فهرست مطالب

مطالعات بین المللی پلیس - پیاپی 21 (بهار 1394)

فصلنامه مطالعات بین المللی پلیس
پیاپی 21 (بهار 1394)

  • تاریخ انتشار: 1394/04/25
  • تعداد عناوین: 7
|
  • حسین اشتری، علی سعادت * صفحه 9
    زمینه و هدف

    اطلاعات به عنوان ابزار چیرگی در دنیای مدرن شناخته می شود. پیروزی ها و شکست های میدانی سازمان ها، دولت ها در جنگ ها و بحران ها ریشه در رویکرد آنها در اطلاعات استراتژیک دارد. در صورت نبود اطلاعات کافی و صحیح، انتخاب یک راهکار از میان راه حل های متعدد برای تحقق هدف، سخت و عمدتا بر مبنای قضاوت و باورهای شخصی و برآوردهای ذهنی صورت می گیرد که در درستی آن تردید وجود دارد. سئوال اصلی این مقاله این است که چارچوب مفهومی و تئوریک مناسب برای تعریف اطلاعات استراتژیک چیست؟ و این عامل چه تاثیری در مبارزه و پیشگیری از تروریسم در منطقه دارد؟

    روش

    در این مقاله نویسندگان با رویکردی تحلیلی- توصیفی به دنبال ترسیم یک چارچوب تئوریک از اطلاعات استراتژیک و به تبع آن بررسی نقش آن در مبارزه با ترور هستند.
    یافته ها و

    نتیجه گیری

    در این مقاله چنین استدلال می شود که برای مبارزه با اقدامات تروریستی سازمان یافته در منطقه نیازمند ترسیم یک نقشه استراتژیک هستیم. اقداماتی همچون شناسایی و تسلط به ژئویولتیک منطقه، عناصر تاریخی و فرهنگی، ساختار دینی قومی و جمعیتی منطقه، ساختار اجتماعی و روانشناختی، ارزشهای اخلاقی، ساختار خانواده، عناصر فئودال، تاثیر اقلیتها و طریقت های دینی، ساختار و کارکرد نهادهای اجتماعی، موقعیت کشورهای دارای منافع استراتژیک در منطقه، مسیرهای انتقال پول و قاچاق مواد مخدر، تجارت اسلحه، فعالیتهای قدرتهای جهانی در منطقه، فضاهای رقابتی، ساختار سازمان های تروریستی و اهداف آن ها، از جمله اقدامات اطلاعات استراتژیک محسوب می شود.

    کلیدواژگان: اطلاعات، تروریسم، اطلاعات استراتژیک
  • فاطمه عظیمی، محمد میرزایی صفحه 28
    مسئله و
    هدف
    جرائم فراملی و بخصوص از نوع سازمان یافته آن به دلایل مختلف از جمله کسب سود و درآمد برای افراد و سازمان های مرتکب واقع می شوند و به همین دلیل ارتباط نزدیکی با جرائم مالی دارند. از مهم ترین جرائم سازمان یافته مالی، را می توان فساد و پولشویی دانست که همان گونه که در مقدمه کنوانسیون مریدا نیز ذکر گردیده است اساس حاکمیت سیاسی و اقتصادی و اجتماعی کشورها را هدف قرار می دهد. هدف اصلی در این تحقیق تبیین نقش اینترپل به عنوان نهادی که وظیفه مقابله با جرائم فراملی را در عرصه جهانی بر عهده دارد در مبارزه با فساد و پولشویی می باشد.
    روش
    پژوهش حاضر از نظر نوع و هدف، کاربردی و از نظر ماهیت و روش، توصیفی بوده و جمع آوری اطلاعات از طریق بررسی اسنادی و فیش برداری بوده است؛ یافته ها و
    نتایج
    به دلیل فراملی بودن این جرائم، عزم جهانی و بین المللی در همه ابعاد مبارزاتی بخصوص در ابعاد پلیسی دارای اهمیت است و با توجه نقش اینترپل به عنوان مهم ترین نهاد اجرایی و پلیسی در عرصه مبارزه با جرائم فراملی و بین المللی، این نهاد می تواند نقش مهمی را در مبارزه نوین با این جرائم ایفا نماید.
    کلیدواژگان: اینترپل، جرم فراملی، فساد، پولشویی
  • حمیدرضا دانش ناری*، علی مرادفر صفحه 51
    زمینه و هدف

