران به وجود آورده است.
    همگرایی GIS و شبکه اینترنت، تغییر نگرش و الگویی را در بکارگیری GIS بوجود آورده است و استفاده از GIS توسط گروه های زیادی از مردم که آشنایی چندانی با دانش تخصصی GIS ندارند، امکان پذیر گردیده است (اینترنت GIS). کمبود عرضی باند و مشکلات ارتباطی و سرعت انتقال داده، مهمترین مشکل بر سر راه توسعه اینترنت GIS و یا Web GIS است. ورود فناوری WiMAX در استان گلستان زیر ساخت مناسبی را برای کاهش مشکلات مربوط به گسترش WebGIS فراهم می آورد و با توجه به پتانسیل گردشگری استان و همچنین خطر پذیری منطقه و وقوع حوادث غیر مترقبه که دو پدیده مکان مرجع عمده استان می باشند، پیش بینی اعتبارات مورد نیاز برای طراحی و بکارگیری سامانه WebGIS، به منظور ارائه قابلیتها و توانمندی های استان و همچنین آگاهی بخشی به مردم، قبل، در حین و بعد از وقوع حادثه، نقش مهمی را در توسعه استان ایفا می نماید.این مقاله سعی دارد ایجاد بسترمناسب برای بکارگیری سامانه WebGISرابه تصویر بکشد.
    کلیدواژگان: سامانه اطلاعات مکانی GIS)، Web GIS، Client، Server، Arc IMS، WiMAX)
  • غلامحسن رضایی، علی نبوی نیاکی صفحه 23
    کنترل و نظارت بر پارامترهای دینامیکی ژنراتور سنکرون که ستون فقرات اصلی شبکه برق کشور را تشکیل می دهد برای نیروگاه ضرورتی اجتناب ناپذیر است. نیروگاه نکاء در قالب یک پروژه تحقیقاتی تحت عنوان: «طراحی، ساخت و نصب ترانسدیوسر زاویه بار ژنراتور سنکرون روی یکی از واحدهای بخاری» با استفاده از محاسبات دقیق ریاضی و نرم افزار پیشرفته به صورت غیرمستقیم و مستقل از نوع سیستم تحریک به صورت On-Line نمایشگر زاویه بار را طراحی نموده و هم اکنون این دستگاه در واحد شماره II بخاری نیروگاه نکاء نصب و به صورت مطلوب کار می کند. هدف از طراحی و ساخت ترانسدیوسر زاویه بار، نظارت و کنترل پارامترهای دینامیکی ژنراتور سنکرون در تشخیص نواحی ایمن عملکرد، شناسایی و پیشگیری هرگونه نوسانات قدرت (Oscillation) و اغتشاش در پایداری است، تا بهره بردار بتواند با کنترل پارامترهای دینامیکی ژنراتور، قابلیت اطمینان شبکه را تامین نماید. از این رو در این مقاله، روند طراحی و ساخت ترانسدیوسری که برای اولین بار در ایران ابداع شده و می تواند زاویه بار را به دقت اندازه گیری نماید، تشریح شده است.
    کلیدواژگان: ترانسدیوسر زاویه بار دینامیکی، ژنراتور سنکرون قطب صاف، منحنی قدرت، ولتاژ پشت سنکرون
  • محمد میران بیگی صفحه 33
    مهندسی ارزش (Value Engineering)، تلاشی است سازمان یافته که با هدف بررسی و تحلیل تمام فعالیتهای یک طرح، (از زمان شکل گیری تفکر اولیه تا مرحله طراحی و اجرا و سپس راه اندازی و بهره برداری) انجام می شود و به عنوان یکی از کارآمدترین و مهم ترین روش های اقتصادی در عرصه فعالیتهای مهندسی، شناخته شده است. هدف مهندسی ارزش، زمان کمتر برای رسیدن به مرحله بهره برداری بدون افزودن بر هزینه ها یا کاستن از کیفیت کار است. در این مقاله رویکرد مهندسی ارزش در صنعت گاز طبیعی فشرده CNG از دیدگاه بهینه سازی مصرف سوخت و کاهش هزینه های تولید با کمک ابزار مدیرت زنجیره تامین مدنظر می باشد. با توجه به تعریف مهندسی ارزش، کنترل موجودی و لجستیک، یک نوع مهندسی ارزش به حساب می آید. امروزه در بازار رقابتی موجود، بنگاه های اقتصادی و تولیدی علاوه بر پرداختن به سازمان و منابع داخلی، خود را به مدیریت و نظارت بر منابع و ارکان مرتبط خارج از سازمان نیازمند یافته اند. علت این امر در واقع دستیابی به مزیت یا مزایای رقابتی با هدف کسب سهم بیشتری از بازار است. بر این اساس، فعالیت های نظیر برنامه ریزی عرضه و تقاضا، تهیه مواد، تولید و برنامه ریزی محصول، خدمت نگهداری کالا، کنترل موجودی، توزیع، تحویل و خدمت به مشتری که قبلا همگی در سطح شرکت انجام می شده اینک به سطح زنجیره عرضه انتقال پیدا کرده است. مدیریت زنجیره تامین پدیده ای است که این کار را به طریقی انجام می دهد که مشتریان بتوانند خدمت قابل اطمینان و سریع را با محصولات با کیفیت در حداقل هزینه دریافت کنند. مسئله کلیدی در یک زنجیره تامین، مدیریت و کنترل هماهنگ تمامی فعالیت های تولید و کنترل موجودی و لجستیک کالا است. در نیم قرن اخیر، ابزارهای ریاضی متعددی در کنترل مسئله مدیریت زنجیره تامین بکار گرفته شده اند. این ابزارها از تحلیل های تابع تبدیل سنتی تا روش های کنترلی پیچیده گسترده شده اند که هدف این مقاله نیز ارائه یک تاریخچه و بازخوانی این تلاش هاست.
    کلیدواژگان: مهندسی ارزش، صنعت گاز طبیعی فشرده، مدیریت زنجیره تامین
  • صفحه 53
    متلب (MATLAB) یکی از زبانهای برنامه نویسی سطح بالا با تمرکز بر روی تکنیکهای محاسباتی است. این نرم افزار محیطی مناسب برای انجام عملیات ریاضی، ایجاد محیطهای مجازی و برنامه نویسی آسان را همزمان فراهم کرده است. در این نرم افزار تلاش بر آن است که مسائل ریاضی و راه حلهای آنها به همان صورتی که در ریاضیات رایج دانشگاهی وجود دارد ارائه شوند