فهرست مطالب

فصلنامه مطالعات منابع انسانی
پیاپی 14 (زمستان 1393)

  • تاریخ انتشار: 1393/12/19
  • تعداد عناوین: 8
|
  • علی فرهادی، مهدی خیراندیش صفحه 1
    این تحقیق با هدف آسیب شناسی دوره های مقدماتی رسته ای از دیدگاه دانشجویان و فرماندهان یگان های اجرایی انجام شده است. پژوهش حاضر بر مبنای دستاوردهای تحقیق از نوع کاربردی بوده و بر مبنای اهداف تحقیق از نوع توصیفی - پیمایشی است. جامعه آماری تحقیق شامل دانشجویان دوره مقدماتی رسته ای دانشگاه هوایی شهید ستاری و فرماندهان یگان های صفی مستقر در تهران می باشند که با روش نمونه گیری غیر احتمالی هدف مند (قضاوتی)، تعداد 100 نفر (از هر طبقه 50 نفر) انتخاب گردیدند. داده های لازم با استفاده از ابزار پرسش نامه جمع آوری گردید و با استفاده از آزمون های آمار استنباطی (کولموگورف – اسمیرنوف و میانگین یک جامعه) مورد تجزیه و تحلیل قرار گرفتند؛ نتایج تحقیق نشان داد که دوره مقدماتی رسته ای دانشگاه هوایی شهید ستاری، در هر سه حوزه رضایت فراگیران، تغییرات رفتاری و نتایج کلیدی دچار آسیب می باشد و در حوزه یادگیری به دلیل قبولی اکثر دانشجویان در آزمون های پایان دوره، آسیبی مشاهده نگردید.
    کلیدواژگان: اثربخشی آموزش، آسیب شناسی، نهاجا، مقدماتی رسته ای
  • حاجیه رجبی فرجاد، کرم الله دانش فرد، محمد مهدی مظاهری، علیرضا شیروانی صفحه 23
    اعتماد یکی از عناصر مهم سرمایه اجتماعی است که رکنی جدایی ناپذیر از مجموعه ثروت یک ملت است. در امر مشارکت وجود اعتماد ضروری است. هدف این مقاله بررسی رابطه اعتماد عمومی با مشارکت شهروندان است. با فراتر رفتن میزان اعتماد از محدوده خانواده و نظام خویشاوندی به حوزه های گسترده تر در مقیاس های فرامحلی در قلمروهای روستایی، شهری و ملی، میزان مشارکت نیز در بازتولید و ارتقای اعتماد اجتماعی توسعه یافته در قالب گسترش صداقت، وفاداری، حسن نیت، وظیفه شناسی، وفای به عهد، ثبات در اندیشه و عمل موثر خواهد بود. به تعبیری با تقویت اجتماع اخلاقی و تعهد عملی به التزام های اخلاقی در سطوح میان فردی، بین فرد و نهادها و نیز بین نهادی، فرایند اعتماد اجتماعی در سطوح اعتماد افراد نسبت به یکدیگر و نیز اعتماد اجتماعی نسبت به نهادهای اجتماعی و مامورانی که متولی و عامل در این نهادها هستند، قوت لازم را کسب خواهد کرد و زمینه ساز تعاون و مشارکت اجتماعی خواهد بود. مشارکت همچنین تعامل میان شهروندان و دولت مردان را ثمربخشتر می سازد و سرمایه اجتماعی و اعتماد عمومی را ارتقاء می دهد. دخالت شهروندان در اداره امور عمومی پاسخگوئی کارگزاران دولتی را افزایش می دهد و آنها را نسبت به انتظارات مردم پاسخگوتر و حساس تر می سازد. از سوی دیگر مشروعیت و پذیرش دولت نیز با مشارکت مردم تحکیم و تثبیت می شود. در این مقاله، با ارائه تعاریفی از اعتماد و بر شمردن ابعاد آن به اهمیت اعتماد در زندگی و جامعه پرداخته می شود. همچنین چگونگی تاثیرگذاری اعتماد بر متغیرهای دیگر بیان شده و تکامل اعتماد و چگونگی تاثیر آن بر مشارکت شهروندان تحلیل شده است.
    کلیدواژگان: اعتماد، اعتماد عمومی، مشارکت، مشارکت شهروندان
  • محمدعلی فلاح، علیرضا کسرایی، ماندانا مومنی، امین رجبی تاج امیر صفحه 47
    مدیریت مشارکتی از ایده های تازه ای است که برای هدایت کارآمدتر فعالیت های سازمان مطرح شده است. تاکید اصلی این نوع مدیریت بر همکاری و مشارکت داوطلبانه کارکنان سازمان است. نظام پیشنهادها یکی از سازوکارهای قدرتمند و اساسی شیوه مدیریت مشارکت جو است که در بسیاری از سازمان های بخش های خصوصی و عمومی کاربردی گسترده یافته است. پژوهش پیش رو به بررسی امکان پیاده سازی مدیریت مشارکتی از طریق نظام پیشنهادها در دانشگاه شهید ستاری می پردازد. بدین منظور چهار متغیر آمادگی فردی کارکنان، آمادگی فردی مدیران، آمادگی ساختاری سازمان و آمادگی فرهنگی سازمان بررسی شده است. این پژوهش از نظر هدف کاربردی و از نگاه چگونگی جمع-آوری داده ها توصیفی- پیمایشی است. ابزار جمع آوری داده ها پرسشنامه ای محقق ساخته ای است. جامعه آماری شامل کارکنان دانشگاه هوایی شهید ستاری است که از میان آنها تعداد 153 نفر به روش نمونه گیری تصادفی به عنوان نمونه آماری انتخاب شده اند. نتایج حاصل از تحقیق نشان می دهد متغیرهای آمادگی فردی کارکنان، آمادگی فردی مدیران و آمادگی فرهنگی سازمان در حد مطلوبی قرار دارند ولی آمادگی ساختاری سازمان در حد مطلوبی نیست. بر این اساس پیشنهادهایی کاربردی ارائه شده است.
    کلیدواژگان: مشارکت، مدیریت مشارکتی، نظام پیشنهادها
  • داود فیض، امین کهیاری حقیقت*، محمد مرادی، احسان رحیمی صفحه 67