    جرم شناسی جهان بوم به مثابه بخشی از جر م شناسی سبز چارچوبی تحلیل مدار است که در ارزیابی ماهیت ضرر و جرم زیست محیطی به مسائل بوم شناسانه، فرایندهای فراملی و موازین عدالت توجه می کند. بر این اساس، علاقه مطالعاتی این حوزه، نه تنها بررسی دغدغه های جرم شناسی جریان غالب در خصوص رفتارهای غیرقانونی یا درنظر گرفتن طبیعت به مثابه یک منبع بهره برداری است، بلکه به مداخله های قانونی و غیرقانونی انسان ها - که منجر به ضررهای زیست محیطی می شود - نیز توجه می کند.
    روش تحقیق: پژوهش حاضر که در پی معرفی جرم شناسی جها نبوم در پرتو رویکردهای جرم شناسی بین المللی است، با استفاده از منابع اصلی، روش توصیفی – تحلیلی از نوع کیفی را مدنظر قرار داده است.

    یافته ها

    بر اساس یافته های این پژوهش، جرم شناسی جهان بوم که با ملاحظات زیست محیطی و تحلیل های انتقادی در ارتباط است، قلمرو و چشم اندازی بین المللی را وارد عرصه مطالعات جرم شناسی کرده است. این قلمروی مطالعاتی با تکیه بر عدالت زیست محیطی در عرصه جرایم سبز فرامرزی، به دنبال توسعه بزه های این حوزه در پرتو اصل ضرر می باشد.

    نتیجه گیری

    در خصوص تعریف جرم زیست محیطی در رویکرد مهم مورد توجه قرار گرفته است که از آن ها به رویکردهای حقوقی و جرم شناسانه یاد می شود. بر اساس رویکرد حقوقی، جرم به هر فعل یا ترک فعلی اطلاق می شود که در متن قانون در قالب گزاره جرم انگار تبلور یافته باشد. این رویکرد، از یک سو، دولت را هسته مرکزی تعریف رفتارهای مجاز (مباح) و غیرمجاز (بزهکارانه) می داند و از سوی دیگر، جرم را بر اساس متون قانون جنایی تحلیل می کند. در رویکرد جرم شناسی جهان بوم، اصل ضرر، مرکز ثقل تمامی پژوهش ها و تحلی لها است. به باور متخصصان این حوزه، هر عملی که موجب ایراد ضرر بر محیط زیست شود، مستحق جرم انگاری است.

