فهرست مطالب

تولیدات دامی - سال هفدهم شماره 2 (پاییز و زمستان 1394)

مجله تولیدات دامی
سال هفدهم شماره 2 (پاییز و زمستان 1394)

  • تاریخ انتشار: 1394/06/29
  • تعداد عناوین: 22
|
  • فاطمه میر، محمد رکوعی، غلام رضا داشاب، هادی فرجی آروق صفحات 161-170
    هدف از انجام تحقیق حاضر، کمک به طراحی برنامه به گزینی پایه برای گاوهای سیستانی با استفاده از شبیه سازی تصادفی بود. بدین منظور سه اندازه جمعیت (500، 1000، و 2000 راس)، سه سطح تعداد گله (5، 10، و 20)، دو سطح شدت انتخاب (زیاد و کم)، و دو سطح روش آمیزش (تصادفی و حداقل هم تباری) با هم ترکیب و درمجموع 36 راهبرد در مدت 30 سال شبیه سازی مقایسه شد. نتایج نشان داد که اثر همه عوامل بر پیشرفت ژنتیکی سالانه برای شایستگی کل، پیشرفت ژنتیکی سالانه وزن تولد (به استثنای روش آمیزش و شدت انتخاب) و وزن یک سالگی، تغییر سالانه هم خونی (به استثنای تعداد گله)، فاصله نسل (به استثنای روش آمیزش و شدت انتخاب)، و صحت انتخاب نرها و ماده ها معنی دار بود (01/0P<). پیشرفت ژنتیکی سالانه در حالت شدت انتخاب زیاد، اندازه جمعیت 2000، و تعداد گله کم (5 گله) در مقایسه با شدت انتخاب کم، اندازه جمعیت 500، و تعداد گله بیشتر (20 گله) به ترتیب 5/8، 2/93، و 38درصد بیشتر بود. در آمیزش با حداقل هم تباری باوجود کمتربودن پیشرفت ژنتیکی (11درصد)، افزایش سالانه هم خونی در مقایسه با آمیزش تصادفی کمتر بود. نتایج تحقیق نشان می دهد که در برنامه های به گزینی گاو سیستانی باید تعداد گله کم، اندازه جمعیت بزرگ، و شدت انتخاب زیاد باشد و برای کنترل هم خونی جمعیت، آمیزش با روش حداقل هم تباری انجام گیرد.
    کلیدواژگان: آمیزش تصادفی، اندازه جمعیت، تعداد گله، شبیه سازی، گاو سیستانی
  • فاطمه جعفری، محمد تقی بیگی نصیری، جمال فیاضی، محمد علی لغوی صفحات 171-182
    پارامترهای ژنتیکی مستقیم و مادری در مرغ های بومی استان فارس با روش آماری بیزی، صفات وزن بدن در یک روزگی، 8 هفتگی، 12هفتگی، سن بلوغ جنسی، تعداد تخم مرغ تولیدی، و میانگین وزن تخم مرغ ها در 28، 30 و 32هفتگی برآورد شد. برآورد پارامترهای ژنتیکی صفات گوناگون با هر شش مدل حیوانی و نرم افزار MTGSAM انجام شد. بهترین مدل با معیار اطلاعات آکائیک (AIC) محاسبه شد. وراثت پذیری مستقیم وزن بدن در یک روزگی، 8 هفتگی، 12هفتگی، سن بلوغ جنسی، تعداد تخم مرغ تولیدی، و میانگین وزن تخم مرغ ها براساس بهترین مدل به ترتیب 36/0، 33/0، 30/0، 48/0، 26/0 و 25/0 بود. اثر ژنتیکی مادری برای صفات سن بلوغ جنسی، تعداد تخم مرغ تولیدی، و میانگین وزن تخم مرغ معنی دار (05/0>P) بود و نسبت واریانس محیط دائمی مادری به واریانس فنوتیپی از 01/0 (تعداد و میانگین وزن تخم مرغ) تا 39/0 (وزن یک روزگی) متفاوت بود. نتایج تحقیق حاضر نشان داد که روش بیزی با درنظرگرفتن تمام عوامل موثر مدل های پیچیده تر را به عنوان مدل مناسب انتخاب می کند.
    کلیدواژگان: تاثیرات مادری، روش آماری بیزی، معیار آکائیک، نرم افزار MTGSAM، وراثت پذیری مستقیم
  • مهشید محمدپناه، همایون فرهنگ فر، مسلم باشتنی صفحات 183-197
    همبستگی بین ارزش اصلاحی شیر روزآزمون تولیدی و شیر روزآزمون تصحیح شده برای انرژی با استفاده از 774013 رکورد مربوط به 88456 راس گاو هلشتاین زایش اول که در سال های 1376 تا 1388 در 165 گله (از شش استان) زایش داشتند، بررسی شد. تجزیه و تحلیل ژنتیکی صفات ازطریق مدل روزآزمون با تابعیت ثابت انجام شد. در این مدل متغیرهای گله، سال زایش، ماه تولید، سن در هنگام تولید، نوع ژنوتیپ گاو (زینه و اصیل)، نوع اسپرم (داخلی و خارجی)، تابع چندجمله ای، تاثیرات تصادفی ژنتیکی افزایشی، و محیطی دائمی گاوها منظور شد. میانگین ارزش اصلاحی دختران در هنگام ارزیابی ژنتیکی براساس دو صفت فوق با یکدیگر اختلاف معنی دار داشت (0001/0P<). همبستگی بین ارزش اصلاحی شیر تولیدی و شیر تصحیح شده برای انرژی، هنگام انتخاب کل دختران ازنظر ارزش اصلاحی شیر تصحیح شده برای انرژی، بیشترین (92/0) و هنگام انتخاب فقط 10 دختر برتر ازنظر ارزش اصلاحی شیر تصحیح شده برای انرژی، کمترین (27/0) مقدار بود. بنابراین، در صورت استفاده از رکوردهای شیر روزآزمون تصحیح شده برای انرژی به جای رکوردهای شیر تولیدی، تغییر در رتبه بندی ماده گاوهای برتر ژنتیکی، بسیار زیاد است.
    کلیدواژگان: ارزش اصلاحی، ارزیابی ژنتیکی، شیر تصحیح شده برای انرژی، گاو هلشتاین، مدل روزآزمون
  • جلیل نوری رایگانی، محمد امیر کریمی ترشیزی *، شعبان رحیمی، امید مددگار صفحات 199-209

    تحقیق حاضر با هدف جداسازی باکتریوفاژ برای مهار زیستی باکتری انتروکوکوس مقاوم به پادزیست و کاهنده رشد جداشده از مدفوع بلدرچین ژاپنی در سه آزمایش انجام شد. 60 نمونه از محتویات دستگاه گوارش بلدرچین های بالغ برای جداسازی انتروکوکوس های بالقوه کاهنده رشد، جدا و یک نمونه منتخب به همراه باکتری انتروکوکوس فکالیس سوش51299براساس زنده مانی و کاهندگی رشد در بلدرچین، انتخاب و در سطح گونه شناسایی شد. سپس باکتریوفاژ لیتیک با استفاده از نمونه های فضولات طیور و فاضلاب مرغداری به عنوان منابع باکتریوفاژ علیه باکتری منتخب، جداسازی شد. کارایی فاژدرمانی علیه باکتری منتخب در کاهش استقرار باکتری های انتروکوکوس در محتویات ایلئوم بلدرچین ها متعاقب دریافت دهانی انتروکوکوس بررسی شد. باکتری منتخب به عنوان انتروکوکوس فکالیس شناسایی شد. تجویز باکتریوفاژ لیتیک توانست شمار انتروکوکوس ها در محتویات ایلئوم را در مقایسه با گروه دریافت کننده باکتری و بدون درمان با باکتریوفاژ کاهش دهد و به سطح قابل مقایسه با گروه شاهد منفی (گروه بدون دریافت باکتری انتروکوکوس) برساند (05/0>P). نتایج تحقیق حاضر نشان داد که باکتریوفاژ جداشده می تواند به طور موثر کلونیزاسیون باکتری انتروکوکوس را به شکل زیستی مهار کند.

