آرشیو سه‌شنبه ۱۸ اردیبهشت ۱۴۰۳، شماره ۲۳۵۷۲
اخبار کشور
۳

اخبار ادبی و هنری

کتاب های تازه رهبر انقلاب در نمایشگاه

انتشارات انقلاب اسلامی وابسته به دفتر حفظ و نشر آثار حضرت آیت الله العظمی خامنه ای(مدظله العالی) با 207 عنوان کتاب در سی و پنجمین دوره نمایشگاه بین المللی کتاب تهران حضور دارد که از این تعداد، 40 عنوان از کتاب هایی است که در طول سال منتشر شده و 14 عنوان برای نخستین بار در دسترس علاقه مندان قرار می گیرد. «گنجینه بی پایان»، مجلد جدیدی از مجموعه شرح نهج البلاغه رهبر معظم انقلاب است که در کنار شرح، بیانات معظم له درباره نهج البلاغه نیز در این اثر گردآوری شده است. این کتاب، در کنار سه جلد دیگر شامل «راه روشن مدیران» بیانات رهبر معظم انقلاب در شرح بخش هایی از نهج البلاغه در دیدارها با هیئت دولت، «نبوت ها» و «منشور حکومت علوی» عرضه خواهد شد.

«حدیث زندگی» از دیگر مجلداتی است که انتشارات انقلاب اسلامی در دست انتشار دارد. این مجموعه که قرار است در نهایت در هفت جلد تکمیل شود، ارائه دهنده تمام احادیثی است که رهبر انقلاب در ابتدای درس خارج فقه تشریح کرده اند. در نمایشگاه کتاب امسال قرار است سه جلد شامل «نوادر»، «مکارم الاخلاق» و «امالی شیخ صدوق» از این مجموعه در دسترس علاقه مندان قرار گیرد.

«درآمدی بر علوم اسلامی انسانی»، «درآمدی بر نظریه تعلیم و تربیت»، «بازسازی انقلابی در ساختار فرهنگی» و «روایت تولید» شامل نظریه های اقتصادی ائمه اطهار(ع) در بیانات رهبر انقلاب از دیگر آثاری است که از این نشر برای نخستین بار عرضه می شود.

فیلم و سریال درباره فردوسی تولید می شود

رئیس انجمن آثار و مفاخر فرهنگی از تولید فیلم سینمایی و سریال تلویزیونی با موضوع فردوسی، در آینده نزدیک خبر داد.

به گزارش خبرنگار کیهان، نشست خبری هفته بزرگداشت فردوسی با حضور محمود شالویی رئیس انجمن آثار و مفاخر فرهنگی، سعدخان رئیس موسسه فرهنگی اکو ، محمد حسین زاده مدیران کل فرهنگ و ارشاد اسلامی و سیدجواد موسوی میراث فرهنگی و گردشگری استان خراسان رضوی و نمایندگان رسانه های داخلی و خارجی برگزار شد. محمود شالویی در این نشست گفت: یکی از محورهای مهم در دولت مردمی، توجه به مفاخر، فرزانگان و فرهیختگان ایران اسلامی است. به همین دلیل هم وزارت فرهنگ، آئین های بزرگداشت این مفاخر را از یک روز به یک هفته تا 10 روز افزایش یافته است. وی با بیان اینکه حکیم فردوسی نقشی محوری و مهم در فرهنگ و تمدن ایرانی و اسلامی داشته و شاهنامه او سندی گواه و صادق از عظمت زبان و ادب فارسی است، ادامه داد: در راستای برگزاری باشکوه آیین های روز و هفته بزرگداشت حکیم فردوسی، تعداد زیادی از نهادهای فرهنگی و هنری کشور از جمله وزارتخانه های فرهنگ و میراث فرهنگی، رسانه ملی، شهرداری و شورای اسلامی مشهد مقدس، ادارات کل فرهنگ و ارشاد اسلامی سراسر کشور، دانشگاه های مشهد و فردوسی، وزارت امور خارجه، سازمان فرهنگ و ارتباطات اسلامی، موسسه فرهنگی اکو و سفارت هندوستان در ایران همکاری و مساعدت ویژه ای را مبذول نموده اند.

