فهرست مطالب

مجله پرستار و پزشک در رزم
سال دوم شماره 5 (زمستان 1393)

  • تاریخ انتشار: 1393/11/14
  • تعداد عناوین: 7
|
  • رحیم رئوفی، کرامت الله رحمانیان، جلیل رجبی *، فاطمه زارع، محسن متشکر آرانی صفحات 177-182
    مقدمه
    هلیکوباکتر پیلوری یک ارگانیزم گرم منفی و اسپیرال می باشد که نزدیک به نیمی از مردم جهان را آلوده کرده است. پس ازگذشت سال ها از کشف هلیکوباکترپیلوری، هنوز رژیم درمانی مشخصی که قادر به از بین بردن عفونت در تمام بیماران درمان شده باشد، پیشنهاد نشده است واستفاده گسترده از آنتی بیوتیک در درمان، منجر به افزایش مقاومت آنتی بیوتیکی شده است. درمان های مختلفی برای ریشه کنی هلیکوباکترپیلوری استفاده می شود از جمله رژیم سه دارویی و چهار دارویی. اخیرا رژیم درمانی جدیدی جهت ریشه کنی هلیکوباکترپیلوری معرفی شده است که رژیم متوالی یا نام داردکه در آن میزان و طول مدت مصرف آنتی بیوتیک کمتر از رژیم های گذشته می باشد. در این مطالعه میزان ریشه کنی این رژیم را در سال 1390 در بیماران مراجعه کننده به کلینیک هنری جهرم مورد بررسی قرار دادیم.
    روش کار
    این مطالعه به صورت مداخله ای و از نوع کارآزمایی بالینی تصادفی شده دو سو کور طراحی شده و به بررسی 100 بیمار مبتلا به عفونت اولیه هلیکوباکترپیلوری مراجعه کننده به کلینیک هنری شهر جهرم پرداخته است. در گروه مداخله بیماران مبتلا به عفونت هلیکوباکترپیلوری تحت درمان با رژیم متوالی که عبارت است از آموکسی سیلین و یک PPI به مدت 5 روز و ادامه با کلاریترومایسین، تینیدازول ویک PPI برای 5 روز دوم قرار گرفتند. بعد از اتمام 10 روز درمان و پیگیری 2 ماهه، تست تنفسی اوره انجام دادیم و پس از جمع آوری داده ها، آن ها را با نرم افزار spss آنالیز کردیم.
    یافته ها
    در بررسی ریشه کنی عفونت با استفاده ازتست تنفسی اوره به تفکیک در دو گروه مورد مطالعه به صورت (14%) 7 مورد شکست درمان در گروه درمان استاندارد سه دارویی 14 روزه و (18%) 9 مورد شکست درمان در گروه درمان متوالی ده روزه گزارش گردیده که این اختلاف از نظر آماری معنی دار گزارش نگردید (05/0)
    کلیدواژگان: اثربخشی، رژیم درمانی متوالی، رژیم سه دارویی استاندارد - هلیکوباکتر پیلوری
  • سعیده سادات موسوی، سعید موحدی راد * صفحات 183-188
    مقدمه
    رضایت شغلی یکی از عوامل مهم و تاثیر گذار بر افزایش میزان بهره وری سازمان ها است. این مطالعه با هدف تعیین میزان رضایت شغلی و عوامل موثر بر آن در پرستاران شاغل در بیمارستان های منتخب نظامی شهر تهران انجام شد.
    روش کار
    مطالعه حاضر از نوع توصیفی-تحلیلی بوده و به صورت مقطعی بر روی پرستاران شاغل در بیمارستان های منتخب نظامی شهر تهران انجام شده است. انتخاب این بیمارستان ها به روش غیر تصادفی و روش نمونه گیری بصورت تصادفی ساده بوده که مجموعا 100 نفر مورد مطالعه قرار گرفته اند. ابزار گرد آوری اطلاعات در این پژوهش پرسشنامه اطلاعات دموگرافیک و پرسشنامه استاندارد رضایت شغلی دانت بود.
