فهرست مطالب

Iranian Journal of Veterinary Science and Technology
Volume:6 Issue: 2, Summer and Autumn 2014

  • تاریخ انتشار: 1394/06/01
  • تعداد عناوین: 8
|
  • محمدرضا اصلانی، محبوبه آزاد، مهرداد مهری، وحید نجارنژاد* صفحات 1-10

    انار یک میوه خوراکی با اثرات درمانی زیاد مثل اثرات آنتی اکسیدانتی، ضد التهابی و تنظیم کننده چربی خون است که از مدتها قبل شناخته شده است. در این مطالعه به بررسی اثرات درمانی عصاره پوسته سفید انار در درمان مسمومیت با سرب تجربی در رت پرداخته شده است. برای این منظور رتهای ماده، محلول ppm1000 استات سرب را بصورت آب خوراکی برای 35 روز دریافت کردند. سپس حیوانات با عصاره پوسته سفید غشاهای داخلی انار (kg/mg 100و kg/mg 200 بصورت خوراکی) روزی دوبار برای 35 روز درمان شدند. غلظت سرب در خون، کلیه، کبد، استخوان و مغز با دستگاه جذب اتمی اندازه گیری شد. عصاره پوسته سفید و غشاهای داخلی انار با دز بالاتر باعث کاهش غلظت سرب در مغز (61 ،(%خون (53 (%و استخوان (5.34 (%شد. هیچ تغییر معنی داری در غلظت مس، روی و آهن سرم و کبد بدنبال تجویز عصاره پوسته سفید انار ایجاد نشد. در این مطالعه مشخص شد که عصاره پوسته سفید و غشاهای داخلی انار بدون هیچ تغییر معنی داری در المانهای ضروری خون و بافت، دارای اثرات درمانی بر مسمومیت با سرب در رت است.

    کلیدواژگان: انار، مسمومیت با سرب، میکرو المانها، رت
  • پرویز تاجیک *، حسام کهساری، بابک قاسمی پناهی، ایرج سهرابی حقدوست، عباس برین، حمید قاسم زاده نوا صفحات 11-20

    شناخت عوامل محرک تکثیر سلولهای بنیادی اسپرماتوگونی در محیط کشت، راه های ارزشمندی را برای مطالعه بیولوژی پایه این سلولها فراهم میکند. هدف مطالعه اخیر ارزیابی تاثیرات یکی از آنالوگهای GnRH) acetate alareline (بر کلونیسازی سلولهای بنیادی اسپرماتوگونی در کوتاه مدت در محیط همکشتی با سلولهای سرتولی بود. از پنج گوساله سه ماهه نژاد هلشتاین برای جداسازی سلولهای اسپرماتوگونی و سرتولی استفاده شد. برای جمعآوری سلولهای اسپرماتوگونی از روش های هضم آنزیمی استفاده شد. سلولهای بنیادی اسپرماتوگونی به مدت پانزده روز با سلولهای سرتولی کشت داده شدند و اثرات دزهای مختلف GnRHa) ml/4µg,2,1,5 /0 (بر کلونیسازی سلولهای بنیادی اسپرماتوگونی ارزیابی شد. تاثیرات GnRHa بر تکثیر سلولهای بنیادی اسپرماتوگونی وابسته به دز بود. در پایان مشخص شد که دز GnRHa ml/µg 1 بهترین اثر را بر کلونیسازی سلولهای بنیادی اسپرماتوگونی در مقایسه با گروه کنترل دارد. بالاترین دز درمانی (ml/µg 4GnRHa (دارای اثرات منفی بر کلونیسازی سلولهای بنیادی اسپرماتوگونی در مقایسه با گروه کنترل بود.

    کلیدواژگان: هورمون آزادکننده گنادوتروپین، گوساله، سلولهای بنیادی اسپرماتوگونی، سلول سرتولی، محیط هم کشتی
  • شیوا برجی، عبدالله جمشیدی*، سعید خانزادی، جمشید رزمیار صفحات 21-28

