فهرست مطالب

مطالعات اسلام و روان شناسی - پیاپی 16 (بهار و تابستان 1394)

نشریه مطالعات اسلام و روان شناسی
پیاپی 16 (بهار و تابستان 1394)

  • تاریخ انتشار: 1394/05/16
  • تعداد عناوین: 8
|
  • احمدحسین شریفی صفحات 7-26
    هدف این پژوهش عبارت بود از بررسی روش های اهل بیت(ع) در نهادینه سازی سبک زندگی اسلامی؛ سوال اصلی پژوهش این بود که: «چه راهکارها و روش هایی برای نهادینه سازی سبک زندگی اسلامی از سیره و سخن اهل بیت(ع) قابل استخراج است؟»؛ برای رسیدن به این هدف، از روش تحلیل عقلی، راجع به محتوای احادیث اهل بیت (که با این مسئله مرتبط بودند) استفاده شد. دستاوردهای این پژوهش عبارت بود از هشت راهکار عمده تغییر فرهنگی از نگاه اهل بیت(ع): 1) تغییر نگرش؛ 2) توجه به آموزش های کاربردی، مصداقی، عینی و جزئی؛ 3) خودشناسی و تقویت شخصیت؛ 4) بازشناسی سبک زندگی پیامبران و اولیای الهی به عنوان الگو؛ 5) اصلاح رفتار مسئولان، متولیان فرهنگی و ذی نفوذان اجتماعی؛ 6) ترویج عزت فرهنگی، اقتصادی، اعتقاداتی (مثل تولی و تبری)؛ 7) عنایت ویژه به عدالت و نظم سیستمی و اکتفا نکردن به عدالت و تقوای فردی؛ 8) اجرای قانون در برخورد با مجرمان و نظم شکنان و قانون گریزان.
    کلیدواژگان: عوامل سبک ساز، عزت فرهنگی، اخلاق کاربردی، عدالت ساختاری، نظم ساختاری، سبک زندگی، اهل بیت(ع)
  • سید حسین شرف الدین صفحات 27-54
    هدف این پژوهش، عبارت بود از کشف و ارائه راهکارهای عملی برای مدیران جامعه در باب اوقات فراغت. سوال پژوهش این بود که اهل بیت(ع)، چه ترغیب ها و تحذیرهایی را به ما ارائه می کنند؟ به این منظور، از روش تحلیل عقلی، راجع به محتوای احادیث و سیره اهل بیت(ع) استفاده شد. بعضی از دستاوردهای پژوهش به این ترتیب است: اسلام (به جز اشتغالات لهوی)، فراغت را یک نیاز فطری و غریزی یا ضرورت زیست اجتماعی دانسته است و در چارچوب نظام هنجاری خود می پذیرد. ادله ترغیبی و تحذیری فراوانی (در حد کشف یک الگو) را ارائه می دهد؛ مثل: نفی مفاسد اخلاقی، تناسب با اقتضائات فطری، همسویی با کمال جویی معنوی، تولید آثار و کارکردهای مثبت، دارا بودن غرض عقلایی، کنترل پذیری عقلانی، عدم تناسب با مجالس لهو و لعب، پرهیز از تن آسایی و نازپروردگی، رعایت اعتدال و پرهیز از زیاده روی، اجتناب از واقعیت گریزی، ترجیح شادی های روحی بر شادی های جسمی.
    کلیدواژگان: تفریح، اوقات فراغت، سبک زندگی، اهل بیت(ع)، الگوی اسلامی فراغت
  • سید حسین علیانسب صفحات 55-78
    این پژوهش با هدف بررسی شیوه پیامبر اسلام(ص) در مدیریت روانی جامعه و پاسخگویی به این سوال که «دولت ها چگونه روحیه و اراده ملت خود را برای همکاری مدیریت کنند؟» انجام شد. بدین منظور از روش پیمایش تاریخی و تحلیل نظری موارد مربوط به حکومت پیامبر(ص) استفاده شد. دستاوردها نشان داد که پیامبر(ص) بدون خروج از مسیر اخلاق اسلامی، با روش های متعدد، جامعه را در مقابل دشمن، بانشاط و آماده نگاه می داشتند؛ بعضی از آن روش ها؛ عبارتند از: توجه به ویژگی های روان شناختی مخاطبان، تعامل مستقیم و عاطفی با مردم، دانش افزایی و آگاهی بخشی به آنان، مشارکت دادن آنان در امور سیاسی، اجتماعی و نظامی، استفاده از ظرفیت گروه های مرجع، بازسازی روانی جامعه پس از بحران ها، احیای نظام ارزشی جامعه و حراست اعتقادی؛ و جلوگیری از حضور عناصر سست عنصر در صف مسلمین. بدین ترتیب، پیامبر(ص) بدون اینکه بر منابع مادی آنان چیزی افزوده باشد، آنان را به قدرت بسیار تاثیرگذار منطقه تبدیل کرد.
