فهرست مطالب

نشریه علوم سیاسی
سال شانزدهم شماره 4 (پیاپی 64، زمستان 1392)

  • تاریخ انتشار: 1392/11/24
  • تعداد عناوین: 6
|
  • سید غلامرضا موسوی، احمد واعظی صفحات 7-28
    کارآمدی نظام جمهوری اسلامی یکی از دغدغه های مهم در سال های اخیر و پس از گذشت سه دهه از پیروزی انقلاب اسلامی است، به خصوص در شرایط جدید که نقش منطقه ای و جهانی ایران از جایگاه ویژه ای برخوردار شده و بر اساس آن مطالبات جدیدی از نخبگان و دانشمندان ایرانی در ارائه مدل های مختلف اقتصادی، سیاسی و فرهنگی در حال شکل گیری است. بی تردید ارائه مدل های کارآمد از اولویت های نظام اسلامی است. کارآمدی را از منظرهای گوناگون می توان بازشناخت؛ ولی این مقاله به دنبال تحلیل کارآمدی نظام سیاسی از منظر متغیر نگرش سیستمی است. کارآمدی در رویکرد سیستمی مبتنی بر قدرت تهیه ورودی، نحوه انجام عملیات بر آنها، نحوه سازماندهی خروجی، حفظ، استقرار و تعادل سیستم است؛ یعنی یک سیستم کارآمد سیستمی است که دارای سه مولفه کارایی، اثربخشی و تعادل باشد. لذا فردی که با نگرش سیستمی به نظام سیاسی نگاه می کند، نظام را کلیتی یکپارچه می بیند که از بخش های مختلفی تشکیل شده است. پذیرش این نگرش مجال آن را فراهم می آورد که ضمن تجزیه و تحلیل سیستم به طراحی، نوسازی یا بهسازی ورودی، فرایند، خروجی و بازخورد نظام سیاسی اقدام شود.
    نقطه عزیمت این مقاله نهاد ولایت به مثابه نقطه تعادل نظام اسلامی و عالی ترین مقام مدیریت راهبردی است که می تواند با اعمال نگرش سیستمی جوهره تفکر راهبردی به مهندسی سیستم های کلان نظام سیاسی، نوسازی و بهسازی و در یک کلام کارآمدسازی سیستم اقدام نماید و از طریق تغییر یا تکمیل حلقه های مفقوده برای بهبود سیستم تلاش نماید.
    کلیدواژگان: کارآمدی، نگرش سیستمی، ولایت فقیه، سازمان برنامه ریزی و نظارت راهبردی رهبری
  • منصور میر احمدی، یزدان خالدی پور صفحات 29-54
    از دغدغه های جدی اندیشمندان جهان اسلام در طول یکصد سال اخیر، برقراری نسبت سنت و تجدد بوده است که بی تردید اساس اندیشه آیت الله مرتضی مطهری نیز پاسخی به این نسبت است. تحقیق حاضر بر این فرض بنا نهاده شده است که استاد مطهری در زمینه تجدد، سعی در بازسازی سنت دارد؛ لذا در نیل به اهداف مزبور تلاش شده است زوایای پنهان اندیشه سیاسی مذهبی ایشان، بر اساس الگوی جستاری اسپریگنز، در قالب مشکل شناسی، دلیل شناسی، آرمان شناسی و راه حل شناسی با روش پژوهش توصیفی-تحلیلی، تجزیه و تحلیل شود. مطالعات و بررسی مقاله نشان می دهد استاد مطهری یکی از مهم ترین شخصیت های فکری نوگرا در ایران معاصر است که تلاش ارزنده ای در بازسازی سنت اسلامی ایرانی در زمینه تجدد انجام داده است. به زعم نگارنده فهم تلاش نظری وی می تواند الگوی مناسبی برای تداوم رویکرد نوگرایی در اندیشه اسلامی ارائه نماید.