    کوکسیلا برنتی عامل بیماری تب Q درجوامع انسانی است. این مطالعه با هدف تعیین میزان آلودگی نمونه های شیر مخزن به این باکتری انجام گردیده است. در این مطالعه تعداد 100 نمونه شیر مخزن جمع آوری شده از گله های شیری در شمال شرق ایران به روش PCR touchdown مورد بررسی قرار گرفت. جهت تکثیر قطعه 687 جفت بازی از ژنIS1111 پرایمر های ترنس مورد استفاده قرار گرفت. تعداد پنج نمونه (5 (%از نظر حضور باکتری کوکسیلا برنتی مثبت تشخیص داده شد. نتایج تعیین توالی مشابهت 100 %محصول تکثیر شده را با توالی های ثبت شده در بانک ژن نشان داد. نتایج این مطالعه مشخص نمود که شیر مخزن گاوی می تواند منبع مهمی برای انتقال عفونت این پاتوژن در ایران باشد

    کلیدواژگان: شیر مخزن، کوکسیلا برنتی، PCR touc
  • مریم قلی زاده، موسی توسلی*، فرید رضایی، زهرا نیکوصفت صفحات 29-41

    آرگاس رفلکسوس یک انگل خونخوار اجباری است که ممکن است باعث واکنشهای قرمزی پوست و تورم موضعی شود. در مطالعه حاضر به منظور ارزیابی چهره هیستوپاتولوژیک ناشی از گزش این کنه، از کبوتر به عنوان میزبان طبیعی انگل استفاده گردید. کنه های بالغ از شهرستان ارومیه در شمال غرب ایران جمع آوری شدند و تا زمان آزمایش در دسیکاتور مناسب نگهداری شدند. شانزده کبوتر به طور تجربی توسط کنه های بالغ آلوده شده و در 4 گروه 4 تایی تقسیم شدند و به ترتیب پس از 30 دقیقه، 4 ،24 و 48 ساعت پس از آلودگی جهت ارزیابی تغییرات هیستوپاتولوژیک محل گزش کنه آسان کشی شدند. ضایعات هیستوپاتولوژیک اولیه بسته به زمان آلودگی شامل ادم، نقاط خونریزی، تورم عروق، نکروز و واکنش های التهابی خفیف تا شدید بود. در مراحل پایانی، ظهور کانون های آبسه های ریز در درمیس چهره غالب آسیب شناسی بود. این تحقیق به خوبی تغییرات پاتولوژیک متفاوت را در پوست کبوترهای آلوده نشان میدهد. با اینحال، مطالعات بیشتری جهت ارزیابی پاسخهای ایمنوآلرژیک و تغییرات پاتولوژیک در دیگر گونه های حیوانی و همچنین انسان مورد نیاز است.

    کلیدواژگان: آرگاس رفلکسوس، کنه، کبوتر، هیستوپاتولوژی
  • سامان سرگزی، امیر مقدم جعفری، محمد حیدرپور* صفحات 42-52

    با توجه به نقش استرس اکسیداتیو در بیماری زایی سموم ارگانوفسفره، در مطالعه حاضر اثرات مسمومیت مزمن با دیازینون بر شاخص های استرس اکسیداتیو بافت های کبد و کلیه رت ویستار مورد ارزیابی قرار گرفت. به علاوه اثرات محافظتی ترت بوتیل هیدرو کویینون (TBHQ؛ به عنوان یک آنتی اکسیدان غذایی قوی) در جلوگیری از بروز آسیب اکسیداتیو ناشی از دیازینون در این بافت ها بررسی گردید. گروه های مورد مطالعه شامل 4 گروه هر کدام به تعداد 7 سر رت بود: گروه کنترل (دریافت کننده روغن ذرت به صورت روزانه)، گروه دیازینون (10 میلی گرم به ازای هر کیلوگرم وزن بدن حل شده در روغن ذرت)، گروه TBHQ) 028/0 گرم به ازای هر کیلوگرم ماده غذایی، حل شده در روغن ذرت) و گروه دیازینون– TBHQ) سم و آنتی اکسیدان با دوزهای ذکر شده). خوراندن روغن، سم یا آنتی اکسیدان به مدت 7 هفته و بصورت روزانه توسط لوله گاواژ صورت گرفت. پس از پایان مطالعه شاخص های استرس اکسیداتیو شامل مالون دی آلدهید، گروه تیول و ظرفیت تام آنتی اکسیدانی (FRAP (در هموژنیزه بافت های کبد و کلیه اندازه گیری شد. تجویز دیازینون موجب افزایش معنی دار (05.0<p (میزان مالون دی آلدهید به عنوان شاخص پراکسیداسیون لیپیدی، در بافت کلیه گردید. تجویز همزمان TBHQ با دیازینون، مقدار گروه تام تیول و FRAP را در بافت های کبد و کلیه بصورت معنی داری افزایش داد (05.0<p ،(اما اثری در مقدار مالون دی آلدهید بافتها نداشت. مقدار تجویز شده از TBHQ با وجود فعالیت آنتی اکسیدانی و افزایش معنی دار گروه تیول و ظرفیت تام آنتی اکسیدانی، به طور کارامدی قادر به بهبود وضعیت پراکسیداسیون لیپیدی ایجاد شده توسط دیازینون در بافت های مختلف نبود. به نظر می رسد استفاده از مقادیر یالاتر TBHQ برای مهار پراکسیداسیون لیپیدی ناشی از مسمومیت مزمن دیازینون ضروری باشد.