    کلیدواژگان: مدیریت روانی، جامعه اسلامی، جنگ روانی، سبک زندگی، پیامبر(ص)، مدیریت اسلامی، روان شناسی اسلامی
  • حسن نجفی، علی نقی فقیهی، اکبر رهنما صفحات 79-104
    سوال پژوهش این بود که: «اهل بیت(ع)، چه راهکارهایی برای تربیت فرزندان ارائه کرده اند؟»؛ به این منظور، سخنان و رفتارهای اهل بیت(ع) در این موضوع، مورد جستجو و طبقه بندی و توصیف و تحلیل نظری قرار گرفت؛ این راهکارها در سه گروه کلی: شناختی، عاطفی و رفتاری طبقه بندی شد؛ خانواده به صورت یک سیستم متعامل در هر کدام از این حیطه ها ایفای نقش می کند. در حیطه شناختی، به اموری مانند: 1) معرفت به خدا؛ 2) ایمان به خدا؛ 3) تقوا؛ 4) توکل به خدا؛ 5) رضایت و تسلیم در برابر مقدرات الهی؛ 6) همسویی گفتارها و رفتارها با اوامر الهی؛ و در حیطه عاطفی به اموری مانند: 1) محبت ورزی؛ 2) ارتباط عاطفی؛ 3) ابراز عواطف مثبت؛ 4) پرورش احساس مسئولیت؛ 5) پرورش مثبت اندیشی؛ 6) پرورش تحمل پذیری؛ 7) مایه شادی و نشاط بودن؛ 8) پرورش فضیلت جویی؛ و در حیطه رفتاری به اموری مانند: 1) خوشرویی؛ 2) تکریم متقابل؛ 3) بخشش؛ 4) هدیه دادن؛ 5) برقراری رابطه کرامتی و عزتی؛ 6) برخورد فروتنانه؛ 7) شکرگزاری و 8) قناعت پیشگی.
    کلیدواژگان: سلامت روانی، فرزندپروری، راهکارها، سبک زندگی، اهل بیت(ع)، شناخت، عاطفه، رفتار
  • علی احمد پناهی صفحات 105-134
    ارکان اصلی شکل دهی به هویت اجتماعی و تمایزات یک جامعه عبارتند از: باورها (جهان بینی)، ارزش ها (ایدئولوژی) و سبک زندگی (نظام ترجیحات رفتاری) آنان. الگوی همسرداری از دیدگاه اهل بیت(ع)، به عنوان یکی از مهم ترین مصادیق سبک زندگی، هدف پژوهش حاضر بوده است. این پژوهش از تحقیقات کیفی بوده و با روش توصیفی تحلیلی انجام شده است. نتایج این پژوهش نشان داد که در سبک همسرداری اهل بیت(ع) نکات زیر مورد توجه بوده است: 1) هماهنگی با اهداف خلقت انسان؛ 2) رشد معنوی و مادی؛ 3) جامعیت ابعاد زندگی؛ 4) رفتار متناسب با توانمندی های افراد؛ 5) تفاوت های روان شناختی زن و مرد؛ 6) نیازهای مادی و معنوی افراد؛ 7) التزام به اخلاق و حقوق در خانواده؛ 8) نیازهای جنسی و عاطفی؛ 9) تفریح و شادی و لذت های حلال؛ 10) توصیه های موکد به مدارا، گذشت، احسان، خوش زبانی، صرفه جویی، رازداری، ادب و....