    کلیدواژگان: سنت، تجدد، اندیشه سیاسی، نوگرایی، بازسازی سنت، مطهری
  • سیدعلی میرموسوی صفحات 55-82
    جماعتی که امروز به اهل سنت شناخته می شوند و اکثریت مسلمانان را تشکیل می دهند، تا قرن سوم هنوز از نظر اعتقادی صورت بندی روشنی نداشتند و با این نام شناخته نمی شدند. ابوالحسن اشعری نخستین اندیشمندی بود که توانست بنیان های فکری - اعتقادی پراکنده این گروه را سامان بخشد و صورت بندی کلامی منسجمی از آن ارائه دهد. پیش از او البته شافعی توانسته بود روش شناسی فقه اهل سنت را پایه گذاری کند؛ ولی اعتبار آن وابسته به مبانی کلامی ای بود که اشعری تاسیس کرد. اهمیت اشعری بیشتر به دلیل نقشی بود که او در تاسیس کلام سیاسی داشت و بر اساس آن برای نخستین بار به تدوین نظریه خلافت پرداخت. این نوشتار در پی بررسی این نقش و توضیح بنیادی است که اشعری برای ساختار اندیشه سیاسی اهل سنت پی ریخت و تداوم نهاد خلافت را تضمین کرد.
    کلیدواژگان: اشعری، کلام سیاسی، اهل سنت، اشاعره، خلافت، امامت
  • احسان بخشنده صفحات 83-102
    غرب شناسی شاید مفهومی نسبتا جدید در علوم سیاسی به ویژه در ایران باشد. در این مقاله ابعاد مختلف برخورد روشنفکران مسلمان و از جمله ایرانی با پدیده مدرنیته و تاثیر آن بر دریافت ایرانی ها از غرب بررسی می شود. سوال اصلی این پژوهش، نقش مدرنیته در شناخت ایران از غرب (غرب شناسی) و دلایل تنفر ایرانی ها از آن است. این پژوهش ضمن بررسی انتقادی روند غرب شناسی در ایران معاصر با تکیه بر مفهوم مدرنیته نشان می دهد غرب شناسی برخلاف شرق شناسی با قصد و برنامه قبلی به دست نیامده است و شرق نه تنها غرب را تارنمایی نمی کند، بلکه در مواقعی آن را نمایندگی هم می کند؛ همچنین یافته های این پژوهش توصیفی-تحلیلی نشان می دهد غرب شناسی در ایران حاصل بازنمایی یک عکس العمل طبیعی و مخالفت با شرقی کردن ایران توسط غرب و نسبت دادن برچسب هایی (مانند تروریست) به ایران است که از یک گفتمان به ایدئولوژی تبدیل شد.
    کلیدواژگان: غرب، شرق، غرب شناسی، شرق شناسی، روشنفکران، مدرنیته
  • یحیی کمالی صفحات 103-132
    ویژگی های نظریه مبنایی موجب گسترش استفاده از این روش در مطالعات علوم اجتماعی شده است. رشته علوم سیاسی، متغیرهای پیچیده و چندبعدی مانند سیاست، قدرت سیاسی و دولت را مطالعه می کند. شرایط و عوامل متفاوت حاکم بر متغیرهای مورد مطالعه این رشته در جوامع مختلف ایجاب می کند پژوهشگران این عرصه مجهز به مهارت های مختلف روش شناسی باشند تا بتوانند این پدیده های غامض را در چارچوب و زمینه خاص خود مطالعه و بررسی نمایند. نظریه مبنایی واجد ویژگی هایی است که می تواند مورد استفاده پژوهشگران علوم سیاسی قرار گیرد. این پژوهش به تبیین روش شناسی نظریه مبنایی می پردازد و کاربردهای آن را در پژوهش های علوم سیاسی می نماید و با بررسی مطالعات نظری انجام شده درباره این روش و بررسی پژوهش هایی که از این استراتژی استفاده کرده اند، تلاش کرده تبیین دقیق و کاربردی از روش شناسی نظریه مبنایی ارائه دهد و در این راستا نرم افزار «اطلس تی آی» را معرفی کرده است.
