فهرست مطالب
فصلنامه فرهنگ پویا
پیاپی 29 (تابستان 1394)
- تاریخ انتشار: 1394/05/16
- تعداد عناوین: 37
-
صفحه 2
عصر انفجار اطلاعات و گسترش ارتباطات، ساکنان زمین را بر آن داشته است تا روزبهروز هر چه سریع تر و افزون تر از ماوا و مامن طبیعی، واقعی و اصیل خویش فاصله گرفته، رو به سمت فضاهای بنا شده بر تارنمایی به گستره جهانی و به پیچیدگی رموز عالم انسانی سیر کنند. خانه های نوبنیاد ما آدمیان در این هنگامه وانفساه به سلول های انفرادی و اختصاصی می مانند که معماران و مهندسان نامریی با چیرهدستی خاص و البته بدون اذن و خواست و اراده خودمان برای ما می سازند و ما را خواسته یا ناخواسته، دانسته یا ندانسته به طریقی مرموز به سوی آن می کشانند و در آن سکنا می دهند...
-
صفحه 3
امروزه رسانه و فضای مجازی، یکی از مهمترین و پردغدغهترین مباحث جامعه به شمار میآید.گرچه درقرآن از بحث فضای مجازی به دلیل نوپدید بودن آن سخن به میان نیامده، اما میتوان از میان آیات الهی به کلامهایی ازخداوند اشاره کرد که به مسایل پیرامون این مقوله اشاره دارد. در این باره میتوان به دو مولفه اشاره کرد؛ یکی بحث ویژگیهای رسانه مطلوب و دیگری آسیبهای پیش روی رسانه و فضای مجازی. ما در این مقاله با تطبیق آیات الهی، به این دومقوله پرداختهایم...
-
بازی با عقل ها / نگاهی به حربه شیطان در خردربایی از نگاه نهج البلاغهصفحه 6
نگاهی به حرفه شیطان در خردربایی از نگاه نهجالبلاغه
- آنگاه که تو را به سجده امر کردم، چه چیز تو را از آن باز داشت؟
- من از او برترم! مرا از آتشی آفریدی و او را از گل!
- از آن[مقام] فرو شو! تو را نرسد که در آن[جایگاه] تکبر کنی؛ بله خارج شو که تو از خوارشدگانی!
- مرا تا روزی که[مردم] برانگیخته خواهند شد مهلت ده.
- تو از مهلتیافتگانی.
-... هر آینه من هم برای[فریفتن] آنان بر صراط مستقیم تو خواهم نشست. آن گاه از پیش رو و از پشت سرشان و از طرف راست و چپشان بر آنها خواهم تاخت، و [تو] بیشتر آنها را شکرگزار نخواهی یافت.
- نکوهیده و رانده، از آن[مقام] بیرون شو؛ که بدون تردید هر که از آنان تو را پیروی کند، جهنم را از همه شما پر خواهم کرد... -
صفحه 9
م - رادیو و تلویزیون و مطبوعات و سینماها و تیاترها از ابزارهای موثر تباهی و تخدیر ملتها، خصوصا نسل جوان بوده است. در این صد سال اخیر بویژه نیمه دوم آن، چه نقشه های بزرگی از این ابزار، چه در تبلیغ ضد اسلام و ضدروحانیت خدمتگزار، و چه در تبلیغ استعمارگران غرب و شرق، کشیده شد و ازآنها برای درست کردن بازار کالاها خصوصا تجملی و تزیینی از هر قماش، ازتقلید در ساختمانها و تزیینات و تجملات آنها و تقلید در اجناس نوشیدنی وپوشیدنی و در فرم آنها استفاده کردند، به طوری که افتخار بزرگ فرنگی ماب بودن در تمام شیون زندگی از رفتار و گفتار و پوشش و فرم آن بویژه درخانمهای مرفه یا نیمه مرفه بود، و در آداب معاشرت و کیفیت حرف زدن و به کار بردن لغات غربی در گفتار و نوشتار به صورتی بود که فهم آن برای بیشترمردم غیرممکن، و برای همردیفان نیز مشکل مینمود!...