    کلیدواژگان: انتروکوکوس فکالیس، باکتریوفاژ لیتیک، بلدرچین ژاپنی، فاژدرمانی، کاهنده رشد
  • داریوش خادمی شورمستی، فرید شریعتمداری*، محمد امیر کریمی ترشیزی، هوشنگ لطف اللهیان صفحات 211-221

    تاثیر منبع چربی و نوع افزودنی بر عملکرد و شاخص های ریخت شناسی روده جوجه های گوشتی آمیخته تجاری آرین در آزمایش فاکتوریال 3×2 با دو منبع چربی (کلزا و تخم کدو) و سه نوع افزودنی (بدون افزودنی، 1/0 گرم در کیلوگرم باکتوسل، و 15/0 گرم در کیلوگرم ویرجینامایسین) در قالب طرح کاملا تصادفی با شش تیمار و چهار تکرار و 20 قطعه جوجه در هر تکرار به مدت 42 روز بررسی شد. اثر منبع چربی، افزودنی ها و نیز تاثیرات متقابل منبع چربی×افزودنی بر عملکرد معنی دار نبود. پروبیوتیک موجب کاهش عمق کریپت و افزایش نسبت ارتفاع پرز به عمق کریپت در ژوژنوم و ایلئوم شد (01/0P<). استفاده توام روغن تخم کدو و پروبیوتیک موجب افزایش ارتفاع پرز و نسبت ارتفاع پرز به عمق کریپت در ژوژنوم و ایلئوم شد (05/0P<). عمق کریپت، ضخامت، و مساحت پرز در دئودنوم جوجه های تغذیه شده با روغن تخم کدو بیشتر بود (05/0P<). بنابراین، می توان از پروبیوتیک باکتوسل در جیره های حاوی چربی های دسته لینولئیک الئیک (روغن تخم کدو) و لینولنیک (روغن کلزا) بدون تاثیر منفی بر عملکرد و صفات تولیدی استفاده کرد.

    کلیدواژگان: آنتی بیوتیک، پروبیوتیک، جوجه گوشتی، چربی گیاهی، ریخت شناسی روده
  • مازیار محیطی اصلی، معین قناعت پرست رشتی صفحات 223-233
    برای بررسی تاثیرات افزودن ویتامین E و C به جیره های حاوی منابع متفاوت روغن بر عملکرد و فراسنجه های سرم از 320 قطعه جوجه گوشتی (سویه راس 308)، در آزمایشی فاکتوریل 2×2×2 و در قالب طرح کاملا تصادفی با هشت تیمار، چهار تکرار و 10 قطعه جوجه در هر تکرار استفاده شد. فاکتورهای آزمایشی شامل دو منبع متفاوت روغن (سویا و کانولا) و دو سطح ویتامین E (صفر و 200 میلی گرم در کیلوگرم) و دو سطح ویتامین C (صفر و 1000 میلی گرم در کیلوگرم) بودند. منابع روغن و ویتامین های E و C اثر معنی داری بر عملکرد جوجه گوشتی نداشتند. استفاده از ویتامین E یا C سبب افزایش کلسترول کل و HDL سرم شد (05/0>P). منبع روغن اثر معنی داری بر کلسترول کل و گلوکز سرم نداشت. جیره های حاوی روغن کانولا، سبب افزایش HDL و کاهش مالون دی آلدئید سرم در مقایسه با جیره های حاوی روغن سویا شد (01/0>P). جیره حاوی روغن کانولا و ویتامین C، موجب کاهش تری گلیسیرید سرم در مقایسه با جیره های حاوی روغن سویا و ویتامین C شد (05/0>P). جیره های حاوی ویتامین E موجب کاهش مالون دی آلدئید و افزایش فعالیت آنزیم گلوتاتیون پراکسیداز سرم شد (05/0>P). براساس نتایج تحقیق حاضر، تغذیه جوجه های گوشتی با جیره حاوی روغن کانولا، ویتامین C یا E، HDL سرم را افزایش می دهد و ویتامین E با تقویت سیستم آنتی اکسیدانی سبب کاهش اکسیداسیون لیپیدهای سرم شد.
    کلیدواژگان: جوجه گوشتی، روغن سویا، روغن کانولا، فراسنجه های سرم، ویتامین E، ویتامین C
  • سید ناصر خالقی میران، محمد امیر کریمی ترشیزی*، شعبان رحیمی، محمدرضا باسامی، سکینه بابایی صفحات 235-245

    تاثیر عصاره اتانولی بره موم سبز ایرانی، پودر رزماری و کرم خاکی بر عملکرد، سیستم ایمنی و فراسنجه های خونی بلدرچین ژاپنی، با استفاده از 160 قطعه جوجه بلدرچین مخلوط نر و ماده در قالب طرح کاملا تصادفی با چهار تیمار (شامل 1/0 درصد عصاره اتانولی بره موم، 5/0 درصد پودر برگ رزماری، 5/0 درصد پودر کرم خاکی و تیمار شاهد) و چهار تکرار و 10 قطعه جوجه در هر تکرار به مدت 42 روز بررسی شد. پودر کرم خاکی سبب بهبود عملکرد شد (05/0>P). اثر تیمارهای آزمایشی بر میزان تولید آنتی بادی علیه گلبول قرمز گوسفند معنی دار نبود. بالاترین عیار آنتی بادی علیه آنفلوانزا و نیوکاسل به ترتیب مربوط به رزماری و بره موم بود (05/0>P). رزماری پاسخ بهتری را در ایمنی سلولی نشان داد (05/0>P). افزودن بره موم و رزماری به جیره، سبب بهبود فراسنجه های خونی شد و پودر کرم خاکی فقط تری گلیسرید، کلسترول و لیپوپروتئین با چگالی کم سرم خون را در مقایسه با تیمار شاهد کاهش داد (05/0>P). نتایج نشان داد که بره موم و رزماری علاوه بر تقویت سیستم ایمنی سبب کاهش گلوکز و لیپیدهای سرم شدند. پودر کرم خاکی عملکرد را بهبود بخشید، ولی اثر کمتری بر بهبود سیستم ایمنی و فراسنجه های خونی داشت.

    کلیدواژگان: ایمنی سلولی، ایمنی همورال، خواص آنتی اکسیدانی، گلوکز سرم، لیپیدهای سرم
  • زینب پورآزادی، حشمت الله خسروی نیا*، حسن نوروزیان صفحات 247-256

    تاثیر طول زمان گرسنگی پس از تفریخ و تزریق گلوکونات کلسیم بر عملکرد تولیدی، پاسخ ایمنی و تلفات در مرغ گوشتی، با استفاده از 640 قطعه جوجه گوشتی سویه راس 308 در یک آزمایش فاکتوریل 2×5 با پنج زمان گرسنگی (صفر، 12، 24، 36 و 48 ساعت) و دو سطح گلوکونات کلسیم (صفر و 6/0 میلی لیتر) در قالب طرح بلوک های کامل تصادفی با چهار بلوک و 16 جوجه در هر واحد آزمایشی، تا 28روزگی بررسی شد. طولانی شدن گرسنگی پس از تفریخ تا 36 ساعت، باعث کاهش وزن پرنده، کاهش درصد منوسیت ها در خون و افزایش تلفات جوجه ها شد. تزریق گلوکونات کلسیم، تلفات جوجه ها را تا شش برابر افزایش داد (05/0>P). تزریق گلوکونات کلسیم عیار پادتن علیه ویروس نیوکاسل در 15روزگی را افزایش داد. اثر متقابل گرسنگی×گلوکونات کلسیم بر درصد تلفات جوجه ها معنی دار بود و جوجه های دریافت کننده تزریق گلوکونات کلسیم تلفات بیشتری در تمام ساعات گرسنگی داشتند. بنابراین، بیش از 24 ساعت گرسنگی پس از تفریخ، تاثیر منفی بر عملکرد تولیدی و تلفات جوجه های گوشتی تا 28روزگی دارد. تزریق 6/0 میلی لیتر گلوکونات کلسیم به عنوان منبع کلسیم و گلوکز باعث افزایش تلفات جوجه ها طی گرسنگی پس از تفریخ و حفظ سطح پادتن های مادری در خون در 15روزگی و بهبود پاسخ ایمنی اولیه در جوجه ها شد.

    کلیدواژگان: پاسخ ایمنی، تفریخ، جوجه های گوشتی، کلسیم خون، گرسنگی، گلوکونات کلسیم
  • حسن صفری، اردشیر محیط، مازیار محیطی اصلی صفحات 257-267
    تاثیر افزودن پودر گیاه خرفه به جیره، بر عملکرد، پاسخ ایمنی، و برخی صفات خونی با استفاده از 160 قطعه جوجه گوشتی یک روزه سویه راس 308 در قالب طرح کاملا تصادفی با چهار تیمار (جیره هایی حاوی سطوح صفر (شاهد)، 5/2، 5، و 5/7 درصد پودر گیاه خرفه در جیره)، چهار تکرار و 10 قطعه جوجه در هر تکرار بررسی شد. در دوره 42-22روزگی و کل دوره پرورش، افزایش وزن و مصرف خوراک پرندگانی که در جیره خود خرفه دریافت کردند، بالاتر از پرندگان شاهد بود (05/0P<). پرندگانی که با جیره های حاوی 5 و 5/7درصد پودر گیاه خرفه تغذیه شدند، ضریب تبدیل بهتری از پرندگان شاهد داشتند (05/0P<). کمترین مقدار کلسترول و تری گلیسرید خون به ترتیب در پرندگان تغذیه شده با جیره حاوی 5 و 5/7 درصد پودر گیاه خرفه مشاهده شد (05/0P<). پاسخ ایمنی سلولی به فیتوهموگلوتیناسیون (PHA-P) و تیتر نیوکاسل تحت تاثیر تیمارهای آزمایشی قرار نگرفتند. عیار آنتی بادی کل علیه سلول های قرمز خون گوسفندی (SRBC)، IgG، و IgM در 35روزگی در پرندگان تغذیه شده با جیره های حاوی 5 درصد پودر گیاه خرفه به طور معنی داری بیشتر از پرندگان تغذیه شده با جیره شاهد بود (05/0P<). نتایج تحقیق حاضر نشان داد افزودن پودر گیاه خرفه به جیره جوجه های گوشتی در سطح 5درصد علاوه بر بهبود صفات عملکردی به کاهش کلسترول و تری گلیسرید خون و بهبود پاسخ ایمنی هومورال می انجامد.
    کلیدواژگان: پاسخ ایمنی، جوجه گوشتی، خرفه، عملکرد، متابولیت های خونی
  • زهرا نوره، علی خطیب جو*، فرشید فتاح نیا، محمد اکبری قرایی صفحات 269-279