    کلیدواژگان: علوم سیاسی، روش، نظریه مبنایی، پژوهش، اطلس تی آی
  • مهدی بخشی شیخ احمد، بهنام بهاری، پیمان وهاب پور صفحات 133-154
    دولت اسلامی عراق و شام (داعش)، نام گروهی از اسلام گرایان سنی مذهب (وهابی) تروریستی است که رهبر آن ابوبکر البغدادی خود را خلیفه مسلمانان جهان اعلام کرده و داعیه رهبری مذهبی همه مسلمانان را دارد. این گروه که بخش هایی از عراق و سوریه را تحت کنترل خود دارد، ابتدا در سوریه تشکیل شده و سپس دامنه حرکت خود را به سمت کشور عراق گسترش داد. بررسی اقدامات، اعلامیه ها و سخنرانی رهبران این گروه تکفیری وهابی نشان می دهد این گروه از سویی وهابی است و از سوی دیگر به شدت افراطی می باشد. درواقع، داعش بازگرداندن وهابیت محافظه کار سعودی به همان مسیر خشن و افراطی قدیمی است؛ ایدئولوژی آنها وهابیت تجدید حیات یافته می باشد. تاکید بر احیای خلافت و استقرار آن در جهان اسلام، استفاده از تکفیر در حد گسترده و اعلام جهاد علیه سایر مسلمانان، ویژگی بارز ایدئولوژی این گروه می باشد.
    کلیدواژگان: وهابیت، خلافت، جهاد، داعش
|
  • Seyed Qolamreza Musavi, Ahmad Vaezi Pages 7-28
    The efficiency of Islamic republic of Iran system is one of the major concerns during the recent years and following three decades of the victory of Islamic republic، particularly on the new conditions that the regional and universal role of Iran has been of particular importance and on the basis of which the presentation of diverse economic، political، and cultural models by the Iranian elites and scholars is highly demanded. Definitely، the presentation of qualified models is considered as the priorities of Islamic system. Efficiency could be recognized in many aspects، whereas this article is to analyze the efficiency of political system in view of the variable of systemic approach. Efficiency in the systemic approach would be on the basis of providing input، the way of operating upon them as well as organizing the output، the maintenance and the balance of system. It means that an efficient system is the one which is of three elements of efficiency، effectiveness، and balance. Accordingly، a person with a systemic approach considers the political system as a coherent whole having incorporated different sections. The acceptance of this approach leads to the analysis of the system، developing، reconstruction or improving the input، process، and output together with the feedback of the political system. The turning point of this article is the institution of Wilayat resembling the balance point of Islamic system and the highest strategic management position which can take an step towards the engineering of macro political systems، renovation، improvement or in brief the efficiency of system through the systemic approach-the essence of strategic thought- and endeavoring to modify or complete the missing circles in favor of the promotion of the system.
    Keywords: efficiency, systemic approach, the guardianship of the jurist, programming organization, leader's strategic supervision
  • Mansur Mir Ahmadi, Yazdan Khaledipoor Pages 29-54
    One of the major concerns of the scholars of the world of Islam during the recent 100 years has been the establishment of a relationship between tradition and modernity and definitely، the foundation of the thought of Ayatollah Motahhari has been the respond to this relationship. The present research would be on the basis of this hypothesis that Motahhari has made an effort to renovate the tradition in regard with modernity. Consequently، in order to achieve the aforementioned goals، it has been endeavored to analyze the hidden aspects of his political-religious thought on the basis of Springens pattern within the frame of pathology، recognition of reason، ideology، and detection of the right path through the descriptive-analytical method. The studies of the article illustrate that Motahhari is considered as the most important modernist characters in the contemporary Iran thanks to making precious effort towards the renovation of Iranian Islamic tradition pertaining to modernity. The theoretical endeavor of him could present an appropriate pattern towards the persistence of modernity approach in the Islamic thought.
