فهرست مطالب

کاربرد شیمی در محیط زیست - پیاپی 16 (پاییز 1392)

نشریه کاربرد شیمی در محیط زیست
پیاپی 16 (پاییز 1392)

  • تاریخ انتشار: 1392/08/14
  • تعداد عناوین: 8
|
  • زهرا شمسی، عباسعلی زمانی*، عبدالحسین پری زنگنه صفحات 1-11
    در کار حاضر پوست میگو به عنوان جاذب برای حذف یون های اورانیوم و توریم به عنوان نمونه ای از آلاینده های یونی رادیواکتیو از محلول-های آبی به کار برده شد. تاثیر پارامترهای مختلفی نظیر pH، زمان تماس جاذب با یون های فلزی، غلظت اولیه یون های فلزی و مقدار جاذب بر روی فرآیند حذف بررسی شدند. نتایج تایید می کند که کارآیی جذب وابسته به pH محلول آبی می باشد و در pH برابر 5 بهترین کارایی را دارد. در شرایط بهینه زمان تماس 10 دقیقه، مقدار 3 گرم جاذب، 100 میلی لیتر محلول با غلظت اورانیوم و توریم 100 میلی گرم بر لیتر مقدار حذف یون ها به ترتیب 99 و 80 درصد حاصل شد. در بین مدل های سینتیکی شبه مرتبه اول، شبه مرتبه دوم، معادله ساده ایلویچ و تابع توان، داده های تجربی مطابقت خوبی را با مدل سینتیکی شبه مرتبه دوم داشتند. در مطالعه ایزوترم جذبی فرآیند، داده ها نشان می دهد که فرآیند جذب برای یون های اورانیوم از هم دمای لانگ مویر و یون های توریم از هم دمای فروندلیچ پیروی می کنند.
    کلیدواژگان: پوست میگو، آلودگی مواد رادیواکتیو، اورانیوم، توریم، جذب سطحی
  • مرتضی حسن پور گله بان* صفحات 13-16
    واکنش های هک از ابزارهای مفید و کارآمد در سنتز ترکیبات آلی می باشد. این واکنش توسط کاتالیزور پالادیوم برای ایجاد پیوند C-C جفت متقابل انجام می گیرد. استفاده از کاتالیزور پالادیوم در سیستم های واکنش های همگن محدود است با توجه به مشکلاتی که در جداسازی کاتالیزور پالادیوم و یک لیگاند از محصول نهایی و بازیافت کاتالیزور دارد. بر این اساس بسیاری از گونه های جامد برای تثبیت کاتالیزور پالادیوم مانند، سیلیکا، سلولز، کیتوزان و... گسترش یافته اند. در سال های اخیر تاکید علم و فناوری در جهت تغییر بیش تر به سمت سازگاری با محیط زیست و فرآیندها و منابع پایدار بوده است. در این زمینه، زیست پلیمر گزینه ی خوبی برای کشف کاتالیزورهای تثبیت شده می باشد. در این مطالعه، ما یک مجموعه پالادیوم ناهمگن ساده تهیه کرده ایم که با موفقیت به عنوان یک کاتالیزور عالی برای واکنش جفت متقابل هک به کارگرفته شده و انواع بسترهای الفین غنی از الکترون و الکترون فقیر، به محصولات مورد هدف با بازده بالا تبدیل شده است.
    کلیدواژگان: کاتالیزور پالادیوم، نانو نشاسته، واکنش هک، واکنش جفت متقابل
  • میرعلی اکبر یاوری*، نسیم جباری صفحات 17-20
    در این مقاله تخریب فتوکاتالیزوری آنتی بیوتیک سفتریاکسون در محلول های آبی شاملTiO2 تحت تابش نورUV گزارش شده است.
    هم چنین عوامل موثر بر واکنش فتوکاتالیزوری از جمله غلظت آنتی بیوتیک، غلظت TiO2 و مقدارpHمورد بررسی قرار گرفته است. برای پیگیری روند تخریب از اسپکتروفتومتری دو شعاعی UV/Vis بهره گرفته شده است. نتایج نشان دادند که شرایط بهینه برای تخریب آنتی بیوتیک سفتریاکسون با غلظت mg200، مقدار mg 600 از TiO2 و pHبرابر 5 هست. تحت تاثیر بهترین شرایط عملیاتی، تخریب کامل آنتی بیوتیک از محلول آبی در مدت 90 دقیقه صورت می گیرد.
    کلیدواژگان: تخریب فتوکاتالیزوری، آنتی بیوتیک، سفتریاکسون، UV، TiO2
  • فریبا نصیری*، پروین غربانی صفحات 21-23
    در این بررسی حذف فتوکاتالیتیکی ترکیب 4-کلرو2-نیترو فنل با استفاده از کاتالیزور ZnO مورد آزمایش قرار گرفته است. طبق تحقیقات انجام یافته برای تعیین مقدار بهینه کاتالیست، اثر غلظت 4-کلرو2-نیترو فنل، مدت زمان تماس با استفاده از اسپکتروفتومتر UV-Vis مورد بررسی قرار گرفت که بیش ترین تخریب بعد از 60 دقیقه اتفاق افتاد. نتایج نشان داد میزان حذف به شدت تابع غلظت کاتالیست می باشد و تغییر غلظت 4-کلرو2-نیترو فنل تاثیر چندانی بر روی میزان حذف ندارد.
    کلیدواژگان: اکسیدروی، 4، کلرو، 2، نیتروفنل
  • طالب قبایی*، محمد ابراهیمی، سیامک محمدی، حجت اقبال، مهدی احمدی سابق صفحات 25-33
