فهرست مطالب

فرهنگ و ادبیات عامه - پیاپی 5 (بهار و تابستان 1394)

نشریه فرهنگ و ادبیات عامه
پیاپی 5 (بهار و تابستان 1394)

  • 218 صفحه، بهای روی جلد: 30,000ريال
  • تاریخ انتشار: 1394/06/01
  • تعداد عناوین: 7
|
  • سید حسین طباطبایی*، سید حسن طباطبایی، محمد رضایی صفحه 1

    یکی از زیباترین جنبه های ادبیات شفاهی ایران، نواها و سروده های بومی و محلی است که اقوام و گویشوران مناطق گوناگون، در حین کار و یا در مراسم و مناسبت های خاص زمزمه می کنند. این سروده ها در طول تاریخ همواره گرمابخش محافل و نقل رایج مراسم و گردهمایی های اقوام این سرزمین بوده است. برخی از این نواها –که ریشه در گذشته های بسیار دور و فرهنگ کهن ایران باستان دارد- بنا به دلایل متعدد، ازجمله دور ماندن از جوامع بزرگ و عدم ارتباط گسترده گویشوران آن با مناطق شهری، حتی تا زمان حاضر مغفول و پنهان مانده است. اشعار مرتبط با آیین های سوگ و سرور در فرهنگ عامیانه منطقه سرکویر (واقع در مرز جنوبی استان سمنان و در مجاورت حاشیه شمالی دشت کویر)، از این گونه است. این سروده ها مبتنی بر سنت هایی کهن است که از گذشته های بسیار دور، همراه همیشگی مراسم عزا و عروسی مردم بوده و تا زمان حاضر نیز قوت و قدرت خود را حفظ کرده است.
    در این نوشتار بر آنیم تا در کنار معرفی «سرو» و «انگاره» به عنوان دو نوای مخصوص مراسم عروسی و عزا و بیان ویژگی ها، انواع و مشخصات آن، به تشریح جنبه های ادبی و مردم شناسی این سنت عامه بپردازیم و از خلال آن برخی ویژگی های حاکم بر فرهنگ عامه گویشوران را تبیین و تحلیل نماییم.

    کلیدواژگان: سرکویر، نواهای محلی، سرو، انگاره، فرهنگ عامه
  • سید محمد باقر کمال الدینی، محمد جاودان خرد صفحه 29
    اشعاری که در زمینه ی کار و شغل در فرهنگ محلی بویراحمدی، سروده شده است، بخش وسیعی از ادبیات این مرز و بوم را تشکیل می دهد. مردان و زنان «استان کهگیلویه وبویراحمد» برای انجام هر کاری شعری هم نوا با کننده ی کار که دارای مضمون وموسیقی وانگیزه مناسبی بود، داشتند. این اشعار کتابچه ای از تفکرات، انگیزه ها و حالات روانی هنگام کار کردن، خواسته ها و فرهنگی غنی بود که نشان از قدمت ادبی مردم این استان دارد.