    یافته ها
    یافته های این مطالعه نشان داد که در مجموع رضایت شغلی پرستاران با میانگین 19/154در حد خوب قرار دارد. میانگین عوامل انگیزشی 55/78 و میانگین عوامل بهداشتی 64/75 می باشد. همچنین بیشترین رضایتمندی از احساس مسئولیت در کار و کمترین رضایتمندی مر بوط به حقوق و دستمزد ها بود.
    بحث و نتیجه گیری
    در مجموع رضایت شغلی افراد در حد خوب بود. افزایش و پرداخت به موقع کارانه ها و مزایای سختی کار و ایجاد امکانات رفاهی می تواند در بهبود عملکرد کارکنان موثر باشد
    کلیدواژگان: رضایت شغلی، عوامل انگیزشی، عوامل بهداشتی، پرستار نظامی
  • بهروز دادارخواه، ناصر مظفری، شاهرخ علی نیا، محمد علی مجمدی * صفحات 189-194
    مقدمه
    تاثیری که آمپوتاسیون بر وضعیت روحی-روانی و اجتماعی بر جای می گذارد غیر قابل انکار است زیرا ناتوانی جسمی علاوه بر سازگاری روانی- اجتماعی بر سلامت روان فرد نیز تاثیر گذاشته و این گونه افراد در مقایسه با افراد عادی بیشتر دچار انزوای اجتماعی می شوند. از طرفی تعامل اجتماعی به عنوان قوی ترین نیروی مقابله ای برای رویارویی موفقیت آمیز با آمپوتاسیون و شرایط تنش زا شناخته شده و تحمل مشکلات را برای بیماران تسهیل می کند.
    روش کار
    مطالعه حاضر با رویکرد تحقیق کیفی وروش تحلیل محتوا انجام گردیده است. مشارکت کنندگان شامل 20 نفر آمپوتاسیون اندام تحتانی ناشی از تروما بودند. نمونه گیری به صورت مبتنی بر هدف شروع شد و تا اشباع داده ها ادامه یافت مصاحبه بدون ساختار، روش اصلی جمع آوری داده بود. داده ها با استفاده از روش تحلیل محتوای کیفی و به صورت مقایسه مداوم مورد تجزیه و تحلیل قرار گرفت.
    یافته ها
    درون مایه اصلی استخراج شده از داده ها تنگنا و محدودیت اجتماعی بود طبقات شامل «مداقه دیگران در زندگی»، «احساس طرد شدن»، «اختلال در عملکرد روزانه»، «پنهان کاری جسمی -روانی»، «ترحم گریزی» و«کاهش مراوده با دیگران» بودند.
    بحث و نتیجه گیری
    با توجه به تعدد مشکلات جسمی، روحی و اجتماعی در بیماران ترومایی، شناسایی و تعدیل عوامل موثر در تنگنا و محدودیت اجتماعی می تواند در تطابق این افراد با بیماری و ارتقای کیفیت زندگی آنها موثر باشد.
    کلیدواژگان: آمپوتاسیون، احساسات، مطالعه کیفی
  • بهزاد خدری *، پرویز دباغی صفحات 195-200
    مقدمه
    برخورداری سربازان از سلامت روانی و راهبردهای مقابله ای مثبت، باعث ایمنی آنها در برابر مشکلات می شود، و انطباق بیشتری را در محیط های نظامی به دنبال خواهد داشت. هدف پژوهش حاضر بررسی رابطه راهبردهای مقایله ای با سلامت روان سربازان می باشد.
    روش کار
    مطالعه حاضر از نوع پژوهش های همبستگی و به روش پیماشی در سال 1393 انجام شد. جامعه پژوهش شامل کارکنان وظیفه ستاد یکی از نیروهای نظامی بوده که به روش نمونه گیری تصادفی دردسترس، تعداد 140 نفر برای انچام پژوهش انتخاب شدند. ابزار گردآوری داده ها در این پژوهش پرسشنامه سلامت عمومی (GHQ) و راهبردهای مقابله ای لازاروس و فولکمن (WOCQ) می باشد. تفسیر داده ها با استفاده از نرم افزار SPSS نسخه 16 صورت گرفت، و از آزمونهای همبستگی پیرسون، دی سامرز، خی دو، تی دو نمونه مستقل، جهت تحلیل آماری استفاده شد.