-
صفحه 13
مقام معظم رهبری در جایگاه نگهبان همیشه بیدار حریم صیانت از ارزشها و اصول اسلامی و انقلابی، به دقت تمام مسایل را زیر نظر دارند. یکی از مهمترین مسایلی که همواره مورد اهتمام جدی ایشان قرار دارد، مقابله با تهاجم فرهنگی غرب است. معظمله در این باره میگویند: «این تهاجم فرهنگی که بنده چند سال قبل گفتم، این شبیخون فرهنگی که انسان در بخشهای مختلف علایم آن را مشاهده میکرد و امروز هم انسان آن را در بخشهای مختلفی میبیند، به این نیت است؛ با این قصد است؛ انقلاب را از محتوای خود، از مضمون اسلامی و دینی خود، از روح انقلابی خود تهی کنند و جدا کنند. این، از همان نقاط حساسی است که هوشیاری مردم را میطلبد.» بیگمان، یکی از مصادیق و ابزارهای تهاجم فرهنگی، استفاده از وجه منفی فضای مجازی است. نوشتار حاضر به بیان دیدگاههای رهبر عزیز انقلاب درباره فضای مجازی میپردازد...
-
فضای مجازی از منظر بزرگان / فضای مجازی در اصل حقیقت استصفحه 16
آنچه پیش رو دارید، گزیدهای از دیدگاههای چهارتن از شخصیتهای معروف و صاحبنظر فرهنگی درباره فضای مجازی است که با استفاده از سخنرانیهای این بزرگواران، گردآوری و تنظیم شده است. حضرات آیات مکارم شیرازی، سبحانی، جوادی آملی و مصباح یزدی، در این باره دیدگاههای راهگشا و مفیدی را ارایه کردهاند...
-
فضای مجازی در آینه فتوا / حکم شرعی برخی از مراجعصفحه 22
حکم شرعی برخی از مراجع عظام تقلید درباره مصادیق فضای مجازیمتن حاضر، پاسخ برخی از مراجع عظام تقلید درباره مصادیق فضای مجازی است که به حضور شما خوانندگان ارجمند تقدیم میگردد...
-
صفحه 25
متن حاضر، دیدگاههای چند تن از کارشناسان دینی و فرهنگی (حجتالاسلام والمسلمین قرایتی، حجتالاسلام والمسلمین سیداحمد خاتمی، حجتالاسلام والمسلمین رفیعی، حجتالاسلام والمسلمین علیرضا پناهیان، حجتالاسلام والمسلمین ماندگاری) درباره فضای مجازی است که نکاتی خواندنی را دربردارد...
-
صفحه 28
آنچه پیش رو دارید، گزیدهای از دیدگاههای چهارتن از شخصیتهای معروف و صاحبنظر فرهنگی درباره فضای مجازی است که با استفاده از سخنرانیهای این بزرگواران، گردآوری و تنظیم شده است. حضرات آیات مکارم شیرازی، سبحانی، جوادی آملی و مصباح یزدی، در این باره دیدگاههای راهگشا و مفیدی را ارایه کردهاند...
-
صفحه 31
استاد حسن رحیم پور ازغدی از چهرههای شناختهشده در مجامع علمی و فکری جامعه به شمار میآید. متن حاضر، خلاصهای از دیدگاههای این استاد حوزه و دانشگاه درباره فضای مجازی ومسایل پیرامون آن است که در ادامه میخوانید...
-
صفحه 33
تاریخ بشریت، سرشار از شواهد و اسنادی است که از وجود جنگ و درگیری میان انسانها حکایت میکند؛ زیرا از همان دوران آغازین تقابل منافع و تلاش برای به دستآوردن منافع بیشتر در میان انسانها وجود داشته و همانطور که قرآن کریم میفرماید «خلق الانسان هلوعا، انسان حریص و بیصبر و شکیب آفریده شده است». این حرص، زیادهخواهی و افزونطلبی باعث بهوجود آمدن درگیریهای گوناگون در طول زندگی بشر شده است. با پیشرفت روزافزون امکانات و تکامل علمی جوامع، جنگها نیز روزبهروز پیشرفتهتر و پیچیدهتر شد و گونههای مختلفی به خود گرفت. در دنیای امروز یکی از موثرترین، خطرناکترین و فعالترین انواع جنگ، جنگ نرم است. این جنگ، سلاحی برنده است که با بهرهگیری از علوم دنیای مدرن مانند روانشناسی، جامعهشناسی و... توانسته است با کمترین امکانات و تجهیزات، تاثیرگذاری بسزایی در جوامع داشته باشد. امروزه با پیشرفت امکانات سایبری و گسترش کاربرد آن در جوامع، متفکران عرصه جنگ نرم با تکیه بر امکانات جدید، به عملیاتیکردن طرحهای خود میپردازند. این نوشتار، پژوهشی بسیار مختصر درباره جنگ نرم با تکیه بر ابزارهای جدید است...