    اثر ال کارنیتین و اسیدبوتیریک بر عملکرد تولیدی و پاسخ ایمنی با استفاده از 192 قطعه جوجه گوشتی راس 308 در یک آزمایش فاکتوریل 2×3 با سه سطح ال کارنیتین (صفر، 125 و 250 میلی گرم در کیلوگرم) و دو سطح اسیدبوتیریک (صفر و 2 گرم در کیلوگرم) بر پایه طرح بلوک های کامل تصادفی با شش تیمار، چهار بلوک و هشت جوجه در هر تکرار بررسی شد. جوجه های تغذیه شده با جیره های حاوی افزودنی (ال کارنیتین و اسیدبوتیریک) ازنظر خوراک مصرفی، افزایش وزن و ضریب تبدیل تفاوت معنی داری با گروه شاهد نداشتند. درصد لنفوسیت در خون پرندگانی که با جیره های حاوی ال کارنیتین، اسیدبوتیریک و یا هر دو ترکیب تغذیه شدند، بالاتر بود (05/0P<). تیتر IgG اولیه (31روزگی) در پاسخ به گلبول قرمز گوسفند در جوجه های تغذیه شده با جیره حاوی 125 میلی گرم بر کیلوگرم ال کارنیتین در مقایسه با جیره تیمار شاهد بالاتر بود (05/0P<). شاخص تورم پرده پا پس از تزریق فیتوهماگلوتینین در جوجه های دریافت کننده جیره های دارای 250 میلی گرم بر کیلوگرم ال کارنیتین و 125 و 250 میلی گرم بر کیلوگرم ال کارنیتین همراه با اسیدبوتیریک در مقایسه با جوجه های گروه شاهد پایین تر بود (05/0< P). نتایج تحقیق حاضر نشان داد افزودن 125 میلی گرم ال کارنیتین و دو گرم اسیدبوتیریک در کیلوگرم جیره، بدون تاثیری بر عملکرد جوجه های گوشتی، باعث بهبود پاسخ ایمنی در آنها می شود.