    یافته ها
    نتایج پ‍ژوهش نشان داد به صورت کلی میانگین سلامت روانی سربازان 31/30 بوده که در سطح نامطلوبی می باشد. همچنین بین راهبرد مقابله ای مسئله مدار با سلامت روانی سربازان با مقدار ضریب (41/0) همبستگی مثبت وجود دارد، و سبک مقابله ای هیجان مدار با مقدار ضریب (22/0-) با سلامت روانی سربازان همبستگی منفی دارد.
    بحث و نتیجه گیری
    استفاده از راهبرد مقابله ای مسئله مدار ارتقاء سلامت روان سربازان را به دنبال دارد، و افرادی که سلامت روانی پایینی دارند، از راهبرد مقابله ای هیجان مدار بیشتر استفاده می نمایند.
    کلیدواژگان: سلامت روان، راهبردهای مقابله ای، مسئله مدار، هیجان مدار
  • عباس یزدانفر، فائزه دادرس *، نفیسه حسینی یکتا صفحات 201-211
    مقدمه
    شرایط جسمی و روحی انسان بر گرایش او به عوامل محیطی موثر است. لذا تقسیم بندی مزاجی افراد در طب سنتی می تواند بر گرایش ایشان به شاخص های معماری موثر باشد.
    روش کار
    در این مطالعه به روش کیفی، مطالعات کتابخانه ای و با پخش پرسشنامه بین 11 پزشک، 9 شاخصه موثر در معماری یافت شد که گرایش به آنها تحت تاثیر ویژگی های مزاجی افراد قرار می گرفت. برای اطمینان از این رابطه، دو پرسشنامه بین 100 نفر از مراجعه کنندگان به درمانگاه دانشکده طب سنتی، پخش شد. از پرسش نامه اول (پرسشنامه استاندارد پزشکی) برای سنجش مزاج پاسخ دهنده و از پرسش نامه دوم با پایایی و روایی محاسبه شده قابل قبول جهت بررسی میزان گرایش پاسخ دهنده به 9 شاخصه مد نظر استفاده شد.
    یافته ها
    بر اساس مقایسه تحلیلی انجام شده، میزان گرایش افراد به شاخصه های موثر در معماری بر اساس مزاجشان متفاوت است. افراد گرم مزاج تر به شاخصه های نور، طبیعت، رطوبت و رنگ های شاد گرایش بیشتری دارند و با کاهش گرمای مزاجی میزان دقت و حوصله افراد افزایش می یابد. کاهش رطوبت مزاجی موجب حساسیت بالاتر به صدا، افزایش گرایش به رطوبت و رعایت اصول محرمیت و افزایش رطوبت مزاجی سبب گرایش بیشتر به فضاهای دلباز میگردد. در مورد گرایش به قرار گیری در معرض باد نتیجه قطعی بدست نیامد.
    بحث و نتیجه گیری
    با توجه به تفاوت های مزاجی افراد میتوان شرایط متفاوتی در معماری برای آنها در نظر گرفت.
    کلیدواژگان: طب سنتی، مزاج، معماری
  • علیرضا داداشی *، محمد درویشی، علی رمضانی نژاد، محمد امینیان فر صفحات 212-216
    مقدمه
    به دلیل بروز همه گیری های کوچک سرخک و اوریون در افراد واکسینه شده و نیز جابجایی سن ابتلا به آن از اوایل کودکی به سنین مدرسه؛ فرضیه کاهش ایمنی حاصله از واکسن در گذر زمان شکل گرفته است. این مطالعه جهت بررسی نظریه فوق طراحی گردید.
    روش کار
    ابتدا از 60 دانش آموز cc5 خون گرفته شده و سرم آن جدا شده وسطح IgG به روش الیزا جهت بیماری سرخک و اوریون بررسی شد.