    کلیدواژگان: جرم شناسی جهان بوم، جر م شناسی سبز، ضرر زیست محیطی، اصل قانونمندی
  • الهام سلیمان دهکردی، علی افراسیابی صفحه 75
    زمینه و هدف
    یکی از پایه های اساسی حکومت های شفاف، حق دسترسی شهروندان به اطلاعات است. این حق، یکی از مهم ترین مصادیق آزادی های فکری است. چراکه با کمک اطلاعات درست و سنجیده افراد می توانند به پرورش فکر و ذهن خود بپردازند و افکار خود را منتشر سازند. مسائلی که در این مقاله به آن ها پاسخ داده خواهد شد اینکه، حق دسترسی به اطلاعات دارای چه مبانی نظری است؟ اسناد حقوق بشری نسبت به این حق چه رویکردی دارند؟ در نظام حقوقی ایران، این حق چه جایگاهی دارد؟
    روش تحقیق: تحقیق حاضر به روش توصیفی تحلیلی و با استفاده از منابع کتابخانه ای انجام شده است.
    یافته ها
    در این مقاله ابتدا به مبانی نظری حق دسترسی به اطلاعات پرداخته شده است. نظریه هایی که این حق را بنا می کنند، به دو دسته تقسیم می شوند. برخی از آن ها ماهیت گرایند و صرف حق دسترسی به اطلاعات را از حقوق بنیادین بشر می پندارند. برخی دیگر نیز از مزایای این حق در توسعه و رشد جامعه سخن می گویند. در دیدگاه نظریه پردازان اخیر، حق شهروندان در دسترسی به اطلاعات موجبات ابهام زدایی از حکومت، گسترش مشارکت و نظارت مردم، فراهم سازی زمینه آزادی بیان، ریشه کن سازی فساد، پیشرفت اقتصادی و پاسخ گویی دولت در برابر مردم را در پی دارد. این حق در اعلامیه جهانی حقوق بشر 1948 و میثاق حقوق مدنی و سیاسی 1966 به رسمیت شناخته شده است.
    نتیجه گیری
    در نظام حقوقی ایران این حق در قانون اساسی به صورت ضمنی به رسمیت شناخته شده است. قانون مجازات اسلامی نیز در حمایت از ارزش های مندرج در قانون اساسی، در قبال سلب غیرقانونی این حق ضمانت اجرای کیفری پیش بینی کرده است. قانون انتشار و دسترسی به اطلاعات نیز به صورت صریح این حق را به رسمیت شناخته است. بااین وجود قانون اخیر حائز ایراداتی است که به آن ها اشاره شده است.
    کلیدواژگان: پاسخ گویی، مشارکت، آزادی، دسترسی به اطلاعات
  • حسن پوربافرانی، اصغر احمدی صفحه 101
    زمینه و هدف
    هرچند از دیرباز دولت ها در قلمروهای حاکمیتی خود به جهت اقتدار و استقلال خود، فقط قانون کیفری خویش را به رسمیت شناخته و اعتبار چندانی برای قوانین دیگر کشورها قائل نبودند؛ اما امروزه با پدیده جهانی شدن و تاثیر آن بر حقوق کیفری که نمونه بارز آن جهان یشدن جرم است؛ همچنین برخی ملاحظات حقوقی، سیاسی، فرهنگی و اقتصادی دیگر؛ دولت ها ناگزیر شده اند در برخی موارد با به رسمیت شناختن قوانین و احکام قضایی خارجی، اعتبار حقوقی برای آن ها قائل شوند.
    روش
    مقاله حاضر به صورت اسنادی و از نوع توصیفی-تحلیلی است. داده های آن از طریق فیش برداری از منابع کتابخانه ای گردآوری شده است.
    یافته ها
    در چنین بستری، گاه قانون یک کشور و گاه احکام دادگاه های آن کشور به رسمیت شناخته می شود. در مقاله حاضر، هر دو بعد قضیه، یعنی اعتبار قوانین و احکام دادگاه های کشورهای خارجی در حقوق جزای بین الملل و نظام حقوقی ایران در پرتو اصل همبستگی یا وحدت صلاحیت بررسی می شود.
    نتیجه گیری
    اعتبار قانون و حکم کیفری خارجی در اسناد بین المللی به رسمیت شناخته شده و قانونگذار و دولت جمهوری اسلامی ایران با تصویب مقررات قانونی و امضای معاهدات دوجانبه در قالب تعامل قضایی با برخی کشورها در ارتباط با انتقال متهمان و محکومان، به مقررات قانونی و احکام قضایی خارجی اعتبار بخشیده است.
    کلیدواژگان: اصل صلاحیت سرزمینی، صلاحیت تقنینی، صلاحیت قضایی، اصل همبستگی صلاحیت، حقوق جزای بین الملل
  • سید مصطفی کازرونی، ناصر قاسمی صفحه 116
    قاچاق تسلیحات متعارف،یکی از جرایم سازمان یافته فراملی می باشد که در دهه های اخیر و با رشد مخاصمات داخلی و افزایش دولت های ناتوان رو به فزونی گذاشته است.تاکنون،چندین اقدام مهم از سوی جامعه بین المللی همچون برگزاری کنفرانس بین المللی مربوط به تجارت غیرقانونی تسلیحات کوچک و سبک در تمام جنبه های آن در سال 2001 و پروتکل الحاقی به کنوانسیون ملل متحد راجع به جنایات سازمان یافته فراملی موسوم به پروتکل علیه تولید و قاچاق غیرقانونی سلاح های گرم،قطعات و اجزاء آنها و مهمات، انجام شده است هر چند تلاش هایی در سطح منطقه ای از جمله اتحادیه آفریقا،اتحادیه اروپا و سازمان کشورهای آمریکایی انجام شده است.بی میلی یا ناتوانی دولت ها در مقابله با فعالیت های گروه های مسلح سازمان یافته فراملی چون عملکرد بین المللی تروریسم در سالیان گذشته،علت اصلی برای رشد قاچاق تسلیحات متعارف محسوب می شود.قاچاق تسلیحات متعارف به سبب آسانی دسترسی گروه های تبهکار و تروریست برخلاف تسلیحات غیرمتعارف،ارتباط مستقیمی با افزایش و استمرار خشونت در جهان و گسترده شدن فضای مخاصماتی داشته است به گونه ای که نمونه های آن را در سوریه،عراق و افغانستان شاهد هستیم.در این مقاله درصدد هستیم تا با بررسی جرم سازمان یافته قاچاق تسلیحات متعارف،نقش آن را بر ایجاد،افزایش و استمرار خشونت جهانی مورد بررسی قرار داده و سپس راه کارهای خود را با توجه به قطعنامه پیشنهادی جمهوری اسلامی ایران به مجمع عمومی ملل متحد با عنوان قطعنامه جهانی در برابر خشونت و افراطی گری خشونت آمیز که به تصویب آن نهاد رسید برای مقابله با قاچاق تسلیحات متعارف که قطعا بر مقابله با خشونت تاثیر خواهد گذاشت،ارائه خواهیم داد.
    کلیدواژگان: قاچاق، تسلیحات متعارف، خشونت، جمهوری اسلامی ایران
  • جواد جهانشیری، رضا تقی پور، ابوالفضل پورمنافی صفحه 147