-
صفحه 38
امپریالیسم فرهنگی را میتوان شکل حسابشده تلاش غرب برای تسخیر فضای فکری و فرهنگی سایر ملتها و بهویژه ملتهای مسلمان ارزیابی کرد. بهواقع امپریالیسم فرهنگی، ظریفترین نوع سیاست امپریالیستی به شمار میآید که هدف آن، تصرف ارضی یا کنترل حیات اقتصادی نیست بلکه میکوشد تا در ذهن انسان نفوذ کرده، آن را به کنترل درآورد. یکی از ابزارهای مهم غرب برای رسیدن به این گونه از امپریالیسم، فضای مجازی است. مقاله حاضر به این موضوع میپردازد.
-
صفحه 42
آخر هفتهها میهمانی دورهای داشتیم. هر هفته یک خانواده، فامیلها را دور هم جمع میکرد. بزرگترها با اشتیاق خاصی دور هم مینشستند و از هر دری میگفتند. میان همین صحبتها، پای دردلها به میان میآمد و از درد هم باخبر میشدیم. همفکری میکردیم و دغدغه حل مسایل یکدیگر را داشتیم. فضا کاملا صمیمی بود. بچهها در بین بازیکردن به کار بزرگترها هم سرک میکشیدند و بسیاری موضوعات را غیرمستقیم میآموختند. نسلها از نسل قبل الگو میگرفتند! کمکم عضو جدیدی وارد زندگیها شد؛ عضوی که فقط حرف میزد، بیآنکه بشنود؛ بیآنکه توجه کند: تلویزیون! دیگر مثل قدیم، دور هم حلقه نمیزدیم. مثلثی مینشستیم. یعنی سر هرم، جناب تلویزیون در بالای مجلس مینشست و بقیه افراد روبروی او! به هم که نگاه میکردیم فقط نیمرخ یکدیگر را میدیدیم. صورتها رو به عضو جدید بود. کمکم که بزرگتر شدیم اعضای جدیدتری به فامیل ما اضافه شد. لپتاپ، تبلت، موبایل، شبکههای اجتماعی، واتساپ، وایبر، اینستگرام... خداروشکر هنوزهم میهمانی دورهای داریم. آخر هر ماه دور هم جمع میشویم؛ اما دیگر نه حتی مثلثی. از بزرگ و کوچک تا مرد و زن فامیل هریک گوشه خلوتی مینشینیم، سر پایین میاندازیم و با یارالکترونیکی خود مشغول میشویم. از بس سر به زیر شدیم، دیگر نه حتی نیمرخ که فقط کف سر همدیگر را میبینیم. جالب است که دور همیم ولی برای ارتباط از ابزار استفاده میکنیم. بلوتوث میفرستیم، پیامک میزنیم و یادمان میرود از دردهای یکدیگر بپرسیم. بچهها هم مشغول بازیاند، اما نه توپبازی و خالهبازی! بلکه بازیهایی پر از جنگ و خونریزی و خشونت. بازیهای دیجیتالی! دیگر بچهها کاری به کار بزرگترها ندارند. سرک نمیکشند، یاد نمیگیرند. آموزش از راه وسایل ارتباطجمعی شکل میگیرد و نسلها بیگانه با نسل قبل رشد میکنند. گویی نسلی جدید از کشورهای غربی به ایران وارد کردهایم که زبان نسل قبل را نمی فهمد...
-
صفحه 45
بردگی، سلب اختیار کامل از یک فرد و تسلط همهجانبه بر او و انجام تمام خواستهها و ارادههای مولا آن هم بدون کم و کاست، است. اگر بردگی مصطلح را محدود به چهارچوب زمان و مکانی خاص ندانیم امروز با نوع جدیدی از بردگی در فضای مجازی روبرو هستیم که در حال فراگیر شدن در جهان است و تنها افرادی میتوانند به ماهیت و عقبه استراتژیک آن پیببرند که توانسته باشند لایههای پنهان و آشکار آن را با تمام سلولهای بدن حس کنند و بفهمند. بردهداری مانند تمام جریانهای اجتماعی در طی تاریخ خود دارای شکلهای خاص و ادوار مختلف بوده است که به برخی از آنها اشاره میشود...