    کلیدواژگان: اسیدبوتیریک، ال، کارنیتین، پاسخ ایمنی، جوجه گوشتی، عملکرد تولیدی
  • فائزه عبدی نژاد، مهرداد محمدی صفحات 281-290
    اثر افزودن عصاره آبی بادرنجبویه در آب آشامیدنی بر پاسخ ایمنی و عملکرد با استفاده از 200 قطعه جوجه گوشتی سویه راس 308، در قالب طرح کاملا تصادفی با پنج تیمار، چهار تکرار و 10 پرنده در هر تکرار بررسی شد. مقادیر صفر (شاهد)، 5/0، 1، 5/1 و 2 میلی لیتر در لیتر، عصاره آبی بادرنجبویه به آب آشامیدنی اضافه شد و به مدت 42 روز در اختیار گروه های آزمایشی قرار گرفت. پاسخ ایمنی هومورال در جوجه ها، با تزریق 1/0 میلی لیتر محلول 25درصد گلبول قرمز گوسفند (SRBC) در روزهای 8 و 22 دوره پرورش و اندازه گیری آنتی بادی بر علیه آن در روزهای 21، 28، 35 و 42 بررسی شد. در روز 16 پرورش ایمنی سلولی با تزریق فیتوهماگلوتینین به داخل پوست بال، ارزیابی شد. میانگین مصرف خوراک روزانه و افزایش وزن روزانه تحت تاثیر سطوح گوناگون عصاره آبی بادرنجبویه قرار نگرفت. پرندگانی که مقادیر 5/1 و 2 میلی لیتر عصاره در در هر لیتر آب آشامیدنی دریافت کردند، ضریب تبدیل کمتری در دوره رشد و کل دوره داشتند (05/0P<). عیار آنتی بادی تام علیه SRBC، در روزهای 28، 35 و 42 پرورش، در پرندگانی که در آب آشامیدنی خود عصاره بادرنجوبه دریافت کردند، بالاتر از پرندگان شاهد بود (05/0P<). در روز 28 پرورش، عیار IgG در پرندگانی که عصاره بادرنجبوبه دریافت کردند، بالاتر از پرندگان شاهد بود (05/0P<). در روزهای 28 و 35 پرورش، عیار IgM در پرندگانی که مقادیر 1، 5/1 و 2 میلی لیتر عصاره بادرنجبویه دریافت کردند، بیشتر بود (05/0P<). نتایج حاصل نشان داد که افزودن عصاره آبی بادرنجبویه به میزان 5/1 میلی لیتر در لیتر آب آشامیدنی جوجه های گوشتی، ضمن کاهش ضریب تبدیل، موجب بهبود فعالیت سیستم ایمنی هومورال می شود.
    کلیدواژگان: بادرنجبویه، جوجه گوشتی، سیستم ایمنی، عملکرد، نعناعیان
  • مهدیه سلطانی، مژگان مظهری، امید علی اسماعیلی پور صفحات 291-300
    اثر سطوح پروبیوتیک بر عملکرد و پاسخ ایمنی جوجه های گوشتی تحت تنش گرمایی در آزمایشی در قالب طرح کاملا تصادفی با استفاده از 144 قطعه جوجه نر یک روزه سویه راس بررسی شد. جوجه ها تا 25روزگی با جیره تجاری مطابق با راهنمای راس تغذیه و سپس به طور تصادفی به چهار تیمار شامل چهار سطح پروبیوتیک (صفر، 05/0، 1/0، و 2/0درصد جیره) با چهار تکرار حاوی نه پرنده اختصاص یافتند. از 25روزگی پرنده ها به مدت هشت ساعت در روز در معرض دمای 2±34 درجه سانتی گراد قرار گرفتند. نتایج نشان داد که اثر سطوح متفاوت پروبیوتیک بر مصرف خوراک معنی دار نبود. پرندگانی که جیره حاوی 05/0 و 1/0درصد پروبیوتیک دریافت کردند، افزایش وزن بیشتری در مقایسه با پرندگان شاهد داشتند (05/0>P). ضریب تبدیل در پرندگانی که با جیره حاوی 1/0درصد پروبیوتیک تغذیه شدند، بهتر از پرندگان شاهد بود (05/0>P). با افزایش مصرف پروبیوتیک وزن نسبی لاشه و سینه افزایش یافت (05/0P<). اثر سطوح گوناگون پروبیوتیک بر وزن نسبی اندام های داخلی معنی دار نبود، اما پرندگانی که با جیره حاوی 2/0درصد پروبیوتیک تغذیه شدند، کبد بزرگتری داشتند (05/0P<). با افزایش سطح پروبیوتیک در جیره کلسترول خون کاهش یافت (05/0P<). مصرف سطوح گوناگون پروبیوتیک، فراوانی هتروفیل ها، و همچنین نسبت هتروفیل به لنفوسیت را کاهش و میزان آنزیم گلوتاتیون پراکسیداز را افزایش داد (05/0P<). بنابراین در شرایط تنش گرمایی افزودن پروبیوتیک کلوستات به میزان 1/0درصد جیره عملکرد رشد و پاسخ ایمنی پرنده را بهبود می دهد.
    کلیدواژگان: پروبیوتیک، تنش گرمایی، گلوتاتیون پراکسیداز، لنفوسیت، هتروفیل
  • فرهاد محمدی، فرزاد باقرزاده کاسمانی، کمال شجاعیان، مهران مهری، محمد امیر کریمی ترشیزی صفحات 301-309
    تاثیر افزودن چای ترش به جیره بر عملکرد و پاسخ ایمنی جوجه های گوشتی تحت آفلاتوکسکوزیس با استفاده از 192 قطعه جوجه گوشتی یک روزه جنس نر سویه راس 308 در قالب طرح کاملا تصادفی با چهار تیمار، چهار تکرار و 12 جوجه در هر تکرار بررسی شد. تیمارها شامل 1 - جیره شاهد منفی (بدون افزودنی)، 2 – جیره شاهد مثبت (5/2 میلی گرم آفلاتوکسین B1در کیلوگرم)، 3 - جیره حاوی چای ترش (10 گرم چای ترش در کیلوگرم) و 4 - جیره آلوده به آفلاتوکسین و حاوی چای ترش (5/2 میلی گرم آفلاتوکسین B1+ 10 گرم در کیلوگرم چای ترش در کیلوگرم) می باشند. اثر تیمارها بر مصرف خوراک معنی دار نبود. افزایش وزن جوجه ها در تیمار شاهد مثبت کمتر از جوجه های مربوط به تیمارهای دیگر بود (001/0P<). این پرندگان ضریب تبدیل بالاتری داشتند (001/0P<). میزان پادتن تولید شده علیه ویروس نیوکاسل و گلبول قرمز گوسفندی در جوجه های تغذیه شده با جیره کنترل مثبت و جیره حاوی چای ترش به ترتیب پایین تر و بالاتر از پرندگان گروه شاهد منفی بود (001/0P<). کمترین افزایش ضخامت پوست پس از چالش با دی نیتروکلروبنزن در جوجه های دریافت کننده جیره شاهد مثبت مشاهده شد (001/0P<). وزن نسبی بورس فابریسیوس در جوجه های دریافت کننده جیره کنترل مثبت و حاوی چای ترش به ترتیب کمتر و بیشتر از گروه شاهد منفی بود (001/0P<). براساس نتایج تحقیق حاضر، افزودن چای ترش به جیره های آلوده به آفلاتوکسین B1 در جوجه های گوشتی، اثر سم آفلاتوکسین را بر پاسخ ایمنی و عملکرد تولیدی کاهش می دهد.
    کلیدواژگان: ایمنی، جوجه گوشتی، چای ترش، عملکرد، مسمومیت با آفلاتوکسین
  • سکینه بابایی، شعبان رحیمی، محمد امیر کریمی ترشیزی، غلام حسین طهماسبی، سید ناصر خالقی میران صفحات 311-320
    تاثیر عسل، ژله رویال و گرده زنبور عسل بر عملکرد، سامانه ایمنی و فاکتورهای خونی بلدرچین ژاپنی، با استفاده از 160 قطعه جوجه بلدرچین در قالب طرح کاملا تصادفی با چهار تیمار [شاهد (بدون افزودنی)، یک گرم گرده در کیلوگرم خوراک، 125 میلی گرم در لیتر ژله رویال در آب آشامیدنی و 22 گرم در لیتر عسل در آب آشامیدنی] با چهار تکرار و 10 قطعه جوجه در هر تکرار به مدت 42 روز بررسی شد. مصرف خوراک و درصد تلفات در کل دوره تحت تاثیر تیمارهای آزمایشی قرار نگرفت. پرندگانی که در آب آشامیدنی عسل دریافت کردند، بهترین ضریب تبدیل غذایی و افزایش وزن روزانه را در مقایسه با سایر گروه ها داشتند. اثر تیمارها بر میزان تولید آنتی بادی علیه گلبول قرمز گوسفند معنی دار نبود. بالاترین عیار آنتی بادی علیه ویروس آنفلوانزا و نیوکاسل مربوط به تیمار عسل بود (05/0>P). افزودن گرده در جیره، ژله رویال و عسل در آب آشامیدنی وزن طحال را به طور معنی داری در مقایسه با گروه شاهد افزایش داد (01/0>P). گرده و عسل پاسخ بهتری را در مقایسه با ایمنی سلولی نشان دادند (01/0>P). استفاده از فرآورده های زنبورعسل، سبب بهبود فراسنجه های خونی شد (01/0>(P. نتایج نشان داد که عسل و ژله رویال علاوه بر بهبود عملکرد و تقویت سامانه ایمنی سبب کاهش گلوکز و لیپیدهای سرم شدند. گرده فراسنجه های خونی را بهبود بخشید ولی اثر کمتری بر بهبود سامانه ایمنی و عملکرد داشت.
    کلیدواژگان: ایمنی سلولی، ایمنی هومورال، بلدرچین ژاپنی، زنبورعسل، فراسنجه های خون
  • سیده اسماء موسوی، سید امیر حسین مهدوی، احمد ریاسی، علی صادقی سفیدمزگی صفحات 321-333
    تاثیر مخلوط پسماند گیاهان آویشن، رزماری، شوید و نعناع فلفلی در جیره های با نسبت های گوناگون اسیدهای چرب امگا-6 به امگا-3 بر عملکرد، وزن نسبی اندام های داخلی، فلور میکروبی محتویات ایلئوم و تغییرات هسیتولوژیک روده کوچک و کبد مرغ های تخم گذار در آزمایشی فاکتوریل 3×2 با سه سطح پسماند (صفر، 5/2 و 5درصد) و دو نسبت اسیدهای چرب امگا-6 به امگا-3 (12/15 و 65/1) در قالب طرح کاملا تصادفی با شش تیمار، چهار تکرار و پنج پرنده در هر تکرار بررسی شد. تغذیه مرغ ها با جیره های با نسبت پایین امگا-6 به امگا-3 وزن نسبی طحال، تعداد و قطر غدد لنفاوی غیرمنتشره لامیناپروپریا (05/0P<)، و درصد تولید تخم مرغ در میان دوره دوم (05/0P=) را افزایش و وزن نسبی و درصد چربی کبدی را کاهش داد (05/0P<). تغذیه پرندگان با جیره های حاوی پسماندهای گیاهی، طول پرز، تعداد و قطر غدد لنفاوی، تعداد سلول های گابلت (05/0P<)، و ضریب تبدیل غذایی (08/0P=) را بهبود داد. غلظت مالون دی آلدئید در کبد و جمعیت اشرشیاکلی در ایلیوم پرندگانی که با جیره حاوی 5درصد مخلوط پسماند تغذیه شدند، کاهش یافت (01/0P<). براساس نتایج تحقیق حاضر، استفاده از نسبت پایین اسیدهای چرب امگا-6 به امگا-3 یا 5درصد مخلوط پسماند گیاهان دارویی در جیره به ترتیب تولید تخم مرغ و شاخص های سلامت روده و کبد را در مرغ های تخم بهبود می بخشد.
    کلیدواژگان: اسیدهای چرب، پسماند گیاهان دارویی، تغییرات بافتی، عملکرد، مرغ تخم گذار
  • نادر پاپی، فرخ کفیل زاده، حسن فضائلی صفحات 335-345
    این پژوهش به منظور بررسی پتانسیل عملکرد و ارزش غذایی علوفه سیب زمینی ترشی در قالب طرح کاملا تصادفی در سه مرحله رشد گیاه (تیمار) و با چهار تکرار در هر تیمار انجام شد. بخش های هوایی گیاه مورد نظر در سه مرحله از رشد (اول: ارتفاع علوفه 150100، دوم: 200150، و سوم: 250200 سانتی متر، شروع گلدهی) برداشت و اطلاعات مربوط به میزان تولید در واحد سطح، ارتفاع گیاه، وزن تر و خشک و نسبت برگ به ساقه ثبت شد. سپس علوفه برداشت شده چاپر گردید و پس از نمونه گیری، ترکیب مواد مغذی و گوارش پذیری در نمونه های علوفه چاپرشده اندازه گیری شد. تفاوت در میزان علوفه تر و خشک تولیدشده در مرحله اول برداشت (به ترتیب 20/45 و 95/15 تن در هکتار) و در مرحله سوم برداشت (00/64 و 85/29 تن در هکتار) معنی دار بود (05/0P<). بیشترین مقدار پروتئین خام در مرحله اول (42/13درصد) و کم ترین آن در مرحله سوم برداشت (21/9درصد) مشاهده شد (05/0P<). با افزایش سن گیاه، میانگین کربوهیدرات های غیرفیبری افزایش یافت (05/0P<). بیشترین و کمترین مقدار خاکستر خام به ترتیب در اولین و سومین مرحله برداشت مشاهده شد (05/0P<). گوارش پذیری ماده خشک و ماده آلی تحت تاثیر مرحله برداشت قرار نگرفت. نتایج حاصل از آزمون گاز نشان داد، با رشد گیاه، میزان گاز تولیدی افزایش یافت، به طوری که بیش ترین مقدار آن در مرحله سوم و کم ترین آن در مرحله اول برداشت مشاهده شد (05/0P<). نتایج تحقیق حاضر نشان داد که گیاه سیب زمینی ترشی می تواند به عنوان منبع مناسب علوفه ای مورد توجه قرار گیرد.
    کلیدواژگان: تولید گاز، سیب زمینی ترشی، کربوهیدرات غیرفیبری، گوارش پذیری، مواد مغذی
  • مصطفی حاجی لو، حمیدرضا میرزایی الموتی، مهدی گنج خانلو، حمید امانلو صفحات 347-358
    در تحقیق حاضر، از چهار راس گاو هلشتاین دارای فیستوله شکمبه در طرح مربع لاتین با چهار دوره 21روزه (شامل دو هفته دوره عادت پذیری به جیره ها و یک هفته جمع آوری داده ها) استفاده شد. تیمارها شامل 1. تغذیه با جیره کاملا مخلوط یک بار در وعده صبح، 2. تغذیه با بخشی از سویا در وعده عصر، 3. تغذیه با بخشی از اوره در وعده عصر، و 4. تغذیه با بخشی از پودر ماهی در وعده عصر بود. گاوها در سطح نگهداری تغذیه شدند. تغذیه منابع پروتئینی در وعده عصر فعالیت نشخوار را افزایش داد (05/0P<). قابلیت هضم ظاهری ماده خشک و ماده آلی در گاوهای تغذیه شده با اوره در وعده عصر در مقایسه با گاوهایی که یک بار تغذیه شدند، بیشتر بود (05/0P<). تغذیه همه منابع پروتئین در وعده عصر باعث افزایش قابلیت هضم ظاهری الیاف نامحلول در شوینده خنثی شد (05/0P<). میانگین تولید کل اسیدهای چرب فرار و نسبت مولی هیچ کدام از اسیدهای چرب فرار تحت تاثیر نحوه تغذیه منابع گوناگون پروتئین قرار نگرفتند. اثر تیمارهای آزمایشی بر میانگین اسیدیته شکمبه و نیتروژن آمونیاکی شکمبه معنی دار نبود. براساس نتایج تحقیق حاضر، افزایش دفعات تغذیه منابع پروتئین قابل تجزیه در شکمبه باعث بهبود هضم الیاف و فعالیت جویدن در گاوهای فیستوله هلشتاین غیرشیرده می شود.
    کلیدواژگان: اوره، پودر ماهی، ذرت سیلوشده، سویا، گاو هلشتاین
  • منوره قدوسی، امید دیانی، امین خضری، محمد مهدی شریفی حسینی صفحات 359-370
    در تحقیق حاضر، اثر تغذیه سیلاژ برگ و ساقه درخت موز با خرمای ضایعاتی بر ماده خشک مصرفی، پروتئین میکروبی تولیدی، و فراسنجه های خون با استفاده از چهار راس گوسفند نر بالغ در قالب طرح چرخشی در چهار دوره 21روزه بررسی شد. 85 کیلوگرم برگ و ساقه درخت موز با 15 کیلوگرم خرمای ضایعاتی با هم مخلوط و به مدت 45 روز سیلو شد. پس از تعیین ترکیب شیمیایی و ارزیابی حسی، سیلاژ برگ و ساقه درخت موز در جیره های آزمایشی در سطوح صفر (شاهد)، 7، 14، و 21درصد ماده خشک استفاده شد. باتوجه به ارزیابی های حسی، سیلاژ با نمره 20 رتبه بسیار خوب را به خود اختصاص داد. نیتروژن ابقاء شده در گوسفندان تغذیه شده با 21 درصد سیلاژ کمتر از گروه شاهد بود (05/0>P). قابلیت هضم ماده خشک جیره های حاوی 14 و 21درصد سیلاژ، کمتر از جیره های فاقد سیلاژ یا حاوی 7درصد سیلاژ بود (05/0>P). میانگین آلانتوئین دفعی، اسیداوریک، و کل مشتقات پورینی ادرار در گوسفندان با افزایش سطح سیلاژ در جیره به صورت خطی افزایش پیدا کرد (05/0>P). افزایش نیتروژن و سنتز پروتئین میکروبی در گوسفندان تغذیه شده با جیره حاوی 21درصد سیلاژ بیشتر از گوسفندان تغذیه شده با جیره بدون سیلاژ بود (05/0>P). با افزایش سطح سیلاژ در جیره، غلظت تری گلیسیرید خون به صورت خطی افزایش یافت (05/0P<). براساس نتایج تحقیق حاضر، استفاده از 21درصد سیلاژ برگ و ساقه درخت موز با خرمای ضایعاتی در جیره گوسفند، بدون ایجاد تغییر در ماده خشک مصرفی، سنتز پروتئین میکروبی را افزایش می دهد.
    کلیدواژگان: پروتئین میکروبی، خرمای ضایعاتی، سیلاژ برگ و ساقه درخت موز، فراسنجه های خون، ماده خشک مصرفی
  • رعنا جهان بین، پریسا یزدان شناس، مهدی امین افشار *، عبدالله محمدی سنگ چشمه، حمید ورناصری، محمد چمنی، محمدحسن نظران، محمدرضا بختیاری زاده صفحات 371-380