شالویی از تشکیل کارگروه حکیم طوس و در دستور کار قرار گرفتن راه اندازی بنای فردوسی خبر داد و درباره برنامه های بزرگداشت فردوسی، توضیحاتی داد. رئیس کارگروه حکیم طوس در ادامه سخنان خود با اشاره به بخشی از فعالیت های هفته بزرگداشت فردوسی گفت: از روز 21 اردیبهشت برنامه های هفته بزرگداشت آغاز می شود و با همکاری شهرداری و شورای اسلامی مشهد مقدس، منادیان و جارچیان شاهنامه، مردم را با اشعار این حکیم و رویدادهای این هفته فرهنگی آشنا می کنند. سپس اولین برنامه رسمی با همکاری وزارت میراث فرهنگی در 24 اردیبهشت برگزار می شود و در ادامه در 25 اردیبهشت ماه، در نوبت صبح در دانشگاه مشهد نشست های تخصصی و بعدازظهر همان روز در جوار آرامگاه فردوسی، برنامه های متنوعی برگزار خواهد شد. روز 26 اردیبهشت ماه نیز در دو نوبت صبح و عصر در دانشگاه فردوسی مشهد، همایش علمی با ارائه 40 سخنرانی و مقاله تخصصی برگزار می گردد و در روز 27 اردیبهشت نیز، نشست بین المللی با حضور اندیشمندان جهانی در فضای مجازی ساماندهی و اجرا خواهد شد. مشاور وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی در پایان از برنامه ریزی برای تولید آثار سینمایی و تلویزیونی با موضوع مفاخر فرهنگی ایران اسلامی، ازجمله فردوسی خبر داد. حسین زاده مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی خراسان رضوی نیز گفت: امسال و در هفته بزرگداشت حکیم فردوسی چند فعالیت ویژه انجام خواهد شد که از جمله آنها اعطای نشان فردوسی به حماسه سرایان، حماسه پژوهان و حماسه آفرینان است. همچنین نشست های تخصصی مختلف با همکاری دانشگاه های استان در مشهد مقدس برگزار خواهد شد.

در ادامه این نشست، سعدخان رئیس موسسه فرهنگی اکو گفت: از سال گذشته موسسه فرهنگی اکو همکاری ویژه ای با انجمن آثار و مفاخر فرهنگی در تجلیل از مفاخر و مشاهیر کشورهای عضو دارد که چندی پیش بخشی از آن در هفته بزرگداشت سعدی به منصه ظهور رسید. در ادامه این همکاری، موسسه در کشورهای پاکستان، آذربایجان، افغانستان و سایر کشورهای فارسی زبان عضو اکو، رویدادهای مرتبط با بزرگداشت فردوسی را ساماندهی خواهد کرد.

وزیر فرهنگ: انزوای کامل رژیم صهیونیستی در رویدادهای هنری را پیگیری می کنیم

وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی گفت: در چارچوب دیپلماسی فرهنگی، انزوای کامل رژیم صهیونیستی از رویدادها و جشنواره های هنری جهان را پیگیری می کنیم.

محمدمهدی اسماعیلی در جلسه شورای هنر که روز دوشنبه -17 اردیبهشت برگزار شد، گفت: سال گذشته طبق گزارش دبیرخانه شورای عالی انقلاب فرهنگی، شورای هنر جزء شوراهای بسیار فعال است. وزیر فرهنگ با تاکید بر اهمیت دوسالانه ونیز، گفت: همیشه در عرصه های فرهنگی هنری این اشکال را داشتیم که ایران دو هزار سال پیش را ترسیم می کردیم که باید به این مسئله پرداخته شود؛ اما امروز هنرمندان اصیل جریان انقلاب در این عرصه حضور دارند و به امید خدا باعث خیر و برکت بیشتری خواهند شد. وی با اشاره به نامه هشت هزار هنرمند تجسمی برای تحریم صهیونیست ها، افزود: دانشگاه های دنیا نیز به این جنایات واکنش نشان دادند؛ یکی از اولویت های دستگاه دیپلماسی فرهنگی ما تلاش برای انزوای کامل رژیم صهیونیستی از جشنواره ها است.