    Keywords: Tradition, modernity, Political Thought, modernism, renovation of tradition, Motahhari
  • Seyed Ali Mirmusavi Pages 55-82
    The community known as Sunnites and being considered as the majority of Muslims was not of clarified identity in terms of belief until the third century and was not well-known by this name as well. Abu al- Hassan Ash’ari was the first scholar who could give order to the scattered intellectual and ideological foundations of this group and provide a coherent theological formation out of it. Following him، Shafi’ee could establish the methodology of Sunnites’ jurisprudence، while its validity was dependent on theological bases which had been initiated by Ash’ari. The significance of Ash’ari was mostly due to his role in relation to the foundation of political theology and on account of which، he could develop the theory of caliphate. This writing is to study the fundamental role of Asha’ri towards the construction of the political thought of Sunnites and guarantee of the maintenance of caliphate.
    Keywords: Ashari, political theology, Sunnites, Asharites, caliphate, Imamate
  • Ehsan Bakhshandeh Pages 83-102
    Occidentalogy is probably a quite new concept in the political science particularly in Iran. In this article، it is investigated various aspects of Iranian and Muslim Scholars’ dealing with modernity and its effect on the perception of Iranian from the west. The main question of this research is the function of modernity in regard with the perception of Iran from the west and the reasons of Iranians’ hatred. Through critically studying the trend of occidentalogy in the contemporary Iran relying on the concept of modernity، this research illustrates that occidentalogy in spite of orientalism has not been achieved via a pre- planning and purpose، and not only does the east make the west enlightened but also it represents it at times. Moreover، the findings of this descriptive-analytical research clarifies that the occidentalogy in Iran is the result of re-manifestation of a natural reflection and objection to orientalization of Iran by the West and attributing labels like terrorist to Iran which changed into ideology out of a discourse.
    Keywords: West, East, occidentalogy, orientalism, intellectuals, modernity
  • Yahya Kamali Pages 103-132
    The characteristics of fundamental theory have led to the extension of the application of this method concerning the studies of social science. The political science studies the complicated and multidimensional variables such as the policy of political power and government. The various conditions and elements dominant on the studied variables of this major in varied societies call for the researchers of this field to be equipped with the different skills of methodology in order to study and investigate these complicated phenomena within their particular framework. The fundamental theory is of characteristics which could be utilized by the researchers of political science. This research crystallizes the Methodology of fundamental theory as well as its functions connected to the political science researches. Through the investigation of theoretical studies related to this method as well as the investigation f researches having used this strategy، the article has endeavored to present accurate and practical clarification from the Methodology of fundamental theory and in this regard it has introduced the “Atlas T I” software.
    Keywords: political science_method_fundamental theory_research_“Atlas T I”
  • Mahdi Bakhshi Sheikh Ahmad, Behnam Bahari, Peyman Vahabpoor Pages 133-154
    The Islamic government of Iraq and syria –Daesh- is the name of a terrorist Sunni Islamist group whose leader، Abubakr al-Baqdadi، considers himself as the caliphate as well as the religious leader of the Muslims of the world. This group، having the control of some parts of Iraq and Syria، was initially made in Syria and then it extended the array of its progress towards Iraq. Through The investigation of the acts، the announcements، and the speech of the leaders of this group، it is clarified that this collection is considered vahabi on one hand and strictly extremist on the other hand. In fact، Daesh is returning the conservative Saudi vahabism towards that very harsh and extremist preceding path and their ideology is deemed to be the recreated vahabism. The emphasis on the renovation of caliphate and its endurance in the world of Islam، making benefit of takfiri to the large extent as well as the announcement of jihad against the other Muslims is considered the explicit feature of the ideology of this group.
    Keywords: Vahabism, caliphate, jihad, Daesh