-
صفحه 49
فضای مجازی عبارتی است که در مقابل جهان واقعی به کار میرود و مفهوم آن فضایی است که وجود فیزیکی و واقعی ندارد؛ یعنی دنیایی متشکل از ابزارها و دادههای الکترونیک که دیده نمیشود اما وجود دارد و مانند یک دنیای واقعی شامل اماکن، وسایل و شهروندانی است که در آن زندگی میکنند. این تکنولوژی که در عرصههای مختلف به بهبود و پیشرفت زندگی کمک شایانی کرده است، در دستان نظام سلطه غرب قرار دارد. نظام سلطه به عنوان سیستمی که خود را متولی امور جهان میداند، پیوسته در پی افزایش نفوذ خویش در سراسر دنیاست. یکی از راهکارهای غرب برای حفظ جایگاه سلطهگریاش در جهان برقرار ساختن نظامی واحد و جهانی مبتنی بر سبک زندگی غربی است. فضای مجازی، ابزاری برای تحقق این هدف به شمار میآید. در این مقاله تلاش شده است ابعادی از این پروژه تبیین گردد...
-
صفحه 52
زندگی در فضای مجازی، پیامدهای مثبت و منفی زیادی در شیوه زندگی کاربران به دنبال خواهد داشت. فرصتهای آموزشی، اقتصادی و علمی از جمله آثار مثبت این فضاها به شمار میآید. البته این فضاها به دلیل ناآگاهی برخی کاربران، می تواند آسیبهای اجتماعی و خانوادگی فراوانی را نیز به دنبال داشته باشد. نوشتار ذیل اشارهای است فهرستوار به این آسیبها...
-
صفحه 54
پس از انقلاب اسلامی و 8 سال جنگ تحمیلی، زمانی که استکبار جهانی خود را در شکست نیروی انقلابی ایران ناکام یافت، راهبرد جدیدی را برای از پای درآوردن جمهوری اسلامی ایران در پیش گرفت. دشمن دیرینه اسلام پس از ناامیدی از جنگ با سلاح گرم، با تمام قوا وارد جنگ نرم شد که یکی از ابزارهای آن «ماهواره» است؛ وسیلهای که مدتهاست برای تسلط غرب بر جهان از آن استفاده میشود. و البته امروزه فضای مجازی به این روند شتابی دوچندان داده است...
-
صفحه 56
چه کسی میتواند ادعا کند که اگر در شرایط یوسف و زلیخایی قرار بگیرد پاکی یوسف نفس خویش را نگه خواهد داشت؟ یوسف از مخلصین است؛ «إنه من عبادنا المخلصین» (یوسف: 24) و شیطان تسلطی بر مخلصین ندارد؛ «...لاغوینهم اجمعین إلا عبادک منهم المخلصین»(حجر: 39 و 40) با این حال، نفس اماره برای به گمراهیکشیدن انسان کافی است. برای همین است که یوسف میفرماید: «و ما ابری نفسی إن النفس لاماره بالسوء إلا ما رحم ربی إن ربی غفور رحیم»(یوسف: 53) و در آن روز نیز امداد الهی به کمک او شتافت؛ چراکه «و لقد همت به و هم بها لو لا ان رای برهان ربه»(یوسف: 24)...
-
صفحه 58
واژه «فضای سایبر» را نخستین بار ویلیام گیبسون William Gibsonنویسنده داستان علمیتخیلی در کتاب نورومنسر Neuromancer در سال 1984 به کار برده است. فضای سایبر در معنا به مجموعههایی از ارتباطات درونی انسانها از طریق کامپیوتر و مسایل مخابراتی بدون درنظرگرفتن جغرافیای فیزیکی گفته میشود .برخلاف فضای واقعی، در فضای سایبر نیاز به جابجاییهای فیزیکی نیست و کلیه اعمال فقط از طریق فشردن کلیدها یا حرکات ماوس صورت میگیرد. این عدم جابجایی فیزیکی، محققان را واداشت که به مطالعه برخی شباهتهای فضای سایبر با حالتهای ناهشیاری، بخصوص حالتهای ذهنیای که در رویاها ظاهر میشوند، بپردازند. آنان از گفتههای یکی از رهبران بزرگ «ذن» به نام چانگ تزو Chuang Tzu برای تحقیقات خود در زمینه کشف شباهتهایی بین فضای سایبر و رویا بهره جستهاند. گفته میشود چانگ تزو شبی در خواب میبیند که یک پروانه شده است .وقتی بیدار میشود با خود میاندیشد: آیا من مردی هستم که خواب میبیند پروانه شده است، یا پروانهای هستم که اکنون خواب میبیند یک مرد شده است! روند کاری یک کاربر کامپیوتر در فضای سایبر دقیقا نوعی یکیشدن یا محوشدن در درون واقعیتی متفاوت یعنی واقعیتی مجازی است که ورای قوانین و واقعیتهای واقعی است. بهواقع میتوان گفت فضای سایبر، گسترهای از ذهن است که میتواند تمام اشکال زندگی منطقی را بسط و معنا دهد. شما میتوانید حالتهای متنوع و متفاوت ذهنی را از قبیل تخیلات، خیالپروریها، توهمات، حالات هیپنوتیستیک و سطوح گوناگونی از هوشیاری را در فضای مجازی تجربه کنید. تحت این چنین شرایط است که فضای سایبر همانند دنیای رویا میشود...