    کلیدواژگان: دیازینون، استرس اکسیداتیو، ترت بوتیل هیدرو کوئینون، رت
  • بهمن مصلی نژاد*، رضا آویزه، علیرضا غدیری، مهدی پورمهدی، مرضیه رجبعلی پور صفحات 53-61

    اگرچه یافته های زیادی در زمینه ارتباط بین هورمونهای تیروئیدی سرم، کلسترول، تریگلیسرید و لیپوپروتئینها در حیوانات مختلف وجود دارد، اما منابع در سگها محدود میباشند. هدف از انجام این مطالعه، تعیین ارتباط بین هورمون های تیروئیدی و غلظت سرمی پروفایلهای لیپیدی و لیپوپروتئینها و نیز تعیین ارتباط بین پارامترهای اندازهگیری شده در گروه های مختلف از نظر فصل، جنس و سندر سگهای منطقه اهواز، جنوب غرب ایران بود. نمونه های خون از ورید سفالیک 60 قلاده سگ سالم از نظر بالینی و غیر آبستن در دو فصل (تابستان و زمستان) و در دو گروه سنی (کمتر و بیشتر از 3 سال) گرفته شدند. نمونهبرداری از هر حیوان، تنها یکبار انجام شده بود (30 قلاده در هر فصل). غلظتهای سرمی کلسترول، تریگلیسرید، VLDL ،LDL ،HDL و ارتباط آنها با هورمونهای تیروکسین (T4 (و ترییدوتیرونین (T3 (در سگهای مورد مطالعه اندازهگیری شدند. در تحقیق حاضر، میانگین غلظت سرمی کلسترول، تریگلیسرید، HDL ،LDL ،VLDL ،T4 و T3 اندازهگیری شدند. پارامترهای فوق در دو فصل تابستان و زمستان نیزبدست آمدند. فصل اثر معنیداری بر مقادیر تریگلیسرید، HDL ،LDL و VLDL در سگهای مورد مطالعه داشت (05.0<p .(غلظت سرمی T3 و T4 ،به شکل غیر معنیداری در فصل تابستان کمتر از زمستان بود (05.0>p .(هیچ تفاوت معنیداری برای مقادیر کلسترول، T3 و T4 در گروه های مختلف از نظر سن، جنس و فصل وجود نداشت (05.0>p .(به دانش ما، هیچگونه مطالعات قبلی در زمینه ارتباط بین هورمونهای تیروئیدی با لیپیدها و لیپوپروتئینهای سرمی در سگهای ایران وجود ندارد. نتایج حاضر نشان داد که هورمونهای تیروئیدی بر مقادیر تریگلیسرید، HDL ،LDL و VLDL تاثیرگذار بوده و بخشی ازتغییرات فصلی مشاهده شده در سرم، ممکن است ناشی از تغییر در هورمونهای تیروئیدی باشد

    کلیدواژگان: تیروکسین (T4، (ترییدوتیرونین (T3، (لیپید، لیپوپروتئین، سگ، اهواز
  • لادن امیر خسروی، مریم رئوف*، رامین رئوف، مهدی عباس نژاد، سعید إسماعیلی ماهانی، محسن رمضانی، حامد ابراهیم نژاد، سارا امان پور، جهانگیر حقانی صفحات 62-77