    اجرای معمولی فعالیت های سازمانی توسط کارکنان نه تنها منجر به توسعه سازمان در محیط به شدت رقابتی کنونی نمی شود، بلکه بقای آن را نیز به خطر می اندازد؛ لذا توجه به نقش رفتار شهروندی سازمانی در توسعه ی بهره وری و کارایی سازمان حائز اهمیت می باشد. هدف این تحقیق بررسی تاثیر عدالت سازمانی، حمایت سازمانی ادراک شده و توانمندسازی روان شناختی بر رفتار شهروندی سازمانی و عملکرد شغلی کارکنان می باشد. می توان ادعا نمود که در این تحقیق از مدلی خاص و جدید برای بررسی تاثیر همزمان متغیرهای عدالت سازمانی، حمایت سازمانی ادراک شده و توانمندسازی روان شناختی بر رفتار شهروندی سازمانی و عملکرد شغلی استفاده شده است. جامعه ی آماری این پژوهش شامل کلیه ی کارکنان اداری-مالی و درمانی بیمارستان شهید فقیهی شهر شیراز بوده و روش نمونه گیری طبقه ای تصادفی می باشد. تجزیه و تحلیل داده های حاصل از 150 پرسشنامه نشان داد که رفتار شهروندی سازمانی تحت تاثیر مستقیم عدالت سازمانی، حمایت سازمانی ادراک شده و توانمندسازی روان شناختی بوده و عملکرد شغلی تحت تاثیر مستقیم عدالت سازمانی، حمایت سازمانی ادراک شده، توانمندسازی روان شناختی و رفتار شهروندی سازمانی می باشد. بر این اساس می توان ادعا نمود که رعایت عدالت در توزیع منابع و پاداش های سازمانی، تدارک آمیخته های متنوع از مشوق های مادی و معنوی و تقویت اعتماد به نفس کارکنان، رفتار شهروندی سازمانی و در نتیجه عملکرد شغلی کارکنان را تا حد زیادی بهبود می بخشد.

    کلیدواژگان: رفتار شهروندی سازمانی، حمایت سازمانی ادراک شده، عدالت سازمانی، توانمندسازی روان شناختی
  • حسین دامغانیان، لاله جمشیدی، سعیده خبازکار * صفحه 105