-
صفحه 60
برای کاهش معضلات مربوط به فضای مجازی و کارکردهای رسانهای آن، علاوه بر راهکارهای بیان شده در بعد حاکمیتی، باید در سطح خانوادهها نیز برای استفاده صحیح از ابزارهای نوین ارتباطی، فرهنگسازی شود. به همین منظور، داشتن راهکارهایی کاربردی و قابل اجرا در خانوادهها بسیار ضروری است...
-
صفحه 70
آیا داستان اسب تراوا را شنیدهاید؟ یونانیان باستان پس از آن که نتوانستند شهر تراوا را بعد از ده سال محاصره تسخیر کنند، به یک کار شگفتانگیز دست زدند: اسب چوبی بسیار بزرگی ساختند و تعدادی از جنگآوران خود را درون آن نهاده سپس بقیه لشکریان را به عقب کشیدند، اهالی تراوا پنداشتند یونانیان شکستخورده و عقبنشینی کردهاند. با این توهم اسب را با شادی و نشاط به عنوان غنیمت، به شهر خود (تراوا) آوردند، افرادی که درون آن اسب با شمشیر برهنه کمین کرده بودند شبهنگام بیرون جهیدند و دروازه های شهر را به روی لشکریان خود گشودند؛ با این نیرنگ، شهر سقوط کرد و بر آن مسلط شدند...
-
صفحه 76
در این مقاله تلاش کردهایم به ابهامهای موجود درباره شبکه اجتماعی فیسبوک و بنیانگذار آن پاسخ دهیم. این ابهامها بیشتر درباره ماهیت این شبکه، کارکرد آن، پشتیبانان پیدا و پنهان آن و...است. اهمیت این مساله از آن روست که عدهای در داخل و در لباس مسوولیت، خامدستانه تلاش میکنند تا ضمن تطهیر این شبکه رسانهای نوین صهیونیستی، خواسته یا ناخواسته، کشور را به دام شبکههای بهظاهر ارتباطی و رسانهای ولی درواقع شبکههای پیچیده جاسوسی و اطلاعاتی بکشانند؛ شبکههایی که با اسب تروای جنگ نرم استعمار فرانو برای فروپاشیدن نظام از درون طراحی شده اند. شبکههای اجتماعی مانند فیسبوک نه اسباب رشد و تعالی جامعه، که اسباب سقوط و فروپاشی آن را فراهم میآورند...
-
صفحه 86
استاد کمی با تاخیر وارد کلاس شد؛ بچهها گرم صحبت بودند که آمدن استاد را متوجه نشدند، استاد گلویی صاف کرد و سرجای خود ایستاد، بچهها هم خودی جمع کردند و به احترام استاد ایستادند. استاد با لبخند خواست تا بنشینند و گفت: فکر کنم بحث مهمی است که اینقدر گرم صحبت شدهاید، خب میشنوم، یکی برایم تعریف کند که چه خبر است...