    این تحقیق به منظور بررسی اثر غلظت های گوناگون نانوذرات روی بر شاخص های کیفی منی گاو پس از فرایند انجماد یخ گشایی انجام شد. از چهار گاو نر هلشتاین به مدت چهار هفته و هر هفته دو نوبت اسپرم گیری شد. نمونه های منی پس از اضافه کردن مقادیر صفر، 6-10، 5-10، 4-10، 3-10، و 2-10 مولار نانوذرات روی به رقیق کننده بایوکسل، منجمد و پس از 72 ساعت یخ گشایی شدند. میزان تحرک اسپرم با نرم افزار کاسا (Computer Assisted Sperm Analysis; CASA) ارزیابی شد. میزان زنده مانی، یکپارچگی غشا، مورفولوژی، و میزان فعالیت میتوکندریایی اسپرم ها در نمونه های اسپرم مربوط به بیشترین و کمترین غلظت های نانوذرات روی با همراه گروه شاهد ارزیابی شدند. تفاوت در میزان تحرک ام، میزان زنده مانی، و درصد اسپرم با ظاهر غیرطبیعی بین غلظت های آزمایشی معنی دار نبود. داده های حاصل از فلوسایتومتری و آزمون هاس نشان داد که یکپارچگی غشا و فعالیت میتوکندریایی اسپرم در گروه های 6-10 و 2-10 مولار نانوروی در مقایسه با گروه شاهد بیشتر بود (05/0P<). نتایج پژوهش حاضر نشان داد که با اضافه کردن نانوذرات روی به رقیق کننده اسپرم گاو یکپارچگی غشا و فعالیت میتوکندریایی اسپرم بیشتر می شود.

    کلیدواژگان: آنتی اکسیدان، اسپرم، فعالیت میتوکندریایی، کیفت منی، نانوذرات روی
  • رسول کریمی، ملک شاکری*، مهدی ژندی، حسین مروج، هانیه بنی کمال، عبدالله محمدی سنگ چشمه، مهدی خدایی مطلق صفحات 381-389

    در این تحقیق، اثر لایه غذادهنده STO بر کشت و تکثیر سلول های بنیادی اسپرماتوگونی (SSCs) خروس نابالغ در محیط آزمایشگاهی ارزیابی شد. سلول های بیضه، از تعداد 30 قطعه خروس نابالغ نژاد ردآیلندرد (8-4 هفته) جدا و در ظرف های کشت چهارخانه ای به طور جداگانه و در حضور فاکتورهای رشد bFGF و LIF در دو تیمار، سه تکرار، و پنج مشاهده در هر تکرار کشت داده شدند. کلنی های SSCs در روز پنجم ظاهر و در روزهای هفتم و دهم ارزیابی شدند. تعداد کلنی های ایجادشده، مساحت کلنی، و تعداد سلول در هر کلنی روی لایه غذادهنده در مقایسه با کلنی های کشت شده بدون لایه غذادهنده بیشتر بود (05/0≥P). نتایج ارزیابی در روز 10 کشت نشان دهنده کاهش تعداد کلنی، مساحت کلنی، و تعداد سلول/کلنی در هر دو تیمار به نسبت روز هفت کشت است. ژن C-KIT در سلول های تشکیل دهنده کلنی ها بیان نشد که می تواند دال بر عدم تمایز و داشتن توان خود نوزایی سلول های موجود در کلنی ها باشد. براساس نتایج تحقیق حاضر، استفاده از لایه غذادهنده STO در کشت و تکثیر SSCs خروس نابالغ مناسب است و توان این سلول ها را در تکثیر و خودنوزایی در مقایسه با کشت در تیمار بدون استفاده از لایه غذادهنده به طور بهتری حفظ می کند.