    درجامعه ی عشایری وروستایی استان کارهایی ازقبیل:برنج کوبی، بلوط کوبی، شیر دوشی،دوغ زدن، نشاکاری برنج و به چرا بردن بره ها، همراه با خواندن اشعاری که متناسب با وضعیت وشرایط آن کار جهت تسریع، سرگرمی و فرار از فرط خستگی آن کاربود،خوانده می شد که سعی ما در این پژوهش بررسی و واکاوی این اشعار بوده استاین اشعار از زمان قدیم به صورت سینه به سینه از طریق بزرگتر ها به نسل بعد منتقل شده است
    کلیدواژگان: ادبیات عامه، شعرلری، شعر کار، استان کهگیلویه وبویراحمد
  • سجاد آیدنلو صفحه 51
    قراین و شواهد موجود در برخی منابع نشان می دهد که احتمالا در سده های ششم و هفتم هجری روایتهای شفاهی و نقالی از بعضی داستانهای شاهنامه وجود داشته است. بر این اساس و به استناد گستردگی روایات نقالی با موضوع ملی و پهلوانی در سنت داستانی ایران- که بخشی به صورت مکتوب به دست ما رسیده و بهری دیگر به اقتضای ماهیت شفاهی فراموش شده است- در این مقاله این فرضیه محتمل و درخور بررسی مطرح شده که شاید ماخذ شماری از ابیات، قطعات و روایات الحاقی در نسخ و چاپهای شاهنامه، میراث ادب شفاهی- مردمی بوده است و کاتبان، مالکان یا خوانندگان بعضی دست نویسها آنها را از گزارشهای شفاهی نقالان شنیده و پس از نظم در قالب قطعات کوتاه و بلند بر متن یا حاشیه نسخ افزوده اند. نگارنده با تحقیق در زیرنویسهای شاهنامه تصحیح دکتر خالقی مطلق و همکارانشان، متن و حواشی نسخه های سن ژوزف، سعدلو، حاشیه ظفرنامه، متن و ملحقات چاپهای مسکو، بروخیم، دکتر دبیرسیاقی و بعضی چاپهای سنگی و دست نویسهای متاخر، بیست و شش داستان و قطعه الحاقی را با توجه به قراینی مانند نبودن پیشینه ای از آن روایتها در منابع ادبی و تاریخی کهن، وجود گزارش/ گزارشهایی از آنها در طومارهای نقالی و داستانهای شفاهی- مردمی، داشتن عناصر و ساختار روایات نقالی و... به احتمال از داستانهای مایه گرفته از روایتهای نقالی و شفاهی معرفی کرده که به صورت منظوم در دست نویسها و چاپهای شاهنامه حفظ شده است.
    کلیدواژگان: شاهنامه، فردوسی، ملحقات، روایات نقالی و شفاهی
  • عاطفه نیکخو، یدالله جلالی پندری صفحه 101
    زبان به مثابه شکل دهنده ساختمان داستان در تحلیل ساختاری از اهمیت ویژه ای برخوردار است. براساس این دیدگاه، ساختار زبان و چگونگی کاربرد و ارتباط زیبایی شناسی و فرازبانی است که نوع آن را در ارتباط با مضمون کلی اثر مشخص می سازد. زبان حماسی نیز به عنوان رکن اساسی این متون، از قابلیت های ساختاری چون کاربرد کلمات، نحو کلام و لحن متناسب با فضا و حس حماسی بر خوردار است.
    در ادب شفاهی نیز در کنار برخورداری قصه ها از زبانی ساده و یکدست، حضور نقالان و سخنوران ودخل و تصرف آنان با ورود عناصر جدید در قالب تدوین «طومار ها»، بیش از پیش زمینه استفاده از ظرفیت های زبان حماسی را در پیوند با مضمون اصلی طومارها افزایش داده است. هفت لشکر«نیز از جمله طومار جامع نقالان در عهد قاجار است که زمان کتابت آن به سال 1292 هجری قمری بر می گردد.
    بنابراین و باتوجه به مضمون کلی اثر مورد بحث، در این مقاله، ساختار حماسی آن در دوسطح آوایی و نحوی بررسی شده است. استفاده از واج های انفجاری _ انسدادی و ساختمان هجای کشیده در کنار کاربرد پربسامد مصوت کوتاه در سطح آوایی، ایجاد فضا و حس حماسی را بیشتر برای خواننده ملموس ساخته است. در ساختمان نحوی کلام نیز، تقدم فعل و جابجایی دیگر ارکان جمله، همنشین سازی عناصر هم نقش و همچنین فضاسازی جمله عناصر شکل دهنده زبان حماسی است.
    کلیدواژگان: ساختارگرایی، زبان شناسی، زبان حماسی، نقالی، طومارجامع نقالان(هفت لشکر)
  • مرتضی محسنی، عارف کمرپشتی، اشرف شیبانی اقدم، سهیلا قسیمی ترشیزی صفحه 133
    دوبیتی یکی از دل انگیزترین قالب های شعر زبان فارسی است که پیشینه مکتوب هزارساله دارد. چه بسا قدمت شفاهی آن، بسیار پیش تر از این باشد. این قالب همپای دیگر قالب های شعر سنتی فارسی، در زبان ها و گویش های مختلف ایران نیز بالیده است، ازجمله در زبان مازندرانی که ادبیاتی کهن و غنی دارد.