-
صفحه 93
بحث از فواید یا آسیبهای اینترنت، سخن تازهای نیست و تاریخ پیدایش این بحثها به سالهای پیدایش شبکه جهانی اطلاعات یا همان اینترنت برمیگردد. از همان روزهای نخست جهانی شدن این شبکه، بحثهای فراوانی درباره فواید و آسیبهای آن در مجامع علمی دنیا شکل گرفت و با گسترده شدن شبکه، این صحبت از سود و زیان آن نیز گستردهتر و عمومیتر شد. در دهه اخیر دهها بلکه صدها مقاله با محوریت همین موضوع نگاشته شده که اگرچه گاه در برخی مسایل با هم در تقابل نیز بودهاند اما در برخی نکتههای اساسی اشتراک داشتهاند. فواید فراوان اینترنت و تاثیر این فضا بر سرعت ارتباطات و رشد دانش بر کسی پوشیده نیست. اما از نکات اساسی که در مقالات اکثر قریب به اتفاق اندیشمندان و فعالان این عرصه درباره آن اتفاق نظر وجود دارد، مفاهیم مستهجن و هرزهنگاری، وبگردی سکسی، تجارت سکس و آسیبهای فردی و خانوادگی حاصل از این فرایند برای کاربران این شبکه جهانی است. نوشتار حاضر به بررسی برخی دیدگاههای اندیشمندان و متفکران نامآشنایی که در این زمینه دست به قلم شدهاند، میپردازد و نگاهی کوتاه به محتوای مقالات آنان خواهد داشت...
-
صفحه 96
چند ماه قبل فدرال امریکا دادگاهی تشکیل داد و در آن رایی صادر شد، موسسه آیکان که مدیریت تخصصی دامنههای اینترنتی کشورها را در اختیار دارد، در پاسخ به رای دادگاه فدرال امریکا علیه دامنههای اینترنتی ایران اعلام کرد که دامنههای اینترنتی ایران «دارایی» نیست و نمیتوان آنها را توقیف یا مصادره کرد...
-
صفحه 98
تصور کنید اگر در شروع یک روز تازه و خرید روزنامه صبحتان به چنین تیتر خبری برمیخوردید، چه حالی داشتید «پستچی باجگیر، نامههای مردم را میخواند». این پستچی قبل از تحویل نامه آن را میخواند و دوباره در پاکت را بسته و آنگاه تحویل میداد. این شگرد نامهرسان خاینی بود که هزاران نامه را قبل از رساندن آنها به مقصد میخواند تا از محتویات نامهها سر دربیاورد، سپس از آن یک کپی تهیه میکرد تا بتواند در زمان مناسب از صاحب نامه باج بگیرد...
-
صفحه 101
امروزه اینترنت بهعنوان یکی از ابزارهای پیشرفته ارتباطی در تسهیل زندگی انسان نقشی برجسته بر عهده دارد، بهگونهای که انجام شدن بسیاری از کارها به آن وابسته شده است. از رزرو بلیت قطار و هواپیما و هتلها گرفته تا پرداختهای بانکی و خرید و فروش و دولت الکترونیک و تبادل اطلاعات در عرصههای علمی و تحقیقاتی به واسطه این فناوری انجام میشود...
-
صفحه 102
6 ژوین2010 - وبلاگ نویسی به نام خالدسعید به دست ماموران پلیس مصر در یک کافینت در اسکندریه کشته میشود. وایل غنیم که از مدیران مصری شرکت گوگل و ساکن دوبی بود، گروه فیسبوکی «ما همه خالدسعیدیم» را راهاندازی کرد. 17 دسامبر2010 - تونس: محمد بوعزیزی خود را به آتش میکشد؛ 14 ژانویه 2011 - تونس: سقوط بن علی؛ 23 ژانویه 2011 - یمن: اعتراضهای جدید علیه صالح؛ 25 ژانویه2011 - مصر: نخستین روز اشغال میدان التحریر؛ 26 ژانویه 2011 - مصر: مقامهای مصری توییتر و فیسبوک را مسدود کردند؛ 28 ژانویه 2011 - مصر: دستور تعطیلی سرویسهای اینترنت و موبایل صادر شد؛ 31 ژانویه 2011 - مصر: راهپیمایی میلیونی؛ 2 فوریه 2011 - آمریکا: گروه ادباسترز که در ونکوور مستقر است، سرمقالهای به قلم کونوماتسو منتشر میکند که در آن برای برگزاری اعتراضهایی همانند اعتراضهای خاورمیانه فراخوان داده میشود؛ 11 فوریه 2011 - مصر: سقوط مبارک؛ 14 فوریه 2011 - بحرین: نخستین اعتراض مهم علیه آلخلیفه؛ 17 فوریه 2011 - لیبی: اعتراضها علیه قذافی آغاز میشود...