    بیگانگی از کار یکی از عوامل مخرب عملکرد در سازمان است. از این رو شناسایی عوامل موثر بر بروز این عارضه سازمانی می تواند نقش مهمی در عملکرد سازمانی داشته باشد. هدف این پژوهش، مطالعه بیگانگی از کار زنان شاغل با محوریت سقف شیشه ای است. روش پژوهش، توصیفی از نوع همبستگی و مبتنی بر مدل معادلات ساختاری است. جامعه آماری پژوهش حاضر کارکنان زن بانک های مسکن و ملی استان گیلان است که نمونه ای به حجم 125 نفر از آنها به صورت تصادفی به عنوان نمونه آماری انتخاب شده است. ابزار گردآوری داده ها در این پژوهش دو پرسشنامه بیگانگی از کار و سقف شیشه ای بوده است. برای ارزیابی روایی محتوایی و سازه پرسشنامه از نظرات خبرگان و تحلیل عاملی تاییدی استفاده شد و ضریب پایایی این پرسشنامه ها با استفاده از آلفای کرونباخ به ترتیب 94/ 0 و 76/ 0 بوده است. نتایج حاصل از همبستگی پیرسون نشان داد که بیگانگی از کار، همبستگی مثبت و معناداری با سقف شیشه ای دارد. همچنین یافته های حاصل از مدل سازی معادلات ساختاری با رویکرد حداقل مربعات جزئی نشان داد مدل پیشنهادی پژوهشگر از برازش مناسبی برخوردار است و بیگانگی از کار از راه سقف شیشه ای تبیین شده است و با شکل گیری و ضخیم شدن سقف شیشه ای بیگانگی از کار زنان شاغل در این بانک ها افزایش می یابد.

