آرشیو دوشنبه ۴ اردیبهشت ۱۳۸۵، شماره ۱۰۹۵
صفحه اول
۱

هشدار رییس صندوق بین المللی پول: دوران نفت ارزان به پایان رسیده است

رییس صندوق بین المللی پول به کشورهای جهان هشدار داد: نسبت به کاهش بهای نفت امیدوار نباشند و خود را برای سازگاری با قیمت های بالای نفت آماده کنند.

به گزارش رویتر، «رودریگو راتو» رییس صندوق بین المللی پول روز پنجشنبه در اجلاس مشترک سالانه رهبران اقتصادی جهان در بانک جهانی و صندوق بین المللی پول، اعلام کرد: به احتمال فراوان دوران نفت ارزان به پایان رسیده است و جهان باید خود را با نفت گران سازگار سازد.

بر اساس این گزارش، راتو با اشاره به اینکه اقتصاد جهانی تاکنون بخوبی توانسته است خود را با هزینه های فزاینده انرژی وفق دهد، افزود: افزایش بیشتر بهای نفت «خطری جدی» برای اقتصاد بین المللی محسوب می شود.وی با تاکید بر اینکه دوران نفت گران فرارسیده است، وظیفه همه کشورهای جهان را آماده ساختن خود برای تطبیق یافتن با هزینه های بالای انرژی خواند.در حالی که بهای نفت در بالاترین سطح 18 سال اخیر خود قرار دارد، راتو تصریح کرد بازار انرژی جهان برای کاهش فشار قیمت های نفت فقط چند گزینه محدود در پیش روی دارد.

وی این گزینه ها را از میان برداشتن موانع سرمایه گذاری برای توسعه عرضه انرژی، نوسازی برنامه های صرفه جویی و نهایتا بهبود آمار بازار نفت خواند و افزود: این گزینه ها نیز به مدت زمانی طولانی برای اثرگذاری نیاز دارند تا بتوانند بازار نفت را آرام سازند.