-
صفحه 108
از ویژگیهای سگهای هار این است که معمولا دهانشان باز و زبانشان در حرکت است. این حالت به سبب حرارت زیادی است که بر اثر بیماری در درون بدن آنها به وجود میآید و همین حرکت زبان به خنکیشان کمک میکند. سگ هار همیشه تشنه است و هیچ گاه سیراب نمیشود و در هر صورت چه به او کمک کنند، چه رهایش سازند حمله میکند!...
-
صفحه 109
مدرنیسم از جمله مسایل چالشبرانگیز جوامع غیرغربی و کشورهای در حال توسعه است. در مواجهه با پدیده مدرنیسم و محصولات تمدنی آن که از غرب به کشورهای دیگر صادر میشود، سه واکنش رخ میدهد. دستهای به نفی مطلق این محصولات میپردازند. برخی سخن از گزینش و گروهی دیگر به پذیرش مطلق رضایت میدهند. در کشورمان ایران در برخورد با این محصولات معمولا سه مرحله متوالی پیش میآید. در ابتدا به نفی تا اندازهای مطلق برخی از این تکنولوژیها بهویژه آنهایی که جنبه فرهنگی دارند میپردازند. پس از مدتی که این فناوریها بدون اجازه وارد زندگی شخصی میشوند سخن از گزینش زده میشود. و از آنجا که این ابزار نوین رفتهرفته به یکی از لوازم ضروری زندگی تبدیل میشوند، به صورت مطلق مورد پذیرش قرار میگیرند. این رویه متاسفانه به دلیل آنکه از ابتدا ناآگاهانه و بدون پیوست فرهنگی با آن برخورد شده است کشور را دچار معضلات فرهنگی، اجتماعی و سیاسی کرده است. بخشی از این مشکلات ناشی از نوع برخورد ما با غرب و محصولات آن است که بیشتر، از سر اضطرار و تهاجم فرهنگی بوده تا اختیار و تبادل فرهنگی دو کشور؛ زیرا در تبادل فرهنگی، اخذ و اقتباس پس از یک نیازسنجی اجمالی یا تفصیلی صورت میگیرد، اما در وضعیت اضطرار فرصت چنین کاری پیدا نمیشود...
-
صفحه 111
در دولت قبل، شرکت «رایتل» (وابسته به سازمان تامین اجتماعی)، نسل سوم تلفنهای همراه(3G) را که از شرکت «هوآوی» چین خریداری شده بود در کشور راهاندازی کرد. مقرر شد انحصار 3G به مدت دوسال در اختیار شرکت «رایتل» باشد و پس از آن، دیگر اپراتورهای تلفن همراه نیز بتوانند نسل سوم تلفن همراه را ارایه کنند؛ بر این اساس، اول شهریور 1393 مدت انحصار به پایان میرسد...
-
صفحه 113
حجتالاسلاموالمسلمین جعفری از مبارزان قبل از انقلاب و فعالان فرهنگی در حوزه و دانشگاه است که تجربه فعالیت فرهنگی در خارج از کشور را هم در کارنامه خود دارد. نگاه مبنایی به پدیده بازیهای رایانه از منظر فقه و فقها از دغدغههای این کارشناس مذهبی و فرهنگی است. آنچه پیش رو قرار دارد، گزیدههایی از طرح مسالهها و دغدغههایی است که در گفت و شنود پویا با حجتالاسلاموالمسلمین جعفری درباره بازیها مطرح شده و میتواند دریچهای برای ورود به این پدیده از زاویه فقه و فتوا و ایجاد انگیزه و دغدغهای برای طلاب و دانشپژوهان این رشته باشد...
-
صفحه 117
چندی است در حوزه علمیه قم فضلایی در کنار تحصیل در حوزه علمیه، پژوهش، نگارش، سخنرانی و نقد، خود را به پدیده فضای مجازی اختصاص دادهاند و در مسیر آگاهیبخشی نسبت به آنچه در فضای مجازی رخ میدهد گام برمیدارند. نگاه این جمع به آنچه در فضای مجازی و رشتهها و زوایای گوناگون این فضا از جمله بازیهای رایانهای به چشم میخورد، کاملا عالمانه و براساس مستندات و مشاهدات است. این جمع آسیبها و تهدیدهای فضای مجازی به ویژه بازیهای رایانهای را براساس این دادهها درست تعریف میکنند. مطالب ذیل گزیدهای از دغدغههای یکی از این پژوهشگران فضای مجازی در حوزه درباره بازیهای رایانهای است که در گفتوگو با مجله پویا صورت گرفته است...