    این مطالعه به منظور بررسی تاثیرات درد التهابی پالپ دندان بر یادگیری وحافظه فضایی موشهای صحرایی نر ویستار انجام گردید. 56 سر موش صحرایی نر بالغ بصورت تصادفی به هشت گروه هفت تایی شامل موارد زیر تقسیم شدند. گروه های کنترل، شاهد جراحی که نرمال سالین دریافت کرد، دریافت کننده حلال کاپسایسین که حلال کاپسایسین دریافت کرد، سه گروه دریافت کننده دوزهای متفاوت کاپسایسین (µg 100 و 25 و 10 (و گروه دریافت کننده 10 میکرولیتر فرمالین 2/5 درصد، و گروه دریافت کننده ایبوپروفن بیست دقیقه قبل از تزریق کپسایسین µg 100 .پس از تراش 2mm از نواحی دیستال دندانهای انسیزور فک پایین روکش پلی اتیلنی روی دندانها قرار گرفت. بسته به گروه مورد آزمایش مواد مختلف در حفره تعبیه شده زیر روکش تزریق شد. پس از ثبت درجه درد، یادگیری و حافظه فضایی در ماز آبی موریس مورد ارزیابی قرار گرفت. کپسایسین 25 و 100 میکروگرم و فرمالین 5/2 درصد نسبت به گروه کنترل باعث افزایش معنی دار درد شدند (001/0<p .(همچنین کپسایسین 25 و 100 میکروگرم و فرمالین 5/2 درصد مسافت طی شده و زمان سپری شده تا رسیدن به سکوی پنهان را افزایش داد. تجویز دهانی ایبوپروفن 20 دقیقه قبل از کاپسایسین نمره درد، تاخیر در پیدایش سکو و مسافت پیموده شده را به طور معنی داری کاهش داد. درد القا شده توسط کپسایسین و فرمالین منجر به اختلال در یادگیری و حافظه فضایی موشهای صحرایی نر در ماز آبی موریس شد.

    کلیدواژگان: درد التهابی دندان، کپسایسین، فرمالین، یادگیری و حافظه فضایی، ماز آبی موریس
  • جمشید رزمیار*، احمدرضا موثقی، علی میرشاهی، سمانه عیدی، مهدیه زعیمی، مسعود رضایی صفحات 78-85

    یک قطعه مینای معمولی نر 2 ساله با تاریخچه عمل جراحی فتق شکمی و علایم افسردگی ،لاغری ،ضعف و بی حالی و تورم مفاصل پا و توده های شبه گرانولومایی در سطح مفاصل و پوست پا ارجاع داده شد . در آزمایشات بیوشیمیایی و خونشناسی ، تغییراتی چون لوکوسیتوز ، هتروفیلیا ، مونوسیتوز و افزایش فعالیت آنزیم های کبدی بهمراه هیپر پروتیینمی و هیپر گلوبینمی مشاهده شد . پس از اخذ مایع مفصلی از مفاصل انگشتان پا، بررسی باکتری و قارچ شناسی ، کاندیدا آلبیکنس بعنوان عامل این شرایط شناخته شد اما علی رغم درمان های صورت گرفته موضعی و کلی ، بدلیل رو به وخامت گذاشتن شرایط پرنده ، مرگ آرام تجویز و کالبد گشایی صورت گرفت . یافته های پاتولوژی نشان از عفونت سیستمیک کاندیدیازیس با استیوآرتریت قارچی داشت.

    کلیدواژگان: کاندیدا البیکنس، استئوآرتریت، مینا، کاندیدیازیس سیستمیک
|
  • Mohammad Reza Aslani, Mahboobe Azad, Mehrdad Mohri, Vahid Najarnezhad* Pages 1-10

    Pomegranate is an ancient edible fruit with various pharmaceutical bioactivities such as antioxidant, lipid regulation and anti-inflammation. In this study the effectiveness of pomegranate pith and carpellary membrane (PPCM) extract in treatment of experimental lead intoxication was assessed in rats. Female Wistar rats were exposed to 1000ppm lead acetate in drinking water for 35 days and treated thereafter with PPCM extiract (100 and 200mg/kg, orally) twice a day for 35 days. The concentration of lead in blood, kidney, liver, bone and brain were measured using atomic absorption spectrophotometry. Treatment with PPCM extract reduced lead retention in blood and tissues. With the highest dose of PPCM extract, the greatest rate of reduction of lead concentrations were observed in brain (61%), blood (53%), and bone (34.5%). No significant changes were observed in copper, zinc and iron concentration of serum and liver, in neither doses of PPCM extract. In conclusion it was demonestrated that PPCM and carpellary membrane had therapeutic effect in the treatment of lead intoxication without any side effects on essential elements in blood and tissues of rats.