    درون مایه اندیشه مرکزی و حرف اصلی هنرمند است که در متن و محتوا دیده می شود. درون مایه یا تم جوهر اصلی اثر ادبی است و از طریق آن مسیر اندیشه و تفکر صاحب اثر روشن می شود. در این مقاله، درون مایه های 200 دوبیتی عامیانه شهرستان سوادکوه تجزیه و تحلیل شده است. دستاورد پژوهش نشان می دهد که بیشتر این درون مایه ها رنگی اجتماعی دارند و در پیوند نزدیکی با زندگی مردم منطقه هستند. در این پژوهش، هفت درون مایه 200 دوبیتی محلی بررسی و تحلیل شده است. درون مایه هایی همچون درد عشق، غم غربت، نفرین، شکایت دختران جوان از ازدواج تحمیلی، نارضایتی از بخت و اقبال، خدمت سربازی، و شکایت عاشق از معشوق. بیشتر دوبیتی ها نوعی تک گویی است که در حسرت و یادکرد دوران گذشته سروده شده اند. از عوامل مهم پیدایی چنین دوبیتی هایی می توان به فقر مالی، بی سوادی، بیگاری در سرزمین غربت، نظام ارباب- رعیتی یا نظام سلطه، عدم پذیرش فرهنگ های دیگر و اختلاط فرهنگی اشاره کرد.
    کلیدواژگان: دوبیتی، ادبیات عامیانه، شهرستان سوادکوه، درون مایه
  • علی جهانشاهی افشار صفحه 161
    بشر از نخستین روزی که پای بر پهنه هستی نهاد، برای بقا به شناسایی محیط اطراف و گاه مواجهه و مبارزه با تهدیدهای فراروی خویش پرداخت و ابزارهای مختلف را به منظورهای گوناگون به کار گرفت تا به هر طریق ممکن از جان و متعلقات خود محافظت کند. از جمله این ابزارها داغ بود که بشر از زمان های بسیار دور به دو منظور نشانه گذاری و درمان از آن استفاده می کرد؛ هرچند به یقین نمی توان اظهار داشت که کدام کاربرد، مقدم بود.
    نویسنده در این مقاله، ابتدا به جنبه نشان و سپس وجه درمانی داغ می پردازد. نشان داغ بر اندام ها و اعضای بدن بردگان، دشمنان و حیوانات به منظور ایجاد تمایز و ثبت مالکیت و درباره مجرمان به علامت گنهکاری زده می شد و در کاربرد درمانی، به گمان برخی به عنوان آخرین درمان برای علاج بیماری های مختلف انسان و دام به کار می رفت. مهم ترین عرصه کاربرد درمانی داغ، نهادن بر زخم برای جلوگیری از خونریزی و عفونت بود. در مقاله حاضر، هر دو جنبه کاربرد داغ در ادبیات فارسی، تاریخ و فرهنگ عامه طبقه بندی و بررسی شده است.
    کلیدواژگان: داغ، الکی، نشان، درمان، فرهنگ عامه، ادبیات فارسی
  • بتول مهدوی، شهلا خلیل اللهی، سمیه شجاع تقی آباد صفحه 185
    قائم مقام فراهانی نویسنده بزرگ ادبیات کلاسیک و یکی از نقاط عطف تاریخ نثر فارسی است که نثرش سبب تحول در ادبیات مشروطه شده است. کار عمده وی رهاساختن نثر از پیچ و خم عبارت پردازی های رایج در عهد صفوی و تیموری، و پیرایش نهال انحراف از شیوه متداول نثر مصنوع و کم محتوای آن زمان بوده است. نثر این اثر از نظر شاخصه ها و شگردهای ساده نویسی عناصر زبان عامیانه بسیار ارزشمند است. نوشتار حاضر سبک منشآت قائم مقام فراهانی را از نظر به کارگیری عناصر زبان عامیانه در سطوح مختلف مفردات، تعبیرات، ترکیبات کنایی، مثل ها و اشعار بررسی می کند. این مقاله به روش توصیفی- تحلیلی انجام گرفته و در پایان نیز از حیث کمی بررسی شده است. یافته های این پژوهش نشان می دهد که کاربرد مثل ها، اصطلاحات و کنایات مردمی به نثر قائم مقام و به خصوص به منشآت او وجهه ای پویا و زنده داده است. وی با تکیه بر ذوق و فضل خود مسائل روز را با زبان و اصطلاحات رایج دوره و در بافتی آهنگین و ادبی به سبک گلستان ارائه کرده است.