    کلیدواژگان: سلول های بنیادی اسپرماتوگونی طیور، کشت کوتاه مدت، کلنی سلولی، لایه غذادهنده سلولی
  • سامان عباسی، مختار علی عباسی، علیرضا نوشری صفحات 391-401
    در تحقیق حاضر، از اطلاعات صفات کیفیت 2000 تخم مرغ مربوط به 746 مرغ بومی در نسل هفدهم و داده های وزن مربوط به 17 نسل مرغان بومی مرکز اصلاح نژاد دام فارس برای برآورد پارامترهای ژنتیکی صفات وزن بدن و کیفیت تخم مرغ استفاده شد. برای هر صفت شش مدل دام یک صفتی با تاثیرات تصادفی گوناگون برازش شد. برای صفت وزن بلوغ مدل شامل اثر ژنتیکی افزایشی حیوان و محیطی دائمی مادری، برای وزن 12هفتگی مدل شامل تاثیرات ژنتیکی افزایشی حیوان، ژنتیکی افزایشی مادری، و محیطی دائمی مادری، برای صفات قطر سفیده، وزن زرده، و وزن تخم مرغ مدل شامل تاثیرات ژنتیکی افزایشی حیوان و مادر و برای بقیه صفات مدل دام ساده شامل اثر ژنتیکی افزایشی حیوان به عنوان مدل مناسب تعیین شدند. وراثت پذیری صفات کیفیت داخلی تخم مرغ از 02/0 (وزن زرده) تا 23/0 (شاخص سفیده) و صفات کیفیت خارجی از 01/0 (وزن تخم مرغ) تا 43/0 (مقاومت پوسته) متغیر بود. وراثت پذیری وزن 8 هفتگی، 12هفتگی، و وزن بلوغ به ترتیب 22/0، 31/0 و 56/0 برآورد شد. ضرایب همبستگی ژنتیکی صفات کیفیت تخم مرغ با وزن بدن از 79/0- تا 80/0 برآورد شد. براساس نتایج مطالعه حاضر، انتخاب براساس وزن در 8 هفتگی و 12هفتگی می تواند سبب افزایش وزن تخم مرغ، عرض تخم مرغ، و شاخص شکل تخم مرغ شود. انتخاب براساس وزن بدن در 12هفتگی باعث افزایش وزن سفیده و قطر زرده نیز خواهد شد.
    کلیدواژگان: کیفیت تخم مرغ، مرغ بومی، وراثت پذیری، وزن بدن، همبستگی ژنتیکی
  • ساحره غریبی، محمد هوشمند، رضا نقی ها صفحات 403-413
    به منظور بررسی تاثیرات دو سطح میوه بلوط خام و فرآوری شده با اسیداستیک بر عملکرد و فلور روده کور جوجه های گوشتی، از تعداد 340 قطعه جوجه یک روزه سویه کاب 500 در قالب طرح کاملا تصادفی با پنج تیمار و چهار تکرار (هر تکرار با 17 قطعه جوجه نر و ماده) استفاده شد. تیمار اول، با جیره بر پایه ذرت کنجاله سویا (بدون استفاده از میوه بلوط) به عنوان شاهد و تیمارهای دو، سه، چهار، و پنج به ترتیب با جیره های حاوی 20 یا 25 درصد بلوط خام یا فرآوری شده تغذیه شدند. فرآوری میوه بلوط با اسیداستیک میزان ترکیبات فنلی (فنل کل، تانن کل، و تانن فشرده) را به طور معنی داری کاهش داد (05/0>P). استفاده از 20 و 25درصد بلوط خام در جیره، میزان افزایش وزن بدن جوجه ها را در مقایسه با گروه شاهد کاهش داد (05/0>P)، اما در بلوط فرآوری شده این کاهش مشاهده نشد. استفاده از میوه بلوط (خام و فرآوری شده) افزایش معنی دار ضریب تبدیل غذایی را به دنبال داشت. شمار باکتری های ای. کلی و اسیدلاکتیک در 21 و 42روزگی تحت تاثیر تیمارهای تغذیه ای قرار نگرفت. نتایج نشان داد استفاده از میوه بلوط خام و یا فرآوری شده به میزان 20 و 25درصد جیره جوجه های گوشتی باعث کاهش عملکرد شد و بنابراین، استفاده از این سطوح قابل توصیه نیستند.
    کلیدواژگان: اسیداستیک، تانن، جوجه گوشتی، فرآوری، میوه بلوط
|
  • Fatemeh Mir, Mohammad Rokouei, Gholamreza Dashab, Hadi Faraji, Arough Pages 161-170
    The aim of this study was to design the base breeding plan in Sistani cattle by using of stochastic simulation. For this purpose, three population size (500, 1000, 2000 heads), three levels of herd number (5, 10, 20), two levels of selection intensity (high and low) and two levels of mating method (random and Minimum co-ancestry) were combined together and in total 36 scenarios were compared for 30 years. Results showed that the effect of all factors on the annual genetic gain for total merit, the annual genetic gain of birth weight (except in mating method and selection intensity) and yearling weight, the annual inbreeding rate (except in herd number), generation interval (except in mating method and selection intensity) and selection accuracy of sire and dames was significant. The annual genetic gain in high selection intensity, population size of 2000 and less number of herd (5 herds) was 8.5, 93.2 and 38 percent higher than low selection intensity, population size of 500 and more number of herd (20 herds). Despite having less total genetic gain (11 percent) in Minimum co-ancestry mating, the annual inbreeding rate in this mating method was 18 percent lower than random mating. The results of this study showed that less number of herd, large population size and high selection intensity considered in breeding plans of Sistani cattle and minimum co-ancestry mating used for control of population inbreeding.
    Keywords: Number of herds, Population size, Random mating, simulation, Sistani cattle
  • Fatemeh Jafari, Mohammad Taghi Beige Nassiri, Jamal Fayazi, Mohammad Ali Loghavi Pages 171-182
    Genetic parameters direct and maternal in Fars native flows using the Bayesian statistical approach, was estimation with consider body weight at a day of age(BW1), body weight at eight weeks of age(BW8), body weight at 12 weeks of age(BW12), age at sexual maturity(ASM), egg number(EGP) and mean egg weight during 28th, 30th and 32nd week ages(AV283032) Fars native flows. Genetic parameters were estimated by six different animal models and MTGSAM software. The best model was determined using the Akaike information criterion for each trait. The direct heritability (h2) estimates basis best model BW1, BW8, BW12, ASM, EGP and AV283032 0.36, 0.33, 0.30, 0.48, 0.26 and 0.25 respectively. Maternal effects were significant for ASM, EGP and AV283032 traits studied and estimates of maternal environmental variance as a proportion of phenotypic variance(c2) varied from 0.01(EGP and AV283032) to 0.39(BW1). Results present research showed that Bayesian approach by considering all factors more complicated models was selected as a model.
    Keywords: Effects Maternal, Bayesian Statistical Method, Akaike Criterion, MTGSAM Software, Direct Heritability
  • Mahshid Mohammadpanah, Homayoun Farhangfar, Moslem Bashtani Pages 183-197
    Correlation between breeding value of crude milk (CM) and energy-corrected milk (ECM) was studied based on a total of 774,013 test day records belongs to 88,456 first-parity Holsteins dairy cattle calving during 1997-2009 in 165 herds (from six provinces). Genetic analysis of the traits was carried out by a fixed regression test day model. In the model, effects of herd, calving year, production month, production age, type of cow genotype (grade or pure Holstein), sperm type, polynomial function, as well as additive genetic and permanent environmental random effects of the cows were included. Mean breeding values as the genetic evaluation is undertaken based on two traits were statistically significant (P
    Keywords: Breeding value, Energy corrected milk, Genetic evaluation, Iranian Holstein cow, Test day model
  • Jalil Noori Raygani, Mohammad Amir Karimi Torshizi, Shaban Rahimi, Omid Madadgar Pages 199-209

    Three experiments were carried out for isolation of bacteriophage against growth reducing Enterococcus faecalis and evaluation of its efficacy to control Enterococci colonization in intestine of Japanese quails. In experiment one, 60 Enterococci spp were isolated from gastrointestinal contents of adult quails, which among them seven isolates were selected based on preliminary tests. In experiment two, effect of oral challenge by the seven selected isolates along with Enterococcus faecalis ATCC51299- as positive control on growth performance of growing quails was evaluated. In experiment three, lytic bacteriophage was screened against Enterococcus faecalis using quails excreta and poultry house swage as a sources of phage. Finally, efficiency of bacteriophage therapy (104 pfu/mL) in biocontrol of enterococcal colonization of intestine was evaluated in quails orally challenged by Enterococcus faecalis (107 cfu/mL). Among seven isolates from the first experiment, an isolate which reduced the growth of growing quails and had the minimum mortality in comparison to negative control group (P

    Keywords: Lytic bacteriophage, Enterococcus fecalis, Japanese quail, Phage therapy, Growth supressor
  • Daerioush Khademi Shurmasti, Farid Shariatmadari, Mohammad Amir Karimi Torshizi, Hoshangh Lotfollahian Pages 211-221

    The present study was carried out to evaluate the effects of vegetable fat sources and additives on performance and morphological parameters of the small intestine of Arain broiler chickens. Birds were randomly used in a 2 × 3 factorial arrangement of dietary treatments included two fat sources (canola or pumpkin seed) and three additives (without additive, 0.1 g/kg probiotic, and 0.15 g/kg virginamycin) with 4 pen replicates and 20 birds per each. The growth performance and productive traits, with using of neither additives nor fat sources or fat sources × additives were unaffected. However, probiotic was significantly decreased crypt depth and increased villi height to crypt depth ratio in jejunum and ileum (P