    Keywords: punica granatum, lead intoxication, microelements, rat
  • Parviz Tajik*, Hesam Kohsari, Babak Qasemi, Panahi, Iraj Sohrabi, Haghdoost, Abbas Barin, Hamid Ghasemzadeh, Nava Pages 11-20

    Identification of exogenous factors affecting spermatogonial stem cells (SSCs) proliferation in vitro, provides worthy ways to study the basic biology of the cells. The aim of this study was to investigate the effects of a GnRH analogue (alareline acetate) on SSCs colonization in short-term co-culture with sertoli cells. Five, three-month old Holstein male calves were used to isolate spermatogonial and sertoli cells. Testicular germ cell collection was made by enzymatic digestion methods. The cells were co-cultured in a 15 day period and in vitro effects of various doses (0.5, 1, 2 and 4 µg/ml) of GnRHa on SSCs colonization were assessed. Effects of GnRHa on SSCs proliferation were dose dependent. In conclusion, it was demonstrated that 1 µg/ml GnRHa was the optimum dose for SSCs colonization in comparison with control group. The highest treatment dose (4 µg/ml GnRHa), negatively affected SSCs colonization in comparison with control group.

    Keywords: GnRH, Calf, Spermatogonial stem cell, Sertoli cell, Co, culture
  • Shiva Borji, Abdollah Jamshidi *, Saeid Khanzadi, Jamshid Razmyar Pages 21-28

    Coxiella burnetii is the etiologic agent of Q fever in human. This study is aimed to determine the contamination rate of C. burnetii in bulk tank milk samples. In this study, a total number of 100 bulk milk samples collected from dairy farms in northeast of Iran and were examined for C. burnetii using touchdown PCR assay. The primers were designed to amplify a 687-bp fragment of the IS1111 gene of C. burnetii. Five samples (5%) of bovine milk were found positive for C. burnetii. Sequence analysis of PCR products revealed 100% identity with published sequences of C. burnetii in genBank. Results of this study indicate that bovine milk is an important source of C. burnetii infection in Iran.

    Keywords: Bulk tank milk, Coxiella burnetii, Touchdown PCR
  • Maryam Gholizadeh, Mousa Tavassoli *, Farid Rezaei, Zahra Nikousefat Pages 29-41

    Argas reflexus is considered obligate blood feeder that may cause skin redness and local swelling. For histopathological evaluation of biting site, pigeons were used as natural host species in this study. Adult ticks were collected from Urmia, North-west of Iran and kept in a desiccator before their use in the experiment. Sixteen Pigeons were infested experimentally and were divided into 4 groups, euthanized after 30 min, 4, 24 and 48h for evaluation of histopathological changes in biting sites. Early histopathologic lesions due to time of infestation included edema, hemorrhagic foci, vascular congestion, necrosis and mild to severe inflammatory reaction in dermis. In late lesions, presence of micro abscess foci in dermis was prominent. This study well documented the different pathological changes of skin of pigeons with Argas reflexus. However, further study should be performed to evaluate allergic immune responses and pathological changes in other animal species including human.

    Keywords: Argas reflexus, tick, pigeon, histopathology
  • Saman Sargazi, Amir Moghadam Jafari, Mohammad Heydarpour* Pages 42-52

    Considering that the involvement of oxidative stress has been implicated in the toxicity of organophosphate insecticides, the objective of the present study was to investigate antioxidants and oxidative stress markers in the liver and kidney of Wistar rats treated with chronic doses of diazinon. In addition, the effect of Tert-butylhydroquinone (TBHQ), a food-additive antioxidant, on attenuation of diazinon-induced oxidative stress was evaluated. 28 rats were randomly assigned to 1 of 4 treatment groups: diazinon (10 mg/kg BW, once a day; n=7), TBHQ (0.028 g/kg of diet, once a day; n=7), TBHQ + diazinon (diazinon; 10 mg/kg BW, once a day + TBHQ; 0.028 g/kg of diet, once a day; n=7) and control (corn oil, as vehicle of diazinon and TBHQ, n=7). TBHQ, diazinon and corn oil were given to rats orally via gavage for 7 weeks. Total thiol groups, ferric reducing antioxidant power (FRAP) and malondialdehyde (MDA) levels in liver and kidney tissues were investigated at the end of 7th week. Treatment with diazinon significantly increased MDA level, as a marker of lipid peroxidation, in the kidney (p