    این تحقیق به مقایسه اقدامات انجام گرفته در خصوص جرائم سایبری توسط شرکای بین المللی کشور کانادا و چند کشور دیگر می پردازد. یافته های اصلی به شرح زیر است؛ برخی از کشورها در اسناد راهبردی و سیاست هایشان میان جرائم سایبری که در حیطه سازمان های مجری قانون و حملات سایبری که بیش ازپیش در حوزه نظامی قرار دارند، تمایز قائل شده اند. شرکای بین المللی کانادا تمرکز(کانون توجه) خود را در موضوع پیشگیری از جرائم سایبری به حفاظت از زیرساخت های ملی و حیاتی از حملات سایبری معطوف داشته اند. کانادا همچنین می بایستی به منظور همکاری موثر با متحدان خود به حمایت از زیرساخت های ملی و حیاتی توجه بیشتری نمایند. هرچند که ممکن است این موضوع یعنی تمرکز و توجه به متحدانش منجر به یک ریسک پذیری درازدست دادن همکاری با متحدان غیر سنتی، مانند روسیه و چین بیانجامد. کشورهای اروپایی و ایالات متحده امریکا به منظور جلوگیری از جرائم سایبری و حملات سایبری اجازه دسترسی به اطلاعات الکترونیکی را کمتر می دهند. کشورهای دیگر به این امکان به صورت عمومی اذعان نمی کنند. با توجه به سیاست ها و تصمیمات به عمل آمده اخیر، شیوه ها و ضرورت هایی برای دسترسی و یا جلوگیری محدود به صورت قانونی در کانادا مطرح است. کشورها به منظور ایجاد نوعی آژانس مانند «Nav-Canada» (که ارائه دهنده خدمات ناوبری هوایی داخلی کشور و یک شرکت بدون سهم سرمایه بخش خصوصی از طریق صدور اوراق قرضه در بازار عمومی تامین مالی می شود) در راستای اجرایی نمودن استراتژی ها و راهبردهایی مربوط به امنیت فضای سایبری مبادرت نمی نمایند. آژانس ها و نهادهای مبارزه با جرائم یا حملات سایبری نوعا یک بخش سازمانی را در ساختار موجود سازمان ها نظامی و اجرایی قانون ایجاد نموده اند.

