فهرست مطالب

فصلنامه پژوهش های دانش انتظامی
سال یازدهم شماره 1 (پیاپی 41، بهار 1388)

  • تاریخ انتشار: 1388/03/30
  • تعداد عناوین: 8
|
  • علی محمد احمدوند، علی محمد رضایی صفحه 7

    امنیت فراگیرترین و دایمی ترین نیاز بشربوده و هست . در طول تاریخ، دولت ها برای پاسخگویی به این نیاز اساسی، دستگاه ها و نهادهای مختلفی را بنیاد نهاده اند. امنیت دو وجه اساسی دارد: وجه عینی که بیانگر شرایط واوضاع و احوال سیستم داخلی، منطقه ای و بینالمللی است؛ و وجه ذهنی که همان «احساس امنیت» است. امنیت عینی و احساس، آن رابطه ای همبسته و تنگاتنگ با نظم و انضباط اجتماعی دارد. مدل سه بعدی امنیت که سطوح امنیت و سطوح اهداف و فرایند اقدام را به هم پیوند می زند مدلی کارآمد برای تبیین مولفه های اساسی امنیت و اقدامات و محیط و زمینه یا انجام اقدامات امنیتی است . بنابراین بر اساس مدل سه بعدی امنیت و لزوم توجه به احساس امنیت و امکان سنجش آن به عنوان ابزاری راهبردی برای پاسخگویی به نیاز روزافزون شهروندان در تا مین امنیت و احساس آرامش، این تحقیق به منظور ساخت مقیاس احساس امنیت لرستان (LFSS ،(به کمک تحلیل عوامل و سنجش اعتبار و پایایی آن اجرا شد. بر این پایه هدف تحقیق 1420 نفر از شهروندان استان لرستانLFSS تکمیل شده است.

  • علی سلطانی، حسن ایزدی، سمانه مزینی صفحه 32

    هدف ازتحقیق حاضر، بررسی تاثیرمولفه های محیطی و شاخصرهای پیوندهای اجتماعی براحساس امنیت دربین ساکنان محله های مختلف است. انگاره های نظری و مطالعات تجربی موجود بیانگر آن هستند که احساس امنیت افراد تحت تاثیرعوامل مختلفی از جمله ویژگیهای فردی، اجتماعی، وضعیت اقتصادی و خصوصیات کالبدی محیط اطراف آنها قراردارد . برای تعیین نقش این عوامل در سطح محله های شهری بر احساس امنیت ساکنان آنها، از بین ساکنان چهار محله در شهر شیراز، تعداد 400 نفربه صورت نمونه تصادفی خوشه ای برای تکمیل پرسشنامه های تحقیق انتخاب شدند. این چهار محله از نظر خصوصیات کالبدی و ویژگی های اجتماعی- اقتصادی ساکنان آنها متمایزند. نتایج حاصل از تحلیل های آماری نشان می دهد که علاوه بر ویژگی های فردی، خصوصیات کالبدی محله نیز بر روابط اجتماعی ساکنان تاثیر می گذارد. برخلاف تصورعموم، زندگی در ساختمان های نوساز، کم ارتفاع و کوچک موجب افزایش احساس امنیت ساکنان نمی شود. عبور از معابر با عرض کمتر از چهار متر و زندگی در نزدیکی زمین های بایر موجب احساس ناامنی در افراد می شود. در بررسی این روابط، متغیرهای فردی (جنسیت، تحصیلات، سابقه قربانی شدن) و اقتصادی (درآمد خانوار) به عنوان متغیر کنترل در نظر گرفته شده اند. براساس یافته های این تحقیق، برخی خصوصیات کالبدی با وجودی که منجر به تقویت پیوندهای اجتماعی می شود، باعث کاهش احساس امنیت در افراد خواهند شد.

    کلیدواژگان: امنیت، جامعهمحلی، کالبد شهری، روابط اجتماعی، احساس امنیت
  • اکرم صفری، رضا صبوری صفحه 64