    Keywords: antibiotic, Broiler chicks, Intestine morphology, Probiotic, Vegetable fat
  • Maziar Mohiti, Asli, Moein Ghanaatparast, Rashti Pages 223-233
    An experiment was conducted to determine of the effects of vitamin E and C supplementation in diet based on different source of oils on performance and serum parameters of broilers. A total of 320 broiler chicks (Strain Ross 308) used in a 2×2×2 factorial arrangement in the form of completely randomized design with 8 treatments, 4 replicates and 10 chicks in each replicate. Experimental factors included: two different oil sources (soybean and canola), two levels of vitamin E (0 and 200 mg/kg), and two levels of vitamin C (0 and 1000 mg/kg). Oil sources and vitamin E and C had no effect on performance of broilers. Supplementation of vitamin E or C increased serum total cholesterol and HDL (P < 0.05). Source of oil had no significant effect on glucose and total serum cholesterol. Broilers fed diet containing canola oil had higher HDL and lower serum malondialdehyde than those fed diets with soybean oil (P < 0.01). Supplementation of vitamin C to the diets containing canola oil decreased serum triglyceride compared with diets include soybean oil and vitamin C (P < 0.05). Supplementation of vitamin E decreased serum malondialdehyde and increased activity of glutathione peroxidase (P < 0.05). Results of this study indicate that dietary supplementation of canola oil, vitamin C or E to broiler diet increased serum HDL and vitamin E decreased oxidation of serum lipids by improving antioxidant system.
    Keywords: broilers_Canola oil_Vitamin E Vitamin C_Serum parameters_soybean oil
  • Seyyed Naser Khaleghi Miran, Mohammad Amir Karimi Torshizi, Shaban Rahimi, Mohammad Reza Bassami, Sakine Babaei Pages 235-245

    The effect of ethanolic extract of Iranian green propolis, rosemary and earthworm meal to determine on performance, immune system and blood metabolites of Japanese quail, using 160 mixed-sex quail chicks in a completely randomized design by four treatments (including ethanolic extract of propolis 0.1%, rosemary leaves meal 0.5%, earthworm meal 0.5% and control) and four replicates of 10 birds in each replication for 42 days. Earthworm meal improved the performance (P

    Keywords: antioxidant properties, Cell mediated immunity, Humoral immunity, Serum glucose, Serum lipids
  • Zeinab Pourazadi, Heshmatollah Khosravinia, Hassan Nourozian Pages 247-256

    Effects of post-hatch fasting (PHF) and subcutaneous injection of Ca-gluconate (Ca-g) on productive performance, immune response and mortality of broiler chicks were investigated using 640 one-day-old Ross 308 chicks in a 5×2 factorial experiment with five PHF levels (0, 12, 24, 36 and 48 h) and two Ca-g injection levels (0 and 0.7 ml) in a completely randomized block design in four replicate pens of 16 birds each up to day 28 of age. The extended PFD up to 36 h significantly decreased body weight and percentage of monocytes and increased mortality of the chicks. Injection of Ca-g increased mortality of the birds by six-fold compared with the control birds (P

    Keywords: Blood calcium, broiler chickens, calcium gluconate, Fasting, Hatch, Immune response
  • Hassan Safari, Ardeshir Mohit, Maziar Mohiti Asli Pages 257-267
    The effect of different levels of dried purslane powder (DPP) in broiler diets on performance, immune response and some of blood factors was studied with 160 one day old chicken Ross 308 in a completely randomized design with four treatments (diets included with levels 0 (control), 2.5, 5 and 7.5 percent DPP), four replicates and 10 chicks in each replication. At 22-42 and 1-42 days different level of DPP resulted in a significant increase in the daily body weight gain and daily feed intake. Birds that were fed with 5 and 7.5 percent of DPP have a better feed conversion ratio compare with the control group (P
    Keywords: Blood factors, broiler chickens, Immune response, performance, Portulaca oleracea L
  • Zahra Norreh, Ali Khatibjoo, Farshid Fattahnia, Mohammad Akbari, Gharaei Pages 269-279

    Effect of L-carnitine and butyric acid on the performance and immune responses of 192 broiler chickens (Ross 308) was investigated with 3 levels of L-carnitine (0, 125 and 250 mg/kg) and 2 levels of butyric acid (2 g/kg) in a 2×3 factorial arrangement based on randomized complete block design with 6 dietary treatments, four replicates and eight birds per each. Broilers fed basal diet plus feed additives (L-carnitine and butyric acid) did not have significant differences on feed intake, body weight gain and feed conversion ratio when compred to control group. Broilers fed diets containing additives had higher blood lymphocyte count than control diet fed birds (P < 0.05). Primary IgG tiitter (31d) against SRBC in broilers fed diet containing 125 mg/kg L-carnitine was higher than that of the control birds (P < 0.05). Skin thickness in response to PHA in broielrs fed diet containing 250 mg/kg L-carnitine alone and 125 and 250 mg/kg L-carnitine in combination with butyric acid was lower than that of control group (P < 0.05). It was concluded that addition of 125 mg/kg L-carnitine and 2 g/kg butyric acid did not influenced broiler chicken performance while improved their immune response.

    Keywords: Butyric Acid, broiler chicken, immunity, L, Carnitine, performance
  • Faezeh Abdinezhad, Mehrdad Mohammadi Pages 281-290
    Effect of adding Melissa officinalis aqueous extract was studied on immune response and performance in 200 Ross 308 broiler chicks in a completely randomized design with 5 treatments and 4 replicates and 10 observations per replicate. The amounts of 0 (control), 0.5, 1, 1.5 and 2 ml/L Lemon balm extract were added in drinking water for 42 days. Humoral immunity was evaluated by injection of 0.1 ml sheep red blood cell (SRBC) 25% on days 8 and 22 of age and measurement of serum antibody levels produced in response to SRBC on days 21, 28, 35 and 42. Cellular immunity was assessed by injection of phytohemagglutinin intradermally on day 16. The consumption of Lemon balm extract had no effect on daily feed intake and daily body weight gain (P>0.05). The birds that received 1.5 and 2 ml Lemon balm extract in drinking water had lower feed conversion ratio in grower and whole period (P
    Keywords: broilers, Immune responses, Lamiaceae, Lemon balm, performance
  • Mahdiyeh Soltani, Mozhgan Mazhari, Omidali Esmaeilipour Pages 291-300
    Effect of probiotic (Clostat) levels on the performance and immune response of heat stressed broilers, was evaluated in a completely randomized design on 144 day-old male Ross broiler chicks with four treatments and four replicates (9 birds each). Experimental diets were consisted in four levels of probiotic (0, 0.05, 0.1 and 0.2). Birds were raised under normal condition till 25 days of age and then were exposed to heat stress (34±2°C for 8 hours/day) till the end of trial. The results showed that the effect of probiotic on feed intake was not significant, while birds receiving 0.05 and 0.1% probiotic had more body weight gain (P
    Keywords: Glutathione peroxidase, Heat stress, Heterophil, Lymphocyte, Probiotic
  • Farhad Mohammadi, Farzad Bagherzadeh Kasmani, Kamal Shojaian, Mehran Mehri, Mohammad Amir Karimi Torshizi Pages 301-309
    Effect of adding Hibiscus sabdariffa (HS) in diet on performance and immune response of broilers was examined during aflatoxicosis using a total of 192 day-old Ross 308 male chicks in a completely randomized design with four treatments, four replicates and 12 chicks per each replicate. Treatments were include: 1- negative control (without additives), 2- positive control (2.5 mg aflatoxin B1/kg), 3- diet containing Hibiscus sabdariffa (10 g HS/kg) and 4- diet contaminated with aflatoxin and containing Hibiscus sabdariffa (2.5 mg AFB1/kg+10 g HS/kg). Effect of treatments on feed intake was not significant. Weight gain of chicks in positive control treatment was lower than those birds in other treatments (P
    Keywords: aflatoxicosis, Broiler, Hibiscus sabdariffa, immunity, performance
  • Sakineh Babaei, Shaban Rahimi, Mohammad Amir Karimi Torshizi, Gholam Hosein Tahmasebi, Seyed Naser Khaleghi Miran Pages 311-320
    The effect of honey, royal jelly and bee pollen on performance, immune system and blood factors of Japanese quail, using 160 quail chicks in a completely randomized design by four treatments]control (without additives), pollen powder 1 g/kg, royal jelly 125 ppm/L, honey 22 g/L) and four replicates of 10 chicks in each replication for 42 days. The experimental groups had no significant effect on feed intake and mortality rate (P>0.05) in whole period. Birds that received honey in drinking water, the best daily body weight gain and feed conversion ratio had compared to other groups.The experimental groups had no significant effect on the antibody production against sheep red blood cells. The highest antibody titers against Newcastle disease and Avian Influenza viruses were related to honey treatment (P
    Keywords: blood parameters, Cell mediated immunity, Honey bee, Humoral immunity, Japanese quail
  • Seyyede Asma Mousavi, Seyyed Amir Hossein Mahdavi, Ahmad Riasi, Ali Sadeghi, Sefidmazgi Pages 321-333
    The effects of dietary inclusion of medicinal plants’ by-product mixture on performance, the relative internal organ weight, ileal microbial counts, and small intestinal and liver morphologic alterations in laying hens receiving different omega-6 to omega-3 ratios as a 2×3 factorial arrangements with three levels of plants’ by-product (0, 2.5 and 5%) and two omega-6 to omega-3 ratios based on completely randomized design containing 6 treatments with 4 replicates of 5 birds each. Feeding low dietary omega-6 to omega-3 ratio to hens led to a significant increase in the relative spleen weight, the number and diameter of lamina propria lymphoid follicles and middle egg production percentage (P=0.05), and a reduction in the relative liver weight and hepatic fat percentage (P
    Keywords: histological alterations, laying hens, medicinal plant's by, product mixture, omega, 6 to omega, 3 ratio, performance
  • Nader Papi, Farokh Kafilzadeh, Hasan Fazaeli Pages 335-345
    This research was assigned to study the top crop yield potential and nutritive value of Jerusalem artichoke (Helianthus tuberosus), using a completely randomized designed with three treatments and four replications. The forage was cut at three growing stages where plant high, fresh and dry forage yield and leave/steam ratio were recorded. First and second cut were made when the plant heights were 100-150 and 150-200 cm, respectively. Forage from the third cut was at the early bloom stage (200-250cm). Then the cuts were chopped and sampled and nutrient contents and in vitro digestibility of the samples were determined. The amount of fresh and dry forage yield were 45.20 and 15.95 (ton/h) in first cut, and 64 and 29.85 (ton/h) in the last cut (flowering stage), respectively. Yield of second cut was significantly higher (p
    Keywords: digestibility, gas production, Helianthus tuberosus, Non, fibrous carbohydrates, nutrients
  • Moustafa Hajilou, Hamid Reza Mirzaei Alamouti, Mehdi Ganjkhanlou, Hamid Amanlou Pages 347-358
    Four ruminally- cannulated Holstein cows were used in a 4 × 4 Latin square changeover design within periods of 21 days to evaluate effects of feeding frequency of different sources of rumen degradable nitrogen on total tract digestibility of nutrients, feeding behaviors, rumen and blood metabolites of Holstein cows. Treatments were 1) control diet which was as total mixed ration (TMR) offered once daily in the morning (08:00), 2- control diet in which a part of its soybean was offered at 19:00, 3) control diet in which a part of its urea was offered at 19:00, 4) control diet in which a part of its fish meal was offered at 19:00. Rumination time increased in cows fed twice daily with protein sources (P
    Keywords: Corn silage, Fish meal, Holstein cows, Soybean meal, Urea
  • Monavareh Ghoudosi, Omid Dayani, Amin Khezri, Mohammad Mahdi Sharifi Hosseini Pages 359-370
    The effect of feeding silage of leaf and stem of banana tree with waste date palm on feed intake, microbial protein synthesis and blood parameters using four adult rams in a change over design with four 21-days period were examined. Eighty five kg leaf and stem of banana tree with 15 kg of waste date palm were mixed together and ensiled for 45 days. Chemical composition and sensory evaluation of silage of leaf and stem of banana tree with waste date palm was evaluated and used in experimental diets as 0, 7, 14 and 21% of DM. According to the sensory evaluations, silage with a good score of 20 out of themselves. Nitrogen retention in sheep fed 21% silage was lower than the control group (P
    Keywords: Microbial protein, Silage of leaf, stem of banana tree, waste date palm, blood parameters, Dry matter intake
  • Raana Jahanbin, Parisa Yazdanshenas, Mehdi Amin Afshar, Abdollah Mohammadi Sangcheshmeh, Hamid Varnaseri, Mohammad Chamani, Mohammad Hasan Nazaran, Mohammad Reza Bakhtiarizade Pages 371-380