    کلیدواژگان: جرایم سایبری، امنیت، شبکه های مجازی
|
  • Hossein Ashtari, Ali Saadat Page 9

    Context and

    Objective

    Intelligence is known as a dominance tool in modern world. Field victories and failures of organizations and governments in wars and crises are deeply rooted in strategic intelligence. Without sufficient and proper information, choosing a solution among various solutions to materialize an objective is hard and mostly based on the judgment of and personal beliefs and perceptions which are under question. The research question of this paper is, “what is the adequate theoretical and conceptual framework for the definition of strategic intelligence? What is the impact of this factor on fighting and preventing the terrorism in the region?

    Methodology

    the authors of this paper seek to delineate a theoretical framework for strategic intelligence and subsequently investigate the role in fighting terror.Findings and

    Results

    a strategic plan is needed to fight organized terrorist actions.Measures such as identifying and dominating the geopolitics of the region,historical and cultural elements, religious-tribal and demographical structure of the region, social and psychological structure, moral values, the structure of family, feud agents, the impact of minorities and religious ways, the structure and function of social institutions, the position of the countries having strategic interests in the region, routes money transference and drug trafficking, weapon trade, superpower operations in the region, competitive atmospheres, the structure of terrorist organizations and their objectives, are considered as strategic intelligence actions.

    Keywords: Intelligence, terrorism, strategic intelligence
  • Fatemeh Azimi, Mohammad Mirzaii Page 28
    Context and
    Objective
    transnational crime, especially organized a variety of reasons, including profit and income for individuals and organizations are actually committed and why are closely connected with financial crime. On the most important financial organized crime, corruption and money laundering can be seen as mentioned in the introduction that the Merida Convention has the political power of a country’s economic and social targets the main objective of this study was to clarify the role of Interpol as an institution tasked with combating transnational crimes in the world is In the fight against corruption and money laundering.
    Methodology
    The study of the type and purpose, application and the nature and methods, descriptive information collected through document review and has been taking notes
    Results
    Because of the transnational nature of this crime, and international determination to combat all aspects of policing, especially in matters the most important role as an executive body and Interpol and police in combating transnational crimes and international arena, it can play an important role in fighting crime novel with this.
    Keywords: Interpol, transnational crime, Corruption, money laundering
  • Hamidreza Daneshnari, Ali Moradfar Page 51

    Context and

    Objective

    Global criminology as a part of green criminology is an analysis-oriented framework which is regardful of ethnological issues, transnational processes and justice rules. Accordingly, areas of interest in this field, is not only the investigation of criminological concerns of dominant event regarding illicit behaviors or considering nature as an exploitable resource, but is regardful of human intervention and interference, which leads to environmental harmsResearch

    Method

    The present study which is aimed at introducing global criminology through the approaches of international criminology is oriented to qualitative descriptive-analytical using main resources.

    Findings

    Based on the research findings, the global criminology related to environmental analyses, has brought an international realm and landscape into the stage of criminological studies. This study realm seeks to develop offences in this realm under the shadow of the principle of harm, relying on environmental justice in the stage of transnational green crime.

    Results

    Regarding definition, environmental crime has been taken into account in an important approach, which is referred to as legal and criminological approach. Based on legal approach, crime is defined as taking or leaving an act which materializes in legal text in the form of a criminological expression. On one hand, this approach refers to government as the center of the definition of legal and illegal behaviors and on the other hand, presents an analysis of crime based on criminal code texts. In global criminology, harm principle is the focal point of all researches and analyses. The experts in this field believe that any act that harms environment deserves criminology.