    امنیت یکی از نیازهای اساسی زندگی بشر و امنیت جویی انگیزه مهمی درزندگی اوست. امروزه پلیس تامین کننده و ضامن اصلی برقراری و حفظ امنیت عمومی است. این پژوهش باهدف مشخص کردن این تاثیرتدوین شده است. روش تحقیق این پژوهش،همبستگی است و جامعه آماری آن افرادی هستند که بیش از 15 سال خدمت در بخش های مختلف ناجا را تجربه کرده اند. حجم نمونه با استفاده از روش نمونه گیری قشربندی نسبی به تعداد 300 نفرتعیین شد. روش گردآوری اطلاعات پرسشنامه بوده و برای دستیابی به هدف مورد نظر از آمار توصیفی و استنباطی استفاده شده است. همچنین با توجه به ارزش عددی داده شده به متغیرهای امنیت عمومی و اقتدار و پیوسته بودن این متغیرها و مقیاس اندازه گیری فاصله ای در آنها، از روش محاسبه همبستگی گشتاوری پیرسون استفاده شده است. از آنجا که ضریب همبستگی محاسبه شده (94/0 (بزرگتر از مقدار بحرانی جدول درسطح 01/0یعنی 181/0 است،همبستگی بین متغیرها معنادار، مستقیم و مثبت خواهد بود. بنابراین، فرضیه صفر رد و فرضیه پژوهشی پذیرفته می شود، یعنی افزایش اقتدارناجا برامنیت عمومی تاثیر مستقیم دارد و با افزایش اقتدار ناجا، امنیت عمومی نیز افزایش خواهد یافت

    کلیدواژگان: اقتدار، نیروی انتظامی، امنیت، امنیت عمومی
  • علی چگینی صفحه 90

    امنیت فردی و اجتماعی و چگونگی تامین آن از دیرباز تاکنون، از بدیهی ترین و مهمترین موضوعات جوامع بشری و حکومت ها بوده است.اسلام نیز به عنوان کاملترین ادیان درمقوله امنیت اجتماعی راهبرد و طرح خاص خود را دارد. دوران حکومت امام علی(ع)، باوجود کوتاهی، نمونه کوچک و نمادینی از حکومت اسلامی بود که از جنبه نظری وعملی در بررسی اندیشه حکومتی اسلام ناب، اهمیت زیادی دارد. آن امام همام(ع) خود، به عنوان جانشین برحق رسول گرامی اسلام(ص)، نقشی بی بدیل درعملی کردن نظریه حکومت مبتنی برارزش های دین اسلام داشته است. هدف ازاین نوشتار،علاوه بر بررسی اجمالی رویکردهای مختلف در خصوص امنیت اجتماعی، بررسی این مفهوم از دیدگاه امام علی(ع) از زوایای مختلف و شناسایی راهبردهای آن حضرت در تامین امنیت فردی و اجتماعی ممکن، با استفاده از روش کتابخان های و مطالعه اسناد و منابع (روش اسنادی) است. این نوشتار بر آن است که نشان دهد حضرت علی(ع) علاوه برتلاش برای استقرار حکومت دینی کارآ ومقتدر، کوشش برای نجات کشتی توفان زده اسلام در دوران پس از پیامبر (ص) و اصلاح انحرافات دربازسازی نظری وعملی حکومت به ویژه در بعد امنیت اجتماعی و رابطه قدرت و امنیت و ترسیم و تحقق راهبردهای موثر تامین امنیت اجتماعی با اولویت سازو کارهای نرم بر ابزار سخت نیزتوفیق زیادی کسب کرد که پیروی از آن به اندیشمندان و متولیان امنیت اجتماعی توصیه می شود. از یافته های اصلی مقاله پیش رو، می توان به حرکت امام علی(ع) بر اساس قوانین شرع، توجه به نقش برجسته مردم در تامین امنیت اجتماعی، در نظر گرفتن کرامت انسانی، انسجام اجتماعی، تقدس زدایی از قدرت و استخدام آن درنیل به اهداف دین مبین، پرهیزاز استبداد، استفاده از ابزارهای ایجاد امنیت اجتماعی در دو بعد نرم و سخت با محوریت اخلاق و شرع و... اشاره کرد.

    کلیدواژگان: دولت علوی، امنیت اجتماعی، امنیت نرم افزاری وسخت افزاری، حکومت
  • هوشنگ نایبی، بهرام رنجبر، جعفر شرافتی پور صفحه 140