بخش مجازی نمایشگاه کتاب تهران افتتاح شد

سایت نمایشگاه مجازی سی وپنجم از روز دوشنبه (17 اردیبهشت 1403) در دسترس قرار گرفته است.

عموم مردم می توانند برای ثبت نام و کتاب ها به سامانه ketab.ir مراجعه کنند.

گفتنی است، سی وپنجمین دوره نمایشگاه بین المللی کتاب تهران با شعار «بخوانیم و بسازیم» از 19 تا 29 اردیبهشت (1403) در محل مصلای امام خمینی(ره) برگزار می شود.

ابلاغ دستورالعمل رسیدگی به تخلفات رسانه های فراگیر

معاون تدوین مقررات و امور حقوقی سازمان تنظیم مقررات رسانه های صوت و تصویر فراگیر در فضای مجازی تاکید کرد: در برنامه هفتم پیشرفت جمهوری اسلامی ایران که مراحل نهائی تصویب و ابلاغ را طی می کند، سازمان صداوسیما مکلف شده است به تخلفات اشخاص و موضوعات مالی در حوزه صوت و تصویر فراگیر رسیدگی کند. حامد معینی معاون تدوین مقررات و امور حقوقی ساترا درخصوص تنظیم دستورالعمل رسیدگی به شکایات و تخلفات رسانه های صوت و تصویر فراگیر گفت: صیانت از جریان تولید و انتشار محتوای ایرانی- اسلامی، حمایت از حقوق فعالان و تولیدکنندگان محتوای سالم، ایمن و مفید و همچنین پیشگیری از وقوع تخلفات و رفع بسترهای بروز تخلفات و تضمین اجرای صحیح مقررات و دستورالعمل های ساترا یکی از اهداف و ماموریت های مهم معاونت تدوین مقررات و امور حقوقی است.

وی ادامه داد: با توجه به تثبیت اجرای ماموریت تنظیم مقررات، صدور مجوز و نظارت سازمان صداوسیما در حوزه صوت و تصویر فراگیر در فضای مجازی مطابق با دستور صریح مقام معظم رهبری (مدظله العالی) 22/06/1394، قوانین بالادستی و همچنین تصویب ماده واحده شورای عالی انقلاب فرهنگی در سال 1402، پیش بینی ضمانت اجرائی برای برخورد با سکوهایی که مقررات و دستورالعمل هایی که در حوزه تنظیمگری ساترا تدوین شده را نقض می نمایند، به عنوان یکی از دغدغه های جدی معاونت تدوین مقررات و امور حقوقی ساترا بوده که از طرق مختلف هم پیگیری شده است. معینی خاطرنشان کرد: با توجه به این مسئله، مطالعات زیادی در این زمینه انجام و همزمان، مقررات و اسناد به همراه گردش کار رسیدگی نهادهای تنظیمگر کشورهای دیگر مورد بررسی و تحلیل واقع شد. حاصل کار تنظیم یک دستورالعمل برای رسیدگی به شکایات و تخلفات رسانه های صوت و تصویر فراگیر در فضای مجازی بود در دستور کار قرار گرفت.

وی افزود: درنهایت دستورالعمل برای تشخیص عدم مغایرت با سایر قوانین و مقررات بالادستی به کمیسیون عالی تنظیم مقررات فضای مجازی کشور در مرکز ملی فضای مجازی ارسال و مورد تایید قرار گرفت؛ در ادامه با تصویب رئیس سازمان صداوسیما و تمهید فرآیندهای اجرائی برای اجرا ابلاغ شد.