    کلیدواژگان: سبک، زبان عامیانه، منشات، قائم مقام فراهانی
|
  • Seyedhosein Tabatabayi, Seyedhasan Tabatabayi, Mohammad Rezayi Page 1

    One of the most beautiful aspects of Iranian oral literature is traditional melodies and songs that speakers of different regions and ethnic groups intone at work or at ceremonies or special occasions. These songs, from the very old eras till now, have been applied by human in aggregations and ceremonies. Some of these songs have arised from Iranian ancient culture, and have retained heir old roots. Sarkavir region, located in the southern border of Semnan province and adjacent to the northern edge of the central desert, has some neglected songs. Dialect of this region, with more similarities to the ancient Khorāsān dialects, has remained largely intact for various reasons, including the inaccessibility to the city. These poems, related with mourning and rejoicing customs, and songs by women in ceremonies. have maintained their strength and power in funerals and wedding ceremonies until now. In this article, we have tried to introduce "Soru" and "Ongâre" as two special wedding and funeral songs, analyze their literary and anthropological aspects, and through it, explain some features of their speakers.

    Keywords: Sarkavir, Soru, Ongâre, Folk songs, Folklore
  • Seyyed M.Baqer Kamalodini, Mohammad J. Kherad Page 29
    Poetry in the field of labor and employment in the local culture Boyer Ahmad, written, a large part of The literature of this land forms. Men and women Kohkiluyeh And Boyerahmad The symphonic poem of what to do with the work that has theme music was good causes, respectively. This book of poems, thoughts, motives and mental states while working, Was asked to show the rich cultural and literary history of the people of this province.Village Nomadic society of such things: Rice tattoo, tattoo oak, milking, buttermilk, beating Transplanting rice with Poetry reading at the appropriate conditions to accelerate its work, entertainment and escape the boredom Fatigue Was read to us in this study and the analysis of the lyrics. The lyrics of the oral form of the old times through the adults are transferred to the next generation.
    Keywords: Popular literature, poetry lory, poetry work Kohkiluyeh, Boyerahmad
  • Sajjad Aydenloo Page 51
    Oral and bardic narrations from some stories of Shâhnâme probably have existed in sixth and seventh century. On the basis this and attention to extent of Iranian bardic/ oral stories with heroic subject, I have proposed this hypothesis that perhaps source of some annexed verses and stories in manuscripts and editions of Shâhnâme is bardic/ oral literature and scribes, owners or readers of some manuscripts have heard them from storytellers and have versified and then added to manuscripts. In this paper after research in Shâhnâme (edited by Dr. Khaleghi Motlagh), manuscripts of San Žozef, Sádlu and margins of Zafarnâme, editions of Moskow, Borukhim, Dr. Dabir siyâghi and some lithographies of Shâhnâme, twenty and six annexed has been known as additions with oral/ bardic source. These stories probably have been created by storytellers after Ferdowsi and Shâhnâme.
    Keywords: Shâhnâme, Ferdowsi, Additions, Bardic, Oral Stories
  • Atefeh Nikkhoo, Yadollah Jalali Pandari Page 101
    As the former of the structure of story, language is significantly important in the structural analysis. Based on this viewpoint, language structure and the way it is used, as well as the connection between the aesthetics and ultra-linguistics are specifying its type in relation with the general concept of the literary work. Also the epic language, as the basic foundation of these texts, prospers structural potentialities like word usability, syntactic of utterance, and useful intonation proper with the epical atmosphere and feelings in different levels such as vocal, semantical, etc. In oral literature, along with having stories from a simple and pure language, presence of rhapsodists and elocutionists and their interference and distort together with new elements ingression in the form of “Scrolls” compilation have increased more and more the use of epical language capacities linked to the main context of scrolls. The “Haft Lashkar” (the Seven Corps) is also one of the Rhapsodists’ Comprehensive Scrolls (RCS) during the Qajarid era of which the time of writing goes back to the year 1292 (Lunar Hijri) (almost 1871 A.D.), and it is originally the name of one of the famous rhapsodic battle-narrations, which was applied to one of the RCSs due to its fame.