    طرح موضوع اعتبار اجتماعی از این حیث مهم تلقی می شود که اعتبار و منزلت اجتماعی پلیس با احساس امنیت شهروندان رابطه ای تنگاتنگ دارد و در این حال نیروی پلیس به منظور کارآمدترنشان دادن خود، سعی می کند پایگاه اجتماعی خود را تقویت کند . دردوران اخیر، تکیه به توان مردمی واستفاده از ظرفیت های نهفته در دل اجتماع کمک بسیار زیادی به پلیس می کند و نیروی پلیس بدون بهره گیری از ظرفیت های مردمی نخواهد توانست به اهداف از پیش تعیین شده خود دست پیدا کند. این تحقیق با استفاده از روش پیمایشی و تکنیک پرسشنامه روی 384 نفر انتخاب شده از میان افراد 15 سال به بالای ساکن شهر تهران درنیمه دوم سال 1384 با روش نمونه گیری خوش های چند مرحله ای اجرا شد. نتایج تحقیق نشان می دهد که پلیس در هر یک از ابعاد شش گانه اعتبار اجتماعی، حداقل بیش از 60 درصد از انتظارات مردمی را محقق ساخته است و این رقم نشان دهنده اعتبار و پایگاه اجتماعی بالای پلیس در جامعه است. از سوی دیگر، پلیس باید برمعضل مزاحمان خیابانی تاکید بیشتری داشته باشد تا بتواند بدین وسیله احساس امنیت مردم را نیزافزایش دهد و رضایت و اطمینان خاطر بیشتری برای آنان فراهم آورد.

    کلیدواژگان: اعتباراجتماعی، احساس امنیت، عملکردپلیس، تعامل پلیس ومردم
  • محمد علی آذربایجانی، محمد کاظم واعظ موسوی، رقیه اسماعیل زاده صفحه 173

    تحقیق حاضر با هدف بررسی تاثیر دو ساعت تمرین رژه بر میزان پروتیین ادراری دانشجویان دانشگاه علوم انتظامی طراحی و اجرا شد. از بین دانشجویان سال چهارم رسته انتظامی، 80 دانشجوی زن و مرد که هیچ یک سابقه اختلالات کلیه و مجاری ادراری نداشتند و در زمان مطالعه تحت درمان دارویی نبودند به صورت تصادفی هدف دار به عنوان آزمودنی انتخاب شدند. آزمودنی ها برای تمرین رژه در شش ستون شش نفره قرار گرفتند و به صورت قدم آهسته، همراه با پرتاب دست و پا تا زاویه 90 درجه (در مردان) و 45 درجه (در زنان) از مقابل جایگاه عبور کردند. برای بررسی وجود پروتیین در ادرار، نمونه ادراری آزمودنی ها، پیش و پس از تمرین در ظروف مخصوص جمع آوری شد. وجود پروتیین با استفاده از استریپ مشخص شد. برای افزایش دقت، مقداری از نمونه با استفاده از سانتریفوژ به لوله دیگری منتقل و به اندازه حجم نمونه به آن اسید سولفوسالیسیلیک اضافه شد. میزان پروتیین ادراری با توجهبه کدورت ایجاد شده در نمون هپس از 5 تا 10 دقیقه گزارش شد. نتایج این پژوهش نشان داد که یک نوبت تمرین رژه نظامی میزان پروتیین ادراری را افزایش می دهد. این افزایش تابعی از جنسیت است.

    کلیدواژگان: پروتئینوری، رژه، دانشجو، دانشگاه علوم انتظامی، پروتئین اداری
  • حسین ایارگر، عابدین صفری کاکرودی صفحه 184

    با توجه به اینکه تحقیق جامعی در خصوص تاثیر قاعده ضرورت در ماموریت های ماموران پلیس صورت نگرفته و این موضوع در افزایش دانش پلیسی از اهمیت فراو انی برخوردار است و در دیدگاه های حقوق دانان در خصوص بعضی از شرایط و احکام ضرورت اختلاف نظر وجود دارد و با توجه به کاستی های تحقیقات قبلی با هدف رفع سوالات و ابهامات موجود در این خصوص؛ در این مقاله به روش تحلیلی به موضوع پرداخته شده و اطلاعات لازم به شیوه کتابخانه ای از کتاب های حقوقی مجلات تخصصی ، پایان نامه ها و قوانین و مقررات ایران (قبل و بعد ازانقلاب) و تا حدودی از قوانین خارجی جمع آوری شده و آنگاه با تحلیل یافته های موجود به ابتکار تقسیم بندی جدیدی از ضرورت ارایه شده است : یکی ضرورت جمعی یا عمومی ودیگری ضرورت فردی یا خصوصی. در نتیجه این تحقیقات به این نتیجه رسیدیم ضرورت جمعی یا عمومی که متوجه قانون گذاراست، سبب می شود قانون گذار از سیاست کلی و احکام اولیه خود برممنوعیت افعال عدول کند و اختیارات بیشتری به افراد و ماموران پلیس بدهد، ولی در ضرورت فردی یا خصوصی که متوجه افراد است قانون گذار با شرایط و قیود بسیاری ارتکاب عمل مجرمانه را برای افراد تجویز کرده و پیشنهاد شده است ماموران پلیس نیز بتوانند در صورتی که در مقابله با خطر همه اقدامات لازم و معقول در حد توانشان را انجام داده باشند از این نوع ضرورت برای نجات جان خود استفاده کنند.