    کلیدواژگان: سبک زندگی، همسرداری، اهل بیت(ع)، تفاوت های روان شناختی، نیازها، رضایت مندی، نشاط، رشد مادی و معنوی
  • علی همت بناری صفحات 135-152
    هدف پژوهش عبارت بود از استخراج اصول فرزندپروری در سبک زندگی اهل بیت(ع)؛ به این منظور از روش تحلیل نظری رفتار و گفتار آنان، به عنوان الگوی رفتاری، استفاده شد؛ از جمله دستاوردهای پژوهش، عبارت است از اصولی مانند: زمینه سازی (چون تربیت پیچیده و پیوسته است، باید در هر مقطع سنی، مقدمات تربیت در مقطع بعد فراهم شود)، پیشگیری (باید به آسیب های احتمالی در فرایند تربیت و راه اجتناب از آن توجه شود)، تکریم (هر نوع اقدامی که موجب خدشه دار شدن حرمت فرزند می گردد نامطلوب است)، تدریج (باید برنامه تربیتی به صورت گام به گام، متناسب با اقتضائات سنی، جنسیتی و... طراحی و اجرا گردد)، توجه به توانایی و ظرفیت متربی (برنامه ها باید تناسب با مراحل رشدی فرزندان داشته باشد)، عدم تحمیل بر کودک (والدین باید فرزندان را تا قبل از سن تمییز در انجام فعالیت های مورد علاقه و تجربه آموزی آزاد بگذارند).
    کلیدواژگان: فرزندپروری، اصول تربیتی، آزادی، تدریج، تسهیل، زمینه سازی، سیره، سبک زندگی، اهل بیت(ع)، روان شناسی خانواده
  • مسعود معینی پور، سیدمحمدمهدی موسوی صفحات 153-182
    این پژوهش، با هدف بررسی سبک آموزش دینی امام سجاد(ع) انجام شد و در پی تبیین راهبردی «الگوی آموزش دینی آن حضرت بود»؛ به این منظور از روش توصیف و تحلیل نظری سخنان آن امام(ع) (صحیفه سجادیه و رساله حقوق) استفاده شد. از دستاوردهای این پژوهش عبارت بود از: 1) در هر شرایط، لازم است که دین آموزی به تناسب همان شرایط شکل گیرد و تعطیل نشود (جهل، اختناق و یاس مردم، فساد حاکمان، انزوای امام(ع))؛ 2) محتوا، باید طبق نیاز جامعه ارائه شود (امام به اموری؛ مانند عدالت، قیامت، قبر، حقوق افراد نسبت به یکدیگر، حقوق محیط زیست، فقه، خانه و خانواده، مسائل عمیق اخلاقی و عرفانی، امر به معروف و نهی از منکر... پرداختند)؛ 3) به لحاظ روش آموزش، باید از همه روش های ممکن سود جست (تربیت نیرو از میان مستضعفان، ارائه مناجات و دعا، آموزش های رفتاری برنامه ریزی شده، آموزش های گفتاری با زبان توده مردم، زبان عاطفی و فطرت گرا).
    کلیدواژگان: آموزش دینی، آموزش رفتاری، آموزش دعایی، آموزش علمی، سبک زندگی، امام سجاد(ع)، صحیفه سجادیه، رساله حقوق
  • مهدی فدایی، محمد جواد فلاح صفحات 183-198
    این تحقیق با هدف بررسی جایگاه طنز به عنوان یک سبک رفتاری، در سبک زندگی اهل بیت(ع)، انجام شد و به دنبال یافتن پاسخ به این سوال بود که «در سبک زندگی اهل بیت(ع)، طنز از چه قواعدی پیروی می کند و چه کارکردهایی دارد؟»؛ روش پژوهش عبارت بود از تحلیل نظری روایات امامان(ع) در باب طنز و رفتارهای طنزگونه آنان؛ نتایج نشان داد که: 1) ظنز مورد توجه آنان بوده است؛ 2) طنز در سبک زندگی آنان از چند قاعده کلی خارج نمی شود (الف. گفتمان حقیقت، ب. گفتمان عدالت، ج. عدم افراط و تفریط، د. عدم تمسخر و بی حرمتی به دیگران و...)؛ 3) طنز در خدمت چند کاربرد صحیح قرار می گیرد (الف. اصلاح درک مخاطب از فرهنگ دینی، ب. تربیت انسان ها در حوزه بینش و منش، ج. القای خلق مثبت، د. رشد فضایل اخلاقی، . ایجاد ارتباط بین فردی به صورت همسو و موثر، و. تالیف قلوب).