    کلیدواژگان: بیگانگی از کار، سقف شیشه ای، کارکنان زن، بانک
  • احمدعلی روح الهی، احسان احدی مطلق صفحه 131
    به دلیل اهمیت ایمنی پرواز، شناخت عوامل موثر بر بروز سوانح و رویدادهای هوایی از اهداف مهم صنعت هوانوردی محسوب می شود. در بررسی دلایل وقوع سوانح و رویدادهای هوایی بر نقش عوامل انسانی بسیار تاکید شده است. با وجود این تاکیدها تعداد سوانح در این صنعت کاهش چشم گیری نداشته است. این مهم احتمال وجود عوامل دیگری را در بروز سوانح هوایی مطرح نموده است. از جمله ی این عوامل می توان به وجود استرس و فشارهای روحی و روانی متخصصین مختلف صنعت هوانوردی از جمله مراقبت پرواز اشاره کرد، که با شناسایی میزان استرس می توان راهکارهایی را در خصوص مدیریت به هنگام آن اتخاذ نمود. جامعه آماری پژوهش کارکنان مراقبت پرواز نهاجا شاغل در سطح استان تهران به تعداد 60 نفر می باشند که به روش نمونه گیری تصادفی ساده و با استفاده از جدول مورگان 52 نفر انتخاب شدند. روش گردآوری داده ها، پرسشنامه استرس شغلی فیلیپ. ال. رایس (1992) است که اطلاعاتی در مورد استرس شغلی به ما می دهد. پژوهش حاضر از نوع توصیفی- مقطعی است. برای تحلیل داده ها از نرم افزار SPSS ویراست 19 استفاده شده است. نتایج تحقیق حاکی از این است که 4/13 درصد از کارکنان دارای استرس شغلی پایین، 7/16 درصد از کارکنان دارای استرس شغلی طبیعی و 9/69 درصد با استرس شغلی بالایی مواجه هستند. بر این اساس ضرورت اجرای برنامه ای جامع در خصوص مدیریت استرس کارکنان، به همراه با رسیدگی به وضعیت ارتقا و امنیت شغلی و برقراری امکان ارتباط موثر کارکنان با مسئولین و فراهم کردن امکانات مشارکت آن ها در تصمیم گیری ها، بایستی در اولویت اول با هدف بهبود وضعیت شغلی کارکنان قرار گیرد.
    کلیدواژگان: مراقبت پرواز، استرس شغلی، ایمنی پرواز و ایمنی مسافران و هواپیما، رضایت شغلی
  • اسماعیل اسدی، محمد ذاکری، محسن زراعتی، عبدالله وثوقی نیری صفحه 151
    ارزیابی عملکرد یکی از مهم ترین اقدامات مدیریتی است و می تواند در مدیریت عملکرد، بالا بردن انگیزه کارکنان، بهبود ارتباطات و تشخیص مشکلات کمک شایانی نماید. هدف این مقاله طراحی و ارائه الگوی ارزیابی عملکرد جامع و متناسب با فعالیت های دانشگاه علوم وفنون هوایی شهید ستاری بر اساس مدل کارت امتیازی متوازن است. جامعه آماری این تحقیق در فاز طراحی مدل شامل خبرگان حوزه های نظامی، دانشگاهی و دانشجویان سال آخر رشته مدیریت آشنا به فرآیند آموزش دانشگاه بودند که به روش قضاوتی و گلوله برفی انتخاب شدند. همچنین در فاز آزمون مدل از 35 نفر از مجریان امور آموزشی دانشگاه به عنوان جامعه آماری استفاده شد که با توجه به تعداد محدود آنان امکان بررسی نظرات همه وجود داشت لذا نمونه گیری انجام نشد. برای تدوین این مدل، معیارها و شاخص های چهار حوزه کلیدی مدل کارت امتیازی متوازن (معیارهای مالی، مشتریان، فرایندهای داخلی، یادگیری و رشد) از طریق مصاحبه نیمه ساختاریافته مورد نظرسنجی قرار گرفت. تحلیل داده های به دست آمده به روش تحلیل تم انجام شد. بر این اساس مولفه های اصلی مدل عبارتند از: وضعیت بودجه، امکانات و تسهیلات آموزشی، رضایت دانشجویان، شهرت و اعتبار دانشگاه، رضایت یگان های اجرایی، ظرفیت و خدمات، وضعیت کارکنان، استانداردسازی، ارزیابی عملکرد، تکنولوژی آموزشی، توانمندسازی کارکنان، وضعیت اساتید، وضعیت فناوری اطلاعات، وضعیت برنامه ریزی استراتژیک و نوآوری. نتایج آزمون تی تک نمونه ای نشان دهنده تایید مدل احصا شده از سوی مجریان آموزش است. بهره گیری از مولفه ها و شاخص های احصا شده در این تحقیق در فرآیند ارزیابی عملکرد آموزشی دانشگاه می تواند ضمن افزایش عینیت و دقت نتایج، منجر به غنای بیشتر فرآیند آموزش و بهبود قابل توجه عملکرد آموزشی دانشگاه گردد.
    کلیدواژگان: ارزیابی عملکرد، کارت امتیازی متوازن، دانشگاه علوم و فنون هوایی شهید ستاری
|
  • Iriaf, Basic Training, Training Effectiveness Page 1
    The aim of this study is identifying existing weaknesses in the basic trainings of the IRIAF from the viewpoint of the students and administrative unit commanders. This research is an applied and descriptive study.Statistical population of the research include thelearners ofbasic military training courses in Shahid Sattari Air Universityand commanders of the line unitsstationed in Tehran during 2014 amongwhich100 people were selected by non-probability sampling method. Required data were collected by means of interviews and questionnaires and were analyzed using inferential statistical tests (K S test, the mean of a population). Findings showed that there are some weaknesses inall of the three studied dimensions of the basic trainings(learner satisfaction, behavioral changes and key results).butthere was not any considerable weaknessin the field of learning dimension, because all students pass the final exam.
    Keywords: Ali Farhadi, Mehdi Kheirandish
  • Hajieh Rajabi Farjad, Karam Allah Danesh Fard, Mohammad Mahdi Mazaheri, Alireza Shirvani Page 23
    Trust is an important element of social capital which is an inseparable element of the wealth of a nation. So trust is necessary in the partnership. The purpose of this paper is to investigate the relationship between public trust and citizen participation. Improving social trust will develop honesty, loyalty, good faith, duty Geology, promise, consistency in thought and action. These entities are essential for strengthening the cooperation and participation in the society.Furthermore, participation can make more effective Interaction among citizens and government and can promote social capital and public trust. Citizen involvement in public affairs makes government agencies more accountable and responsive to the citizen's expectations. This also can lead to acceptance of the legitimacy of the government and the consolidation of the partnership. In this paper, we present the definitions of trust and confidence in life and society on the importance of counting dimension is presented. The influence of other variables of trust and confidence, and how it affects the development of citizen participation are analyzed.
    Keywords: trust, confidence, collaboration, citizen participation
  • Mohammad Ali Fallah, Ahmadreza Kasraei, Mandan Momeni, Amin Rajabi Tajamir Page 47
    Participative management is a new idea proposed in the field of enhancing the efficiency of organizational activities. This kind of management has emphasized on voluntary cooperation and participation of organizational members. Suggestions system is one of the fundamental and powerful mechanisms related to Participative management style which has developed in many private and public organizations.This research has considered the Possibility of implementing participative management through the suggestions system in Shahid Sattari University in terms of four variables: individual preparation of managers, individual preparation of staffs, structural preparation of organization and cultural preparation of organization. This research is an applied stuy using descriptive- survey method. The population of intrest consists of Shahid Sattari Air University employees, among which 153 people were selected randomly. Data collection tools was a researcher-made questionnaire. The results show that the current condition of variables related to the individual preparation of managers, individual preparation of staffs and cultural preparation of organization have been appropriate but structural preparation of organization hasn’t located in a good condition.
    Keywords: cooperation, participative management, suggestions system
  • Davood Feyz, Amin Kahyari Haghighat, Mohammad Moradi, Ehsan Rahimi Page 67