    Keywords: diazinon, oxidative stress, TBHQ, rat
  • Bahman Mosallanejad *, Ali Reza Ghadiri, Reza Avizeh, Mahdi Pourmahdi, Marziae Rajabalipour Pages 53-61

    Although there are many evidences regard to the relationship between serum thyroid hormones, cholesterol, triglyceride and lipoproteins in different animals, but there are limited references in dogs. The aim of this study was to determine the correlation between thyroid hormones and concentrations of serum lipid and lipoprotein profiles, and also to detect relationship between the measured parameters in different season, sex and age groups of dogs in Ahvaz district, Southwest of Iran, on 2011. Blood samples were taken from the cephalic vein of 60 clinically healthy and nonpregnant native dogs in two seasons (summer and winter) and in two age groups (<3 years and >3 years). Sampling was done only once from each animal (30 dogs in every season). The serum concentrations of cholesterol, triglyceride (T.G), very low density lipoproteins (VLDL-cholesterol), low density lipoproteins (LDL-cholesterol), high density lipoproteins (HDL-cholesterol and their correlations with thyroxine (T4) and triiodothyronine (T3) hormones were measured in the studied dogs. The mean serum concentrations of cholesterol, triglyceride, HDL-cholesterol, LDLcholesterol, VLDL-cholesterol (mmol/L), T4 and T3 (µmol/L) were measured in the present survey. The above parameters were also obtained in two summer and winter seasons. Season had a significant effect on T.G, HDL, LDL and VLDL levels in the studied dogs (p<0.05). The concentrations of serum T3 and T4 were lower in summer compared with winter season, without significant difference (p>0.05). No significant differences were detected for the measured cholesterol, T3 and T4 parameters in different age, sex and season groups (p>0.05). To the best of our knowledge, there was no previous research regarding the correlation of the thyroid hormones with the serum lipids and lipoproteins in dogs in Iran. Our results showed that thyroid hormones affect T.G, HDL, LDL and VLDL levels and observed seasonal change in serum may be partly due to changes in thyroid hormones.

    Keywords: thyroxine (T4), triiodothyronine (T3), lipid, lipoprotein, dog, Ahvaz
  • Ladan Amirkhosravi, Maryam Raoof, Ramin Raoof*, Mehdi Abbasnejad, Saeed Esmaeili Mahani, Mohsen Ramezani, Hamed Ebrahim Nejad, Sara Amanpour, Jahangir Haghani Pages 62-77

    The aim of this study was to investigate the effect of inflammatory pulpal pain on spatial learning and memory in male Wistar rats. Fifty-six adult rats were divided into eight groups as follows (n=7 per group): control, sham-operated group that received normal saline, sham vehicle group that received vehicle of capsaicin, three capsaicin treated groups that received intradental injection of 10, 25 and 100 μg capsaicin, respectively, formalin treated group that received 10 μl formalin 2.5% and ibuprofen treated group that received ibuprofen 20 min before capsaicin (100 μg) injection. After preparing cavities via cutting 2 mm of the distal extremities of the mandibular incisors, the polyethylene crowns were placed on the teeth. Based on the study group, different algesics were administrated under the crowns. After recording the pain scores, spatial learning and memory was assessed using Morris water maze test. Capsaicin 25, 100 μg and formalin 2.5% applications induced significantly more painful stimulation compared with control groups (p< 0.001). Capsaicin 25, 100 μg and also formalin-treated groups significantly showed increased escape latency and traveled distance (p

    Keywords: odontalgia, capsaicin, formalin, spatial learning, memory, Morris water maze
  • Jamshid Razmyar*, Ahmadreza Movassaghi, Ali Mirshahi, Samaneh Eidi, Mahdieh Zaeemi, Massoud Rezaee Pages 78-85

    A 2-year-old male Mynah (Acridotheres tristis) was referred with history of abdominal hernia surgery, depression, cachexia, lethargy and swelling of foot joints. Hematological and biochemical findings consisted of leukocytosis, heterophilia, monocytosis, elevation of liver enzymes activity, hyperproteinemia and hyperglobulinemia. Fine needle aspiration (FNA) was performed from foot joints, aseptically. Mycological and bacteriological evaluations were shown Candida albicans infection. In spite of local and systemic treatments, signs were deteriorated and the animal was euthanized and then necropsy was done. Pathological findings revealed systemic candidiasis and fungal osteoarthritis.

    Keywords: Candida albicans, osteoarthritis, Mynah (Acridotheres tristis), systemic candidiasis