    کلیدواژگان: شوخ طبعی، آموزش اخلاق، تالیف قلوب، کارکردهای طنز، سبک زندگی، اهل بیت(ع)، ویژگی های طنز
|
  • Pages 7-26
    o investigate the Ahl al-Bayt's ways for institutionalization of Islamic life style; thus, the study introductorily mentions the possibility of life style change, its being gradual, and the factors of stylization. The main study question was what ways for institutionalization of Islamic life style can be deduced from the Ahl al-Bayt's Hadiths and behaviors. The study was applied the methodology of rational analysis. The findings were the eight main solutions of cultural change from the Ahl al-Bayt's view: 1. To change the attitude; 2. To emphasize the applied, evidential, objective, and slight educations; 3. Self-scrutiny and to strengthen the character; 4. To recognize the prophets and divine authoritie's life style as a model; 5. To modify the managers, cultural decision-makers, and social influential people's behaviors; 6. To distribute the cultural, economic, and believable (like Tavalli and Tabarri) honor; 7. To pay special attention to the justice and systematic discipline and not to be satisfied with the personal justice and piety; 8. To enforce the laws against the offenders and outlaws.
    Keywords: factors of stylization, cultural honor, applied ethics, structural justice, structural discipline, life style, Ahl al Bayt
  • Pages 27-54
    The objective of the research was to discover the Ahl al-Bayt's life style in leisure time and to identify some applied solutions for people and managers in Islamic society. The main question was what style for spending leisure time can be discovered from the Ahl al-Bayt's Hadiths and what persuasions and constraints they can present. To answer that question, the methodology of rational analysis was employed. Some research findings are: Islam considers leisure time (except vain time) as an inherent and instinctive need or desire or as a necessity of social environment and accepts it in its normative system framework. Ahl al-Bayt present lots of persuasion and constraint criteria which result in an appropriate and normative Islamic leisure time model. Some of those criteria are such as denial of moral corruptions, adaption with inherent requirements, convergence with finding spiritual perfection, production of positive effects and functions, having rational purpose, being rational controlled, incompatibility with vain meetings, abstain from indolence, observation of moderation and avoidance from excesses, abstain from escaping reality, preferring spiritual joys rather than physical joys.
    Keywords: entertainment, leisure time, life style, Ahl al Bayt, Islamic leisure time model
  • Pages 55-78
    This study was conducted to reach the purpose of the investigation into the Prophet Muhammad's way in the mental management of Islamic society and the answer to the question of how governments manage their nation's wills and spirits in order to contribute to be protected from their enemie's effects. Thus, historical research method and theoretical analysis of the Prophet Muhammad's authority were applied. The study findings showed that the Prophet Muhammad without leaving of Islamic moral way and via the various ways, always kept Islamic society safe from enemies in happy and ready conditions. Some of those ways include paying attention to the psychological characteristics of people; dealing with people directly and emotionally; increasing the people's knowledge; encouraging people to participate in political, social, and martial affairs; using reference group's capabilities; mental reconstruction of society after crises; reviving and keeping the society's value system and faiths; and protecting Muslims from unfaithful people. Therefore, the Prophet Muhammad turned his society into a power that could have the most effect on the zone without increasing the society's physical sources.
    Keywords: mental management, Islamic society, psychological warfare, life style, the Prophet Muhammad, Islamic management, Islamic psychology
  • Pages 79-104
    The objective of this research was to respond to the question: what solutions have Ahl al-Bayt offered parents and education teachers for the children's Islamic education? So, the Ahl al-Bayt's Hadiths and behaviors were searched, classified, described, and analyzed theoretically. The solutions were divided into the three main groups of cognitive, emotional, and behavioral. The family plays a role in each group as an interactive system. There are some issues in the cognitive group including a) knowledge of God; b) faith in God, c) piety; d) trust in God; e) satisfaction of divine destinies; and f) convergence of sayings and behaviors with divine orders. There are some topics in the emotional group including a) love; b) creation of emotional relationship; c) expression of positive emotions; d) growth of responsibility; e) development of positive thinking; f) growth of tolerability; g) being source of happiness; and h) increase in searching virtue. There are some issues in the behavioral group including a) handsomeness; b) mutual respect; c) forgiveness; d) presentation of gift; e) creation of dignified relationship; f) humble behavior; g) thanksgiving; and h) contentment.