|
  • Ali Mohammad Ahmadvand, Ali Mohammad Rezaie Page 7

    Security is the most indispensable and permanent need of human beings. In the course of history, governments have created various systems and institutions for satisfying this fundamental need. In fact, security has two major dimensions: objective dimension which shows the condition of domestic, regional, and international systems and subjective one which is sense of security. In the present paper, it is discussed that security and sense have direct relations with order and discipline. Security 3D model is another issue which is addressed. Statistical population of the research consisted of 1420 citizens of Lorestan province. Statistical analysis showed that life security, personal economy security, public economy security, and societal sense of security are the most important ones.

    Keywords: security, sense of security, scale of sense of security, Lorestan
  • Ali Soltani, Hassan Izadi, Samane Mazini Page 32

    The present paper aims at exploring the effects of environmental and social bonds variables on citizens’ sense of security. It is theoretically and empirically believed that citizens’ sense of security is affected by different factors including individuals and social characteristics as well as economic and structural features of the environment. Questionnaire was used to collect the required data from among 400 citizens (men and women) of Shiraz to examine and determine the role of the above-mentioned factors on sense of security. The results showed that individual and structural features exert effects on the neighbors’ social bonds. The results also demonstrated that despite their positive role in improving social bonds, some structural features leads to increase in sense of security.

    Keywords: security, local community, structure of city, social bonds
  • Akram Safari, Reza Saboori Page 64

    Security is among the vital needs of human beings. Police is no doubt responsible for maintaining security in the society. But why is that the expected security has not yet been appropriately maintained in Iran. This paper aims at examining the relationship between police authority and public security. Questionnaire was used to collect the required data from among 300 personnel who had over 15 years of work experience. The results of the study demonstrated that empowered authority of police is positively related to public security.

    Keywords: Authority, Police, Security, Public security
  • Ali Chegini Page 90

    Individual and societal security and its maintenance strategy is one of the most indispensable issues of human societies and governments in the course of history. Islam as the most perfect religion has its own specific strategy for safeguarding security. Imam Ali (pub) is one of the samples of Islamic governments which has great priority over others from theoretical and applied views. The present research investigates Imam Ali`s views about security and strategies used by him in maintaining security. It also explores that Imam Ali, besides establishing an effective religious government, attempted to save Islam in post era of the grand Prophet and mend deviances in order to establish a stable state from security perspectives.

    Keywords: Alavi government, societal security, software, hardware security
  • Hooshang Nayebi, Bahram Ranjbar, Jafar Sherafatipoor Page 140

    Police social validity is intertwined with the citizens’ sense of security. Nowadays relying on people and benefitting from potentials of the community are great help for the police to perform their missions. Questionnaire was used to collect the required data from among 384 over 15-year-old Tehran citizens. SPSS was used to analyze the data. The results demonstrated that the police have satisfied at least 60% of the citizens’ expectations in each of the aspects of social validity. The results also emphasized that the police should focus more on hooligans annoying people to maintain sense of security in a more efficient way.

    Keywords: Social validity, Sense of security, Police performance, Police, people interaction
  • Mohammad Ali Azarbayejani, Mohammad Kazem Vaez Esmaieli Page 173

    The present paper explores the effect of a two-hour marching on urine protein of police students. Eighty students were chosen from among senior students who did not have any kidney and urine disorders. Subjects in this study were arranged to march in six columns. Marching angle was 90 for men and 60 for women. Pre-test and posttest (before marching and after marching) were performed in order to find out any proteins in students urine samples. Data and statistical analysis showed that a two-hour marching increased urine protein of the students.

    Keywords: Marching, police students, Urine proteine
  • Hosein Ayargar, Abedin Safari Kakroudi Page 184

    Since any comprehensive research is not conducted on the effect of necessity in police missions and this sabject has indispensable role in boosting police science. It should be said that lawers have different attitudes toward this subject. The method of research is analytical and it is based on library research. The findings of paper show that law maker defy its public necessity and give more authority to police officers. It is suggested that police officers use these sort of necessities, when they are dealing with dangerous positions in order to save their lives.

    Keywords: Necessity, Emergency, Public Necessity, Individual, Lesser evils, Emergency Condition, Police missions