-
صفحه 128
در سال 2009 کمپانی رویو، یک شرکت توسعهدهنده بازیهای تلفنهای همراه، بازی سادهای را روی سیستم عامل iOS اپل توسعه داد. شخصیتهای اصلی این بازی، پرندههای خشمگین بودند که فرزندانشان خوراک خوکهای سبز رنگی شده بودند. پرندگان خشمگین میبایست این خوکها را که درون سازههایی از جنس سنگ و شیشه و چوب پنهان بودند، به کمک نوعی تیرکمان کشی و طی عملیاتی انتحاری نابود میکردند. برخی از این پرندهها در میانه مسیر با لمس صفحه نمایش تواناییهای دیگری هم از خود نشان میدادند؛ برای مثال سرعت یکی دو برابر میشد، دیگری بمب میانداخت و یکی دیگر به 3 پرنده مهاجم مبدل میشد و... . هیچ کس گمان نمیکرد این پرندههای عصبانی چنان محبوبیتی کسب کنند که بیش از 12 میلیون بار از بازار اپل دانلود شوند. محبوبیت آنها باعث شد تا نسخههای دیگر این بازی نیز عرضه شود. اینک نسخههای سیستم عامل اندروید و افزونههای مرورگرهای مختلف آن هم موجود است و افزون بر آن، چند ویرایش متفاوت از این بازی نیز عرضه شده است. نسخههای ریو، سیزنز و اخیرا نسخه فضایی پرندههای خشمگین تا به امروز دل بسیاری را ربوده، تا جایی که صحبت از اعتیاد به این بازی بسیاری از والدین را نگران کرده است. از آنجا که مجموع دانلودهای این بازی تا پایان سال گذشته میلادی به بیش از 700 میلیون بار رسیده بود، این بازی به محبوبترین بازی عصر حاضر و در عین حال موفقترین اپلیکیشن (برنامه کاربردی که روی سیستمهای عامل تبلتها و تلفنهای هوشمند اجرا میشود) تلفنهای هوشمند جهان تبدیل شده است...
-
صفحه 136
نیل پستمن تاریخ فرهنگ را به سه دوره تقسیم میکند. دوره اول دوره فرهنگ ابزار است. در این دوره، تولید ابزار، تنها برخاسته از نیازهای بشر و در راستای خدمتگزاری و کمک به اوست، ماهیت ابزار در این دوره نهتنها هیچ نفوذ و دخالتی در مبانی فرهنگی و اعتقادی آن نداشتند بلکه کاملا در خدمت ایدیولوژی بودند. دوره دوم دوره تکنوکراسی یا فنسالاری است، در این دوره همه شرایط، تحولات، خواستهها و ویژگیهای اجتماعی تا حد زیادی تابع سیر تحول و تکاملی ابزار است. در چنین جامعهای ابزار، تکنیک و علوم در اجتماع و فرهنگ هضم نمیشود بلکه به آن هجوم میبرد و قصد دارد که جایگزین فرهنگ شود. دوره سوم، تکنوپولی یا انحصارگرایی تکنولوژی نامیده میشود. در اواخر قرن هجدهم بود که تکنوکراسی تلاش خود را برای سیطره کامل بر فرهنگ و ظهور تکنوپولی آغاز کرد. اینک ما در عصر تکنوپولی به سر میبریم؛ عصری که تکنوکراسی، رقیب دیرین خود یعنی فرهنگ را شکست داده و این تکنولوژی است که در مقام برتر و انحصاری خودش بر باورها و اعتقادات و سنتهای بشر خدایی میکند، و بارزترین مصداق چنین نظام و جامعهای، همانا ایالات متحده آمریکا است...
-
صفحه 143
میگویند در مراکز لهو و لعب دنیای غرب، نه پنجرهای به بیرون باز است که طلوع و غروب خورشید را نشان دهد و نه ساعتی بر دیوار که کسی گذر زمان را دریابد؛ ساکنان این میکدهها و عشرتکدههای دنیای نوین، در زمانی خارج از زمانها و مکانی جدای از مکانها، شهروند شهری هستند که «غفلت» وجه تشابه همه آنان است؛ غفلت از خدا، غفلت از خود، غفلت از جامعه و حتی غفلت از گذر زمان؛ آنان مشغول به چریدن در مرتعی مرگبار، چنان سرخوشند که آنجا را شکرستان عالم میپندارند...