    در این تحقیق اثرات دو عامل گونه و محلول غذایی (هوگلند100 درصد، هوگلند50 درصد، MS5 درصد، MS10 درصد، MS15 درصد)روی گونه های نعناع (نعناع سبز (Menthaspicata)، پونه سنبله ای (Menthalongifolia)و نعناعفلفلی(Menthapiperata) مورد بررسی قرارگرفتند. نتایج تجزیه واریانس نشان داد که اثر گونه و محلول غذایی روی درصد اسانس نعناع در سطح احتمال یک درصد معنی دار می-باشد. اثر متقابل گونه و محلول غذایی روی درصد اسانس در سطح احتمال 5 درصد معنی دار بود. میزان اسانس گونه ها 4/ 2-82/ 0 درصد بود. نتایج مقایسه میانگین گونه ها نشان داد که گونه های نعناع تفاوت معنی داری از لحاظ میزان اسانس دارند. بیش ترین میزان اسانس (4/ 2 درصد) مربوط به گونه M. piperita و محلول غذایی هوگلند (100 درصد) و کم ترین میزان اسانس (82/ 0 درصد) مربوط به گونه M. longifolia و محلول غذایی MS (5 درصد) می باشد. بیش ترین میزان اسانس در گونه M. spicata مربوط به تیمار محلول غذایی هوگلند (100 درصد) می-باشد. نتایج تحقیق حاضر نشان می دهد که گونه های مختلف نعناع پاسخ بهتری نسبت به محلول غذایی MS نسبت به هوگلند از خود نشان می دهند. منتول مهم ترین ترکیب اسانس نعناع فلفلی در محلول غذایی هوگلند (100 درصد)، آلفا-ترپنیل استات مهم ترین ترکیب تشکیل دهنده اسانس نعناع سبز در محلول غذایی MS (15 درصد) و کارون مهم ترین ترکیب تشکیل دهنده اسانس نعناع سنبله ای در محلول غذایی MS (10 درصد) مشاهده شدند.
    کلیدواژگان: محلول های غذایی، هوگلند، MS، نعناع
  • رویا رنجینه خجسته*، سارا جلالی متین صفحات 35-40
    شیف بازهای حاصل از سالسیل آلدهید سنتز شده، وتوسط IR،1H-NMR،13C-NMR و آنالیز عنصری شناسایی شدند. فعالیت ضد باکتری این ترکیبات بر روی باکتری های اشرشیای کلای (ATTC 25922)، استافیلو کوکوس اورئوس(ATCC 25923)، سودوموناس ائرژنوسا (ATCC 27853) و انتروکوکوس فیکالیس(ATCC 29212) به وسیله روش چاهک با استفاده از دو حلال دی اکسان و DMF (دی متیل فرمامید) بررسی شد. خصلت ضد باکتری ترکیبات بررسی شده حاکی از فعالیت بالای ترکیبات دارای گروه برومو نسبت به ترکیبات دارای گروه نیترو در حلال دی متیل فرمامید می باشد.
    کلیدواژگان: سالسیل آلدهید، شیف باز، خصلت ضد باکتری
  • زهرا پیرزادی*، رامین زادغفاری صفحات 41-45
    کوره ها در فرآیندهای پتروشیمی پالایشگاهی از مهم ترین مصرف کننده های انرژی هستند. مصرف انواع حامل های انرژی به خصوص سوخت های فسیلی، مهم ترین عامل آلودگی هوا و تغییرات آب و هوایی می باشد. احتراق، نخستین منبع تولید انرژی است که بشر به آن دست یافته است. امروزه بیش از 95 درصد انرژی جهان از احتراق فراهم می شود، اما بیش تر فرآیندهای احتراق بر محیط زیست اثرهای زیان آوری دارد، از این رو لازم است این گونه فرآیندهای نا مطلوب به پایین ترین حد نیل پیدا کند. عوامل مختلفی بر فرآیند احتراق موثرند، از جمله ی این عوامل می توان به زاویه ی تزریق سوخت اشاره کرد. در این تحقیق تاکید بر اثر زاویه ی تزریق سوخت از برنر تیپ با استفاده از دینامیک سیالات محاسباتی و هدف یافتن بهترین هندسه ی تیپ برنر برای کاهش آلاینده ها می باشد.
    کلیدواژگان: احتراق، آلاینده ها، برنر تیپ، کوره
  • هنگامه امیری*، رامین زادغفاری صفحات 47-50
    یکی از مهم ترین مسائل فرآروی جوامع مختلف در زمان حاضر مشکلات زیست محیطی است. عامل اصلی این مشکلات آلاینده هایی است که اکثرا در اثر فعالیت های صنعتی تولید می شود. صنایع بزرگ خصوصا صنایع نفت و پتروشیمی نقش عمده ای در تولید این آلاینده ها دارند به طوری که احتراق سوخت های فسیلی، مهم ترین منبع آلودگی هوا است. اما سوخت هایی که در کوره سوخته می شوند شامل ناخالصی هایی بوده و همین امر موجب به وجود آمدن اجزای دیگر در محصولات احتراق می شوند که آلاینده های ناشی از احتراق را تشکیل می دهند. در تحقیق حاضر با استفاده از دینامیک سیالات محاسباتی اثر زاویه ی پاشش سوخت با هدف کاهش میزان آلاینده ی منواکسید کربن بررسی شده است.
    کلیدواژگان: احتراق، آلاینده ها، منواکسید کربن، کوره، دینامیک سیالات محاسباتی