    یافته ها
    تعداد 20 نفر دختر (3/33%) و 40 نفر پسر (7/66%) بودند. سطح آنتی بادی سرخک تنها در3 نفر پسر (5%) در رنج Equivocal قرار داشت و باقی افراد ایمن بودند. بین دو جنس از نظر سطح آنتی بادی اختلاف معنی داری دیده نشد (289/0=P). در ارتباط با اوریون تنها 3 نفر (5%) منفی تلقی شدند که دو نفر پسر و1 نفر دختر بودند، 8 نفر نیز (3/13%) در رنج Equivocal قرار داشتند که 2 نفر آنها دختر و 6 نفر نیز پسر بودند و باقی افراد از نظر ایمن بودند. بین دو جنس از نظر سطح آنتی بادی مطلوب اوریون اختلاف معنی داری دیده نشد (865/0=P).
    نتیجه گیری
    با توجه به نتایج این مطالعه و با توجه به اینکه جمعیت ایمن در جامعه بر علیه ویروس اوریون در جمعیت مورد مطالعه کمتر از 95% می باشد، احتمال بروز اپیدمی هر چند سال یکبار وجود دارد و برنامه ریزی دقیقتری برای واکسیناسیون بر علیه این بیماری و ارزیابی اثر واکسیناسیون در تغییر سطح سرمی آنتی بادی در جامعه ضروری به نظر می رسد.
    کلیدواژگان: سرخک، اوریون، مصونیت
  • محمود چاقری، احمد عامریون *، عباس عبادی، محسن صفاری صفحات 217-223
    مقدمه
    هدف از مطالعه حاضر تعیین نیازهای آموزشی و انگیزشی پرستاران در زمینه استانداردهای اعتباربخشی در یک بیمارستان نظامی منطقه ای و ارائه راهکارهای لازم می باشد.
    روش کار
    تحقیق حاضر از نوع توصیفی-تحلیلی است که بصورت مقطعی در یک بیمارستان نظامی منطقه ای انجام شد. جهت گردآوری اطلاعات از پرسشنامه محقق ساخته در مقیاس لیکرت 3 گزینه ای استفاده گردید. جامعه مطالعه شامل 52 نفر از کارشناسان پرستاری بوده و نمونه گیری بصورت سرشماری انجام شد.
    یافته ها
    نتایج تحقیق نشان داد که 6/34 درصد از پرستاران در زمینه ماهیت برنامه عملیاتی، 4/40 درصد از پرستاران در زمینه ماهیت اهداف عینی، 2/44 درصد از پرستاران در زمینه طراحی و تدوین خط مشی ها و روش ها، 4/40درصد از پرستاران در زمینه مدیریت خطر و50 درصد از آنها در زمینه جمع آوری و تحلیل داده ها اطلاعات ضعیف دارند. همچنین 4/40 درصد از پرستاران علاقه کمی جهت شرکت در دوره های آموزشی داشته و 8/53 درصد از آنان انگیزش پائین جهت بکارگیری آموخته ها داشتند.
    نتیجه گیری
    علاوه بر آموزش های فنی و تخصصی، آموزش در زمینه استاندارد های اعتبار بخشی از الزامات آموزشی کارکنان پرستاری است. همچنین شناخت عوامل انگیزشی موثر در مشارکت فعال پرستاران در دوره های آموزشی و عوامل موثر در بکار بستن آموخته ها نیز از ضروریات لازم برای ارتقاء اثر بخشی آموزش های مرتبط با استاندارد های اعتبار بخشی می باشد. دادن ماهیت حرفه ای به این آموزش ها، کاربردی نمودن آموزش ها، استفاده از الگوی نظارت بالینی و استفاده از الگوی تبادل هدایا از جمله راهکارهای افزایش انگیزش پرستاران در این زمینه است.