    Keywords: structuralism, linguistics, epic language, telling, comprehensive roll of storytellers (seven corps)
  • Morteza Mohseni, Aref Kamarposhti, Ashraf Sheybani Aqdam, Soheila Ghasimi Torshizi Page 133
    Theme as the central thought and the main word of the artist is interpreted in the text and content. Theme is the main essence of literary work that illuminates the direction of thought and idea of its author. Couplet is one of the most pleasing Persian poetry forms with chiliad written history. Perhaps its oral history is even older. This form, along with the Persian traditional poetry, has grown in different languages of Iran. One of these languages, namely “Mazandarani” has a remarkable literature itself.In this article, the themes of two hundred folk couplets of Savadkouh (a city in Mazandaran) have been analyzed. The findings indicated that most of the themes are socially-oriented.the study analyzes seven themes in two-hundred couplets.the themes are: pain of love, sorrow of nostalgia, curse, complaints of young ladies for imposed marriages, as well as dissatisfaction with the fortune and luck, compulsory military service and the complaint of lover from beloved. Most of the couplets are monologues, which have been composed for the regret and reminiscence of the past days. Some of the important factors leading these couplets are analogy, rivalry, treason, financial poverty, illiteracy, hard work in strange lands, system of lord and vassal or mastery system, denial of other cultures, and cultural hybridity.
    Keywords: Couplet, Folk literature, Savadkouh, Theme
  • Ali Jahanshahi Afshar Page 161
    Since his creation, the human has been concerned with the protection of his life and properties by any means possible such as exploring the surrounding environment, fighting against the threats facing him, and using a variety of tools and instruments. Among these tools was scorching. Scorching has been ever used for two main purposes by the human: marking and treatment. However, one cannot claim with certainty which application was the dominant one. In this study, the author has first dealt with the marking aspect and then with the treatment function. In its former function, scorching was practiced on the body organs of the slaves, enemies, and animals in order to distinguish and take ownership of them, and with criminals as a sign of guilt. In the latter function, it was used, according to some reports, as the last treatment possible for curing different diseases in both humans and animals. The most important therapeutic application of scorching was on wounds to stop bleeding and prevent infection. In the present research, both functions have been examined and classified with reference to the Persian literature, history, and folk culture.
    Keywords: Scorching, Sign, Curing, Folk culture, Persian literature
  • Batool Mahdavi, Shahla Khalilollahi, Somayeh Shoja Taghiabad Page 185
    Mirza AbolghasemGhaemMaghamFarahani is considered as the last great classical writer in the old method of Persian prose. The main task done by this tasteful minister was rescuing the prose from the maze of prevalent phraseology in the Safavi and Timurid eras. He planted the seedlings of the initial deviation from the conventional way of writing an artifact and grandiose, and of low content prose at those days. His presence may be a turning point in the history of Persian prose as his absence may lead to create no change in the authorship in the Constitution. In fact, he declined the poetic repetitive affidavits, tough terms, complex themes, metaphors and implicit similes sometimes used aberrantly. Using slangs, slogans and public proverbs considered as features resulting in the author detraction and degradation as well as approaching the prose to the natural, exact and simple writing. Flavoring intimacy to the literary and secretary writings, he helped to emerge simple writings like those works written by Naserodin Shah and Dehkhoda. Using proverbs, expressions and allegories gives dynamic features to GhaemMaghan’s writings, in general, and his manuscripts in particular. Relying on his own taste and grace, he used prevalent expressions and way of writing in a rhythmic and literary form to state his age issues as his fugleman, the Golestan’sowner. This paper aims at considering slangs in GhaemMagham’s manuscripts from a linguistic perspective with emphasize on using slangs as one of the features and methods in simple writings. It explores them in different aspects: simple substances, interpretations, allegorical compounds, proverbs and poems. It is worthy to mention that these matters are general subjects covering the other minor issues such as oath, addressing, devotion, desire, pleading and so on. Finally, statistics were presented in table form this category quantitatively.