    Performing the tasks and works ordinarily by employees will not lead to developing organization in the present extremely competitive environment; butwill endanger the existence of it. Therefore, attention to the role of Organizational citizenship behavior in developing effectiveness and efficiency of organization is very important. Thus the present study focuses on effects of organizational justice, perceived organizational support, and psychological empowerment on Organizational citizenship behaviorand job performance. For this purpose, firstly we reviewed the research literature and offered research hypotheses, and finally we tested the hypotheses. The Statistic society of this study encompasses all official-financial and medical employees of Shahid Faghihi hospital of Shiraz. Analyzing of 150 questionnaires showed that Organizational citizenship behavior influenced by organizational justice, perceived organizational support, and psychological empowerment; and job performance influenced by organizational justice, perceived organizational support, psychological empowerment, and Organizational Citizenship Behavior. Therefore, we can declare that by having justice in distributing organization resources and rewards, provision of various mixes of motivating’s (physical and spiritual), reinforcement of self-confidence, managers could promote Organizational citizenship behavior and job performance.

    Keywords: Organizational Citizenship Behavior, perceived organizational support, organizational justice, psychological empowerment
  • Abbas Taleb Bidokhti, Afrouz Ebrahimi Page 89
    Coincide with the age of information and technology, in recent decades the wave and use of information systems in organizations has undergone and many of them, too many for the tendency of this information and communication systems of their own and in order to use it. The main goal of this research is studying the relationship between the characteristics of the information and improving decision making at different levels of management. The statistical population of the research consists of 60 different levels managers of Mother and Child hospital of Shiraz. This Research has been applied has been an applieed descriptive study. Data collection tool was a researcher- made questionaire. Data analysis was done by using Pearson correlationand regression. The results showed that there was direct and meaningful relationships between the characteristics of the Information in terms of the right time information, the content and form of information and improvement ofmanagers decisions.
    Keywords: Management information systems, Information characteristics, Decision making, Management levels
  • Hosein Damghanian, Laleh Jamshidi, Saeideh Khabaz Kar Page 105

    Work alliance is among organizatioal pitfalls destroying organizational performance. Accordingly, identifying and removing these factors in necessary for sustainig appropriate perormane. This research aims to study the work alliance among women employees with the focus on the glass ceiling. The research is a descriptive and correlational study and significantly based on structural equation modeling. The population of intrest consists of women employees at Guilan’s Maskan and Melli bank, among which a sample of 125 people were selected randomly. Data gathering tool in this research are two questionnaires of work alienation and glass ceiling. To evaluate content and construct validity of the questionnaires, the expert’s comments and confirmatory factor analysis were used. The reliability of each questionnaire was obtained by using Cronbach's alpha (0/76, 0/94). The results of Pearson correlation showed that, work alienation has a significant correlation with glass ceiling. Furthermore, the results obtained from structural equation modeling with the Partial Least Squares (PLS-SEM) approach, demonstrates an acceptable fitting of the researchers proposed model. And also work alienation is explained through glass ceiling. In addition, with the formation and ticking of the glass ceiling, the work alienation of women employees at Guilan’s Maskan and Melli bank increases.

    Keywords: Work Alienation, Glass Ceiling, Women Employees of Maskan, Melli Banks
  • Rohollahi Ahmad Ali, Ahadmotlaghi Ehasan Page 131
    Due to importance of flight safety, “recognition of factors affecting on air accident and incident preventions” is crucial. Investigations show that the role of human factor is the main cause of air accident and incident. Among these factors mental stress has a considerable effect on aeronautical industrial specialist personnel. Identifying the causes of such stress can reduce such accidents and incidents. Research statistical population are air force air traffic controllers personnel’s that select via simple randomly method. Data are collect via Philip El. Rise. Questioner (1992); this Questioner gives us many information about job stress. Present research is analytically and descriptive type. For analysis, we use SSPS software version 19 by applying ANOVA and T- Test. The result of research shows that 13/4 percent of air traffic controllers have low stress, 16/7 percent of them have normal stress and remainder of them (69/9) have high stress. With regard research finding based in high job stress in air traffic controller, it’s necessary to execute stress managerial skills training, use of time managing and enhance job stress indexes. Moreover, mental health enhancement can improve job interest and job satisfactions. Finally, the result of them is increasing flights safety.
    Keywords: Air Traffic Control, Job Stress, Flights Safety, Aircraft, Passengers Safety, Job Satisfactions