    کلیدواژگان: نیاز آموزشی، نیاز انگیزشی، استانداردهای اعتباربخشی، بیمارستان
|
  • Pages 177-182
    Introduction
    H. pylori is a gram negative and spiral organism that infected half of the world people. This organism is responsible for almost peptic ulcers and also MALT Lymphoma and Gastric Adenocarcinoma. Different therapies are used for H. pylori eradication such as triple and quadruple drugs regimes. Recently، a new therapeutic regime is discovered for H. pylori eradication، is named “Sequential” regime that amount and duration of antibiotics usage are less than previous regimes. In this study، eradication rate of sequential regime is investigated in 2011 in patientsreffered to JahromHonari clinic.
    Methods
    This study is a interventional-clinical trial study. 50 patients with H. pylori infection treated by sequential therapy that is include of amoxicillin +PPI for 5 days and followed with clarithromycin + thinidazole +PPI for second 5 days. After 10 days treatment and 2 month follow up UBT test was done. After that، data was got analysis by SPSS software.
    Results
    41 of 50 patients (82%) were responsed to sequential regimes. and 43 of 50 patients (86%) were responsed to anther regime.
    Conclusion
    In this study، no significant differences between the two treatments were observed، but the amount of the drug was used in the sequential treatment was lower and therefore its complication will be lower.
    Keywords: Helicobacterpylori, sequential regimen, eradication
  • Pages 183-188
    Introduction
    Job satisfaction and its effective factors is an important issue in productivity organization. The main purpose of this study is evaluation of Job satisfaction and its effective factors In Tehran selected military hospitals.
    Methods
    This study was cross sectional، and nurses in selected hospitals of Tehran''s military. The hospitals are selected by non-random and sampling method was simple random. The total of100 patients were studied. In this study، Dunnett job satisfaction and demographic questionnaire was used to evaluate.
    Results
    The findings showed that overall job satisfaction of nurses with an average of154/19 is good. Motivational factors mean78/55 and hygiene factors mean was 75/64. The greatest level of satisfaction was responsibility in work with relationship with co-workers and the lowest level of satisfaction was related to salary.
    Conclusion
    Overall، Job satisfaction was good. Increasing salaries، job difficulty benefits، on time payment and providing welfare facilities can be effective in improving employee performance.
    Keywords: Job satisfaction, Motivationalfactors, Hygienefactors, Military nurse
  • Pages 189-194
    Introduction
    The effect of amputation on an individual''s psychological condition as well as family and social relationships is undeniable because physical disability affects not only the psycho-social adjustment، but also the mental health. When compared to normal people، such people are mostly experiencing social isolation. On the other hand، social interaction as the most powerful force to deal successfully coping with the amputation Amputation and stressful conditions known to facilitate tolerance problems for patients.
    Methods
    The present study was conducted using qualitative content analysis. Participants included 20 patients with lower limb amputation due to trauma. Sampling was purposive initially and continued until data saturation. Unstructured interviews were used as the main method of data collection. Collected data was analyzed using qualitative content analysis and constant comparison methods.
    Results
    The main theme extracted from the data was Feeling impasse and social Restriction. The classes include “Scrutiny of others in live”، ” Feelings of rejection “، “Impairment in daily functioning “، “Secrecy Physical - Mental “، “Compassion aversion’’ and “Reduce dealings with others”
    Conclusions
    Given the high number of physical، mental and social problems in trauma patients، identifying and strengthening Feeling impasse and social Restriction can be effective in their adaptation with the disease and improvement of the quality of their life.
    Keywords: Amputation, Emotion, qualitative study
  • Pages 195-200
    Introduction
    Having the mental health and positive coping strategies of soldiers، making them immune to problems، and greater adaptation will result in military environments. The main this study was to investigate the relationship between coping strategies with mental health of soldiers.
    Methods
    This study is a correlation research and survey method. Research community is General Staff Army soldiers (SMAJA) and 140 are available for sampling and were randomly selected. The Collection Tools data in this study is the General Health Questionnaire (GHQ) and coping strategies of Lazarus and Folkman (WOCQ).
    Results
    The results showed an overall mental health of soldiers that 31/30 is low. The problem-oriented coping style and mental health of soldiers with coefficient (0/41) there is a positive correlation، and emotion-focused coping style with coefficients (-/022) is negatively correlated with the mental health of soldiers.