    The effect of zinc Nano-particles (Zn- nano- complex) on bull sperm quality after freeze-thawing process studied. Ejaculates collected from four Holstein bulls twice a week. On the day of semen collection, four ejaculates were pooled and diluted with Bioxcell extender containing 0, 0.000001, 0.00001, 0.0001, 0.001, 0.01 molar of zinc Nano-complex and frozen. After thawing, sperm motility and motion parameters, plasma membrane integrity, abnormal morphology, plasma membrane functionality and mitochondrial activity were determined. The proportion of the total and progressive motile sperm, the plasma membrane integrity and proportion of the spermatozoa with abnormal morphology was not different among groups. Zinc Nano-complex groups represented a higher plasma membrane functionality than that of control group. Moreover, our flowcytometric data suggested that spermatozoa in the groups of zinc Nano-complex possessed higher mitochondrial activity as compared with the control group. Mitochondrial activity in 0.01 was higher than the 0.000001 group. In conclusion, supplementation of zn Nano-complex, can improve the plasma membrane functionality and mitochondrial activity of bull spermatozoa in a dose dependent manner without any deleterious effect on motility parameters.

    Keywords: Anti oxidant, Nano, particle, Quality, Semen, Zinc
  • Rasoul Karimi, Malek Shakeri, Mahdi Zhandi, Hossien Moravej, Hanieh Banikamal, Abdollah Mohammadi, Sangcheshmeh, Mahdi Khodaei, Motlagh Pages 381-389

    The objective of this study was to evaluate the effect of STO feeder layer on prepubertal Rhode Island Red rooster SSCs culture and proliferation in vitro. testis cells, separated cells from prepubertal Rhode Island Red chicken 4-8 weeks, and cultivated with 2 treatment and 3 replications in the presence of bFGF and LIF growth factors on the 4well (2 well were covered with feeder layer) separately. SSCs colonies appear at 5th day of culture. The number of SSCs colonies, cells/colony and colony area was measured in days 7 and 10 in both treatment. In order to evaluate SSCs gene (C-KIT) expression on the 10 day of in both treatment RT-PCR test was used. Data analysis was using by SAS software and the difference between the means was examined by using the general linear model (GLM) procedure and the Duncan test. P < 0. 0 5 was considered significant and. The result of the colony assay at the 7th day revealed a higher colony numbers as well as higher cell number/colony and colony area on STO surface than colonies grown in surface without feeder layer significantly (P≤0.05).in contrast, the result of the colony assay at the 10th were declined in both treatment, According to negative expression for gene, colonies might be composed of SSCs. In conclusion these results indicated that the use of STO feeder layer influenced SSCs proliferation and maintenance of the prepubertal rooster in short-term culture.

    Keywords: chickenShort term culture, Cell feeder layer, Avian Spermatogonial stem cells r, SSCs proliferation
  • Saman Abbasi, Mokhtar Ali Abbasi, Alireza Noshari Pages 391-401
    In this study 2000 records of egg quality belonging to 746 birds and body weight data from 17th generation of Fars Native Fowl Breeding Station were used to estimate genetic parameters for egg quality and body weight traits. Six univariate animal models with different random effects were fitted for each trait. A model with direct additive genetic and maternal permanent environmental effects was the most appropriate model for mature weight. For body weight in 12th week, the model with direct additive genetic, maternal genetic and maternal permanent environmental effects was suitable. The model with direct additive genetic and maternal genetic effects was appropriate for albumen diameter, yolk weight and egg weight. For other traits, the simple animal model with direct animal additive genetic effect, was the best model. Estimates of heritability were ranged from 0.02 (yolk weight) to 0.23 (albumen index) for internal egg quality and were ranged from 0.01 (egg weight) to 0.43 (eggshell srength) for external egg quality traits. This parameter were estimated 0.03, 0.07 and 0.18 for mature weight, body weights at 8th and 12th weeks, respectively. Genetic correlations between egg quality and bodyweight traits ranged from -0.79 to 0.80. According to the results of this study, selection based on body weights at 8th and 12th weeks could lead to increase in egg weight, egg width and egg shape index. Selection for body weight in 12th week would increase the albumen weight and yolk diameter as well.
    Keywords: egg quality, Native Fowl, Heritability, Body weight, Genetic correlation
  • Sahere Gharibi, Mohammad Houshmand, Reza Naghiha Pages 403-413
    In order to investigate the influences of raw or acetic acid-treated oak acorn on the performance and cecal flora of broiler chickens, a total of 340 one-day-old male and female Cobb 500 broiler chicks in a completely randomized design consisting of five treatments with four replicates and 17 chicks each were used. First group was fed with a corn-based diet (without oak acorn) as control, while the chicks of groups 2, 3, 4 and 5 were fed with diets containing 20 or 25 % raw or treated oak acorn, respectively. The results indicated that treatment with acetic acid significantly reduced content of the all phenol components (total phenol, total tannin and condensed tannins). Dietary inclusion of raw oak acorn at the levels of 20 and 25%, significantly reduced broilers body weight gain (P
    Keywords: Acetic acid, Broiler, Oak acorn, Tannin, Treatment