    Keywords: global criminology, green criminology, environmental harm, rule, governedness principle
  • Elham Suleiman Dehkordi, Ali Afrasiabi Page 75
    Context and
    Objective
    one of the theoretical bases of straightforward governments is the right of citizens to have access to information. This right is one of the most important proofs of intellectual freedom. Through the use of right and deliberate information, people can their thought and mind and disseminate their ideas. The question which needs answer in the article is “what theoretical bases does the right of access to information have?” What are the approaches of human legal documents to this right? In Iran’s legal system, what position does this right have?Research
    Method
    The present study has been conducted in descriptiveanalytical method and through the use library resources.
    Findings
    The article first deals with the theoretical bases of the right to have access to information. The theories on which this right is based are divided into two categories. Some of them are nature-oriented and the right of access to information is considered one of human fundamental rights in these categories. Some others deal with the advantages of the afore-mentioned right in the development and growth of society. In the standpoint of the recent theoreticians, the right of citizens to have access to information removes government doughts, Expands people’s partnership and supervision, lays down the setting for freedom expression, eradicates deviation, and boosts economy, gives answer to government in face of people. This right has been recognized in human rights manifesto in 1966 and political and civil rights alliance in 1966.
    Results
    In Iran legal system, this right has been recognized in constitution. Islamic punishment law has been predicted in support of values written in constitution in return for illicit deprivation of the right to guarantee criminal execution.
    Keywords: answer, partnership, freedom, access to information
  • Hasan Poorbaferani, Asghar Ahmadi Page 101
    Context and
    Objective
    Although governments throughout history, for reasons of authority and independence, have always only recognized their own criminal laws, nowadays with the phenomenon of globalization and its impact on criminal law, which is an example of the globalization of crime, and also other legal, political, and economical issues have forced the governments to recognize and validate foreign judicial laws and sentences.
    Methodology
    The present research is descriptive-analytical and has used library-based documents for data collection.
    Findings
    In such a context, sometimes the law of another country and sometimes its judicial sentences are recognized. In the present article, the two aspects, the credibility of a foreign law and the judicial sentences of foreign courts in international criminal law and Iran’s law system are studied with a view of the principle of solidarity or the consensus of jurisdiction.
    Results
    The credibility of foreign law and criminal sentence is recognized in international documents and the law maker and the government of the Islamic Republic of Iran has recognized and validated foreign laws and judicial sentences through legislation, signing of bilateral agreements in the framework of judicial interaction with some countries regarding extradition of convicts and criminals.
    Keywords: Territorial jurisdiction principle, legislative jurisdiction, judicial jurisdiction, solidarity of jurisdiction principle, international criminal law
  • Seyed, Mostafa Kazerooni, Naser Ghasemi Page 116
    Context and
    Objective
    In this article, the role of the organized crime of smuggling conventional weapons in creation, increase, and continuation of global violence is studied and regarding the resolution of a world against crime and extremism proposed by the Islamic Republic of Iran to the general assembly of the UN to confront smuggling of conventional weapons, some strategies have been presented.
    Methodology
    The present article is descriptive-analytical and library-based documents have been used for data collection.
    Findings
    The smuggling of conventional weapons is a transnational organized crime which, in recent decades, has increased due to internal conflicts and growth of the number of inefficient governments. So far, some actions have been done by the international society such as international conference related to illegal trade of light and heavy weaponry and all its aspects in 2001 and the annexed protocol to the UN convention regarding transnational organized crime known as the protocol against illegal production and smuggling of fire arms, their accessories and ammunition.
    Results
    Reluctance or inefficiency of governments in confronting the activities of transnational organized armed groups like the performance of international terrorism in recent years is considered as the main reason for the growth of smuggling of conventional weapons. Smuggling of conventional weapons, due to its easy accessibility for criminals and terrorists and unlike unconventional weapons, has direct connection with the increase and continuation of violence worldwide in such a way that we witness some examples in Syria, Iraq, and Afghanistan.
    Keywords: Smuggling, Conventional Weapons, Violence, Islamic Republic of Iran