    Conclusion
    The use of problem-oriented coping style causes increasing mental health of soldiers، and people that have poor mental health، greater use of emotion-focused coping style as well.
    Keywords: mental health, coping styles, soldiers
  • Pages 201-211
    Introduction
    Physical and spiritual conditions of human influence his tendencies toward environmental factors. Thus individuals'' temperamental classification in traditional medicine can affect their tendencies to architectural indices.
    Methods
    By using qualitative method، library related studies and by administering questionnaire to 11 doctors، 9 effective indices were found in architecture which tendency towards them is affected by human temperaments features. To confirm this relation، two questionnaires were distributed to a population of 100 patients who visit the clinic of traditional medical school. The first questionnaire (medical standard questionnaire) is used to evaluate the respondents'' temperaments and second questionnaire with acceptable assessed stability and validity is used to examine the amount of respondents'' tendency in 9 aforementioned indices.
    Results
    Based on analytic comparison، amount of individual tendency to effective indices in architecture is different based on their temperaments. Warmer temperament individuals have more tendencies toward light، nature، humidity and warm colors indices and by reduction of temperamental warmth، the amount of individuals'' accuracy and patience will increase. Warmth temperaments reduction leads to higher sensitivity to sound، increased tendency toward humidity and following privacy principles and also increased temperamental humidity cause more tendency toward open spaces. Regarding tendency toward windy spaces، results were inconclusive.
    Conclusion
    base on individuals'' temperamental differences، we can consider different situations in architecture for them.
    Keywords: traditional medicine, temperament, architecture
  • Pages 212-216
    Introduction
    Due to the minor outbreak of measles and mumps in vaccinated individuals as well as its handling of early childhood and school age; hypothesis that decreased over time immunity from the vaccine is formed. This study was designed to investigate the theory.
    Methods
    5 cc bloods of 60 students were taken and serum separated. IgG levels were measured by ELISA for Measles and Mumps.
    Results
    Of the 20 females (33. 3%) and 40 boys (66. 7%). Measles antibody levels in 3 boys (5%) were in the range Equivocal. Between the sexes، the antibody level difference was not significant (p=0. 289). In connection with the mumps; antibody was negative in 2 boys and 1 girl and 2 boys and 6 girls were suffering equivocal antibody. The optimal mumps antibody levels between the sexes، no significant difference was observed (P = 0 /865).
    Conclusion
    Since the population is immunized against mumps virus in the population in the study population is less than 95%، there is a risk of epidemics every few years. It seems necessary، more careful planning for vaccination against the disease and to evaluate the effect of vaccination on the antibody levels in the population.
    Keywords: Mumps, Measles, vaccination
  • Pages 217-223
    Introduction
    The aim of this study was to determination the training and motivational needs of nursing staffs in the field of hospital accreditation standards in a regional military hospital and presentation the solutions.
    Methods
    This study was descriptive-analytic and performed cross-sectional in a regional military hospital. The researcher made questionnaire in Likert scale (3option) was used to gathering information. Study population was52of nursing staffs and Sampling method was enumeration.
    Results
    The results showed that 34. 6 percent of nurses in the field of operational program، 40. 4 percent of nurses about the objective goals، 44. 2 percent of nurses in designing and developing policies and procedures، 40. 4 percent of nurses in risk management and 50 percent of them in data collection and analysis have poor information. 40. 4 percent of nurses have little interest for participating in courses and 53. 8 percent of them have low motivation for utilization the learning.
    Conclusion
    In addition to technical training، instruction about accreditation standards is necessary for the nursing staffs. Understanding the motivational factors influencing on active participation of nurses in training courses and also recognition the factors affecting to utilization the learning is necessary to enhancing the effectiveness of educations related to the accreditation standards. Specialization of the training، functional education، clinical supervision and the exchange gifts pattern are effective strategies to increase motivation of nurses in this field.
    Keywords: Educational need, Motivational need, Accreditation standard, Hospital