    Keywords: mental health, parenting, solutions, life style, Ahl al Bayt, knowledge, emotion, behavior
  • Pages 105-134
    The main principles of forming the social identity and the distinctions of a society are beliefs (worldview), values (ideology), and life style (the system of behavioral preferences). The aim of the study was wife restraint pattern from the Ahl al-Bayt's view as one of the most important aspects of life style. This study is a qualitative research and employed a descriptive-analytical methodology. The study results showed that there are some points in the Ahl al-Bayt's wife restraint style: 1. Coordination with the purposes of human being's creation; 2. Physical and spiritual growth; 3. Comprehensiveness of life aspects; 4. Behaving in accordance with the individual's capabilities; 5. Psychological differences between men and women; 6. The individual's physical and spiritual needs; 7. Obligation to observe morality and rights in family; 8. Sexual and emotional needs; 9. Fun, happiness, and Halal pleasure; 10. Frequent recommendations on tolerating, forgiving, helping, being eloquent, saving, being confidant, being polite, and so on.
    Keywords: life style, wife restraint, Ahl al Bayt, psychological differences, needs, satisfaction, happiness, physical, spiritual growth
  • Pages 135-152
    The aim of the study was to elicit the principles of parenting (the rules and general statements that guide the parents and teachers) in the Ahl al-Bayt's life style. In order to answer the question of whether Ahl al-Bayt offer some general statements and rules about parenting or not, the study employed a theoretical analysis of the Ahl al-Bayt's Hadiths and behaviors. The findings consist of some principles including preparation (because education is complicated and continuous, in each stage of education, prerequisites of the next stage should be prepared), prevention (it should be paid attention to the possible damages in education process and the way of avoiding it), respect (every action that causes to damage the children's respect is not good), quantization (education program should be planned and performed gradually and in accordance with age and gender requirements), paying attention to the ability and capability of someone who is being educated (education programs should be in conformity with the children's growth stages), and no force on children (parents should give freedom to their children to do whatever they want before the age at which they can distinguish between good and bad).
    Keywords: parenting, educational principles, freedom, quantization, simplification, preparation, way, life style, Ahl al Bayt, psychology of family
  • Pages 153-182
    This research was conducted with the aim of investigating the Imam Sajad's style in religious education and to respond to this question: how is religious education offered by Imam Sajad strategically explained? Therefore, the Imam Sajad's sayings (Sahifeh Sajadieh and the Treatise on Rights) were analyzed theoretically. Some research findings included a) in every situation, religious education should be based on that situation (ignorance, suffocation and people's hopelessness, leader's corruption, Imam's seclusion); b) the content should be offered in accordance with society's need (Imam considered some issues like justice, hereafter, grave, people's rights, the rights of environment, Fiqh, home and family, profound moral and spiritual subjects, and enjoining good and forbidding wrong); c) regarding educational way, all ways should be used (education of manpower among poor people, chants and prayers, planned behavioral educations, and education by means of spoken, emotional, and natural language).
    Keywords: religious education, behavioral education, prayer education, scientific education, life style, Imam Sajad, Sahifeh Sajadieh, the Treatise on Rights
  • Pages 183-198
    The objective of this research was to discover the position of satire as a behavioral style in the Ahl al-Bayt's life style and the question was what rules and functions the satire has. The research used a theoretical analysis of the Ahl al-Bayt's Hadiths about the satire and their satirical behaviors. The results showed that a) they paid attention to the satire; b) the general rules of satire in the Ahl al-Bayt's life style are discourse of truth, discourse of justice, no excess and negligence, no scorn and disrespect, etc.; c) the functions of satire are the correction of audience's understanding of religious culture, education of humans in terms of insight and behavior, induction of positive morality, growth of moral virtues, creation of interpersonal relationship consistently and effectively, and closeness of hearts).
    Keywords: sense of humor, education of morality, closeness of hearts, functions of satire, life style, Ahl al Bayt, characteristics of satire